Se indlæg
Forskel på danske pensionister i Thailand og Spanien
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2012 12:00
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Dalton du overser det element der hedder sygesikring. Herudover kunne det vaere at det var billigere at bo i Spanien end i Italien, saa skal man saa lave justeringer for det ? Forskelshahandlingen er fuldstaendig urimelig og jeg synes det er fantastisk at der er medlemmer her i dette forum der ikke kan indse det. Aarsagen til det kan vaere at de har deres paa det toerre ? Mvh |
|
|
Frank |
Lagt på d. 16/11-2012 14:33
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
hugoboerge skrev: Dalton du overser det element der hedder sygesikring. Herudover kunne det vaere at det var billigere at bo i Spanien end i Italien, saa skal man saa lave justeringer for det ? Forskelshahandlingen er fuldstaendig urimelig og jeg synes det er fantastisk at der er medlemmer her i dette forum der ikke kan indse det. Aarsagen til det kan vaere at de har deres paa det toerre ? Mvh Årsagen kunne også være, at de ikke deler dit synspunkt. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2012 14:46
|
Frank skrev: hugoboerge skrev: Dalton du overser det element der hedder sygesikring. Herudover kunne det vaere at det var billigere at bo i Spanien end i Italien, saa skal man saa lave justeringer for det ? Forskelshahandlingen er fuldstaendig urimelig og jeg synes det er fantastisk at der er medlemmer her i dette forum der ikke kan indse det. Aarsagen til det kan vaere at de har deres paa det toerre ? Mvh Årsagen kunne også være, at de ikke deler dit synspunkt. Tak Frank, vil du saa vaere rar at forklare hvorfor det er rimeligt, fordi det er der ikke nogen der kan. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 16/11-2012 15:01
|
hugoboerge skrev: Frank skrev: hugoboerge skrev: Dalton du overser det element der hedder sygesikring. Herudover kunne det vaere at det var billigere at bo i Spanien end i Italien, saa skal man saa lave justeringer for det ? Forskelshahandlingen er fuldstaendig urimelig og jeg synes det er fantastisk at der er medlemmer her i dette forum der ikke kan indse det. Aarsagen til det kan vaere at de har deres paa det toerre ? Mvh Årsagen kunne også være, at de ikke deler dit synspunkt. Tak Frank, vil du saa vaere rar at forklare hvorfor det er rimeligt, fordi det er der ikke nogen der kan. Nej det vil jeg ikke, selv om jeg hurtigt kan komme i tanker om en stribe argumenter. Men selv om det ikke er lykkes nogen at forklare dig baggrunden for deres synspunkt, så kan de jo godt have et andet synspunkt end dig. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2012 15:11
|
Frank skrev: hugoboerge skrev: Frank skrev: hugoboerge skrev: Dalton du overser det element der hedder sygesikring. Herudover kunne det vaere at det var billigere at bo i Spanien end i Italien, saa skal man saa lave justeringer for det ? Forskelshahandlingen er fuldstaendig urimelig og jeg synes det er fantastisk at der er medlemmer her i dette forum der ikke kan indse det. Aarsagen til det kan vaere at de har deres paa det toerre ? Mvh Årsagen kunne også være, at de ikke deler dit synspunkt. Tak Frank, vil du saa vaere rar at forklare hvorfor det er rimeligt, fordi det er der ikke nogen der kan. Nej det vil jeg ikke, selv om jeg hurtigt kan komme i tanker om en stribe argumenter. Men selv om det ikke er lykkes nogen at forklare dig baggrunden for deres synspunkt, så kan de jo godt have et andet synspunkt end dig. Saa er det jo svaert. Man kan godt have et andet synspunkt, men saa burde der vel ogsaa vaere en baggrund for det synspunkt og her hopper kaeden saa af, fordi du siger bare at du har en stribe argumenter som du kan komme frem med hurtigt, saa lad os hoere. Mvh. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 16/11-2012 15:23
|
hugoboerge. Hvis du kigger i de øvrige tråde, så vil du kunne læse, at jeg bestemt ikke støtter forskellen. Derfor har jeg heller ikke noget ønske om at støtte argumentationen for at bibeholde forskellen. Men jeg anerkender, at det ikke er alle, der deler hverken din eller min mening. Og jeg synes ikke det er vanskeligt at forestille sig diverse argumenter. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 16/11-2012 15:31
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Det er da nemt at forestille sig en masse argumenter. Ikke at jeg nødvendigvis deler disse, men i tilfældig orden fx: Pensionen påvirker statsbudgettet, jo mindre pension, jo mindre udgift. Pension til udflytterne påvirker betalingsbalancen negativt. Pensionen er til danskere i Danmark. Reglerne er kendte, så hvis man alligevel flytter, er det eget valg. Jeg bor i Danmark, jo mindre til udflytterne, jo mere til mig. Jeg kunne godt unde udflytterne mere, men Danmark har ikke råd. De er landsforrædere alle til hobe, de skal slet ikke have noget. De kunne bare have sparet op, ligesom hvis de ville flytte til en villa i Charlottenlund. Det har ikke noget med "rimeligt" at gøre, det er jo heller ikke alle, der får boligtilskud eller gratis børnehave. Der er sikkert mange flere og sikkert også bedre argumenter, dette blot et slag på tasken og tasterne efter 30 sekunders betænkningstid. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 16/11-2012 15:55
|
Kim Ludvigsen skrev: Det er da nemt at forestille sig en masse argumenter. Ikke at jeg nødvendigvis deler disse, men i tilfældig orden fx: Pensionen påvirker statsbudgettet, jo mindre pension, jo mindre udgift. Pension til udflytterne påvirker betalingsbalancen negativt. Pensionen er til danskere i Danmark. Reglerne er kendte, så hvis man alligevel flytter, er det eget valg. Jeg bor i Danmark, jo mindre til udflytterne, jo mere til mig. Jeg kunne godt unde udflytterne mere, men Danmark har ikke råd. De er landsforrædere alle til hobe, de skal slet ikke have noget. De kunne bare have sparet op, ligesom hvis de ville flytte til en villa i Charlottenlund. Det har ikke noget med "rimeligt" at gøre, det er jo heller ikke alle, der får boligtilskud eller gratis børnehave. Der er sikkert mange flere og sikkert også bedre argumenter, dette blot et slag på tasken og tasterne efter 30 sekunders betænkningstid. Vaaseri bl.a. pensionen er til danskere i Danmark, det vil sige at dem har valgt at bosaette sig uden for Danmark ikke skal have pension ? De har betalt deres del af gildet i form af skatter. Daarligt argument. |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 16/11-2012 16:05
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
30 sek. til et slag på tasken,jeg brugte 3 sek.til.at fide ud af,at slaget nok har ramt hovedet i stedet for................... |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 17/11-2012 03:20
|
hugoboerge skrev: Vaaseri bl.a. pensionen er til danskere i Danmark, det vil sige at dem har valgt at bosaette sig uden for Danmark ikke skal have pension ? Det har man jo lov at mene, og der skal da nok være nogle, der mener, at man ikke skal kunne få pension med sig, hvis man fx flytter til Tyrkiet eller Somalia. hugoboerge skrev:De har betalt deres del af gildet i form af skatter. Daarligt argument. Det er ikke en nødvendighed, at gildet indbefatter betaling til dem, der flytter til udlandet. Ligesom det heller ikke er en nødvendighed, at kommuneskatten skal gå til vedligeholdelse af private veje. I gamle dage kunne man med god ret argumentere for, at man selv havde indbetalt til sin pension, men det er efterhånden længe siden, det blev ændret, så pengene i stedet går ind i en stor fælles kasse til de løbende udgifter. At dømme ud fra et indlæg fra skeptikeren i en anden tråd, så er der åbenbart nogle, som kun kan se verden fra deres egen næse og som ikke kan forstå og acceptere, at andre er i stand til at se en sag fra flere sider, så lad mig endnu engang pointere, at listen ikke dækker over mine egne synspunkter. Ikke at jeg vil underkende argumenterne på den måde, men for at understrege, at man altså ikke behøver at blive personlig og skyde mig ting i skoene, som der ikke er belæg for. Jeg vil ikke linke til indlægget, for jeg har et håb om, at det vil forsvinde, når webmaster ser det. |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 17/11-2012 05:26
|
Øvet medlem Antal indlæg: 330 |
Ludvigsen jeg kan så sandelig godt se ud over min egen næse - langt endda, men du argumenterer hele tiden at det ikke er dine personlige synspunkter - og dog. Syntes selv jeg forstår en del om mine medmennesker qva mine uddannelser og jobs, og er egentlig meget tolerant over for de fleste, men det undrer mig - endda meget - at du som har en hjemme side der forherliger Thaíland og gerne vil sende flere danskere hertil - at du i den grad er imod at dine landsmænd ikke må få de sølle få kroner efter et langt liv fordi de netop bor i Thailand. Dine argumenter skurrer. De skurrer, især når jeg tænker på alt det man læser om samfundsnassere i DK, lige p.t. en politiker der uden om systemet har forherliget een af sine egne, han er blå. En højrød når lige at få det sidste af sin i forvejen høje penssion med sig inden han takker af. Bankdirektører og fondsbestyrere, der snyder og bedrager uden straf. Og sådan kunne man blive ved, ingen løfter så at sige et øjenbryn, heller ikke du! Men en folkepensionist der kræver - fy-faen! Men at du og andre kan forarges over at vi kræver at forskelsbehandlingen bør holde op, kan jeg overhovedet ikke fatte. Når nu Web, bevisligt, fortæller at der 172.000 danske pensionister på verdensplan, så må der være mange der får det fulde udbytte og ikke som vi få i Thaiand der må leve af grundbeløbet. Jeg håber da så sandelig at diverse kontroller får ram på alle skiderikkerne, og ikke blot inddrager deres pension på livstid, men tillige kræver alt tilbagebetalt. Men da der åbenbart KUN lever 172 pensionister her ud af 172.000, så kan det ikke være mange basører der vil tilflyde statskassen fra Thailand. Dit evindelige: I Har selv valgt! I kan bare rejse hjem! Kender du begrebet kærlighed? Kærlighed til eet menneske der nu engang er thai. Skal man bare sige, fordi politikere i DK er skide ligeglade; du kan rende mig, jeg har ikke penge til at leve her så vi må klare os hver for sig, du her, jeg i Danmark? Så tager jeg hellere strikken! Det virker på mig utroligt føleseskoldt og egoistisk fordi du argumenterer, sammen med flere andre: Det er mine penge i nasser for. Ved ikke hvor gammel du er, ved ikke din uddannelse, men noget tyder på at den har været kostbar. Hvem har været med til at betale til den fælleskasse som du hæger så meget om, for at du kunne nå til hvor du er i dag? Jo det har bl.a. jeg og de andre pensionister der bor her og som så i din verden er samfundsnassere. Og sådan kunne jeg blive ved. Jeg vil slutte al videre debat med dig, da den er formålsløs, jeg kalder det eenøjethed, men med det håb at også du en dag må opleve medmeneskelige relationer, samt få en økonomisk tryg alderdom betalt af fælleskassen. Somrak Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 17/11-2012 07:09
|
Skeptikeren skrev: Ludvigsen jeg kan så sandelig godt se ud over min egen næse - langt endda, men du argumenterer hele tiden at det ikke er dine personlige synspunkter - og dog. Nej, der er ikke noget "og dog". Du beviser så tydeligt med dit indlæg her, at du ikke er i stand til at se en sag fra flere sider - eller endog forstå, at andre kan se en sag fra flere sider. Du er velkommen til at læse samtlige mine indlæg i pensionsdebatterne for at finde min personlige mening. Jeg har kun få gange givet udtryk for min mening, de fleste af mine indlæg har handlet om realiteter, fx om hvad loven siger. Der er også indlæg, hvor jeg nævner argumenter for at forskelsbehandle - det er ikke altid, jeg har skrevet det så tydeligt som i denne tråd, at de ikke er udtryk for min egen mening, fordi jeg naivt gik ud fra, at de alle kunne forstå, at man kan nævne argumenter, selvom man ikke er enig i dem. Men der tog jeg åbenbart fejl, for når man ikke engang kan forstå det, når det siges så udtrykkeligt og meget tydeligt som i denne tråd, så er der nok ikke stor chance for, at man kan forstå det i de andre. Der er som sagt indlæg, hvor jeg giver udtryk for min egen mening, men de vil sikkert chokere dig, hvis du skulle finde dem. |
|
|
natty |
Lagt på d. 17/11-2012 09:45
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Det er jo lidt sørgeligt, at man hver gang, i diverse tråde, altid skal slutte med: Nej jeg går ikke ind for forskelsbehandlingen, da man ellers bliver misforstået. Man må åbenbart ikke kunne se en sag fra forskellige sider, det bliver jo endda mere absurt, når emnerne er love og regler. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 17/11-2012 10:55
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Skeptikeren skrev: Men at du og andre kan forarges over at vi kræver at forskelsbehandlingen bør holde op, kan jeg overhovedet ikke fatte. Når nu Web, bevisligt, fortæller at der 172.000 danske pensionister på verdensplan, så må der være mange der får det fulde udbytte og ikke som vi få i Thaiand der må leve af grundbeløbet. Hey hey hey, der må jeg altså lige indskyde noget. Der er ikke tale om 172.000 pensionister, og det gør jeg også opmærksom på i indlægget hvor jeg skriver citat "men tallene dækker naturligvis ikke kun over modtagere af pension eller førtidspension". Tallene dækker citat fra Danmarks Statistik "Der bor 172.000 personer med dansk oprindelse i udlandet. Det er personer, som på et tidspunkt inden for de seneste 50 år er udvandret fra Danmark, som ikke er vendt tilbage igen, og som vurderes at være i live ved begyndelsen af 2012". Nogle af alle disse er naturligvis nogle hundrede pensionister og førtidspensionister som har valgt at afmelde sig i Danmark og bosætte sig i Thailand. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 17/11-2012 11:36
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Skeptikeren skrev: Det virker på mig utroligt føleseskoldt og egoistisk fordi du argumenterer, sammen med flere andre: Det er mine penge i nasser for. Ved ikke hvor gammel du er, ved ikke din uddannelse, men noget tyder på at den har været kostbar. Hvem har været med til at betale til den fælleskasse som du hæger så meget om, for at du kunne nå til hvor du er i dag? Jo det har bl.a. jeg og de andre pensionister der bor her og som så i din verden er samfundsnassere. Og sådan kunne jeg blive ved. Jeg vil slutte al videre debat med dig, da den er formålsløs, jeg kalder det eenøjethed, men med det håb at også du en dag må opleve medmeneskelige relationer, samt få en økonomisk tryg alderdom betalt af fælleskassen. Undskyld jeg blander mig men jeg ser ingen steder at nogle argumentere for at pensionister/førtidspensionister bosat i Thailand ikke skal have hvad de er berettet til. Det eneste jeg ser er en masse beskyldninger som flyver rundt om ørerne mod andre med andre argumenter. Jeg har selv i tidligere indlæg fundet ting frem som ikke nødvendigvis har noget med min egen mening at gøre, men som alene har noget at gøre med de regler som vi alle nu engang er nødt til at indrette og indordne os under. Det er de samme regler som jeg ser Ludvigsen forholde sig til. Men at jeg, Ludvigsen og andre tager fat i nogle håndgribelige regler er ikke det samme som om at det er vores meninger. Og der bør man lige holde det adskilt om vi har en debat om de gældende regler eller om vi har en debat om hvad vi godt kunne tænke os. For når de to ting bliver blandet sammen som kommer følelserne i kog og personfnidderen blomster og det kan ingen hverken nuværende eller fremtidige pensionister være tjent med. So please alle kamphaner. Forstår nu andres indlæg rigtigt før i kaster jer over indlægget og personen som frådende vilde hunde. For en god ordens skyld så kan min egen mening læses i slutningen af dette INDLÆG og ud over det er jeg enig i journalistdk's indlæg HER. Så skulle der ikke være tvivl om mine meninger selvom andet har været skrevet fra min hånd i et forsøg på at finde ud af hvad der er op og ned i emnet. Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 17/11-2012 16:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 230 |
Tænker tit på når jeg læser/høre folk siger pga det er billige at leve i Thailand, er det ok at folkepensionister ikke får det sammen. Hvor får folk de tanker/ide fra ?? EL og Vand, mad er billiger, men hvad ellers ?? Husleje, er jeg ikke enige i, husk på at som folkepensionist i DK, fås der en STOR boligydelse samt varmepenge oven i hatten, så tro faktiske at slut beløb er stort set ens på bolig udgiften, trække her på de tal fra min bedstemor da hun leve for få år siden.. Efter Bolig, EL, Vand og mad, skal en pensionist i Thailand jo også havde til lægen, hospital, Tandlægen, medicin med mere, eller mange af dem har brug for det.. Ud over det er der Visa delen, ikke alle Folkepensionister kan bruge retirement eller marriage Visa, da de ikke kan klar de krav der til.. Så er der en udgift til F.eks et skole visa, måske visarun ud af landet hvert 60-90 dag... Det er ikke alle folkepensionister der kan klare sig selv, hverken i DK eller i Thailand, og derfor skal personen i Thailand selv betale for den service, hvis denne m/k ønsker at nogle skal holde personen ejendom/lejlighed med mere.. Der vil nok også kunne snakke godt for at personer i udlandet skal havde til tv på et sprog de forstå samt internet... Der er sikke ting jeg har glemt, men når man tænker over at alt det skal komme ud af sølle 5.713 kr minus skat, tro da nok de fleste kan se, at skulle Danmark være "fair" skulle der en kæmpe tillæg oven i hatten her... Hvad bliver det næste ellers, da det er billige i store dele af Jylland at bo frem for KbH, skal folkepensionister i Jylland i fremtiden skæres i ydelse også ?? Eller skal de så bare flytte til KbH alle sammen ?? De Folkepensionister der intet skylder, har jo ikke brug for de samme penge som en folkepensionist der skylder til hus, bil med mere, skal de så også skæres... For mig i 2012, synes jeg det er kedelig at se, at vi laver sådan en forskelbehandling på folk, i sær når en person som mig er vokse op med, at vi ikke må lave forskelbehandling, kan kun frygte hvad det næste bliver af skøre tiltage fra dem der bestemme, ja jeg synes ikke det lover godt for fremtiden.... Vil det var bare hvad jeg synes, om i kan lide det eller ej, her er det.. |
|
|
handy |
Lagt på d. 18/11-2012 03:39
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
[quote]Badedyr skrev: Tænker tit på når jeg læser/høre folk siger pga det er billige at leve i Thailand, er det ok at folkepensionister ikke får det sammen. Hvor får folk de tanker/ide fra ?? EL og Vand, mad er billiger, men hvad ellers ?? Husleje, er jeg ikke enige i, husk på at som folkepensionist i DK, fås der en STOR boligydelse samt varmepenge oven i hatten, så tro faktiske at slut beløb er stort set ens på bolig udgiften, trække her på de tal fra min bedstemor da hun leve for få år siden.. Efter Bolig, EL, Vand og mad, skal en pensionist i Thailand jo også havde til lægen, hospital, Tandlægen, medicin med mere, eller mange af dem har brug for det.. Ud over det er der Visa delen, ikke alle Folkepensionister kan bruge retirement eller marriage Visa, da de ikke kan klar de krav der til.. Så er der en udgift til F.eks et skole visa, måske visarun ud af landet hvert 60-90 dag... Det er ikke alle folkepensionister der kan klare sig selv, hverken i DK eller i Thailand, og derfor skal personen i Thailand selv betale for den service, hvis denne m/k ønsker at nogle skal holde personen ejendom/lejlighed med mere.. Der vil nok også kunne snakke godt for at personer i udlandet skal havde til tv på et sprog de forstå samt internet... Der er sikke ting jeg har glemt, men når man tænker over at alt det skal komme ud af sølle 5.713 kr minus skat, tro da nok de fleste kan se, at skulle Danmark være "fair" skulle der en kæmpe tillæg oven i hatten her... Hvad bliver det næste ellers, da det er billige i store dele af Jylland at bo frem for KbH, skal folkepensionister i Jylland i fremtiden skæres i ydelse også ?? Eller skal de så bare flytte til KbH alle sammen ?? De Folkepensionister der intet skylder, har jo ikke brug for de samme penge som en folkepensionist der skylder til hus, bil med mere, skal de så også skæres... For mig i 2012, synes jeg det er kedelig at se, at vi laver sådan en forskelbehandling på folk, i sær når en person som mig er vokse op med, at vi ikke må lave forskelbehandling, kan kun frygte hvad det næste bliver af skøre tiltage fra dem der bestemme, ja jeg synes ikke det lover godt for fremtiden.... Vil det var bare hvad jeg synes, om i kan lide det eller ej, her er det.. El er i mange tilfælle ikke meget billigere en Danmark hvis man bor til leje overcharter de jo el betaler selv 8 baht har ladet mig fortælle de lovligt kan tage op til 10 den realle pris er under 4....smart...skjult husleje...ha ha... |
|
|
bitten |
Lagt på d. 18/11-2012 08:42
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
Blot en lille rettelse til de der nu mener, at pensionister i Danmark , får det hele betalt. Tandlæge skal pensionister selv betale , briller skal pensionister selv betale. Hvis man har lidt mere end grundbeløbet skal man selv betale medicin, hjemmehjælp er også blevet indtægts bestemt. Så før I nu mener , at pensionister i Danmark får det hele forærende, så er I meget langt fra målet, alle skal overholde de samme regler. Når man nu har så svært ved at forstå , at pensionister i Spanien får mere , så er det fordi EU snart bestemmer alt , den ene regel efter dan anden bliver trukket ned over hovedet på os. så det var måske der man skulle tage fat. |
|
|
Spiceroads |
Lagt på d. 18/11-2012 09:02
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 59 |
Man må også lige huske på at tilskuddet fra Sygesikring Danmark bortfalder efter 1 år, hvis man flytter udenfor EU. Det har såmænd for nogle også en stor betydning. Spiceroads |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 18/11-2012 11:39
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
bitten skrev: Blot en lille rettelse til de der nu mener, at pensionister i Danmark , får det hele betalt. Tandlæge skal pensionister selv betale , briller skal pensionister selv betale Læs lige "Lov om Social Pension" én gang til.... fx. § 14 a. Der ydes helbredstillæg til betaling af pensionistens egne udgifter til ydelser, som regionsrådet yder tilskud til efter sundhedslovens kapitel 15 og kapitel 42, jf. dog stk. 2. Tillæg til medicinudgifter beregnes i forhold til tilskudsprisen efter kapitel 42 i sundhedsloven. Helbredstillægget beregnes i forhold til 85 pct. af pensionistens egen andel af udgiften. Stk. 2. Helbredstillæg ydes ikke til betaling af pensionistens egen udgift til ydelser efter § 60, stk. 2, og § 64, stk. 2, i sundhedsloven. Stk. 3. Til pensionister, der har valgt sikringsgruppe 2 efter sundhedsloven, ydes helbredstillægget til betaling af udgifter til ydelser efter §§ 65-69, 71 og 72 i sundhedsloven svarende til det beløb, der ville blive ydet, hvis pensionisten havde valgt sikringsgruppe 1. Stk. 4. Der ydes desuden helbredstillæg til betaling af pensionistens egne udgifter til tandproteser, briller og fodbehandling, såfremt kommunen vurderer, at udgiften er nødvendig. Tillægget beregnes i forhold til 85 pct. af pensionistens egen andel af udgiften. Kommunen kan indgå prisaftaler med leverandører af tandproteser, briller og fodbehandling, og det er den aftalte pris, der lægges til grund for beregningen af helbredstillæg. Pensionisten kan frit vælge en anden leverandør end den eller de leverandører, kommunen har indgået prisaftale med. Har kommunen ikke indgået en prisaftale, beregnes helbredstillægget i forhold til den faktiske pris på den nødvendige udgift. |
|
Spring til debat: |