Se indlæg
 Udskriv debat
SAS gør CPH/BKK til vinter destination
jc
De dreamliners de har bestilt får 31" seat pitch og en 3-3-3 konfiguration.

Ja, og THAI får fra april 32" i stedet for 34", som de flyver med i dag, så forskellen bliver ikke stor.
Boet i Bangkok 1980-1983.
 
laodenmark
jc skrev:

De dreamliners de har bestilt får 31" seat pitch og en 3-3-3 konfiguration.

Ja, og THAI får fra april 32" i stedet for 34", som de flyver med i dag, så forskellen bliver ikke stor.


Mener at rygterne indtil videre fra Norwegian går på de skulle flyve ud af anden scandinavisk lufthavn end
CPH ( Men kan jo ændres når andre sæsonlukker /indsætter fly med mindre kapasitet)

Ikke alle Thai's sæder har 34" pitch på cph ruten. De gamle ikke refurb. fly havde 34 " i den forreste del af flyet, den bagerste del har kun 32 ". og på dem som har fået en foryngelses tur skulle der kun være 32''.

At gå fra 32" til 31 " kan mærkes for høje mennesker. klm/LH/austrian flyver vist med 31 " på deres 777/200. og har hørt de skulle føles temmelige trange.

Summa summarum
fra april vil antallet af billetter nonstop til Bkk blive reduseret kraftigt.


I tråden skriver der også 'Hvis' der laves en ny hub/storlufthavn i Berlin. Jamen den er der allerede, mangler bare lige at få åbnet fuldt op (har store problemer pt, men mon ikke den bliver
Rigtige Golfere har lavet 'Hole in One'
 
msr - Martin Rasmussen
laodenmark skrev:

jc skrev:

De dreamliners de har bestilt får 31" seat pitch og en 3-3-3 konfiguration.

Ja, og THAI får fra april 32" i stedet for 34", som de flyver med i dag, så forskellen bliver ikke stor.


Mener at rygterne indtil videre fra Norwegian går på de skulle flyve ud af anden scandinavisk lufthavn end
CPH ( Men kan jo ændres når andre sæsonlukker /indsætter fly med mindre kapasitet)

Ikke alle Thai's sæder har 34" pitch på cph ruten. De gamle ikke refurb. fly havde 34 " i den forreste del af flyet, den bagerste del har kun 32 ". og på dem som har fået en foryngelses tur skulle der kun være 32''.

At gå fra 32" til 31 " kan mærkes for høje mennesker. klm/LH/austrian flyver vist med 31 " på deres 777/200. og har hørt de skulle føles temmelige trange.

Summa summarum
fra april vil antallet af billetter nonstop til Bkk blive reduseret kraftigt.


I tråden skriver der også 'Hvis' der laves en ny hub/storlufthavn i Berlin. Jamen den er der allerede, mangler bare lige at få åbnet fuldt op (har store problemer pt, men mon ikke den bliver



Rygtet går i øjeblikket på at Thai indsætter 2 fly til CPH dagligt. Og da de har lige så mange sæder i B777-300 som i B747
( eller meget tæt på ) skulle kapaciteten jo være den samme, men dog med den forskel at en udbyder jo nok kan hæve prisen lidt, i forhold til idag.
Tror dog ikke rigtigt på at Thai og SAS har været i stor pris konkurrence, det er nok mere de mellemøstlige og Finnair der har været "fjende" billedet.
 
http://www.winepusher.dk
Lung Yao
rinpoche skrev:
Ud fra en betragtning omkring lønsomhed finder jeg det en klog beslutning.
Samtidig glædeligt at se, at de ikke - umiddelbart - påtænker helt at afvikle en sådan hæderkronet gammel rute.
er dette her mon det "første spade stik" tilDead:

http://www.busine...ngkok-rute

Berlingeske 18-09-2012
SAS presset til at sæsonlukke Bangkok-rute
Det skandinaviske flyselskab har ikke den fornødne kapacitet til at flyve sine interkontinentale ruter. Det får konsekvenser for Bangkok-ruten


Rinpoche skrev:
Man = undertegnede kunne dog forestille mig, at fordum loyale kunder nu bliver introduceret til nye aktører, som de fremover vil benytte sig af.
Det vil tiden vise

Passagerer, der allerede har booket pladser på de SAS-flyvninger, der fra 8. april 2013 er aflyst, bliver tilbudt en alternativ flyvning med alliancepartneren Lufthansa.


Fra EPN: 17-09-2012

I første omgang kan SAS tilbyde en såkaldt "reprotection agreement" med Lufthansa via Frankfurt, således at allerede bookede passagerer kan blive overført til transport med Star Alliance-partneren.
SAS-rutenummer SK972/973 i sommertrafikprogrammet 2013
vil fra tirsdag den 18. september blive fjernet fra reservationssystemerne


.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]
 
Lung Yao
msr - Martin Rasmussen skrev:
................................................................................
Rygtet går i øjeblikket på at Thai indsætter 2 fly til CPH dagligt. Og da de har lige så mange sæder i B777-300 som i B747
( eller meget tæt på ) skulle kapaciteten jo være den samme, men dog med den forskel at en udbyder jo nok kan hæve prisen lidt, i forhold til idag.
Tror dog ikke rigtigt på at Thai og SAS har været i stor pris konkurrence, det er nok mere de mellemøstlige og Finnair der har været "fjende" billedet.

Der er sikkert noget om snakken, men de holder nok "kortene tæt ind til kroppen":
Fra Check-In.DK : 18-09-2012
Thai tager bestik af markedssituationen
Gårsdagens meddelelse om sæsonlukningen af SAS-ruten til Bangkok får nu Thai Airways til at analysere den nye markedssituation. 'Hvis der er marked til mere, har Thai Airways fly at sætte ind,' siger salgschef Flemming Sonne ............................................
"Vi tager hele tiden bestik af markedssituationen. Hvis der er marked til mere, så har Thai Airways fly at sætte ind," siger salgschef Flemming Sonne fra Thai Airways.
............................
Thai Airways flyver i dag med et Boeing 747-400 fly mellem København og Bangkok. Dette fly har en kapacitet på 375 sæder. Fra sommertrafikprogrammet 2013 indsættes et Boeing 777-300ER fly med 364 sæder, hvoraf 330 er på Economy Class.



.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]
 
phom
Peder1968 skrev:

phom skrev:

Hvis ruten giver overskud, og SAS ikke har løst til at eje, flere fly, så kunne de vel lease et fly med besætning til at flyve ruten for dem, flyet kunne indrettes med færre dyre pladser, og flere økonomie pladser, og så ville de også slippe for de højere skandinaviske lønninger og ruten ville derfor kunne generere et endnu større overskud og blive en lige konkurrent til thai.


Rent økonomisk ser man på hvor meget overskud det giver. Hvis en anden rute giver et bedre afkast er det en ide at bruge sine aktiver der.
Lidt det samme hvis du har penge i banken til en lav rente kan det betale sig at flytte dem til en anden bank hvis de giver højre rente......
SAS har i de sidste mange år ikke haft særlig mange forretningsfolk på ruten som kunne være med til at højne overskuddet.





Problemet for sas er, at der ikke er opbakning fra de 3 store aktionærerne til at købe nye fly og slet ikke store langdistancefly, problemet med ruten til Bangkok er, at der er færre der rejser bussines og flere der rejser på økonomi, deres fly til Bangkok skal derfor indrettes anderledes end tilsvarende fly der flyver til fx USA, og flyet til bangkok vil derfor blive bundet til kun at flyve en rute, hvor flyene fortiden flyver på alle ruter.
Der er ingen tvivl om at sas tjener penge på ruten til thailand, og hvis man ser lønsomt på det ville der værre en lang række ruter i Europa der burde forsvinde med det samme, da indtil flere ruter altid har givet underskud.
 
Lung Yao
Peder1968 skrev:
AL 48 skrev:
Hvor er Norwegian henne? - Skulle de ikke starte København- Bangkok??Angel

De mangler jo stadig at få leveret nogle fly Wink
Som måske også skyldes følgende:
Dreamliner-motorer slår revner Shock

http://www.check-...leID=67385



.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]
 
milex
@phom
Ved ikke hvor du har din viden om at SAS-ruten til BKK er lønsom.

Under alle omstændigheder, hvis SAS kan bruge deres fly på andre ruter der er mere 'lønsomme', Ja så gør de selvfølgelig det.

Mht. underskudsgivende ruter i Europa. Den enkelte rute kan isoleret set sagtens give underskud.

Men SAS prøver jo på at leve af at have et rutenet. Dvs. SAS enkelte ruter føder jo resten at SAS's rutenet. Med deraf forhåbentlig overskud - set i et større perspektiv.
 
lilleper
jeg købte en sas billet i juni med hjemrejse i maj næste år og jeg har fået en mail fra sas idag at jeg er blevet ombooket til lufthansa over frankfurt bliver spændende om der falder lidt af efter jeg har klaget til dem
 
natty
lilleper skrev:

jeg købte en sas billet i juni med hjemrejse i maj næste år og jeg har fået en mail fra sas idag at jeg er blevet ombooket til lufthansa over frankfurt bliver spændende om der falder lidt af efter jeg har klaget til dem


hej lilleper og evt. andre.
Hvis du er Eurobonus medlem, bør du være opmærksom på, at du kan få point for de aflyste afgange med SAS. Det er nemlig ikke sikkert at du får nogen eller kun lidt på den bookingklasse de ombooker dig på med Lufthansa eller andre selskaber.

"Point for aflyste SAS-flyvninger

Hvis du i forbindelse med aflysninger eller forsinkelser er blevet overført fra en SAS-afgang til en EuroBonus-partner eller et flyselskab, der ikke er en EuroBonus-partner, kan du bede om at få tilskrevet point for den oprindelige rejse."

http://www.sas.dk...selskaber/
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
 
handy
lilleper skrev:

jeg købte en sas billet i juni med hjemrejse i maj næste år og jeg har fået en mail fra sas idag at jeg er blevet ombooket til lufthansa over frankfurt bliver spændende om der falder lidt af efter jeg har klaget til dem


Tror du får et interrail kort der er gyldigt i en md.....smiler...Smile
 
natty
Et medlem på www.flyertalk.com har modtaget denne mail fra SAS:

"Dear Valued Customers,
We have the latest information regarding the change of our operations to share with you.

From now until 8 April 2013, we will continue serving you with direct flights between Bangkok and Copenhagen throughout the whole winter season. However, during summer 2013 the operation will be suspended. We will resume the flight operation from winter program 2013.

If you have booked SK972 and SK973 between Bangkok and Copenhagen during 9 April – 10 September 2013, you will be notified and offered rebooking on our partner flights.

We know that many customers plan to travel during summer. We will keep you in touch with the best offers available for you, our valued SAS customers. The already informed joint venture with Singapore Airlines for passengers from Singapore is now in progress. We also seek further collaborations with other partners in Southeast Asia in order to offer you the best possible summer schedule to Scandinavia.

We appreciate your kind support for the SAS Bangkok route and we are looking forward to your continuous support for its new winter schedule."

Se mere på www.flyertalk.com, hvor lukningen af ruten også bliver diskuteret.
Redigeret af natty d. 18/09-2012 20:15
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
 
Anonym Bruger
jc skrev:

De dreamliners de har bestilt får 31" seat pitch og en 3-3-3 konfiguration.

Ja, og THAI får fra april 32" i stedet for 34", som de flyver med i dag, så forskellen bliver ikke stor.


Som det nævnes så er det faktisk langtfra alle pladser der er 34" på 747'erne men 31" er godtnok ikke meget, jeg fløj til Brasilien sidste år med lufthansa som har 31" i deres fly og det var så lidt at jeg ikke engang kunne slå min 13" bærbare op så jeg kunne se film eller arbejde på den.

Men ja det er da klart at den forminskede plads mellem sæderne er en sørgelig ting for det var jo netop en af de ting der gjorde at mange valgte Thai.
 
taxidriver990
Kolde facts om SAS:

I 2001 blev SAS omskabt til ét stort aktieselskab, SAS AB, hvor den svenske stat ejer 21,4% og den danske og norske hver 14,3%, mens de resterende 50% ejes af private aktionærer. Samme år købte SAS det norske flyselskab Braathens. I 2004 blev alle SAS' aktiviteter samlet under SAS Group. SAS' luftfartsselskaber blev organiseret under Scandinavian Airlines Business, der omfatter: Scandinavian Airlines Danmark, SAS Braathens, Scandinavian Airlines Sverige og Scandinavian Airlines International. SAS Group omfatter derudover norske Widerøe, Estonian Air, finske Blue 1 og lettiske airBaltic. SAS Group ejede også en større del af Air Greenland, som blev afhændet i 2007. Størstedelen af Spanair, som SAS oprettede i 1988, blev frasolgt i 2009 med et enormt økonomisk tab. Også ejerandelen af British Midland skilte selskabet sig af med i 2009.

SAS havde i 2005 161 fly, hvoraf 55 var ejede og 106 leasede. I 2005 befordrede SAS 23,8 mio. passagerer og ca. 287.000 t gods til 109 destinationer i 31 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Afrika.

I 2010 har SAS et personale på 14.438, og moderselskabet har tilsammen 83 jetfly, der fordeler sig med 4 stk. Airbus 319-100, 8 stk. Airbus 321-200, 4 stk. Airbus 330-300, 5 stk. Airbus 340-300, 26 stk. Boeing 737 (fordelt med 16 stk. -600, 2 stk. -700 og 8 stk. -800), 25 stk. MD-80/90 (fordelt med 9 stk. MD-81, 14 stk. MD-82 og 2 stk. MD-87) og 11 stk. Bombardier CRJ900.
En halvering af flaaden paa 5 aar.

I februar 2009 gik de skandinaviske regeringer ind med en økonomisk støtte på 2,1 mia. DKK via en aktieemission. Heraf var den danske regerings bidrag på 600 mio. Denne statsstøtte har allerede i efteråret 2009 vist sig langt fra at være tilstrækkelig til at sikre selskabets fremtid, som fortsat er meget uvis.

Men bliver SAS overhovedet sat til salg? Ja, det gør de nok. Men det er ikke lige så sikkert som amen i kirken. For det kræver at de tre statslige ejere bliver enige om at gøre det. Og da der er politikere bag beslutningen, er der mange rationelle såvel som irrationelle faktorer, der kan spille ind.

De danske politikere har allerede indset at det var en knap så god idé at sælge aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne til en australsk kapitalfond, der tænker mere på profit end på Danmarks infrastruktur. Især de danske politikere vil have dette i baghovedet ved overvejelserne om et salg af SAS. For vil en ny ejer fokusere på at feede passagerer direkte ind til sine egen hubs i Frankfurt, Berlin, Amsterdam eller London, og dermed kraftigt underminere CPH’s hubstatus med hvad dertil hører af direkte flyforbindelser til Europa og verden? Det vil svække Københavns position som storby og erhvervscenter, men kan også betyde mistede arbejdspladser en masse.

Py-ha skulle tror man ( jeg ) var / er intreseret i SAS Headbanger
 
msr - Martin Rasmussen
taxidriver990 skrev:

Kolde facts om SAS:

I 2001 blev SAS omskabt til ét stort aktieselskab, SAS AB, hvor den svenske stat ejer 21,4% og den danske og norske hver 14,3%, mens de resterende 50% ejes af private aktionærer. Samme år købte SAS det norske flyselskab Braathens. I 2004 blev alle SAS' aktiviteter samlet under SAS Group. SAS' luftfartsselskaber blev organiseret under Scandinavian Airlines Business, der omfatter: Scandinavian Airlines Danmark, SAS Braathens, Scandinavian Airlines Sverige og Scandinavian Airlines International. SAS Group omfatter derudover norske Widerøe, Estonian Air, finske Blue 1 og lettiske airBaltic. SAS Group ejede også en større del af Air Greenland, som blev afhændet i 2007. Størstedelen af Spanair, som SAS oprettede i 1988, blev frasolgt i 2009 med et enormt økonomisk tab. Også ejerandelen af British Midland skilte selskabet sig af med i 2009.

SAS havde i 2005 161 fly, hvoraf 55 var ejede og 106 leasede. I 2005 befordrede SAS 23,8 mio. passagerer og ca. 287.000 t gods til 109 destinationer i 31 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Afrika.

I 2010 har SAS et personale på 14.438, og moderselskabet har tilsammen 83 jetfly, der fordeler sig med 4 stk. Airbus 319-100, 8 stk. Airbus 321-200, 4 stk. Airbus 330-300, 5 stk. Airbus 340-300, 26 stk. Boeing 737 (fordelt med 16 stk. -600, 2 stk. -700 og 8 stk. -800), 25 stk. MD-80/90 (fordelt med 9 stk. MD-81, 14 stk. MD-82 og 2 stk. MD-87) og 11 stk. Bombardier CRJ900.
En halvering af flaaden paa 5 aar.

I februar 2009 gik de skandinaviske regeringer ind med en økonomisk støtte på 2,1 mia. DKK via en aktieemission. Heraf var den danske regerings bidrag på 600 mio. Denne statsstøtte har allerede i efteråret 2009 vist sig langt fra at være tilstrækkelig til at sikre selskabets fremtid, som fortsat er meget uvis.

Men bliver SAS overhovedet sat til salg? Ja, det gør de nok. Men det er ikke lige så sikkert som amen i kirken. For det kræver at de tre statslige ejere bliver enige om at gøre det. Og da der er politikere bag beslutningen, er der mange rationelle såvel som irrationelle faktorer, der kan spille ind.

De danske politikere har allerede indset at det var en knap så god idé at sælge aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne til en australsk kapitalfond, der tænker mere på profit end på Danmarks infrastruktur. Især de danske politikere vil have dette i baghovedet ved overvejelserne om et salg af SAS. For vil en ny ejer fokusere på at feede passagerer direkte ind til sine egen hubs i Frankfurt, Berlin, Amsterdam eller London, og dermed kraftigt underminere CPH’s hubstatus med hvad dertil hører af direkte flyforbindelser til Europa og verden? Det vil svække Københavns position som storby og erhvervscenter, men kan også betyde mistede arbejdspladser en masse.

Py-ha skulle tror man ( jeg ) var / er intreseret i SAS Headbanger



http://www.planes...eFleetList
Skulle være en rimeligt opdateret liste over SAS's flåde
 
http://www.winepusher.dk
ost22
JS skrev:

taxidriver990 skrev:

det er kun et spoergsmaal om tid inden ejeren af SAS hedder LH
Hvad det saa betyder er en anden sag, for tyskerne er i gang med en ny moderne lufthavn i Berlin, som vil blive foretrukket som HUB i "norden!


jeg giver dig ret i den vurdering...jeg tror også Lufthansa overtager lortet og hvis de laver ny lufthavn i Berlin, betyder det nok at vi skal vænne os til at flyve fra Berlin i fremtiden med mindre de simpelthen overtager og viderefører CPH-BKK ruten.....dog har jeg svært ved at se hvor det skulle være en bedre forretning for lufthansa end for SAS på den rute...


Der er dog det lille problem, at Lufthansa ikke har nogle penge at købe for. Deres direktør har afvist at der kommer flere opkøb i det næste stykke tid. Men man ved jo aldrig. For et par år siden var der en færdig aftale mellem LH og de 3 stater. Som bekendt faldt det til jorden få dage før underskrivelsen.
 
natty
Ja, underskriften var vist tæt på, sådan er historien ihvertfald, men så skete der lige et finanskrak i USA, som startede med, var det Lehman Brothers?
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
 
Spring til debat: