Se indlæg
Træt af Thailand og Thailændere i dag!
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 12/08-2012 07:53
|
Øvet medlem Antal indlæg: 461 |
uan skrev: Ja jeg forstår godt at Patiraks tålmodighed kan blive opbrugt,,,, jeg undrer mig sgu også jævnligt over folks adfærd... Hvis Tivoli var gratis for alle danskere og kun udlændinge skulle betale entre? ville det ikke skabe en reaktion? Hvis korruption blandt dansk politi var så åbenlyst, at de stak pengene i egen lomme? ingen reaktion? Plat og svindel..... priser på restauranter, varer, ydelser osv osv som nærmer sig europæisk niveau, på trods af at man er i Asien, og de stort set ingen skat betaler,,,,, Og så hyler de over at der ingen turister kommer til landet, måske pga krisen eller anden nødtørftig blår i øjnene, netop fordi Thaierne ikke vil indse at de igen og igen og igen skyder sigselv i foden og mister omsætning pga af kortsigtet adfærd..... Men ok, det er jo ikke alle der kan gennemskue dette, men ser kun guldet skinne på overfladen af templerne..... Ja og når det går dårligt så sætter de priserne op... det er jo logisk så tror de at de tjener mere...thai logik |
|
|
uan |
Lagt på d. 12/08-2012 07:57
|
Øvet medlem Antal indlæg: 114 |
Til Patirak: put some new batteries in your bullsh*t detector, take a deep breath and relax, get out there and take no prisoners Please note:
I will now be charging a $20.00 service fee for stupidity. There will also be a $40.00 surcharge if the stupidity is accompanied by whining |
|
|
patirak |
Lagt på d. 12/08-2012 08:06
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 739 |
Tumut skrev: Det lyder som om du er bleven taget i røven for nyligt.......Undskyld mig, ja jeg kan godt genkende få af tingene, men synes absolut du er ovre i den grove side og generalisere. Hvis jeg nu tager min kone, så vil jeg sige, at det eneste jeg kan genkende fra dit indlæg er at hun elsker thai serie, ellers synes jeg at hun magter resten af tingene til UG. Ja hun kan bedst lide thaimad, men prøver at smage alt andet og laver da dansk ,hver anden dag. og alle de andre ting, synes jeg er langt fra min kone. Du kan finde personer i alle lande der passer på flere af dine punkter, men ligefrem at sige at alle thailænder er sådan. Som sagt, så tror jeg, uden at kunne bevise det, at du er bleven (på godt dansk) røvrendt for nyligt i Thailand. Synes ikke dit indlæg er fair overfor de thaier der er herinde. Det er din holdning til Thailand og det er fair nok du har den holdning. Men tænk over at du kunne komme til at "træde" på de forkerte. God tv og håber du får en god nat søvn..........tror den er tiltrængt. Hej - Jeps, du har helt ret. Jeg er blevet røvrendt at en Thailænder for nyligt. En mands-person, som jeg indgik et partnerskab med og som jeg efter en grundig revison, kan se blot har tænkt på at snyde så meget som muligt. Jeg har hjulpet manden og hans familie i "hoved og røv" - bl.a. lånt ham penge, da hans søn blev syg og skulle opereres. Hvad får jeg til gengæld? Han stjæler fra mig, mens han sidder i templet og ber og skal forestille at være så utrolig religiøs og from... Er jeg sur? Ja, gu er jeg så! - for det kan bare ikke lade sig gøre at stole fuldt ud på folk i dette land, hvis man laver forretning med dem. Og den rådne korruption, gør det muligt at gøre som man vil - hvis man blot har penge og kender de rigtige mennesker. Det kan godt være at mit indlæg ikke er fair overfor de Thailændere, der er her på sitet. Og hvad så? De kan jo bare komme til tasterne, hvis de føler sig ramt. Hvordan ville de føle sig, hvis de kom til Danmark og alt var dyrere for dem - blot fordi de var mørke i huden. De kalder os "Faranger" - hvad skal vi kalde dem? "Ris-gnaskerne"? Uha... nej... for så er vi jo straks rasister! Jeg er lige nu ikke i "Jeg elsker Thailand" humør og finder det i min ret til at påtage mig dansk ytringsfrihed og svine Thailændere lidt til :-) For de er sgu nogle gange bare "for meget"!!! |
|
|
SteenJ |
Lagt på d. 12/08-2012 08:30
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 743 |
Hvor laaaaang tid er det lige det tager at skrive sådan et indlæg af sådan en størrelse, her på pc´en?????? Man må kede sig bravt her i TH, have rigtig god tid eller......... Hilsen SteenJ HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 12/08-2012 09:28
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2882 |
Jeg forstå godt patirak at en gang imellem kan man godt blive træt af thailand og thai. Jeg har da også dage hvor jeg forbander thailand og thai langt væk og vil rejse hjem til DK. Der kan være dage hvor man har store problemer med sin samlevet eller ens børn derfor har man en dårlig dag hvem har ikke det. Min samlever og jeg se forskel på mange ting men i sidste end så skal vi jo havde det til at køre selv og det til tider kan være svært så er der altid en løsning ud af problemet nogen gang er det mig der for ret andre gang må jeg give hende ret. Nu kan man ikke samtlige thai arbejdsforhold her og så i DK. At vi så her er uenig det er med til at skabe en debat Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."
|
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 12/08-2012 09:36
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
Puha hva’ ?? din tolerance har vidst fået sig et hug i dag?? Måske det er på tide at finde nye græsgange? I hvert fald finder jeg det sørgeligt at du er af den holdning at Thailand skal være lige DK og den vestlige verden og at kun dette er godt nok. Jeg ville ønske jeg kunne bo i Thailand, netop for at slippe væk fra den vestlige verden, bliver derfor trist når nogle vil ændre Thailand til et ’mini vesten’, en proces som desværre allerede er godt i gang. Nu skal de gå i samme tøj, have vaskemaskiner og mikroovne på landet og køre i små smarte biler….trist… Jeg tror alle samfund i verden indeholder dobbeltmoral, men fordi buddhismen er så synlig i Thailand så vil enhver umoralsk handling blive set på som ekstra dobbeltmoralsk. Alle religioner indeholder ’fromhed’, I Danmark er religionen efterhånden begravet i vores egen selvfedme, så vi har slet ingen moral tilbage, fordi vi ikke står til regnskab for andre end os selv og vores egen selvopfattelse. Thailand indeholder hverken mere eller mindre dobbeltmoral end andre kulturer, det er blot mere synlig, pga. en synlig religion. Selvfølgelig skal de have lov til at træde ved siden af, ligesom alle os andre. Og økonomi er en størrelse som er af væsentlig betydning når vi snakker moral. Mht. ’Luck/badluck’, er jeg enig med dig et stykke. Men igen overvurderer du nok buddhismens indflydelse. Det er korrekt at held ikke har noget at gøre med buddhismen. Buddha Gautama ’himself’ lærte sine disciple ikke at tro på held. Men især Thailand er i disse tider utroligt påvirket udefra fx af vestens kapitalisme, indflydelse fra kinesiske og japanske religioner hvor held og ’lucky charms’ har betydning. Hinduismen hvor ånder også kan påvirke dit held osv. Det er derfor ikke underligt at thaier har en lidt blandet tro og det skal de vel have lov til? Der er i hvert fald ingen grund til at se ned på dem af denne grund. Det ville være ligesom at sige at alle amerikanere el. danskere er åndsvage fordi de ikke lever korrekt efter bibelens love. Vi låner lidt fra hist og her…tænkt bare på alle de zen- og semibuddhister der render rundt i DK… Jeg er dog enig i at folk der tror på held er som regel ude på at få noget: penge og rigdom. Så igen handler det om en økonomisk situation og kapitalismens ansigt. Misundelse. Når naboens datter gifter sig med en rig falang og kommer i stor flot bil tilbage til landsbyen og bygger et kæmpe hus, er det så held el. skæbne? Måske hårdt ’arbejde’ fra pigens side? Idet resten af byen ser dette hus, for de lyst til at have det samme…derved opstår misundelse..skabt af markedskræfterne.. Men puha, det er en svær én du har startet. Vi danskere bruger jo selv begrebet ’held’ i slæng, fx når vi lige nøjagtigt ikke når bussen..”det var sørme uheldigt”…el. en fodboldklub vinder på et selvmål i overtiden…”det var heldigt”. Det er en diskussion der har eksisteret i evigheder...og findes i alle buddhistiske kulture og andre kulture iøvrigt... Everything in life is luck. ~Donald Trump Jeg har dog aldrig hørt en thai undskylde sin fattigdom med dårligt held..men nok nærmere uheld som begreb til at beskrive resultatet af tidl. livs handlinger. Jeg må desværre erklære mig lodret uenig i din vurdering af dovenskaben. Jeg kunne skrive en lang smøre om hvorfor og jeg har før været inden på det, men jeg er uenig. Thailands samfund har lav arbejdsløshed og en høj grad af selvstændig tænkning. Arbejder man får man penge, arbejder man ikke får man ingen, Thailand er i høj grad et samfund hvor dette kommer til udtryk. Og det er de fuldt ud bevidste om (Modsat danskerne). Sætter man det sådan op, ja så vil jeg nærmest betegne Danskerne som værende de sløjeste i verden. Vi er et folk som ikke er særligt selvstændige, en stor del lever på overførelser og vi gider kun arbejde når lønnen er høj nok. Vi har via godt fagforeningsarbejde sikret os en passende arbejdsuge mht. timer samt weekend- og ferier, overarbejdsydelser, feriepenge og pensioner. Vi er sgu blevet magelige. Jeg har virkelig svært ved at genkende din beskrivelse af dovenskab i Thailand. Hvis du fx kigger på en landsby på landet i Thailand, så skal du jo også tage i betragtning at fx ris produktion er en sæsonpræget erhverv, nogle perioder er der travlt og nogle perioder er det naturen der gør arbejdet. Desuden er der mange ældre som ikke kan arbejde i landsbyerne, så jo stemningen kan hurtigt virke ’sløv’ (men du går jo heller ikke ind på et dansk plejehjem og beskylder beboerne for at være dovne). I byerne arbejder folk ofte mange flere timer pr. dag end danskerne og tilmed også i weekenderne. Det er ikke ualmindeligt at stå op 3-, 4-, 5-tiden for at arbejde. Nå, jeg må hellere stoppe her, jeg kunne nemlig blive ved…. Penge…..tro mig, thaierne tænker nøjagtigt ligeså meget på penge som os selv og hvor har de lært denne mentalitet fra? Vores del af verden er i endnu højere grad styret af penge og kapitalisme…jeg kunne finde mange eksempler herpå. Korruptionen! Symptomet på et uretfærdigt, asocialt og ulige samfund. Findes i høj grad i også Europa og har altid været en del af menneskets natur. Det er langtfra et thailandsk fænomen, men meget synligt her pga. af de store kontraster der hersker i landet. Det skal aldrig retfærdiggøres, men det er ikke fair at se det udelukkende som en thailandsk ting. Hvor du kommer fra er vi lige sådan. I DK har folk dog ikke det samme behov for at gøre det og vores samfund er bygget op på en måde hvor det i mindre grad betaler sig at være korrupt. I slutningen af dit indlæg bliver du lidt mere usaglig, men ja, manglende uddannelse er et problem i mange lande og bedre uddannelse ville forebygge mange problemer. Men det giver ingen mening at sammenligne thailand med vesten. Det er under helt andre omstændigheder. Og jeg håber aldrig at Thailand kommer til at ligne vesten selvom det går i den retning. Vores uddannelsessystem er ved at spille fallit. Tro mig vores system halter på en lang række områder. Thailandske uddannelser er i øvrigt ret gode og stadig mere anerkendte. Blandt andet er jeg vild med den disciplin du finder i Thailand, modsat vores slatne folkeskolesystem. Jeg ville til enhver heller se mit barn i en thailandsk skole end i en dansk folkeskole. I DK er du nødsaget til at vælge privatskole, sammenligner du en dansk og en thailandsk privatskole er det ligeså godt og ofte bedre på den thailandske. Men også dyrere. Dem du nævner som kun tænker på mad, guld og lotto, er som regel uden meget skolegang. Det er som at sammenligne en dansk narkomanhjerne der dumpede ud af folkeskolen med en master uddannet. Jeg ved ikke hvilken landsby du lige nu keder dig i, men jeg har været der og kender til frustrationerne, jeg var også ved at blive gal over deres uvidenhed. Men jeg lærte at holde af den, se charmen i det og se hvor befriende det er at det hele ikke går op i pis og papir som i vesten. Derude på landet kørte livet i sit helt eget stille tempo, befriende udelukket fra omverdens stress og jag, med krig og problemer. Ja, jeg fik sgu næsten selv lyst til at købe en guldkæde og ja jeg kedede mig så meget at jeg selv begyndte at spille deres lotteri og gik amok da jeg vandt 4000 baht i det. Og ja, jeg tager mig selv i at sidde og se deres tv-serier fordi jeg ikke havde andet at lave el. trængte til en pause fra bøgerne, vores TV er i øvrigt endnu mere fucked up end deres, så der peger fingrene virkelig den anden vej.. og husk at alle kulturer har forskellige humor (ironi og sarkasme) og disse ændre sig hele tiden. Vi er hverken dummere eller klogere end dem. |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 12/08-2012 09:53
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
For mig ser det bare ud, som om patirak har haft en gevaldig off-day og bare trængte til at komme af med sine sammensparede frustrationer. Det er vel også det, han giver udtryk for i de følgende indlæg. Men, mon ikke vi alle, uanset hvem vi er, og hvor vi bor, kan have den slags dage af og til?.
Peter
|
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 12/08-2012 10:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Jeg er træt at hele tiden at skulle "tjekke" folk som jeg omgiver mig med i dette land. Nogle vil blot sige "vær blot tillidsfuld" - Tro mig... den har jeg prøvet flere gange og den fungerer ikke her! Hvordan kan den det i et land hvor korruptionen er så udbredt og den med penge kan slippe fri af alt ansvar? Her i Asien er der kun een ting der gaelder naar man goer forretning: Kontrol, kontrol og atter kontrol. |
|
|
patirak |
Lagt på d. 12/08-2012 11:26
|
JS skrev: Puha hva’ ?? din tolerance har vidst fået sig et hug i dag?? Måske det er på tide at finde nye græsgange? I hvert fald finder jeg det sørgeligt at du er af den holdning at Thailand skal være lige DK og den vestlige verden og at kun dette er godt nok. Jeg ville ønske jeg kunne bo i Thailand, netop for at slippe væk fra den vestlige verden, bliver derfor trist når nogle vil ændre Thailand til et ’mini vesten’, en proces som desværre allerede er godt i gang. Nu skal de gå i samme tøj, have vaskemaskiner og mikroovne på landet og køre i små smarte biler….trist… Jeg tror alle samfund i verden indeholder dobbeltmoral, men fordi buddhismen er så synlig i Thailand så vil enhver umoralsk handling blive set på som ekstra dobbeltmoralsk. Alle religioner indeholder ’fromhed’, I Danmark er religionen efterhånden begravet i vores egen selvfedme, så vi har slet ingen moral tilbage, fordi vi ikke står til regnskab for andre end os selv og vores egen selvopfattelse. Thailand indeholder hverken mere eller mindre dobbeltmoral end andre kulturer, det er blot mere synlig, pga. en synlig religion. Selvfølgelig skal de have lov til at træde ved siden af, ligesom alle os andre. Og økonomi er en størrelse som er af væsentlig betydning når vi snakker moral. Mht. ’Luck/badluck’, er jeg enig med dig et stykke. Men igen overvurderer du nok buddhismens indflydelse. Det er korrekt at held ikke har noget at gøre med buddhismen. Buddha Gautama ’himself’ lærte sine disciple ikke at tro på held. Men især Thailand er i disse tider utroligt påvirket udefra fx af vestens kapitalisme, indflydelse fra kinesiske og japanske religioner hvor held og ’lucky charms’ har betydning. Hinduismen hvor ånder også kan påvirke dit held osv. Det er derfor ikke underligt at thaier har en lidt blandet tro og det skal de vel have lov til? Der er i hvert fald ingen grund til at se ned på dem af denne grund. Det ville være ligesom at sige at alle amerikanere el. danskere er åndsvage fordi de ikke lever korrekt efter bibelens love. Vi låner lidt fra hist og her…tænkt bare på alle de zen- og semibuddhister der render rundt i DK… Jeg er dog enig i at folk der tror på held er som regel ude på at få noget: penge og rigdom. Så igen handler det om en økonomisk situation og kapitalismens ansigt. Misundelse. Når naboens datter gifter sig med en rig falang og kommer i stor flot bil tilbage til landsbyen og bygger et kæmpe hus, er det så held el. skæbne? Måske hårdt ’arbejde’ fra pigens side? Idet resten af byen ser dette hus, for de lyst til at have det samme…derved opstår misundelse..skabt af markedskræfterne.. Men puha, det er en svær én du har startet. Vi danskere bruger jo selv begrebet ’held’ i slæng, fx når vi lige nøjagtigt ikke når bussen..”det var sørme uheldigt”…el. en fodboldklub vinder på et selvmål i overtiden…”det var heldigt”. Det er en diskussion der har eksisteret i evigheder...og findes i alle buddhistiske kulture og andre kulture iøvrigt... Everything in life is luck. ~Donald Trump Jeg har dog aldrig hørt en thai undskylde sin fattigdom med dårligt held..men nok nærmere uheld som begreb til at beskrive resultatet af tidl. livs handlinger. Jeg må desværre erklære mig lodret uenig i din vurdering af dovenskaben. Jeg kunne skrive en lang smøre om hvorfor og jeg har før været inden på det, men jeg er uenig. Thailands samfund har lav arbejdsløshed og en høj grad af selvstændig tænkning. Arbejder man får man penge, arbejder man ikke får man ingen, Thailand er i høj grad et samfund hvor dette kommer til udtryk. Og det er de fuldt ud bevidste om (Modsat danskerne). Sætter man det sådan op, ja så vil jeg nærmest betegne Danskerne som værende de sløjeste i verden. Vi er et folk som ikke er særligt selvstændige, en stor del lever på overførelser og vi gider kun arbejde når lønnen er høj nok. Vi har via godt fagforeningsarbejde sikret os en passende arbejdsuge mht. timer samt weekend- og ferier, overarbejdsydelser, feriepenge og pensioner. Vi er sgu blevet magelige. Jeg har virkelig svært ved at genkende din beskrivelse af dovenskab i Thailand. Hvis du fx kigger på en landsby på landet i Thailand, så skal du jo også tage i betragtning at fx ris produktion er en sæsonpræget erhverv, nogle perioder er der travlt og nogle perioder er det naturen der gør arbejdet. Desuden er der mange ældre som ikke kan arbejde i landsbyerne, så jo stemningen kan hurtigt virke ’sløv’ (men du går jo heller ikke ind på et dansk plejehjem og beskylder beboerne for at være dovne). I byerne arbejder folk ofte mange flere timer pr. dag end danskerne og tilmed også i weekenderne. Det er ikke ualmindeligt at stå op 3-, 4-, 5-tiden for at arbejde. Nå, jeg må hellere stoppe her, jeg kunne nemlig blive ved…. Penge…..tro mig, thaierne tænker nøjagtigt ligeså meget på penge som os selv og hvor har de lært denne mentalitet fra? Vores del af verden er i endnu højere grad styret af penge og kapitalisme…jeg kunne finde mange eksempler herpå. Korruptionen! Symptomet på et uretfærdigt, asocialt og ulige samfund. Findes i høj grad i også Europa og har altid været en del af menneskets natur. Det er langtfra et thailandsk fænomen, men meget synligt her pga. af de store kontraster der hersker i landet. Det skal aldrig retfærdiggøres, men det er ikke fair at se det udelukkende som en thailandsk ting. Hvor du kommer fra er vi lige sådan. I DK har folk dog ikke det samme behov for at gøre det og vores samfund er bygget op på en måde hvor det i mindre grad betaler sig at være korrupt. I slutningen af dit indlæg bliver du lidt mere usaglig, men ja, manglende uddannelse er et problem i mange lande og bedre uddannelse ville forebygge mange problemer. Men det giver ingen mening at sammenligne thailand med vesten. Det er under helt andre omstændigheder. Og jeg håber aldrig at Thailand kommer til at ligne vesten selvom det går i den retning. Vores uddannelsessystem er ved at spille fallit. Tro mig vores system halter på en lang række områder. Thailandske uddannelser er i øvrigt ret gode og stadig mere anerkendte. Blandt andet er jeg vild med den disciplin du finder i Thailand, modsat vores slatne folkeskolesystem. Jeg ville til enhver heller se mit barn i en thailandsk skole end i en dansk folkeskole. I DK er du nødsaget til at vælge privatskole, sammenligner du en dansk og en thailandsk privatskole er det ligeså godt og ofte bedre på den thailandske. Men også dyrere. Dem du nævner som kun tænker på mad, guld og lotto, er som regel uden meget skolegang. Det er som at sammenligne en dansk narkomanhjerne der dumpede ud af folkeskolen med en master uddannet. Jeg ved ikke hvilken landsby du lige nu keder dig i, men jeg har været der og kender til frustrationerne, jeg var også ved at blive gal over deres uvidenhed. Men jeg lærte at holde af den, se charmen i det og se hvor befriende det er at det hele ikke går op i pis og papir som i vesten. Derude på landet kørte livet i sit helt eget stille tempo, befriende udelukket fra omverdens stress og jag, med krig og problemer. Ja, jeg fik sgu næsten selv lyst til at købe en guldkæde og ja jeg kedede mig så meget at jeg selv begyndte at spille deres lotteri og gik amok da jeg vandt 4000 baht i det. Og ja, jeg tager mig selv i at sidde og se deres tv-serier fordi jeg ikke havde andet at lave el. trængte til en pause fra bøgerne, vores TV er i øvrigt endnu mere fucked up end deres, så der peger fingrene virkelig den anden vej.. og husk at alle kulturer har forskellige humor (ironi og sarkasme) og disse ændre sig hele tiden. Vi er hverken dummere eller klogere end dem. Er helt enig! - men i min "galskab" og "skuffelse" synes jeg blot, de trængte til lidt "feedback"... Altsammen langt fra veldokumenteret og "fair", men vi bliver som Faranger heller ikke altid behandlet lige "fair" her i Thailand. Noget jeg dog generelt ser her er den evige fokus på "penge", som jeg godt ved skyldes den måde samfundet er bygget op på, samt fattigdom o.s.v. Den kan jeg også langt hen ad vejen acceptere, men når den så kombineres med en "aldrig få nok" og "grådigheds" mentalitet, så står jeg helt af. Det synes jeg ofte er tilfældet med Thailændere... Grådigheden vil ingen ende tage... Det samme gælder forskelsbehandlingen, som jeg må kæmpe med hver dag. Jeg er "Farang" og må derfor betale mere end Thailændere. Den forudfattede mening hos de fleste, er også at jeg som "Farang" har ubegrænsede midler og er så dum, at jeg bare giver ud af dem. Det er selvfølgelig lige indtil de finder ud af at jeg ikke er en "gavebod", hvorefter man så får lidt respekt. Men man vil stadig være en Farang og alle vil stadig forsøge igen og igen at tage røven på en. Jeg kunne godt tænke mig at se den omvendte situation overfor Thailændere i Danmark. Mon ikke det straks ville blive til en forsidehistorie på Ekstrabladet om den stakkels Thailænder, der er blevet uretfærdig behandlet ved at skulle betale mere for en indgangsbillet end en Dansker? Den åbenlyse forskelsbehandling p.g.a. hudfarve er noget at det jeg hader mest ved Thailand. Man bor og lever her - skaber arbejdspladser og bidrager til deres økonomi - og samtidig koster en tur i zoologisk have det dobbelte, kun fordi man er hvid... Det er jo helt hen i skoven... Man får endda et fint mærke påklistret på sin trøje, som viser at man har været så dum at betale det dobbelte for det samme. Dertil komme Thailændernes evne til at lave om på Thai-kulturen og traditionerne, når det gælder Faranger. En Farang-mand møder en tidligere gift Thai-kvinde med et par børn og forelsker sig. De skal giftes og straks skal han (kun fordi han er Farang) betale en stor sum penge til hendes familie for at kunne blive gift med hende. Havde det været en Thai-mand, så havde familien været glade for at nogen blot gad tage sig af hende og hendes børn fra det tidligere ægteskab. Men nu er det jo en Farang - så skal der punges ud. Farangen som ikke aner en pind og bare er forelsket, vælger at betale og imens brylluppet står på, så sidder alle og griner at idioten. Han smiler og griner tilbage i den tro at folk bare er glade. Det jeg hader mest, er at når man viser folk her at man har et "godt hjerte" og hjælper dem, så er det kun meget få som egentlig forstår at man har "ofret" sig for dem. Hjælper man en med et lån, så stikker vedkommende bare af eller "glemmer" at betale pengene tilbage. Det gælder selv internt blandt Thailændere og ikke kun overfor Faranger. Moralen og ærligheden kan ofte ligge på et meget lille sted, hvilket gør at jeg ikke giver meget for deres religionsdyrkelse og "fromhed" i den relation. Thailændere har selvfølgelig også gode sider, men de har altså også nogle områder, hvor de bør arbejde lidt mere med sig selv. Jeg kender efterhånden en del Thailændere - både fattige og rige. Jeg holder af rigtig mange af dem og synes de er nogle dejlige mennesker. Men skal jeg være ærlig, så er det meget få af dem jeg stoler 100% på - især hvis det handler om noget med penge. Jeg synes det er ærgerligt, at et folk der på så mange områder og især udadtil kan være så enormt flinke og pålidelige, kan være så kyniske og dobbeltmoralske på andre områder. Det er også derfor jeg aldrig vil frasige mig mine grundlæggende danske værdier, ligemeget hvor længe jeg bliver boende her. Jeg gider ikke skjule sandheden og finder mig ikke i at blive løjet for og snydt blot fordi jeg er en "Farang". Derfor er mit udgangspunkt også at jeg ikke stoler på nogen i dette land, før de gennem deres handlinger har bevist, at de er hvad de siger de er. Den partner der snød mig - han vidste dette og alligevel, så snød han - velvidende at det kun var en stakket frist, før han blev opdaget. Igen et forretningseksempel fra Asien på at "hurtige og nemme penge" er vigtigere end at skabe sig et livslangt levebrød. En tåbelig og direkte dum måde at tænke på, men et klart billede og eksempel på hvor ulogisk tingene nogle gange er her. Men ok, når man kun lever for i dag og ikke i morgen også, så forklarer det jo selvfølgelig handlingerne og at tingene ikke altid er logiske. Nogle gange det ulogiske, bare gøre en enormt frustreret - især når udgangspunket er at man vil det bedste for de mennesker, som man omgiver sig med. |
|
|
patirak |
Lagt på d. 12/08-2012 11:31
|
SteenJ skrev: Hvor laaaaang tid er det lige det tager at skrive sådan et indlæg af sådan en størrelse, her på pc´en?????? Man må kede sig bravt her i TH, have rigtig god tid eller......... Hilsen SteenJ ... og du må kede dig gevaldigt, siden at du gider bruge tid på at læse indlæggene... Så længe det går ud over MIN tid, så ser jeg ikke problemet??? Det tager mig forresten meget lidt tid at skrive et langt indlæg. Jeg bruger 10-fingere og ved hvor tasterne sidder... så det kan gøres i et "snuptag"... |
|
|
poom |
Lagt på d. 12/08-2012 12:25
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
det er sjovt at hvergang man skriver negativt om thailændere kommer der altid en masse sludder om at sådan er det ikke og ham der skriver har ikke fattet en skid jeg kan genkende det der blev skrevet helt ned til sidste bogstav og komma og kan selv komme med 100000 flere historier jeg gider ikke skrive det når det er skrevet meget bedre et andet sted. så jeg kopier Thai People and Common Sense by DougBangkok on January 17, 2009 in Hazards,Thai Culture If you\'re new here, you may want to subscribe to my RSS feed. Thanks for visiting! Having lived in Thailand for a number of years, I am convinced that Thai people lack the common sense gene. I love them, I love living here, but every farang here has seen many examples of seemingly stupid behaviour, ranging from sidewalks that are broken and barely usable to the recent tragedy at the Santika Club on New Year’s Eve. I live very close to the Nana Entertainment Plaza on Sukhumvit Soi 4, so tonight I walked around before it opened at 7:00 PM. I was checking to see if that complex had any safety features. I didn’t expect much and I didn’t find much. If you haven’t been there, allow me a moment to describe it. There is a single entrance to a U-shaped complex with bars on 3 levels. The first level is the ground floor; there is no basement. The structure is concrete, although there is lots of wood around. At the entrance, there are bars on opposite sides of the lane, and both are made of wood. I could not see any sprinkler system, fire hose, alarm system, not even a water pail. I would guess there are about 30-35 bars, ranging from small to huge. All of the bars have decorations of some sort inside, they are not bare concrete. At the Santika, some people died because of the poisonous fumes from the burning decorations. Wandering around on the two upper levels, and peeking into some of the bars, which had doors open, but were not operating yet (because it was before 7:00 PM), I saw zero evidence of safety features. No alarms, no fire hoses, no sprinklers, not a single extinguisher in evidence. And there is only one way out of the complex, and that’s through the small lane at the front. There is often a truck parked in that lane, presumably making deliveries, and there are street vendors as well. There don’t appear to be any other entrances/exits to this complex, but I do know that there are metal fire escapes on the outside at the right. I know because I used them once when the police raided the short-time hotel in which I was passing a short time and I had to use that metal platform and climb back through a window into one of the ladyboy bars. Got some funny looks that night, as I came out of the ladyboy dressing room and walked in front of the stage in full view of 20 or so patrons. It’s one of the stranger things I have done in my life. What happened at Santika is tragic. But if a fire ocurred at Nana Plaza, there would likely be 10 times as many deaths because it’s much larger, there’s no safety equipment or emergency equipment of any kind, and there’s only one way out. I wonder if Bangkok city government (Bangkok Metropolitan Administration) will now clamp down on safety; clearly nothing has been done so far. I suspect most commercial buildings, other than those built by Western companies, are lacking in basic safety features. I live on a narrow soi, one lane wide. As you probably know, traffic here drives on the left. Except motorcycles, which go wherever they please. I have seen many instances where a car or truck is trying to manoeuver around the tight corners, and a motorcycle comes roaring up and squeezes in between the vehicle and the concrete building at the corner. Common sense would say, stop and wait 30 seconds until there is more clearance, but like I said, that gene is missing. Walking along the sidewalk near Nana Plaza in the evening is a joke. In too many places, street vendors have blocked the path, leaving a very narrow space. When two Westerners approach from opposite sides, one always gives way; it’s the polite thing to do. Whenever I have done this, invariably two or three Thai people who were walking behind me refuse to stop, and squeeze through the extremely narrow opening, which is even narrower because there’s a hulking great farang coming at them. No common sense. Today I was walking along the bike path which runs between the train tracks and a service road. My apartment is within a few meters of the service road. I discovered a while ago that it was better to walk along the bike path because it is asphalt and relatively smooth and marked down the middle with a dotted line, indicating two lanes. If you walk on the right side, bikes and motorcycles drive on the left and there is no conflict. That’s right, motorbikes use the bicycle path. This afternoon, however, I was walking along that path, keeping to the right, on my way to Ploenchit Centre. Suddenly there was a loud beep right behind me. I jumped into the ditch at the right, and looked back, and nearly fell over. There were two cars driving along this narrow bike path. No common sense. A week ago, I was walking along the train track, and was amazed at the condition of the ties. They are very old and rotted. In many places, the spikes that hold the track to the ties are missing; the wood is in such bad condition that the spikes have simply fallen out. In this picture, taken just a few metres from Sukhumvit, the girl has her feet on a tie. Look where that tie meets the rail at the left. There should be a spike there, but there isn’t. These ties are in relatively good condition; in other places, they should have been replaced 10 years ago. There are a dozen trains a day along this track. One wonders how long it will be before a train causes the rails to move apart an extra few centimetres and there is a derailment. Just on the other side of Sukhumvit, many people live within 2 meters of the track. If a derailment occurred there, their houses would be destroyed and many people would die. When I first came to Thailand in 1988, the traffic was much less and the pollution was ten times worse. One day, I was in a taxi that was driving along Ploenchit at a good clip, maybe 60 km an hour; traffic was light. I was in the back seat. When we got to the intersection with the Erawan Shrine, the driver took both hands off the steering wheel, looked at the Buddha in the shrine and made a wai. This took 20 seconds or so. We’re travelling 60 kph straight ahead and he’s looking 90 degrees to the left. No common sense. There’s no doubt that living in Thailand is an experience. I just wish the people could learn a little common sense. og en masse svar. mai-sabai because of their bird brain February 8, 2012 at 3:52 pm what can i say is…. 555 means Hahaha…, you’re such a brave man to make an article about thais and Common sense, i’ve been teaching here for almost a year and honestly.. for 3 to 4 months of staying here i’ve noticed that they have a bird brain which im trying to understand everything and everytime im talking with them they will say they feel headache and sometimes i wanna say… i’m having my headache triple than you… i mean, i’m trying to understand them everyminute and everyhour but they really lack of common sense.. sometimes i cant avoid thinking that when there was a shower of Common Sense, these people were sleeping… haha 2 ajarn farang February 8, 2012 at 3:54 pm Story Teller said… A short real Story : ” An educated Philippine teacher and an ALcoholic Native English Speaker with no Educational Background.” SCHOOL: We are looking for an English Teacher that can be able to teach English. NATIVE ALCOHOLIC SPEAKER: I’m interested and want to apply as an English Teacher in your School. PHILIPPINE : Good Afternoon Madame/Sir, I read your Job vacancy from the News paper that you are looking for an English teacher and i’m willing to apply for the position. SCHOOL: I’m sorry ms.Philippine we preferred the native speaker. SCHOOL: Mr.Native can you stat to wok wit Us?? (That’s how they really pronounce it all, Hahaha) They will rather choose to hire an ALcoholic Native ENglish Speaker than the Asian teacher who are very dedicated to teach with knowledge in English. These people how stupid and moron to choose an English Teacher. They are thinking that the Native one is the best teacher for their stupid brain.! 3 STORY TELLER February 8, 2012 at 4:09 pm IN THE MEETING: Thais with one english Teacher HEAD: “we have our meeting today” ALL STAFF TEACHER INCLUDING ENGLISH TEACHER: “sawaddee kha” HEAD: *&%*(&^&&*^^%% Table of Content.*&^%#$^*(( ENGLISH TEACHER: ?????????????? Huh ?????????? what are they talking about? HEAD: )(*^&^^&%^&**&^% TABLE OF CONTENTS J(&u&%&^&%$$%^&, Do you understand? ENGLISH TEACHER : huh? I don’t understand? HEAD : %^%$#^&*^ TABLE OFFF CCONNNTEENTSSS !!!! &%*(w^&^#*^ ENGLISH TEACHER : yeah I understand the table of content… HEAD : okay, good… (then he continued to speak thai language.. &*^%$^&^%^& ENGLISH TEACHER: wAAAaaahhhhh I’m gonna headache with these kinds of people!!!! (inside my heart only) This scene is based from the real story of an English Teacher which is suffering to finish his contract and planning to go back to his own country. The point here is of course the English teacher understand about the “Table of Content” but the Head of the meeting doesn’t understand that the English teacher asked about the “Table of Content” …. Hahaha here, you can see that these people are lack..a BIG LACK of Common sense!!! This is me who experienced this scene. They were mad when I asked them twice if I don’t understand and if the meeting was finished they will blamed me if I don’t understand.. They are blaming me in their own stupid thing that they did… haaaayyy pls …. They good but if talking about the common sense.. I’m getting crazy to understand their stupid brain! 4 farang February 8, 2012 at 4:13 pm This is the place where i can’t say : “Beauty and BRAIN”.. but… “Beauty WITH NO BRAIN” hahaha… they are just concious about beauty not about their brain >__< 5 sandra in asia February 11, 2012 at 4:04 am I must admit I am guilty for never checking or asking about the fire safety and emergency exits. I assumed it would be up to code but then I forget to realize I’m not in the western world. 6 Ben February 11, 2012 at 4:18 am while riding motorcycle , they dont wear any helmet but worry about death many thai girl went to temple to wash away their sin , and yet end in the club nightly cheating guy money /love. Its a waste of time .. 7 Xydtipaht April 3, 2012 at 4:30 pm I just read your article and would like to add my 2 cents. I am a Thai person, born and partly bred i.e Thai-go-inter. In my humble opinion I find that in additional “Mai Pen Rai” my fellow countrymen (and women) have 4 other major-major habits (life philosophies) that desperately need changing. 1. Mak Ngai (มักง่าย – This is the Thai philosophy of being careless; shoddy; sloppy. It is made up of 2 words Mak which means “inclined towards” and Ngai Which means “easy”. Examples of this are prevalent: Thais will jaywalk right next to a pedestrian overpass or within sight of a zebra-crossing; Thai motorist will miss a turn and actually drive in reverse against heavy traffic to get back to the turn; throw trash in the proper receptacle? Sod that, we’re just gonna dump it right here; Building safety, it is “more convenient” to construct death traps and falling billboards. 2. Mai Rap Pid Chob (ไม่รับผิดชอบ – Thai people as a whole lack any concept of responsibility – to be answerable or accountable for something within one’s power. Thai people have a morbid fear of sticking their neck out. The other day I tried to get the legal status in Thailand of a plant named Salvia – it is legal. However, seventeen calls to the Thai FDA, DEA, Customs was all for naught. I could not get anyone from any institution regardless of rank to put their name to paper to certify the legality of the plant – yet everyone says it is legal and that there would be no problems (mai pen rai). This is not limited to the government: go to any institution with Thai people of any age and you will see that getting the buck to stop anywhere is almost impossible. In my office excuses fly thick in the air – the blame game is simple: anyone but me. An except from a recent conversation I had “Am I the project leader? Yes, I am but it was that other idiots fault. Yes, that idiot works for me but I shouldn’t be responsible for other peoples actions – if he shits do I have to wipe his ass? (<-this was actually said). So you\'re saying I don\'t have to wipe his ass but I must tell him to do it and make sure it is done? Yes, I am a manager but he is unmanageable.\" etc etc. 3. Hen Kae Tua (เห็นแก่ตัว – in a single word: selfish. This pertains mostly to city dwellers and politicians but it is becoming more prevalent up country. A recent example of selfishness was with the National football team. For other nations being on the National Side is an honor, something you proudly strive to do. Not in Thailand, several Thai players either declined to play for the National Team or if they couldn\'t get away then play at about 25% so as to \"save\" themselves for club games – disgustingly selfish, and yes we lost. These players don \'t give 2 shits about the Nation\'s pride. Another facet of Hen Kae Tua is Thai people will not get involved unless they have a stake in it. This Thai philosophy is called: ผลประโยชน์ (Pohl Prayohd) – a stake or interest in something. This is the moving force in Thailand. If there is a stake in something then mountains can be moved but if interest are not aligned the you\'d better watch your back (i.e. the Honeywell project). 4. Mai Samakee (ไม่สามัคคี – Not united. This is a by-product of 3. Hen Kae Tua (เห็นแก่ตัว – The country is split and no one gives a shit about each other and selfishly tout each others ideologies without ever trying to listen. Nothing moves unless someone important has a stake in it. At this rate there will be no reconciliation and nothing worth reconciling over. That, my dears, is my rant for the day. I think its pretty accurate. 8 Ben July 4, 2012 at 1:15 pm They can live with little food, but cant live without making themselves pretty. They can tolerate working physically tired on their strength/body, But they cant tolerate work on mental stress. They hate Headache mak mak.. as in thai… “kit mak ” My girl stayed in an unhygienic, bad environment for 33 yrs.. She born a 10yrs old daughter , now she born a 2 yrs old daughter.(both dont belong to me but i take care for 5yrs. Am i stupid enough?) Seems like both daughter will follow the mum foot step in future. I am not sure how to cure them.. Or maybe thats their way of life. 9 ant45 July 8, 2012 at 3:19 am they dont live with little food, yhey always eat no matter when and what….they exagerate with make themselves pretty, because they make up so much and when they forget to make up, they become like dr, jackill and mr Hyde…. the best solution about thai woman with childreen and you must take care her and her childreen and may be also parents and relatives, is that you find a woman without childreen and take her only her without spoling her too much with expensives….you dont like that way? am so sorry for you!!!!!! 10 Ben July 11, 2012 at 9:00 pm ant45 : is there anyway to change a thai women concept from their stubborn attitude to our farang way of thinking ? |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 12/08-2012 13:04
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Man maa bare acceptere at saadan er det bare og der er ikke nogen der kan goere noget ved det. Der er een person som bestemmer og han er pt i USA saa vidt vides. |
|
|
SteenJ |
Lagt på d. 12/08-2012 13:51
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 743 |
patirak skrev: SteenJ skrev: Hvor laaaaang tid er det lige det tager at skrive sådan et indlæg af sådan en størrelse, her på pc´en?????? Man må kede sig bravt her i TH, have rigtig god tid eller......... Hilsen SteenJ ... og du må kede dig gevaldigt, siden at du gider bruge tid på at læse indlæggene... Så længe det går ud over MIN tid, så ser jeg ikke problemet??? Det tager mig forresten meget lidt tid at skrive et langt indlæg. Jeg bruger 10-fingere og ved hvor tasterne sidder... så det kan gøres i et "snuptag"... Nå...... HUSK..Du SKAL redde dig selv, før du kan redde andre.
|
|
|
natty |
Lagt på d. 12/08-2012 13:59
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
hugoboerge skrev: Man maa bare acceptere at saadan er det bare og der er ikke nogen der kan goere noget ved det. Der er een person som bestemmer og han er pt i USA saa vidt vides. Netop, og hvis man ikke kan klare at deres logik er anderledes end vores vestlige og rationelle, er der jo en ret nem løsning. Boligerne er iøvrigt rigtigt billige i Spanien pt. I forventer at folk som kommer fra en helt anden kultur og som kommer til Danmark, meget hurtigt skal tilegne sig dansk kultur og følge den. Ved I hvad, I har ret. Det samme må vel gælde for farangs i Thailand. Men nej, mange opholder sig i Thailand, samtidig med at de taler ned om thaier og Thailand. Det er så og så elendigt, de er uintelligente, hvilket iøvrigt ikke har noget med hvor mange år man har gået i skole at gøre, flere her blander kultur og viden sammen med IQ. De snyder allesammen, de er ulogiske. Men for fanden da, logik er kulturelt betinget og handler også om opvækst og opdragelse. Det er da kun fedt, at det som er logisk i København eller London, ikke nødvendigvis er logisk i Bangkok, Chaing Mai eller Beijing. Hvis man ikke kan klare det eller bryder sig om det, har man måske valgt at rejse til eller bosætte sig i det forkerte land. PS En lille historie: Jeg sad for et par år siden sammen med en gruppe thaier som var ret gode til engelsk oppe i Lamgang. Vi havde fået lidt øl og whiskey. Mange af dem var overbevist om at jorden vill egå under på en bestemt dag og på et bestemt tidspunkt vist kl. 11, på grund af en eller anden hendelse. Det var vist noget med 11-11-2011 kl. 11. Jeg tænkte jo mit, de er overtroiske som mange danskere jo også er. Jeg kunne, med min vestlige rationelle logik, være gået ind i en debat om at man ikke skal være overtroisk, istedet røg det ud af munden på mig på en ikke ironisk måde, wow det må jeg nok sige, men det kommer til at se mærkeligt ud når Jorden går under kl. 11, for Thialand går så under før Danmark da der er 5-6 timers tidsforskel, så jeg ville kunne leve 5-6 timer mere end dem. Først blev der lidt stille, så kom et større latterbrøl og de blev eninge om at det nok ikke hang sådan sammen med tidspunktet. Men er det ikke bare herligt. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
poom |
Lagt på d. 12/08-2012 14:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 199 |
men natty bare fordi man flytter til spanien bliver thaierne ikke merelogisk tænkende eller fordi man synes at deres måde at opfatte verden på kan lave en masse ballade går det jo ikke bare væk fordi man lukker sine øjne og ikke vil snakke om det prøv at se når de kører på motorcylel de kigger sig aldrig tilbage når de trækker den ud og bliver overrasket hver gang de rammer en eller samme overraskelse vår de kommer fra en sidegade uden at se sig for og kan ikke forstå de bliver ramt det går ikke væk fordi man ikke snakker om det og den kultur er tåbelig selv om det er hele thailands kultur |
|
|
sula |
Lagt på d. 12/08-2012 14:18
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
ABS skrev: @patirak. I mine øjne er du et BÅTHORN. Mage til vrøvl skal man lede længe efter. Hvad med at tage til Grønland eller et andet sted. Bare ikke Thailand for det får du da dårlige nerver af. ABS der er rigeligt af negative danskere her i Grønland så dem behøver vi ikke flere af. |
|
|
PATINYA |
Lagt på d. 12/08-2012 14:27
|
Øvet medlem Antal indlæg: 219 |
Jeg kan godt følge patirak i hans fustrationer, den slag dage bliver jeg også selv ramt af, men kun for en kort tid, for jeg elsker jo Thailand, og befolkningen er jo skide søde menesker, at jeg bestemt ikke er enig med dem i alt er da helt sikkert, og om jeg nogensinde finder ud af Thaiernes tankegang tror jeg næppe jeg har forsøgt, og de fustrationer jeg kan nikke genkendene til er gudskelov sjældne her i Thailand og når jeg så tænker tilbage på livet i Danmark ja så var det sgu et dagligt tilbagevendene problem. Så jeg er ikke i tvivl om det er har jeg har det best, også med dage med fustrationer. |
|
|
Dalton |
Lagt på d. 12/08-2012 15:11
|
Øvet medlem Antal indlæg: 326 |
hugoboerge skrev: Man maa bare acceptere at saadan er det bare og der er ikke nogen der kan goere noget ved det. Undskyld hvis jeg kommer til at blande trådene lidt sammen, men mener du udtaler dig lige modsat i en anden tråd her på siden God Søndag Dalton |
|
|
sula |
Lagt på d. 12/08-2012 15:17
|
Øvet medlem Antal indlæg: 222 |
poom skrev: men natty bare fordi man flytter til spanien bliver thaierne ikke merelogisk tænkende eller fordi man synes at deres måde at opfatte verden på kan lave en masse ballade går det jo ikke bare væk fordi man lukker sine øjne og ikke vil snakke om det prøv at se når de kører på motorcylel de kigger sig aldrig tilbage når de trækker den ud og bliver overrasket hver gang de rammer en eller samme overraskelse vår de kommer fra en sidegade uden at se sig for og kan ikke forstå de bliver ramt det går ikke væk fordi man ikke snakker om det og den kultur er tåbelig selv om det er hele thailands kultur Nej men flytter man til spanien så slipper man jo for alt det man gerne vil og alt det nagative som man kun kan se i Thailand og så kan man jo evt blive i spanien istedet for at rejse deud til Thailand. |
|
|
clydehaumann |
Lagt på d. 12/08-2012 16:21
|
Antal indlæg: 1145 |
Jeg troede først at Patiraks indlæg var ironisk ment men det lader til at jeg desværre har taget grueligt fejl og det gør mig uendeligt ked af det for mange tidligere indlæg har givet mig den opfattelse at vi her havde med en begavet person at gøre. En påstand om at en person er utroværdig, uærlig, doven, udviser dobbeltmoral med mere blot fordi denne er af anden etnisk afstamning end en selv burde en veluddannet person ikke kunne få sig selv til at komme med. Er du blevet snydt Patirak, så gå til den person der har snydt dig og brok dig til ham. Har han begået noget ulovligt så meld ham til politiet. Det er ikke det thailandske folk der har snydt dig, men en bestemt person. Ok, Jeg har boet her i omkring det samme antal år som du levet og kan da stadigt blive knotten og småsur når andre ikke tænker som jeg. Læg mærke tl at jeg skriver andre og ikke de andre. Det er ikke dem og os. Dansk Thai Sprogskole underviser i dansk på en måde der kan forståes. Har over 20 års erfaring i sprogundervisning.
Vi hjælper selvfølgelig gerne med visumansøgning og familiesammenføring. Har 8 års erfaring. Visum Hjælp. GRATIS Undervisning. SE VORES HJEMMESIDE. http://thaidanishservice.com https://www.facebook.com/groups/danskthaisprogskole/ |
|
Spring til debat: |