Se indlæg
 Udskriv debat
Planer
PATINYA
flyer skrev:

PATINYA skrev:

Chiangmai...du skriver ordning, og så læser jeg det som du mener pensionist, men.
Der er jo ikke nogen forlydender om at flyer er pensionist, og ja hvis det er tilfældet, JA SÅ er der jo andre paragrafer og ordninger der træder i kræft, men det nævner han ikke noget om, og det er jo heller ikke hans pligt at oplyse det til os.
Men ja så er sagen jo en helt anden.Read the rules

Jeg er heldigvis ikke pensionist.... endnu! Håber det kan vente til folkepensionenBvdrrr

HA HA.Grin..vil da håbe det for dig, men desvære kære ven, så tror jeg personligt ikke at fpén eksitere mere til den tid, du skal bruge den!Friends men hvem vedTuttelu Tralla

bangkoknielsen
Kære Flyer - såfremt du ønsker at tilbringe en del af året i Thailand og samtidig opretholde dit tilknytningsforhold/goder til DK, så er der helt klare regler: Fast dansk adresse, hvor du skal opholde dig i over halvdelen af et kalenderår! - Men tal med din kommune, de bestemmer nemlig også, om det "korte halvår" også skal deles op i i f.eks.: 3 mdr. i Th. - hjem, derefter igen 2 md. i Th indenfor kalenderåret...

NB.: Naturligvis er der andre regler, såfremt du ønsker at arbejde eller studere, men det fornemmer jeg, at du ikke har i sinde...
Redigeret af bangkoknielsen d. 19/07-2012 15:29

hugoboerge
@flyer.

Du vil gerne flytte til Thailand naar du bliver 55 aar. Det skulle der ikke vaere problemer med fordi du er over 50 aar.
Du skal saa vaere i stand til at dokumentere en indkomst eller en bankbeholdning paa x beloeb.
Du framelder dig i Danmark dvs hvad der hedder sygesikring det mister du med mindre du tegner en forsikring som er dyr alt afhaengig af din helbredstilstand.
Din folkepension bliver nedsat proportionelt.
Du kan altid tage til Danmark paa ferie. Du har familie i Danmark saa du har stadigvaek et tilhoersforhold til Danmark.

Der er noget at tage stilling til.

PATINYA
PT. 800,000 Bht brutto, årlig indkomst.
ikke fast indestående.

Boes
PATINYA skrev:

ikke fast indestående.

Hvis Thai gift THB 400.000 indestaaende i Thai Bank mindst 3 maaneder inden visum ansogning eller forlangelse.
Hvis Thai ugift THB 800.000 ....
Lobende inkomster kan reducere bankindestaaendet.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein

hugoboerge
Boes skrev:

PATINYA skrev:

ikke fast indestående.

Hvis Thai gift THB 400.000 indestaaende i Thai Bank mindst 3 maaneder inden visum ansogning eller forlangelse.
Hvis Thai ugift THB 800.000 ....
Lobende inkomster kan reducere bankindestaaendet.

Og/eller en kombination af indkomst og indestaaende paa bankkonto.

Boes
Som anført med lidt andre ord..
Albert Einstein

flyer
Tjae... Kunne jeg så måske have et lille job her til lands i løbet af de tre mdr. jeg påtænker at opholde mig her? Og så bare blæse på det med at have adr. i DK og tegne mig en sygeforsikring selv.

Hvis jeg skal have penge på kontoen i en thaibank, kræver det så ikke at jeg står opført i konens blå bog (den som de skal vise bla. på kommunen)?
Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Boes
flyer skrev:

Tjae... Kunne jeg så måske have et lille job her til lands i løbet af de tre mdr. jeg påtænker at opholde mig her? Og så bare blæse på det med at have adr. i DK og tegne mig en sygeforsikring selv.

Hvis jeg skal have penge på kontoen i en thaibank, kræver det så ikke at jeg står opført i konens blå bog (den som de skal vise bla. på kommunen)?

Nej..
Albert Einstein

bangkoknielsen
Som Boes skriver - Nej! - MEN: Så må du melde dig ud af det af det danske "system" - her er du din egen herre - nul hjælp fra DK - ingen stemmeret med meget mere, men dog skal du stadig betale skat til DK, såfremt du modtager nogle ydelser ! Sygeforsikringen kan koste en formue årligt, såfremt du allerede har fået konstateret små skavanker...
Din kones blå bog har intet med dette at gøre - og har du penge, så er det intet problem i at oprette en konto i en thai-bank - men pas på dem..! (Pengene)

Peder1968
flyer skrev:

Jeg vil flytte til Thailand om fem år og er ved at kigge på et kolonihavehus som bolig når jeg/ vi skal til Danmark, der må være nogen af jer der ved hvordan den skal skæres, både i forhold til hvor længe man kan være uden af Danmark og hvor længe man kan være i Thailand, om fem år er jeg 55, så der er ca. ti år til pensionen til den tid.

Jeg vil gerne til Danmark én til to gange om året, have adresse her i Danmark hos én af mine børn og bo i kolonihavehuset, jeg har googlet en masse, men jo mere jeg googler des flere modstridende oplysninger dukker der op! Så nu er jeg ved at brænde sammen i skalden og er kørt helt fast.

Håber I kan en masse "narestreger" sådan at det hele kan gå op i en højere enhed, men selvfølgelig så lovligt som muligt, vil sgu ikke til at kæmpe med diverse myndigheder, men lige på "kanten" er ok.

Nogle små bemærkninger ud over dem der allerede er kommet fra andre.

I mange kolonihavehusforeninger er der krav om vedligeholdelse af haver bl.a. hvornår der skal klippes hæk osv.
Hvis ikke du er i Danmark på disse tidspunkter skal du have andre til at udfører disse pligter.

Du skriver ca. 10 år til pension. Hvis du er 50 i dag er der højest sandsynlig 11-12 år til pensionsalderen. DU kan først få folkepensions når du bliver 67.
Du kan få efterløn når du er 64 hvis du er medlem af efterlønsordningen. Bemærk du kan ikke bo i Thailand og få efterløn fra Danmark. Hvis du tager ophold i et land udenfor EØS-området og/eller Grønland og Færøerne, har du pligt til at give A-kassen oplysning om opholdets starttidspunkt og afslutningstidspunkt.

Du skriver "selvfølgelig så lovligt som muligt". Hvorfor så tage adresse hos et af dine børn? Wink
Det med at have forkert folkeregisteradresse kan ende galt......

flyer
Peder1968 skrev:

flyer skrev:

Jeg vil flytte til Thailand om fem år og er ved at kigge på et kolonihavehus som bolig når jeg/ vi skal til Danmark, der må være nogen af jer der ved hvordan den skal skæres, både i forhold til hvor længe man kan være uden af Danmark og hvor længe man kan være i Thailand, om fem år er jeg 55, så der er ca. ti år til pensionen til den tid.

Jeg vil gerne til Danmark én til to gange om året, have adresse her i Danmark hos én af mine børn og bo i kolonihavehuset, jeg har googlet en masse, men jo mere jeg googler des flere modstridende oplysninger dukker der op! Så nu er jeg ved at brænde sammen i skalden og er kørt helt fast.

Håber I kan en masse "narestreger" sådan at det hele kan gå op i en højere enhed, men selvfølgelig så lovligt som muligt, vil sgu ikke til at kæmpe med diverse myndigheder, men lige på "kanten" er ok.

Nogle små bemærkninger ud over dem der allerede er kommet fra andre.

I mange kolonihavehusforeninger er der krav om vedligeholdelse af haver bl.a. hvornår der skal klippes hæk osv.
Hvis ikke du er i Danmark på disse tidspunkter skal du have andre til at udfører disse pligter.

Du skriver ca. 10 år til pension. Hvis du er 50 i dag er der højest sandsynlig 11-12 år til pensionsalderen. DU kan først få folkepensions når du bliver 67.
Du kan få efterløn når du er 64 hvis du er medlem af efterlønsordningen. Bemærk du kan ikke bo i Thailand og få efterløn fra Danmark. Hvis du tager ophold i et land udenfor EØS-området og/eller Grønland og Færøerne, har du pligt til at give A-kassen oplysning om opholdets starttidspunkt og afslutningstidspunkt.

Du skriver "selvfølgelig så lovligt som muligt". Hvorfor så tage adresse hos et af dine børn? Wink
Det med at have forkert folkeregisteradresse kan ende galt......

Jeg har fået efterlønnen udbetalt, da jeg ikke regner med at være her til lands til den tid og det med adr. det tror jeg at jeg dropper og får mig en sygeforsikring istedet, haven må jeg så få én til at ordne.

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

paulsenp
bangkoknielsen skrev:

Kære Flyer - såfremt du ønsker at tilbringe en del af året i Thailand og samtidig opretholde dit tilknytningsforhold/goder til DK, så er der helt klare regler: Fast dansk adresse, hvor du skal opholde dig i over halvdelen af et kalenderår! - Men tal med din kommune, de bestemmer nemlig også, om det "korte halvår" også skal deles op i i f.eks.: 3 mdr. i Th. - hjem, derefter igen 2 md. i Th indenfor kalenderåret...

NB.: Naturligvis er der andre regler, såfremt du ønsker at arbejde eller studere, men det fornemmer jeg, at du ikke har i sinde...

Hej Nielsen,

lige et par rettelser.

De 6 måneder, man mindst skal opholde sig i Danmark, skal være indenfor en vilkårlig 12 måneders periode, ikke indenfor et kalenderår.

Kommunen kan IKKE kræve, at man skal opdele sit udlandsophold i flere perioder. Det har jeg netop igår fået oplyst fra Københavns kommune. De har tidligere gjort det, men stoppede, da det blev erklæret ulovligt. Man kan altså godt nøjes med én rejse om året.
Peter

PATINYA
Bangkoknielsen har altså ret, hvis du opholder dig i 6 mdr i et træk vil de forlange du registreer dig i det pågældne land, ellers heder det 6 mdr´s udlands ophold pr kalenderår, men ikke i et træk.Wink

paulsenp
@PATINYA

Beklager meget, men jeg har meget klart fra kommunen fået at vide, at man indenfor en vilkårlig 12-måneders periode skal tilbringe mindst halvdelen i Danmark.

Det vil sige, at du skal være her i 183 eller flere dage, og væk fra landet i højst 182 dage.

De sagde udtrykkeligt, at det IKKE drejer sig om kalenderår, og at det ingen betydning har, hvor mange gange man rejser.

Kommunerne har ikke ret til at forlange, at man skal rejse ad flere gange.

Det har jeg fået at vide fra københavns kommune, hvor man tidligere har krævet flere kortere ophold.
Peter

flyer
Gælder det bare for at holde adr. i DK og ikke noget med fp at gøre?

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

paulsenp
Hej flyer,

Det gælder begge dele.

For at få den fulde folkepension (med tillæg) skal du have bopæl i Danmark.

For at have fast bopæl skal du opholde dig i Danmark i mindst 183 dage indenfor 12 på hinanden følgende måneder.

Det vil sige, at det ikke er godt nok, at du tager til Thailand fra f.eks. 1.10.2012 til 30.4.2013, dat det er 7 måneder indenfor en 12-måneders periode.
Peter

flyer
paulsenp skrev:

Hej flyer,

Det gælder begge dele.

For at få den fulde folkepension (med tillæg) skal du have bopæl i Danmark.

For at have fast bopæl skal du opholde dig i Danmark i mindst 183 dage indenfor 12 på hinanden følgende måneder.

Det vil sige, at det ikke er godt nok, at du tager til Thailand fra f.eks. 1.10.2012 til 30.4.2013, dat det er 7 måneder indenfor en 12-måneders periode.

Ok... Er det så der de regulere propertionelt? Sådan at man får fuld fp hvis man er i DK 183 dage og hvis man kun er i DK 91-92 dage falder den til det halve? Ja du må sgu undskyld at jeg skal há det skåret ud i pap, syntes efter jeg har googlet er det hele blevet noget uklart, så hav lidt tålmodighed med migGrin
Redigeret af flyer d. 20/07-2012 14:04

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

paulsenp
@flyer

Hvis du har fast bolig i Danmark, får du fuld folkepension (grundbeløb og tillæg, såfremt du har boet her i mindst 40 år efter du fyldte 15.

Såfremt du har boet i Danmark færre end 40 år, får du kun en del af pensionen. Hvis du f.eks. har bort her i 30 år, vil du få 3/4 af den fulde pension.

Hvis du ikke bor i Danmark, men f.eks. i Thailand, får du kun grundbeløbet, eller den forholdsmæssige del som ovenfor.
Peter

flyer
paulsenp skrev:

@flyer

Hvis du har fast bolig i Danmark, får du fuld folkepension (grundbeløb og tillæg, såfremt du har boet her i mindst 40 år efter du fyldte 15.

Såfremt du har boet i Danmark færre end 40 år, får du kun en del af pensionen. Hvis du f.eks. har bort her i 30 år, vil du få 3/4 af den fulde pension.

Hvis du ikke bor i Danmark, men f.eks. i Thailand, får du kun grundbeløbet, eller den forholdsmæssige del som ovenfor.

Som jeg ser det, kommer det lige til at passe med 40+15=55 år! Er jeg så fp berettiget, når jeg opholder mig fast i Thailand med adresse der, dog med et årligt besøg på tre mdr. i Danmark, fra jeg er 55 til 67?

Og fra de 67 skal jeg så være i Danmark mindst 183 dage om året for at få fuld fp!?

ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว

Watching You

Spring til debat: