Se indlæg
NY LOV, KAN BLIVE DYR FOR KOMMUNERNE
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 30/05-2012 20:03
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Dejligt at møde denne tindrende optimisme, gejst og oprørstrang. "...at tro vi kan ændre noget....". "Det hjælper ikke en dyt....". Eneste trøst er, at det formentlig er de samme bovlamme, der også tidligere har ført an i oprøret med at bekræfte hinanden i, hvor dårligt alting er, og hvor lidt, vi kan gøre. Nej, I har fuldstændig ret. Hvis dét er, hvad I kan bidrage med, så hjælper det ikke en dyt. Jeg sendte i øvrigt skrivelsen både til fru Pia Kjærsgaard, til skatteministeren og til Johanne Schmidt-Nielsen. Just in case.... Og resten af banden kan også få den. Men nu nøjes jeg i første omgang, så budskabet forhåbentlig ikke bliver opfattet som spam. Hvad jeg skrev: At danske pensionister i Thailand og en række andre lande ikke kan tåle mere forskelsbehandling i forhold til dem i EU, Tyrkiet, Marokko og andre begunstigede. Blot med mange flere ord. |
|
|
Pescator |
Lagt på d. 30/05-2012 20:48
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
Du er velkommen til at kalde det lige hvad du vil, men jeg foretrækker altså at være realist, eller mere korrekt, pessimist, dvs. forvent ingen sympati til pensionister i udlandet. Jeg kan komme med en lang udredning på et andet tidspunkt, som ikke har med politik eller kolde facts at gøre, mere i en psykologisk/sociologisk retning, her er den korte version: Fra hvilken politisk observans er der interesse i at beskæftige sig med pensionister bosat i udlandet? Ingen steder, de kan jo ikke stemme på dem! ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 30/05-2012 21:10
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Sludder Pescator,alle der vil stemme kan stemme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Pescator |
Lagt på d. 30/05-2012 21:36
|
I udlandet, som fraflyttet, som forræder, som fribytter, som livsnyder, som et frit menneske, endelig! Kan man virkelig det? Ja, jeg ved godt at jeg er både gal og genial, men den der er da smuttet henover mine små grå... Stemmer man så pr. brev ell. brevdue, eller skal man rejse hjem til DNA test osv. så de kan tjekke at det nu er den højtlønnede, dyre i drift pensionist til 4200 kr.pr. md. og ikke en eller anden grim svindler, hva´ba´?! Mageløst, kan man virkelig stemme fra udlandet? Jeg gider ikke... ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 30/05-2012 22:07
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
golfer skrev: Det er jo blot første skridt henimod at fjerne folkepensionen - grundbeløbet vil stille og roligt blive udfaset og der vil blive indført tilsvarende forhøjelse af tillægget (så de "fattige" pensionister ikke får mindre. Ideen er vel ikke så dum endda (set fra samfundets side) - staten vil dermed have færre pensionsudgifter (totalt set) og hvorfor skal rige gamle modtage penge fra staten? Jeg tror, du har ret, dette er kun første skridt. Og jeg kan også udmærket se fordelen for samfundet. Og jeg er også enig i, at det er en sideeffekt, når pensionister i Thailand rammes. De er slet ikke målet for denne ændring. Men det bliver nok svært at få lavet en undtagelse, fordi det er forholdsvis få, der bliver ramt, samtidig med at det er nogle, som slet ikke bor i Danmark. Inden Thailand blev et tilflugtssted for pensionister, var det Spanien, der tiltrak varmeglade danske pensionister. Og der gik rigtig mange år, inden man fik en skatteaftale, så pensionisterne ikke blev dobbeltbeskattet - trods omtale i dagspressen, hvor urimelighederne blev fremstillet. Så man skal nok ikke sætte forventningerne for højt med hensyn til en fornuftig løsning for pensionister, der bosætter sig i Thailand. Men man kan da håbe. |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 30/05-2012 22:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Pescator skrev: I udlandet, som fraflyttet, som forræder, som fribytter, som livsnyder, som et frit menneske, endelig! Kan man virkelig det? Ja, jeg ved godt at jeg er både gal og genial, men den der er da smuttet henover mine små grå... Stemmer man så pr. brev ell. brevdue, eller skal man rejse hjem til DNA test osv. så de kan tjekke at det nu er den højtlønnede, dyre i drift pensionist til 4200 kr.pr. md. og ikke en eller anden grim svindler, hva´ba´?! Mageløst, kan man virkelig stemme fra udlandet? Jeg gider ikke... Skip navigation •Hop til indhold . -------------------------------------------------------------------------------- SUM. Servicenavigation Lovstof Sitemap Søg English . -------------------------------------------------------------------------------- Søg Search . -------------------------------------------------------------------------------- Emne navigation . -------------------------------------------------------------------------------- . Brødkrumme Du er her: Forside Vælgere Brevstemmeafgivning . -------------------------------------------------------------------------------- . Navigation VælgereHvem kan stemme og stille op til valg i Danmark? Udlandsdanskeres valgret Hvordan stemmer jeg? Hvornår er der valg eller folkeafstemning? Brevstemmeafgivning . -------------------------------------------------------------------------------- . . Her finder du oplysninger om, hvordan du brevstemmer til valg og folkeafstemninger i Danmark.■Hvem kan brevstemme? ■Hvornår kan jeg brevstemme? ■Hvornår kan jeg senest brevstemme? ■Hvor kan jeg brevstemme? ■Hvordan brevstemmer jeg? ■Kan jeg få hjælp til at brevstemme? ■Kan færøske og grønlandske vælgere brevstemme i Danmark? Hvem kan brevstemme? Det kan alle, der er optaget på valglisten og som er forhindret i at møde frem til valgstedet på selve valgdagen. Hvornår kan jeg brevstemme? Til folketingsvalg kan du tidligst brevstemme her i landet 3 uger før valget. Dog kan danske søfolk i internationalt farvand stemme fra 3 måneder før et valg. Færøske og grønlandske vælgere, der opholder sig her i landet, kan efter folketingsvalglovene for Færøerne og Grønland endvidere brevstemme her i landet op til 3 måneder før valget. Til folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg kan du brevstemme fra 3 måneder før valget/folkeafstemningen og op til den næstsidste hverdag før valget/folkeafstemningen, også på en lørdag. Til kommunale og regionale valg kan du brevstemme i Danmark fra tirsdagen 3 uger før valgdagen, dog senest lørdagen før valgdagen. På folkeregistrene/borgerservicecentrene kan brevstemmeafgivning dog finde sted fra den 3. tirsdag i august måned i valgåret. Hvornår kan jeg senest brevstemme? Op til næstsidste hverdag før valget, hvis man brevstemmer her i landet (det kan godt være en lørdag). Hvor kan jeg brevstemme? A. Brevstemmeafgivning i Danmark I Danmark kan du brevstemme: ■ved et hvilket som helst folkeregister/borgerservicecenter i landet ■på sygehuse ■i pleje- og ældreboliger, kvindekrisecentre, og boformer for voksne anbragt i henhold til loven om social service og boliglovgivningen ■kriminalforsorgens arresthuse og anstalter ■i dit eget hjem efter ansøgning, hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem på afstemningsstedet ■på danske havanlæg på dansk område. Vælgere, der bor på afsides liggende øer, der ikke udgør et selvstændigt afstemningsområde (Christiansø m.fl.), kan brevstemme på øen. Brevstemmeafgivning i hjemmet Du skal søge din opholdskommune om at brevstemme hjemme tidligst fire uger før og senest kl. 18 tolv dage før valget/folkeafstemningen. Modtager du praktisk hjælp hjemme, f.eks. af en hjemmehjælper, hjemmesygeplejerske eller andet, vil du kunne få ansøgningsskemaet af hjemmehjælperen, hjemmesygeplejersken m.v. Ansøgningen skal sendes til folkeregisteret i din opholdskommune. B. Brevstemmeafgivning i udlandet I udlandet kan du brevstemme til folketingsvalg fra 3 måneder før valget på de danske diplomatiske eller konsulære repræsentationer (ambassader og konsulater). Udsendte ved forsvaret kan brevstemme ved stemmemodtagere i forsvaret. Søfolk og passagerer på danske skibe i udenrigsfart samt personer, der er ansat på danske havanlæg, kan brevstemme på skibet eller havanlægget op til tre måneder før valget. Søfolk på danske skibe samt deres medsejlende ægtefæller kan dog brevstemme på skibet fra dagen efter et folketingsvalg med gyldighed for førstkommende folketingsvalg herefter. Vælgere, der bor i Danmark, men som opholder sig på Færøerne eller i Grønland på valg-/afstemningsdagen, kan brevstemme på de færøske eller grønlandske folkeregistre eller hos en stemmemodtager, der er udpeget af økonomi- og indenrigsministeren. Til folkeafstemninger, valg til Europa-Parlamentet og kommunale og regionale valg kan du brevstemme i udlandet fra 3 måneder før afstemningsdagen de samme steder som nævnt ovenfor. Du skal i alle tilfælde huske at medbringe gyldig legitimation. Hvordan brevstemmer jeg? Ved valg til Folketinget, kommunale og regionale råd anfører du navnet eller bogstavbetegnelsen på stemmesedlen for et parti/kandidatliste, der har kandidater opstillet i den storkreds (ved folketingsvalg), kommune (ved kommunalvalg) eller region (regionalvalg), hvor du er optaget på valglisten. Ønsker du at stemme på en bestemt kandidat, der er opstillet i den pågældende storkreds/kommune/region, anfører du dernæst navnet på kandidaten på stemmesedlen, eventuelt med tilføjelse af partinavnet eller bogstavbetegnelsen. Det samme gælder ved brevstemmeafgivning til Europa-Parlamentsvalg, hvor alle kandidater stiller op i hele landet. Kandidatfortegnelsen er først tilgængelig ca. 10 dage før valget. Vil du stemme før, vil du derfor normalt kun kunne stemme på partiet/kandidatlisten. Ved folkeregistrene/borgerservicecentrene findes en fortegnelse over de partier/kandidatlister, der er opstillet til det pågældende valg, som du kan få lov til at se, før du stemmer. Ved folkeafstemninger sætter du kryds enten ved feltet ud for "Ja" eller "Nej". Du skal udfylde/afkrydse stemmesedlen uden at andre kan se, hvad du har stemt, og lægge den i den lille farvede konvolut. Herefter skal du udfylde følgebrevet og underskrive det, mens stemmemodtageren ser på. Stemmemodtageren skal herefter attestere følgebrevet, hvorved stemmemodtageren skriver under på, at alt er gået rigtigt til. Konvolutten samt følgebrev lægges i yderkuverten, der sendes til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor du er optaget på valglisten. På yderkuverten angives dit navn, fødselsdato og bopæl. Kan jeg få hjælp til at brevstemme? Ja, hvis du ikke kan udfylde/afkrydse stemmesedlen eller udfylde og underskrive følgebrevet, skal stemmemodtageren yde den fornødne hjælp. Du kan i stedet for en stemmemodtager vælge en personlig hjælper, som du har tillid til, f.eks. din ægtefælle, et andet familiemedlem eller en ven. Hvis du udpeger en personlig hjælper, skal der dog også medvirke en stemmemodtager for at sikre, at alt går rigtigt til. Er der ydet hjælp, skal det fremgå af følgebrevet. Du kan kun få hjælp til at udfylde/afkrydse brevstemmesedlen, hvis du utvetydigt er i stand til at tilkendegive over for den eller dem, der yder hjælp, hvad du ønsker at stemme, f.eks. ja/nej ved en folkeafstemning eller et bestemt parti eller/og kandidat ved valg til Folketinget, kommunale og regionale råd eller Europa-Parlamentet. Kan færøske og grønlandske vælgere brevstemme i Danmark? Ja, hvis de har valgret til det pågældende valg/folkeafstemning. Ifølge lovene om folketingsvalg på Færøerne og i Grønland kan færøske og grønlandske vælgere, der opholder sig i Danmark, brevstemme på folkeregistrene her i landet til folketingsvalg på Færøerne henholdsvis i Grønland og til folkeafstemninger, som Grønland og Færøerne også deltager i, f.eks. om ændringer af grundloven. De kan brevstemme allerede fra 3 måneder før valgdagen. Der benyttes det samme materiale som ved valget/folkeafstemningen her i landet. Til folkeafstemninger om EU-spørgsmål og Europa-Parlamentsvalg kan vælgere, der bor i Grønland eller på Færøerne, dog ikke stemme, da Grønland og Færøerne ikke er medlemmer af EU. . -------------------------------------------------------------------------------- Sidst opdateret 14-10-2011 Til top . Vil du vide mere Danske repræsentationer i udlandet . . -------------------------------------------------------------------------------- Vejledninger Brevstemmeafgivning på folkeregistrene/borgerservicecentrene Brevstemmeafgivning på sygehusene Brevstemmeafgivning i Kriminalforsorgens anstalter og arresthusene Brevstemmeafgivning på Færøerne, i Grønland, i udlandet, på danske skibe i udenrigsfart og på danske havanlæg . . -------------------------------------------------------------------------------- . . Kontaktinformation Slotsholmsgade 10-12, 1216 København K | tlf: 72269000 | EAN: 72269001 | -------------------------------------------------------------------------------- Om dette website Beskyttelse af personlige oplysninger . |
|
|
Pescator |
Lagt på d. 30/05-2012 22:36
|
Æ´grydeswamp: Jeg anmelder dig for spam for det indlæg, ja jeg gør så, for jeg er dum, og klog, samtidig, det er er alså ikk´nemt, hulk... ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
Pescator |
Lagt på d. 30/05-2012 22:42
|
Lige et blip fra debatten i Tinget, og jeg blev igen bekræftet i min holdning om ikke at stemme på de svindlere: http://www.b.dk/p...ig-gak-gak Noget er jo fuldstændigt galt med den mindretalsregering, som ikke engang gider lytte til eget parlamentariske grundlag, ikke? Det er ½Grønlænderen igen, jeg tror hun er guldbajer-afhængig (det er jeg sæ´l og det gåtnåk) og nu er hun blevet klippet helt punker kort, det er farligt, det siger jeg jer altså, uhuuuu! ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
Lagt på d. 31/05-2012 03:04
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Jydetampen hvad er dog det for en frygtelig gang SPAM at sende. er du beruset? Du kender altså ikke loven kan jeg forstå, så vil jeg PRØVE kort at informere dig: Loven siger kort og godt at når du melder adresseflytning til et land uden for EU/EØS så mister du efter 6 mdr. din stemmeret. Men du skal selvfølgelig stadig betale din skat til DK, det er klart! Bor du inden for kan du stemme på alle dem du vil! Havde du været tyrkisk husmor, bosiddende i DK uden at kende det danske samfund endsige tale sproget, eller på ferie i hjemlandet så ville du få tilsendt valgkort, du ville oven i købet få tilbud fra selveste Imamen om at han følger dig til boksen og "HJÆLPER" dig med at sætte krydset det "RIGTIGE" sted! Med hensyn til indflydelse på at ændre dette og alle de andre uhyrligheder fra os udenlandsdanskere, så er politikerne fuldstændige kolde i røven. Da vi for 2-3-4 år sidem havde tråden om pensionister undersøgte jeg alt muligt. Bl.a. Danmarks Statistik, den viste den gang at der på verdensplan er bosat 43.000 pensionister uden for EU/EØF, statistikken fortalte ikke hvor mange folke/invalide/førtidspersoner det drejede sig om, men sølle 43.000 stemmer, som alle har forskellige meninger om sammensætning i tinget, de er altså komplet betydningsløse i politisk sammenhæng. Som Bjarne skriver så var vi en del der virkelig gjorde en indsats den gang (eller prøvede). Der blev sendt breve til alle medlemmer af tinget, vælgerforeninger, ældresagen og pensionistklubber m.m.m., mailet, ringet, læserbreve i alle landets aviser. Alt det resulterede for mit eget vedkommende i et meget venligt brev fra en Socialdemokratisk minister som fortalte at han havde haft sagen oppe i salen og resultatet var at den ansvarlige minister læste loven op fra talerstolen, med den konklusion at sådan var det og det stod ikke til at ændre. Der var den dag et fremmøde i salen på 47 medlemmer, så komplet formålsløst. Det værste, for mig i hvert fald; var reaktionerne fra alle de kloge hoveder her på DTW; der kom så mange negative indlæg fra diverse at jeg opgav kampen. Det gennemgående træk var dog: "hold dog kæft med det brok, I kan jo bare flytte hjem igen!" Så, så meget for fællesskabet. Det hele bunder i en utrolig misundelse, så at sige fra alle. Vi har tilladt os at flytte til varmere himmelstrøg for at nyde vores otium og vores surt opsparede pension, men fy-fy skamme sig det må du ikke! Du skal blive hjemme på plejehjemmet, og spise søbemad som alle andre, sidde med kolde fødder i tartanfarvede tøfler og slidt slåbrok mens plejemor læser højt at Familiejorurnalen. Tak for kaffe, jeg gider i hvert fald ikke at kæmpe mere og slet ikke for andre. Skeptikeren den skuffede |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 31/05-2012 06:31
|
Skeptikeren skrev: Du kender altså ikke loven kan jeg forstå, så vil jeg PRØVE kort at informere dig: Loven siger kort og godt at når du melder adresseflytning til et land uden for EU/EØS så mister du efter 6 mdr. din stemmeret. Men du skal selvfølgelig stadig betale din skat til DK, det er klart! Bor du inden for kan du stemme på alle dem du vil! Havde du været tyrkisk husmor, bosiddende i DK uden at kende det danske samfund endsige tale sproget, eller på ferie i hjemlandet så ville du få tilsendt valgkort, Dit kendskab til loven er også mangelfuldt. En tyrkisk husmor har ikke valgret til folketingsvalg. Man skal være dansk statsborger. Udlandsdanskere kan have valgret i visse tilfælde. Fx hvis de er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for Danmark, eller hvis de har i sinde at flytte tilbage til Danmark senest to år efter udflytningen. Hvis man er bosat i udlandet af helbredsmæssige årsager kan man også bevare sin valgret. Der er flere andre undtagelser, en oversigt kan findes på borger.dk. |
|
|
Lagt på d. 31/05-2012 07:22
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Kim Ludvigsen du har da helt ret, men nu er denne tråd altså omhandlende pensionister og hvad dermed følger. Tror ikke mange har fået lov til at bevare sin valgret på grund af helbredsmæssige årsager. Jeg fik da i hvert fald afslag selv om jeg den gang var registreret invalidepensionist. Og den tyrkiske husmor var nu mest som en spøg men med en snert af alvor. Jeg er da vidende om at da jeg boede i Danmark var der mange, rigtig mange, som boede der i mange år og endda havde dansk statsborgerskab, men aldrig, et eneste øjeblik, havde deltaget i det offentlige, alt blev styret af husbonden og Imamen. Hvorfor tror du at der kommer flere og flere af fremmed herkomst ind på tinget og kommunalbestyrelser. På grund af fru Hansen der stemmer på dem? Tror du at Mustafa vil stemme for at danske pensionister bosiddende i Thailand skal have hævet deres retmæssige pension. Tilbage til tråden! Skeptikeren |
|
|
Pescator |
Lagt på d. 31/05-2012 10:29
|
Skeptikeren skrev: "hold dog kæft med det brok, I kan jo bare flytte hjem igen!" "Så, så meget for fællesskabet. Det hele bunder i en utrolig misundelse, så at sige fra alle. Vi har tilladt os at flytte til varmere himmelstrøg for at nyde vores otium og vores surt opsparede pension, men fy-fy skamme sig det må du ikke! Du skal blive hjemme på plejehjemmet, og spise søbemad som alle andre, sidde med kolde fødder i tartanfarvede tøfler og slidt slåbrok mens plejemor læser højt at Familiejorurnalen. Tak for kaffe, jeg gider i hvert fald ikke at kæmpe mere og slet ikke for andre." Fuldstændig enig, det er ren misundelse og nid, nag, sure rønnebær, og hvad det ellers hedder, ikke noget med fornuft og logik at gøre. ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 31/05-2012 11:32
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
et læserbrev fra Avisen: Takker ydmygt for øretæven Som pensionist med tjenestemandspension kan jeg i betragtning af de seneste års samfundsudvikling godt acceptere, at det ikke er mig, der skal have del i skattelettelser. Men med sidste års udligningsskat på 6 % in mente, og nu med de fremlagte forslag til skattereform/-omlægning føler jeg mig ærligt talt nærmest spyttet på. Efter et liv (et godt liv) med en gennemsnitlig arbejdsuge på over 50 timer og aldrig i nærheden af 37 – samt endda i et par år på 80 timer på grund af 2-skiftet døgnvagt – er jeg nu ved at kunne se resultatet: Jeg har ikke gjort mig fortjent til den fritagelse for topskat, der lægges op til; jeg har heller ikke gjort mig fortjent til den laveste folkepension; og jeg har endelig heller ikke fortjent det rentefradrag i boligen, som eksisterer i dag. De foreslåede indgreb betyder, hvis de vedtages, en ganske betragtelig straf for at have tjent samfundet et helt arbejdsliv. Jeg bukker og takker ydmygt for øretæven. Arne Berget |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 31/05-2012 13:54
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Fint læserbrev du gengiver her, sudsakhon. Det ender nok med, at når man kommer til pensionsalderen, bliver man sat ud på indlandsisen med et par snesko. Hvis det så lykkes at finde hjem, vil man have ret til at modtage et overlevelsestilskud. Peter
|
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 31/05-2012 14:12
|
Men man skal nok lige se på det i sammenhæng. Hvis det der står er tilfældet, må det være en person over 64 år, som har en meget høj indtægt. Der kan ikke være tale om en person, der sidder og hakker i det. Hvordan vedkommende kan undgå den laveste folkepension forstår jeg ikke. |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 31/05-2012 14:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
Jeg synes det er lidt svært at have ondt af en folkepensionister der tjæner mere end 400.000 kr og skal betale 15% i topskat af det der ligger her ud over. Før man bliver ramt af skattefradraget mht. renter skal renteudgiften ligge over 100.000 kr om året og det er stadig kun det der ligger her ud over hvor fradrages sættes ned. Hvor mange folkepensionister er der lige der har renteudgiften der er så høje? Jeg er ikke tilhænger af det forslag der ligger fremme lige nu. Men jeg synes der er mange der klynker alt for meget uden grund sudsakhon skrev: et læserbrev fra Avisen: Takker ydmygt for øretæven Som pensionist med tjenestemandspension kan jeg i betragtning af de seneste års samfundsudvikling godt acceptere, at det ikke er mig, der skal have del i skattelettelser. Men med sidste års udligningsskat på 6 % in mente, og nu med de fremlagte forslag til skattereform/-omlægning føler jeg mig ærligt talt nærmest spyttet på. Efter et liv (et godt liv) med en gennemsnitlig arbejdsuge på over 50 timer og aldrig i nærheden af 37 – samt endda i et par år på 80 timer på grund af 2-skiftet døgnvagt – er jeg nu ved at kunne se resultatet: Jeg har ikke gjort mig fortjent til den fritagelse for topskat, der lægges op til; jeg har heller ikke gjort mig fortjent til den laveste folkepension; og jeg har endelig heller ikke fortjent det rentefradrag i boligen, som eksisterer i dag. De foreslåede indgreb betyder, hvis de vedtages, en ganske betragtelig straf for at have tjent samfundet et helt arbejdsliv. Jeg bukker og takker ydmygt for øretæven. Arne Berget |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 31/05-2012 18:34
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Helt klart: Der er ikke tale om en revolutionerende landvinding, som gør pensionssystemet retfærdigt. Men: Vi skal fejre de små sejre, når vi får dem. Og jeg tillader mig altså den flothed at betragte et svar på noget som helst fra Christiansborg som en lille sejr, efter at mange gode mennesker har forsøgt sig i årevis. Der er konkret og hurtigt svar på brev til Pia Kjærsgaard - fra hendes sekretær, ganske vist. Men alligevel. Og efter min mening faktisk et godt og brugbart svar, som fastslår, at i hvert fald den del af det parlamentariske system, der hedder Dansk Folkeparti, er enig i, at man skal kunne tage sin folkepension OG SIT TILLÆG med sig til udlandet. I hvert fald for mig er markeringen ny. Og jeg tillader mig at betragte det som vigtigt, at det fra politisk side nu er markeret, at nugældende praksis er forkert. Herefter er det vel "så bare" uafladeligt at skubbe på Dansk Folkepartis folk på tinge, indtil næste gren af folkestyret også ser lyset. Efter ok fra sekretær Kathe Andersen er her svaret på henvendelsen til Pia Kjærsgaard: Tak for din henvendelse til Pia Kjærsgaard, som hun naturligvis har modtaget til orientering. Dansk Folkeparti har selvfølgelig konstateret, at regeringen agter at lave en række forringelser for pensionisterne i deres skattereform. Vi kan bekræfte, at der som en del af regeringens oplæg lægges op til, at folkepensionen skal reduceres og pensionstillægget forøges. Det får naturligvis også den konsekvens, at danskere bosat i udlandet (læs: i lande som vi ikke har aftaler med) fremover vil modtage den lavere folkepensionsydelse. Det er Dansk Folkeparti imod. Dansk Folkeparti er grundlæggende enig i, at man skal have sin folkepension og sit tillæg med til udlandet. Folkepension optjener man ret til i Danmark. Man skal have arbejdet 40 år i Danmark for at have ret til folkepension. Derfor er det også rimeligt, at man kan tage den med sig, hvis man rejser ud. Som situationen er lige nu, er det nok ikke så sandsynligt, at Dansk Folkeparti ender med at indgå en aftale om en skattereform med regeringen, men skulle det komme til realitetsforhandlinger er forringelserne af folkepensionen selvsagt noget vi vil stå fast på skal tages af bordet. Med venlig hilsen Kathe Andersen Sekretær |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 31/05-2012 18:45
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
Lige en sidebemærkning. Det er forkert man skal have arbejdet i 40 år for at være berettig til folkepension. Man skal have boet i Danmark i 40 år for at være berettig til det fulde beløb. (og her er selvfølgelig en del undtagelser). Mit gæt er at DF i virkeligheden synes det er en god ide at folk ikke kan flytte til ikke EU lande med fuld pension. Måske mere deres nye holdning grundet det ikke er dem selv der er kommet med ideen....... |
|
|
Pescator |
Lagt på d. 31/05-2012 19:15
|
"Som situationen er lige nu, er det nok ikke så sandsynligt, at Dansk Folkeparti ender med at indgå en aftale om en skattereform med regeringen, men skulle det komme til realitetsforhandlinger er forringelserne af folkepensionen selvsagt noget vi vil stå fast på skal tages af bordet." - og den situation ændrer sig nok ikke, hvorved det er meget nemt for DF at komme med de erkendelser mht. til at medtage hele pensionen til "ikke aftale" lande. Det er oftest lande hvis oprindelige borgere, nu bosat i Danmark, så absolut IKKE er DF vælgere! Jeg vil derfor betragte svaret fra DF som typisk politisk varm luft, men godt forsøgt, Bjarne, tak.. ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
Pescator |
Lagt på d. 31/05-2012 22:16
|
Lidt OT, men synes det er ret interessant hvad HTS har sat til af goodwill og vælgertilslutning, ikke fordi der egentlig var meget at råbe hurra for tidligere, men nu er den da helt gal: Katastrofemåling for Thorning Socialdemokraterne når et historisk lavpunkt på 16,9 pct. i ny meningsmåling. http://jp.dk/indl...792559.ece Hvor pinligt meget mere i mindretal kan en regering lade som om den regerer landet? ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
Spring til debat: |