Se indlæg
For danskere med større interesse i Laos
|
|
Frank |
Lagt på d. 23/05-2012 20:20
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Soi7 skrev: Gorgemuld skrev: Pescator skrev: Hvor skal jeg begynde? "Den man elsker, tugter man"! Når den første vilde forelskelse er forsvundet, så begynder hverdagen desværre, og jo mere man prøver at forstå Thailand, jo mere forvirret og uvidende bliver man. Er det ikke én af de ting der gør det fascinerende? Jeg bryder mig ikke om deres racisme mod egne borgere der er mørkere i huden end den typiske Bangkok Thai/Kineser. De er fuldstændig vanvittigt besat af at hvid hud er det bedste, og alt mørkt er laverestående væsener. Det morsomme er at den oprindelige Thai-befolkning var ret mørke: Jo, men det adskiller sig vel ikke meget i forhold til Danmark? I danmark bader folk sig i selv-bruner og plastik kirurger for at fremstå som noget de ikke er.. Tror ikke det er et Thai fænomen. At du så har fuldstendig ret i at det er noget pjat, gør det ikke mindre komisk. PS. Sorry.. ramte ikke lige trådes emne. Hvad er der fasinerende ved det ? og fx. det kunne være en mulighed at thaier også prøvede at forstå os el. hva?? eller er det bare falanger der skal forstå alle thai regler og kultur ? Jeg kan selv ikke se noget som helst fasinerende i det..... I Danmark er der mange som har den politiske holdning, at tilflyttere skal lære om den danske kultur og bestemt ikke omvendt. Den fløj findes helt sikkert også i nogen (eller udpræget?) grad i Thailand. Men grundlæggende er det jo individuelt om man vil interessere sig for andre kulturer. Det ser du ikke noget fascinerende i - fred være med det. Men hvorfor du så spørger om, hvorfor andre ikke gør det, som du selv ikke selv finder fascinerende, er mig en gåde. |
|
|
Frank |
Lagt på d. 23/05-2012 20:29
|
Undskyld afvigelsen fra tråden. Det ville da være efter min mening være fint med et Laos undeforum på dette sted. Jeg kan i hvert fald ikke se problemerne ved det. |
|
|
Mingomango |
Lagt på d. 23/05-2012 20:42
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 56 |
Super!!! min Kære ægtefælde har også rødder fra Laos!!!! (ja, hun er fra yderste Isan ) En Advarsel: Sidst jeg var i Thailand på mit 30 dages visa, tog vi lige et smut til Laos(efter 14 dage), så fik jeg jo så nyt stempel!!!! Men det var lige pludselig to dage for kort!!! Det gjorde jeg dem venligst opmærksom på (men SÅDAN, var reglerne), så jeg manglede lige to dage på mit visa, da jeg stod i lufthanen, og skulle hjem Og ja det blev opdaget!!!! "Stempelmanden" viste det med et grin til sine omkring siddende kollegaer, og stemplede så som de nu gør Men slap da igennem uden ekstra omkostninger....!!!!! Og har så lært at ens visa bliver forkortet, hvis man besøger Laos for "tidligt" Blot til info Med venlig hilsen Flemming A. |
|
|
Pescator |
Lagt på d. 23/05-2012 20:45
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
Gorgemuld skrev: Pescator skrev: Hvor skal jeg begynde? "Den man elsker, tugter man"! Når den første vilde forelskelse er forsvundet, så begynder hverdagen desværre, og jo mere man prøver at forstå Thailand, jo mere forvirret og uvidende bliver man. Er det ikke én af de ting der gør det fascinerende? Jeg bryder mig ikke om deres racisme mod egne borgere der er mørkere i huden end den typiske Bangkok Thai/Kineser. De er fuldstændig vanvittigt besat af at hvid hud er det bedste, og alt mørkt er laverestående væsener. Det morsomme er at den oprindelige Thai-befolkning var ret mørke: Jo, men det adskiller sig vel ikke meget i forhold til Danmark? I danmark bader folk sig i selv-bruner og plastik kirurger for at fremstå som noget de ikke er.. Tror ikke det er et Thai fænomen. At du så har fuldstendig ret i at det er noget pjat, gør det ikke mindre komisk. PS. Sorry.. ramte ikke lige trådes emne. Det passer vel fint nok med tråden synes jeg, Laoter/Isaan folk er mørkere i huden, og bliver behandlet derefter = underklasse. Tolerance, åbenhed, og fascinationen af "ikke at vide hvad h.... der sker imorgen" tilhører ungdommens letsind. Jeg er gammel og træls, ret sur og tvær, er blevet mere konservativ med årene, og jeg gider ikke længere gætte på "hvad der mon nu sker" - i morgen, i den fremmedartede kultur jeg tit opholder mig i. Endvidere skal jeg ikke integreres, klarer mig selv, og jeg respekterer de lokale, hele tiden, og hvis jeg er sur og arrig, så tæsker jeg den nærmeste lille svage Soi Dog jeg kan finde, istedet for en skideirriterende Thai der lige har snydt mig enten i en taxi, en street-biks, eller på en bar m.v. Forskellen på "danske selvburners" - og de sorte i Thailand, er den simple at i DK bliver de brune/mørke endnu ikke lagt for had af de hvide, men det kommer nok en dag, når det går op for de hvide hvor meget de betaler for de brune´s cancerbehandlinger! Redigeret af Pescator d. 23/05-2012 21:05 ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
Lagt på d. 23/05-2012 21:15
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Frank skrev: Soi7 skrev: Gorgemuld skrev: Pescator skrev: Hvor skal jeg begynde? "Den man elsker, tugter man"! Når den første vilde forelskelse er forsvundet, så begynder hverdagen desværre, og jo mere man prøver at forstå Thailand, jo mere forvirret og uvidende bliver man. Er det ikke én af de ting der gør det fascinerende? Jeg bryder mig ikke om deres racisme mod egne borgere der er mørkere i huden end den typiske Bangkok Thai/Kineser. De er fuldstændig vanvittigt besat af at hvid hud er det bedste, og alt mørkt er laverestående væsener. Det morsomme er at den oprindelige Thai-befolkning var ret mørke: Jo, men det adskiller sig vel ikke meget i forhold til Danmark? I danmark bader folk sig i selv-bruner og plastik kirurger for at fremstå som noget de ikke er.. Tror ikke det er et Thai fænomen. At du så har fuldstendig ret i at det er noget pjat, gør det ikke mindre komisk. PS. Sorry.. ramte ikke lige trådes emne. Hvad er der fasinerende ved det ? og fx. det kunne være en mulighed at thaier også prøvede at forstå os el. hva?? eller er det bare falanger der skal forstå alle thai regler og kultur ? Jeg kan selv ikke se noget som helst fasinerende i det..... I Danmark er der mange som har den politiske holdning, at tilflyttere skal lære om den danske kultur og bestemt ikke omvendt. Den fløj findes helt sikkert også i nogen (eller udpræget?) grad i Thailand. Men grundlæggende er det jo individuelt om man vil interessere sig for andre kulturer. Det ser du ikke noget fascinerende i - fred være med det. Men hvorfor du så spørger om, hvorfor andre ikke gør det, som du selv ikke selv finder fascinerende, er mig en gåde. Gud hvor har du ret, vi skal jo netop prøve at forstå hinanden, altså også thaier - det gælder også dem..... |
|
|
Frank |
Lagt på d. 23/05-2012 21:24
|
>Soi7: Jeg tror ikke det virker sådan, at du kan tvinge nogen til at forstå dig. Du er nødt til give dem lyst til at forstå dig. |
|
|
Lagt på d. 23/05-2012 21:28
|
|
Frank skrev: >Soi7: Jeg tror ikke det virker sådan, at du kan tvinge nogen til at forstå dig. Du er nødt til give dem lyst til at forstå dig. Vi taler vist forbi hinanden Frank, slut herfra, det er uden for tråden, men jeg tror jeg er enig med dig alligevel. Mvh |
|
|
Frank |
Lagt på d. 23/05-2012 21:45
|
>Soi7: God vind derude |
|
|
Pescator |
Lagt på d. 23/05-2012 21:54
|
Frank skrev: >Soi7: Jeg tror ikke det virker sådan, at du kan tvinge nogen til at forstå dig. Du er nødt til give dem lyst til at forstå dig. Sådan her? ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
Pescator |
Lagt på d. 23/05-2012 21:59
|
Eller sådan her, i Sao Paolo: Beklager, ekstremt trådskred, men Robert har vel fået svar på spørgsmålet om Laos... ถามเมียไปทำไมอยากรู้อยากเห็นหรือ
|
|
|
Gorgemuld |
Lagt på d. 23/05-2012 22:02
|
Begynder Antal indlæg: 11 |
Frank skrev: Soi7 skrev: Gorgemuld skrev: Pescator skrev: Hvor skal jeg begynde? "Den man elsker, tugter man"! Når den første vilde forelskelse er forsvundet, så begynder hverdagen desværre, og jo mere man prøver at forstå Thailand, jo mere forvirret og uvidende bliver man. Er det ikke én af de ting der gør det fascinerende? Jeg bryder mig ikke om deres racisme mod egne borgere der er mørkere i huden end den typiske Bangkok Thai/Kineser. De er fuldstændig vanvittigt besat af at hvid hud er det bedste, og alt mørkt er laverestående væsener. Det morsomme er at den oprindelige Thai-befolkning var ret mørke: Jo, men det adskiller sig vel ikke meget i forhold til Danmark? I danmark bader folk sig i selv-bruner og plastik kirurger for at fremstå som noget de ikke er.. Tror ikke det er et Thai fænomen. At du så har fuldstendig ret i at det er noget pjat, gør det ikke mindre komisk. PS. Sorry.. ramte ikke lige trådes emne. Hvad er der fasinerende ved det ? og fx. det kunne være en mulighed at thaier også prøvede at forstå os el. hva?? eller er det bare falanger der skal forstå alle thai regler og kultur ? Jeg kan selv ikke se noget som helst fasinerende i det..... I Danmark er der mange som har den politiske holdning, at tilflyttere skal lære om den danske kultur og bestemt ikke omvendt. Den fløj findes helt sikkert også i nogen (eller udpræget?) grad i Thailand. Men grundlæggende er det jo individuelt om man vil interessere sig for andre kulturer. Det ser du ikke noget fascinerende i - fred være med det. Men hvorfor du så spørger om, hvorfor andre ikke gør det, som du selv ikke selv finder fascinerende, er mig en gåde. Hehehe... den sidste linje "Jeg kan selv ikke se noget som helst fasinerende i det....." var ikke min, men blot mig der lavede ballade med quotes, for jeg syntes at det ER fasinerende (Beklager rodet!) |
|
|
Frank |
Lagt på d. 23/05-2012 22:03
|
Pescator skrev: Frank skrev: >Soi7: Jeg tror ikke det virker sådan, at du kan tvinge nogen til at forstå dig. Du er nødt til give dem lyst til at forstå dig. Sådan her? Jeg forstår ikke, hvad du egentlig mener. Men tror du 100 % på at speakeren fortæller sandheden? Mon virkeligheden startede der? Men i øvrigt er det nok den form for behandling af visse faranger, som jeg (upassende) synes er passende. Men jeg har nu aldrig set det live. |
|
|
Lagt på d. 23/05-2012 22:38
|
|
Frank skrev: Pescator skrev: Frank skrev: >Soi7: Jeg tror ikke det virker sådan, at du kan tvinge nogen til at forstå dig. Du er nødt til give dem lyst til at forstå dig. Sådan her? Jeg forstår ikke, hvad du egentlig mener. Men tror du 100 % på at speakeren fortæller sandheden? Mon virkeligheden startede der? Men i øvrigt er det nok den form for behandling af visse faranger, som jeg (upassende) synes er passende. Men jeg har nu aldrig set det live. Frank, Håber ikke der sker for dig...for så skal du jo til at ændre din mening,,,,el. hva......?? Redigeret af d. 23/05-2012 23:00 |
|
|
natty |
Lagt på d. 23/05-2012 23:04
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Håber ikke der sker for dig...for så skal du jo til at ændre din mening,,,,el. hva......??[/quote] Det handler vel i grunden om hvilke miljøer man befinder sig i, mingler med og frekventerer. I red light distrekter som i Pattay, og man samtidig ´taler ned til pigerne, med fornærmende ord, skal det nok gå galt. Men Soi7 har du selv været ude for såden en situation, hvor der var afklapsning ved kasse 1? Jeg har ikke, men er jo som bekendt ifølge dig ganske uvidende. Redigeret af natty d. 23/05-2012 23:11 Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
kimp |
Lagt på d. 24/05-2012 01:36
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 70 |
I spilder andres tid, Når emnet kommer så langt fra overskriften, det er da iriteren! |
|
|
Frank |
Lagt på d. 24/05-2012 08:37
|
Soi7 skrev: Frank skrev: Pescator skrev: Frank skrev: >Soi7: Jeg tror ikke det virker sådan, at du kan tvinge nogen til at forstå dig. Du er nødt til give dem lyst til at forstå dig. Sådan her? Jeg forstår ikke, hvad du egentlig mener. Men tror du 100 % på at speakeren fortæller sandheden? Mon virkeligheden startede der? Men i øvrigt er det nok den form for behandling af visse faranger, som jeg (upassende) synes er passende. Men jeg har nu aldrig set det live. Frank, Håber ikke der sker for dig...for så skal du jo til at ændre din mening,,,,el. hva......?? Som jeg skrev så forstod jeg ikke og forstår stadig ikke hvad din videostump havde med hvor lille meningsudveksling at gøre. Nu går jeg bestemt ikke ind for vold. Men jeg har oplevet en situation, hvor to hooligan-lignende ennglænderes behandling af nogle thailandske piger har gjort, at jeg syntes en lignende tur ville være passende. Ingen regler uden undtagelser som man siger. |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 24/05-2012 09:02
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Robert Kronberg skrev: Jeg fornemmer et hul omkring debat om Laos, så jeg prøver at samle folk, og det ikke ikke kun danskere, men for alle med et interesseforhold i Laos. Tingene er anderledes deroppe, og os med laotiske koner og kærester samt andre interesserede kan have brug for at udveksle erfaringer omkring Thailands lillesøster, Laos. Det er ikke noget, som er på DTW, og der er sikkert ikke mange danskere, som er involverede i Laos, så det kan aldrig blive til et dansk forum, og det vil i øvrigt forstyrre debatten på DTW. Jeg har derfor lavet denne facebook-gruppe: www.facebook.com/groups/laofarang Hilsen, Robert Lad os lige komme tilbage til trådens udgangspunkt som kan ses i citatet eller i trådens første indlæg. Tak - Admin - Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 24/05-2012 16:46
|
Antal indlæg: 3779 |
Jeg hører mange Isaan-kvinder fortælle, at de kommer fra Laos. Og min tidligere kæreste fra Laos plejede omvendt at fortælle, at hun kom fra Isaan. Sjovt, men min kone fastholder altid, at hun er fra Laos, og hun vader gerne rundt her i gaden blandt superrige kinesere i sit Laos-tøj. Det har hun ironisk nok optjent stor respekt for fra kineserne. Hun bærer end ikke guld eller diamanter. Min søns gule husbog er fx hos en af de rige kinesere her i gaden (det skulle gå hurtigt, så de hjalp). Og Isaan-pigerne i 7-Eleven taler Isaan til hende. Ja, thaiere ser ned på kvinder fra Laos, men jeg har lært, at de faktisk respekterer laoter, som står 100% ved, at de er laoter. Hilsen, Robert Webmaster skrev:
Robert Kronberg skrev: Jeg fornemmer et hul omkring debat om Laos, så jeg prøver at samle folk, og det ikke ikke kun danskere, men for alle med et interesseforhold i Laos. Tingene er anderledes deroppe, og os med laotiske koner og kærester samt andre interesserede kan have brug for at udveksle erfaringer omkring Thailands lillesøster, Laos. Det er ikke noget, som er på DTW, og der er sikkert ikke mange danskere, som er involverede i Laos, så det kan aldrig blive til et dansk forum, og det vil i øvrigt forstyrre debatten på DTW. Jeg har derfor lavet denne facebook-gruppe: www.facebook.com/groups/laofarang Hilsen, Robert Lad os lige komme tilbage til trådens udgangspunkt som kan ses i citatet eller i trådens første indlæg. Tak - Admin - Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
CHINGCHOK |
Lagt på d. 24/05-2012 17:39
|
Øvet medlem Antal indlæg: 110 |
Det hele skyldes måske den kunstige opdeling i de lande der eksisterer idag. De gamle koloniherrer Frankrig bestemte jo grænserne mellem Thailand og Laos. Befolkningerne i Lao og Issan har meget tilfælles både hvad angår sprog og kultur. jeg fornemmer idag en stolthed hos khun lao i issan over deres oprindelse og fælles kultur med laoterne. Mvh Chingchok จิ้งจก
|
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 24/05-2012 17:49
|
Antal indlæg: 3779 |
Laos og Isaan var engang et storrige - En Million Elefanters Land (Lan Xang, altså Lan Chang). Derved bor der flere etniske laoter (tai-noi eller også kaldt tai-lao) i Isaan end i Laos ... Hilsen, Robert CHINGCHOK skrev:
Det hele skyldes måske den kunstige opdeling i de lande der eksisterer idag. De gamle koloniherrer Frankrig bestemte jo grænserne mellem Thailand og Laos. Befolkningerne i Lao og Issan har meget tilfælles både hvad angår sprog og kultur. jeg fornemmer idag en stolthed hos khun lao i issan over deres oprindelse og fælles kultur med laoterne. Mvh Chingchok Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
Spring til debat: |