Se indlæg
 Udskriv debat
mine erfaringer
AL 48
Det kan da godt være at den gode patirak og du har set et par uheldige eksempler ude på "bøh-landet".- Men derfra og så til at generalisere og sige at sådan er det. Der er godt nok langt. Med hans skrivemåde skriver han at sådan er det.- Bare synd, i ikke har oplevet andet. Fatter ikke hvad i vil med Thailand og alle de "dovne golddiggere".

patirak
AL 48 skrev:

Det kan da godt være at den gode patirak og du har set et par uheldige eksempler ude på "bøh-landet".- Men derfra og så til at generalisere og sige at sådan er det. Der er godt nok langt. Med hans skrivemåde skriver han at sådan er det.- Bare synd, i ikke har oplevet andet. Fatter ikke hvad i vil med Thailand og alle de "dovne golddiggere".

Jeg kan ikke rigtig finde ud af dette forum... Skriver jeg noget godt om Thailænderne, så er jeg en "Thai-Wannabe" - skriver jeg noget negativt, så er jeg en pludselig en "Thai-hader" Grin

Jeg beskriver Thailand som JEG oplever landet og dens befolkning - på godt og ondt.

Mener man noget andet, så er det selvfølgelig helt fint. Men jeg kan ikke se, hvorfor det altid skal ende i personlige angreb.

Så hvorfor ikke holde os til emnet, som vel er "PENGE" og "THAIER"?

- og jeg vil fastholde den påstand at hvis man ikke har mødt Thaier, der kun tænker penge når de ser en Farang, så har man ikke bevæget sig langt nok væk fra Resort-området. Eller også er man ikke "FULL-BATH"...Smile
Redigeret af patirak d. 20/04-2012 13:53

AL 48
patirak skrev:

AL 48 skrev:

Jeg kan ikke rigtig finde ud af dette forum... Skriver jeg noget godt om Thailænderne, så er jeg en "Thai-Wannabe" - skriver jeg noget negativt, så er jeg en pludselig en "Thai-hader" Grin

Jeg beskriver Thailand som jeg oplever landet og dens befolkning - på godt og ondt.

Mener man noget andet, så er det selvfølgelig helt fint. Men jeg kan ikke se, hvorfor det altid skal ende i personlige angreb.

Når du med dit dumme indlæg angriber min "kone" og hendes familie ved at generalisere om folk på "bøhlandet". (Hendes forældre var også risfarmere der knoklede for at give deres børn en god uddannelse). Ja, så reagerer jeg.
Havde du skrevet, at du havde oplevet nogle leve på den måde, så havde jeg troet på dig.- Men som du skriver, så gælder det jo alle. Tydeligt at du her viser din sande opfattelse af livet udenfor storbylivet, hvilket du åbenbart intet kender til. Du kan nok fortælle eksempler på din påstand,- jeg kan fortælle utallige eksempler på dobbeltjob. Mange,-også unge, har dobbeltjob i landsbyerne. Simpelthen fordi et enkelt job (300baht om dagen) ikke er nok til at stifte familie og få eget hjem.- Dovenskab? Dovenskaben finder du i Danmark.

patirak
AL 48 skrev:

patirak skrev:

AL 48 skrev:

Jeg beskriver Thailand som jeg oplever landet og dens befolkning - på godt og ondt.

Når du med dit dumme indlæg angriber min "kone" og hendes familie ved at generalisere om folk på "bøhlandet". (Hendes forældre var også risfarmere der knoklede for at give deres børn en god uddannelse). Ja, så reagerer jeg.
Havde du skrevet, at du havde oplevet nogle leve på den måde, så havde jeg troet på dig.- Men som du skriver, så gælder det jo alle. Tydeligt at du her viser din sande opfattelse af livet udenfor storbylivet, hvilket du åbenbart intet kender til. Du kan nok fortælle eksempler på din påstand,- jeg kan fortælle utallige eksempler på dobbeltjob. Mange,-også unge, har dobbeltjob i landsbyerne. Simpelthen fordi et enkelt job (300baht om dagen) ikke er nok til at stifte familie og få eget hjem.- Dovenskab? Dovenskaben finder du i Danmark.

ØØHHHH... Jeg kender slet ikke din kone eller hendes familie.... så hvordan pokker skulle jeg kunne angribe dem?

Du har helt ret... Jeg generaliserer og kommer med min personlige mening. En mening som folk der f.eks. har boet 5 år i Isaan kan nikke genkendende til.

Er helt enig i, at der også findes hårdt arbejdende mennesker på landet. Det findes der alle steder. Men der findes altså også den type mennesker som jeg beskriver. For jeg har selv set, mødt, spillet, drukket, sovet hos og talt med dem.

Man behøver ikke føle sig "truffet" bare fordi jeg skriver, at jeg mener Thaier generelt er pengefikseret. Hvis ikke de var... hvorfor hører vi så konstant historier om faranger, der mister deres penge og må rejse tomhændet hjem, efter konen har smidt dem ud af det hus de selv har betalt?

Hvad får forældre til at sende deres børn til f.eks. BKK og arbejde som prostituerede? Hvorfor lader de pigerne fortsætte, efter de har fundet ud af sandheden og ved hvad hun laver? Hvorfor bliver de ved med at ringe efter flere og flere penge? - trods det at de ved hvad hun må gøre for at kunne sende dem? De kan aldrig få nok.

Vis mig andre steder i den moderniserede verden, hvor forældre tænker på samme måde...

Nogle vil påstå det skyldes fattigdom. Hahaha, siger jeg bare... Tag en tur til Afrika eller Indien, så skal du se fattigdom. Nej, her er tale om familier, der sagtens kan få mad på bordet. De kan ikke guffe steaks hver aften, men de kan overleve. Næ... datteren sendes til BKK for at få er større hus eller købe en bil, som man så kan vise frem for naboerne. Længere er den ikke... der er tale om ren og skær griskhed.

Jeg ville hellere dø end at sende min datter ud i prostitution... hvad ville du? Fakta er at det gør nogle familier i Thailand og det synes jeg fortæller en hel del om deres måde at tænke på - især når det gælder penge.
Redigeret af patirak d. 20/04-2012 14:19

AL 48
ØØHHHH... Jeg kender slet ikke din kone eller hendes familie.... så hvordan pokker skulle jeg kunne angribe dem?

Ved at skrive sådan:
Det sjove er, at Thaier - ihvertfald hvis man tager ud på bøh-landet - også udmærker sig ved at være enormt dovne samtidig med de kun tænker på penge.

På den måde skriver du at alle thai´er på landet er sådan. Det har du absolut intet belæg for,- og kan ikke tillade dig.
Redigeret af AL 48 d. 20/04-2012 14:15

hugoboerge
Nu er vi ude i fnidder fnadder igen igen.

Thaierne er utrolig meget pengefikserede det tror jeg vi alle sammen kan blive enige om. Den mest pengefikserede Thai sang for sine tilhaengere som var taget en tur udenlands "Let It Be" og det loed forfaerdeligt. Tilhaengerne har nok synes det var godt og den skal nok blive en landeplage.

http://www.nation...80108.html

Videolinket er forneden af ovennaevnte link.

patirak
AL 48 skrev:

Ved at skrive sådan:
Det sjove er, at Thaier - ihvertfald hvis man tager ud på bøh-landet - også udmærker sig ved at være enormt dovne samtidig med de kun tænker på penge.

På den måde skriver du at alle thai´er på landet er sådan. Det har du absolut intet belæg for,- og kan ikke tillade dig.

Du må meget undskylde hvis jeg har formuleret noget forkert. Håber du kan tilgive mig - det var ikke meningen at genere din kones familie. Sorry...

patirak
Lad mig komme med nogle andre eksempler, når det gælder "penge" i Thailand. Stort set alle i Thailand gambler på en eller anden måde.

Det skyldes sikkert "Lucky" begrebet. Her er man ikke Ludoman, hvis man spiller alt op... Nej, man er bare pisse "Unlucky" og den eneste løsning er at tage nogle flere gange i templet og få sin "Luck" tilbage, så man kan spille videre.

Når det gælder penge, så finder man heller ikke meget moral og etik. Folk låner penge af hinanden og betaler aldrig tilbage. Så hellere stikke af til en helt anden by, end at stå til ansvar. Fire af min kærestes tidligere veninder skylder hende penge.. tre af dem er "forsvundet" og den sidste tager ikke telefonen, når hun ringer. Hendes egen bror løb med alt efter begge hendes forældre døde og overlod begge søstre tomhændet tilbage. Jeg kunne blive ved og ved...

Prøv blot at lave forretning i Asien og se hvor svært det er at drive tilgodehavender ind. Folk betaler ikke, før du har dem presset op i en krog. Men skal pengene den anden vej, så kan du tro de er der med det samme med udstrakt hånd.

Meget handler om "hurtige" og "nemme" penge. En "Farang" er et super eksempel. Snup så meget som muligt og lad ham stå tomhændet tilbage. Her er ikke meget empati og medfølelse for ofret. I stedet anser man blot sig selv som "Lucky" fordi man fik mulighed for at tage røven på en Farang eller sågar en god ven.

Og så er det ellers tilbage til Templet og bede efter noget mere "Luck" - og så vente på det næste offer kommer forbi.

Jeg siger ikke at ALLE her er sådan, men der findes altså en del her efter min mening.

Dermed ikke sagt at Thaier ikke er nogle dejlige, søde og super rare mennesker at være sammen med. Man skal bare tænke sig om, når det gælder penge... og lad være med at stole på alt og alle.
Redigeret af patirak d. 20/04-2012 14:59

sudsakhon
Jeg synes faktisk, at Patirak rammer ret rent med den analyse.

Jeg kan i al fald nikke genkendende til det.
Der er intet nyt der.

Al48, mon ikke du burde forholde dig problemstillingen og den præmis den handler om?

Istedet for at forestille dig, at fordi du har kendskab til en mindre personkreds, der ikke passser i rammen for analysen, så er ikke bare selve analysen ugyldig, men også en nedgøring af de som måske ikke helt er omfattet.

Om der er "værre" i Esan end andre regioner skal jeg ikke kunne afgøre, men den beskrevne tankegang er ganske velkendt...

Der er skam også skrevet tykke bøger om HVORFOR det er som det er..

Det er ikke af "ondskab" eller fordi de er bærere af et specielt "griskhedsgen".

Forklaringen er dels økonomisk, men mest religiøs og kulturel.

Her i Europa oplever vi samme forskelle i tankesæt..

USA blev faktisk etableret på baggrund af disse forskelle i tankegange, idet protestanter blev forfulgt og søgte væk fra det katolske Europa..

Katolikker og protestanter har jo en klar forskellig tankegang i begrebet "frelse".
Protestanter skal nok klare sig, bare de arbejder hårdt og ærligt..
katolikker er ramt af arvesynden og den daglige synd kan man tilgives fra. (et par ave Mariaer og en tur i præstens privatgemak kan gøre en forskel, kan man se ;-( )

det giver helt forskellige indgange til at se tilværelsen.

I Thailand er det de samme faktorer, der gør sig gældende.
Religiøst og kulturelt set. det er derfor de handler som de gør.

men vi har skam både folk med teologisk og historisk baggrund her på DTW.

De kan nok forklare dette fænomen meget mere præcist.
Redigeret af sudsakhon d. 20/04-2012 15:16

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
golfer
patirak skrev:

Generelt så synes jeg at Thaier er nogle af de mest pengefokuserede mennesker på jordkloden (lige pånær min danske eks-kone, som slår alle rekorder Smile. Der findes selvfølgelig undtagelser, men det er ikke mange efter min mening...

Alt går op i hvem der ejer hvad, om hvor stort ens hus er, hvor meget det har kostet, de seneste lotteri cifre, om man har en bil eller ej, hvor stor en Sin Sod nabo pigen fik... osv.

Når jeg i ny og næ stikker min kærestes gamle moster på 87 år 1000 Bath, så beder hun for at jeg må blive millionær og vinde i lotto - selvom jeg egentlig helst ville have hun bad om godt helbred og at jeg måtte forblive lykkelig. Nej, pengene først - så må helbredet og lykken komme bagefter...

Før eller efter høsten, så sidder de mest på sin flade og håber på noget "luck", så der falder nogle BATH ned fra himlen direkte i skødet på dem. Eller også beder de til, at der kommer en dum farang forbi og giver dem nogle penge.

Skal man være ekstra lucky, så inviterer man da lige nogle munke hjem til frokost sammen med naboerne. Så får man også vist naboerne hvor rig man er blevet og munkene... Ja, de skal selvfølgelig have en kuvert med PENGE inden de fiser af. Er man heldig og har en Farang i fælden, så får man ham til at betale gildet Grin

Her er tale om mennesker, der uden kvaler sender deres døtre afsted til Bangkok eller Pattaya for at tjene penge ind til familien via prostitution. Hvilken normal far eller mor ville overhovedet tage den chance med sit eget barn? - udover altså lige en pengegrisk og doven thailænder, hvis største mål er at få det største hus i nabolaget. Moral, etik og ansvarsfølelse er der ikke noget af...

Jeg elsker Thailand og jeg elsker befolkning - men ved "buddhas søde grød" hvor jeg dog hader den konstante fokus på penge, som man ofte møder i Thailand og hos thailændere. Især hvis man tager udenfor Bangkok.

Thaier er ikke dumme, når det kommer til at skaffe penge ved at lave mindst muligt. Og det er naive Faranger der er skyld i, at de et langt stykke hen ad vejen tænker som de gør. Nogle forærer rask væk huse, biler og deres opsparinger bort for et par smil og nogle ture i kanen.

Hvorfor spille Lotto, når man kan spille på en Farang til langt bedre odds?

Jeg er enig i at Thai'erne tænker meget på penge, men det er da klart når man tænker på hvor lidt de generelt har at gøre med. De eneste der tænker og taler mere om penge (eller rettere hvad alting koster) er falanger'ne i Pattaya - for det er sgu da aldeles kedeligt at høre på i længden.

Jeg kan ikke helt genkende billedet når jeg ser på min kæreste og hendes familie (=bror+kone). Jeg skal naturligvis invitere og betale for restaurant besøg - de kan jo ganske enkelt ikke betale for den slags "luksus", men min løn er jo mange gange deres løn, så det ser jeg ikke som noget problem. De er enormt taknemmelige for disse restaurantbesøg og jeg føler heller ikke af at de absolut skal "udnytte mig" når "vi går ud" de er ganske beskedne i deres valg af mad og drikke. Min pige ved godt at jeg ikke kan lidt at hun inviterer gæster uden min vidende og accept så det er hun holdt med (jeg har yderst sjældent sagt nej til hendes foreslag af gæster, men jeg vil gerne vide ting på forhånd).

Jeg finder som selvfed dansker egentlig Thaiernes liv sørgeligt. Min kæreste's bror + kone arbejder 10-11 timer om dagen 6 dage om ugen - og deres løn er ganske beskeden målt med dansk målestok også selvom de har fornuftige jobs og givet tjener mere end gennemsnits Thai'en, så jeg er da kun glad for at kunne invitere dem til lidt glædelig oplevelse (sådan ser det ud til at de betragter disse restaurantbesøg). Det er jo småbeløb for en dansker - så hvorfor ikke glæde sig med dem istedet for at sidde og surmule ved tanken om at regningen lander i din hånd.

Når jeg engang imellem er i Danmark bliver jeg altid iriteret over hvor meget man taler om materialistiske ting (køb af ny dit og dat) - nu interesserer sådanne ting mig absolut nul (ja jeg ved godt at jeg er underlig/anderledes på det punkt), men det er dejligt befriende at være sammen med kæresten og hendes familie eller veninder - her man er helt ligeglad med hvilket spisestel man spiser af. Det vigtige er man kan spise sig mæt og drikke lidt alkohol og snakke/grine/synge osv. Men disse simple behov er vi jo selvfølgelig kommet ud over i Danmark.

ABS
Patirak: Stort set alle i Thailand gambler på en eller anden måde.Kan du ikke nok sætte lidt % på siden du kan skrive sådan.? I mine øjne er det ikke rigtigt. Også mange af de ting du beskriver bl.a. ikke betale tilbage, sker sgu over hele verden. Man behøver ikke føle sig "truffet" bare fordi jeg skriver, at jeg mener Thaier generelt er pengefikseret. Hvis ikke de var... hvorfor hører vi så konstant historier om faranger, der mister deres penge og må rejse tomhændet hjem, efter konen har smidt dem ud af det hus de selv har betalt? Fordi farangen er dummere end dummest de fleste gange og tænker med pikhovedet eller også behandler han hende som det rene lort. Sgu ikke noget at sige til at manden bliver kastet på porten.
We aim to achieve excellence in everything that we do.

www.abs-relocations.com
Robert Kronberg
ABS skrev:

Patirak: Stort set alle i Thailand gambler på en eller anden måde.Kan du ikke nok sætte lidt % på siden du kan skrive sådan.? I mine øjne er det ikke rigtigt. Også mange af de ting du beskriver bl.a. ikke betale tilbage, sker sgu over hele verden. Man behøver ikke føle sig "truffet" bare fordi jeg skriver, at jeg mener Thaier generelt er pengefikseret. Hvis ikke de var... hvorfor hører vi så konstant historier om faranger, der mister deres penge og må rejse tomhændet hjem, efter konen har smidt dem ud af det hus de selv har betalt? Fordi farangen er dummere end dummest de fleste gange og tænker med pikhovedet eller også behandler han hende som det rene lort. Sgu ikke noget at sige til at manden bliver kastet på porten.

Hej ABS,

Jeg ville nok have formuleret mig noget anderledes, men i store træk er vi enige.

Når man har fundet en sød kvinde, så er det nemt at blive trukket videre, og når man har betalt en masse, så er det endnu nemmere, da man allerede har betalt en masse.

Kvinden behøver ikke at være dårlig, da det kan være pres fra familien, eller pres fra forældrernes familie og venner.

Mange Thai-kvinder, eller deres forældre, tror blot, at vi vælter i rundt penge i Danmark, og især hvis vi har sparet op i to år for at være på ferie i 14 dage i Thailand.

Der er naturligvis nogen, som reelt har penge, men så må det være op til dem, om de vil smide rundt med dem i Thailand, selvom storesøster kun fik 40.000 baht i sinsort.

Nå ja, hvis Paris Hilton inviterede mig ud til en date, så kunne jeg måske blive fristet, hvis jeg var enlig. Dog bryder jeg mig ikke om Lamborghini, da den er lidt tung i rattet, men jeg kunne måske nøjes med en Ferrari. Den skulle naturligvis stå i mit navn.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
rinpoche
patirak skrev:

Lad mig komme med nogle andre eksempler, når det gælder "penge" i Thailand. Stort set alle i Thailand gambler på en eller anden måde.

Det skyldes sikkert "Lucky" begrebet. Her er man ikke Ludoman, hvis man spiller alt op... Nej, man er bare pisse "Unlucky" og den eneste løsning er at tage nogle flere gange i templet og få sin "Luck" tilbage, så man kan spille videre.

Nogle gange går de over gevind for at finde deres gode held i forb. med at spille.

Jeg har en ven, der ejer et resort.
Han er glad for fisk, og har et par store akvarier der står ud til vejen til fri beskuelse for forbipasserende.

I disse akvarier holder han flowerhornfish, Plaa Mår Sii.
Aftegningerne på deres sider minder om kinesiske skrifttegn.

Han bemærkede hvorledes nogle forbipasserende stoppede op, og lavede notater på et stykke papir.
Det undrede ham såre, forståeligt nok. Ved nærmere efterforskning og udspørgen, viste det sig at de lokale forsøgte at aflæse lucky numbers på fiskenes sider.

GrinGrin

Jens Ole
golfer skrev:

patirak skrev:

Generelt så synes jeg at Thaier er nogle af de mest pengefokuserede mennesker på jordkloden (lige pånær min danske eks-kone, som slår alle rekorder Smile. Der findes selvfølgelig undtagelser, men det er ikke mange efter min mening...

Alt går op i hvem der ejer hvad, om hvor stort ens hus er, hvor meget det har kostet, de seneste lotteri cifre, om man har en bil eller ej, hvor stor en Sin Sod nabo pigen fik... osv.

Når jeg i ny og næ stikker min kærestes gamle moster på 87 år 1000 Bath, så beder hun for at jeg må blive millionær og vinde i lotto - selvom jeg egentlig helst ville have hun bad om godt helbred og at jeg måtte forblive lykkelig. Nej, pengene først - så må helbredet og lykken komme bagefter...

Før eller efter høsten, så sidder de mest på sin flade og håber på noget "luck", så der falder nogle BATH ned fra himlen direkte i skødet på dem. Eller også beder de til, at der kommer en dum farang forbi og giver dem nogle penge.

Skal man være ekstra lucky, så inviterer man da lige nogle munke hjem til frokost sammen med naboerne. Så får man også vist naboerne hvor rig man er blevet og munkene... Ja, de skal selvfølgelig have en kuvert med PENGE inden de fiser af. Er man heldig og har en Farang i fælden, så får man ham til at betale gildet Grin

Her er tale om mennesker, der uden kvaler sender deres døtre afsted til Bangkok eller Pattaya for at tjene penge ind til familien via prostitution. Hvilken normal far eller mor ville overhovedet tage den chance med sit eget barn? - udover altså lige en pengegrisk og doven thailænder, hvis største mål er at få det største hus i nabolaget. Moral, etik og ansvarsfølelse er der ikke noget af...

Jeg elsker Thailand og jeg elsker befolkning - men ved "buddhas søde grød" hvor jeg dog hader den konstante fokus på penge, som man ofte møder i Thailand og hos thailændere. Især hvis man tager udenfor Bangkok.

Thaier er ikke dumme, når det kommer til at skaffe penge ved at lave mindst muligt. Og det er naive Faranger der er skyld i, at de et langt stykke hen ad vejen tænker som de gør. Nogle forærer rask væk huse, biler og deres opsparinger bort for et par smil og nogle ture i kanen.

Hvorfor spille Lotto, når man kan spille på en Farang til langt bedre odds?

Jeg er enig i at Thai'erne tænker meget på penge, men det er da klart når man tænker på hvor lidt de generelt har at gøre med. De eneste der tænker og taler mere om penge (eller rettere hvad alting koster) er falanger'ne i Pattaya - for det er sgu da aldeles kedeligt at høre på i længden.

Jeg kan ikke helt genkende billedet når jeg ser på min kæreste og hendes familie (=bror+kone). Jeg skal naturligvis invitere og betale for restaurant besøg - de kan jo ganske enkelt ikke betale for den slags "luksus", men min løn er jo mange gange deres løn, så det ser jeg ikke som noget problem. De er enormt taknemmelige for disse restaurantbesøg og jeg føler heller ikke af at de absolut skal "udnytte mig" når "vi går ud" de er ganske beskedne i deres valg af mad og drikke. Min pige ved godt at jeg ikke kan lidt at hun inviterer gæster uden min vidende og accept så det er hun holdt med (jeg har yderst sjældent sagt nej til hendes foreslag af gæster, men jeg vil gerne vide ting på forhånd).

Jeg finder som selvfed dansker egentlig Thaiernes liv sørgeligt. Min kæreste's bror + kone arbejder 10-11 timer om dagen 6 dage om ugen - og deres løn er ganske beskeden målt med dansk målestok også selvom de har fornuftige jobs og givet tjener mere end gennemsnits Thai'en, så jeg er da kun glad for at kunne invitere dem til lidt glædelig oplevelse (sådan ser det ud til at de betragter disse restaurantbesøg). Det er jo småbeløb for en dansker - så hvorfor ikke glæde sig med dem istedet for at sidde og surmule ved tanken om at regningen lander i din hånd.

Når jeg engang imellem er i Danmark bliver jeg altid iriteret over hvor meget man taler om materialistiske ting (køb af ny dit og dat) - nu interesserer sådanne ting mig absolut nul (ja jeg ved godt at jeg er underlig/anderledes på det punkt), men det er dejligt befriende at være sammen med kæresten og hendes familie eller veninder - her man er helt ligeglad med hvilket spisestel man spiser af. Det vigtige er man kan spise sig mæt og drikke lidt alkohol og snakke/grine/synge osv. Men disse simple behov er vi jo selvfølgelig kommet ud over i Danmark.

Et af de bedste indlæg jeg endnu har set herinde,som Golfer skrev.

http://www.bws.dk
Klovn
Når man er gift er man efter den Danske lov forsørger,er du gift med en pige fra thailand,kan du regne med at du skal forsørge pigens mor,og det er vel okay da hun ikke har et sikkerhedsnet spændt ud som vi har hjemme i Danmark,så hvis du har mange penge gir du mange, hvis du har lidt,gir du lidt,det kan jo svinge fra år til år,hvis du er rig er du ikke gift med en Thai.......Grin

Anonym Bruger
Jeg kan også nikke genkendende til det faktum at mange thaier tænker meget på penge...eller ihvertfald snakker meget om penge og materielle ting..som patirak nævner: sin sot (hvor meget), lotteri, lønninger, biler, huse osv..(men det er der sgu også mange danskere der gør)!

Men jeg oplever det stort set kun ude på landet i TH..mine venner/veninder fra BKK snakker aldrig om penge, biler osv..de gambler heller ikke, men lever ret 'vestlige' liv.

Men i bund og grund tror jeg ikke thaierne snakker/tænker hverken mere eller mindre om penge end så mange andre steder i verden.

Jeg tror det er et spørgsmål om rigdom/velfærd i de lande folk kommer fra. Os herinde har erfaring fra Thailand, men billedet er det samme i Afrika, Indien, Mellemøsten osv osv..penge er kæmpe tema i disse lande og statussymboler såsom huse og biler har høj værdi...og det er kun blevet 'værre' efter kapitalismen virkelig har fået fat og velstanden/økonomien er vokset.

I vores del af verden er penge noget vi har..I særdeldeshed i dette ret unikke velfærdsmodel vi har fået banket sammen, dvs. enten har vi arbejde el. også får vi fra staten...nogle mere end andre, men vi er sjældent på røven med mindre det er selvforskyldt....derfor er penge ikke noget vi tænker over eller bruger så meget tid på at snakke om. Det vendes primært internt i et parforholdet. Ser man på hvad vi bruger vores penge på, er det primært 'indre ting' såsom hus/hjem, mens 'ydre ting' som smykker, biler og tøj er mindre prioteret. Der skal i DK derfor som regel styr på hjemmet først før vi gider købe rolex ure og store biler...Et godt eksempler er en pæn del af vores flytninge/indvandrere i DK. De kan bo mange mennesker i en lejlighed med lysstofrør og hvide vægge og dermed spare en masse penge. Til gengæld skal de have den rigtige BMW og det rigtige tøj samt smykker.

Min konklusion er derfor at det ikke er et "thai fænomen", men et spørgsmål om velstand og samfundsstruktur. Det er derfor forkert i mine øjne at stemple thaierne som pengegriske, ærgerrige osv...det er ens for alle mennesker der vokser op i fattige kår.

Og for de fleste hænger mentaliteten ved, når de fx flytter til et andet land el. kommer til penge...

Det med dovenskaben er jeg ikke enig i og det med "overtro" kan i mange tilfældes tilskrives religionen.
Redigeret af Anonym Bruger d. 20/04-2012 18:56

iThai
Hvor er denne debat dog farvet af, hvor hvert individ befinder sig mht. erfaring udi det thailandske + personlig økonomi...
Alt i denne del af verden cirkler omkring penge, og muligheden for at vise omverdenen at man har penge...selvom man måske ikke har det.
Her i Bangkok gælder det f.eks om at have så stor en bil som muligt, selvom det betyder at man bor 2-3 generationer i en skotøjsæske, der så flot kaldes for en condo.

Noget andet er, at man gerne får børn, for at sikre sin egen økonomiske fremtid.

Der kan skrives tykke bøger om emnet.
ithaiuthai@hotmail.com

birkedhoj
iThai. Den slags familier findes også i danmark, tænker på den pasus med store biler, Tænk bare på hvor mange nydanskere der kører rundt i biler som alm. danskere aldrig kommer i nærheden af. Det er da p.g.a. familie sammenholdet, hvor alle får en indkomst fra staten. Hvis vi er mange nok i lejligheden i Ishøj på overførsel, kan vi have en stor bil.WinkShock
det samme forekommer nok andre steder i danmark..
Flyver PE med THAI altid

Peder1968
I vores omgangskreds (dansk/thai ægteskaber) gælder det især om at have den rigtige taske, telefon og IPad....
Heldigvis har jeg ikke mulighed for at låne penge i banken for så skulle der også holde en BMW ude på gaden Grin
Facaden skal se flot ud for en Thaier. At så det indvendige er noget bras betyder ikke noget.
Så jeg er helt enige med de ovenstående indlæg. Statussymboler er meget vigtige for dem.

chaingmai
selvfølgelig tænker også thaier på penge og en af grundene kunne jo være det sociale netvæk herude, det er familien der skal sørge for hinanden, hjemme i danmark er det jo kommunen der træder til når der er problemer, og jeg ved i danmark når der er en stor pulje i lotto er der flere der spiller, mig selv også,og skulle jeg vinde har jeg da en plan klar hus, bil,rejser, o.s.v. så der nok lidt spillefugl i os alle,
og alle tænker vel på penge, bare se på de spørsmål der dukker op herinde ang. billige billeter, hotel,taxi, huse, o.s.v. LOL LOL

Spring til debat: