Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Død i el-ulykke på turisthotel på Phuket
|
|
vandango |
Lagt på d. 10/03-2012 12:10
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
De (den PEA) Thailandske elforsyninger arbejder efter ISO 9002 standard, hvad der herefter sker fra "vejen" til f.eks huset, er en helt anden historie. Har set nogle grelle eksempler, men hjemme hos os har vi en stor tavle med sikringer og HFI. |
|
|
tatekthai |
Lagt på d. 10/03-2012 14:00
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 28 |
ISO 9002 er ingen el-standard. Alfa og omega i thailandske installationer er og vil være et eller gerne flere hfi relæer. De internationale regler foreskriver at alle inatallationer til -og inclusive 16A ska forsynes med hfi. Ældre installationer i DK tillades anvendt uden beskyttelsesleder(jordleder) Men der er ubetinget krav om hfi (hpfi). Nye installationer skak, og har skullet længe, have beskyttelsesleder(gul/grøn) fremført til alle ledende dele som kan berøres. Feks. Udvendige metaldele. Har man hfi så kan man nøjes med en jordelektrode så elendig som 1600 ohm. Det er næsten umuligt at lave sådan en. Har dog i thailand målt noget som var dårligere. Uden hfi, men med direkte jord, så skal jordelektrodens overgangsmodstand ned på omkring 1/2 ohm. Sådan en har jeg aldrig set. Forskellen på med eller uden beskyttelsesleder/jordelektrode er, at med så kobler hfi relæet omgående ved en fejl. Uden skal en person agere jordelektrode, hvilket sjældent er behagligt, og sluttelig så er det ikke altid at relæerne fungerer. |
|
|
tatekthai |
Lagt på d. 10/03-2012 14:07
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 28 |
Undskyld et par stavefejl/tastefejl. Når jeg skriver om 1600 ohms elektroden, at den er næsten umulig at lave, så menes det , at hvor meget man end sjusker, så vil den altid blive bedre. |
|
|
vandango |
Lagt på d. 10/03-2012 19:04
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3980 |
Jeg er ikke teknikker og har ikke forstand på sådanne noget, men sidst da jeg talte med min forlovede, arbejde hun på kontoret med noget som hun kaldte, "ISO 900" det sidste tal fik jeg ikke med. Kan checke det næste gang jeg besøger PEA, vores engelsk rækker desværre ikke til teknikkersprog. Læste lidt inde hos dansk standard, kan se at det kan være mange ting. Så blev jeg også selv lidt klogere. |
|
|
Fido |
Lagt på d. 10/03-2012 23:52
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
ISO 9000 standarderne er quality management standarder - ikke tekniske standarder.
One man's ceiling is another man's floor |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 11/03-2012 06:31
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
tatekthai skrev: ...................... I den civiliserede verden er den vigtigste ledning den gul/grønne, det er ledningen der beskytter og redder liv................... Kan du ikke forklare hvor den grön/gule skal väre monteret på for excempel vandvarmere og vandpumper!!! Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
tatekthai |
Lagt på d. 11/03-2012 06:34
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 28 |
Fundamentet på de internationale elektriske standarder hviler på IEC 60364 og IEC 60479-1. De europæiske standarder svarer stort set til de internationale. Dog er der nationale tilføjelser som blant andet tidligere i DK betød at man ikke måtte bruge schuko stikkontakter. Det må man så nu. USA har som sagt ikke ratifiseret de internationale standarder. Det giver en del forvirring i lande som efterligner USA. LÆS THAILAND . I den del af verden, som følger de internationale regler siger feks. IEC 60364-4-41, at alle installationer fra og med 20A og derunder SKAL have høj følsomt RCD=HFI. Er man ansvarlig i Thailand sørger man som minimum for det samme. |
|
|
tatekthai |
Lagt på d. 11/03-2012 06:57
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 28 |
Den gul-gronne sidder som regel paa dertil indrettet tilslutningsskrue med jordsymbolet. se sv.wikipedia.org/wiki/jordning Jordingen kan komme fra jordelektrode, eller fra klemme i consumerboardet/fordelingstavlen, hvis der er nulling. Men nu naar vi til et punkt hvor det kraever en fagmand for at vurdere hvad der er rigtigt eller forkert. |
|
|
Fido |
Lagt på d. 11/03-2012 07:21
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
tatekthai skrev: Den gul-gronne sidder som regel paa dertil indrettet tilslutningsskrue med jordsymbolet. se sv.wikipedia.org/wiki/jordning Jordingen kan komme fra jordelektrode, eller fra klemme i consumerboardet/fordelingstavlen, hvis der er nulling. Men nu naar vi til et punkt hvor det kraever en fagmand for at vurdere hvad der er rigtigt eller forkert. Det er ikke sikkert at en jording af dit apparat f.eks en vandvarmer giver nogen egentlig beskyttelse. Det afhænger også af hvordan resten af installationen er udført. Hvis det er ens eget hus vil jeg anbefale at man installerer en hpfi-afbryder og derudover følger de danske regler for vådrumsinstallationer - så er man helt sikker. Hvis man støder på en installation som vist på billedet tidligere er det nok bedst at springe badet over One man's ceiling is another man's floor |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 11/03-2012 08:30
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
Fido skrev: tatekthai skrev: Den gul-gronne sidder som regel paa dertil indrettet tilslutningsskrue med jordsymbolet. se sv.wikipedia.org/wiki/jordning Jordingen kan komme fra jordelektrode, eller fra klemme i consumerboardet/fordelingstavlen, hvis der er nulling. Men nu naar vi til et punkt hvor det kraever en fagmand for at vurdere hvad der er rigtigt eller forkert. Det er ikke sikkert at en jording af dit apparat f.eks en vandvarmer giver nogen egentlig beskyttelse. Det afhænger også af hvordan resten af installationen er udført. Hvis det er ens eget hus vil jeg anbefale at man installerer en hpfi-afbryder og derudover følger de danske regler for vådrumsinstallationer - så er man helt sikker. Hvis man støder på en installation som vist på billedet tidligere er det nok bedst at springe badet over Har lige kontroleret vores 2 vandvarmere, og de er jordet ved jordsymbolen, men grönne kabler, ikke gul/grönne. Så har de også ELB CHECKER hvilket vel er et HF relä eller? Og jeg som altid har troet at ELB CHECKER betöd Erect Lady Boy Checker Har ikke väret ude og kikke på vandpumper--det regner--og föler ikke for at rode med el i regnvejr Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
Fido |
Lagt på d. 11/03-2012 09:00
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
ingolf skrev: Fido skrev: tatekthai skrev: Den gul-gronne sidder som regel paa dertil indrettet tilslutningsskrue med jordsymbolet. se sv.wikipedia.org/wiki/jordning Jordingen kan komme fra jordelektrode, eller fra klemme i consumerboardet/fordelingstavlen, hvis der er nulling. Men nu naar vi til et punkt hvor det kraever en fagmand for at vurdere hvad der er rigtigt eller forkert. Det er ikke sikkert at en jording af dit apparat f.eks en vandvarmer giver nogen egentlig beskyttelse. Det afhænger også af hvordan resten af installationen er udført. Hvis det er ens eget hus vil jeg anbefale at man installerer en hpfi-afbryder og derudover følger de danske regler for vådrumsinstallationer - så er man helt sikker. Hvis man støder på en installation som vist på billedet tidligere er det nok bedst at springe badet over Har lige kontroleret vores 2 vandvarmere, og de er jordet ved jordsymbolen, men grönne kabler, ikke gul/grönne. Så har de også ELB CHECKER hvilket vel er et HF relä eller? Og jeg som altid har troet at ELB CHECKER betöd Erect Lady Boy Checker Har ikke väret ude og kikke på vandpumper--det regner--og föler ikke for at rode med el i regnvejr Ja, det er et fejlstrømsrelæ. Den har samme funktion som HFI afbryder, men virker selvfølgelig kun hvis jordingen er korrekt udført. Det andet faremoment man skal være opmærksom på er det høje spændingsniveau som aldrig ville kunne tillades i en vådrumsinstallation udført efter europæisk standard ... det stiller altså ret høje krav til kapslingsklassen på hele installationen - altså ikke kun vandvarmeren. Personligt ville jeg foretrække en gasvarmer på mit badeværelse istedet, men jeg ved ikke om det er til at skaffe i Thailand ? One man's ceiling is another man's floor |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 11/03-2012 10:17
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
Fido skrev: ingolf skrev: Fido skrev: tatekthai skrev: Den gul-gronne sidder som regel paa dertil indrettet tilslutningsskrue med jordsymbolet. se sv.wikipedia.org/wiki/jordning Jordingen kan komme fra jordelektrode, eller fra klemme i consumerboardet/fordelingstavlen, hvis der er nulling. Men nu naar vi til et punkt hvor det kraever en fagmand for at vurdere hvad der er rigtigt eller forkert. Det er ikke sikkert at en jording af dit apparat f.eks en vandvarmer giver nogen egentlig beskyttelse. Det afhænger også af hvordan resten af installationen er udført. Hvis det er ens eget hus vil jeg anbefale at man installerer en hpfi-afbryder og derudover følger de danske regler for vådrumsinstallationer - så er man helt sikker. Hvis man støder på en installation som vist på billedet tidligere er det nok bedst at springe badet over Har lige kontroleret vores 2 vandvarmere, og de er jordet ved jordsymbolen, men grönne kabler, ikke gul/grönne. Så har de også ELB CHECKER hvilket vel er et HF relä eller? Og jeg som altid har troet at ELB CHECKER betöd Erect Lady Boy Checker Har ikke väret ude og kikke på vandpumper--det regner--og föler ikke for at rode med el i regnvejr Ja, det er et fejlstrømsrelæ. Den har samme funktion som HFI afbryder, men virker selvfølgelig kun hvis jordingen er korrekt udført. Det andet faremoment man skal være opmærksom på er det høje spændingsniveau som aldrig ville kunne tillades i en vådrumsinstallation udført efter europæisk standard ... det stiller altså ret høje krav til kapslingsklassen på hele installationen - altså ikke kun vandvarmeren. Personligt ville jeg foretrække en gasvarmer på mit badeværelse istedet, men jeg ved ikke om det er til at skaffe i Thailand ? Allerførst,- hvilket spændingsniveau mener du så der bruges i DK (Europa)? Hos os er der 220V lys, samt 220V i alle stikkontakter (Jordforbindelse overalt). Dernæst: Hvis du finder en gasvandvarmer dernede, så er der nok ingen tænd-blus sikring på den. Dvs. at den fortsat lukker gas ud, selvom flammen er blæst ud. Denne sikring har jeg heller ikke set på deres gas-komfurer i private husholdninger. |
|
|
Fido |
Lagt på d. 11/03-2012 10:55
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
AL, jeg taler om vådrumsinstallationer ... prøv at læs stærkstrømsbekendtgørelsens kapitel 701 "701.471 Anvendelse af beskyttelsesmetoder mod elektrisk stød. 701.471.0 I område 0 må der kun anvendes beskyttelse ved SELV med en nominel spænding, der ikke overstiger 12 V vekselspænding (effektivværdi) eller 30 V ripplefri jævnspænding. Strømkilden skal anbringes uden for område 0, 1 og 2. 701.471.1 Beskyttelse mod direkte berøring ved spærringer (se 412.3) og ved placering uden for rækkevidde (se 412.4) må ikke anvendes. 701.471.2 Beskyttelse mod indirekte berøring ved ikke-ledende områder (se 413.3) og ved lokale udligningsforbindelser uden jordforbindelse (se 413.4) må ikke anvendes. ... bla bla bla" Jeg tror alle gasvarmere der bruges idag er forsynet med en sikring ... det var de ihvertfald i Sydmerika så mon ikke thaierne også kan finde ud af det. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
tatekthai |
Lagt på d. 11/03-2012 11:16
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 28 |
Spændingsniveauet i Danmark og Thailand er det samme. Fase/0 ligger på ca. 230V. Grøn beskyttelsesleder anvendes ofte i Thailand, for sådan gør man i USA. At der er jordben i kontakterne betyder ikke altid at der er en ledning tilsluttet inden bag ved. ( Smart House, Hua Hin) Jordledning uden hfi giver ingen sikkerhed. 50V betragtes som grændsen for farlig spænding, og ved fejl skal dette afbrydes inden 5 sekunder. I DK bruger vi max 13A sikringer i lysgrypper/stikkontakter. For at disse brydes hurtigt skal man op på 10xMærkestrømmen=130A En fejl på 26A kan forefindes i op til 15 minutter uden at sikringen springer. Har man så en super jordelektrode på 100 ohm, så har man fuld spænding på systemet uden sikringen går. U=IxR ( spænding=strømXmodstand) I Thailand ses ofte lysgrupper på 32A, hvilket er total vanvittigt. Så, det kan ikke siges for tit: HFI, gerne flere på forskellige grupper så feks. Der er strøm på stikkontakterne hvis lyset går. HFI/HPFI/RCB skal være på 30mA (0,003A) Denne ringe udløsestrøm er grunden til at en jordelektrode kan være op til 1600A. Systemet vil frakoble før man når den farlige berøringsspænding på 50V. ELB'en er typisk på 10mA, og altså endnu mere følsom end RCB'en. Sluttelig så ubetinget HPFI/RCB, helst med virksom jordelektrode, så man ikke selv skal fungere i kredsløbet som sådan en. Tænk på det inden i næste gang inden i hopper i jacuzzien. Jeg chekker altid selv først. Måske den elektriske stol i USA er mindre farlig. |
|
|
flyer |
Lagt på d. 11/03-2012 11:44
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 688 |
Gas er noget man laver mad ved, kunne aldrig finde på at have en gasvandvarmer, tænk på hvor præcise de er med alt anden installation.... Så gas inde i huset i Thailand.... NEJ TAK!!! En lille gnist og du får SÅ meget brug for en faldskærm hvis du vil lande sikkert..... Tror sgu heller ikke jeg ville lade dem pakke sådan en for mig... Jeg tror der er noget I blander sammen.... jording og HPFI har ikke nødvendigvis så meget at gøre med hinanden, man kan godt undvære jording men ALDRIG et HPFI-relæ, det vil til enhver tid redde dig hvis et apparat ikke er jordet, HPFI-relæet er et "fejlstrømsrelæ", det vil sige det måler på differencen i mellem fase og nul! Det smarte ved jording er at HPFI-relæet slår fra i det øjeblik der opstår en fejl i et apparat, da der kommer en afledning til jord, dvs. at der er en difference på den strøm der løber i fase og nul, uden jord er det dig selv der skal berøre apparatet og derme lave en afledning til jord, og det er der HPFI-relæet har sin store fordel, nemlig det tillader kun en meget meget lille fejlstrøm, kan ikke huske hvor lidt det er, samtidig er der et krav om tiden det skal reagerer inden for. Ved godt min påstand vil medfører nogle öretæver men i min verden er et HPFI-relæ det aller vigtigeste og hurtigt og nemt at få installeret og dækker hele el installationen! Derefter kan man så tage fat på jording. Men der er en lige så stor farer der lurer i næsten alle "thai-insallationer" nemlig overforbrug på den ene fase der mange steder kun er til rådighed hold sammen med deres samlinger af ledninger i installationen, de er alle snoet det jeg vil kalde utilstrækkeligt sammen og omviklet af lidt ikke særligt varmeresistent isoleringsbånd. Dårlige samlinger er hvert år årsagt til mange mange dødsbrande verden over, så jeg skal hen og gennemgå hele vores NYE el-installation igennem til Juni, ØV!!! det hele foregår på loftet, så det kan være at det skal laves om natten, har været der oppe i dagtimerne..... Bygmesteren havde ikke nok indføringskabel med, så da indføringen er nået ind på lofetet syntes han da bare at man lige kunne tage et stykke alm. 4x 4 kvadrat og sno sammen med indføringen og så trække det ned til el-tavlen. Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig
ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว Watching You |
|
|
Fido |
Lagt på d. 11/03-2012 11:50
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
"Spændingsniveauet i Danmark og Thailand er det samme." Yep, men 230 V må naturligvis ikke anvendes i område 0 i DK ... den slags tager man ikke så alvorligt i Thailand. "At der er jordben i kontakterne betyder ikke altid at der er en ledning tilsluttet inden bag ved. ( Smart House, Hua Hin)" Næh, og selv om der findes en jording er impedansens måske alt for høj ... "Jordledning uden hfi giver ingen sikkerhed. 50V betragtes som grændsen for farlig spænding, og ved fejl skal dette afbrydes inden 5 sekunder. I DK bruger vi max 13A sikringer i lysgrypper/stikkontakter. For at disse brydes hurtigt skal man op på 10xMærkestrømmen=130A En fejl på 26A kan forefindes i op til 15 minutter uden at sikringen springer. Har man så en super jordelektrode på 100 ohm, så har man fuld spænding på systemet uden sikringen går. " Ikke så mærkeligt at det går galt ind i mellem One man's ceiling is another man's floor |
|
|
tatekthai |
Lagt på d. 11/03-2012 13:12
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 28 |
Jeg tror vist at vi egentlig er enige. Måske skulle man lave en checkliste/how to do, så man ved hvad man skal se efter? Man kan selvfølgelig lave det hele 100% efter bogen, men så skal ALLE installationer laves om. Starter man med HPFI, så har man lavet en fornuftig start. Beskyttelseslederen kan så være det næste, så har man fået lidt mere sikkerhed. Og sådan er der utrolig mange ting man kan forbedre. Måske yderligere havde det reddet en del liv under oversvømmelserne, hvis man havde haft beskyttelsesrelæer. |
|
|
AL 48 |
Lagt på d. 11/03-2012 17:18
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 868 |
tatekthai skrev: Jeg tror vist at vi egentlig er enige. Måske skulle man lave en checkliste/how to do, så man ved hvad man skal se efter? Man kan selvfølgelig lave det hele 100% efter bogen, men så skal ALLE installationer laves om. Starter man med HPFI, så har man lavet en fornuftig start. Beskyttelseslederen kan så være det næste, så har man fået lidt mere sikkerhed. Og sådan er der utrolig mange ting man kan forbedre. Måske yderligere havde det reddet en del liv under oversvømmelserne, hvis man havde haft beskyttelsesrelæer. Ja, naturligvis er vi enige.-Sikkerhed frem for alt. - Men hvor bliver folk dog snydt, både i Thailand og i Danmark. Her i DK er det lovpligtigt med jordforbindelse (også HFI / HPFI-relæ), især på badeværelser. Mange mennesker har vaskemaskine (220V) samt tørretumbler (380V), som er tilsluttet derude. Vaskemaskinen kommer med et formstøbt 220V stik, der er godkendt over hele Europa, og man sætter bare stikket i sin fine jordforbundne stikkontakt, og tror at nu er man godt beskyttet. - Det er man IKKE. De 2 typer passer IKKE sammen, dvs. at maskinen så IKKE er jordforbundet,- selvom der indvendig står: Skal jordforbindes. - Dette gør sig gældende for rigtig mange maskiner vi bruger i hjemmet. Prøv at kontrollere dit eget stik (hvis originalt) på vaskemaskinen. |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |