Se indlæg
 Udskriv debat
Arveret i thai/dansk ægteskab i Thailand
sudsakhon
@paulsenp

Mit forslag er, at kontakte din bekendte, der er herboende thailandsk jurist.
Det er jo i den kommunikation, at du hævder at have fået og forstået de nævnte konkrete oplysninger.

Jeg har i al fald meget svært ved at kommentere på de oplysninger, idet jeg ikke kender præmisserne for svaret.

Mine oplysninger, derimod, og præmisserne heri, kan du roligt regne med er juridisk korrekte.

Der er forskel, som jeg beskrev, på hvilke rettigheder man erhverver. Fast ejendom kan f.eks. være både land og en ejerlejelighed (ja, eller en fabrik med tilhørende land).

Disse forhold er reguleret i forskellige love og direktiver. Også for testamenterede rettigheder.

I "Land Code Act" kan de testamenterede rettigheder læses modsætningsvis, men testamenterede rettigheder i f.eks. en ejerlejelighed finder man i "ejerlejelighedsloven ".

I denne er der oplistet en række betingelser for muligheden for ejerskab uden tvangsrealisation.

Som jeg tidligere skrev er der mange forudsætninger, der kan ændre lidt på fast praksis.
Har man f.eks. investeret over 40.000.000 B i en BOI reguleret virksomhed, kan man opnå udvidede rettigheder.

Men det er ikke de forudsætninger, der bliver behandlet her.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
paulsenp
Hej sudsakhon,

Spørgsmålet til den thailandske rigsadvokat gik på om man som f.eks. dansker gift med en thailandsk statsborger kan arve jord iht den thailandske ægtefælles testamente. Inden informationsmødet talte jeg med min bekendte om hvilke spørgsmål, jeg gerne ville have besvaret, Dagen efter mødet fik jeg så forklaret rigsadvokatens svar.

Jeg forventede såmænd ikke et udtømmende svar fra dig, men "blot" en henvisning til eventuelle tekster om reglerne for arv af jord i forbindelse med testamente. Men det findes måske ikke?
Peter

sudsakhon
Svaret i #21 skulle være dækkende.

Din bekendte kan nok svare på, hvorledes, og i hvilket omfang "rigsadvokatens " (hvad i al verden det embede så end har med civilretlige spørgsmål at gøre) svar finder hjemmel i lovgivningen.

Jeg kan i al fald ikke finde omtalte hjemmel i thai civilret.

Skulle du få svar fra din bekendte, er du så ikke flink at poste det her?
Jeg er i al fald meget interesseret. Vil jo nødigt gå rundt med ikke opdateret viden på området.

Men et gæt på hvad problemet kunne være (bare et gæt):

Stilles spørgsmålet:
om man som f.eks. dansker gift med en thailandsk statsborger kan arve jord iht den thailandske ægtefælles testamente

Så vil svaret være: Ja. Med det forbehold, at rettigheden accepteres af den thailandske skifteret.
Der er så bare et krav om realisation af rettigheden. Så man kan få penge, men ingen jord

Men spørges:
Overføres testamenterede rettigheder, således at de kan overdages til en udlænding, som derefter træder i stedet for arveladers "tinglyste" (chanot) rettigheder for fast ejendom/land?

Der vil svaret være Nej.
Men hvis det er sidste spørgsmål din bekendte har bekræftet, venter jeg som sagt spændt på svaret
Redigeret af sudsakhon d. 27/02-2012 15:16

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Spring til debat: