Se indlæg
 Udskriv debat
Intelligens = Situationsfornemmelse...
patirak
Lung Yao skrev:
rinpoche skrev:
....................................................................................
Der har også været et par opbyggelige episoder med slagsmål inkluderende flasker og en enkelt gang en kokkekniv under deres månedlige komsammen til Bia Chae. Deres aktiespil.
Never a dull moment......

Lad være med at tro at farang er de eneste der kan kvaje sig og opføre sig tosset.

Eller som hende der gik "banannas" til en Thai fest ved Kongens fødselsdag på Nørre Gymnasium og stak sin mage een på lampadussen da hun syntes at han stak næsen for "dybt nede" i en anden dames kavalergangen Tuttelu Tralla

.

Sjovt at høre om de forskellige episoder, hvor Thaier skaber sig som Faranger... Umiddelbart kan jeg ikke selv genkende det billede.

Kortspil, TV-shows, druk og huset fyldt med Thaier har jeg ikke oplevet. Men det lyder som om jeg er gået glip at nogle sjove fester.... Smile

Til gengæld vil jeg sige, at jeg nogle gange kan få nok af kærestens overtro, spøgelseshistorier osv... især når hun kommer hjem fra et besøg hos spåkonen. Overvejer nogle gange om jeg skulle besøge spåkonen og betale hende for at forsvinde ud af Bangkok. De obligatoriske templebesøg har jeg ikke noget imod - tværtimod - men spåkonen kan jeg ikke klare...

En af de største svagheder hos min kæreste er hendes utrolige evne til ikke at fortælle, når hun syntes der er noget galt eller når hun f.eks. er ked af det. Især evnen til ikke at sige tingene lige ud, kan være belastende. Det fører nogle gang til situationer, hvor jeg tænker..."Hvad fanden skete der lige der"... og tidspunkter hvor jeg har lyst til at råbe og skrige i ren frustration. Her gælder det dog så - som med spåkonen - om at bevare besindelsen og så huske på at hun nogle gange syntes jeg er en dybt åndssvag Farang.

Men, jeg kan jo så glæde mig over at hun ikke drikker sig stang stiv, danser nøgen på bordet og spiller alle vores penge op.
Redigeret af patirak d. 26/10-2011 19:26

Lung Yao
patirak skrev:
[...............................................................................................................
Sjovt at høre om de forskellige episoder, hvor Thaier skaber sig som Faranger... Umiddelbart kan jeg ikke selv genkende det billede.
Kortspil, TV-shows, druk og huset fyldt med Thaier har jeg ikke oplevet. Men det lyder som om jeg er gået glip at nogle sjove fester.... Smile
....................................................................................................
Men, jeg kan jo så glæde mig over at hun ikke drikker sig stang stiv, danser nøgen på bordet og spiller alle vores penge op.

Det skyldes nok at I bor langt fra: "Købe-en-Klovn" Hehe-guy

Til gengæld vil jeg også sige at vi har lidt men ikke så meget med spåkoner at gøre her.

.
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

patirak
Lung Yao skrev:
patirak skrev:
[...............................................................................................................
....................................................................................................

Det skyldes nok at I bor langt fra: "Købe-en-Klovn" Hehe-guy

Til gengæld vil jeg også sige at vi har lidt men ikke så meget med spåkoner at gøre her.

.

Er nødt til at prøve en af de fester, når vi engang er hjemme i Danmark. Ikke mindst for oplevelsens skyld.

Hvis I vil have en spåkone til København, så skal I bare sige til. Jeg følger hende gerne til flyet. Smile

Philo
michael a

Jeg vil ikke personligt kommentere dit indlæg yderligere - det har andre gjort ganske fyldestgørende, men blot henlede opmærksomheden på nedenanførte som er "sakset" fra Ritzau d.d.

- Jeg tror vi herhjemme måske har et lidt ensidigt billede af Afrika. Man kan hurtigt få indtrykket af, at Afrika alene består af somaliske pirater, blodige konflikter, fattigdom og korruption. Jeg tror det vil overraske de fleste danskere når de opdager, at Afrika har en helt anden økonomisk side, siger Anders Nellemose til Ritzau Finans.

Han uddyber, at Afrikas samlede bruttonationalprodukt er i rivende udvikling, og at kontinentets BNP faktisk er højere end Indiens.

- Vi kan lige så godt begynde at vænne os til afrikanske selskaber som Safaricom, Kagiso Media og Juhayna Food for det er sådanne navne der i sidste ende skal forsøde vores pension. Og flere af dem har faktisk samme profil som selskaber, vi kender i forvejen. Eksempelvis minder mælkepulverproducenten Juhayna meget om det danske ØK var engang, siger Anders Nellemose.

Han opfordrer investorerne til at kigge mod Sydafrika i første omgang, og samtidig overveje investeringsforeninger for at sprede risikoen, da der godt kan være bump på vejen, hvis man sætter pengene i afrikanske aktier.

Bertil Barkholt Fruelund +45 33 30 03 35

Ritzau Finans

Med venlig hilsen

Philo

Lung Yao
Philo skrev:
michael a

Jeg vil ikke personligt kommentere dit indlæg yderligere - det har andre gjort ganske fyldestgørende, men blot henlede opmærksomheden på nedenanførte som er "sakset" fra Ritzau d.d.

Philo

Jeg ville lige supplere dig med et exempel fra det "virkelig liv" i KBH, hvor den ene af parter kunne muligvis havde været Michael A., når han indsat denne artikel som måske afspejler hans personlige holdninger:
I anledning af den for nyligt afholdt Kulturaften København 2011 inviterede min papsøn sin moder til at besøg hans arbejdsplads, en fornem restaurant i KBH (hvor byens bedsteborgere og de, der gerne vil være det, mødes. Iflg. AOKs bedømmelse).
Midt i rundturen blev de antastet af en ansat:
<< Skal jeg vise jer rundt ? >>
<< Ellers tak, Jeg gører det selv, svarede min papsøn >>
<< Kender du stedet ? >>
<< JA, jeg arbejder her også >>
<< Nåh, du er nok i Rengørings afd. >> Headbanger Angry
<< NEJ, vrissede papsønen, JEG er KOK >>

Hvortil den "hjernedød" bare vendt om og forsvandt.
Var det tegn for : Uvidenhed - Fordomme - Racisme eller simpel manglende situationfornemmelse ?
Hele den "pinlig episode" kunne han havde undgået hvis han havde sagte:
<< Nåh, i hvilken afd. er Du i ? >>
i stedet for med det samme at Kategorisere min "sortsmusket/skævøjet" papsøn (i lighed med Afrikanere) kun at være egnet til rengøring på stedet.

Desvære, i sin forbavselse nåede min papsøn ikke at slynge lige i fjæset på id...
<< Jeg har fået håndtryk af Dronningen, da JEG skulle modtage min Diplom, og er ikke sikkert at du har haft den samme fornøjelse>>

Ikke "hverdagskost" på en 22 årrig Thai knægt, og totalt utænkeligt i Thailand.(onde tunger siger at han ikke har vasket sin højrehånd i 3 dage Tuttelu Tralla )

.
Redigeret af Lung Yao d. 27/10-2011 17:40
Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

michael a
Til Lung Yao Artiklen var ren skær oplysning.Tror alle har prøvet det samme som din papsøn Big eyes desværre. Og det er først og fremmest en uhyggelig mangel på evnen til at rumme den verden alle hyler op om, regeringen inklusiv, (som, flj) skal globaliseres. Grundlæggende er folks oprindelse ikke kendetegnende for om de er gode eller dårlige personer. Det handler jo om personlige karaktertræk. Hilsen Michael a

rinpoche
Til Lung Yao Artiklen var ren skær oplysning

Total vildledende "oplysning"

Tror alle har prøvet det samme som din papsøn

Nej..

Grundlæggende er folks oprindelse ikke kendetegnende for om de er gode eller dårlige personer. Det handler jo om personlige karaktertræk.

Såre sandt.

rinpoche
patirak skrev:

Sikkert, hvis du er til den slags.

Jeg føler mig overbevist om at dit thailandske eventyr er af yngre dato.
Og at du nu lider af thai wannebe syndromet.

All thais are good, all farangs are bad.

It is a hard rain that`s gonna fall... on your sorry head....

sudsakhon

HA HA HA--- Jeg har ikke lært et nyt begreb at kende..

Men har fået navngivet det.
Så hver gang jeg tænker tilbage på rigtig mange situationer, hvor jeg ville have tænkt dette ord popper nu op.. Sidder og fniser som en teenage tøs og kan slet ikke tage mit hjemmearbejde seriøst..

Grin

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Robert Kronberg
michael a skrev:
Til Lung Yao Artiklen var ren skær oplysning.Tror alle har prøvet det samme som din papsøn Big eyes desværre. Og det er først og fremmest en uhyggelig mangel på evnen til at rumme den verden alle hyler op om, regeringen inklusiv, (som, flj) skal globaliseres. Grundlæggende er folks oprindelse ikke kendetegnende for om de er gode eller dårlige personer. Det handler jo om personlige karaktertræk. Hilsen Michael a

Jeg er dansker, og jeg har prøvet det samme flere gange, altså i Danmark.

Men naturligvis rammer det nok lidt mere hårdt, hvis man ikke er dansker gennem adskillige generationer...

Selvom jeg er pæredansk, så har jeg personligt oplevet at blive kaldt skide muslim, og jeg har også oplevet, hvordan man bliver behandlet, når man er rengøringsassistent for danske multinationale firmaer og deres forkromede ansatte, der sådan set ikke er en skid andet end et visitkort.

Jeg undlader at nævne disse firmaers navne.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
Djan
VIP skrev:
Jeg stiller mig op i køen af rygklappere Patriak!

Super indlæg med substans. Hvor har du al din erfaring fra?

Mens jeg læste dit indlæg, kørte en indre film, hvor jeg kunne nikke genkendende til flere situationer (episoder), som du så flot beskriver.

Mere af den kalliber udbedes. Tak

Gokinok, ham fra Viby du ved, ham fra 10.sal, har lært meget i sin tid på DTW.
Han har ændret stil, nogen vil sige desværre, andre juble som dig...

patirak
rinpoche skrev:
patirak skrev:

Sikkert, hvis du er til den slags.

Jeg føler mig overbevist om at dit thailandske eventyr er af yngre dato.

It is a hard rain that`s gonna fall... on your sorry head....

Hmmm... Hvis jeg led af "wannabe syndromet" og troede alle Thaier og Asiater var skinhellige og bedre end alle os andre, så havde jeg nok ikke lykkedes med at etablere en successful forretning i denne del af verden. Har boet og arbejdet over halvdelen af mit liv udenlands, (Afrika, Asien, Mellemøsten og Østeuropa) - i lande som ikke ligefrem må anses for at være verdens nemmeste lande at lave forretning i og hvor danske normer og værdier ikke har eksisteret.

Er jeg naiv og en "grønskolling" når det gælder Asien, kulturen, erhvervslivet og befolkningen her?.... Måske... men flere udenlandske virksomheder lader da til at være glade for mine input og råd, når de skal etablere sig eller har problemer her i området... De betaler i hvertfald godt for det.

"Wannabe syndromet" og opfattelsen af at alle asiater er søde og fantastiske, er netop det der går galt for mange nyetablerede virksomheder i denne del af verden. Man investerer og syntes alt er perfekt, indtil man finder ud af at man er blevet "taget i røven" og at alle de ting den lokale partner lovende var løgn. Hurtige og nemme penge er mange gange det, der driver den asiatiske forretningskultur og tankegang. Løgne, mangel på investeringsvilje fra den lokale partner, korruption, dårlige retssystemer og ubrugelige kontrakter er også en del af hverdagen i forretningslivet her. Tro mig... jeg har oplevet det altsammen...

Udover at jeg dagligt omgåes og arbejder med lokalbefolkningen, så har du helt ret i at jeg på det personlige plan ikke har den store erfaring. Jeg har tidligere været dansk gift og er nu sammen med en thai-kvinde. Om jeg på det plan er naiv og dum kan man altid diskutere - men jeg vælger personligt at tro, at mine erfaringer fra forretningslivet også kan hjælpe mig i privatlivet. Måske tager jeg fejl... og hvis det er tilfældet, så kommer jeg til at lære af det også.

Er jeg glad for Thailand? Ja, jeg syntes personligt det er det bedste sted på jorden og jeg elsker lokalbefolkningen, maden, kulturen o.s.v. Men ligeså meget som jeg elsker landet og befolkningen, ligeså meget hader jeg det nogle gange. Sådan har jeg det med alle de lande jeg har boet og arbejdet i. Det er gode og dårlige ting alle steder. Men for mig er Thailand et af de lande, hvor jeg personligt oplever en indre ro og hvor jeg trives bedst. Og det skyldes ikke klimaet, den gode og billige mad - men primært lokalbefolkningens måde at være på. Og det er jeg sikker på skyldes religion og tradition.

Jeg plejer altid at sige at det jeg elsker ved Thailand, er at "man bliver snydt med et smil". I østeuropa oplevede jeg befolkningen som negative og sørgelige at se på. De havde altid ondt af sig selv og mange gjorde samtidig ikke en skid ved det. I bl.a. Vietnam og Kina syntes jeg at befolkningen generelt var "kolde" og manglede empati for andre mennesker. I Afrika og mellemøsten fik jeg nogle af mine bedste venner, men mødte også en kultur som jeg til tider ikke brød mig om. Alle lande er forskellige og har hver deres styrker og svagheder. Thailand er ingen undtagelse. Jeg kan bare godt lide befolkningen i Thailand og derfor trives jeg her.

Ville jeg ønske at jeg var Thai? - Slet ikke... Men jeg ville nogle gange ønske, at jeg havde deres evne til ikke altid at stresse og tænke for meget over alt. Altså at kunne se lidt mere simplet på tingene og ikke bruge for meget tid på at tænke, spekulere og stresse over ting, som alligevel ikke betyder så meget når det kommer til stykket. Andre gange er jeg super glad for, at jeg kommer fra en kultur som efter min mening er langt mere effektiv, struktureret og som har udsyn når det gælder resten af verden.

Om jeg er en "blå-øjet" og "halv-dum" Farang, der hovedkulds og uden erfaring har kastet mig ind i en "Thai døds-fælde", finder vi jo nok ud af med tiden. Det gode ved det er, at vi lærer så længe vi lever...

rinpoche
Hej Patirak.

Jeg var nok lidt hurtigt der med min bemærkning.

Det syntes mig blot som om du malede alle farang med den samme brede (negative) pensel og i samme åndedrag forherligede den samlede thailandske befolkning.
Det er efter min bog temmelig unuanceret.

Det var min umiddelbare bedømmelse af dig så også, kan jeg se ud fra ovenstående, for dette undskylder jeg.

Jeg har kun konkret forholdt mig til hvad du har skrevet hidtil nu, og jeg så ingen anden måde at fortolke dette på.

Med ovenstående indlæg viser du, at du er langt mere nuanceret og indsigtsfuld.

Just for the record, jeg har oplevet langt flere dumme/skabagtige og pinlige optrin blandt thailænderne selv, end jeg har blandt deres bedre halvdele her i DK.

I Thailand giver det sig selv, jeg færdes sjældent i turistområder, så møder ikke mange farang.

Dermed er der også en skævvridning af mine oplevelser, indrømmet.

mvh
rinpoche

bannok
Nu ved jeg ikke om nogen af jer har set Thaierne folde sig ud i Singapore. Der er en central hvor busser kommer og der er mange barar og des lige, og der moedes Thaiere i hopetal, og teer sig fuldstaendig tosset.
Lad mig sige det lige ud, de Thaiere jeg saa der maend og kvinder, de havde absolut intet situation fornemmelse, og det blev ikke bedre da jeg gik ud paa toilettet, dr laa flere Thaiere og sov i deres eget braek, og med bukserne dnede og med bar roev, jeg siger jer,jeg er ikke sart, men det var for meget, og jeg taenkte, hvad hulen taenker de Thaiere paa. De ville ikke opfoere sig saadan i Thailand.

Og lad ogsaa lige sige, en danskere ved hvordan han skal opfoere sig i danmark, at han saa kan have lidt svaert ved at finde ud af hvordan han skal opfoere sig i Thailand, det er saa hvad det er.

Saa maa jeg ogsaa lige tilfoeje at jeg har skam set en del Thaiere paa slap line i Bangkok.

Og jeg har ogsaa spurgt min Thailandske kone msnge gange, hvorfor den og den Thaier opfoerer sig saa idiotisk, saa svarer hun, det er fordi de er dumme, hun siger bart at de nogle halvhjerner.

Nu bevaeger jeg mig ikke saa meget i turist omraaderne, saa jeg ser ikke saa mange turister opfoere sig idiotisk, men jeg ser skam Thaiere opfoere sig idiotisk hele tiden.
Det er deres egen sag jeg kunne ikke droemme om at sige det til dem, men hvis de generer mig mig saa siger jeg det til dem.

Alle jeg der tror at Thaieren ikke opfoerer sig idiotisk, I har skam ikke set ret meget af det rigtige Thailand.

Jeg elsker Thailand paa godt og ondt, men Thaierne er ikke vaere eller bedre end os andre.

Spring til debat: