Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
som i 30 verne.
|
|
sudsakhon |
Lagt på d. 05/04-2011 10:26
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2675 |
"ASEAN kan ikke helt sammenlignes med EU lige i dette spørgsmål.. Hvis det var muligt, (DVS. ikke i strid med Lissabon traktaten) så ville den ønskede registrering her i DK helt klart også omfatte udlændinge fra EU." Det mener jeg nu nok kan sammenlignes, da jeg i dette spørgsmål ikke forholder mig til love, regler eller regulativer. Når man bruger ASEAN i sammenligning med EU er det grundlæggende, at forholde sig til love, regler eller regulativer. Hvorfor skulle man ellers sammenligne.? Men spørgsmålet er heller ikke vigtig i denne sammenhæng. Det vigtige er, at der allerede nu foregår registrering af udlændinge. (både i Thailand og Danmark) Hele diskussionen gå jo således på, om man er for eller imod ideen om en skærpet registrering. Jeg synes, det er at stramme den, at sammenligne med Nazismen (eller rød fascismen for den sags skyld). Jeg har forståelse for de følelser, der kan være forbundet med registrering.. Enhver form for registrering.! Og der rammes plet: Det er en principiel diskussion. Der er mange lande, som ikke har et CPR nummersystem. Men der er skam også mange, der har kopieret den danske model. Det gør jo ikke os, eller dem, mindre ”nazi-fornægtende” end Tyskland. Vi er jo ikke på vej ned ad fascismens glatte skråplan med vores system. Heller ikke hvis dette system udvidedes. Om CPR registret kunne udvides til at omfatte biometriske oplysninger ser jeg personligt ikke for grænseoverskridende. Men der er jo også argumenter imod. Det er teknisk muligt, at opbevare disse oplysninger på en form, så det først med en dommerkendelse er lovligt at samkøre oplysningerne i disse. En hel anden diskussion er om disse oplysninger så kun skulle gælde for udlændinge. Der har de jo allerede skrappere regler i Thailand end her i Danmark. Indførtes samme regler her i DK ville der jo nok være nogle, der hylede op alligevel, mens andre ville mene, at det var alt for slapt. Jeg har intet imod, at udlændinge registreres. Jeg vil personligt gerne have, at myndighederne har udvidet kontrol med hvem der opholder sig her. Og dette burde også, om muligt omfatte EU borgere. Sidstnævnte kan dog næppe lade sig gøre pga. vores traktatforpligtelser. Mit personlige modargument mod at alle (i DK) skulle omfattes af en skærpet registrering, er spørgsmålet om oplysningernes udlevering til tredjepart. Jeg er principielt ikke imod selve indførelsen af en skærpet registrering, men jeg er meget skeptisk i forbindelse med den sidste del af spørgsmålet. |
|
|
thongsala |
Lagt på d. 05/04-2011 11:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
Webmaster skrev: olejensen skrev: Er historien ved at gentage sig? http://www.dr.dk/...m?rss=true eller er det bare et udslag af valgflæsk? Det var lidt af en overskrift som er valgt til tråden. Du får det næsten til at lyde som om du sammenligner forslaget med tiden under Stauning. Ja for hvis vi lige tager den op og ser tilbage på 30'erne så giver det en klang af indførelsen af racehygiejne, tvangssterilisation og den store socialreform som mange ser som grundlaget for den moderne velfærdsstat med videre. Her er lidt fra en bog som hedder: Racehygiejne i Danmark 1920-56 Det var socialdemokraten Karl Kristian Steincke, der i 1920 formulerede et politisk program for racehygiejnens praktiske anvendelse. Mellem 1929 og 1938 blev der med støtte fra alle Rigsdagens partier vedtaget et racehygiejnisk inspireret lovkompleks, hvis indhold vedrørte sterilisation af, og ægteskabsforbud for personer, hvis forplantning man fandt var uønsket set ud fra et samfundshensyn. Dem, der blev berørt af lovgivningen, var personer med legemlige handicaps, sindssygdomme samt psykotiske tilstande, men også sædelighedsforbrydere, brandstiftere, epileptikere, alkoholikere og især lettere åndssvage. I samme forbindelse blev der i 1938 etableret et institut for human arvebiologi og eugenik på Københavns Universitet. Blandt instituttets vigtigste opgaver var at sikre, at racehygiejnen blev administreret og videreudviklet på et videnskabeligt forsvarligt grundlag. Hitler og nazisterne indførte først racehygiejnen i Tyskland i 1933, det år de kom til magten. Fra 30. april 1929 og frem til 3. maj 1942 hed statsministeren i Danmark Thorvald Stauning. Jeps han var Socialdemokrat og han er sjovt nok den der hives frem hver gang af venstrefløjen som én af de store Socialdemokrater gennem tiden. Velbekommen. |
|
|
thongsala |
Lagt på d. 05/04-2011 12:01
|
Øvet medlem Antal indlæg: 307 |
Ja, jeg forstår heller ikke hvorfor Stauning altid skal nævnes som en helt,det var trods alt ham som inviterede nazisterne herop ! |
|
|
olejensen |
Lagt på d. 05/04-2011 12:58
|
Øvet medlem Antal indlæg: 276 |
thongsala skrev: Ja, jeg forstår heller ikke hvorfor Stauning altid skal nævnes som en helt,det var trods alt ham som inviterede nazisterne herop ! Nu er jeg ikke helt klar over hvem det er der har omtalt Stauning som en helt? tror ikke det var det web mente med indlæget. Ellers ser jeg ingen sammenligning mellem DF forslaget og Stauning. Vi skriver 2011 og skulle da gerne være blevet lidt klogere end tidligere. |
|
|
kiml |
Lagt på d. 05/04-2011 19:21
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 686 |
de må gerne få mit DNA hvis det hjælper nogen.
[img][/img]
|
|
|
chacha |
Lagt på d. 05/04-2011 20:42
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 81 |
kiml skrev: de må gerne få mit DNA hvis det hjælper nogen. Ja, jeg har heller intet at skjule.....det kommer også med det dna....( det er jo nødvendigt) "desværre" der er mange ulovligheder idag af forskellig slags..........det vil hjælpe vores Politi rigtig meget og de vil kunne opklare forbrydelser meget nemmere....jeg forstår slet ik hvorfor der er nogen der er så modvillige...det er simpelthen fremtiden................dem der ikke har rent mel i posen får deres fortjente straf....det vil være godt for os som er lovlydige. |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |