Se indlæg
Side 2 af 2: 12
|
Klinkevalsen (vi bygger hus)
|
|
maichai |
Lagt på d. 06/03-2011 03:05
|
Øvet medlem Antal indlæg: 277 |
Rigtig god og underholdne læsning bare forsæt i samme stil jeg glæder mig til næste afsnit kan genkende så meget af det du skriver God søndag til alle MVH MAICHAI Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 06/03-2011 03:38
|
Øvet medlem Antal indlæg: 138 |
Jamen igen tusinde tak - det er jo det, der goer det til en fornoejelse at skrive og fortaelle. Foer i tiden skrev jeg dagbog og delte det med venner og bekendte i Danmark. Jeg skriver ikke dagbog mere - saa interessant er hverdagen ikke altid - men naar der saa sker noget skriver jeg historien. Jeg skriver heller ikke mere om mine oplevelser til venner og bekendte med mindre de har en eller anden relation til Thailand. Resten - det er ligesom at slaa i en dyne. Men her paa DTW er vi jo alle mere eller mindre i samme baad - derfor er det sjovt at dele oplevelser med jer - og laese om hvad andre skriver paa DTW. Ja....men vi tager et afsnit mere....eller 2. Jeg skal lige se hvor meget det fylder. Ha en god dag alle sammen Himmelhunden |
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 06/03-2011 05:19
|
Del 4 (byggeriet) I 80 cm højde når soklen op i stueplan. Det giver 5 trin. Altid 5 eller 3 trin – aldrig 4. Jeg vil godt have huset lidt i vejret. I sidste regntid nåede vandet fra floden næsten op til vores grund – og naboens hus stod under 1 meter vand. Allerhelst ville jeg have bygget på piller, så jeg kunne få fornøjelse af grunden under huset. Toy er ikke så god til trapper på grund af en gammel hofteskade ved et MC uheld. Flade cementbroer skal danne bunden til husets gulv. De er hammer tunge og bliver hejst på plads af lastbilens kran. En betonkanon sprøjter færdigblandet cement over.(C-pack kalder de det) Det er en travl dag – cementen skal niveleres ud – og være helt på plads inden den den tørrer. Man får samtidig en niveauforskydning på plads hvor badeværelset skal være. Ja – undskyld d´herrer. fagmænd – fagudtrykkene er nok ikke helt korrekte – men jeg håber i forstår. Murværket begynder langsomt at kravle opad – små sten/enkelt mur. Vi skal kun have aircon i soveværelset – ellers generer varmen os ikke. Til gengæld beskytter vi os i de varme timer med en loftisolering, som også er effektiv når regnvandet trommer på taget. Højde fra gulv til loft 3,5 m. Jeg vil gerne have murværket 5 cm forskudt i forhold til pillerne. June nikker – og murerne begynder at mure glat med pillerne. Jeg opdager det først 1-2 timer efter. Nok den eneste gang jeg totalt mister besindelsen – banker murværket ned med en stolpe og forklarer June – denne gang med Toy som tolk – at murværket fa.... gale mig skal forskubbes i forhold til pillerne, som jeg tidligere har sagt. Der bliver meget stille – pinligt, pinligt. Bagefter får jeg et møgfald af Toy – det gør man bare ikke! Der bliver serveret lidt ekstra til fyraften – og freden er genoprettet. Morale: Forlad aldrig byggepladsen før du har sikret dig at de vitterlig bruger hovedet (det øverste) og følger de instrukser du har givet. (Badeværelset) Senere går det galt igen. Jeg er taget på en lille visarun tur til Mae Sot med min ven Villy. Imens bliver fliserne til badeværelset leveret. Hvide fliser der spiller i lyset – men 2 af pakkerne er en fejl leverance – hvide fliser uden spil. Min arrige gulvmand klasker kritikløst det hele op – både ham og June burde have kunnet se at den var gal.....også Toy, men her skal jeg ikke have noget klinket. Jeg var grædefærdig – og den dag i dag bliver jeg mindet om det. En skønne dag banker jeg hele lortet ned og får det lavet rigtig. Hele badeværelset – både fliser og sanitet blev lavet i ”Muslinge” serien. Det er jeg også blevet træt af.......det bliver næsten værre endnu. (Soveværelset) Der bliver 2 soveværelser. Min papsøn Tua skal have det ene som børneværelse senere. Der er to udgange fra vores soveværelse – en til stuen og en direkte til badeværelset. Senere, da dobbeltsengen ankommer – må jeg til min ærgrelse se, at jeg ikke har taget Bhudda i ed. Det er nemlig ikke ligegyldig hvilket verdenshjørne hovedgærdet vender mod. I mine optegnelser bedst mod vest eller syd – men det skal være mod nord, hvor hovedgærdet kommer i karambolage med vinduet – eller øst – ud mod badeværelsen – hvor jeg næsten kommer til at sove med hovedet i tønden. Jeg vælger vinduet – det bliver ikke bedre af, at gardinerne er grimme som arvesynden (blanke, rosa med flæser – bvadr! – og alt for små. De hænger,der stadig – og jeg må ikke skifte dem ud. De har tilhørt hendes mor. (Tag) Tag: jernkonstruktion. En relativ dyr del af huset, men her må ikke spares. Jernet har forinden fået rustbeskyttelse – og Toy husker et par vigtige detaljer. At svejsningerne bliver malet og ved montering af tagplader, at skruehullerne bliver tætnet med silicone. (Køkken) Jeg måtte også drage den lære, at der er stor forskel på hvordan man laver køkken i Danmark og Thailand. Jeg ville have et åbent køkken ala det køkken vi havde i lejligheden i Bangkok. Toy var enig – så det skulle blive en let sag.....troede jeg. Der skulle være bar med højskabe til den ene side. Lav mur ind mod stuen og håndvask og gasapparat ved ydersiden af muren......og efter dansk model masser af skabsplads. Køleskab, ovn og microovn på den 4. side. Vi havde forlængst købt køkkenspisebord og 4 stole. Jeg kan ikke sidde på en træbriks i skrædderstilling og spise. Barsiden og den lave væg ind mod stuen blev udmålt så spisebordet passede som en hvis legemesdel i Yrsa. Jeg fik ikke min skabsplads og heller ikke træbordplade. Et stort rum under selve køkkenbordet kan ikke bruges til noget som helst. June er begyndt at knurre lidt – og sjusker. Pengene fosser ud af lønningskassen. Toy er over ham hele tiden – jeg er begyndt at miste følingen – og er tit i tvivl om hvad der foregår. Del 5 (ballade) Ved juletid er huset ved at være lukket. De lovede 2 mdr. byggetid bliver nærmere 4 mdr. Den anslåede byggepris for materialer bliver nærmere 600.000 bth. i stedet for 300.000 bth. Det havde været klogt at diskutere detaljer og i hvert fald i et vist omfang at checke materialepriser. En fatal brøler – både for June og mig. Det var 4 år siden June havde bygget sit seneste hus. Materialeprisen stiger med raketfart.....og det gør den stadig. Pengeautomaten i Phichit er rødglødende. Al betaling kontant ved levering – kvitteringer kniber det med. Her kan du ikke bruge checks eller visakort June var en snu ræv. Han havde beredvilligt foreslået et godt sted til materialekøb. Hvad han ikke fortalte mig – var, at her fik han anvisningsprovision – i form af værktøj ol. Det vidste Toy godt og hun ville altid med, når der skulle handles. Hun checkede priserne – og hvis vores leverandør var for dyr tvang hun prisen ned eller også købte vi andre steder. Hun fik dem også lettet for 3 vindjakker – de var for små til mig (182/100cm/kg) – men hun havde 3 brødre. Gulvfliserne fandt jeg i en større nabo by. June ville gerne med og hente dem. June fik ingen anvisningsprovision – men jeg fik en klimavifte i rabat June hævede også sin egen fortjeneste a´conto på lønningsdagene. Her begik jeg min næste bommert. Jeg begynder for alvor at nære bekymringer for at byggeriet ikke bliver færdig til den aftalte pris. Toy sagde hele tiden, at jeg skulle passe på – men sjakket skulle jo have deres løn på de aftalte lønningsdage. Igen en fatal brøler. Jeg havde glemt at sætte loft over a´conto udbetalinger til June selv – og han tog for sig af retterne. Muren rundt om grunden ville June have ekstra for. Jeg mente ikke det var helt urimeligt. Det var huset vi havde en aftale om. Toy var af en anden mening – for da June byggede hus til hendes søster og svoger var muren med i arbejdslønnen. Jeg vrøvler lidt rundt i det og føler mig som en elefant i en glasbutik. Toy kan godt mærke hun har fat i den lange ende. Jeg får besked på at holde mund – og June falder til patten. Ikke nok med han akcepterer, men gør noget som viser hvor forskellig vi er i tankegangen. Han bruger dyre arbejdslønninger til at støbe pillerne til muren. Havde han købt dem færdige – skulle jeg betale. Så går det rigtig galt. Vi nærmer os byggeriets afslutning. Der er nok et par uger til, men kassen er tom. Sjakket begynder at blive nervøse for deres løn. Et slag på tasken – der skal nok skydes yderligere 20-30.000 bth. i projektet. ”Pebernødder” siger jeg arrogant, men jeg kan godt mærke at fjæset er ved at krakkelere. Jeg træder til som garant. Toy fortæller der har været et lille intermezzo med elektrikeren og min arrige gulvmand, som begge har entrepriserne i fast pris. De blander ikke mig med i underholdningen, men klarer det mere simpelt ved ganske enkelt at love June tæsk, hvis han ikke betaler. June betaler. Han har pantsat sin motorcykel og lånt resten af min svigermoder, som alle ved ligger inde men en reservebeholdning. Ikke meget, men nok til at June slipper for klø. Jeg betaler svigermor tilbage af egen lomme, mod at hun lover ikke at låne June mere. Slutregnestykket bliver en merudgift til mig på ca.15.000,- bth. Jeg tager det rimelig roligt og tænker på muren, som jeg trods alt fik med. Så kommer forløsningen for alvor. Jeg havde udskudt baren til senere – men June er også møbelsnedker. June – du laver baren – + afslutningen hele vejen rundt. Jeg betaler træet. Iøvrigt havde jeg fundet en massiv teaktræsbjælke i søsterens går, der havde været i overskud fra hendes byggeri for 10 år siden. June var helt på røven – det vidste jeg. Dagen før havde vi været inde i byen for at finde et skær til hans el-høvl. Ved denne lejlighed fik han en bøde for manglende styrthjelm – jeg måtte punge ud med begge dele – nu skulle han bare blive færdig. Jeg fortalte ikke Toy noget om min gavmildhed. Men han ville alligevel have mere end 15.000 bth. for baren. Jeg havde en fornemmelse af tidsforbruget – max en måned, hvilket ville sige 500 bth. pr. dag. Hvorfor? Spurgte jeg en anelse irriteret. Så kommer det mærkligste svar jeg nogensinde har hørt – og som viser den store forskel i asiatisk og vesterlandsk tankegang. Jo – for jeg havde flere penge end ham. Det har jeg sikkert nok haft - for han havde ikke nogen. En anden forskel på vesterlandsk/asiatisk mentalitet kom mig tilgode. Faren for at en dansk håndværker ville jappe det sidste igennem, så han lige nøjagtig kunne undgå en tur i byretten var overhængende – han havde jo fået sine penge. Men som møbelsnedker var June tydeligvis i sit es. Der blev kælet for tingene. Det var ikke første gang han havde lavet en bar. Sirlige udskæringer, pyntelister og mange andre detaljer, som jeg ikke havde tænkt på. Han forærede mig 2 erotiske billeder som bestod af 2 x 6 fliser som han murede ind i baren. Lavede også 3 barstole af overskudstræ. Den gode tone var genoprettet. Som et punktum betalte jeg hans regning hos Nang. 1.500 bth. – det vidste Toy heller ikke.(slutter i morgen – ”finale”) |
|
|
Mc laren |
Lagt på d. 06/03-2011 15:55
|
Øvet medlem Antal indlæg: 120 |
dansk thai nå det er bedst, ja det hjælper vel med en god pension opsparing nå man elsker thailand |
|
|
Lagt på d. 07/03-2011 00:08
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Mc laren skrev: dansk thai nå det er bedst, ja det hjælper vel med en god pension opsparing nå man elsker thailand Jeg er helt enig, det er super godt skrevet. |
|
|
maichai |
Lagt på d. 07/03-2011 03:38
|
Øvet medlem Antal indlæg: 277 |
Ja som jeg har skrevet før supergodt skrevet og sjovt når man hele tiden kan genkende så meget Somme tider når jeg læser historien er det som Himmelhunden har stået og fuldt med i vores byggeri og skrevet om det her bagefter Jeg glæder mig til resten MVH MAICHAI Et sundt sexualliv værner imod sportslivets fristelser. เราไม่ได้อยู่ที่อุดมไปด้วย แต่ที่นี่ในประเทศไทยเรามีชีวิตอยู่อย่างหรูหรา |
|
|
waree |
Lagt på d. 07/03-2011 03:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 304 |
hr. himmelhund venter med længsel |
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 07/03-2011 04:17
|
waree skrev: hr. himmelhund venter med længsel He, he ....kommer nu, kommer nu. Computeren driller mig. |
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 07/03-2011 04:48
|
Del 6 (finale) Hvad derimod June ikke havde andel i var elforsyning og vejbelægning. Der skulle trækkes ledninger over 4 store cementmaster. Hvem skulle betale.? På dette tidspunkt var jeg på kommunens foranledning engelsk gæstelærer på skolen. Jeg forklarede venligt et par ansatte på ”Teknisk forvaltning” min holdning til sagen – og som sikkert ikke er svær gætte. Jeg lod også skinne igennem at mit lærerjob på skolen sagtens kunne give mig problemer, da jeg ingen arbejdstilladelse havde. Senere aflagde borgmesteren et høflighedsvisit og meddelte at kommunen ”selvfølgelig” betalte. Oven i købet blev elmasterne forsynet med lysanlæg. Om det kunne have noget at gøre med det tilstundende kommunalvalg, kan man jo kun gisne om...men min kones søster er gift ind i en familie, der ejer en bananfabrik i byen med ca. 200 stemmeberettigede ansatte. --------------------------------------------- Vores soi var et pløre og ælte i regntiden. 4 år efter byggeriets afslutning blev soien cementeret og kloakeret. Vi skriver nu marts 2554. Vi har fået den første kanontordenbyge i 4 mdr. i nat. Jeg står om morgenen ude på den nylige cementerede vej og kikker på kloakkerne. De har klaret det med bravour. Blikket falder også på huset, det står her endnu. I en brandstorm i marts 2549 – et par uger efter vi flyttede ind – skulle huset vise hvad det duede til. Ikke så meget som en ridse...og dog. Stormen havde sendt 2 bjælker fra et hus l00 m væk gennem luften over 2 parceller og ned i vores tag. 2 plader måtte udskiftes. Bjælkeleverandørens hus blev sammen med mange andre jævnet med jorden – og det meste af området så ud som en 3. verdenskrig var brudt ud. Jeg tænker lidt tilbage.Trods en miserabel arbejdsplads, der absolut ikke opfyldte danske sikkerhedsnormer – havde vi ingen uheld. Men i eftertiden var der nogle, der ikke klarede sig så godt. Borgmesteren blev ikke genvalgt. Mine gode arbejdskraft Lin som jeg gav 1000 bth. i bonus – klarede den i heller ikke med konen i længden. Han er flyttet fra landsbyen. Der var iøvrigt bud efter ham et par gange på arbejdspladsen. Et mammut tusindeben, som man åbentbart har meget respekt for – var ved at tygge i hans tæer – nede i en af brøndene. Senere kom han i klammeri med en velvoksen slange under en brædde stabel. Min hidsige gulvmand ser jeg af og til på landsbyen fredagsmarked, hvor han sælger meloner sammen med konen. Andre gange alene på sin motorcykel med sidevogn, hvor han sælger is.Et lille nik, et skævt smil, som minder os begge om....der var engang. Det er ikke hver dag man har en god klinkeentreprise. Elektrikeren kommer af og til og skal låne min 5 m lange aluminium stige. Vist den eneste i miles omkreds. Det kniber lidt med at aflevere den igen, hvad Toy har fortalt ham. Han kvitterer med et stort grin. Det varer ikke længe, så har jeg en opgave til ham igen. Dam, som jeg havde lånt 4000 bth. til sønnens bryllup, og som stak af til Bangkok – dukkede op lige efter hendes mand havde betalt sidste afdrag. Senere lånte hun et klækkelig beløb af en lånehaj – stak af med alle gysserne og blev skilt fra manden. Jeg har ikke set hende siden. June? Ja egentlig kunne jeg godt lide fyren. Han havde en syg kone – og jeg tror de fleste af pengene gik til medicin. Han havde mange jern i ilden, men også meget ild i jernet. Han flyttede ind hos elskerinden i Phichit by...8 km. herfra. Sidste gang jeg så ham var 2 mdr. efter byggeriets afslutning – på det store fredagsmarked. Jeg gik hen og gav ham et klap på skulderen og udvekslede et par bemærkninger med ham. Ikke så meget for samtalens skyld, men fordi folk skulle kunne se at vi stadig var på taleford. For de fleste havde fulgt med i ”Klinkevalsen” – og snakken gik. Men resten af sjakket er her stadig. Hvis jeg går ned af landsby hovedgaden i aftenskumringen sammen med Toy kan jeg altid være sikker på at møde nogen af dem. De byder mig deres glas og snakken går – vi er ligesom een stor familie. ------------------------------------ Ja....hvad kan man så lære af disse 4 måneder - og kan jeg anbefale at begynde et sådant projekt, som jeg gjorde. Ja – absolut, især hvis du bygger i en landsby, hvor alle kender alle. Her kan man få ganske meget ud af selv små penge – og 75% af befolkningen lever faktisk i landsbyerne. Et færdigkøbt projekt til fast pris kan hurtigt blive dyrt. Ingen skal bilde mig ind, at bygmesteren ikke har lagt et klækkeligt beløb oveni – for at sikre sig, at økonomien hænger sammen. Mange gange kræver det en stor forudbetaling – og det er svært og dyrt at komme ud af – hvis ens forventninger ikke holder stik. Følg nogle grundlæggende regler – så kommer du ikke i fedtefadet, som jeg gjorde en del gange – men får en oplevelse for livet. Det er ikke usædvanlig at arbejdsløn udbydes til fast pris – og du selv forestår materialeindkøb. Sæt dig godt ind i materialepriserne – for de stiger med raketfart. Det er selvfølgelig en fordel at have håndværksmæssig erfaring – men ikke et ”must”. Selv om det til tider kan være svært: Brug hovedet og din sunde fornuft. De 10 bud: 1) Gør op med dig selv. Kan og vil du bo der, hvor du vil bygge? Er det mit, konens eller vores hus? Forhast dig ikke, det er en god ide at være i et parforhold, som har en del år på bagen. Brug meget tid på at se på andre huse. Stil, størrelse, kvalitet, farver osv. 2) Grundens beliggenhed. Mange gange har svigerforældrene lige et stykke jord gratis. Men det er ikke altid en god ide. Kan stykket udmatrikuleres? Er der plads til evt. senere udvidelser. Trafiklarm, mange unger der render ud og ind hos hinanden. Hunde, høns og thaifolkets forhold til orden og rydelighed kan ligge langt fra egen smag og behag. Det er rart, at man til tider kan trække sig tilbage og lukke sin egen dør. 3) Det er en god ide at gennemgå materialekøb med byggestyreren – det sparer både dig og byggestyreren for en masse besvær senere. Den dag i dag fatter jeg ikke, at June ikke selv stillede det som et krav. Det er jo ikke ligegyldigt arbejdstidsmæssigt om du bygger med store eller små sten. Om du lægger store plader eller små teglsten på taget. 4) Find en god byggestyrer – det er faktisk ikke så svært. Kig dig omkring – og se hvad han tidligere har lavet. I det store hele var jeg godt tilfreds med June. Er der ikke noget at vise frem, skal du træde på bremsen. 5) Forlad ALDRIG byggeriet – stol ikke på at dine ønsker bliver efterkommet – selv om de nikker aldrig så meget. 6) MEGET VIGTIGT! Ved lønudbetaling til byggestyrer og sjakket. Bed om en udbetalingsliste med kopi – så du har styr på hver meget byggestyreren selv hæver. Sæt loft over a´contoudbetalinger til byggestyreren. Det bør være hans risiko at du har penge nok til at betale den totale arbejdsentreprise – og ikke din risiko at byggeriet går i stå, fordi han har brugt alle pengene på sig selv. 7) Tagkonstruktion, el entreprise, klinkeentreprise, glas, loft, myggenet døre og vinduer gennemføres ofte til fast pris incl. arbejdsløn. Vær sikker på, at der er en klar aftale om, hvem der i disse tilfælde betaler arbejdslønnen. 8) Evt. murværk om grunden. Er det medregnet i den totale arbejdsentreprise? Evt. jerngitter tilbydes som regel også til fast pris incl. montering. 9) Evt. kloak, sivebrønde og vandtank – er det medregnet i den totale arbejdsentreprise? 10) Mange elsker at jonglere med garanti mig her og der. Glem det. Det er mens byggeriet er i gang du skal holde øjne og ører åbne. Bagefter er det ligegyldigt – de er over alle bjerge. Vi fik anlagt en lille have (ca. 100 m2) ganske gratis. Naboer, venner og bekendt kom med stiklinger. Haven var svær at få i gang pga den kraftige sol – men et net klarede sagen. Jeg plantede et lille Mangotræ lige midt i haven. Det skulle ad åre give lidt skygge. Ja.....det er fem år siden – træet er nu 5 m højt – og truer med at give frugter i år.....siger Toy. Og ja.......man har jo ikke været bankmand for ingenting. Et hus på 110 m2 til ca. 900.000 bth. gav en m2 pris i 2549 på ca. 8.200 bth. Hertil hårde hvidevarer (gasanlæg, el vandvarmer, ovn, microovn, køleskab, aircon i 1 rum ialt 40.000 bth. Møbler 80.000 bth. ...og grunden, det samme 80.000 bth. ialt 1,1 mill bth. Det svarede nogenlunde til min kapitalpension – og hvad kan man få for de penge i lille Danmark? En dårlig brugt bil, 3 skåle ris om dagen....og et spark i røven. Jeg lavede et andet lille regnestykke, som jeg godt kan lide. De første år af min tid i Thailand inden jeg traf min kone – var jeg altid på farten – og de mdl. udgifter lå på omkring 60.000 bth. Idag rækker 30.000 bth. rigeligt til en måned. Diff. 30.000 bth. Hvor mange måneder vil det så tage inden pengene er hjemme igen? 1.100.000 bth : 30.000 = ca. 3 år – og vi har nu boet her i 5. Toy har fået et dejligt hus og jeg har fået en dejlig kone ....og verdens bedste svigermor....(når vi ser bort fra soveværelsesgardinerne.) Jeg er ud af en håndværkerfamilie. Min morfar var tømrermester i en lille nordjydsk landsby – og min farfar murermester i en lille vestjydsk landsby. Farfar, som iøvrigt var indre missionsk var på valsen til Palæstina i 1907, sammen med sin ungdomsven Martin. Jeg arvede min farfars dagbøger – jeg har dem stadig – sirligt skrevet med pen og blæk. Hverken det indre missionske eller hammer og murske smittede af på mig. Sig det bare: Det kan vi sgu godt læse. ------------------------------------------------- Jeg forstår ikke at lægge billeder ind – men kik på min profil. Billederne kommer desværre ikke i kronologisk orden, men her giver jeg mine kommentarer – fra øverst til venstre: 1) Byggetilladelse hos tessaban 2) Min arrige flisemand og frue 3) Rejsegilde 4) Huset halvfærdigt 5) Det åbne køkken med barskab 6) Børnene leger med 7) Stuegulvet anlægges 8) Aftenudsigt over landskabet 9) Piloteringsmaskinen er på plads 10) Cementen må ikke tørre for hurtigt 11) Tagkonstruktionen er på plads 12) Det åbne køkken anlægges 13) Min svoger Num tætner skruehuller med silicone 14) Fyraftensbajere juleaftensdag 15) Dam i aktivitet 16) Toy kan se lys for enden af tunellen 17) Det færdige hus ved husindvielsesfesten 16. jan 2550 18) Det færdige badeværelse 19) Piloteringshul 20) Det åbne køkken tager form 21) En sivebrønd på vej 22) Lin og datter tager en pause 23) Spisesektionen 24) Bygherre og frue ved husindvielsesfesten 16. jan 2550. En fyr har sendt mig en intern mail, hvor han siger, at prisstigningernes himmelflugt siden aartusindeskiftet er en AND af de store. Heojest 10-15% - trae lidt mere. Hvad mener i om det? 0g saa til sidst - tak fordi i fulgte med - har i nydt det halv saa meget som mig - har tiden ikke vaeret helt spildt. Grundet den store interesse for vores husbyggeri har jeg har maaske lidt mere. Der skulle nemlig 4 fester til foer der faldt helt ro omkring min lille familie. Bryllup, indflytningsfest, husindvielsesfest og fest omkring bygning af aandernes hus. Jeg skal lige en tur ned i arkiverne... Med venlig hilsen Himmelhunden |
|
|
Big-Viking |
Lagt på d. 07/03-2011 05:38
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 815 |
Genial læsning. Mange tak for din beretning. |
|
|
Allan Nielsen |
Lagt på d. 07/03-2011 05:54
|
Antal indlæg: 67 |
Kære Himmelhunden. Tak for en fantastisk lærerig historie. Det varmer at se din tillid og din kærlighed til dit thailandske samfund. Jeg synes, at dit allerbedste afsnit er: ”Trods mine 60 år er jeg nærmest barnlig euforisk af fryd. Det er sgu en dejlig plet vi har fundet på landkortet. Kokos- og bananpalmer så langt øjet rækker. Hunde, unger og trafiklarm ligger 100 m væk. I et kæmpe mangotræ på den anden side af soien samles småfuglene i aftenskumringen. Toys øjne stråler af fryd. Jeg har på forhånd besluttet at undlade sindrige advokatkonstruktioner omkring ejerforhold. Går der knas i vores forhold flytter jeg – og huset er hendes.” Venlig hilsen Allan Nielsen |
|
|
Kalasi |
Lagt på d. 07/03-2011 07:57
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Tak for sangen. - Godt skrevet. Har selv bygget/bygger stadig, og kan nikke genkendende til flere ting. Kalasi |
|
|
nakpakdee |
Lagt på d. 07/03-2011 13:40
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
Hej Himmelhund Fin beretning der, ja jeg har nydt det, takker :-) Jeg er enig med Allan, stor respekt for dit positive syn på Thailand, nogle gange når jeg læser herinde tror jeg sq at alle mine landsmænd er rendt ind i de " forkerte " piger ! Rart at læse en positiv historie :-) God vind. Mvh Svend. P.S fine billeder. |
|
|
swedmark |
Lagt på d. 07/03-2011 15:22
|
Øvet medlem Antal indlæg: 169 |
Takker for en herlig fortælling. En af de mere positive bidrag til DTW. Herlige billeder. Kunne specielt godt lide køkken/bar detaljen |
|
|
Thailandyesyes |
Lagt på d. 07/03-2011 18:45
|
Begynder Antal indlæg: 13 |
Tak for din hyggelige historie og gode råd |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 07/03-2011 18:48
|
Antal indlæg: 3779 |
Nu venter vi alle spændt på historierne fra festerne, måske især brylluppet. Fantastisk læsning. Himmelhunden har klart en forfatter i maven. Hilsen, Robert |
|
|
Frank |
Lagt på d. 07/03-2011 19:43
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Super fortælling! Lige et par bemærkninger til afsnittet før de ti bud vedrørende et færdigkøbt projekt kontra et selvstyret: Vi har selv i 2552 haft erfaring med et færdigkøb projekt med en fast pris. Alt forgik uden vi var til stede, og det gik fint. Prisen var tre år efter jeres byggeri kun 2 % dyrere. Så det kan altså lade sig gøre med fast pris. Og hvis man som jer selv vil styre byggeriet, så kræver det også, at man har et minimum af håndværksmæssige evner, at man forstår at handle sig til fordelagtige priser, og man kan gøre sig forståelig. Eller kan det også hurtigt komme til at løbe op i pris. De ti bud er fine. Især nr. 4. Ved brug af dette er det muligt at skaffe sig en fælles referenceramme om kvaliteten i byggeriet uden tonsvis af beskrivelser, som man alligevel ikke kan læse. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 07/03-2011 20:01
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Himmelhunden skrev: Grundet den store interesse for vores husbyggeri har jeg har maaske lidt mere. Der skulle nemlig 4 fester til foer der faldt helt ro omkring min lille familie. Bryllup, indflytningsfest, husindvielsesfest og fest omkring bygning af aandernes hus. Jeg skal lige en tur ned i arkiverne... Himmelhunden Håber arkiverne er intakte! Ser frem til mere fra din hånd. Takker for dine knaldgode dagbogsuddrag. mvh rinpoche |
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 08/03-2011 05:10
|
Frank skrev: Super fortælling! Lige et par bemærkninger til afsnittet før de ti bud vedrørende et færdigkøbt projekt kontra et selvstyret: Vi har selv i 2552 haft erfaring med et færdigkøb projekt med en fast pris. Alt forgik uden vi var til stede, og det gik fint. Prisen var tre år efter jeres byggeri kun 2 % dyrere. Så det kan altså lade sig gøre med fast pris. Og hvis man som jer selv vil styre byggeriet, så kræver det også, at man har et minimum af håndværksmæssige evner, at man forstår at handle sig til fordelagtige priser, og man kan gøre sig forståelig. Eller kan det også hurtigt komme til at løbe op i pris. De ti bud er fine. Især nr. 4. Ved brug af dette er det muligt at skaffe sig en fælles referenceramme om kvaliteten i byggeriet uden tonsvis af beskrivelser, som man alligevel ikke kan læse. Tak for roserne. Et faerdigt projekt? Nu fraraader jeg det jo ikke, men peger paa nogle ting som kan blive dyrt, hvis man er uheldig. Hertil kommer at der ikke er nogen vej tilbage, hvis huset ikke svarer til ens oensker og forventninger, med mindre man vil igennem nogle dyre retssager. Men selvfoelgelig findes der serioese byggefirmaer - og det ser jo heldigvis ud til at du har fundet en af dem. Nu styrede jeg netop ikke byggeriet - det havde jeg June til. Som jeg tidligere skrev er jeg ikke nogen oern ud i det haandvaerksmaessige. Men jeg kan da godt kende forskel paa en murske og en hammer. 0g alligevel har du jo lidt ret. For jeg proevede at styre June - og det var rigeligt. Meget godt vi kom til at snakke om det. For der er een ting jeg ikke fik med - og som jeg 100% vil fraraade. Begynd aldrig selv paa selv at styre et arbejdssjak, ligegyldig hvor meget haandvaerksmaessig erfaring du har. Forskelligheden i den danske/thailandske mentalitet goer at du naesten selv beder om problemer. Selv om jeg havde June inde mellem mig og sjakket, fik jeg jo alligevel rigelig at se til. Der SKAL som minimum vaere en thailandsk byggestyrer. Jeg kender en dansker, der byggede selv, lidt syd for Hua Hin. Det gik ikke godt, men det kunne have gaaet meget vaerre. Jeg vil skrive historien en dag om Louis.....han er...og var faktisk en ret usaedvanlig fyr. Venlig hilsen Himmelhunden |
|
|
Himmelhunden |
Lagt på d. 08/03-2011 05:22
|
rinpoche skrev: Himmelhunden skrev: Grundet den store interesse for vores husbyggeri har jeg har maaske lidt mere. Der skulle nemlig 4 fester til foer der faldt helt ro omkring min lille familie. Bryllup, indflytningsfest, husindvielsesfest og fest omkring bygning af aandernes hus. Jeg skal lige en tur ned i arkiverne... Himmelhunden Håber arkiverne er intakte! Ser frem til mere fra din hånd. Takker for dine knaldgode dagbogsuddrag. mvh rinpoche Tak til jer allesammen.....glaeder mig at i har nydt det. Til Rinpoche og Robert Kronberg. Naar to kapaciteter som jer, kommer med en opfordring om at tage pennen frem igen, vil jeg da med glaede proeve. Der vil gaa lidt tid. I naeste uge skal jeg sammen med Hugo (Huratho) op at besoege skolen i Doi Law. Jeg har moedt Hugo engang foer - fantastisk fyr. Det ser jeg meget frem til. Mange hilsner Himmelhunden |
|
Side 2 af 2: 12
Spring til debat: |