Se indlæg
en meget dum mand i bilka
|
|
jager |
Lagt på d. 23/08-2005 06:15
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
til anders (Vi skal behandle andre som vi gerne selv vil behandles.) denne sætning har du selv skrevet, den burde måske hedde vi skal behandle nogle som vi gerne selv vil behandles. jager |
|
|
Anders Grundvad |
Lagt på d. 23/08-2005 07:41
|
Begynder Antal indlæg: 22 |
Hej Jager! Du har ret. Det jeg mente med sætningen var at hvis jeg gerne vil behandles ordenligt af andre så skal jeg jo også behandle dem ordenligt. Dette gælder i de allerfleste tilfælde, men jeg ved godt at der er nogle mennesker der ikke kan finde ud af at behandle andre ordenligt. Med venlig hilsen Anders Grundvad Redigeret af Anders Grundvad d. 23/08-2005 07:42 |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 23/08-2005 13:01
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
”Den Falang skal være glad for, at det ikke var mig! Så havde han fået sin indkøbsvogn lige i nakken” Min kone (Duan) ville heller ikke finde sig i det ... Duan er bygningsarbejder og havde i (eller nær) Bangkok engang en episode med en ny kollega. Han forsøgte verbalt at koste rundt med hende og det værste var at når chefen ikke var der så lavede han ikke en pind. En dag fik han sagt "lidt for meget" og det endte med at Duan stak ham en lige højre. På trods af blodtud turde han ikke gøre noget da han vidste hun kendte chefen og hans familie godt. Et par dage efter episoden arbejdede han der ikke længere. Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
Lagt på d. 23/08-2005 13:22
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hejsa christian Ja men det hjælper ikke man pander ham en Så risikere man bare at blive anholdt for vold Og det gider jeg ikke mere, jeg er blevet for gammel til at slås,Så det gemmer jeg til den dag hvor det er alvor Men jeg havde virkelig lyst til at pande ham en bamsen |
|
|
xxxx |
Lagt på d. 23/08-2005 14:46
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1135 |
hmmm nu er der jo naesten altid 2 sider af en historie.. ik.. Og jeg kender ikke de involverede, saa jeg ved ikke hvad der har foraarsaget episoden... Men vi ved altsaa ikke om det var 7 gang den samme mdr at hun kvajede sig og sked hoejt og flot paa hvad han havde forklaret hende de havde raad til....... Ok han skulle saa under alle omstaendigheder have holdt striden hjemme, men alt kan blive for meget, for selv den mest taalmodige...... maaske lidt for meget mai pen rai, hva ved vi... |
|
|
elmajo |
Lagt på d. 23/08-2005 14:49
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 66 |
Selvom jeg overvejende er af dansk afstamning, vil jeg lige pointere, at som offer for vold (fysisk som psykisk), er det ikke altid en fordel at udefra kommende blander sig, det afføder ofte bare mere vold, og en Thaikvinde har ikke muligheden for bare at skride fra stodderen, på samme måde som vi, der er opvokset her. Nej - en god ven er en, der fortæller sin ven hvad han ser og oplever, for så at fortælle, hvad han synes om det - så er det bare lige, har sådan en mand en ven med en ordentlig moral? Så.... selvom jeg er imod vold, er det nu en gæv kone du har Christian Kommer aldrig til at forstå magtmisbrug det er sygt, og den der ikke søger hjælp er i kategorien psykopat |
|
|
Good for Falang |
Lagt på d. 23/08-2005 18:40
|
Øvet medlem Antal indlæg: 218 |
Jeg tror ikke på Bamsens historie. Hvordan kan han vide hun var fra Thailand, og ikke fra Vietnam, Kina, Filippinerne eller Cambodja? Jeg glæder mig til at høre hvilken historie han nu kommer med. Good for Falang |
|
|
Lagt på d. 23/08-2005 18:49
|
|
hejsa Good for Falang ja du har ret hun kunne være fra hvilke som helst land. Og den grund til at jeg sagde at hun var fra thailand var at jeg kunne forstå noget af det hun sagde. Og jerg er forresten lige glad med hvad du tror Det var måske dig,som var der i bilka eller ?? Bamsen |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 23/08-2005 19:50
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Og selv om Bamsen havde været for langt væk til at høre hvad hun sagde, havde det vel egentlig ikke været spor bedre, om pigen havde været fra et andet land.
Peter
|
|
|
jager |
Lagt på d. 24/08-2005 06:16
|
Øvet medlem Antal indlæg: 329 |
jep og anders ville stadig have behandlet manden på bedste vis. jager |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 24/08-2005 14:29
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Hejsa, Tja, et tiltag som dette norske forslag kunne måske være en god idé: http://pub.tv2.no...443257.ece Men det er selvfølgelig rigtigt at vi lige i den aktuelle sag ikke ved så meget mere end det Bamse så i Bilka. Men det man kan frygte i den sag, har jeg desværre set i andre tilfælde i kraft at have været nabo til sådan en mand som tævede sin thailandske kone og hendes børn (deres fælles barn blev behandlet godt nok) dagligt. Ikke sjovt at være vidne til, og naturligvis endnu værre at være offer for. Redigeret af Webmaster d. 24/08-2005 14:40 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Anders Grundvad |
Lagt på d. 24/08-2005 23:17
|
Begynder Antal indlæg: 22 |
Til Jager! Det var dog en plat udtalelse at komme med. Jeg har tidligere skrevet: Jeg tager på det kraftigste afstand fra sådanne usle personer. De er nogle svin og har ikke fortjent at have en kone eller kæreste. Det burde da være tydeligt for enhver at forstå. Med venlig hilsen Anders Grundvad Redigeret af Anders Grundvad d. 24/08-2005 23:31 |
|
|
MisterM |
Lagt på d. 25/08-2005 10:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 471 |
christian-s skrev: ”Den Falang skal være glad for, at det ikke var mig! Så havde han fået sin indkøbsvogn lige i nakken” Min kone (Duan) ville heller ikke finde sig i det ... Duan er bygningsarbejder og havde i (eller nær) Bangkok engang en episode med en ny kollega. Han forsøgte verbalt at koste rundt med hende og det værste var at når chefen ikke var der så lavede han ikke en pind. En dag fik han sagt "lidt for meget" og det endte med at Duan stak ham en lige højre. På trods af blodtud turde han ikke gøre noget da han vidste hun kendte chefen og hans familie godt. Et par dage efter episoden arbejdede han der ikke længere. I er meget heldige Det er saadanne thai kvinder jeg kan lide og respekterer Jeg kender selv mange og de spoeger ikke naar de siger det |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 01/09-2005 05:19
|
Antal indlæg: 3779 |
Hej Good for Falang, Det er normalt ganske ret nemt at se forskel på asiater, og ofte er det endda nemt at se forskel på thaiere, om de er fra nord, nordøst, Isaan, central, eller syd. Selv thaierne består af forskellige racer, men Lille-Thai (Thai Noi) lever både i Laos og Nordøst, så kun her kan være et problem. HVis du ikke kan se forskel på henholdsvis asiater og på forskellige thai-racer, er det, fordi du ikke kommer så meget herude. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
Lagt på d. 01/09-2005 05:31
|
|
KronbergTH skrev: Hej Good for Falang, Det er normalt ganske ret nemt at se forskel på asiater, og ofte er det endda nemt at se forskel på thaiere, om de er fra nord, nordøst, Isaan, central, eller syd. Selv thaierne består af forskellige racer, men Lille-Thai (Thai Noi) lever både i Laos og Nordøst, så kun her kan være et problem. HVis du ikke kan se forskel på henholdsvis asiater og på forskellige thai-racer, er det, fordi du ikke kommer så meget herude. Hilsen, Robert Hejsa Kronberg Det var lige før du fik mig til at grine Ikke engang asiaterne kan se forskel, hvordan vil du så kunne gøre det. Flere af de thaier jeg kende incl. min kone har flere gange snakket thai til en pige fra philipinerne, fordi de troede at det var en thai pige Så den tror jeg ikke holder med at man kan se forskel. bamsen |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 01/09-2005 07:24
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hej Bamse, Jeg er fuldstændig enig. Jeg hører også det postulat fra thailændere hele tiden, jamen, vi kan se forskel på folk fra såvel forskellige religioner i Thailand samt øvrige lande i sydøst-asien. Og hvad er virkeligheden så? Når de får lejlighed til at demonstrere deres sublime indblik i forskellene i etnisk herkomst? De falder uhjælpeligt i vandet, bortset fra de mest indlysende tilfælde. Og lige pludselig viser det sig, at de kun kan bedømme hvorfra folk kommer, hvis de også må høre dem tale Hvad jeg derimod oplever de er gode til, det er at afgøre hvorvidt en person er euro-asiat altså blandet thai/europæisk oprindelse.... eller hvorvidt en person er Katoey eller ej mvh rinpoche |
|
|
rolan |
Lagt på d. 01/09-2005 07:59
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 669 |
min kone får ofte hendvendelser fra filipinere og der er også flere thai der tror hun er det |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 03/09-2005 05:46
|
Antal indlæg: 3779 |
Mon ikke, at det ofte er sådan, når man ikke kan se forskel, at denne Thai er mixet? Min forlovede har rødder i både Nordøst og Central, og er opvokset og uddannet i Bangkok, men ligner således hverken en Central eller en Nordøst (Thai Noi). Og jo, mange tror endda, at min forlovede er udlænding... Når man siger noget generelt, betyder det ikke, at hele verden er sort og hvid, det ved jeg godt, men jeg ved, at fra ældre tid, var racerne relativt opdelte i Thailand. Det kan du også se på ældre kort. Og jeg ved, når jeg gætter, at jeg har ofte ret. Men indrømmet, når jeg gætter, ser jeg også på tøj- og hårstil, eller rettere på helheden. Desuden, og igen intet er sort/hvidt, der er stor forskel på Thai, Philipino, Kineser, og Japaner. Thai har store øjne; Philipino er mere rund i det; Kineser har små, skæve øjne og er mere hvid; og Japaner, også hvid og så er der noget, jeg ikke kan forklare, et eller andet med øjne og hovedform.. Euro-asiat har ofte en lidt plumpet kropsform. Ikke fordi farang er plumpet, men fordi at kroppen kan virke plumpet, når man ser på vedkommende, som en Thai. Iøvrigt her i kolonien skandinaverne mixet sammen, og jeg begynder endda at se særpræg hos svenskere og danskere. Og mange udlændinge gætter faktisk, at jeg er dansker, nogle endda før jeg siger noget. Det virker for mig, som om det er upolitisk korrekt, at sige at der er forskel på mennesker, men det siger vel sig selv, at specifikt område, hvor folk i generationer laver børn med hinanden, må få (indavlet) visse specielle træk. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 03/09-2005 08:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Hej Robert, Ligesåsnart du bevæger dig væk fra sydøstasien bliver forskellene mere markante. De færreste vil nok forveksle en japaner/koreaner med en thailænder for eksempel. Men indenfor Sydøstasien er det godt nok svært at skelne de forsk. nationaliteter fra hinanden. Og altså din definition af forskellen mellem thailændere og philippinere ..... Stor forskel? Jeg vil netop sige at forskellen på disse 2 etniske folk er meget lille. Min tyske kammerat har en philippinsk kone, som han tager med til thailand hvert år. uden undtagelse taler alle thai til hende og hører så mistroisk på min kammerats forklaring på at hun ikke er thai, men phillipiner. Min kone bliver som regel opfattet som udlænding pga hendes påklædning, hendes kropssprog og den måde hun taler på, hun er træt af at forklare at hun er thai. Min kammerat kommer også sammen med en lettere korpulent thai dame i fyrrene, hun oplever jævnligt at thailændere der ikke kender hende tror hun er grønlænder!!! Det pisser hende godt nok af Kunne være interessant at finde en side hvor man kan score point på at gætte folks oprindelse, tror faktisk jeg har set en engang. Prøver at grave den frem. rinpoche |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 03/09-2005 10:36
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Hej Robert, Jeg er helt enig med dig. Der er små forskelligheder i udseendet mellem f.eks. "typiske" thaier, filippinere og vietnamesere, men da langtfra alle har det "typiske" udseende, kan det ikke undgås, at man ofte tager fejl, når man forsøger at gætte folks nationalitet. Jeg har gennem snart 45 år kendt mange mennesker fra øst- og sydøstasien, og jeg har rejst dertil adskillige gange gennem de seneste 37 år. Når jeg f.eks. på gaden herhjemme ser folk fra den del af verden, forsøger jeg ofte at gætte deres nationalitet, og hvis jeg så kan høre dem tale, viser det sig ofte, at jeg har gættet rigtigt. Omvendt kan man også af og til kende danskere alene på udseendet. Min kone og jeg sad på en restaurant ved molen i Laem Ngop (Trat), da en hvid mand kom gående. Jeg syntes straks, at han så dansk ud, og et øjeblik efter sagde min kone, at han lignede "en dansker". Da han så åbnede munden - og talte engelsk, kunne man tydeligt høre en fed dansk accent. Men at gætte folks nationalitet udfra udseendet svarer nogenlunde til, hvis man i København forsøger at gætte, i hvilken del af byen folk bor, alene udfra den accent de taler med. Man har ofte ret, men tager ligeså ofte fejl. Peter
|
|
Spring til debat: |