Se indlæg
 Udskriv debat
Tv udsendelse onsdag den 16 januar 2008 på DR 1
BoY
สวัสดีผู้อ่านทุกคน ฉันเป็นคนไทยชาวนคร ฉันดีใจและภุูมิใจที่ได้เกิดในเมืองไทย และเป็นคนไทย ไม่ว่าฉันจะอยู่ที่ไหน ประเทศไหนฉันก็ไม่มีวันลืมเมืองไทย และฉันก็จะรักเมืองไทยตลอดไป เพราะฉันเป็นคนไทยร้อยเปอร์เซนต์ ไม่ใช่ ลาว เขมร
ฉันจึงมีความรู้ที่ไม่ดีกับรายการทีวี DR1 DEN 16 JAN KL. 20 ฉันคิดว่าพวกเขาคนไทยกลุ่มนั้นใช้ถ้อยคำที่ไม่สุภาพออกสู่สาธารณชนในประเทศเดนมาร์ค ซึ่งก่อให้เกิดภาพพตที่เสื่อมเสียแก่คนไทยทั้งประเทศ

BoY
สวัสดีผู้อ่านทุกคน ฉันเป็นคนไทยชาวนคร ฉันดีใจและภุูมิใจที่ได้เกิดในเมืองไทย และเป็นคนไทย ไม่ว่าฉันจะอยู่ที่ไหน ประเทศไหนฉันก็ไม่มีวันลืมเมืองไทย และฉันก็จะรักเมืองไทยตลอดไป เพราะฉันเป็นคนไทยร้อยเปอร์เซนต์ ไม่ใช่ ลาว เขมร
ฉันจึงมีความรู้ที่ไม่ดีกับรายการทีวี DR1 DEN 16 JAN KL. 20 ฉันคิดว่าพวกเขาคนไทยกลุ่มนั้นใช้ถ้อยคำที่ไม่สุภาพออกสู่สาธารณชนในประเทศเดนมาร์ค ซึ่งก่อให้เกิดภาพพตที่เสื่อมเสียแก่คนไทยทั้งประเทศ

helge
Jeg ved ikke om det har været nævnt, men: Interviev med Plambech i Deadline d. 15 jan.
Virker fornuftig. Mvh Helge

John
Dedline fra 15. jan. kan ses her.

http://www.dr.dk/...6day%253d0

john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
helge
Ja, nemlig,ja.
Jeg kunne bare ikke rigtigt få det sagt.Cool

BoY->

Jeg ved ikke om du læserde kommentarer der allerede er, eller om du i det hele taget læser dansk, men jeg mener at du har ret - sproget i indslaget tjente ikke Thaier og Thailands ry særligt vel...

Problemet er ikke at denne gruppe af mennesker - spiller og taler et grimt sprog, men at langt de fleste der ser denne udsendelse vil TRO at sådan ER Thaier...

Dette giver så (i min verden) lidt større mulighed for handel med kvinder, det styrker sexindustrien i Thailand og det fremmer sexturismen, mens det svækker ønsket om at se den Thailandske kultur og natur, og det fremmer bestemt ikke forståelsen i den brede danske befolkning for at der KAN være Thailændere som IKKE er handlede, eller immigrerede sexworkers...

Jeg håber at du forstår min kommentar Wink

.

Frank
Nu har jeg set både foredrag og interview fra den 15. januar med Sine.

Jeg blev meget positivt overrasket over foredraget. Her fremstår hun som seriøes og ufordomsfuld. Hun gør opmærksom på, at hun kun kan tale ud fra de i antal beskedne studier (men sikkert omfangsrige) hun har foretaget i én landsby i Isaan og nogle i Thy-området. Og hun eftelyser en mere nuanceret debat, hun nævner eksempelvis Ekstra Bladets stereotype stil, tv2 news (tror jeg nok det var) og andre journalister, som kontakter hende.

I interviewet den 15. januar spørger Kurt Strand, hvordan de 575 thailændere er kommet til Nordjylland. Hertil svarer Sine, at den primære årsag er, at de kender én i Danmark, som kender systemet og får dem hjulpet herop. Herefter kan Hr. og Fru Danmark da ikke få nogen anden opfattelse, end at udsendelsen viser det normale. Det er muligt at det er korrekt, men jeg tvivler på, at Sine har dokumentation på det. Og det har betydning, hvis man vil fremstå som en seriøs forsker frem for én som bare har meninger.

Og med det Sines ønske om en mere nuanceret debat, så undrer det mig, at hun ikke kan forstå, hvorfor vi er nogle som bliver skuffede over udsendelsen.

Men foredraget var godt. Det skulle de have sendt i stedet!

Suk Rak Ning
Sjovt nok er vi forarget over en udsendelse i Dansk TV, men ynder dog selv at poste indlaeg der i den grad overstiger hvad DR kan praestere.....Lidt daarlig " musiksmag "
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Frank
Suk skrev:
Sjovt nok er vi forarget over en udsendelse i Dansk TV, men ynder dog selv at poste indlaeg der i den grad overstiger hvad DR kan praestere.....Lidt daarlig " musiksmag "

Jo men en ting er hvad vi barstolsintellektuelle og andet godt folk kan brænde af af bemærkninger og meninger. Men mine forventninger til DR-Dokumentaren og en forsker på området er højere end den udsendelse.

Philo
Hej Frank og flere.
Det er nemlig lige der problemet ligger, et er når man taler - nogen gange mere eller mindre velovervejet Wink på et netforum, noget helt andet er - eller burde være - når man laver en dokumentar udsendelse i fjernsynet. Netop ved at kalde det en dokumentar, får det et troværdigt billede. Dokumentaren står fuldstændigt alene og unuanceret og er vel i virkeligheden kun flig af hele historien.
Alle kan vel være enige i, at man ikke kan have tiltrækkelig kendskab til hinanden efter 1 - 2 uger. At man så herefter vælger at gifte sig på trods at et fuldstændig manglende fællesprog, manglende fælleskultur og forskellige sociale forhold etc. er vel mere et udtryk for desparation eller måske økonomi ?
Jeg skal på ingen måde fordømme, hverken de thailandske kvinder eller de danske mænd, men at skilsmisseprocenten ender med at blive høj kan vel ikke undre nogen.
Men jeg kan ikke tydeligt nok beskrive, hvor uforstående jeg er overfor nogen danske mænds manglende vilje til at tage til Thailand og der besøge deres tilkommendes familie og prøve at lære lidt om forholdende og meget gerne inden de gifter sig....

Kan i alle have en god dag
- Også til Sine, der med sin udsendelse - dokumentar eller ej - i den grad har fået mange - også mig Cool - til tasterne

BoY
Hej Jos_38 og andre brugere.
Jo, jeg forstår dit dejlige svarSmile, men jeg valgte at skrive på thai, så mine landsmænd selv kunne læse mit indlæg. Desværre fik jeg ikke nået at oversætte det, så sidens danske brugere kunne følge med. Kort fortalt er jeg meget stolt af at være thai. Uanset hvor jeg bor, er jeg thai inderst inde, og jeg syntes at de medvirkende virkede kede af deres baggrund. Vi, både min kæreste og jeg, følte at dele af udsendelsen skulle være holdt inden for hjemmets fire vægge, det virkede meget negativt.SadSadSad

For jer der ikke fik set den udsendelse så bliver den genudsendt på dr 1 klokken 13.50

lækkert, jeg glemte nemlig at optage den på min HD recorder, da jeg vil brænde en dvd til min venninde i thailand. :-)

Webmaster
Udsendelsen kan også ses på nettet hvis nogle skulle være interesseret i det:

http://www.stage6...ia/videos/

Første gang man skal se noget derinde, skal man installere et plug-in til DivX på hjemmesider såfremt man ikke har det i forvejen.
Under installationen spørges der om man vil installere en Yahoo-bar, sig nej til det da det er noget satan har opfundet. Men sig ja til resten.
Når den plug-in er installeret så kan man se alt det der ligger på siden. Siden minder lidt om YouTube, det er blot i bedre kvalitet samt den 10 mins. grænse YouTube har ikke eksistere på Stage6. Jeg har da fundet udsendelser, optagelser og koncerter på over 2 timer.

Håber det kan bruges af alle dem som ikke helt kan finde ud af det med torrents. Og selvfølgelig stor tak til Ghia eller hvad du hedder for at tippe os om denne mulighed.
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
Earthrush
hmmm jeg kom til at tænke på noget nu hvor jeg ser det igen på dr1

forgår det sådan rigtigt hvis hun finder en dame eller som de gør i showet på dr1

og det press de smider på ham det er sku da forkert i mine øjne eller er det kun mig der tænker sådan
ARRIVE
RAISE HELL
LEAVE

Henson
John skrev:
sonni08 skrev:
Forudsat jeres grimme mistanker om menneskehandel ikke er sande, var det da en god gerning at få Kae herop. Mammasan virkede umiddelbart ikke som en kynisk pengegrisk menneskehandler, men som en, der gerne vil hjælpe andre. Kae’s mand virkede rar og ærlig.

Personligt bliver jeg også mere og mere tilhænger af arrangerede ægteskaber da, bortset fra mit sidste forhold (nu gift på 6. år og ikke–arrangeret), har mine egne valg mht. partnere været temmelig ugennemtænkte – og meget, meget dyre både menneskeligt og pengemæssigt (joke – men sandt).

Først og fremmest vil jeg lige rose fotografen… Udsendelsen var ualmindeligt fantastisk flot filmet og han fik også virkelig godt vist, hvor langt ude på landet det var.

Indholdet… tja. Sådan har det åbenbart været for de piger. De kommer fra meget, meget fattige kår. Vi andre her på DTW må så lige huske på, at en skildring af ti menneskeskæbner ikke er gældende for alle andre mennesker på planeten.

Der var en lille detalje, som nok er de fleste ubekendt. Da hun talte med sin søn i telefonen (spøgelseshistorien) talte hun, så vidt jeg kunne høre, Thai til ham og han talte Kmere eller Lao til hende. – Sønnen taler åbenbart ikke længere samme sprog som moderen, men det sprog som (formodentligt) bedstemoderen taler ude i landsbyen.- endnu en fremmedgørelse grundet de vilkår, som nu engang er i Thailand – og en stor del af den verden, som ligger uden for vores lille andedam.

Det at pigerne søger en ”rig” mand er der da heller intet odiøst i. Marylin Monroe sagde jo så smukt i ”Gentlemen foretrækker blondiner”, at: ”det at en mand er rig, er det samme som at en pige er smuk… det er ikke alt, men ved gud, hvor det hjælper…”. – og godt, at Mammasan gjorde opmærksom på, at landet heroppe ikke flyder med mælk og honning

Jeg håber det bedste for dem og håber desuden, at Kae kan holde sig fri af deres lorte-kortspil.

Sonni08

Jeg er 100 % enig Sonni. Når jeg læser indlæggene i denne tråd, er jeg nødttil at spørge, er det ikke os selv der puster til fordommene....

Til de der sår tvivl om Sines kvalifikationer/ intentioner til at lave research til sådan en udsendelse, kan jeg kun anbefale at se videoklippene fra hendes fordrag.

http://thepirateb..._del_1.wmv

http://thepirateb..._del_2.wmv

Jeg er enig i denne vurdering. Jeg synes kommentarerne til denne udmaerkede udsendelse har vaeret triste og kun bekraeftet visse fordomme. Jeg forstaar ikke hvorfor folk ikke kan se det for hvad det er - et gennem researchet portraet af hvordan nogle Thaier kommer til Danmark. Det ville vaere omsonst at skildre alle forskellige Thaifarang typer i et program.

Sine,

jeg ville blot sige at jeg var imponeret over dybden i dit program. Det var et af de bedste programmer af sin art. Jeg er selv opvokset i Thy men bor nu i England. jeg har vaeret Thai gift i to aar. Jeg kan ikke genkende saa meget fra udsendelsen i vores egen hverdag men kan udmaerket se motivationerne og realiteterne for Thai-kvinderne reflekteret i min egen erfaring. Jeg har ogsaa set dine foredrag og maa tilskynde andre til at goere det samme. Jeg er glad for at der er kommet en forsker der bevidst forsoeger at goere op med fordomme vedroerende Thaikvinder.
Jeg har selv forsoegt at beskrive nogle af disse aspekter paa min webside: [url]thaifarang.co.uk[/url]. Jeg haaber at programmet bliver engelsk tekstet saa udsendelsen kan ses af andre thai-farang par - der findes ikke tilsvarende gode dokumentar udsendelser (med undtagelse af Channel 4 programmet naevnt her - men det havde et andet fokus).

Tak for din indsats.

Mvh.
Allan
Redigeret af Henson d. 02/02-2008 12:38

http://thaifarang.co.uk
tha
Hej Allan,

Mange tak for din nuancerede kommentar og din interessante anmeldelse på thaifarang.co.uk. Vi arbejder meget på at få engelske understekster, da flere har efterspurgt det.

Opfølgeren til "Fra Thailand til Thy" bringes formentlig i september.

Mvh.
Sine

Henson
Jeg har postet links til en tekstet version af dokumentaren paa diverse internationale Thai-vestlige internet fora. (Thailand-UK og ThaiVisa) Responsen har vaeret udelukkende positiv. Mange ville gerne se dokumentaren sammen med deres thaikoner og de synes all at vinklen var interessant og original. Desvaerre lader det ikke til at mange andre lande har talent eller interesse i at bringe dokumentar udsendelser der proever at demontere de vaerste myter. Channel 4 dokumentaren (naevnt i ovenstaaende) giver et positivt indtryk af Thai kvinder som soeger vestlige maend, men hidtil er der ikke mange dokumentarer der skildrer vestlige maend i Thai parforhold paa en saa sympatisk maade som den danske dokumentar gjorde.
Jeg synes kommentarerne vedroerende John (ham med hunden) er for grove. Hvis man havde sat sig ind i dokumentaren kunne man se at han (paa en ganske vist naiv maade) forsoegte at goere sit til at Kjeld og Kae blev et par. Hans kone, Mong, var staerkt forkuseret paa at faa handes soester til Danmark og det var sadsynligvis af hengivenhed til hende at han forsoegte at overtale den still Kjeld om at Thai parforhold var sagen. Bemaerkningen om de ekstra personfradrag har sikkert blot vaeret nummer 93 ud af hundreder argumenter han forsoegte sig med overfor Kjeld i den tid han har vaeret sammen med ham.

Jeg haaber at BBC eller andre engelske kanaler vil koebe dokumentaren. Jeg har set danske dokumentarer paa BBC foer saa det skulle vaere muligt - selvom den nok vil blive sendt paa den smalle BBC4 some er det engelske svar paa DR2.

PS. Jeg glaeder mig til at se fortsaettelsen i September. Wink
Redigeret af Henson d. 03/02-2008 15:00

sabai sabai
Henson skriver :::::

Jeg synes kommentarerne vedroerende John (ham med hunden) er for grove. Hvis man havde sat sig ind i dokumentaren kunne man se at han (paa en ganske vist naiv maade) forsoegte at goere sit til at Kjeld og Kae blev et par. Hans kone, Mong, var staerkt forkuseret paa at faa handes soester til Danmark og det var sadsynligvis af hengivenhed til hende at han forsoegte at overtale den still Kjeld om at Thai parforhold var sagen. Bemaerkningen om de ekstra personfradrag har sikkert blot vaeret nummer 93 ud af hundreder argumenter han forsoegte sig med overfor Kjeld i den tid han har vaeret sammen med ham.

......

Hvis der er nogen der er naiv så må det da være dig Henson og Sine !

Har i slet ikke forstået (eller vil i ikke ? ) at det handler om PENGE !!

PENGE !! OG PENGE !!
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

Henson
Handler om penge?

Jeg ved ikke paa hvilken maade du mener det her.

Hvis du mener at den aeldre Thaikvinde blot hjalp Kae til Danmark for et stort honorar kan jeg ikke se beviser for det. men konsensus her synes at vaere at det maa noedvendigvis vaere grunden til at hun agerede Kirsten giftekniv. At hun gjorde en venne tjeneste (bunkhun) overfor et naert familiemedlem og derved ville stige in anseelse synes mere naerliggende efter min mening.

Hvis du mener at Thai kvinderne blot giftede sig med danske maend i haab om at presse saa mange penge ud af dem som muligt saa var det ikke det indtryk udsendelsen gav. Thaikvinderne arbejdede og sendte deres egene penge til Thailand. Udsendelsen viste ogsaa at mange Thai kvinder oprigtigt har givet op overfor forhold med Thai maend pga vold osv.

Anyways, penge og sikkerhed er vigtige i alle forhold. Sandsynligvis mere i Thai-Danske parforhold men det er der gode grunde til. Udsendelsen viste stadigvaek et mere nuanceret billede af Thai-Danske parforhold end vi er vant til.

Spring til debat: