Se indlæg
Tv udsendelse onsdag den 16 januar 2008 på DR 1
|
|
quickmouse |
Lagt på d. 19/01-2008 17:44
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1412 |
tjahh, så må jeg da håbe at dokumentar nr. 2 giver andet syn på problematikken, jeg kan kun håbe det bedste.
quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
helge |
Lagt på d. 19/01-2008 17:57
|
Øvet medlem Antal indlæg: 187 |
Hej Sine. Jeg vil gerne bede dig, forklare mig, relevansen af, kvindernes snak om "de store pikke". Var det fyld,eller var det måske for at "pirre" seerne?. Hvis du har læst i tråden her, vil du vide, at der har været stor forhåndsinteresse om programmet;jeg selv blev først skuffet og siden sur over sådan noget makværk. Helge |
|
|
Lagt på d. 19/01-2008 18:05
|
|
Begynder Antal indlæg: |
helge skrev: Hej Sine. Lige en ting mere. Du spørger,hvorfor vi ikke interesserer os mere for,hvorfor det er så svært for vore piger,at komme til Danmark. Tror du at dette hjælper?. Mvh Helge Davs Helge jamen sine laver jo det her for at tjene penge Og er da lige glad med hvad folk tænker, på os med thaikoner. Og hvordan folk nu ser på os, Jeg har snakket med et par thaipiger heri næstved og i kbh idag De skammer sig,og er ked af at folk nu tror at det er sådan de også er komme til danmark. Og det er jo takket være sine,,,SÅ sine tak for det bamsen |
|
|
helge |
Lagt på d. 19/01-2008 18:15
|
Øvet medlem Antal indlæg: 187 |
Hej Bamseven. Jamen,når nu en fra admin kan sige det så klart, så er jeg da glad for,at jeg tøvede før. Jeg har grimme ord på læben, men venter lidt endnu. Jeg har ondt af dine bekendte. Ich bin eine Bamsefreund Redigeret af helge d. 19/01-2008 18:17 |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 19/01-2008 18:45
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
tha skrev: Hej Bjarne Madsen, Alle de medvirkende synes også de har "ganske almindelige ægteskaber med en thai". Så mit spørgsmål er: Hvad er et helt almindeligt ægteskab for jer? Og hvem bestemmer hvad et almindeligt ægteskab er? Mvh. Sine Det er da overordenligt simpelt. At de medvirkende i filmen synes at de har "ganske alm. ægteskaber" er ikke overraskende og siger mere om dem end om noget andet. Jeg synes personligt ikke ægteskaber arrangeret via en kobler, uden kærlighed, den allestedsnærværende stress ved tanken om at skulle vende hjem uden at have opfyldt missionen(spildte penge til rejse og tab af ansigt) og underliggende pengemotiver er spor almindelige, medmindre vi da bevæger os i det forrige århundrede eller i visse tilbagestående mellemøstlige samfund. Hov, jeg glemte vist at sige at de ej heller har noget sprogfællesskab overhovedet? Ganske alm. ægteskaber? Det er vist at strække udtrykket Almindeligt overordentligt meget. mvh rinpoche PS: Jeg synes det er helt forkert at lægge Sine for had her! At vi kan være uenige det er een sag. Men jeg er ikke spor i tvivl om at hun har en særdeles solid research bag sig og træffer sine konklusioner på baggrund heraf. Faktisk synes jeg det siger en god del om Sine, at hun tager til genmæle her. Respekt for det Redigeret af rinpoche d. 19/01-2008 18:51 |
|
|
Lagt på d. 19/01-2008 18:47
|
|
helge skrev: Hej Bamseven. Jamen,når nu en fra admin kan sige det så klart, så er jeg da glad for,at jeg tøvede før. Jeg har grimme ord på læben, men venter lidt endnu. Jeg har ondt af dine bekendte. Ich bin eine Bamsefreund Davs Helge Det er skrevet som privat person og ikke som admin bamsen |
|
|
Bjarne |
Lagt på d. 19/01-2008 18:54
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 699 |
Sine Plambech Enten kan eller også vil du ikke forstå andet end din egen horisont. Du får ingen svar fra eller yderligere dialog med mig. Det er tilsyneladende omsonst. Bjarne Madsen |
|
|
Lagt på d. 19/01-2008 20:14
|
|
Jeg tror nu at der liger en ganske grundig research bag den udsendelse - og min kæreste der aldrig har været i Danmark, da jeg spurgte hende for LANG tid siden om hun ville flytte til Danmark (hvis vi blev kærester) sagde hun klart og tydeligt "Nej tak"... Dette fordi historierne jo giver genklang hele vejen tilbage til Thailand også, det er naturligvis ikke kun historierne om Dansk-Thailandske forhold - men farangmand-Thaikvinde - der ER fordomme om metoder, og hvordan man mødes - det er der her - det er der i Thailand... Jeg synes at filmen er prætentiøs, og måden den er klippet på, musikken og hele stemningssetuppet har klart til formål at fremhæve disse fordomme, hvilket iøvrigt også lykkes udover alt evne... Jeg synes at det er interessant at Sine skriver at ud af 1.000.000 seere har hun kun mødt positive tilbagemeldinger, jeg har ikke talt med 1.000.000 der så udsendelsen, men de der så den... de har klart givet udtryk for at deres fordomme omkring Thai-danske forhold bekræftet... Jeg har faktisk mødt demest positive reaktioner her på DTW - andre steder der møder jeg noget skarpere reaktioner, så jeg er nok også af den holdning Sine - at eet aller andet sted må du leve i en osteklokke, for de reaktioner du giver udtryk for møder jeg ikke nogen steder... Information har en mere nøgtern (sikkert fordi artiklen mangler de dramatiske effekter) tilgang til emnet - og i min verden (samt de jeg har kunnet henvise til artiklen)... Jeg ville gerne kunne sige "Det en ommer" - men jeg er faktisk bange for at researchen er gennemført, og at Sine nok ER en kapacitet på den danske Thaikoloni, hvis min kæreste der aldrig har været i Danmark er af samme opfattelse, så tænker jeg : "der går ikke røg af en brand..." . |
|
|
sonni08 |
Lagt på d. 20/01-2008 01:31
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 95 |
Forudsat jeres grimme mistanker om menneskehandel ikke er sande, var det da en god gerning at få Kae herop. Mammasan virkede umiddelbart ikke som en kynisk pengegrisk menneskehandler, men som en, der gerne vil hjælpe andre. Kae’s mand virkede rar og ærlig. Personligt bliver jeg også mere og mere tilhænger af arrangerede ægteskaber da, bortset fra mit sidste forhold (nu gift på 6. år og ikke–arrangeret), har mine egne valg mht. partnere været temmelig ugennemtænkte – og meget, meget dyre både menneskeligt og pengemæssigt (joke – men sandt). Først og fremmest vil jeg lige rose fotografen… Udsendelsen var ualmindeligt fantastisk flot filmet og han fik også virkelig godt vist, hvor langt ude på landet det var. Indholdet… tja. Sådan har det åbenbart været for de piger. De kommer fra meget, meget fattige kår. Vi andre her på DTW må så lige huske på, at en skildring af ti menneskeskæbner ikke er gældende for alle andre mennesker på planeten. Der var en lille detalje, som nok er de fleste ubekendt. Da hun talte med sin søn i telefonen (spøgelseshistorien) talte hun, så vidt jeg kunne høre, Thai til ham og han talte Kmere eller Lao til hende. – Sønnen taler åbenbart ikke længere samme sprog som moderen, men det sprog som (formodentligt) bedstemoderen taler ude i landsbyen.- endnu en fremmedgørelse grundet de vilkår, som nu engang er i Thailand – og en stor del af den verden, som ligger uden for vores lille andedam. Det at pigerne søger en ”rig” mand er der da heller intet odiøst i. Marylin Monroe sagde jo så smukt i ”Gentlemen foretrækker blondiner”, at: ”det at en mand er rig, er det samme som at en pige er smuk… det er ikke alt, men ved gud, hvor det hjælper…”. – og godt, at Mammasan gjorde opmærksom på, at landet heroppe ikke flyder med mælk og honning Jeg håber det bedste for dem og håber desuden, at Kae kan holde sig fri af deres lorte-kortspil. Sonni08 |
|
|
prasat |
Lagt på d. 20/01-2008 10:50
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 660 |
jeg har ikke set udsendelsen dajeg også har nogle problemer med at downloade den, sikkert mine firewalls. men tror heller ikke jeg gider se den efter den kommentar jeg fik på jobbet. "tror du også din kone kun taget dig pga. pengene". hvis det er sådan udsendelsen er lagt ud kan det være ligemeget med at se den. prasat |
|
|
brorbacon |
Lagt på d. 20/01-2008 11:25
|
Begynder Antal indlæg: 22 |
hej prasat du kan se udsendelsen på dr.dk du finder den under tv og alle programer ,under dokumentar der er den mvh brorbacon |
|
|
Nixon |
Lagt på d. 20/01-2008 11:32
|
Øvet medlem Antal indlæg: 189 |
prasat skrev: jeg har ikke set udsendelsen dajeg også har nogle problemer med at downloade den, sikkert mine firewalls. men tror heller ikke jeg gider se den efter den kommentar jeg fik på jobbet. "tror du også din kone kun taget dig pga. pengene". hvis det er sådan udsendelsen er lagt ud kan det være ligemeget med at se den. prasat Kig med på http://www.stage6...nd-til-Thy http://www.stage6...nd-til-Thy |
|
|
mrgoodman |
Lagt på d. 20/01-2008 11:54
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 30 |
Der er skrevet mange ord om den famøse (og mangelfulde) tv dok og for mig at se. var udsendelen relevant at bringe, HVIS den var blevet introduceret bedre med en passende overskrift og indledning -således at den danske befolkning, ikke sad tilbage med indtrykket af, at det var sådan alle dansk-thai ægteskaber hang sammen eller "var skabt"... det var som at se virkeligheden gennem et dårligt mikroskob. MEN jeg er sikker på at udsendelsen gav et rigtigt billede af netop denne type mennesker i nordjylland. At den var strammet op med golde farverige og stilfulde billedsekvenser gør den ikke ringere, blot mere spiselig, -men desværre var temaet svært at finde, ligesom udsendelsen var blottet for varme følelser og kærlighed. Lad os håbe at vi en dag kan få et bredere og mere nuanceret program, om hvordan dansk-thai ægteskaber fungerer i dagligdagen .. men det er nok svært at finde danskere der vil stille op til sådan et program DBH mr goodman |
|
|
John |
Lagt på d. 20/01-2008 11:56
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
sonni08 skrev: Forudsat jeres grimme mistanker om menneskehandel ikke er sande, var det da en god gerning at få Kae herop. Mammasan virkede umiddelbart ikke som en kynisk pengegrisk menneskehandler, men som en, der gerne vil hjælpe andre. Kae’s mand virkede rar og ærlig. Personligt bliver jeg også mere og mere tilhænger af arrangerede ægteskaber da, bortset fra mit sidste forhold (nu gift på 6. år og ikke–arrangeret), har mine egne valg mht. partnere været temmelig ugennemtænkte – og meget, meget dyre både menneskeligt og pengemæssigt (joke – men sandt). Først og fremmest vil jeg lige rose fotografen… Udsendelsen var ualmindeligt fantastisk flot filmet og han fik også virkelig godt vist, hvor langt ude på landet det var. Indholdet… tja. Sådan har det åbenbart været for de piger. De kommer fra meget, meget fattige kår. Vi andre her på DTW må så lige huske på, at en skildring af ti menneskeskæbner ikke er gældende for alle andre mennesker på planeten. Der var en lille detalje, som nok er de fleste ubekendt. Da hun talte med sin søn i telefonen (spøgelseshistorien) talte hun, så vidt jeg kunne høre, Thai til ham og han talte Kmere eller Lao til hende. – Sønnen taler åbenbart ikke længere samme sprog som moderen, men det sprog som (formodentligt) bedstemoderen taler ude i landsbyen.- endnu en fremmedgørelse grundet de vilkår, som nu engang er i Thailand – og en stor del af den verden, som ligger uden for vores lille andedam. Det at pigerne søger en ”rig” mand er der da heller intet odiøst i. Marylin Monroe sagde jo så smukt i ”Gentlemen foretrækker blondiner”, at: ”det at en mand er rig, er det samme som at en pige er smuk… det er ikke alt, men ved gud, hvor det hjælper…”. – og godt, at Mammasan gjorde opmærksom på, at landet heroppe ikke flyder med mælk og honning Jeg håber det bedste for dem og håber desuden, at Kae kan holde sig fri af deres lorte-kortspil. Sonni08 Jeg er 100 % enig Sonni. Når jeg læser indlæggene i denne tråd, er jeg nødttil at spørge, er det ikke os selv der puster til fordommene.... Til de der sår tvivl om Sines kvalifikationer/ intentioner til at lave research til sådan en udsendelse, kan jeg kun anbefale at se videoklippene fra hendes fordrag. http://thepirateb..._del_1.wmv http://thepirateb..._del_2.wmv john@dansk-thai.dk
|
|
|
larsen99 |
Lagt på d. 20/01-2008 12:03
|
Øvet medlem Antal indlæg: 372 |
John skrev: Jeg ved ikke hvad jeg gør galt, for når jeg prøver at downloade, så kommer jeg til piratebay og når jeg har downloaded, så får jeg at vide at windows medie player ikke kan afspille disse torrents
sonni08 skrev: Forudsat jeres grimme mistanker om menneskehandel ikke er sande, var det da en god gerning at få Kae herop. Mammasan virkede umiddelbart ikke som en kynisk pengegrisk menneskehandler, men som en, der gerne vil hjælpe andre. Kae’s mand virkede rar og ærlig. Personligt bliver jeg også mere og mere tilhænger af arrangerede ægteskaber da, bortset fra mit sidste forhold (nu gift på 6. år og ikke–arrangeret), har mine egne valg mht. partnere været temmelig ugennemtænkte – og meget, meget dyre både menneskeligt og pengemæssigt (joke – men sandt). Først og fremmest vil jeg lige rose fotografen… Udsendelsen var ualmindeligt fantastisk flot filmet og han fik også virkelig godt vist, hvor langt ude på landet det var. Indholdet… tja. Sådan har det åbenbart været for de piger. De kommer fra meget, meget fattige kår. Vi andre her på DTW må så lige huske på, at en skildring af ti menneskeskæbner ikke er gældende for alle andre mennesker på planeten. Der var en lille detalje, som nok er de fleste ubekendt. Da hun talte med sin søn i telefonen (spøgelseshistorien) talte hun, så vidt jeg kunne høre, Thai til ham og han talte Kmere eller Lao til hende. – Sønnen taler åbenbart ikke længere samme sprog som moderen, men det sprog som (formodentligt) bedstemoderen taler ude i landsbyen.- endnu en fremmedgørelse grundet de vilkår, som nu engang er i Thailand – og en stor del af den verden, som ligger uden for vores lille andedam. Det at pigerne søger en ”rig” mand er der da heller intet odiøst i. Marylin Monroe sagde jo så smukt i ”Gentlemen foretrækker blondiner”, at: ”det at en mand er rig, er det samme som at en pige er smuk… det er ikke alt, men ved gud, hvor det hjælper…”. – og godt, at Mammasan gjorde opmærksom på, at landet heroppe ikke flyder med mælk og honning Jeg håber det bedste for dem og håber desuden, at Kae kan holde sig fri af deres lorte-kortspil. Sonni08 Jeg er 100 % enig Sonni. Når jeg læser indlæggene i denne tråd, er jeg nødttil at spørge, er det ikke os selv der puster til fordommene.... Til de der sår tvivl om Sines kvalifikationer/ intentioner til at lave research til sådan en udsendelse, kan jeg kun anbefale at se videoklippene fra hendes fordrag. http://thepirateb..._del_1.wmv http://thepirateb..._del_2.wmv |
|
|
Suk Rak Ning |
Lagt på d. 20/01-2008 12:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2610 |
Larsen 99. Proev at DL. VLC mediaplayer, den napper alt. http://www.pcworl...ad/56/1434 Redigeret af Suk Rak Ning d. 20/01-2008 12:11 Vogt dig for kopierne - jeg er en original |
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 20/01-2008 12:22
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Ja, jeg vil give Suk ret. Jeg er endnu ikke stødt på noget som VLC ikke har kunne afspille. Kan absolut anbefale at hente det program og associer sine mediefiler til det. Her er det direkte link: http://www.videol... Redigeret af Webmaster d. 20/01-2008 12:24 Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
christian-s |
Lagt på d. 20/01-2008 16:48
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 570 |
Hej Stine Plambech - et par kommentarer ... "I stedet håber jeg I glæder jer over, at I og jeres koner åbenbart ikke har oplevet de vanskeligheder, dilemmaer og hårde vilkår som de medvirkende i filmen står overfor." Jeg tror da der er mange elementer som mange par kan nikke genkendende til: f.eks. thaiens savn til hjemlandet fra tid til anden. Som en thai kvinde der har boet og arbejdet 10 år i Danmark sagde til mig "når jeg er i Danmark, savner jeg Thailand og når jeg er i Thailand savner jeg Danmark". Der er jo også tiltalende ting ved vores kultur, venner og kammerater i Danmark osv. Det er nok mere elementet "kvinde-handel/-import" som de fleste ikke genkender og finder usmageligt. Du har jo selv skrevet en del om "omsorgsøkonomi", men i mine øjne minder situationen, hvor der er 3 måneder til at få giftet folk bort, mere om det første. Iøvrigt ros for at vise at thaierne er gode til at integrere sig og en god arbejdskraft. Som man også ser i andre lande (også Danmark) så gifter kvinder sig NOGLE GANGE sig til bedre levekår, og så kommer kærligheden herefter. Jeg synes bare det er ærgerligt hvis de 2 dokumentarer ender med generaliseringen at ALLE thai kvinder i Danmark er i kærlighedsløse og pengefokuserede forhold. Giver iøvrigt MrGoodman i indlæg 173 ret i at hvis dokumentaren var blevet indledt med noget tekst (f.eks. som den skrevne programbeskrivelse), så ville man ikke i samme grad ende med disse generaliseringer. Jeg sætter i øvrigt ikke et sekund tvivl ved om det de siger er hvad de har haft til hensigt at sige. Dokumentaren virker meget "lige ud af posen" og synes den på mange punkter var fin når man lige ser bort fra de mørke/dystre billeder og musik, som var lige lovlig populistisk til min smag. PS: Glæder mig meget til dokumentar nummer 2, som lyder endnu mere spændende end 1'eren. Stine, ved du hvornår den ca. bliver programsat? Redigeret af christian-s d. 20/01-2008 16:49 Rejst i Thailand mange gange, 2005-2012 thai gift
|
|
|
Frank |
Lagt på d. 20/01-2008 16:55
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Bjarne skrev: Hej Sine Plambech Jeg tror ikke på dine "tankefulde hilsener". Dit indlæg er smukt skrevet, men det foretager sig i virkeligheden ikke andet, end at forsvare dit produkt hele vejen og netop ikke forholder sig til reaktionerne. Det er meget tydeligt, at du er gået til projektet med en forudbestemt vinkel. Den rokker du ikke ved i udsendelsen, og du gør det heller ikke efterfølgende. Det nytter intet, at du som antropolog sparker ansvaret over på journalisterne. Det er din udsendelse, du har skabt grundlaget for den, og du har godkendt den. Du har researchet ud fra en bestemt vinkel og glemt at komme ordentligt rundt. Historien har været besluttet på forhånd, som nogle journalister også praktiserer det. Og så får man researchen til at passe med historien. Filmen er måske ærlig omkring præcis de mennesker, der medvirker og deres situation. Men absolut ikke omkring emnet. Jeg vil tillade mig at mene, at det er udtryk for godhjertet naivitet, når du tror, at ingen har fået penge for at formidle. Hvis det er medlemskab af en Good Guys Club at være kritisk overfor den form for ægteskaber, du beskriver i udsendelsen, så løser jeg straks medlemskort. Din udsendelse er énøjet og giver Hr. Menigmand uden forudgående, indgående kendskab et fuldstændig fortegnet billede af dansk-thailandske forhold. Og jeg forstår udmærket frustrationen hos alle dem med ganske almindelige ægteskaber med en thai. Næsten lige så skuffende som udsendelsen er din reaktion. Du lukker jo simpelthen af for at forstå reaktionerne og de mennesker, der reagerer. Derimod retter du blot forsvarskanonen ind og skyder tilbage med, at det er ærgerligt, at vi ikke..... at vi ikke forholder os.... at vi skal krybe ud af det trygge website.... at du troede, vi ville vise medfølelse og forståelse..... Så Sine - du kikser med udsendelsen og du kikser totalt med din opfølgning. Du har netop ikke haft forståelse for, hvad det var, du var i gang med. Beklager de hårde ord. Men jeg håber, at du vil forsøge at forstå dem og ikke mindst de mange andre indlæg. Læg manuskriptet til side og forsøg at grave lidt dybere - også i din egen forståelse. Med venlig hilsen Bjarne Madsen Redaktør (DJ) Jeg er næsten helt enig. Jeg er kan dog ikke se det forfærdelige i metoden,bortset fra at jeg ikke brød mig om Johns salgstale og mosterens pres på Kae. Både Kjeld og Kae virkede frivillige, og så kan jeg ikke se, hvad det kommer andre end dem selv ved. |
|
|
tha |
Lagt på d. 20/01-2008 17:04
|
Begynder Antal indlæg: 14 |
Hej Christian S, Christian skrev: "Glæder mig meget til dokumentar nummer 2, som lyder endnu mere spændende end 1'eren. Stine, ved du hvornår den ca. bliver programsat?" To'eren er formentlig først klar til september. Vi filmer i disse måneder i Thailand. Tak for alle jeres kommentarer! Mvh. Sine Plambech Redigeret af tha d. 20/01-2008 17:06 |
|
Spring til debat: |