Se indlæg
Guide til at søge boyfriend/girlfriend visa
|
|
cesse |
Lagt på d. 11/02-2014 13:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 408 |
Måske det står et sted men jeg kan ikke finde det. Hvor lang tid i forvejen kan man søge om visa til Danmark for en kæreste ?? Hilsen Cesse |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/02-2014 13:34
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 819 |
tidligst 3 måneder før |
|
|
cesse |
Lagt på d. 11/02-2014 14:07
|
Øvet medlem Antal indlæg: 408 |
takker |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 11/02-2014 15:04
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 550 |
Har lige søgt (og fået visum) til kæresten. Dette blev gjort i Bangkok mens jeg selv var der. Og her fik vi at vide at vi var 2 dage for tidligt på den mht den ønskede fra-dato... Ifølge VFS, så er det IKKE 3 måneder, men 3*30 dage.. Altså 90 dage før... Blot så du ikke laver samme fejl som vi gjorde... Vores bookede flybillet og forsikring passede jo med den ønskede dato, som altså var 2 dage for langt ude i fremtiden..Grrrrr... :-) |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/02-2014 16:35
|
God rettelse Farao54, det er selvfølgelig rigtigt, det er 90 dage før og ikke 3 måneder. Hvad blev jeres løsning i øvrigt ? gav de sig, eller skulle i til at rette alting for 2 sølle dage? |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 11/02-2014 17:25
|
Længere historie, som desværre også udstiller mig selv som mindre begavet... Men den kan måske tjene andre..:-) De gav sig ikke... Så vi måtte hjem og lave det hele om... Heldigvis kunne vi rette det hele per email efterfølgende, da vi jo både havde afholdt interview og afleveret dokumenterne. Da der var gået nogle dage fik vi en opringning fra ambasaden, hvor en (iflg min kæreste) ret så ubehøvlet kvinde gjorde hende opmærksom på at hun havde overtrådt visum perioden med 1 dag sidst hun var i Danmark. Derfor ville hendes sag blive sendt til Danmark. Det viste sig at jeg havde gjort den klassiske fejl, at ikke regne ind- og udrejse dagene med. Så de 30 dage blev til 30 overnatninger, og dermed 31 dage. Jeg fløj på tasterne, og skrev en mail om at jeg naturligvis var ked af min fejl, og appellerede til deres forståelse for at det dels kun var 30 dage og kun var en dags overskridelse osv... Personligt tror jeg ikke at min mail gjorde hverken fra eller til.. Vi fik visa 3 uger efter vi først var i Bangkok hos VFS, og samtidig fik vi en løftet pegefinger om at næste gang var der ingen kære mor.. 3 års karantæne. Så læren her er at man ikke skal bruge Excel til at regen antallet af dage ud, da den jo regner antal dage IMELLEM 2 datoer, og altså ikke antal fysiske datoer hun er i landet. Og.. Så lærte vi at de altså ikke giver sig mht hvornår man kan søge.. på hjemmesiden står der 3 måneder, og når jeg gør dem opmærksom på det i VFS, smiler de blot og siger: "Ja... Og en måned er på 30 dage"... :-) Så bottom line: Bestil ikke for tidligt, og tag mig så sammen og regn dagene rigtigt ud.. :-) Som et lille tillæg kan jeg sige at vi blev noget overrasket over hvor meget en enkelt ekstra dag udover de 90 dage koster på schengen forsikringen... 1000 Baht for en ekstra dag. Og forsikringen skal altså dække fra det øjeblik hun stiger ombord flyet, og indtil hun er hjemme igen. Og det kan jo godt blive 92 dage. Nu da jeg har næsen fremme i tråden her, skal jeg lige høre om der er nogen som har erfaringer med at ordne næste besøg i danmark mens hun er i Danmark? Hun kommer 1/4 på et ganske almindeligt bf/gf visa, men planen er at hun skal med hjem 1/2/15. Altså 7 måneder efter at hun er taget tilbage til Thailand. Kan man overhovedet det? Her tænker jeg på om man dels kan gøre noget mens hun er i DK, om man kan gøre det i så god tid i forvejen, og om det muligvis kan lade sig gøre at konvertere et allerede udstedt visa til et multi entry visa? |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/02-2014 17:40
|
Jeg forstår ikke det sidste du skriver ? du har jo selv lige sagt, man max kan søge 90 dage før. Så selvfølgelig kan du ikke søge 7 måneder før ? Du kan heller ikke ordne det fra Danmark, hun skal indlevere ansøgningen på VFS i Bangkok. (officielle regler i hvert fald) om de så kan være flinke og lade jer sende en ansøgning på mail/post skal jeg ikke kunne sige. Men ja, man skal være op på at regne sine dage rigtigt ud. Det er nemmere at tage en kalender og så tælle på den, så er man sikker på hvad man laver :-) |
|
|
zapper |
Lagt på d. 11/02-2014 17:40
|
Øvet medlem Antal indlæg: 442 |
Hun kan rejse ind i Danmark igen 6 måneder efter sidste indrejse. Det betyder i dit tilfælde din kæreste rejser ind den 1/4 2014. Så kan hun komme på besøg igen den 1/10 2014, der er altså ingen problemer med at hun kan rejse ind i Danmark igen den 1/2 2015. Nej du kan ikke ændre antallet af indrejser, for visa er udstedt til de antal I har søgt. Hun kan tidligt ansøge om nyt visa 90 dage før den ønskede indrejedato. Du kan så prøve at få et visa for et år( det skriver du i yderligere kommentarer i din VU2 ) og så i rubrik 24 krydse af i multi entry. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/02-2014 17:43
|
zapper skrev: Hun kan rejse ind i Danmark igen 6 måneder efter sidste indrejse. Det betyder i dit tilfælde din kæreste rejser ind den 1/4 2014. Så kan hun komme på besøg igen den 1/10 2014, der er altså ingen problemer med at hun kan rejse ind i Danmark igen den 1/2 2015. Nej du kan ikke ændre antallet af indrejser, for visa er udstedt til de antal I har søgt. Hun kan tidligt ansøge om nyt visa 90 dage før den ønskede indrejedato. Du kan så prøve at få et visa for et år( det skriver du i yderligere kommentarer i din VU2 ) og så i rubrik 24 krydse af i multi entry. Du er klar over der er nye regler per 1. Januar ikke ? Både jeg og Webmaster har lavet en post omkring det. De nye regler siger, du må max være i Schengen 90 dage per 180 dage, på ethvert tidspunkt. Dvs. det med per halvår osv. eksistere ikke længere. Det er fuldstændig op til dig selv hvordan hun er her (såfremt man har multiple entry self.) bare man ikke overstiger 90 dage inden for 180 dage på noget tidspunkt. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/02-2014 17:44
|
http://www.thaila...ost_211014 |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 11/02-2014 18:06
|
Takker for alle svar.. Og ja.. Jeg er klar over de nye regler med max 90 dage per 180 dage. Takker også for kommentaren om at jeg kan få hende herop igen tidligere end 1/2/15, som vi godt er klar over.. Vi har dog andre planer, hvilket gør at vi 'først' søger visa fra 1/2/15. (Hendes og mit arbejde samt min ferie i Thailand osv). -> Bjarke... Ja, jeg ved at det lyder underligt at jeg spørger om jeg kan søge 7 måneder før, når jeg nu selv har nævnt det med de 90 dage. Jeg tænkte (vel nok mest håbede på) at der var noget man kunne gøre mens man befandt sig i Danmark. Det kan jeg så se, at vi ikke kan, og så må hun vel tage turen ned fra Chiang Mai nok engang. Men vi vil da afprøve om vi kan gøre det per mail istedet næste gang... 2 gange interview bør vel være nok tænker jeg.. Men de skal vel stadigvæk have deres biometriske data tænker jeg... Well.. den tid den bekymring/plage. Endnu engang tak. |
|
|
zapper |
Lagt på d. 11/02-2014 18:57
|
[quote]Bjarke85 skrev: Du er klar over der er nye regler per 1. Januar ikke ? Både jeg og Webmaster har lavet en post omkring det. De nye regler siger, du må max være i Schengen 90 dage per 180 dage, på ethvert tidspunkt. quote] åh herre gud mand. |
|
|
Bjarke85 |
Lagt på d. 11/02-2014 20:20
|
zapper skrev: [quote]Bjarke85 skrev: Du er klar over der er nye regler per 1. Januar ikke ? Både jeg og Webmaster har lavet en post omkring det. De nye regler siger, du må max være i Schengen 90 dage per 180 dage, på ethvert tidspunkt. quote] åh herre gud mand. Hvad ? Det var skam seriøst ment kære Zapper. Det med halvår (6 måneder) som du nævner, eksistere ikke længere. Det er ret væsentligt at vide, så man ikke planlægger efter reglerne før 1. Januar. Og vi kan jo ikke have nogen der giver gode råd, efter gamle regler, hvis de eventuelt ikke lige havde set der var nye regler. |
|
|
BuddyG |
Lagt på d. 24/04-2014 08:35
|
Begynder Antal indlæg: 10 |
Hej, min kæreste arbejder ikke, så vi udfylder vel bare ikke den del af dokumentet (Checklist: Visit boy/girlfriend, friend in Denmark)? Alt der bliver indleveret skal være på Engelsk eller skulle det også være på Dansk? |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 24/04-2014 15:30
|
Antal indlæg: 3779 |
BuddyG skrev: Hej, min kæreste arbejder ikke, så vi udfylder vel bare ikke den del af dokumentet (Checklist: Visit boy/girlfriend, friend in Denmark)? Alt der bliver indleveret skal være på Engelsk eller skulle det også være på Dansk? Feltet om arbejde lader du være tomt eller skriver fx "None". Og ja, hvis du har noget relevant på dansk, så må det godt være på dansk. Hilsen, Robert Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group - Visum til Danmark - Consular Services Asia "Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman, hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel, men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget." |
|
|
BuddyG |
Lagt på d. 29/04-2014 08:34
|
Nu kan man få billigere flybilletter hvis man ikke tager et direkte fly, men er det besværligt mht. papirende der skal udfyldes? Sådan noget som punkt 23. i Ansøgning om Schengenvisum: 23. Medlemsstat, hvor den første indrejse sker Hvis jeg bookede et fly med Norwegian og fik en mellemlandning i Arlanda i Stockholm, så ville jeg skulle skrive Sverige ud for punkt 23. De gange hvor jeg har været mellemlandet mindes jeg ikke, at have nogen som helst problemer med papir, når jeg har haft været mellem landet i Doha, Frankfurt, Helsinki og hvor jeg ellers været mellemlandet. Men jeg ved ikke om det er anderledes når man kommer fra Thailand. Jeg tænker, at det ikke er noget problem. |
|
|
zapper |
Lagt på d. 29/04-2014 14:34
|
Det er ikke noget problem med en mellemlanding. 1 Hun er jo kun i transitområdet. 2 Visaet gælder alle Schengen landene. Så du kan endda tage en Mallorcarejse med hende. |
|
|
BuddyG |
Lagt på d. 02/06-2014 07:25
|
Vi har fået godkendt 90 dages visa til næste måned. Så det glæder jeg mig til :-) Jeg ansøgte om 88 dage (det passer bedst i min kalender) og hun fik booket billetten til 89 dage, men det betød ikke så meget. Ansøgningen skrev jeg online og min kæreste ville gerne have hjælp til kopiering af dokumenter og indlevering af papir, så det fik vi nogen til. Jeg undre mig over, at min kæreste bliver spurgt om nogle flere spørgsmål på ambassaden, men hun svarede dem så godt hun kunne. Derefter ringede jeg til udlæningestyrelsen for at høre hvordan det kunne være, men det er åbenbart normalt. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 02/06-2014 11:29
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
zapper skrev: Det er ikke noget problem med en mellemlanding. 1 Hun er jo kun i transitområdet. 2 Visaet gælder alle Schengen landene. Så du kan endda tage en Mallorcarejse med hende. I Kastrup for at komme ind i transit skal man igennem paskontrollen. Blev udsat for en knotten politibetjent som gik i flaesket paa min kone. Jeg maatte traede til og forklare vi var i transit i ca. 2 timer foer vi floej videre til Bangkok. |
|
|
zapper |
Lagt på d. 02/06-2014 15:18
|
HugoBørge du må ha savnet at være herinde med den aktivitet, du ligger for dagen. |
|
Spring til debat: |