Se indlæg
 Udskriv debat
Tv udsendelse onsdag den 16 januar 2008 på DR 1
Frank
christian-s skrev:
...
Pga. den stramme tidsplan kommer kommentarerne om fradraget osv. til at virke akavede, men i kan da ikke sige at vedkommende holdt oplysninger hemmelige - det er da meget rart at vide at man ikke går personlig konkurs år 1 når nu man tager ansvaret på sig og får store udgifter mht. at købe mad, tøj, flybilletter, støtte familien i Thailand, store telefonregninger osv.
...

Jeg ganske enig i dit indlæg - på nær kommentaren om fradrag.

John opførte sig i klippet som en sælger, der skulle afsætte et produkt. Han fremhævede rabatten hos Skat og de billige driftsudgifter på produktet. Hvis det ikke er usmageligt, så æder man alt.

Novicen
Hej igen

Vi har allerede selv mærket "reaktionen" - Eller er vi bare "nærtagende"???Pfft

Dagen efter den famøse udsendelse, gik min kone hen og handlede i den lokale Brugs. Normalt smiler de fleste til hende... Men denne dag var det anderledes... Hun blev overbegloet med stramme blikke af, især kvinder... Store vestsjællandske "klepperter" med "stramme masker"!

Hendes veninder havde mærket det samme på deres arbejdspladser: "Du er da vel ikke sådan én, som dem vi så i fjernsynet, i går"?Shock

Tak for udsendelsen! Den har sin berretigelse. Men hvornår laver de én, hvor nogle af os andre herinde kan få lov til, at vise det modsatte?Angry

Ja, den skulle lige ud "mellem sidebenene"!Grin

vh
Novicen
Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?

sabai sabai
Frank skriver :

John opførte sig i klippet som en sælger, der skulle afsætte et produkt. Han fremhævede rabatten hos Skat og de billige driftsudgifter på produktet. Hvis det ikke er usmageligt, så æder man alt.

::

Helt enig med Frank !

Sommai og John var da 100% sælgere !.. 50000-100000 Kr. er nok ikke helt ved siden af !

Ja det er desværre ganske normalt blandt Thaiere og har været det i mange år ! (altid) Sad

Husk at se : My boyfriend the sex tourist !

Del 1 Margarita Venezuela

Del 2 Thailand

Antal indlæg: 141
Bopæl: københavn

Der ligger en meget fin engelsk dokumetar film (2 afnit) på piraten , lidt hen af Fra Thailand til Thy , den er værd at se !

My boyfriend the sex tourist.

http://thepirateb...ocumentary

http://thepirateb...ocumentary

[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

Suk Rak Ning
Hej Sabai sabai.

Har lige set begge udsendelser fra piraten, den jeg gik mest op i var selvfoelgelig den fra Thailand og jeg maa dog indroemme, jeg syntes at der er mere resson i den, end den udsendelse fra Danmark....

Hej Novicen...

Din kone, samt andre Thai'er minus dem fra Thy burde da sende DR tak fordi de endnu engang fik udstillet samtlige Thai'er som pengegriske ludere der kun vil ta' roeven paa den Danske mand..

Maaske vi maend med Thaikone/kaereste ogsaa burde sige tak til DR, da vi jo ogsaa blev udstillet, som en eller anden oginok som ikke kan finde andet end den " pengegriske luder " fra Thailand...

Den der omhandler TH er part 2.

Redigeret af Suk Rak Ning d. 19/01-2008 14:02
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Novicen
Hej Suk

Det er ikke en gang løgn!GrinGrinGrin
Det skal da også nok fortage sig. Men det er irriterende, hver gang de klipper tingene, som de selv synes, at hverdagen skal se ud for visse grupper i samfundet.

Men hvorfor skal det altid fremstå på en måde, så "den almindelige mand" skal risikere "kvælningsdøden" i vannillekransen til aftenkaffen?Grin

Nå, det kan vi ikke løse... Vi ved heldigvis selv, hvordan det - også - kan være!Grin

Hilsen
Novicen
Hvis dit liv var en film - Gad du så selv at se den i biografen?

sabai sabai
Hej Suk

Ja 2 meget fine programmer , overvejer om ikke lige skulle tage 14 dage på Margarita PfftPfft
[img]http://s16.radikal.ru/i191/0910/9a/1cb4ead4de5d.gif[/img] is not a valid Image.

Vil man ikke åbne sine øjne , må man jo åbne sin pung !

Suk Rak Ning
sabai sabai skrev:
Hej Suk

Ja 2 meget fine programmer , overvejer om ikke lige skulle tage 14 dage på Margarita PfftPfft

Ja hvorfor ikke....Wink

Ham " Fat Bob " han havde sq stil.....555555

Naa men borset fra at goere grin og nar, saa er det jo soergeligt at det er saadan visse steder i verden, vi skriver trods alt '08 /'51
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

tha
Kære DTW,

Jeg har med interesse fulgt jeres kommentarer til ”Fra Thailand til Thy”. Jeres diskussioner er et vigtigt redskab for mig til at lære endnu mere om området.

Indtil videre er jeres forum et af de eneste steder, der har været så kritisk over for selve filmen. (Men jeg ved I aldrig har været nemme at stille tilfredseSmile.Vi havde næsten 1 million seere, hvilket slog rekorden for dokumentarfilmsgenren og vi har fået rigtig, rigtig mange gode tilbagemeldinger. Mange her på DTW har også haft positive kommentarer, men især er jeg glad for at mange thaier ringer og fortæller mig at de synes filmen var god. De fortæller at de er glade for at filmen viser at thaier hjælper deres familier, at de arbejder hårdt, ikke alle arbejder på klinik, savner deres børn, prøver at lære dansk og i det hele taget forsøger at lære at leve i dette, for udefrakommende så kolde land.

Når det er sagt vil jeg tilføje at ja, filmen er barsk og ærlig, fordi de mennesker, der er med i filmen er ærlige og har haft et barskt liv. Som Frank fra filmen adskillige gange har sagt til mig. ”Jamen Sine, jeg er ligeglad hvad folk synes, jeg siger det som det er. Filmen viser det jo bare sådan som vi er”.

Det er interessant for mig at se at flere af jer gør præcis det, som typisk sker. Istedet for at forholde jer til nogle af de problemer både kvinderne og mændene har, skælder I ud på filmklipningen, på mændenes kommentarer i filmen og kvindernes metoder for at komme til Danmark. I skaber en Good Guys klub. Med det mener jeg at I kritiserer alle de thailandsk gifte mænd, der ikke er præcis som jer selv og viser kun meget lidt forståelse for kvinderne og deres vanskelige baggrund. Dette på trods af at I netop er nogle af eksperterne inden for dette område i Danmark. I kender Thailand og kvinders vilkår i Thailand, især i Isaan. Mange af jeres egne kommentarer herinde på DTW ligger da iøvrigt ikke altid så langt fra hvad nogle af mændene i filmen siger. Jeg troede ærlig talt I ville vise de medvirkende lidt mere medfølelse og forståelse.

Istedet håber jeg I glæder jer over, at I og jeres koner åbenbart ikke har oplevet de vanskeligheder, dilemmaer og hårde vilkår som de medvirkende i filmen står overfor.

Jeg havde selvfølgelig håbet I ville være mere tilfredse med filmen. Men jeg synes det er ærgerligt, at I ikke i stedet kritiserer at det skal være så svært at komme til Danmark; at det er svært for kvinderne at få deres børn herop; at parrene tit har utrolig kort tid til at beslutte sig i, når man har et almindeligt arbejdsliv og ikke kan tage til Thailand hele tiden og besøge sin udkårne eller få mere end et 3-måneders visum. Eller for den sags skyld bliver vrede over at Thailand stadig ikke formår at skabe ordentlige levevilkår for kvinder, eller at så mange thailandske mænd ikke behandler deres koner ordentligt.

Jeg kan iøvrigt fortælle at vi er ved at lave film nummer to. Heri ser man lige præcis at kærligheden sagtens kan udvikle sig, præcis ligesom jeg har understreget i utallige interviews (når journalisterne ikke klipper det væk!). Vi ser Kjeld og Kaes forelskelse og kærlighed, vi følger Franks og Basits kamp for at få sønnen herop. Men vi ser også fattigdommen i Isaan og lærer bedre at forstå hvorfor Kae gjorde som hun gjorde og hvorfor nogle istedet må tjene penge i Pattaya.

Alle de medvirkende har set og godkendt film nummer 1, de er glade for den og ville alle gerne være med i film 2. Ingen er iøvrigt blevet tvunget til at gifte sig, endsige modtaget penge for at formidle kontakten.

Jeg holder utroligt meget af alle vores medvirkende og de har det alle godt. Døm dem ikke så hårdt, de har alle deres grunde til at gøre og sige som de gør. Præcis som jer. En film kan naturligvis ikke repræsentere jer alle. Denne film giver et indblik i de fire pars liv. Som antropolog kan jeg heller ikke vide noget om alle thai-danske par i Danmark, derfor repeterer jeg ofte (når journalisterne ikke klipper det væk!) at jeg kun fortæller på baggrund af alle de mange par og thaier jeg kender.

Desuden synes jeg da, I skal krybe ud af det trygge website og skrive et læserbrev eller en kronik til avisen om jeres meninger. Der er mange derude, der vil læse med interesse.

Allerbedste og tankefulde hilsner
Sine Plambech

xxxx
Novicen skrev:

Nå, det kan vi ikke løse... Vi ved heldigvis selv, hvordan det - også - kan være!Grin
Hilsen
Novicen

Joe det kunne man rent faktisk godt, men jeg er sgu bange for at for mange i Dansk/thai kredse ville blive ret sure..

Der er for mange penge i skidtet...

rinpoche
[quo
te]tha skrev:

Alle de medvirkende har set og godkendt film nummer 1, de er glade for den og ville alle gerne være med i film 2. Ingen er iøvrigt blevet tvunget til at gifte sig,
endsige modtaget penge for at formidle kontakten.

[/quote]

Måske og måske ikke. Der foregår mange ting i kulissen blandt thailændere, som du ikke nødvendigvis er klar over og slet ikke hvis du ikke behersker sproget.
Jeg har set og hørt rigeligt af den slags.

mvh
rinpoche

tha
Jeg er udemærket klar over at det foregår og har som du set og hørt det mange gange.
Mvh.Sine

helge
Hej Sine.
Det var godt, at se dig på banen.
Og det er også godt, at du er opmæksom på ,at journalister skriver det de vil, og det der er forsider i.
Men det ændrer da ikke ved, at du har medvirket til,kort sagt, at gøre hverdagen mere besværlig for mig, og fordommene endnu større.

Jeg synes, at udsendelsen, virker vinklet, sådan, som den også bliver vinklet mod andre "mindretal", her i landet.

Mvh Helge

helge
Hej Sine.
Lige en ting mere.
Du spørger,hvorfor vi ikke interesserer os mere for,hvorfor det er så svært for vore piger,at komme til Danmark.
Tror du at dette hjælper?.
Mvh Helge

tha
Hej Helge,
Ja, jeg tror det ville hjælpe hvis I blandede jer i debatten i medierne og fortalte om jeres oplevelser af indvandringslovene. Endnu bedre hvis i fik jeres hustruer til at skrive under også!

Hvordan kan du være sikker på filmen puster til fordommene. Er det fordomme om mændene du mener? De allefleste tilbagemeldinger DR får fra seerne er at mændene netop og for en gangs skyld, ikke blev fremstillet som om de udnyttede kvinderne. De fleste kan rigtig godt li' Kjeld, Frank og Niels.

Mvh. Sine

bruno
Kære tha
Hvordan vil du ha man kan forholde og kommenter og indholdet i filmen? Når man ikke ved hvad der er fup eller fakta man ved jo ikke om eks. pigen der bliver gift er trist og utryk eller glad og tryk. Rent teknisk kan man få folk til at fremstå som gerene vil med den udsendsle og det syndes jeg at, den bære meget præg af. Det enste jeg kan forholde mig til er det en gang markværk

http://gj-blog.dk/
helge
Nej, Sine, du har ret.
Denne gang blev mændene ikke udstillet som gamle,fede,grimme fyre, der udnytter unge fattige piger.
De blev vist som fjolser.
Det er selvfølgelig et fremskridt.
Helge

PS Du skal passe på,med at tro,at Hr og Fru Jensen,læser Information ,og har samme viden,om dette emne, som du.

Mvh Helge

Bjarne
Hej Sine Plambech

Jeg tror ikke på dine "tankefulde hilsener". Dit indlæg er smukt skrevet, men det foretager sig i virkeligheden ikke andet, end at forsvare dit produkt hele vejen og netop ikke forholder sig til reaktionerne.
Det er meget tydeligt, at du er gået til projektet med en forudbestemt vinkel. Den rokker du ikke ved i udsendelsen, og du gør det heller ikke efterfølgende.
Det nytter intet, at du som antropolog sparker ansvaret over på journalisterne. Det er din udsendelse, du har skabt grundlaget for den, og du har godkendt den. Du har researchet ud fra en bestemt vinkel og glemt at komme ordentligt rundt. Historien har været besluttet på forhånd, som nogle journalister også praktiserer det. Og så får man researchen til at passe med historien.
Filmen er måske ærlig omkring præcis de mennesker, der medvirker og deres situation. Men absolut ikke omkring emnet.
Jeg vil tillade mig at mene, at det er udtryk for godhjertet naivitet, når du tror, at ingen har fået penge for at formidle.
Hvis det er medlemskab af en Good Guys Club at være kritisk overfor den form for ægteskaber, du beskriver i udsendelsen, så løser jeg straks medlemskort. Din udsendelse er énøjet og giver Hr. Menigmand uden forudgående, indgående kendskab et fuldstændig fortegnet billede af dansk-thailandske forhold. Og jeg forstår udmærket frustrationen hos alle dem med ganske almindelige ægteskaber med en thai.
Næsten lige så skuffende som udsendelsen er din reaktion. Du lukker jo simpelthen af for at forstå reaktionerne og de mennesker, der reagerer. Derimod retter du blot forsvarskanonen ind og skyder tilbage med, at det er ærgerligt, at vi ikke..... at vi ikke forholder os.... at vi skal krybe ud af det trygge website.... at du troede, vi ville vise medfølelse og forståelse.....
Så Sine - du kikser med udsendelsen og du kikser totalt med din opfølgning. Du har netop ikke haft forståelse for, hvad det var, du var i gang med.
Beklager de hårde ord. Men jeg håber, at du vil forsøge at forstå dem og ikke mindst de mange andre indlæg. Læg manuskriptet til side og forsøg at grave lidt dybere - også i din egen forståelse.

Med venlig hilsen

Bjarne Madsen
Redaktør (DJ)

dutling68
meget godt sagt bjarne.....
er der ikke en venlig sjæl her inde som kunne lave en kopi af den udsendelse og sende den til mig for jeg kan ikke se den på dr.dk.tv og har prøvet at hente den fra the pirate bay men der sker ikke en pind Sad....
Redigeret af dutling68 d. 19/01-2008 17:41
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

tha
Hej Bjarne Madsen,

Jeg tjekker præcis DTW for at følge med i jeres holdninger, men vi kan bestemt ikke altid være enige.

Alle de medvirkende synes også de har "ganske almindelige ægteskaber med en thai". Så mit spørgsmål er: Hvad er et helt almindeligt ægteskab for jer? Og hvem bestemmer hvad et almindeligt ægteskab er?

Mvh. Sine
Redigeret af tha d. 19/01-2008 17:52

helge

Bjarne,endnu et UG.

Med venlig hilsen Helge

Spring til debat: