Se indlæg
Folkepensionistkontrol. Afgørelse fra Pensionsstyrelsen.
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 05/08-2012 20:30
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
jeg har nok ikke udtrykt mig tydlig nok kim l. skrev efter mit indlæg om at det var en god forretning for dk, hvis en folkepensionist boede i thailand og dermed kun får grundbeløbet, ingen bolig sikring.medicin,tandlæge o.s.v,hvor modsvaret var at så bidrog vi heller ikke med moms, afgifter,men vi betaler fuld skat og afleverer tillæget, så at det ikke skulle være en god forretning for dk.....er noget pladder,det ville koste samfundet flere penge hvis jeg boede i dk, det kan de pengede ville få ind i moms og avgifter af min købekraft ikke kunne dække........... |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/08-2012 20:36
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
THansen skrev: Kim Ludvigsen skrev: Hvis du ikke flytter tilbage og tilmelder dig som boende i Danmark, men blot har midlertidigt ophold, fx på et hotel, kan du stadig få betalt sygebehandling, men så vil det ofte være en vurderingssag. Jeg er nu ikke sikker på at denne metode er helt gyldig. Udstedelse af sundhedskort kræver at vedkommende er tilmeldt folkeregistret i Danmark, og for at blive det skal opholdet have en varighed på min. 3 måneder. Ja, men det er jo ikke et problem, hvis man flytter tilbage - medmindre kommunen vurderer, at det er en proformaflytning. Problemet er, hvis man ikke flytter tilbage, men blot kommer hjem for at få behandling. Der er det som sagt et vurderingsspørgsmål. Vi har i en anden tråd haft fat i paragrafferne, men jeg kan ikke umiddelbart finde tråden. Reglerne for udlændinge er ikke relevante her, da der er tale om en dansker, der blot er flyttet til udlandet. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 05/08-2012 20:45
|
chaingmai skrev: jeg har nok ikke udtrykt mig tydlig nok kim l. skrev efter mit indlæg om at det var en god forretning for dk, hvis en folkepensionist boede i thailand og dermed kun får grundbeløbet, ingen bolig sikring.medicin,tandlæge o.s.v,hvor modsvaret var at så bidrog vi heller ikke med moms, afgifter,men vi betaler fuld skat og afleverer tillæget, så at det ikke skulle være en god forretning for dk.....er noget pladder,det ville koste samfundet flere penge hvis jeg boede i dk, det kan de pengede ville få ind i moms og avgifter af min købekraft ikke kunne dække........... Jeg har ikke styr på regnestykket, men fremdrog blot nogle punkter for at vise, at regnestykket ikke er så simpelt endda. Selvom staten sparer nogle penge, så går man også glip af nogle penge. Hertil kommer, at de udbetalte penge påvirker betalingsbalancen negativt. Og at danske virksomheder påvirkes negativt, fordi pengene ikke bruges hos dem, men i udlandet. Disse to punkter vil være negative, også selvom det andet regnestykke skulle vise, at staten sparer penge på de direkte udgifter. Med hensyn til skat: Har man ikke fradragsret osv. som bosiddende i Thailand? Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, at skattebetalingen er så voldsom stor en del ud af den udbetalte pension. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 06/08-2012 00:56
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: hugoboerge skrev: handy skrev: Nej det er der ikke mere du har ret til Dansk sygesikring så snart du er tilmeldt en adresse i Danmark igen....MVH Handy.... Det lyder helt fint. Men hvilken adresse skal man tilmelde sig ? Pensionsstyrelsens adresse ? Eller det hotel man nu checker ind paa ? Den adresse, du bor på i Danmark. Hvis du ikke flytter tilbage og tilmelder dig som boende i Danmark, men blot har midlertidigt ophold, fx på et hotel, kan du stadig få betalt sygebehandling, men så vil det ofte være en vurderingssag. Saa er det ikke saa ligetil endda. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/08-2012 01:42
|
hugoboerge skrev: Kim Ludvigsen skrev: Den adresse, du bor på i Danmark. Hvis du ikke flytter tilbage og tilmelder dig som boende i Danmark, men blot har midlertidigt ophold, fx på et hotel, kan du stadig få betalt sygebehandling, men så vil det ofte være en vurderingssag. Saa er det ikke saa ligetil endda. Det er ligetil, hvis du flytter tilbage til Danmark. Det er knap så ligetil, hvis du ikke vil flytte tilbage men bare have gratis behandling på et besøg. Du har dog stadig mulighed for at få gratis behandling. |
|
|
milex |
Lagt på d. 06/08-2012 02:43
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 830 |
Det er muligt jeg tager fejl, min det var/er min opfattelse, har man levet/arbejdet/betalt skat i Danmark i 40 år - så er man berettiget til folkepensionens grundbeløb + ATP - ligegyldigt hvor i verden man herefter bosætter sig. At man så vælger at bosætte sig i et land hvor der ikke kan udbetales tillæg er vel ens eget frie valg. Mange i Danmark er jo heller ikke berettiget til dette tillæg - øvøv (ironi kan frekomme). Og @vandango - håber/tror gule/grønne/røde fagforeninger er glade for de ikke ansatte dig. For dit forslag til fifleri skal man dog lede længe efter! |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 06/08-2012 04:39
|
Kim Ludvigsen skrev: chaingmai skrev: jeg har nok ikke udtrykt mig tydlig nok kim l. skrev efter mit indlæg om at det var en god forretning for dk, hvis en folkepensionist boede i thailand og dermed kun får grundbeløbet, ingen bolig sikring.medicin,tandlæge o.s.v,hvor modsvaret var at så bidrog vi heller ikke med moms, afgifter,men vi betaler fuld skat og afleverer tillæget, så at det ikke skulle være en god forretning for dk.....er noget pladder,det ville koste samfundet flere penge hvis jeg boede i dk, det kan de pengede ville få ind i moms og avgifter af min købekraft ikke kunne dække........... Jeg har ikke styr på regnestykket, men fremdrog blot nogle punkter for at vise, at regnestykket ikke er så simpelt endda. Selvom staten sparer nogle penge, så går man også glip af nogle penge. Hertil kommer, at de udbetalte penge påvirker betalingsbalancen negativt. Og at danske virksomheder påvirkes negativt, fordi pengene ikke bruges hos dem, men i udlandet. Disse to punkter vil være negative, også selvom det andet regnestykke skulle vise, at staten sparer penge på de direkte udgifter. Med hensyn til skat: Har man ikke fradragsret osv. som bosiddende i Thailand? Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, at skattebetalingen er så voldsom stor en del ud af den udbetalte pension. Jamen, hvis en pensionist bosaetter sig i et EU land eller Schweiz saa bliver Kim Ludvigsens regnestykke jo endnu vaerre fordi disse pensionister modtager alle tillaeg samt sygesikring. De faa som er bosiddende i Thailand og som kun modtager grundbeloebet efter skat kan da ikke oedelaegge handelsbalancen !!!!!!! Med hensyn til skatteprocent saa er det gennemsnittet for alle Danmark's kommuner som anvendes og den er ca. 39 procent foer personligt fradrag. Saadan er det. |
|
|
Conrad |
Lagt på d. 06/08-2012 04:54
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 959 |
Skatteprocenten i 2012 er 36 af danske indtægter, når man er bosat i udlandet. Personfradraget er kr. 42.900 pr. år. Folkepensionens grundbeløb er kr. 5.713/md, kr. 68.556 pr. år. Til Skeptikeren: Hvis du kun har folkepensionens grundbeløb evt. endda reduceret af Pensionsstyrelsen, samt lidt ATP, så kan jeg ikke forstå at du skal betale skat som grænsegænger med dobbelt personfradrag, for jeg går ud fra at du er gift, når du omtaler din bedre halvdel som fruen. Conrad |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 06/08-2012 05:46
|
Øvet medlem Antal indlæg: 330 |
Conrad, har fortalt det flere gange og gider næsten ikke mere. De fratog mig mit hustrus fradrag siste år i februar, uvist af hvilken grund. Har klaget utallige gange og fik så endelig et svar fra Skat i sidste måned, at de vil tage det op igen og jeg kan forvente svar inden for 6 mdr. og man vil overveje om jeg kan få grænsegængerstatus. For det har jeg aldrig haft, da jeg søgte i sin tid (2004) fik jeg afslag, men beholdt mærkeligt nok hustrufradrag. Spørg mig ikke om nyndighedernes handlingsmønster, det er uforståeligt, i hvert fald for mig. Jeg betaler 27% af grundbeløb og 7% sundhedsskat. Til Bitten: nej der er intet forkert i mine oplysninger. Jeg blev lærling i 55 i april og samme efterår nedsatte man arbejdstiden fra 52 til til 50 og i foråret iflg den nye overenskomst blev den nedsat til 48 og samtidig måtte man som håndværker ikke arbejde om lørdagen i visse fag. I mit tilfælde som typograf gjaldt det ikke aviser og dagblade, men blev så kompenseret med overtid og afspadsering. Husker glæden da min morfar der dengang var 72 fik at vide at han nu fik Folkepension. Det havde han kæmpet for siden Andelsebevægelsens barndom. Til dem der hele tiden påstår at vi gamle bare kunne have sparet op, thja det var nu ikke så let. Der var ikke noget der hed pensionskasser, det var via Forsikringsselskaber man sparede, når man så (hvis man kom på røven) ville hæve denne opspoaring tog de omkring 90% af det opsparede beløb. Mener at huske at det først var omkring 70 at diverse Pensionsselskaber blev skabt. Jeg fik min første delvis firmafinancierede pension i 74, men kunne ikke tage den med mig da jeg skiftede job i 84, og fik heller intet retur af min andel. Først i begyndelsen af 80'erne fik jeg mulighed for at få en god ordning delvis betalt af et nyt firma og en stor del af min løn gik til min andel. Milex og andre, ja selvfølgelig er det ens eget frie valg, men når kærligheden kalder så skider man højt på alt og alle, også fornuften. Og jeg vil til en hver tid hellere sulte end at give afkald på mit liv her, med min elskede. Det eneste jeg kræver er at blive behandlet anstændigt og retfærdigt. Skeptikeren |
|
|
HJB |
Lagt på d. 06/08-2012 06:55
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 71 |
Er mig ubegribeligt, den måde DK forvalter pension på.... enten er man dansk pensionist som bor i DK, eller er man udenlandsdansker, og da burde det være flintrene ligegyldigt om man er bosat indenfor EU eller f.eks. Thailand. Staten får da hverken større eller mindre indtægt, hvorvidt du bor i grækenland eller Thailand. Jeg ser det som en ren misundelses § som nidkært forvaltes. Jeg forstår til fulde Skeptikerens harme omkring den positive særbehandling som DK pensionister modtager blot de har valgt at leve indenfor EU's grænser. |
|
|
Boes |
Lagt på d. 06/08-2012 07:24
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2688 |
For de som har glemt hvad tråden handler om kan det være en ide at kigge en gang til på indlæg nummer 48, hvoraf bl.a. fremgår.. Jeg har som tidligere fortalt modtaget og afsendt svar til Kontrolteamet allerede i april. Jeg afsendte i alt 3 rykkere for svar uden respons fra teamet. Før den 2. juli, hvor jeg får et nyt anbefalet brev med de samme krav fra Kontrolteamet, hvor jeg skal svare inden 4 uger ellers inddrager de min pension. Altså en helt klar trussel om ingreb i mine rettigheder. Jeg brugte så i mit svar, afsendt samme dag, med kopi til Pensionstyrelsen i DK, dele af Blackladders skriv, og hvor jeg desuden spurgte helt konkret hvor i Thailand Kontrolteamet forventede at man kunne indhente disse oplysninger, idet jeg under mine forespørgsler på diverse kontorer her i Pattaya ikke havde kunnet få oplyst hvor man kan hente oplysninger til brug for Danske Skattemyndigheder. Jeg kan sq da godt forstå at Skeptiker oplever et vist ubehag og følelse af afmagt når han afkræves dokumentation, som er umulig at skaffe i dette land og desuden trues med indragen pension. Det er en sag om den lille mand i klemme mod pampervældet, som måske, som tidl. foreslået, kunne være noget for Ekstrabladet. Der vil sikkert være en del herinde som synes at det er en rigtig dårlig ide, da man måske også bliver nødt til at åbne for låget til fuskernes verden "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
Fido |
Lagt på d. 06/08-2012 07:36
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 994 |
Boes skrev: Det er en sag om den lille mand i klemme mod pampervældet, som måske, som tidl. foreslået, kunne være noget for Ekstrabladet. Jeg tror man skal taenke sig grundigt om foer man begynder at invitere EB o.lign indenfor .... man har INGEN indflydelse paa hvilken vinkel de vaelger paa historien. One man's ceiling is another man's floor |
|
|
bitten |
Lagt på d. 06/08-2012 07:38
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
1 Overenskomstresultater gennem tiderne på det private arbejdsmarked Nedenstående liste viser hovedresultaterne i overenskomstforhandlingerne siden systemets etablering i 1899 - ud over løn. Gennemgangen viser, at overenskomstforhandlinger frem til starten af 1990'erne alene handlede om løn, arbejdstid og ferie. Overenskomstforhandlingerne i 1991, hvor centrum i forhandlingerne blev flyttet fra hovedorganisationerne til sektororganisationerne, er således et afgørende vendepunkt i aftalesystemets udvikling. Det er for det første fra dette tidspunkt, at overenskomsternes bredde forøges med inddragelse af en række velfærdsspørgsmål i overenskomsterne, og det er for det andet fra 1991, at der sker en udvidet decentralisering vedr. forhandling af løn samt udlægning af kompetence om fastsættelse af regler for arbejdstid mv. til parterne i virksomhederne. · 1899: Septemberforliget - første hovedaftale mellem DA og LO - fastslår overenskomster som måden at regulere løn- og arbejdsvilkår på i Danmark. · 1900: Det bevægelige lønsystem og første tillidsmandsregler i jernindustrien. · 1908: Augustudvalget fører til etablering af det arbejdsretlige system og Forligs-institutionen i 1910. · 1919: 8 timers arbejdsdagen (48 timer om ugen). · 1931: 1 uges ferie (Metals overenskomst). · 1937: Funktionærloven. · 1938: 2 ugers ferie fastsat ved lov (3. ferieuge i 1952, 4. og 5. uge i 1971 og 1979). · 1947: Den første Samarbejdsudvalgsaftale mellem LO og DA. · 1958: Arbejdstiden ned på 45 timer om ugen over tre år. · 1973: Ligeløn i overenskomsterne. · 1975: 40 timers arbejdsuge, dvs. 8 timer om dagen i 5 dage. · 1987: 37 timers arbejdsuge indført over fire år. · 1991: Arbejdsmarkedspension (AMP), Ret til efteruddannelse. Velfærdsspørgsmålenes indtog i overenskomsterne. Decentralisering af forhandlinger om arbejdstid. Fra 66% til 85% med bevægeligt lønsystem. · Ja ja så er du blevet snydt !!!!!! Bemærk at arbejdstiden fra 1919 var sat til 48 timer ugentlig |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 06/08-2012 08:50
|
Bitten dette er for tråden fulstændig irrelevant, jeg kender på min egen krop fakta. Du glemmer en æsentlig tiing, den gang havde lærlinge kun få rettigheder. Derfor var jeg med til at starte en lærlingeforening i 1956, hvor jeg bestred formandsjobbet indtil jeg var udlært i 59. Så som Boes så rigtig skriver: Tilbage til tråden!!! Skeptikeren |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 06/08-2012 08:50
|
hugoboerge + HJB: Med hensyn til forskellen på udbetaling, når man bor henholdsvis i EU og uden for EU, så er det ikke Danmark, der har bestemt, at det skal være sådan. Det er EU. Og det gælder så også for andre EU-landes pensionister, der bosætter sig i Danmark. hugoboerge: Jeg skrev heller ikke, at det ødelægger handelsbalancen, kun at det påvirker den negativt. Og selvom det ikke kan føles som ikke ret meget, når man ser på den enkelte pensionist, så er det lidt mere alvorligt, når man tæller alle pensionisterne sammen. Boes: Jeg tror, vi alle er enige om, at det er noget skidt, når man enten mister sin opsparing, eller hvis staten laver fejl. Debatten er gået ud på et sidespor, om hvorvidt pensionisterne bliver snydt i al almindelighed med hensyn til pension og skat, alt efter man lever inden eller uden for EU. Alle, og for at sætte tingene i perspektiv: Med hensyn til skat, så betaler en enlig i henhold til Conrads tal 9.236 kroner i skat om året af en pension på 68.556 kroner, svarende til, at man får udbetalt 4.943 kroner om måneden efter at have betalt 770 kroner i skat. Den udskældte "sundhedsskat" udgør knap 150 kroner om måneden. |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 06/08-2012 09:26
|
Kim Ludvigsen skrev: hugoboerge + HJB: Med hensyn til forskellen på udbetaling, når man bor henholdsvis i EU og uden for EU, så er det ikke Danmark, der har bestemt, at det skal være sådan. Det er EU. Og det gælder så også for andre EU-landes pensionister, der bosætter sig i Danmark. hugoboerge: Jeg skrev heller ikke, at det ødelægger handelsbalancen, kun at det påvirker den negativt. Og selvom det ikke kan føles som ikke ret meget, når man ser på den enkelte pensionist, så er det lidt mere alvorligt, når man tæller alle pensionisterne sammen. Boes: Jeg tror, vi alle er enige om, at det er noget skidt, når man enten mister sin opsparing, eller hvis staten laver fejl. Debatten er gået ud på et sidespor, om hvorvidt pensionisterne bliver snydt i al almindelighed med hensyn til pension og skat, alt efter man lever inden eller uden for EU. Alle, og for at sætte tingene i perspektiv: Med hensyn til skat, så betaler en enlig i henhold til Conrads tal 9.236 kroner i skat om året af en pension på 68.556 kroner, svarende til, at man får udbetalt 4.943 kroner om måneden efter at have betalt 770 kroner i skat. Den udskældte "sundhedsskat" udgør knap 150 kroner om måneden. Dette var svaret fra Pensionsstyrelsen i sin tid: Det er pensionsloven § 3, stk 5, der afgør, om man har ret til pensionstillæg: "Stk. 5. Retten til at modtage pension i udlandet efter stk. 2, 3 og 4 omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension og tillæg efter §§ 14 og 69-72, engangsbeløb efter § 15 d, stk. 4, og tillæg efter § 15 f beregnet på grundlag af folkepensionens grundbeløb." Og som du kan se ovenfor er pensionstillægget ikke en del, af den pension som man har ret til at modtage i udlandet. Da Danmark er omfattet af EU-fordningen (lovgivning) betyder det, at det udelukkende indenfor EU/EØS-lande, at man kan få det danske pensionstillæg udbetalt. For EU-lovgivningen siger, at man ikke må nedsætte pensionsbeløbet indenfor EU. Så uanset hvor man bor i verden (udenfor EU), kan man ikke få udbetalt pensionstillægget. Og det er saa bl.a. urimeligheden i det vi har diskuteret. |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 06/08-2012 09:27
|
Kim du skriver det betyder noget i det samlede antal af pensionister. Tallet uden for EU er omkring 34.000 iflg Danmarks Statistik, så der er vist ingen i DK der vil miste mange basseører af den årsag. Man kunne f.eks. lave en lov der sagde at alle ministre m.v. og borgerlige ombudsmænd i samtlige kommuner kun kunne opnå pension i max 5 år, og ikke livstids forsørge dem. De 150 kr. i Sundhedskat betyder så omregnet for mig små 800,- Baht om måneden, sikke en masse kylling jeg kunne få for de penge. Var det så bare en opsparing som jeg (hvis jeg skulle komme hjem) kunne bruge af, men som nævnt i tidligere tråde, har man ingen rettigheder i DK, slet ikke efter 9 år som fast udenlandsdansker. Skeptikeren |
|
|
sony |
Lagt på d. 06/08-2012 09:34
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2037 |
Hva så skep kan du ikke bare blive muslim? De får da i hovedet og r.. Og de tager flere år til deres hjemland for at få opdraget deres børn selvom de har pension.
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 06/08-2012 09:44
|
Måske ikke så tosset en ide. Blev jo omskåret for et par år siden og hvis jeg slår nogen ihjel får jeg udleveret 62 Jomfruer. Problemet er bare at jeg med mine gamle stive knæ har svært ved at ligge med røven i vejret 5 x i døgnet. Skeptikeren |
|
|
bitten |
Lagt på d. 06/08-2012 10:03
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 58 |
Ja , som jeg læser det er det dig der bringer det på bane i indlæg nr. 118. Men jeg kan da godt se , at om du er omskåret eller ej og hvornår , jo det kommer da tråden ved !!!!!!!!! Det er vi alle også interesseret i . |
|
Spring til debat: |