Se indlæg
 Udskriv debat
ny bærbar lader ikke op
jeg har købt en bærbar her den 2/10 (til min kone i bryllupsgave Smile ) men så her idag vil den ikke lade op. den kører fint nok så længe stikket sidder i, men lader slet ikke. så er der jo ikke så meget bærbar over den...

mit spørgsmål,som jeg håber i kan hjælpe med er:

kan jeg levere den tilbage og forlange pengene tilbage eller en ny computer?? det håber jeg lidt på da meningen med den var at hun kunne tage den med hjem i starten af november, og skal den sendes ind kommer den jo ikke tilbage før lang tid efter.

hvad er mine rettigheder? ville bare gerne have en ny på stedet så hun kan tage den med hjem og vise den lidt frem Wink samt skrive lidt til mig på msn Smile

cesse
Du skal da bare have et nyt batteri

cesse skrev:
Du skal da bare have et nyt batteri

prøv lige at læse hva jeg skriver igen... computeren er 9 dage gammel, og spørgsmålet er hvorvidt jeg har krav på at få mine penge tilbage.
Redigeret af d. 11/10-2009 02:38

Djengis
Hej,
Du har aldrig krav på at få pengene tilbage - rent juridisk.
Nogle butikker VÆLGER at tilbyde dette, men det er ikke et lovkrav.

Normalt vil de fleste steder (Læs DANSKE) behandle en sådan sag som en DOA (dead on arrival) men det har du heller ikke krav på.

Du har først krav på at lade en handen gå retur hvis nøjagtigt samme fejl opstår 3 gange.

Butikken har ret til at sende den til reparation i det der hedder en rimelig tid - hvad det så end er...

Så ind til butikken hvor du købte den for reparation.

Hvis du så var så upraktisk at købe den over nettet fra en UDENLANDSK netbutik har du den tvivlsomme og dyre fornøjelse at sende den til fx Belgien for egen regning til reparation.

Mvh
Djengis
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

vandango
Gider du selv og sætte dig og læse dine handelsbetingelser.

Dit spørgsmål har intet at gøre på DTW.

Det er en utrolig dovenskab du lægger for dagen.
Redigeret af vandango d. 11/10-2009 04:57

øhhh vandango??

.... okay troede alle spørgsmål var lovlige nok her.

sguda en trist udvikling at der sidder folk som hakker på andre over de laver en, i hans øjne, forkert tråd.. jeg lagde den da under computere.

tænkte bare at der måske sad en som kendte købeloven, eller hvad den hedder. har da tænkt mig at gå op i butikken mandag, ville bare høre hvad jeg kunne forvente.

tak Djengis, den er heldigvis købt i en tdc butik lige i nærheden Smile
Redigeret af d. 11/10-2009 07:03

HJB
Ezal skrev:
øhhh vandango??

sguda en trist udvikling at der sidder folk som hakker på andre over de laver en, i hans øjne, forkert tråd.. jeg lagde den da under computere.

tænkte bare at der måske sad en som kendte købeloven, eller hvad den hedder. har da tænkt mig at gå op i butikken mandag, ville bare høre hvad jeg kunne forvente.

Har selv tidligere arbejdet med RMA (Return Merchandise Authorization ) sager, og i følge købelov, og lov om produktansvar, er der 2 muligheder... 1. købet ophæves, og du får dine penge tilbage. 2. sælger udbedre fejlen uden omkostninger for kunden.

Det kan som en anden har skrevet være et dødt batteri, men det kan også være en fejl på mainboardet.

Håber på du får en hurtig ekspedition, så notebook er klar til hun skal hjem til LOS.
HJB
Redigeret af HJB d. 11/10-2009 07:19

BJ
Hvis du prøver at skifte batteri som cesse siger, og det ikke virker så smid lortet ned
og si' du vil have en anden for så oplader den ikke og der kan være flere ting ivejen når den først er begyndt.
MVH.BJ
THAILAND
A DREAM COME TRUE

pdrhan
Hvis det er en TDC butik du har købt den i plejer der ikke være problemer med at få den ombyttet til en ny - tag ned og tal med dem - vær selv positiv fra starten af - så løser det sig garanteret imorgen med at du har fået en ny med hjem eller dine penge retur....(det kan også være som skrevet står at batteriet der fuldte med bare er defekt og skal skiftes - det tyder det på..)
Flyver SQ til SIN og BKK - altid! ;-)
i194.photobucket.com/albums/z48/pdrhan/pdrhn2.jpg

Det et det man kalder en DOA (Dead on arrwial), og du har 14 dage fra faktureings dato, at få den ombyttet til en ny.
Redigeret af d. 11/10-2009 09:18

TG950
Ezal skrev:
øhhh vandango??

glem vandango´s morgensure opstød, du skriver at det er en gave til konen, og i/du vil gerne have den med hjem, og det tolker jeg som Thailand, så lidt om Thailand er der da Wink og tråden er ganske rigtigt placeret under Teknik, computer, kommunikation.

læs her hvad forbrugerrådet skriver:

Fortrydelsesret, returret og bytteret
31. januar 2007
Ved et almindeligt køb i en butik har man hverken krav på returret, bytteret eller fortrydelsesret.
Hvis du har købt en fejlfri vare i en forretning, har du ikke krav på at få den byttet. En handel er som udgangpunkt altid bindende.

Mange forretninger giver som en ekstra service en eller anden form for fortrydelsesret, for eksempel op til jul. Det kan godt være, du er nødt til at acceptere et tilgodebevis, finde en anden vare i butikken, eller eventuelt betale en form for erstatning til sælgeren for at få lov at fortryde købet. Vilkårene kan fremgå af skiltning i forretningen eller af en tekst på faktura eller bon.

Hvis du mundtligt får et løfte om at varen kan byttes eller returneres, skal du få forretningen til at skrive det på faktura eller bon. De skal også skrive hvor lang tid bytte- eller returretten gælder.

Hvis du derimod køber en vare ved fjernsalg (postordre, nethandel eller lignende) har du i næsten alle tilfælde 14 dages fortrydelsesret.

Batterier holder ikke evigt

8. maj 2007
Problemer med batteriet i den bærbare computer
Købelovens to-års frist for reklamationer gælder også for et computerbatteri i en bærbar pc. Hvis det holder op med at virke inden de to år er gået, kan det have haft en fabrikationsfejl, men det er desværre meget svært at bevise. Samtidig er det nemlig sådan, at et genopladeligt batteri i en bærbar computer kan blive slidt op i løbet af mindre end et år, hvis det bruges meget intensivt - eller hvis det behandles forkert.

Det er derfor vigtigt, at man som forbruger følger fabrikantens anvisninger om brug og vedligeholdelse af batteriet. Hvis disse anvisninger er mangelfulde, står man omvendt stærkt i en klagesag. Med andre ord skal der stå i brugsanvisningen, at batterierne ikke tåler varme, og hvordan de skal oplades korrekt - ellers er producenten medansvarlig og kan blive pålagt at erstatte batteriet.
Hvis et batteri skal holde længe, bør det behandles godt. Især med hensyn til opladning er der forskel på, hvad de forskellige batterityper har bedst af. Derfor bør du følge producentens anvisninger med hensyn til opladning og kun bruge den oplader, som fulgte med computeren.

Pas på at batteriet ikke bliver for varmt. Det betyder, at du ikke bør efterlade computeren i solen, i en varm bil eller pakke den ind i dynen hvis du sidder i sengen med den. Du skal også vide, at hvis computeren kører mange tunge programmer eller bruges til DVD

Den 24 Mdr. reklamationsret vil du altid have.

http://www.forbru...

Redigeret af TG950 d. 11/10-2009 09:35

Helt enkelt. Man har 14 dages retur ret (DOA) + 2 år's garanti, + man kan evt tilkøbe en extra forsikring.
Slut og sådan er.det.

PS: Jeg arbejder for Samsung, og disse spørsmål har vi mange af. jeg ved hvad jeg taler om, ellers ville jeg holde kæft.
Cool
Redigeret af d. 11/10-2009 10:31

Nirvana
Da du tilsluttede den første gang var den så tilsluttedet i minimum 16 timer uden at afbryde den ( du kan saksen bruge den )
Come As You Are

Lav en backup af dokumenter mm.på evt en USB nøgle, Gå til forhandleren, og få en ny pc. dette er en DOA.

mange tak alle sammen Smile

som sagt, den er 9 dage gammel, så der er intet at gemme endnu. hun bruger den kun til facebook og skype med veninderne Smile

vil tage til forhandleren i morgen!

TG950
Ezal skrev:
mange tak alle sammen Smile

som sagt, den er 9 dage gammel, så der er intet at gemme endnu. hun bruger den kun til facebook og skype med veninderne Smile

vil tage til forhandleren i morgen!

god ide, hvis sælgerne har nogle nosser ( håber at det er en mand ) så bytter han den til en ny.

Er det ikke bare at snakke med dem i butikken, inden der udløses lynche stemning.

Det kunne jo være der var en fredelig løsning Grin

Hvorfor vil du egentlig have pengene tilbage, som du siger er comuteren kun 9 dage gammel.

Det er klart, at det ville ikke være skide god service hvis maskinen til på værksted i 3 uger, når fruen skal have den med hjem.

//J

Djengis
warlock skrev:
Helt enkelt. Man har 14 dages retur ret (DOA) + 2 år's garanti, + man kan evt tilkøbe en extra forsikring.
Slut og sådan er.det.

PS: Jeg arbejder for Samsung, og disse spørsmål har vi mange af. jeg ved hvad jeg taler om, ellers ville jeg holde kæft.
Cool

Hej,

14 dages DOA er helt sikkert en super god service - og 2 års garanti noget man faktisk får fra temmeligt mange danske importører som fx Pioneer og Samsung.
HUSK! Der er meget stor forskel på hvor produktet er købt. Selv om en netbutik er på dansk kan handelsstedet være i udlandet og dermed kan der på samme produkt være forskel på garanti/reklamations retten. Dette er bla. en af grundene til at man fx på piximania . dk kan købe billigt, men at man der kun får 6 måneders garanti på et Pioneer eller sikkert et samsung produkt da det da kommer fra fx Frankrig eller Belgien. Og disse lande ikke har vore super tradition med lang garanti.

Tilbage til tråden...
MEN!!! Dette er ikke et lovkrav.
Loven skriver intet om DOA i 14 dage. Loven giver 24 måneders reklamationsret heraf de første 6 måneder som garanti.

Køber du fx en LaCie (Mac bruger kender mærket) disk - som er et high end mærke er der intet der hedder DOA efter 1 dag. Og alle reparationer skal sendes til deres service center (først i Sverige og siden Frankrig) Dette er helt efter købeloven.

TDC butikkerne plejer som hovedregel at have en rigtig god service og vil meget sikkert hjælpe her.

Afhængig af mærke af computer kan der være lidt forskellige regler, men det bedste er at forklarer det som det er.

Mvh
Djengis
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

gg
En DOA gælder ikke efter 9 dage. Hvis Samsung ville efterleve dette er fordi de vil gøre noget ekstra for kunden.
De fleste firmaer accepterer ikke denne sag som en DOA.

donis5 skrev:
Er det ikke bare at snakke med dem i butikken, inden der udløses lynche stemning.

Det kunne jo være der var en fredelig løsning Grin

Hvorfor vil du egentlig have pengene tilbage, som du siger er comuteren kun 9 dage gammel.

Det er klart, at det ville ikke være skide god service hvis maskinen til på værksted i 3 uger, når fruen skal have den med hjem.

//J

selvfølgeligt snakker jeg med dem stille og roligt, og med pengene tilbage mente jeg mere at jeg kunne købe den samme computer igen Smile

Spring til debat: