Se indlæg
 Udskriv debat
Fra Thy Til Thailand - Meninger
Locturian
Så fik vi set den - Opfølgeren på den meget debatterede "Fra Thailand til Thy".

Selvom udsendelsen meget godt skildre hvordan mange piger tager til steder som Pattaya for at tjene penge, så maler den et meget ensfarvet billede af kærligheden fra Thailandske piger. Tak til DR for at mane endnu flere fordomme på os der har normale forhold til en Thailandsk pige.

Nu mangler vi bare tredie afsnit i "serien" der hedder "Og så var der alle de andre". Mænd der ikke falder ind i kategorien "sexturister" eller "enlige mænd fra Jylland".

Jeg håber at vores alle sammens kære Sine vil fælge min opfordring, og lave endnu en udsendelse kan dæmme lidt op for den snævertsynethed der intil videre er fremstammet på den danske succes public service kanal, DR 1.

Dog skal udsendelsen også have ros for at sætte lys på nogle problemer der er vedr. familie sammenføring - Og tillykke til de 2 par der fik deres sønner herop, det var rørende og ganske på sin plads Smile
Redigeret af Locturian d. 28/12-2008 21:08
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.
http://www.huahin...

http://www.huahin-online.com
Frank
Locturian skrev:
Så fik vi set den - Opfølgeren på den meget debatterede "Fra Thailand til Thy".

Selvom udsendelsen meget godt skildre hvordan mange piger tager til steder som Pattaya for at tjene penge, så maler den et meget ensfarvet billede af kærligheden fra Thailandske piger. Tak til DR for at mane endnu flere fordomme på os der har normale forhold til en Thailandsk pige.

Nu mangler vi bare tredie afsnit i "serien" der hedder "Og så var der alle de andre". Mænd der ikke falder ind i kategorien "sexturister" eller "enlige mænd fra Jylland".

Jeg håber at vores alle sammens kære Sine vil fælge min opfordring, og lave endnu en udsendelse kan dæmme lidt op for den snævertsynethed der intil videre er fremstammet på den danske succes public service kanal, DR 1.

Dog skal udsendelsen også have ros for at sætte lys på nogle problemer der er vedr. familie sammenføring - Og tillykke til de 2 par der fik deres sønner herop, det var rørende og ganske på sin plads Smile

Enig.

Men mine egne fordomme fortæller mig, at størstedelen af dansk-thailandske forhold hidrører fra kategorierne "sexturister" eller "enlige mænd fra Jylland".

OK de er måske ikke alle fra Jylland og de tog formentlig langt alle fra af sted med tanken om at blive sexturister. Men jeg tror selv de fleste kommer fra de to kategorier. Jeg tvivler på, at særlig mange har mødt gudinden i den lokale bogbutik.

jesperfrb
Jeg syntes det var en god udsendelse, 4 stjerner fra mig!Grin

Loc: Mener ikke hun maler flere fordomme på "os". Der bliver skildret en virkelighed som den er for mange fra Issan! Angry Den kan vi ikke lave om påAngry

Og hvad er lige et "NORMALT" forhold til en pige, om hun er Thai Dansk eller hvad som helst anden nationalitet?
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Locturian
Jeg ville meget gerne se en udsendelse om mig, der har mødt min nuværende kæreste i en tøjbutik, hvor jeg normalt køber mine jeans og t-shirts, eller om Steve der har mødt sin Thailandske kæreste i forbindelse med sit tidligere arbejde som guide (Hun snakker forresten flydende svensk), eller Martin (tuktuk), der er gift med Tuk, der også snakker flydende dansk, hvor de driver deres tourbereau i Hua Hin, og jeg kunne blive ved - Det kan godt være der er mange der har kærester/koner som følge af sex-turisme eller planlagte "postordrebrude", men der er også en anden side til det - Den ser vi bare ikke i TV, for den forager åbenbart ikke, og giver ikke mange sensations-serere til DR.

Det irriterer mig grusomt, fordi den almindelige dansker ikke kender til andet end de ser i TV, og så sætter mig i samme bås som de tilfælde de vælger at holde fokus på. Det irritere mig, fordi folk ikke tror at thai piger kan elske en, andet en for bekvemmelighed og penge. Der findes også piger andetsteds fra end Isaan.

Savner noget farve på disse udsendelser....
Thailand - Et land med kontroverser, dejlige kvinder, skønt vejr, og et landt fyldt med bedrevidende udenlandske tosser...

[img]http://www.dansk-thai.dk/images/links/www.huahin-online.com.gif[/img] is not a valid Image.

Frank
Locturian skrev:
Jeg ville meget gerne se en udsendelse om mig, der har mødt min nuværende kæreste i en tøjbutik, hvor jeg normalt køber mine jeans og t-shirts, eller om Steve der har mødt sin Thailandske kæreste i forbindelse med sit tidligere arbejde som guide (Hun snakker forresten flydende svensk), eller Martin (tuktuk), der er gift med Tuk, der også snakker flydende dansk, hvor de driver deres tourbereau i Hua Hin, og jeg kunne blive ved - Det kan godt være der er mange der har kærester/koner som følge af sex-turisme eller planlagte "postordrebrude", men der er også en anden side til det - Den ser vi bare ikke i TV, for den forager åbenbart ikke, og giver ikke mange sensations-serere til DR.

Det irriterer mig grusomt, fordi den almindelige dansker ikke kender til andet end de ser i TV, og så sætter mig i samme bås som de tilfælde de vælger at holde fokus på. Det irritere mig, fordi folk ikke tror at thai piger kan elske en, andet en for bekvemmelighed og penge. Der findes også piger andetsteds fra end Isaan.

Savner noget farve på disse udsendelser....

Hej Locturian

Jeg er enig i at en sådan udsendelse ville være interessant. Der var faktisk en for et stykke tid siden i serien "Uventet besøg" på DR1.

Jeg har selv en ung fætter, som er et godt hug (hvis det er sådan man siger i dag). Han har også fået en thailandsk kæreste - efter et ophold på et ½ år i Thailand.

Men det er vel de færreste, der som jer opholder sig i Thailand gennem så lang tid, at amorinerne flyder, når man uge efter uge køber sine t-shirts hos den samme søde ekspedient.

Jeg tror stadig at I udgør en yderst marginal gruppe af de, som har familiesammenføring i Danmark.

Locturian
Jeg er enig i, at vi udgør minoriteten, men blot fordi vi måske ikke længere bruger det meste af vores tid i Danmark, er vi stadig danskere, med danske tilknytninger og danske værdier - altså er vi Danskere.

Men nu tog udsendelsen udgangspunkt i en anden gruppe, en gruppe mindre heldige mænd, og en mørk og pinlig side af Thailandsk kultur-fænomen (sexturismen). Thailand, og dansk-thai forhold, rummer mere, end blot de tær-krummene afsnit vi har været vidne til, igennem Sine's skildringer af "mænd i jylland med thai koner".

Kunne være rart med en positiv vinkel, der viser at også mænd der har andre alternativer i deres kærlighedsliv, vælger thai piger og gør dem til kæreste/koner. Kunne være rart med en historie, med et thai-dansk forhold hvor begge parter var uddannede og med stabile liv. DET ville ændre lidt i fordommene hos folk der ude i stuerne...
Redigeret af Locturian d. 28/12-2008 22:03

Frank
Locturian skrev:
Jeg er enig i, at vi udgør minoriteten, men blot fordi vi måske ikke længere bruger det meste af vores tid i Danmark, er vi stadig danskere, med danske tilknytninger og danske værdier - altså er vi Danskere.

Men nu tog udsendelsen udgangspunkt i en anden gruppe, en gruppe mindre heldige mænd, og en mørk og pinlig side af Thailandsk kultur-fænomen (sexturismen). Thailand, og dansk-thai forhold, rummer mere, end blot de tær-krummene afsnit vi har været vidne til, igennem Sine's skildringer af "mænd i jylland med thai koner".

Kunne være rart med en positiv vinkel, der viser at også mænd der har andre alternativer i deres kærlighedsliv, vælger thai piger og gør dem til kæreste/koner. Kunne være rart med en historie, med et thai-dansk forhold hvor begge parter var uddannede og med stabile liv. DET ville ændre lidt i fordommene hos folk der ude i stuerne...

Jeg tror aldrig vi har været mere enige. Selv om jeg synes udsendelse 2 var langt bedre end nr. 1, så ville en bredere perspektivering være ønskelig - gerne i en nr. 3.

Instruktøren udtalte i Deadline på DR2 lørdag meget kategoriserende "... at der bag kansasdragten bankede et hjerte...". En dum udtalelse efter mening.

I de dansk-thailanske forhold, som jeg kender til, har de danske mænd vidt forskellige job (journalister, ingeniører, maskinarbejdere, postarbejdere, rengøringsmedarbejdere osv.) for hvem det absolut ikke var sidste chance med en thailandsk ægtefælle. Og de fleste lever i et - set herfra - lykkeligt ægteskab.

En udsendelse om dem ville jeg gerne se. Det ville måske rykke fordommenes teltpæle et stykke.

fjolleberg
Kan jo så fortälle min historie i thailand. Kom derned förste gang for 4 år siden. Min ven skulle giftes,de havde köbt hus osv. Ikke havde jeg sat mine ben på jorden för jeg var forlovet med toy. Alt var ordnet på forhånd. Jeg tog ikke noget på alvor,naiv som jeg var. Men tro mig gutter,aldrig pröv og ta pis på en thai. Min kammerrats kone ville jo så have penge af mig,for det var jo hende som var karen giftekniv. Fy for den,siger jeg. Hende min "forlovede" har jeg Kun haft kontakt med en gang siden. Hun var forresten gift med karen gifteknivs bror. Dertil skal siges,den dag idag er jeg sammen med mit livs kärlighed. Mödte hende på en bar midt i bangkok. Hun havde også relationer til karen og min tidligere ven. Idag snakker vi ikke med dem,men tro mig!idag er jeg lykkelig for det. Om en pige har arbejdet på bar eller lign. so what. Ved både hun,jeg og vores datter har det bedre end vi har haft det för i vores liv. Man kan godt läre og elske hinanden. Pigerne gör det af nöd,men ikke kun det. Godt nythår alle sammen,hilsen en lykkelig mand.

Heine
Ja udsendelserne har jo kun rykket hegnspælene et trin:

før opfattede den alm tv seer alle thailandske koner som umælende sexslaver, den fordom er da manet temmelig godt i jorden nu.

Nu opfattes de så som postordrebrude elign. Et lille fremskridt - men ikke helt fair at beskrive alle thair som værende "til salg" på den ene eller anden måde. (pattaya/thy)

FCKdk
Ja og så, så vi osse den meget lidt heldige
beskrivelse af "Sommai" der foreslog pigen
der ikke var gammel nok til blive familliesammenført
i Danmark, at hun syntes hun skulle prøve lykken
i Pattaya. Det kan godt være "Sommai", denne gang
har valgt at tone rent flag efter tidligere kritik, men
Jeg var nu egentlig også blevet skuffet hvis det ikke
skete.

Det kan godt være det kun var en birolle, vor kære
medlem "Clyde Haumann" var tiltænkt, men han kender
"vist nok" en del mere til sagerne om prostitution og
familliesammenføring, end han nogensinde har fortalt
herinde....Sad
Men i øvrigt en rigtig god dokumentarfilm, med
så meget skuespil, at den aldrig blev kedeligSmileWinkSmile

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

fjolleberg
Nej da,heine.Hvis det er mig du hentyder til. Tror ikke der er mange her som ser sådan op til thaier som jeg. Min kone har aldrig väret udenfor thailand,og hun önsker det heller ikke. Jeg selv har ikke väret i dk. mere end 4 uger i 11 år. Har en sådan respekt for alle asiater. Vi kan läre en masse. Min mening er de har det bedst i thailand. Men selfölgelig,kärlighed har ingen gränser.

Locturian
Jeg synes det usmageligt og forkasteligt at Sommai der opfordre pigen til at gå ud og sælge sin krop til blegfede europærere for at tjene penge, inden hun sælger sig selv helt og fuldkomment, til et liv i Danmark langt fra familie og venner.

På den anden side, det var også der Sommai startede - Med at sælge sin krop i Pattaya - Hun må vide, at efter at have arbejder der i nogle år, er følelser noget man lære at bure inde - Når man har været der, er penge vigtigere end noget så småborgerligt som kærlighed...

Heine
fjolleberg skrev:
Nej da,heine.Hvis det er mig du hentyder til.

Det var det ikke bare en generel kommentar til thai image debatten her

fjolleberg skrev:
Tror ikke der er mange her som ser sådan op til thaier som jeg.Har en sådan respekt for alle asiater. Vi kan läre en masse. Min mening er de har det bedst i thailand.

helt enig !

FCKdk
Heine skrev:
Ja udsendelserne har jo kun rykket hegnspælene et trin:

før opfattede den alm tv seer alle thailandske koner som umælende sexslaver, den fordom er da manet temmelig godt i jorden nu.

Nu opfattes de så som postordrebrude elign. Et lille fremskridt - men ikke helt fair at beskrive alle thair som værende "til salg" på den ene eller anden måde. (pattaya/thy)

Sådan er det desværre meget ofte, selv om Jeg nu vælger at sige
"til leje". Det lyder lidt pænere og mere respektfuldt!!!!

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

dk_bob
2'eren var bestemt bedre end 1'eren. Men jeg synes desværre, at den tegner et noget negativt og monotont billede af thailændere og Thailand. Det hjalp heller ikke at underlægningsmusikken til dokumentaren var af den triste og deprimerende slags :-) Hvad blev der af "the land of smiles"?

Rasmus
DR1 opfølgning af succesen ”Fra Thy til Thailand” var virkelig god. Udsendelsen gav igen et godt indblik i de problemstillinger man render i, når man vælger at gifte sig med en Thailænder.

Men her i 2éren var der noget som virkeligt undrede mig.
Som jeg har forstået det, så ville Basit´s x-mand ikke umiddelbart give slip på forældremyndigheden over deres fælles barn. Hvilket bestemt ikke er unormalt, når en forsmået, voldelig og alkoholiseret x-mand erfarer konen har fundet sig en farang!
Men omsider havde han under optagelserne, tilsyneladende indvilgede i både skilsmisse og overdragelse af forældremyndigheden!

Så er det jeg ikke fatter en skid af, hvorfor de så absolut skulle blande en tydeligvis pengegrisk og uautoriseret sidegade Advokat ind i billede. Som oven i købet for snurrende kameraer forlangte et uhyrlig højt beløb på 50.000 THB for noget som parterne kunne have ordnet på det lokale kommunekontor næsten gratis!
Frank er i denne sammenhæng naturligvis undskyldt - thi han ved jo ikke bedre.

Under sekvensen hos Advokaten, fremgik det tydeligt at det ikke var første gang denne havde været by dronningen Sommai ”behjælpelig” i lign. sager. Efter Sommai´s eget udsagn, så har hun ageret mellemmand i ca. 10 tilfælde hvor thaipiger har fundet vej til Thy og omegn. Så hvis bare halvdelen af disse piger - sammen med deres faranger - har været en tur omkring Advokatkontoret, må man sige det for Advokaten har været en særdeles indbringende forretning.

Rasmus

Locturian
Hej Rasmus

Jeg tænkte det samme da jeg så advokaten - Hvorfor er det, at det skal koste 50,000 baht (eller, 40,000 som de fik den "ned på"Wink ? Det kan næppe være papirarbejdet med at overdrage forældremyndigheden til moderen. Jeg tror bestemt også at Sommai har scoret nogle penge under bordet på den konto - Og i de mange andre lign. tilfælde hun har været "behjælpelig" med...

jeg troede også at advokat regningen, skulle gå til de ca. 5000 advokaten, og resten til faren.
blev derfor meget overrasket, da jeg senere så at faren, også skulle have penge, og så kun 10.000.
den 23 årige pige, som tog til pattaya. kunne jeg godt tænkte mig at vide, om hun følte sig presset af filmholdet. til at tage til pattaya, eller hun allerade havde arbejdet der, eller andre steder, inden filmen startede. hendes engelsk i slutningen, kunne godt få en til at tro det.

Locturian
bkk - Også god pointe - De må have fulgt op senere, da hun skal have været der ihvertfald noget tid for at få et rimeligt engelsk...

ubon lynge
Locturian skrev.: kærester/koner som følge af sex-turisme eller planlagte "postordrebrude"
Locturian pengene skal jo komme et sted fra, og da det er den mulighed de har for at tjene flest penge på, vælger de da den hvor pengene er store.

Men den her..: postordrebrude ? Den var ny. Jeg forstår ikke hvordan man kan skrive sådan om thaipigerne, og om en kvinde som man selv bor eller er gift med, i alle de 3 tråde som efterhånden er lavet om thai piger bliver de kaldt et eller andet, Har i det godt med det selv ? Jeg forstår ikke de danske mænd som har en thai kone og som kalder dem alt muligt, har valgt en thai og ikke en fra et andet sted i verden, eller leve i en verden for sig selv, det er ikke bare mænd som læser og skriver her inde, hvordan vil man ikke have det hvis man læser hvad en dansk mand kalder sin kone, ikke godt tror jeg.

At en 23 årige tager til Pattaya og bestemmer sig for at lave penge på sin krop, Hvad skal hun ellers gøre for at hjælpe sin familie som hun selv sag hun gerne ville?

Men jo denne her gang var det en god udsendelse som beskriver det godt hvordan det er der ude, kom til at grine flere gange om ham Frank han vil gerne have øjne kontakt med eks manden, men han vil ikke se på ham Grin eller den Advokat "hvad koster det" 50.000 bath det kom bare lige med det sammen, og vopti så var det sat 10.000 bath ned, men det ved vi jo er sådan i thailand Wink Hygge
Ubon.

Pibe

Spring til debat: