Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Den verdensomspændende økonomiske krise og Thailand.
|
|
BiBob Man |
Lagt på d. 29/10-2008 02:42
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 65 |
Der hersker ingen tvivl om at den nuværende verdensomspændende økonomiske krise få store konsekvenser for Thailand. Siden midt 90érne, har Thailand kun haft fremgang, med vækstrater på 6-8 % om året - kun overgået af Kina. Med udsigten til stagnation og en direkte negativ vækst, krydret med den nuværende politiske situation, ser det ikke alt for godt ud for den Thailandske økonomi. Traditionelt har turismen i Thailand været den største valutaindtægtskilde, siden slutningen af 80érne. Skulle turisterne, i kølvandet på den nuværende økonomiske krise fravælge Thailand som feriemål - kan den økonomiske situation i Thailand blive katastrofal. Så galt tror jeg nu ikke det vil gå! Jeg er ret overbevist om at de Thailandske magthaver - hvem det end måtte blive i fremtiden - hurtigt indser afhængigheden af Thailands turistindustri og disse indtægter. Ikke mindst set i lyset af den truende stagnation på eksportmarkedet. Thailand har en særdeles veludbygget turistinfrastruktur, i modsætning til mange andre Asiatiske lande. En struktur som vil komme Thailand til gode i nedgangs tider. Det altoverskyggende problem for at opretholde en stadig strøm af turister til Thailand, vil være flybilletpriserne. Så mon ikke vi i fremtiden vil se lavprisselskaber som beflyver Thailand fra Europa? Man har da lov at håbe… Hilsen BiBob Man |
|
|
maik |
Lagt på d. 29/10-2008 07:07
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 582 |
Hvis Thailand skal holde på turisterne tror jeg en devaluering er nødvendig. I løbet af de seneste måneder er bathen steget 20% i forhold til euroen. Når det rygtes vil Thailands ry som billigt forsvinde. |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 29/10-2008 07:23
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Jeg er enig med maik. En devaluering er nødvendig - Hus handelen er også totalt i stå i Thailand (fra udenlandskøbere) da priserne er steget 15-20% set i forhold til hvad de var for bare 6 måneder siden. Og når husene bliver dyere (fordi at Bahten holder sin værdi) og pengene bliver mindre i Europa, er det svært at overtale nogen til at købe. Jeg er også personligt ked af det, da jeg får en del penge hver måned fra Danmark. Disse penge er naturligvis OGSÅ blevet mindre, da Bahten er så stærk. Det samme problem må de der modtager penge af den danske stat vel også opleve... Der er mindre udbetaling, samtidigt med at tingene bliver dyrere i Thailand (generelt, mad, bolig, strøm, alt stiger i pris). Thailand er nød til at foretage en devaluring hvis de vil fortsætte med at være attraktive som turistmål og som investeringsland. Jeg krydser fingrene! |
|
|
Lagt på d. 30/10-2008 05:05
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Jeg er en meget skeptisk Skeptiker lige nu. Desværre har Real Estate (i hvert fald her i Pattaya) ikke set lyset. De har ikke hævet priserne på grund af valutaen, men udelukkende på grund af at de vil bibeholde det tårnhøje provenu, som er helt idiotisk og urealistisk skruet op. Idet man sidestiller det med ejendomsværdier i hjemlandet, uden at skele til om markedet her kan bære prisen. Læs de meget kloge Mr. Clayton Wade fra Premier Homes eller Peter Lloyd der begge skriver i bl.a. Pattaya Today, de har profeteret denne udvikling nu i flere år. Utrolig nok så er de der sidder på barerne og praler med deres ufattelige rigdomme i hjemlandet, dem der i stedet for at investere i fast bolig, lejer sig ind på usle hummere for under 500 Baht. Gu' ved hvad de bruger deres millioner til? Ejendommeligt nok så ser man på sin daglige tur rundt i byen, det stik modsatte af deres opreklamerede optimisme. Allerede mange igangværende byggerier er gået i stå. Mange steder er der ikke nogen bygningsarbejdere i gang. Det er byggerier på forskellige stadier af færdiggørelse der ligger hen. Og jeg tror det er godt for Thailand. Her er bygget alt for meget. Ufattelig mange resorter, enkeltvillaer, lejlighedskomplekser, forretninger ligge tomme og lukkede. Kun ganske få, faktisk et mikroskopisk antal, har fundet fidusen og sat prisen ned. Jeg lærte i sin tid at hellere tabe en lille sum penge på noget end hele værdien. Men de fleste herude har bestemt sig for, at når en ejendom skal koste 5 mill. så koster den det, at sælge den til 4.5 og så måske kun tjene 10% i stedet for 50 ser de som en dårlig forrretning. Hver gang der åbner en beerbar lukker der 3, det samme med frisørsaloner, tøjvask, massage o.s.v. Derimod så skyder der gallerier op på hvert gadehjørne (hvem de sælger til er mig uforståeligt, det er samme motivvalg alle har på væggene, om du er i Pattaya, Bangkok, Phuket o.s.v. så ser du det sædvanlige Buddhahoved, Mike Jagger, og alle de andre skodmotiver). Hvem skal overtage alt det crap når de lukker, og hvad skal alle de "malere" så beskæftige sig med? Derimod så blomstrer Tattoo shops op som paddehatte. Ser ud til at det er det faranger bruger deres feriepenge til. Mænd, kvinder promenerer deres nye tusch på gader og stræder. En uhyggelig trend. Desværre har disse ubegavede faranger, fået overtalt de smukke thaipiger til at "lige at få en tusch" så nu render de rundt med rædsler på deres smukke hud for evigt. Faranger glemmer at spørge pigerne om de ikke hellere vil have pengene end en tusch. Men nu kan de så tage til deres hjemland og prale med at de har en pige i Thailand med en sponsoreret Butterfly på deres ene balle. Store mænd, små hjerner. Nåh det var et sidespring fra det med økonomi, men alt hænger jo sammen. Mange påbegyndte, stort opreklamerede resorter har stoppet, der er bygget få enkelte huse, og så er der ikke flere penge. Dette gælder både thaiejede og disse med såkaldt udenlandsk ejerskab. Hvilket jo i de fleste tilfælde er en illusion, da det jo gang på gang viser sig at papirarbejdet ikke er i orden. I mange tilfælde ikke engang en work permit er der søgt om. Ingen har råd til at købe. Slet ikke thaierne. De komplekser med en forretning i stueetagen som er bygget overalt i Thailand, men især her på Eastern Seaboard, kan ikke udlejes. Der er for det første for mange af dem og for mange af hver slags. Og de faranger der supporterede deres "damer" med en skilling til huslejen de holder nu ATM-kortet dybt i lommen. De kan ikke bare rejse som de gjorde førhen. Banker over hele verden vil ikke låne penge ud til den slags forbrug, og slet ikke til køb/leje af bolig/forretning abroad. Den lille thaipige kan jo ikke omsætte så meget at hun kan dække en husleje på 10-20.000 eller mere per måned som der kræves, derfor må der supporteres. Og når den ophører så tager hun på bar igen eller hjem til landsbyen. Når der ligger 15 pakistanske skræddere dør om dør, skal der ikke den store regnetabel til at forstå at det ikke kan være dem alle der sælger mere end eet (1) jakkesæt om dagen. De pensionister bl.a. danske Estates har satset på, kan jo ikke bruge løs af de opsparede midler. De er nødt til at passe på, for hvad er fremtiden worldwide økonomisk? Russerne som for bare 4-6 mdr. var her i hobetal er udeblevet. Den russiske valuta er helt ude af kontrol så den enkelte russer bliver hjemme. De eneste der kommer er de bredrøvede ludere fra Uzbekistan, men deres kunder er det arabiske klientel, som er vild med disse afblegede, overmalede fedtbjerge. For nu er det arabertyper og pakistanerne der præger bybilledet. Må sige der er for mange, de fører sig frem som de gør hjemme på negerbro, og værst af alt de, bidrager ikke meget til infrastrukturer De bor lige omkring bykernen, i billige pensionater, 5-6 mand på hvert rum, spadserer og bruger dermed ikke penge på taxi, spiser kun deres hjemlands vemodige fåreøjne og kamelnosser på deres hjemlands egne restauranter, så de aner intet om thaimad. De bruger meget lidt penge på markeder, da de kan købe lige så billige kopiprodukter hjemme. Men de køber altså ludere fra Uzbekistan i stor stil. Skæg at sidde og se når de pranger, de går som regel 2-3-eller flere med pigen og måske hendes veninde til et hotel, så det må være en "smattet" fornøjelse for den der er sidst i køen. Kun ganske få thaipiger går med arabere, de bryder sig ikke om deres sexkultur siger de. Man kan så spørge sig selv hvor disse lande får økonomien fra andet end det må være oliepenge der giver mulighederne. Så måske er vi nået dertil at de på verdensplan er parat til at overtage. Lad os ikke håbe det! Men jeg er altså i bund og grund skeptisk over for den økonomiske fremtid her i Thailand. Der er vel her i byen i forhold til samme tid sidste år, mindre end ½delen af turister. De lokale forretningsfolk og barejere jeg kender taler om en omsætning der er mindst 40-60% lavere. Så lige nu ser det sort ud for Thailand, jeg tror ikke en devaluering hjælper. Efter min mening så skal der, før alt andet, ryddes op i den jungle af såkaldte investorer der arbejder med lånte (måske sorte) penge. Og det gælder alle lande. Der er alt for mange brådne kar der lukrerer på disse "døde" papirpenge. Nåh det var bare min mening. Ha' en god dag med en mængde af glæde omkring jer, men pas på, det er en grumme verden, med masser af platugler. Skeptikeren |
|
|
Lagt på d. 30/10-2008 05:11
|
|
Ser så lige nu på Bangkok Post at kursen på få dage er gået fra 5.39 til 5.88, så noget har vi da at glæde os over. Skeptikeren |
|
|
BiBob Man |
Lagt på d. 31/10-2008 17:08
|
Der er 2 debattører som er inde på at en devaluering / nedskrivning af den Thailandske Baht, ville være til fordel for Thailand! Det har de for så vidt ret i hvad angår turistindustrien. En lavere kurs på Thai Baht, ville naturligvis gøre Thailand økonomisk attraktivt, set ud fra en turist og den Thailandske turistindustris betragtninger. Traditionelt har turismen i Thailand været den største valutaindtægtskilde. I en nedgangs periode som Thailand oplever nu, ville det naturligvis være fristende for en Thailandsk Turistminister, at foreslå en devaluering af den Thailandske Baht. En devaluering som kunne stimulerer turistindustriens indtægter her og nu. Men set fra en Thailandsk Finansministers synspunkt, ville fordelene hurtigt være overset. En devaluering / nedskrivning af den Thailandske Baht, vil hurtigt medfører en forhøjet inflation, og udhuling af købekraften for den enkelte Thaier. En yderlig nedsættelse af købekraften - grundet en devaluering - lagt oveni den alm. inflation, vil belaste specielt lavindkomstområdet ganske voldsomt. En devaluering af den Thailandske Baht i forhold til eksporten, vil fordelene kun være begrænset til de virksomheder som afregner i Thai Baht. Men da de største Thailandske eksportprodukter så som ris, gummi, sukker og fiskeprodukter mm. traditionelt afregnes i Dollar eller Euro. Så vil en devaluering / nedskrivning af den Thailandske Baht, for størsteparten af eksportvirksomhederne kun medføre, at de får mindre for deres fremmedvaluta hjemme i Thailand. Ikke ligefrem ønsketænkning for en eksportvirksomhed! For det er jo netop i Thailand de har deres udgifter i forbindelse med produktion. Da Thailand kun i begrænset omfang har adgang til egne olie og naturgasresurser. Er den Thailand økonomi meget afhængig og følsom overfor energipriserne på verdensmarked. Så en devaluering / nedskrivning, vil kun medføre at Thaierne så skal betale mere for olie og gas importen - og dermed forhøjet energi og produktionspriser, samt inflation til følge. Thailands importvirksomheder, vil også lide voldsomt af følgevirkningerne af en devaluering af den Thailandske Baht. Alle importprodukter i Thailand vil stige i takt med en devaluering. Helle eksport/import samhandelssektoren vil voldsomt blive berørt økonomisk. Så hvis Thailand skulle benytte sig af muligheden at justerer på valutakurserne i forhold til omverden, bør det ske med meget stor omtanke. Her er ikke nogen nemme løsninger lige for. En devaluering af den Thailandske Baht, vil efter min bedste overbevisning pt. ikke være en særlig god idé. Det vil være de samme som at pisse i bukserne - hvis man fryser. Hilsen BiBob Man |
|
|
BiBob Man |
Lagt på d. 31/10-2008 17:11
|
Jeg har med stor interesse læst ” Skeptikerens” indlæg. Hans betragtninger falder helt i tråd men mine oplevelser af Thailand – ikke mindst Pattaya – her og nu. Igennem de sidste mange år, hvor jeg lejlighedsvis har haft fornøjelsen at besøge Pattaya. Har jeg tit undret mig over den byggeaktivitet som udfolder sig i Pattaya. Hvor kommer pengene fra, og hvem er det som iværksætter dette? Ikke mindst, har det undret mig om hvorvidt de selv tror på disse projekter. Pattaya er betragteligt overmættet med div. lejligheds og hotel projekter. Man behøver sgu ikke den store ledvogtereksamen, for at indse dette i længden ikke er rentabel som investor. Men Ok! nu er jernbanenettet i Thailand ikke særligt udbygget - så udstedelse af ledvogtereksamener er nok tilsvarene begrænset. BiBob Man |
|
|
nielsen87 |
Lagt på d. 31/10-2008 20:35
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 32 |
BiBob Man skrev: ... Traditionelt har turismen i Thailand været den største valutaindtægtskilde, siden slutningen af 80érne... Du lyder meget belæst, men du falder totalt i vandet på den der. |
|
|
BiBob Man |
Lagt på d. 31/10-2008 20:54
|
Hej Satiriyan http://da.wikiped...i/Thailand Infrastruktur og turisme: afsnit 4. Siden starten af 1980'erne har turismen været Thailands vigtigste kilde til udenlandsk valuta. De vigtigste turistmål er storbyen Bangkok og øen Phuket, der årligt har to mio. besøgende. Hjalp det lidt på din forståelse? BiBob Man Redigeret af BiBob Man d. 31/10-2008 20:57 |
|
|
JackD |
Lagt på d. 01/11-2008 10:07
|
Øvet medlem Antal indlæg: 150 |
Skeptiker, du burde være manuskriptforfatter, det er bare vildt morsomt det øjebliks-billede af Pattaya du tegner, tak! Uzbekere, russere, arabere... Hva' bli'r det næste? Borat fra Kazakstan i grøn badedragt vel... Men en god ting ved den øjeblikkelige krise er at russerne bliver væk. Grove og uforskammede er de, værre end "whitetrash" UK hooligans. Hvis der ingen devaluering kommer, er det på tide at bryde op. Kæresten har talt om Laos, Cambodia ell. Vietnam (hun er træt af balladen med PAD, PPP) - købe noget jord og vente på at score en gevinst. Hvad si'r skeptikeren, er du på vej ud??? |
|
|
goldwing |
Lagt på d. 01/11-2008 10:40
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
JackD skrev: Skeptiker, du burde være manuskriptforfatter, det er bare vildt morsomt det øjebliks-billede af Pattaya du tegner, tak! Uzbekere, russere, arabere... Hva' bli'r det næste? Borat fra Kazakstan i grøn badedragt vel... Men en god ting ved den øjeblikkelige krise er at russerne bliver væk. Grove og uforskammede er de, værre end "whitetrash" UK hooligans. Hvis der ingen devaluering kommer, er det på tide at bryde op. Kæresten har talt om Laos, Cambodia ell. Vietnam (hun er træt af balladen med PAD, PPP) - købe noget jord og vente på at score en gevinst. Hvad si'r skeptikeren, er du på vej ud??? Ja fremtiden er svær at spå om, hvis man bare kunne ville man hurtig kunne blive millionær..... Jeg tror at Laos og Cambodia begge er lande hvor ens invistering har lange udsigter til et afkast, for de er altså mange mange år bagud allerede, men er man ung og kan vente 20-30 år men at få sit afkast tilbage kan det være det er ok. Derimod tror jeg meget mere på Vietnam, her ser jeg en udvikling som en mulighed for at få sine penge forrentet bedre om måske allerede 10 år... Men når det går skidt I USA vil ringene brede sig omkring i hele verden, og helt sikkert også asian. Vietnam, Cambodia og Laos vil have deres problemer hvis ikke der kommer turister og invistorer fra det store udland, og med de dyre flybilletter og den høje kurs på asiatiske valutaer, ser fremtiden hård ud for disse trejde verdenslande. Thailand tror jeg vil overleve p.g.a. deres udbyggede infrastruktur, men det kræver at de også finder ud af hvad verdensøkonomi er. Deres måde at se tingene på får mig til at måbe til tider, her kommer lige et eksempel. En Thaier ejer en blok med lejligheder og forlanger 15.000 baht mdr. i husleje. Der hvor han har sat sine lejligheder til udlejning fortæller manden at det er for meget han forlanger og de foreslår at sætte prisen ned til 10.000 baht mdr. Manden siger nej for så ville han ikke tjene på lejlighederne men dog ville de løbe rundt. Nu har de fleste af hans lejligheder stået tomme i 2 år og dermed har han mistet en større sum penge. Men men, stadigvæk kan han ikke forstå at nedsætte prisen, som ville give ham penge så projektet kunne løbe rundt uden udgift for ham..... Ja denne tankegang holder altså ikke i længden, for det er altså udbud og efterspørgsel der bestemmer prisen, men det mener han og mange Thaier slet ikke. Nu aner jeg ikke hvor mange penge han har på kistebunden, men i længden går det helt sikkert ikke længe inden kassen er tom. Og gud ved hvad der sker på boligmarkedet i Thailand i fremtiden, jeg er bange for at mange hotel og lejlighedsprojekter vil komme til at stå som spøgelsesbyggerier og aldrig bliver færdige. Ja det ser sort ud, ikke bare her i DK, men hele verden for tiden, men helt sikkert vender alt tilbage igen, .... kun et spørgsmål .... hvornår? Ja det var lige mine helt personlige tanker om fremtiden. Måske det var et stykke jord i Vietnam man skulle invistere i, ???? eller beholde sine penge i Danske stats papirer Kun fremtiden vil vise hvad man skulle gøre D.D.... Fortsat god dag... |
|
|
Mitchell |
Lagt på d. 01/11-2008 14:39
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
det er et flot indlæg at Skeptikeren er kommet med, ikke spor morsomt, som goldwing skriver, men der i mod et billede af hvad der virkeligt foregår i -ikke kun Pattaya, men også en hele del andre steder i Thailand, når det gælder afmatning i økonomien. Alt for meget af alt ting er ikke godt for noget, og det er mig utroligt at ingen kan forstå i Thailand, at man ikke bare kan forsætte der ud af med at bygge både lejligheder, resorts osv, det er lige som de ikke kan fatte at markedet kan blive overmæt. Thailand går ind for total free interprise, og når nogen får en ide om en god investering, er der 1000 andre, mindst, der hopper med på vognen, med det resultat at der er f.eks resorts, barer osv både her og der og alle vegne , og så er der plige pludseligt ingen penge i den business mere . skeptikerens indlæg svare udemærket til min opfattelse af hvad jeg så i Pattaya for to måneder siden, -alt for meget af alt ting, men ingen kunder . Det med Araberne, ja det er jo sørgeligt, men i samme åndedrag må det siges at danskerne i Pattaya ikke er en pin bedre, de spiser Dansk mad, søger Danske/Scandinaviske barer , og for mange af dem,er Thaimad noget der stænker af lort, som kun tøserne spiser, og jeg føler mig pinlig ved at være dansker når jeg ser den form for Dansk optræden. Til lige, er det pinligt at hovedparten af de danskere der holder til i Thailand, ikke gider at integrer sig og lære det thailandske sprog,-disse danskere lever som de fremmedarbejdere vi har i Danmark ,bare med omvendt fortegn.. |
|
|
Lagt på d. 01/11-2008 14:50
|
|
Dav Michell Jamen hvis du er så pinlig med at være sammen med dankere Så er du sgu pervers hvis du stadig kommer der hvor de kommer, og ja du sætter alle over en kam, hvordan kan du tillade dig det, du er sgu vist uden for pædagogisk rækkevidde med din tanker. Det er vist mere dig som den er gal med, er jeg bange for. Og ja disse dansker lever som fremmedarbejdere,,sikke noget vrøvl, de forsørger sig selv. so det har du heller ikke fattet en skid af. Og det er vel op til folk om de gider lære thai, SÅ Michell du er sgu pinlig.Tag dig sammen bamsen |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 01/11-2008 15:08
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2882 |
Nu er jeg en af de danskerne der bo her fast men kunne ikke dømme om at spiser på en dansk spiser sted hvorfor give mellen 180 bath og op efter for en et måltid mad når lillemor kan lave det til halv pris men foretrække at spiser thaimad til daglig og så en gang imellem få jeg dansk mad. Jeg søger da en gang hvor der opholder sig danskerne for hyggen og samvær med andre landsmænd med vil hele være sammen med familien Jeg føler mig ikke som en fremmedarbejdere selv og jeg ikke kan tale ret meget thai men er lidt pinligt berørt når andre danskerne omtale danskerne negativ |
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 01/11-2008 15:09
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
Bamsen skrev bla, Og det er vel op til folk om de gider lære thai, Ja selvfølgelig er det op til folk om de gider lære Thai, men vil dog mene der bør være stor forskel på om man bor fast hernede eller kommer her på ferie nogle gange om året..... Ved da at de fleste i DK gerne vil have at de fremmede der nu engang flytter til DK lærer at tale det danske sprog..... Min pointe er at vil man bo fast i et andet land,bør man tilegne sig noget af sproget i det pågældende land man nu bosætter sig i.......Selvfølgelig skal man ikke fordi man kommer på ferie hernede lære sproget... Claus Redigeret af claus31130 d. 01/11-2008 15:12 |
|
|
Lagt på d. 02/11-2008 03:49
|
|
Næh nej, Skeptikeren kunne ikke drømme om at forlade det land som nu er blevet hans kæreste sted at opholde sig. Bare tanken om at skulle forlade min ringe bolig, som vi nu har haft i lige knap 5 år, er mig meget imod. Her har jeg alt et der er samlet gennem et helt liv og som min hustru har lært at holde af på samme måde. Skulle jeg omplante det til et andet asiatisk land med en meget ringere infrastruktur, og endnu usikrere fremtidshorisont. Nej tak, her lever jeg og her vil jeg dø og begraves. Militærkup eller ej, jeg tror det bliver lige så ublodigt som sidst og begrænset til Bangkok. Her i Pattaya har der på intet tidspunkt været optræk til at danne fraktioner af politisk art, heller ikke sidste gang. Folket har travlt med at skaffe penge til huse, de har sku ikke tid til at fise på gaden med flag og bannere. Skulle nogen driste sig til at begynde at demonstrere tror jeg det ville opløse sig selv når de nåede ned i barområderne og alle de smukke piger råbte "Hej handsome, come sit down!" Hvem fanden ville sætte livet på spil når man kunne hvile i smukke kvindearme? Fruen er hjemme i landbyen og prøver at få høstet, det går ikke så godt iflg. de daglige bulletiner Alt drukner i regn siger hun. Så imens må jeg så, som græsenkemand enten vælge at lave mad til mig selv og spise i ensomhed, eller, ringe til svoger som så kommer og henter mig i taxien og jeg tager ind til byen og får mig lidt mad. Svoger Sompong har nu de sidste 6 mdr. haft en omsætning der vel nærmer sig en tredjedel af det sædvanlige. Så det er hårdt for hans familie. Alle de andre chauffører jeg kender har samme triste melding. Og nu kommer så årets glædelige nyhed, thaier skal betale samme 10 Baht som Faranger, så nu er der ingen der kan brokke sig mere. Det er sku da en herlig nyhed - IKKE? Jeg har nu i et par aftener siddet på Walking Street med en stille drink (bare rolig jeg har brugt af de opsparede midler - 85-95 Baht for en G/T) alt mens jeg ser på folkelivet der strømmer forbi. Det ser "sort" ud i bogstaveligste forstand. Uendelige rækker af arabisk/pakistansk udseende mænd som vandrer op og ned, de køber hvis det går højt, en flaske vand i 7-Eleven og tager så en lille slurk. Ikke noget med barbesøg. De fleste barer er tomme eller næsten tomme, min yndlingsbar, den med dejlig Rock'n Roll, 2 faranger i hver sit hjørne. Det giver ikke stor omsætning. Samme syn overalt, trist, trist at se. Nej det var så ikke en Borat der livede op på gadelivet i går aftes, men en hund. Stod og talte med min ven skrædder Poul om livets fortrædeligheder og især om hans manglende kunder. Lige ud for hans forretning ligger der en hund, den er vel efterhånden omkring 10 år, alle i nabolaget kender den og giver den mad og vand, den er rimelig kælen men trænger i høj grad til en gang sæbelud. Nåh, to af gutterne ovre fra Seafood havde fået den ide at tappe et glas øl i et plastickrus og give hunden. Den labbede det i sig, med stor fryd. Splitsekunder efter segner dyret, bene ekser simpelthen og med et stort lydigt suk lægger han sig snorkende på gaden. Folk viger pligtskyldig uden om, nogen kommer med en pølsebid og nogen med lidt kylling. Ingen reaktion, hunden er skidefuld og vil bare sove. Så tager en af fyrene plastkruset, lægger en 20 i bægeret og stiller det ved siden af hunden. I løbet af et kvarter måtte bægeret tømmes for sedler og mønter, de blev lagt i en anden skål inde ved kantstenen til senere indkøb af mere øl til hunden (sagde de). Poul og jeg stod vel i en halv time, jeg gætter på at der blev samlet mere end 1000 Baht, der blev taget tusindvis af billeder og videofilmet. Poul og jeg fik lidt af en økonomisk fremtidsvision. Vi kunne finde 5-6 hunde et par katte nogle papegøjer, placere dem strategisk langs ad gaden og så simpelthen bare gå og samle penge ind efterhånden. Ingen økonomiske trængsler, godt supplement til den lave danske pension. Dyrene ville få et godt fordrukkent liv, på samme måde som mange faranger lever her. Nu er der jo nok dem der vil kalde mig dyrplager, men som Abekatten siger i sin Avartar: "Den tager spøg for spøg...." Helt sikkert, hvis folk begyndte at give dem Gammel Dansk eller lignende så ville vi selvfølgelig forbyde det. Ikke noget med skrumpelever, det ville være dyrplageri, men sådan en lille bimmelim til at dæmme op for hverdagens små bekymringer, kan vel ikke skade en papegøje. De eneste der ikke kunne se det morsomme i situationen var to af disse emsige Turistvolunteers. (De er satme så selvhøjtidelige gamle forbenede stoddere der nu har fået sig et nyt liv med at gå og anholde indfødte blomstersælgere eller lignende. Store mænd med små hjerner). Nåh disse to stiller sig op og begynder at diskutere indbyrdes om de skal tilkalde nogen til at få hunden væk. De fatter ikke at det er en joke. Ingen af dem kan et ord thai, så al deres plapren er for døve øren. Først da Poul og jeg råber dem an og prøver på engelsk at forklare at det altså er et gadeshow, fiser de af, hvor meget de har forstået er så et spørgsmål. Deres engelsk mindede til forveksling om Eddie Skollers: "What have you learn in school..." Den ranke ryg er blevet til oldingens sædvanlige lidt sammensunkne, trætte. - Ak ja, livet er ikke nemt. Men jeg personlig tror at man med lidt positivt livssyn kan komme langt her i Thailand. Hvis man gider lære sig bare nogle få basale ord og prøver ikke at nedgøre thaierne som mange altså gør på barerne og på andre steder hvor faranger mødes, for det er ikke bare danskere der samles i klynger, hvert land har sine favoritsteder. Mødte en amerikaner ovre hos min massør forleden, han sad og sludrede med et par piger uden for. Da jeg hilste på, begyndte han, uden nogen anledning eller opfordring fra min side at tale om hvordan alle thaipiger snød og bedrog. Jeg afbrød ham efter nogle få tirader og spurgte stille og roligt om hvorfor helvede han så var her i landet og hvorfor han sad og kurtiserede en thaipige, når hans opfattelse af dem var som den var. Han blev så skide ondskabsfuld så det var helt overvældende, jeg blev faktisk lidt nervøs for om han ville blive voldelig. Pigerne der sad der, bad han med rene ord om at skrubbe ad helvede til, hvilket han så gjorde. Hvorfor skal de fleste mænd opføre sig som urmenneske herude? Nåh det har ikke meget med økonomi og fremtid at gøre men dog alligevel. Kan I passe på jer selv sådan en dejlig solrig søndag morgen, hvor fruen lige har ringet oppe fra landsbyen og har erklæret sit savn og sin kærlighed. Skeptikeren |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 02/11-2008 05:04
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
He he he... Skeptikeren du har en evne til at forbløffe... Hvaaddd!!! |
|
|
thaikurt1 |
Lagt på d. 02/11-2008 05:19
|