Se indlæg
 Udskriv debat
At tage motorcykelkørekort i Thailand
GMMPraktikanten
Hejsa.

Jeg har ladet mig fortælle at det er muligt at tage til Thailandsk motorcykelkørekort ganske nemt og billigt og derefter, når jeg hjemvender til danmark efter min praktik er overstået i Thailand, kan 'konverterer' mit thaikørekort til et DK ved kun at gå op til en kontrolerende køreprøve?

Er der nogen der har erfaringer eller viden om dette?

På forhånd tak,
Mads

quickmouse
jeps, en kontrollerende køreprøve den består af teori + køreprøve, du har kun en chance for at bestå, der efter så er det hele møllen om igen.

Kontrollerende køreprøve
Ombytningen af et udenlandsk kørekort til et dansk kørekort kræver, at man skal op til en kontrollerende køreprøve (teori- og praktisk prøve).

http://www.politi...koerekort/

mere på google:

http://www.google...&meta=

quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

GMMPraktikanten
Jamen så vil jeg da helt sikkert overveje muligheden for at tage et motorcykelkørekort når jeg skal i praktik i thailand.

Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på i forbindelse?

claus31130
ja vi kører bla i den modsatte side af vejenGrin........pånær alle dem der ikke gør selvfølgligPfftGrin

Nej,det er ligetil med et non immigrantvisa,en adresse attest og en lægeerklæring,du skal regne med at det tager en hel dag at tage kørekortet.....
Redigeret af claus31130 d. 18/10-2008 16:32

http://www.cs-web.in.th/
Rasmus
At køre motorcykel i Thailand, er det samme som at spille Russisk roulette med sit helbred. Personligt kører jeg aldrig selv på motorcykel i Thailand. Det er betydeligt nemmere at holde balancen på fire hjul, end på to! Cool
Rasmus

GMMPraktikanten
Jeg har så absolut heller ikke tænkt mig at prøve kræfter med den thailanske trafik (hverken på 2 eller 4 hjul hvis jeg kan slippe for det!).

Men der er jo ret mange penge at spare i forhold til at tage et motorcykelkørekort i DK....

jesperfrb
De sidste 10 år har jeg kørt både MC og Bil i ThailandShock

Hvis man bruger hovedet, så er det ikke noget problemWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

Berg
Kan heller ikke se hvad problemer er ved at køre i thailand, køre også både mc og bil, og foretrækker faktisk mc i bangkok, pga traffic jams Smile

Som Jesper skriver hvis bare man køre med omtanke så er det ikke noget problem.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level, and beat you by experience

Payanak
Hvis man bruger hovedet, så er det ikke noget problem

hvis bare man køre med omtanke så er det ikke noget problem.

Vi danskere er opdraget til at køre relativt pænt, men problemet er at thaierne, som man er omringet af i trafikken, kører med hovedet under armen - hvis de overhovedet medbringer samme.

GMMPraktikanten
Så altså vi kan blive enige om at hvis jeg tager et MC-kort i Thailand og derefter består teori + køreprøve i DK så har jeg erhvervet et ganske billigt dansk MCkort?

Jeg synes jeg læste et sted at man skulle have været bosiddende i Thailand i mere end 6 måneder før det kan lade sig gøre - Hvordan dokumenterer man dette overfor det danske politi?

quickmouse
der kan udstedes en adresse attest ved lokale myndigheder i thailand,

har engang været inde på noget der heder bangkok services sammen med min kone for at ordne nogle lokale papirer ( det skulle være noget der svarer til borgerservice i dk ) men det kan måske nogle af de fastboende dtw´er svarer på.
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

b_j3ns3n
Bare gi den gas..Pfft
det gør de andre trafikanter også..Angry skal bare passe på man ikke blir for venlig og lukker en ud fra sidevejen.. for så er der en million der skal ud samtidigSad
Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham eller hende. Den fremmede, der bor som gæst hos jer, skal være som en af landets egne, og du skal elske ham eller hende som dig selv

Berg
b_j3ns3n skrev:
Bare gi den gas..Pfft
det gør de andre trafikanter også..

Ja det er da den sikre måde at komme galt afsted på, hvis jeg hoppede ud fra en bro så ville du også hoppe? Lemmings 4tw Smile
Never argue with an idiot, they drag you down to their level, and beat you by experience

ubon lynge
Nu køre jeg også selv både mc og bil i thailand, og vil sige som jesperfrb og Berg, køre med omtanke og brug hovedet lidt så går det godt nok, jeg har da aldrig haft et uheld værken på mc eller i bil bare husk at se efter hvad de andre gør så slipper du for skaderGrin
Ja der er da penge at spare på et kørekort der ude, for hvor meget koster det ikke her i dk måske ca. 8000 - 10000 kr ved det ikke men nok der omkring. Held og Lykke med det.Wink
Ubon.

Pibe

Jeg syntes i glemmer at informere spørgeren om forskelligheden i at tage kørekort her i TH. Jeg har mange forskellige historier om hvor let det er nogen steder og hvor svært det er andre.

Jeg "tog" selv kørekort til bil og MC her i Pattaya tilbage i 2002, det kostede de obligatoriske få Baht for diverse attester og blanketter + 1000 til hende den lille søde der hjalp os med at udfylde teoriprøven.

Det foregik på den måde at hun havde en fotokopi hvor der var små forsigtige streger ud for de rigtige svar, så skulle man bare markere med et flueben at her var svaret. Nemt let og billigt, og på den tid kendte man ikke til praktikprøve. Det skal man nu. Og fidusen med de små blyantstreger er også en saga blot, de 3 der praktiserede den, blev taget med bukserne nede om man kan sige det sådan. Vil tro de stadig leder efter nyt job.

I dag bliver ansøgerne lukket ind i hold til en fælles teoriprøve, de sidder tæt sammen i lokalet og lytter til en thai der kun taler thai, laver notater og så skal de i enrum, en ad gangen og så udfylde spørgeskemaet. Så hvis du ikke kan thai og læse hvad der står under symbolet (selv om det mange gange er logisk hvad det betyder, så er der altså noget der skal læses). Og derefter ned på køreprøvebanen og aflægge sin prøve. En oplevelse at overvære, når f.eks. 6 nybegyndere bliver lukket ud på banen for første gang og så skal de efterleve den teori de havde for en time siden oppe på 1. sal. Alt forgår med omkring 5 km/t da alle er bange som små mus for at lave ulykker og skade den bil/MC de har lejet eller lånt af venner. Når det er fyraften kl. 16 og holdene er for store så er det hjem og så ud igen næste dag, eller næste dag.....

I dag SKAL du have en fast adresse, den samme som når du ansøger om fornyet 90 dages visum. D.v.s at man skal medbringe et brev/regning/eller lignende med dit navn på, sendt til dig personligt til den adresse du har opgivet som bopæl. Kan du ikke det, ingen visum, ingen attest til kørekort. Lægeerklæring er en gang fis, den kan man få i nakken på alle lægeklinikker, som fastboende betaler jeg det samme som en thai, 30 Baht, du skal vel af med 200 vil jeg tro.

Nu ligger motorkontoret altså 16 km uden for byen, ikke nemt at finde hvis man ikke er kendt og man kan altså ikke leje eller låne hverken bil eller MC til at aflægge prøven. Man må selv medbringe transportmidlet, så hvis GMMPraktikanten tror han kan undgå den thailandske trafik så er det efter min mening en stor misforståelse. Du må indstille dig på at skulle ud i det virkelige liv og afprøve thaitrafik. Alt andet ville vel også være urimeligt, at du erhvervede et "billigt" køre kort her i TH og så hjem og køre på danske veje uden nogen erfaring. Det lyder grimt egoistisk for mig.

Men uanset så er det min vurdering at det er helt afhængig af hvor i landet du vælger at tage prøven, der er intet der foregår efter faste regler her i landet.

Men for gud skyld lyt ikke til det mageløse egoistiske pis b_j3n3j fyrer af. Hvis du kører på den måde kan du være helt sikker på at være en af dem der figurerer i statistikken som offer.

Ser jo i min daglige færden her i byen hvordan "turisterne" kører. Det er blevet en trend de sidste par år at leje MC af forskellige str. De fleste der lejer har aldrig siddet på sådan et dyr, og får den ene røvtur efter den anden. De efteraber thaiernes måde at køre på og så går det galt. De har højrekørselen dybt begravet i hjernekisten og når de så kommer ud i trafikken så glemmer de at det nu er helt omvendt og at de har 125 op til 1200 kbc mellem lårene. Araberne er de værste de er vandt til kameler i ørkensand.

Held og lykke fra Skeptikeren

claus31130
Skeptikeren skrev bla.
I dag SKAL du have en fast adresse, den samme som når du ansøger om fornyet 90 dages visum. D.v.s at man skal medbringe et brev/regning/eller lignende med dit navn på, sendt til dig personligt til den adresse du har opgivet som bopæl. Kan du ikke det, ingen visum, ingen attest til kørekort. Lægeerklæring er en gang fis, den kan man få i nakken på alle lægeklinikker, som fastboende betaler jeg det samme som en thai, 30 Baht, du skal vel af med 200 vil jeg tro.

En adresse attest fra et immigrations kontor(nogle politistationer laver dem såmænd også) er fuldt ud gyldig...læge erklæring om det er en gang fis,ja måske nok,men det er jo stadigvæk et stykke papir de kræver...ellers som du siger nul kørekort.....
Her oppe i det "mørke" isan , nærmere bestemt Buriram , foregår teori prøven elektronisk.....mener da jeg stod og kiggede lidt på systemet der at man kunne vælge engelsk osse...men skal jeg være 100% på,da jeg som sagt "kun" har fået mit danske kørekort ombyttet hernede,samt hjulpet et par stykker andre med det samme.......

Ja selvfølgelig skal der læses teori.....det er da egentligt logik for burhøns da man skal op til en teoriprøve......

....Nå ja trafikken ........ud i trafikken,men kør pænt og brug hovedet og styrthjelm....Så har du da lidt erfaring når du kommer hjem til dk.....

Som skeptikeren skriver,der er milevidt forskel på hvordan de tolker reglerne de forskellige steder i Thailand....

Men mon ikke der skulle være nogen der kan hjælpe dig lidt på vej der hvor du skal i praktik....det skulle være mærkeligt andet.....

men god vind herfra både med kørekort og praktik ophold

Claus

http://www.cs-web.in.th/
smiley
hej med jer jeg blev stoppet af policen forleden han spurgte efter koerekort og jeg viste mit danske kort og det var iorden,de kan se det staar paa engelsk da det er et eu koerekort godtager de det.

Berg
En ting er at de fleste betjente godtager det danske kørerkort, en anden ting er hvis du bliver indblandet i et uheld, der virker der IKKE.

risbaronen
lige et lille sidespring

må jeg så som dansk turist med dansk mc kort ikke køre på motorcykel i thailand ?
eller gælder der andre regler for folk med adr. i thailand ?

http://vinduespudsningkoebenhavn.dk
Payanak
Som turist SKAL man - ifølge loven - have et internationalt kørekort.

Spring til debat: