Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
rygter om salg af sas
|
|
quickmouse |
Lagt på d. 13/09-2008 08:25
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1412 |
[img]http://www.dr.dk/fttvimg/DR1/166_0001-42.gif[/img] is not a valid Image. klik på billedet så er det til at læse ja, det skulle ikke undre mig at hvis sas bliver solgt, så bliver kasrup omdannet til en regional lufthavn, at stole på luftwaffe det kan man jo nok ikke deres foretrukne lufthavn heder jo frankfurth [img]http://www.hs-travel.dk/images/sas.jpg[/img] is not a valid Image. SAS-aktie suspenderet på børsen
12. sep. 2008 14.15 Penge SAS barsler med en meddelelse vedrørende de forlydender, som fredag kom frem hos internationale nyhedsbureauer om, at tyske Lufthansa er ved at undersøge et eventuelt køb. Efterfølgende er handlen med aktien i SAS blevet suspenderet på børsene i såvel København som Stockholm og Oslo. Ifølge nyhedsbureuet TT vil SAS ikke kommenterer, hvorvidt det er SAS selv, der står bag handels-suspensionen på børserne. Redigeret af quickmouse d. 13/09-2008 08:32 quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 13/09-2008 08:33
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Jeg ville være ked af at se SAS på tyske hænder, omvendt kan det være de kan omdanne SAS til en mere moderne og solid virksomhed. Jeg tror ikke på, at de ville omdanne Kastrup til en regional lufthavn, for nu er det jo ikke SAS der ejer lufthavnen Det, og så faktum at der er mange lukrative ruter fra Kastrup, som bl.a. svenskerne også benytter... MAN kunne håbe, at der med tyske hænder blev sat mere pres på lufthavnen, så den kunne få en tiltrængt opdatering og modanisering. Også gerne plads i lufthavnen til en Airbus a380... Ville gerne se den i DK... Men lad os nu se, umiddelbart er det bare rygter fordi SAS er desperate, og forståeligt, med et kabine personale der konstant piver... |
|
|
Isan |
Lagt på d. 13/09-2008 09:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 113 |
SAS kan lige så godt pakke sammen ingen har til dato fået overskud ved at strejke som de jo gør rimelig tit , så for mig at se er det helt ok at det er et mere seriøs luftselskab som overtager og som er interesseret i at drive forretning fremfor gå tidlig hjem pga.strejke , der kommer helt sikkert mer af den slags ikke kun hos sas
|
|
|
JackH |
Lagt på d. 13/09-2008 09:20
|
Øvet medlem Antal indlæg: 436 |
Jeg har ikke fløjet med SAS i årevis. Gamle, misligholdte maskiner, gamle, arrogante stewardesser! Så et salg er "long overdue" - og Lufthansa er perfekt IMO. Helt OK at flyve via Frankfurt eller München, har gjort det i årevis til billige penge.. Kastrup Lufthavn - med de nye australske ejere - er mere interesseret i at drive shopping-center a'la Suvharnaboom, hvor man tvinges til at vade flere kilometer igennem div. forretningsarkader! JH |
|
|
gg |
Lagt på d. 13/09-2008 09:39
|
Øvet medlem Antal indlæg: 141 |
Er for lang tid siden stoppet med SAS. Tager hellere en stopover end at flyve direkte og risikere arbejdsnedlæggelser, konkurs, mindre forplejning ombord, sure steewardesser, etc.. Så hvis det kan skabe stabillitet så sælg det endelig. Tror ikke det vil påvirke Kastrup Lufthavn da behovet for at rejse ikke vil blive reduceret af et evt. salg. |
|
|
hfb |
Lagt på d. 13/09-2008 09:52
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 544 |
Hvis alternativet er et salg til et Arabisk land, vil jeg nu nok foretrække et salg til Tyskland |
|
|
nicefarang |
Lagt på d. 13/09-2008 10:36
|
Øvet medlem Antal indlæg: 420 |
Stakkels Uffe. Nu må han flyve hjem med Luftwaffe. |
|
|
jens |
Lagt på d. 13/09-2008 11:59
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 810 |
Et salg kunne måske åbne op for nogle flere direkte fly CPH-BKK. Da det ikke er nogen hemmelighed at pga SAS nære tilknytning til Kastrup kniber det med andre selskaber kan få lov at flyve direkte på de lukrative(stor belægning) ruter fra Kastrup. Jeg kunne nemt forestille mig at f.eks. China airlines kunne være interreseret i en rute der hed CPH-BKK-Taipei ligesom de har fra Amsterdam(som altid er fuld). Dette pga at Kastrup er knudepunkt i skandinavien. Mvh Jens |
|
|
Hep |
Lagt på d. 13/09-2008 14:34
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Forestilling om at hvis SAS bliver opkøbt af Lufthansa kommer der styr på tingene og SAS bliver et stærkt flyselskab igen er en illusion. Lufthansa (eller nogen anden køber) vil aldrig gå ind i en underskudsgivende forretning. De har selvfølgelig nogle krav om hvad der skal ske før man køber SAS. I mine verden sker der følgende hvis Lufthansa opkøber SAS. - Alle de interkontinentale afgange fra Købehavn, Stockholm og Oslo bliver nedlagt. SAS International delen har altid givet underskud og med Lufthansas kæmpe Interkont netværk ud fra Frankfurt, München og Hamborg er de ikke interesseret i flere intercontinentale hubs. - De intraskandinaviske afgange bliver helt sikkert amputeret. SAS flyver mange ruter fra Sverige og Norge til Københavns lufthavn med underskud. Disse ruter er "feeder" ruter som afleverer pasagerer til langruterne ud af København. Med Lufthansa som ejer er der ingen grund og økonomi i at opretholde disse. - Alle underskudsgivende dele af SAS koncernen bliver frasolgt eller splittet op. Det betyder f.eks at SAS teknisk afdeling og SAS Ground Services vil ophøre med at eksistere. Lufthansa har omfattende flyvedligehold i Tyskland og Irland så man vil sandsynligvis benytte disse i stedet for. M.h.t Ground services (check-in, bagage m.m) vil de blive lukket ned og Novia eller Servisair kan overtage. Alternativt genansætte medarbejderne fra SAS Groundservices i et nyt firma på en anden overenskomst. - Der vil ske en generel rutereduktion i hele netværket på mellem 25-35% - Der vil ske omfattende afskedigelse i SAS Danmark, Norge og Sverige. En stor del af de funktioner som udføres på kontorene har Lufthansa selv. Dobbeltarbejde er ikke vejen frem. - SAS International repræsentationerne i udlandet (primært USA og Asien) vil forsvinde. Lufthansa har en langt større salgsorganisation i udlandet og kan sagtens varetage disse salgsopgaver selv. Ydermere vil behovet for en international salgsorganisation være minimal når der ikke er nogle interkontinentale ruter. Som i kan se er jeg ikke særligt positivt indstillet på fremtiden hvis Lufthansa bliver ejere. Jeg tror at det kommer til at resultere i massefyringer rundt omkring i SAS koncernen. Måske er det vejen frem, men det kommer til at påvirke mange tusinde mennesker. Københavns lufthavn bliver påvirket hvis SAS reducerer afgange og må fyre medarbejdere. LSG Skychefs bliver påvirket og må fyre mennesker. Fly cleaningen bliver påvirket o.s.v SAS vil ikke længere være en selskab med fokus på nord Europa, men der i mod et intraskandinavisk feeder selskab til Lufthansas intercont linier ud af Tyskland. Jeg håber sku ikke det går igennem for jeg vil være ked at at skulle rejse via Tyskland når man skal videre ud i verden. Der er ingen tvivl om at situationen er meget alvorlig for SAS og når man tager de kæmpe investeringer i nye fly som ligger ud i fremtiden i betragtning er det sku svært at se hvordan de kan klare det alene. Det her er lidt ligesom at vælge mellem pest eller kolera. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 13/09-2008 15:07
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
God analyse Hep. Jeg tror ikke den rammer meget ved siden af. Bliver spændende at følge udviklingen. |
|
|
filihankat |
Lagt på d. 13/09-2008 16:53
|
Øvet medlem Antal indlæg: 302 |
Nu ved jeg ikke så meget om international luftfart, men umiddelbart synes jeg at det lyder underligt at Lufthansa skulle købe SAS for så bare at nedlægge hele lortet og fyre alle medarbejdere. Det giver simpelthen ikke nogen mening. Hvem siger at danskere, svenskere og nordmænd fremover vil vælge Lufthansa? Hvis man alligevel skal have et stop på vejen, hvorfor så vælge Tyskland? |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 13/09-2008 17:03
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Jeg giver Hep ret i hans antagelser omkring re-strukturering. Naturligvis køber de ikke SAS for at fortsætte en underskudsgivende skude med pivende medarbejdere, og ruter der ikke giver afkast. Men - Hep glemmer én ting dog; SAS er lang fra de eneste med interkontinelle ruter ud af CPH. Jeg tror at KLM, British Airways, Thai Aiways, United Airlines, og alle de andre der lander i CPH, ville blive slemt skuffede over et manglende ground crew Og blot fordi SAS kommer på nye hænder, tvivler jeg på at denne del giver underskud, hvorfor det ville være mærkeligt om de skulle give afkast på det. Jeg heller ikke heeelt enig i at de afskærer alle langturs-ruter. Den populære rute til BKK tvivler jeg også på giver undskud. Det ville derfor være mærkeligt at skære ruten væk, med mindre de bare renser tavler, og tager alle ruter ud. Lad os se - Uanset hvad, flyver jeg med Thai Airways, så det kommer nok ikke til at ramme mig alligevel |
|
|
Hep |
Lagt på d. 13/09-2008 19:18
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Locturian skrev: Jeg giver Hep ret i hans antagelser omkring re-strukturering. Naturligvis køber de ikke SAS for at fortsætte en underskudsgivende skude med pivende medarbejdere, og ruter der ikke giver afkast. Men - Hep glemmer én ting dog; SAS er lang fra de eneste med interkontinelle ruter ud af CPH. Jeg tror at KLM, British Airways, Thai Aiways, United Airlines, og alle de andre der lander i CPH, ville blive slemt skuffede over et manglende ground crew Og blot fordi SAS kommer på nye hænder, tvivler jeg på at denne del giver underskud, hvorfor det ville være mærkeligt om de skulle give afkast på det. Jeg heller ikke heeelt enig i at de afskærer alle langturs-ruter. Den populære rute til BKK tvivler jeg også på giver undskud. Det ville derfor være mærkeligt at skære ruten væk, med mindre de bare renser tavler, og tager alle ruter ud. Lad os se - Uanset hvad, flyver jeg med Thai Airways, så det kommer nok ikke til at ramme mig alligevel KLM og British Airways er ikke handlet af SAS ground crew og har i øvrigt heller ingen direkte interkontinentale ruter ud af København. Thai Airways har deres rute til Bangkok, men det er ikke svært at skifte leverandør hvis det skulle være - med en daglig afgang ud af København er det ikke meget handling der er krav på. Der findes andre selskaber der flyver interkontinentalt ud af København, men ruteudbuddet er altså stærkt begrænset. Naturligvis vil der komme andre selskaber ind i stedet for SAS, men alvorligt talt er det sku ikke en fornøjelse at flyve med United Airlines, Delta, Continental eller lignende til USA. M.h.t SAS' populære rute til Bangkok er det den interkontinentale rute der giver allerstørst underskud. Trafikken til Bangkok er primært turister og dermed bliver der ikke fuldt op på de dyre pladser, som reelt er det som flyselskaberne tjener på. De allerstørste problemer med SAS interkontinentale ruter er at piloternes fagforening kræver 3 piloter på alle langruterne, selv om praktisk talt alle andre selskaber kun flyver med 2. Derudover benytter SAS en fælles ancienitetsliste på tværs af DK, SE og NO når det kommer til udnævnelse af kaptajner. Derfor kan en Norsk pilot altså godt blive udnævnt til kaptajn på ruter ud af Danmark. Tænk på hvilke omkostninger der er forbundet med at fragte en pilot fra f.eks Oslo til København for at han kan være kaptajn på en rute København-London. Når så han er færdig med at flyve skal han fragtes hjem til Norge igen. Alt dette på SAS' regning santidigt med at kaptajnens effektive arbejdstid er stærkt reduceret fordi han reelt er på arbejde når han bliver fragtet som "passivt crew". Eftersom at dette er en del af piloternes overenskomst og hver gang at SAS har prøvet at pille ved det har de strejket mener jeg at det er langt mere sandsynligt at Lufthansa bare nedlægger skidtet istedet for. Anyways. Vi får se hvad der sker;o) |
|
|
crazy_guy77 |
Lagt på d. 13/09-2008 20:34
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 52 |
Inden at Lufthansa var inde i billedet var SAS begyndt at sælge ud af sine handlinger med flyverne såsom Swiss air, lufthansa, Thai air og Singaporre air. Det er så kun Swiss air som er rykket over til Novia lige pt. Men der skulle vidst nok forekomme en aftale med at Thai og singaporre kommer over til Novia i det nye år. Der gik så også et rygte derude om at Lufthansa skulle derover fra d. 1/11-08, men som sagt det er bare et rygte. så virker som om at de bare vil nedlægge det meste af SAS. |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 14/09-2008 07:25
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Hep - Jeg mistænker dig for at arbejde i luftfartsindustrien? Var da utroligt hvor meget viden du har om det Du argumenterer godt for dig, og jeg er også lidt ligeglad om det er SAS eller et andet selskab der flytter min baggage, så længe det bliver gjort effektivt, hurtigt, og sikkert...
|
|
|
goldwing |
Lagt på d. 14/09-2008 10:16
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
Jeg forstår godt at SAS sælges, for selvfølgelig kan de ikke tjene penge med alle disse forkælede kabinepersonale og piloter som ikke kan få penge nok, og er ikke bange for at strejke og tage tusinde rejsende som gisler...... fyr dem, tak. ... |
|
|
Hep |
Lagt på d. 14/09-2008 11:33
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Locturian skrev: Hep - Jeg mistænker dig for at arbejde i luftfartsindustrien? Var da utroligt hvor meget viden du har om det Du argumenterer godt for dig, og jeg er også lidt ligeglad om det er SAS eller et andet selskab der flytter min baggage, så længe det bliver gjort effektivt, hurtigt, og sikkert... Du er ikke helt skævt på den ;o) Jeg har arbejdet som konsulent inden for luftfartsbranchen i de sidste 10 år. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 14/09-2008 13:14
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Hej Hep, LSG Skychefs bliver påvirket og må fyre mennesker Din "profeti" er allerede gået i opfyldelse : grundet SAS aflysninger af diverse afgange og deraf afbestelingen af mad, har LSG lige fyret 50 medarbejder (bl.a. Webmasters bror og min svigerinde, efter SIFU metoden). Redigeret af Lung Yao d. 14/09-2008 13:16 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 14/09-2008 18:43
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Føj for søren Lung Yao. Jeg har en rigtig god kammerat fra LSG der pt er på ferie i Thailand (en måned) Og han vil helt sikkert ryge ud når det kommer til SIFU/LIFO. Har du evt. henvisninger til nogle online informationer? Jeg har prøvet at søge uden at finde noget. mvh rinpoche |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 15/09-2008 21:33
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Rinpoche, Send en PB til webmaster, og spørge ham. M.h.t. din ven, så kommer han i Job-banken hos LSG.Og hvis/når DLH overtager SAS, ville det være godt for LSG, da det var "SAS" afbestillinger som var årsag til afskedigelser hos LSG. Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |