Se indlæg
 Udskriv debat
Gode råd vedr. bankgaranti.
bentmj
Jeg har en dejlig kæreste i Bangkok som jeg skal besøge igen til efteråret, og derefter var det vores plan at søge et 3 mdr. visa til hende så hun kan komme til Danmark først i 2009.
Det er i god tid men vi undersøger mulighederne allerede nu, og vi har et stort problem.
De forskellige dokumenter som invitation, schengenvisa osv. har vi helt styr på, og så gik jeg i min bank for at forhøre mig vedr. anfordringsgaranti(bankgaranti), og banken ville gerne hjælpe os hvis jeg kunne deponere det krævede beløb på ca. 56.000 kr, men jeg har ikke beløbet, og kan ikke låne det, så derfor ingen bankgaranti.
Det skal siges at jeg kun har været kunde i banken i 7 mdr. og har da overskud på kontoen men langt fra beløbet, så hvad gør vi nu?
Er der nogen her som kan hjælpe os med gode råd??

John
US kan men, skal ikke kræve garantien, jeg har aldrig hørt om at de ikke har krævet den ved et førstegangs besøg.
Så du er desværre nødt til at finde ud af om der er nogen der vil stille garantien for dig.
Jeg ville løbe forskellige banker på døren, der skal nok være en der vil stille garantien for dig, mod at du flytter dine bank forretninger til deres bank.

Håber du vil holde os orienteret.
Held og lykke.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Frankie-boy
Hej Bent,Smile såfremt du er en "god kunde" i din nuværende bank ( - Riber og diverse kreditore som løber efter dig Smile ) var måske en god ide at skifte bank igen, gå ned i den nye bank og fortæl at du gerne vil skifte, da du syntes at du har været en "god kunde" ,men de vil ikke stille garantien i din bank, så er der lidt og "forhandle om" du starter evt. med en opsparing nu, så kan de se dine gode " evne til at spare op" før du skal bruge garantien i 2009, vil de ikke det, så er "forhandlingen" overstået med det samme.

MEEEEEEEEN alt kræver at du ikke står i diverse "dårlig betaler register"Cool

Held & lykke.

Frankie-boy.
Hilsen Frankie-boy.

"Do it my way"

WisawagonFaiFaa
Da min kone og jeg skulle stille en anfordringsgaranti, i forbindelse med vores familiesammenføring, henvendte vi os til Danske Bank, som jeg havde været kunde hos igennem en årrække. Selvom jeg havde en sund økonomi og jeg aldrig nogen sinde har været registreret som dårlig betaler, ville de kun tilbyde en deponeringsordning. De var oven i købet så frække, at kalde det en anfordringsgaranti, så de kunne score et højere oprettelsesgebyr.

Jeg forhørte mig derfor hos Jyske Bank og Nordea plus en række mindre banker. De små banker ville ligesom Danske Bank kun tilbyde deponeringsordninger. Jyske Bank tilbød en regulær anfordringsgaranti men krævede omkring 5000 kr. oprettelsesgebyr og 175 kr. i kvartalet. Nordea tilbød os ligeledes en regulær anfordringsgaranti til vistnok 400 kr. oprettelse og 275 kr. i kvartalet. Vi valgte naturligt nok Nordeas tilbud, da vi fandt tilbudene fra Jyske Bank og Danske bank fuldkomment urimelige.

Jeg tror det fremover kan blive vanskeligt at overtale bankerne til at lave anfordringsgarantier hvis man ikke høre til blandt de lukrative kunder. Årsagen er, at det er vanskeligt for bankerne at låne penge, så længe der er uro på de finansielle markeder.

Læren af det her er at hvis ens bank ikke er leveringsdygtig i de produkter man efterspørge så man shoppe videre til andre banker.

Mvh

WisawagonFaiFaa

Her er i øvrigt et par links der kan bidrage til emnet:

http://www.aegtes...c.php?t=58

http://www.dansk-...rowstart=0

Karabau
Bliv gift inden du kommer til DK så er der gode chancer for at undgå garantien, da du/I så søger som ægtefælleSmile og ikke nu som kæreste!

www.pattaya-lejlighed.com
quickmouse
karabau skrev:
Bliv gift inden du kommer til DK så er der gode chancer for at undgå garantien, da du/I så søger som ægtefælleSmile og ikke nu som kæreste!

det er vist ikke helt sandt det der, for at undgå garantien skal man have særbarn under 18 år ( læs: skilsmissebarn ).

vedr. garanti så er det bare med at rende bankerne på døren men se dig godt for fordi der er nogle banker der snu til at score kassen.

hvis bankerne ikke vil låne pengene ud, så må man jo optage et lån i evt. handelsfinans (meget dyrt) eller se om man kan låne af venner / bekendte. men undersøg nu mulighederne i diverse banker først.

der er diverse måder at stille garanti på, men få nu styr på det der med pengene først.
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Frankie-boy
Selv om du har barn/børn(under 18 år) vil du blive bedt om garanti ved 1 besøg, det er kun når i er blevet gift at du undgår garantien, hvis du har barn/børn ( under 18 år) Sad

Hilsen Frankie-boy.
Hilsen Frankie-boy.

"Do it my way"

bruno
Hvis du kender en der ikke har noget imod at kausoiner for dig, er det en mulighed eller hvis du kender en der ikke har noget imod at få låst beløbet i den periode og tør at løbe den risiko, for de behøver ikke at stå på din konto bare myndighederne har adgang, du kunne evt spæde til med lidt renter til vedkommende.

http://gj-blog.dk/
Hep
WisawagonFaiFaa skrev:
De var oven i købet så frække, at kalde det en anfordringsgaranti, så de kunne score et højere oprettelsesgebyr.

Det har ikke noget med hinanden at gøre. US stiller krav om en anfordringsgaranti - ikke en bankgaranti.

Forskellen på en bankgaranti og en anfordringsgaranti er ganske store. Ved en anfordringsgaranti garanteres US betaling ved første påkrav (anfordring), uanset om misligholdelse kan bevises eller ej.

Dette er ikke tilfældet med en bankgaranti.

Med hensyn til oprettelsesgebyr og løbende omkostninger for en anfordringsgaranti, varierer det fra bank til bank. Dog skal man huske at løbende omkostninger til anfordringsgarantier er fradragsberettigede i rubrik 44 på ens selvangivelse (eller hvad det nu hedder i dag).

sumsak
Hvis du ellers har orden i økonomien+arbejde og en rigtig bolig ( ikke værelse eller c/o adr. så søg om at få hende herop som aupair i huset, der gives så et års visa,men du skal selvfølgelig ikke sige du kender hende i forvejen, hun kan også tilmelde sig et aupair buro dernede,det koster lidt KR. men ikke 56000 Det er ikke ulovligt,man kan jo ikke gøre for man bliver forelsket i stuepigen. Undersøg det selv det er ikke så besværligt.

www.50368600.dk
Sam
Der skal IKKE stilles anfordringsgaranti når man er gift (uanset om man har særbarn eller ej).

"For hele immigrations-landegruppen gælder det, at udlændingemyndighederne kan betinge et visum af en økonomisk garanti på 54.813 kr. (2008-niveau). Der stilles dog ikke krav om økonomisk sikkerhedsstillelse i forbindelse med visumansøgninger fra ægtefæller, faste samlevere, mindreårige børn og forældre."

Se
http://www.nyidan...besoeg.htm

Jeg vil dog ikke anbefale at blive gift udelukkende for at undgå anfordringsgarantien.

bentmj
Hej Sam.
Tak for dit svar som jeg tror og håber er hvad jeg søger.
Jeg har været inde på "Ny i Danmark" og læse det nye dokument(2008), og forstår det således at når jeg besøger hende igen i Bangkok til oktober så gifter jeg mig med hende dernede og rejser hjem til DK og søger et 3 mdr. visa til hende, og så skal jeg ikke stille økonomisk garanti hvis hun søger som min hustru?
Som jeg læser det nye dokument kan de forlange økonomisk garanti hvis vi søger familiesammenføring til min hustru, er det korrekt forstået?

taleofdk
bentmj skrev:
Jeg har været inde på "Ny i Danmark" og læse det nye dokument(2008), og forstår det således at når jeg besøger hende igen i Bangkok til oktober så gifter jeg mig med hende dernede og rejser hjem til DK og søger et 3 mdr. visa til hende, og så skal jeg ikke stille økonomisk garanti hvis hun søger som min hustru?
Som jeg læser det nye dokument kan de forlange økonomisk garanti hvis vi søger familiesammenføring til min hustru, er det korrekt forstået?

Ja, rigtig forstået - husk at melde jeres ægteskab til kommunen når du kommer tilbage til DK Wink
It is amazing what a visit to Thailand can do www.holidaysinsiam.com

www.holidaysinsiam.com
Hep
bentmj skrev:
Hej Sam.
Tak for dit svar som jeg tror og håber er hvad jeg søger.

De kan ikke bede om økonomisk garanti for hendes Visum hvis i er gift, men hvis i efterfølgende søger om familiesammenføring VIL de bede om økonomisk garanti i 7 år (med mindre du har særbarn/børn)
Redigeret af Hep d. 08/05-2008 17:41

lols
Hej Bent,
Du skriver at du skal giftes med pigen i oktober. Tillykke med det.

Bare en enkelt kommentar herfra. Værd sikker på at brylluppet, incl guld og pengene der skal i skålen på dagen, ikke overstiger de 58.000 kroner. .......

Lols

Thai madsen
Hej Lols...
Kunne du ikke være rar at uddybe hvad du mener med dette?

Bare en enkelt kommentar herfra. Værd sikker på at brylluppet, incl guld og pengene der skal i skålen på dagen, ikke overstiger de 58.000 kroner. .......

lols
Hej Thai Madsen,
Har ofte set at et bryllup mellem en thai pige og "farang" kan koste et par hundrede tusinde baht i alene guldkæder til den kommende brud. Uanset hendes baggrund, forrige ægteskaber, børn og generel baggrund. Dertil kommer så en sum penge som lægges frem på selve dagen. Lægges i en skål, så alle gæsterne kan se om dem.

Mængden af penge afhænger sikkert at den enkelte famile og deres opfattelse af ægteskabet kontra "forretning". Men er beløbet i visse dele af Thailand ikke af en vis størrelse har jeg stærkt fornemmelsen af at familien vil tabe ansigt over at den "fremmede" ikke har penge nok. Derfor "forhandles" dette nogle gange på forhånd?

Ofte væsentlig højere beløb end et tilsvarende ægteskab mellem to thaiere. Sin sot syntes at være mange mange gange højere for faranger end hvad en thaimand vil betale? Måske 10-20 gange højere?

Beløbet har også en tendens til at blive mange mange gange højere når det er en farang der er ægtemanden end det kan forventes at pigen kan få fra en thailandsk mand familie?

Måske tager jeg fejl og skriv endeligt hvis det er tilfældet!

lols
En tilføjelse...

Da der er meget stor forskel på størrelsen af Sin Sot, mest afhængig af pigens baggrund og familie, skal jeg selvfølgelig fortælle hvad mine betragtninger er på bais af.

Det er datter af en gennemsnits landbrugsfamilie fra et mindre samfund i Isaan, med et, i forhold til Danmark, beskedent antal års skolegang bag sig.

Taler vi om en datter fra en velstående højtuddannet Bangkok familie vil situationen være helt anderledes.

Lols

Frankie-boy
Jeg tror at den bedste løsning er den fra Lols, au-pair, men så skal du have mindreårige børn/barn (forældre myndighed) den er dejlig sikker, og så kan hun jo være her i lang tid (med læs reglerne bla. max 30 år, ingen disp.) den med ingen garanti er mere tvivlsom læs lige her fra US:

For hele immigrations-landegruppen gælder det, at udlændingemyndighederne kan betinge et visum af en økonomisk garanti på 54.813 kr. (2008-niveau). Der stilles dog ikke krav om økonomisk sikkerhedsstillelse i forbindelse med visumansøgninger fra ægtefæller, faste samlevere, mindreårige børn og forældre.

Udlændingeservice [u]kan således efter en individuel og konkret vurdering stille krav til den person, ansøgeren skal besøge i Danmark, om en økonomisk garanti. [/u] ( og det gør de altid Sad

Jeg har aldrig hørt, at der ikke skal betales garanti, med mindre der er hjemmeboende børn, men det kan selvfølgelig være nyt, men jeg tvivler.....?
Og hvorfor gifte sig bare fordi du gerne vil have din kæreste på besøg....?
Og det er rigtig som de "garvede" skriver, bryllup,guld,gaver,penge til familie.......nej den er for langt ude......

Det var jo kun et besøg af kæresten ik...?

Jeg vil stærkt anbefale: "ingen kirkeklokker" eller "munke cermoni"., bare for din egen skyld på lang sigt.....

Prøv mit tidligere råd, det er mere passende.
Hilsen Frankie-boy.

"Do it my way"

WisawagonFaiFaa
I daglig tale er der mange der bruger udtrykket bankgaranti omkring den sikkerhed man anmodes om når man søger visum eller familiesammenføreing. Og det er der i og for sig ikke noget galt i da banken jo rent faktisk garanterer for sikkerhedsstiller (banken laver det der kaldes en garantibegæring).

Men bortset fra det så har jeg slet ikke i mit tidligere indlæg anvendt ovenstående udtryk. Jeg synes derfor at dit indlæg Hep, rammer helt ved siden af og at du blot skaber en masse unødvendig forvirring.

Hvis man søger visum til en person uden for EU eller skal familiesammenføres med en person uden for EU vil man af udlændingeservice blive bedt om at stille sikkerhed. Sikkerhedens størrelse og reglerne for dens ophævelse afhænger af om den stilles for et visum eller en familiesammenføring.

Kravet om sikkerhed stilles af to forskellige grunde. Ved visum handler det om at visumansøgeren skal kunne hjemsendes uden omkostninger for staten. Ved familiesammenføring handler det om at dække udgifter til social hjælp (før hjemsendelse). Man kan altså ikke miste den stillede sikkerhed ved misligholdelse som Hep skriver.

Hvis man er gift med visumansøgeren eller har et bevisligt samliv med denne stilles der ikke krav om sikkerhed.

Hvis man har samværsret med børn fra et tidligere ægteskab stilles der ikke krav om sikkerhed ved familiesammenføring.

Sikkerheden kan stille enten som en anfordringsgaranti eller en deponering (også kaldet en pantsætning).

Ved en anfordringsgaranti findes pengene ikke men skal først findes i det øjeblik sikkerhedsstillerens hjemkommune gør krav på udbetaling. Det skal dog bemærkes at anfordringsgarantien i juridisk forstand opfattes som et lån og netop derfor kan provisionsudgiften fratrækkes i selvangivelsen.

Ved deponering skal sikkerhedsbeløbet deponeres på en lukket konto hvorfra sikkerhedsstilleren ikke kan hæve. Pengene kan enten være lånte eller komme fra egen opsparing. I tilfælde af at sikkerhedsstiller selv stiller hele beløbet tilbyder nogle banker at forrente det fulde beløb.

Anfordringsgarantien er almindeligvis dyre i oprettelsesafgift end deponeringen.

Uddrag af brev fra udlændingeservice

Anmodning om Sikkerhedsstillelse

Udlændingeservice har nu gennemgået din ægtefælles ansøgning om opholdstilladelse.

Vi har vurderet, at din ægtefælle opfylder betingelserne for at få meddelt opholdstilladelse i Danmark, såfremt du stiller økonomisk sikkerhed på kr. 5x.xxx til dækning af eventuelle fremtidige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, der udbetales til din ægtefælle, jf. udlændingeloven § 9, stk. 4.

...

Økonomisk sikkerhed kan stilles enten i form af en anfordringsgaranti stillet af et pengeinstitut eller en deponering på en dertil indrettet konto i et pengeinstitut, hvori din kommunalbestyrelse får pant, jf. bekendtgørelsen § 4, stk. 1.

Vi skal derfor bede dig om , at du via dit pengeinstitut inden 3 uger fra datoen på dette brev fremsender en anfordringsgaranti eller en pantsætningserklæring på kr. 5x.xxx, samt vedlagte oplysningsskema, til xxx kommune.

Stilles der sikkerhed i form af en anfordringsgaranti, skal anfordringsgaranti og vedlagte oplysningsskema i udfyldt stand sendes til kommunen.

Stilles der sikkerhed i form af en deponering, skal pantsætningserklæringen inklusiv pengeinstitutets noteringspåtegning og vedlagte oplysningsskema i udfyldt stand sendes til kommunen.

Det skal fremgå af oplysningsskemaet, at anfordringsgarantien eller pantsætningserklæringen gælder i 7 år fra den xx. xxx 200x og, at den er uopsigelig i gyldighedsperioden.

Det skal endvidere fremgå af garantien eller pantsætningserklæringen, at udgifter til gebyrer mv., herunder udgifter forbundet med oprettelse, transport og inddrivelse, afholdes unden omkostninger for den kommunalbestyrelse, som anfordringsgarantien er stillet overfor eller er transporteret til.

Mvh

WisawagonFaiFaa

Spring til debat: