Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Tale sproget thai.
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 17/03-2007 19:50
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1277 |
Hvade lige en diskusion med en mand der har boet her i 5 år og ikke vil lærer thai. Jeg syntes det er for dårligt at mange ikke vil sætte sig ind i sproget eller prøve at lærer det, jeg taler selv thai og mener det er en selvfølge at man prøver at lærer det.. vi vil jo selv have at de fremmede i danmark lærer vores sprog.. Hvor mange her taler engentlig thai og bor her til dagligt.?
Michael B Kristensen
|
|
|
claus31130 |
Lagt på d. 18/03-2007 02:38
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 966 |
Hej Saenddang....og i andre Kan kun give dig ret at man har "pligt" til at kunne bare lidt af sproget hvis man har valgt at bosætte sig hernede....hvis man kommer her på ferie med sin kone,ok så er det måske da rart at kunne nogen få sætninger men absolut ikke nødvendigt..... ...Kan da huske da jeg startede med at komme hernede,da var det bare smile og se glad ud....og så ellers ikke fatte en brik af hvad de sagde til en ...det betød så osse at man jo ikke kunne bevæge sig alenenogen steder hen,man var nødt til at have en tolk med.... Jeg taler selv thai nok til at jeg kan klare mig rimeligt hernede og det er da væsentligt sjovere nu end det var i starten...Kan da selv få det meste ordnet.... Her i det "rigtige" thailand er det i mine øjne simpelthen et must at tale bare et minimum af thai , da det er meget få mennesker her at man kan kommunikere med på andre sprog end thai.... I turistområderne er det nok ikke så vigtigt med om du kan thai kunne jeg forestille mig da der er flere der kan bare lidt engelsk.... Min konklusion er i hvertfald,inden jeg kunne snakke thai, synes jeg da osse at det var fedt at være hernede,efter jeg har lært thai er det bare endnu federe .....man kan sku være lidt med i det sociale liv hernede....Men når vi er nogen steder på kontorer eller på indkøb er det ikke altid jeg lige "viser" at jeg kan thai med det samme.....det er dog lidt sværere at skjule at jeg kan thai for mig da min kone kun taler thai... Så jo hvis man bor hernede fast mener jeg man har pligt til at lære thai sprog og kultur,selvom det godt kan være svært....men livet er sku meget sjovere hvis man kan begå sig på sproget og hvis man ved lidt om deres skikke og brug,selvom vi nogle gange kan synes det måske er latterligt med alt deres overtro,så lever de altså efter det..... Claus |
|
|
ncmohr |
Lagt på d. 18/03-2007 06:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 127 |
Jeg bor ikke i Thailand, men jeg har da altid forsøgt at lære diverse gloser på de lande jeg rejser til. Jeg har fundet at folk i landet sætter pris på at man gider sætte sig ind i deres sprog og det har ofte rigtigt mange positive resultater hvis man taler lidt af sproget til det land man rejser til. Hvis jeg nogensinde valgte at bosætte mig i Thailand ville jeg helt klart lære thai på højere niveau. Jeg tænker bare på hvor sure danskerne kan være over de arabiske mænd og kvinder der bor i landet her og ikke taler den mindste smule dansk.
Har rejst i afrika, europa og 6 gange i thailand. Alle gangene til aonang og krabi og Chiang mai. Skal til thailand igen i 2010 til Oktober. Der skal vi også vietnam for første gang.
|
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 18/03-2007 10:40
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Jeg kan kun tilslutte mig Claus` indlæg. Men det er faktisk lidt forbløffende så få udlændinge der bor i Thailand der rent faktisk taler sproget. Det er ihvertfald mit indtryk. Jeg mødte en ikke navngivet dansk hoteldirektør på Phuket sidste år. På trods af at han har boet der i 10 år, kan han stadig ikke mere end en håndfuld gloser. mvh rinpoche |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 18/03-2007 10:46
|
Godt så er det ikke kun mig der tænker sådan. Vi danskere kan desværre være lidt dobbeltmoralske igang imellem..Jeg taler selv kun thai med min kone og børn . men prøver også hvad jeg kan for at lærer dem mit modersmål. Bliver bare forbløffet hver gang jeg møder folk der ikke gider eller sætter sig til at lærer bare en lille smule. Jeg tror kun at de vil give dem store fordele og respekt. Det har jeg ihvertfald følt.
Michael B Kristensen
|
|
|
whopper |
Lagt på d. 18/03-2007 11:37
|
Begynder Antal indlæg: 5 |
hej ja man burde lære sproget men ligesom de fremmede her hjemme i dk.boer man jo næsten i getoer når man er i truistområderne jeg selv lærte kun lidt men når man kommer hjem i landsbyen ude på landet der lærte jeg at snakke rimliget meget men med chaing mai dialækt så det lige får en fra bangkok ikke forstår hvad man mener og jeg syntes ikke thai er svært at lære kun lige det med høj og lav tone |
|
|
MortenDue |
Lagt på d. 20/03-2007 21:03
|
Øvet medlem Antal indlæg: 194 |
Integration gælder vel begge veje. Og når nu hustruer, mænd, børn forlader deres fødeland for at prøve en tilværelse i en fremmed kultur sammen med dem de elsker, så er det mindste man kan gøre at lære noget om den kultur de KOMMER fra, herunder sprog. Jeg underviser pt. tyrkere, som kan et minimalt dansk (tal om gettoer!!), og hertil må jeg jo lære noget mere om deres kultur, religion og sprog. Både for at kunne være en god underviser, men også for at jeg kan vise dem en respekt over for deres rødder. Og det kan man ikke hvis man ikke "mod-integrere" sig. Og skik følge eller land fly - integration gælder begge veje!!! Chance favours the prepared mind
|
|
|
phuketchap |
Lagt på d. 19/08-2007 14:14
|
Begynder Antal indlæg: 1 |
Sproget Thai er jo meget svaert.....med samme ord der betyder forskellige ting afhaengig af tone hoejden....og skriftsproget er fonestisk...hvilket jo er grunden til at mange staver samme stednavn paa flere forskellige maader....her staves det som det udtales...fonetisk...selv i offielle vejvisere har jeg set samme stednavn stavet paa 3 forskellige maader.....saa ja, det er taltsaa uhyre svaert at tale og skrive Thai....og det er ikke noget man bare larerer paa et par uger...eller maaneder....vi taler om AAR! |
|
|
Lagt på d. 19/08-2007 15:22
|
|
Begynder Antal indlæg: |
er der censur på indlæggende man skiver her ???? har liget skrevet om undervisning her i bangkok men kan ikke se det Hej Jeppe Der er ingen som har slettet noget her. Admin Redigeret af d. 19/08-2007 18:02 |
|
|
Frank |
Lagt på d. 19/08-2007 15:50
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Jeg har flere gange oplevet, at mit indlæg ikke blev gemt. Det skyldes sikkert en eller anden forbindelsesfejl til databasen. Når det sker for mig, så klikker jeg et par gange på tilbageknappen - og vupti, så er jeg tilbage til der hvor jeg skrev. Så skal man ikke på den igen. Men for at undgå at lave hikke indlæg, hvor der står det samme flere gange, så er det smart lige at åbne i et andet vindue, og så se om det ikke skulle være kommet med alligevel. Der er nogle gange en lille forsinkelse. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 19/08-2007 18:22
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
phuketchap skrev: saa ja, det er taltsaa uhyre svaert at tale og skrive Thai....og det er ikke noget man bare larerer paa et par uger...eller maaneder....vi taler om AAR! Hvilket også gælder for et hvilkensomhelst europæisk sprog, hvis man kommer med fx asiatisk baggrund, og da i særdeleshed hvis man ikke er bekendt med vores alfabet. At lære "dagligdags talt thai" er ikke svært, tværtimod, man skal hverken bøje verber eller lære køn, ejheller lære flertalsendelser og bøjninger. Jeg tror grunden til at nogle kæmper lidt med det, er at de er nået op i alder hvor de ikke mere er studievante eller ikke er disciplinerede nok til at yde en målrettet indsats. Jeg har en række danske og tyske bekendte der er i 20`erne og begyndelsen af 30`erne, hvoraf nogle er thai gifte andre blot hyppige gæster i Thailand. De taler så at sige alle godt thai - på dagligdag basis. Men de har også lagt indsatsen, de fleste uden formel undervisning, blot ved at være i miljøet, lytte og lære. Respekt for det. At tage det til det næste niveau, læse/skrive og tale som de gør fx. i medierne for ikke at sige Rachatsap etc., ja, der vil jeg nok erklære mig enig, det kræver en rum tid, men mindre kan trods alt gøre det. |
|
|
tuktuk |
Lagt på d. 20/08-2007 05:24
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 540 |
Det er for mig fuldstændigt uforståeligt at folk der vil opholde sig i et land ikke sætter sig ind i bare den almindelige daglige tale som Rinpoche beskriver jeg kender flere som efter 1,2,3 eller flere år ikke engang kan bestille et måltid eller spørge om vej, heraf også mange unge mennesker.... Sjovt nok er min observation at de mennesker som ikke selv vil lære sproget også dem der råber højest når de nye danskere ikke vil intergrere sig hjemme i Danmark, men hernede holder de sig selv mest til danskere og snakker udelukkende engelsk... ja Danmark må være kendt for sin dobbeltmoral... Familie og venner ved at når man snakker til mig skal man snakke Babysprog eller "grilldansk" holde sig fra de kompliserede ord og så er der en chance for at jeg forstår, men det tager tid !! |
|
|
Saendaeng |
Lagt på d. 20/08-2007 09:32
|
Vi kan ikke blive mere enige Tuktuk
Michael B Kristensen
|
|
|
Lagt på d. 20/08-2007 10:04
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Davs Jamen hvis man nu ikke vil lære thai Så behøver man det vil heller ikke Man kan sagtens ha det hyggeligt, uden at snakke thai Jeg har da heller ikke lært thai.selv om jeg har boet derude mere eller mindre i 1½ år,jeg gad ikke prøve at lære det. Og prøver heller ikke nu, jeg syntes ikke jeg har brug for det Jeg kan få mad,og drikke uden, jeg kan køre taxi,bus og flyve uden Så nope det er lige gyldigt for mig. Bamsen Det er egentligt sjovt , det her spørgsmål bliver taget op regelmæssigt ligesom, sinsot hvorfor mon ?? |
|
|
tuktuk |
Lagt på d. 20/08-2007 10:13
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 540 |
Det kunne være det havde noget at gøre med respekt over for andre mennesker og deres land, jeg kan slet ikke være mere uenig i din mening Banse, der er jo ingen der siger du skal kunne tale flydende, men bare kunne klare dig lidt på deres sprog... VI forlanger jo også af de folk der kommer til Danamrk at de kan lidt af sproget og intergrere sig, hvorfor skal det så ikke fungere den anden vej også ???? Grunden til at Sinsot og sproget kommer op med jævne mellemrum er at der så vidt forskellige meninger, som normalt deles ind i to lejre, om man bare skal skide på traditionerne og almindelig pli, eller man skal forsøge og tilpasse sig det sted man har valgt at være.... Redigeret af tuktuk d. 20/08-2007 10:14 |
|
|
ebeth |
Lagt på d. 20/08-2007 10:45
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 586 |
Grilldansk...den var god tuktuk, det må være næsten som mit Thai der er markedsthai, blandet med et udvalgt og yderst intelligent 'landsbythai'. Min nu afdøde mand kunne ikke meget ud over "singsongkabong"... det var dovenskab, for hvorfor prøve at lære det -svære sprog- når han var i selskab med enten mig, der har forholdsvis godt sprogøre, eller Thaier der meget gerne ville lære/tale Engelsk. Et minimum af sproget bør læres hvis man opholder sig i landet regelmæssigt, andet finder jeg, må hellere passe på med mine ord nu... sløvt, et udtryk for manglende respekt. Hvis man har/er i et forhold til en Thai fatter jeg overhovedet ikke at man ikke taler/forsøger at lære sproget. Detteerenmandagformiddagssurtvejrregnogtordenopfattelseframig! |
|
|
Hep |
Lagt på d. 20/08-2007 11:32
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 510 |
Jeg har efterhånden tilegnet mig en del Thai selvom jeg ikke bor i Thailand. Jeg forsøger at lære sproget af flere årsager, men den årsag der vejer tungest er at jeg gerne vil kunne snakke med min kones familie og venner. Når vi er i Thailand 2-3-4 uger af gangen er det lidt belastende at man ikke kan følge med i samtalen og sidde og grine sammen med dem over et par kolde øl. Jeg mener også lige som TukTuk at det er et udtryk for respekt at man tilegner sig sproget på et eller andet niveau. Udlændinge som bosætter sig i Thailand og ikke ønsker at lære sproget er ikke bedre end de udlændinge der har boet her i Danmark i 20 år og stadigvæk ikke snakker dansk. |
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 14/12-2014 06:05
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
Denne mand skulle nok lære sig sproget mere end bare "sabai sabai" og undgå munkeslag "the foreigner tried to explain to the monk in English and said "fine, fine" to him. However, the monk misheard him saying "fai" which means buffalo in Thai jargon" Video http://www.bangko...ulok-train Hvad mener i ? |
|
|
lek |
Lagt på d. 14/12-2014 06:33
|
Øvet medlem Antal indlæg: 299 |
hæ hæ jamen alt kan jo misforståes hvis man vil. Men få fine til at lyde som Kwai.. så vil man misforståes. Fai er et alm kvinde navn / nickname |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 14/12-2014 08:00
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
GAMBIT skrev: Denne mand skulle nok lære sig sproget mere end bare "sabai sabai" og undgå munkeslag "the foreigner tried to explain to the monk in English and said "fine, fine" to him. However, the monk misheard him saying "fai" which means buffalo in Thai jargon" Video http://www.bangko...ulok-train Hvad mener i ? Jeg mener det er nok snarere "kwai" som betyder buffalo. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |