Se indlæg
Hvor mange penge sender i?
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 31/07-2017 23:05
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 38 |
Hej. Jeg vil med det samme beklage, hvis jeg ikke har været årvågen nok. Hvis dette emne, til trods for min søgning, alligevel skulle findes på dette store forum alligevel. Jeg er, på 4 år gift med en Thailænder. (En kvinde, forstås) Og kvinder er jo generelle en smule svære for os mænd at forstå. Jeg har sat mig ret godt ind i thai kultur, selvom jeg selvfølgelig ikke på nogen måde er ekspert af at have været i Thailand igennem en 10 år (kun ferie) Emnet omhandler penge. Penge som min kone sender til hendes familie i Thailand. Jeg indvilligede i sin tid i at vi kunne hjælpe hendes familie en lille smule. Hun har ingen børn i Thailand og hendes familie er tilhører middelklassen i Thailand. Udover fænomenet 'op til dig', var beskedne 5-600 kr fint i starten (altså for 3-4 år siden). Jeg havde måske naivt forventet at efter bryllupsfest i Thailand med tilhørende sinsod, stoppede man måske med denne økonomiske bistand. Jeg har forklaret min kone, at jeg gerne stadig vil hjælpe, men 1000 kr pr måned er max fra min side, uanset om fruen er i arbejde eller ikke. Jeg kunne godt tænke mig at spørge på dette forum, hvor meget hjælper i med? Hvad er 'normalen'? Selvom der selvfølgelig er mange aspekter, der spiller ind. Jeg har selv en smertegrænse, idet jeg også er velvidende om, jo mere jeg /vi hjælper, jo mindre arbejder familien i Thailand sgu En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
|
gunther |
Lagt på d. 31/07-2017 23:55
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 33 |
Det vil du ikke få ret mange til at svare ærligt på, de fleste faranger er fanget i det thailandske spin hvor my family i thailand altid vil være number one. De fleste thaikvinder er her som i Thailand kun sammen med farang på grund af penge, det fatter de fleste faranger heller ikke. Kan fortælle om mange faranger som bliver tager i røven, men han er jo handsum. |
|
|
GAMBIT |
Lagt på d. 01/08-2017 00:56
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1244 |
Hej Nongluk, godt emne me et godt spørgsmål. Det vil jeg gerne bidrage min oplevelse omkring når jeg lige har tid til det Fortsættelse følger...
Too much agreement kills a chat.
- Eldridge Cleaver |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 01/08-2017 05:52
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 4361 |
De får intet, har aldrig fået og vil aldrig nogensinde få en eneste Satang! De har alle jord, dyrker ris ell. andet, og div. børn og børnebørn har job ell. mulighed for job. Hvis Farang deler penge ud, indtræder den kroniske thai dovenskab og de bliver pludselig meget, meget trætte.. Nongluk skriver: "Hun har ingen børn i Thailand og hendes familie er tilhører middelklassen i Thailand." De skal slet ikke ha´penge, stop det omgående.. |
|
|
ghj |
Lagt på d. 01/08-2017 06:43
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 97 |
vi sender 2000 kr af min kones hårdt tjente penge (rengøring på syghus) da hendes familie høre til i lav indkomst gruppen i thailand, hun har 2 søstre som sælger mad på en militærbase i korat, og hendes mor har et lille landbrug i området, som bliver passet af kones lillesøstre og hendes mand, en del af de penge som vi sender går bla. til at søger for at søstrene børn kan komme i skole, det synes jeg er et godt formål, sidste år købte kones nice(hun er slinge,og kun til piger) nyt hus i korat, som vi også betalter lidt til, men som vi bruger som sommerhus når vi er i thailand, så jeg synes ikke vi sender for meget. MVH Gert MAN SKAL IKKE GØRE DET SVÆRERER END DET ER......
|
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 01/08-2017 13:34
|
Hej. Spændende læsning. Jeg sætter pris på jeres meninger.
En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
|
Nero |
Lagt på d. 01/08-2017 14:56
|
Øvet medlem Antal indlæg: 354 |
JohnBKK skrev: De får intet, har aldrig fået og vil aldrig nogensinde få en eneste Satang! De har alle jord, dyrker ris ell. andet, og div. børn og børnebørn har job ell. mulighed for job. Hvis Farang deler penge ud, indtræder den kroniske thai dovenskab og de bliver pludselig meget, meget trætte.. Nongluk skriver: [b]"Hun har ingen børn i Thailand og hendes familie er tilhører middelklassen i Thailand." De skal slet ikke ha´penge, stop det omgående.. Se nu bliver det spændende... Enig med John, men kender også problematikken med Thai'kone/datter/familie/økonomi. Din kone vil selvflg. gerne vise familien hjemme, at hun har scoret den rigtige farang og det viser man bedst ved, ja, at sende penge hjem. Det værste er hvis der er drenge i familien som arbejder før farang kommer på banen. Som John skriver lider de pludselig af akut dovenskab, nu hvor søster eller mor har scoret. Siger deres job op og forventer at blive forsørget, mens der bliver tanket godt op fra alkohol pusheren. Jeg har set det massevis af gange. Drengene bliver forgudet her i Thailand og det udnytter de på bedste og smarteste vis. Ny motorcykel.? Eller Dumphone.? Jeg ringer lige til Pi-saro og får den klaret. Hele dette scenarie, er virkelig noget der kan sætte farang/thai' forhold på svære prøver. Så til dig Nongluk, du er heldig, at der ikke er børn involveret her. |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 01/08-2017 19:25
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Jeg har læst romanen Private Dancer som handler om bar/go go piger og deres kunder i Bangkoks natteliv. Romanen bygger på virkelige ting og bla. læste man om en barpige som fik sendt penge fra fire forskellige mænd, fra fire forskellige lande, samtidigt med hun arbejdede i baren og gik ud med andre kunder. Så barpigen forstod virkelig at "skumme fløden" Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
gunther |
Lagt på d. 01/08-2017 23:36
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 33 |
Ja, en stor del faranger har det hårdt, endelig mødte han kvinden i sit liv og hun selvfølgelig the most handsum man ( ironi kan forekomme ) så skal han også til at forsørge the family i Thailand, men hav ikke medlidenhed med ham, de har selv bedt om det, hvis de lukker er kassen så findes der mange andre ensomme handsumme der er villig til at tage over i hvert fald for en tid til virkeligheden måske går op for farang. Nogle thai kvinder er også her som slaver for the family, arbejder hårdt i forskellige erhverv og sender største delen hjem til Thailand, så der leves livet behageligt afslappet så længe slaven holder ud. Er næsten hver gang jeg er i Thailand på et par forskellige barer for at snakke med pigerne og høre nogle sjove historier om farang din dong, mange af pigerne har flere hansum sponsorer, det lægger de heller ikke skjul på. Siger altid til pigerne tag hvad i kan få farang ber selv om det. |
|
|
ps12 |
Lagt på d. 02/08-2017 05:17
|
Begynder Antal indlæg: 23 |
Jeg sender 4000 kr om måneden |
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 02/08-2017 06:44
|
Lige til ham der gunther fyren. Tag endelig ikke fejl. Jeg har ikke skrevet dette indlæg for at opnå medlidenhed fra nogen. Jeg har heller aldrig fortrudt mit giftermål. Jeg er gift med en fantastisk sød pige. Og skulle vi, gud forbyde det, på et tidspunkt havne i en af de desværre mange skilsmisser, så har jeg det bedre end nogensinde. En hyldest skal her lyde til de thailandske kvinder jeg har mødt. Og hjælp til Thailand er meget mere nuanceret end bare at tro alle kvinder er golddiggere.
En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 02/08-2017 08:43
|
Tåbeligt.. |
|
|
farao54 |
Lagt på d. 02/08-2017 10:08
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 550 |
Jeg har siden vi blev gift betalt 500,- per måned, og samtidig gjort det knivskarpt, at der ikke falder så meget som en bøjet femøre mere af fra min side. Min kones søster bor sammen med moderen, som er den eneste, der (for tiden) skal 'forsørges', og dermed er behovet ikke så stort, som hos andre familier. Da min kone starter med selv at tjene penge, fortsætter jeg med at afsætte 500,- per måned, men disse penge forbliver i DK, som en slags opsparing til den dag, hvor der pludselig opstår et helbredsmæssigt behov for dem. Min kone betaler i dag selv hvad hun mener der er behov for, og er glad for min støtte i form af opsparing. Min personlige største frygt, er den dag søsteren skal pensioneres.. Hun har ingen børn.. Så hvem skal forsørge hende? Hun er ved at køre sin niece i stilling til den rolle, ved at betale for hendes universitetsuddannelse.. men kun så langt som til en bachelor.. og vi ved alle godt hvor langt det rækker for de fleste i Thailand... Min personlige tanker går nu i retning af at sponsorere denne niece's kandidat, for på den måde at forsøge at sikre en bedre start i erhvervslivet, og dermed en bedre løn, og bedre mulighed for at forsørge min kones søster, således at MIN kone slipper for det i fremtiden... Min kones familie mangler som sådan intet. De bor i et fint hus, med alle fornødenheder, omend noget bedaget. Så naturligvis har min kone store vilde planer om både nyt køkken, badeværelse, opvaskemaskine, vaskemaskine osv... Men som sagt... Det står for hendes egen regning.. EFTER hun har bidraget til husholdningen og udgifterne i hjemmet i DK. :-) |
|
|
Girobank |
Lagt på d. 02/08-2017 12:27
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 527 |
Helt enig med John, der er for meget! ps12 skrev: Jeg sender 4000 kr om måneden Tåbeligt.. Mae Phim, Klaeng, Rayong
www.maephimproperty.com |
|
|
dutling68 |
Lagt på d. 02/08-2017 12:56
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1381 |
og så er der alle dem som for sent penge hjem igennem deres veninder, så manden ikke finder ud af hvor meget hun sender hjem. som evt kan være tjent på det lokale bordel...
Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
Nongluk |
Lagt på d. 02/08-2017 13:17
|
farao54 skrev: Jeg har siden vi blev gift betalt 500,- per måned, og samtidig gjort det knivskarpt, at der ikke falder så meget som en bøjet femøre mere af fra min side. Min kones søster bor sammen med moderen, som er den eneste, der (for tiden) skal 'forsørges', og dermed er behovet ikke så stort, som hos andre familier. Da min kone starter med selv at tjene penge, fortsætter jeg med at afsætte 500,- per måned, men disse penge forbliver i DK, som en slags opsparing til den dag, hvor der pludselig opstår et helbredsmæssigt behov for dem. Min kone betaler i dag selv hvad hun mener der er behov for, og er glad for min støtte i form af opsparing. Min personlige største frygt, er den dag søsteren skal pensioneres.. Hun har ingen børn.. Så hvem skal forsørge hende? Hun er ved at køre sin niece i stilling til den rolle, ved at betale for hendes universitetsuddannelse.. men kun så langt som til en bachelor.. og vi ved alle godt hvor langt det rækker for de fleste i Thailand... Min personlige tanker går nu i retning af at sponsorere denne niece's kandidat, for på den måde at forsøge at sikre en bedre start i erhvervslivet, og dermed en bedre løn, og bedre mulighed for at forsørge min kones søster, således at MIN kone slipper for det i fremtiden... Min kones familie mangler som sådan intet. De bor i et fint hus, med alle fornødenheder, omend noget bedaget. Så naturligvis har min kone store vilde planer om både nyt køkken, badeværelse, opvaskemaskine, vaskemaskine osv... Men som sagt... Det står for hendes egen regning.. EFTER hun har bidraget til husholdningen og udgifterne i hjemmet i DK. :-) Det er sgu da flot og du har bestemt hjertet på rette sted. Jeg har sgu slet ikke gjort mig tanker om, den dag min frues 'de gamle' ikke længere kan arbejde... Selvfølgelig kan man 'vaske hænder', altså fralægge sig ethvert ansvar, men hvis sin thai partner ikke er rimelig tilfreds i livet, smitter det sikkert af på forholdet, på den lange bane. Jeg har godtnok ordnet det sådan at al indtægt (hendes og min) kan kun jeg disponere over. (Det lyder nok lidt frækt, men jeg er jyde) Vi sparer så op til pensionsalderen og et fremtidige liv i Thailand. Men spændende og tankevækkende at høre fra dig En ting er sjov, noget andet er skægt.
|
|
|
bokbok |
Lagt på d. 02/08-2017 13:33
|
Begynder Antal indlæg: 11 |
Girobank skrev: Helt enig med John, der er for meget! ps12 skrev: Jeg sender 4000 kr om måneden Tåbeligt.. Jeg kender ikke ps12 og kan derfor ikke sige om 4000 per måned er for meget eller for lidt. Jeg synes til gengæld at det er tåbeligt at at sige at det er for meget hvis man ikke kender ps12 - men det er selvfølgelig muligt at johnbkk og Girobank kender ham. For nogle kan 1000 kr være tåbeligt og andre 5000 kr ganske fornuftigt - det er vel et spørgsmål om økonomisk formåen, hvad der betales for og hvor godt man ønsker svigerfamilien skal have det samt hvor egoistisk man er. Jeg betaler 10000 baht hver måned til svigermor og far som er for gamle til at arbejde og derfor er uden indkomst - det synes jeg giver dem et rimeligt liv - og de er meget taknemmelige. Min kone har 4 brødre som også bidrager til forældrenes underhold omend med væsentligt mindre end jeg gør. |
|
|
Nero |
Lagt på d. 02/08-2017 14:34
|
Øvet medlem Antal indlæg: 354 |
Girobank skrev: Helt enig med John, der er for meget! ps12 skrev: Jeg sender 4000 kr om måneden Tåbeligt.. 4000 Dkk, svarende til ca. 20.000.- bht pr. md. til en Thai' familie som i forvejen ikke mangler noget. Ja, undskyld mig, det er sgu vanvittigt.! Rigtig, rigtig mange penge for en Thai'. |
|
|
JohnBKK |
Lagt på d. 02/08-2017 15:52
|
bokbok skrev: Girobank skrev: Helt enig med John, der er for meget! ps12 skrev: Jeg sender 4000 kr om måneden Tåbeligt.. Jeg kender ikke ps12 og kan derfor ikke sige om 4000 per måned er for meget eller for lidt. Jeg synes til gengæld at det er tåbeligt at at sige at det er for meget hvis man ikke kender ps12 - men det er selvfølgelig muligt at johnbkk og Girobank kender ham. For nogle kan 1000 kr være tåbeligt og andre 5000 kr ganske fornuftigt - det er vel et spørgsmål om økonomisk formåen, hvad der betales for og hvor godt man ønsker svigerfamilien skal have det samt hvor egoistisk man er. Jeg betaler 10000 baht hver måned til svigermor og far som er for gamle til at arbejde og derfor er uden indkomst - det synes jeg giver dem et rimeligt liv - og de er meget taknemmelige. Min kone har 4 brødre som også bidrager til forældrenes underhold omend med væsentligt mindre end jeg gør. Nej, kender ikke ps12, ikke nødvendigt for at skrive "tåbeligt" - for det er da komplet tåbeligt. Men OK, vi er forskellige, damerne ligeså, nogle er grådige, andre mere fornuftige, men alle venter vel egentlig på at farang en dag kradser af og efterlader sig hus, bil, guld og penge i banken, det er da vilkårene for alle.. Ku´godt tænke mig at vide hvad din kones 4 brødre bidrager med. Folk kan i dagens Thailand tjene ganske udmærket ved alm. jobs, 15-20K pr. md. er ikke ualmindeligt, og de ku´ vel sagtens undvære 2-3K pr. mand skulle jeg mene. Sammen med dine 10K kan de gamle da leve ganske fornuftigt, fint nok. Men hvis de brødre nu faktisk gav de penge jeg skrev, så behøvede du jo ikke bidrage, vel? Forstår slet ikke, og vil aldrig kunne forstå, hvorfor hulen man i år 2017 skal forsørge hele familien, eller det der er tilbage af den, wake up folkens! |
|
|
ps12 |
Lagt på d. 02/08-2017 16:43
|
Begynder Antal indlæg: 23 |
Nej men tåbeligt svar du kommer med.Du har altid udstillet hvor mindrebemidlet du er. Så dig tager jeg på ingen måder seriøst, kun som en sølle person. |
|
Spring til debat: |