Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Visum, indrejse og ophold i Thailand » Generelt omkring visum og indrejse
 Udskriv debat
Nye krav " Indkomstbrev"
DJ
Jeg har nu boet i Thailand i snart 4 aar, de foerste aar med " marriedvisa ", men syntes det var besvaerligt med mange papirer, saa sidste aar lavede jeg det om til retirementvisa med " Indkomstbrev " fra ambassaden, og det gik ganske let. Jeg har saa lige vaeret paa immigration Nong Khai paa sidste 90 dages besoeg inden fornyelse, og fik besked paa, at naar jeg kom naeste gang skulle jeg ud over nyt
" Indkomstbrev " fra ambassaden medbringe brev fra min thailandske bank om at der vitterligt er blevet overfoert min. 65.000 THB hver maaned.

Jeg kan ikke se noget om dette, er dette nye krav eller er det maaske kun her i Nong Khai ?

JohnBKK
Det må være lokalt, det er typisk, især nord- og nordøstpå synes jeg.

I Bangkok forlanger de det ikke.

hugoboerge
JohnBKK skrev:

Et medlem som paa et tidspunkt boede paa Phuket maatte lade sit kredit kort fotokopiere til immigrationen. De ville helst have begge sider men fik kun forsiden.

Der er garanteret ingen som paa et hvilket som helst tidspunkt overfoerer THB 65,000.- noejagtigt til deres Thai bank.

Bade-Dyr
hugoboerge skrev:

JohnBKK skrev:

Et medlem som paa et tidspunkt boede paa Phuket maatte lade sit kredit kort fotokopiere til immigrationen. De ville helst have begge sider men fik kun forsiden.

Der er garanteret ingen som paa et hvilket som helst tidspunkt overfoerer THB 65,000.- noejagtigt til deres Thai bank.

Derfor de vil se bevis for minimum 65.000 baht pr måned der kommer ind i landet, som skrives.

Men NEJ, Dette er ikke nyt, har været sådan flere steder i nogle år nu.
Og som jeg skrev på siden her i 2014, Og det nok vil bliver flere og flere Immigration kontor rundt omkring der vil tage det i brud.
Men som flere af siden bruge var uenige i, Kan man jo idag selv se at det er metoden flere steder de bruger nu !!!

De gøre der for at tjekke man har den indkomst man påstår, Da de simpelhen ikke tro på indkomsterklæring fra de forskellige lande Ambassade efter de er blevet klar over hvordan mange snyder på den front.
Samt de tjekke at der faktiske kommer penge ind i landet ude fra, Og man derved ikke arbejde i landet.

Da det her er Thailand, Er hvad der kræves forskellige fra Immigration kontor til den næste.
Nogle skal det være minimum det beløb 40K / 65K, Om det er Married eller Retirement.

Andre vil de bare se man overføre penge hver måned, Beløbet betyder intet.

Nogle går 3 måned tilbage, nogle 6 måned.

Og der er sikker kontor rundt omkring, Hvor de gøre noget andet. Sådan er det jo her i Thailand.

Og som jeg skrev i 2014, Det bliver flere og flere kontor der tager metoden i brug, Og der er udlænding egen skyld, Det kommer sig af alt det snyd, ulovlige arbejde i landet, Så derfor mere og mere kontrol med alt.

Kim Ludvigsen
Bade-Dyr skrev:

De gøre der for at tjekke man har den indkomst man påstår, Da de simpelhen ikke tro på indkomsterklæring fra de forskellige lande Ambassade efter de er blevet klar over hvordan mange snyder på den front.
Samt de tjekke at der faktiske kommer penge ind i landet ude fra, Og man derved ikke arbejde i landet.

Et indsat beløb på en bankkonti kan man nu heller ikke tro på. Det er jo let at overføre 65.000 baht til kontoen og så senere overføre en del af beløbet tilbage til udlandet via banken eller på anden vis.

Jeg er glad for, at jeg ikke bor her fast - især hvis man ikke kunne snyde med beløbet - jeg ville simpelthen ikke være i stand til at bruge så mange penge.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Anjin
@Kim

"Jeg er glad for, at jeg ikke bor her fast - især hvis man ikke kunne snyde med beløbet - jeg ville simpelthen ikke være i stand til at bruge så mange penge."

Du ville sikkert kunne få meget kvalificeret hjælp af din Thai-kvinde hvis forbruget ville være et problem Smile

JohnBKK
Måske på tide at bruge metoden med THB 800K på en bankbog 2 mdr. før, så er man da fri for alle deres påhit og dok. for overførsel.

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

Bade-Dyr skrev:

Et indsat beløb på en bankkonti kan man nu heller ikke tro på. Det er jo let at overføre 65.000 baht til kontoen og så senere overføre en del af beløbet tilbage til udlandet via banken eller på anden vis.

Jeg er glad for, at jeg ikke bor her fast - især hvis man ikke kunne snyde med beløbet - jeg ville simpelthen ikke være i stand til at bruge så mange penge.

jeg ville simpelthen ikke være i stand til at bruge så mange penge.

@Kim Ludvigsen - har du taenkt dig at bo i telt ? der er ogsaa andre udgifter forbundet med at bo her fast saa som el, vand, kabel tv, transport men det har du maaske overset ?

Et indsat beløb på en bankkonto kan man nu heller ikke tro på.
Hvordan det ? Det vil fremgaa helt klart at der er gaaet THB 65,000.- ind paa kontoen eller er der noget jeg har misforstaaet eller overset ?

At immigrationen maaske ikke tror paa ambassadernes dokumentation som Bade-Dyr skriver er der nok noget om. Mig bekendt saa udsteder den amerikanske ambassade dokumentation baseret paa ansoegers udsagn, altsaa uden bevis. "In God We Trust".

Bade-Dyr
JohnBKK skrev:

Måske på tide at bruge metoden med THB 800K på en bankbog 2 mdr. før, så er man da fri for alle deres påhit og dok. for overførsel.

Ja det er en mulighed, Hvis man har de 800k.

Nogle der ikke overføre de 65.000 baht pr måned, og hvor der Immigration kontor kræver det.
Er hoppet over på kombination metoden.
Altså hvis de overføre, Lad og siger 35.000 baht pr måned. Så bliver det:

35.000 X 12 (måneder) = 420.000 baht.

800.000 - 420.000 = 380.000 baht Man skal havde i banken. Plus lidt ekstra pga kurs svingning.
Der er så igen lidt forskellige regler rundt omkring på landet Immigration kontor om/hvor længe de penge i banken skal havde været der.

Kim Ludvigsen
Anjin skrev:

@Kim

"Jeg er glad for, at jeg ikke bor her fast - især hvis man ikke kunne snyde med beløbet - jeg ville simpelthen ikke være i stand til at bruge så mange penge."

Du ville sikkert kunne få meget kvalificeret hjælp af din Thai-kvinde hvis forbruget ville være et problem Smile

Sådan en har jeg ikke - det er nok derfor, det kniber med at bruge penge LOL LOL
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:

@Kim Ludvigsen - har du taenkt dig at bo i telt ? der er ogsaa andre udgifter forbundet med at bo her fast saa som el, vand, kabel tv, transport men det har du maaske overset ?

Jeg bor i en forholdsvis dyr lejlighed, 25.000 baht om måneden, og jeg bor nok et af de dyreste steder i Thailand, Patong. Jeg har ikke køkken, så stort set alle måltider foregår på restauranter. Alligevel ligger mit forbrug på mindre end 40.000 baht om måneden, alt inklusive. Og dog, en enkelt ting er ikke med i det budget, indkøb af scooter. Skal nok snart have opgraderet, så der kommer en ekstra udgift i den forbindelse.

hugoboerge skrev:
Hvordan det ? Det vil fremgaa helt klart at der er gaaet THB 65,000.- ind paa kontoen eller er der noget jeg har misforstaaet eller overset ?

Du har overset, at pengene lige så let kan gå den anden vej igen. Eksempler:

1) Man tjener penge i Thailand og har ikke brug for at overføre noget: Man overfører så 65.000 baht til sin thailandske bank, og dagen efter overfører man 65.000 baht til sin udenlandske bank. Det kan evt. gøres via Western Union eller en anden bank, hvis det ikke skal fremgå af kontoudskriften.

2) Man arbejder ikke, men kan ikke bruge så mange penge, eller har reelt ikke en indtægt på 65.000 baht om måneden: Man overfører 65.000 baht til den thailandske bank, og man overfører så de 35.000 baht dagen efter til sin danske bank, hvor de står til næste måneds overførsel af 65.000 baht.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Bade-Dyr
Ja, Det er nu ikke så dyrt at leve i Thailand.

Da jeg boede i Bangkok i total ny istandsat town house til 8.000 baht pr måned, som single var mit forbrug lige omkring de 25.000 - 30.000 baht pr måned, Og jeg mangle skam intet.

Da jeg flytte til Nonthaburi i lejelighed til 10.000 baht pr måned, var måneder forbrug ca på de 30.000 baht pr måned.

Da konen kom ind i billedet steg det til ca 40.000 baht pr måned.

Her i huset i Bang Saen brugte vi i sidste måned 42.000 baht (Ja vi skriver op hver dag/måned og gemmer).
Vi har også haft måned her i huset med et forbrug på 28.000 baht, 35.000 baht. osv

Der er vel ingen grund til at bruge penge på at sende penge hjem igen Kim ?

Dem man ikke bruge spare man op, Og efter et års tid, Kan man så bruge kombination metoden, Altså overføre mindre og resten i banken. Så er det jo "kun" første år man overføre mere end ens behov. Det ville jeg selv gøre, Da jeg synes det er spild af penge at overføre til Thailand, for bagefter at overføre til Danmark igen. osv

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

Jeg bor i en forholdsvis dyr lejlighed, 25.000 baht om måneden, og jeg bor nok et af de dyreste steder i Thailand, Patong. Jeg har ikke køkken, så stort set alle måltider foregår på restauranter. Alligevel ligger mit forbrug på mindre end 40.000 baht om måneden, alt inklusive. Og dog, en enkelt ting er ikke med i det budget, indkøb af scooter. Skal nok snart have opgraderet, så der kommer en ekstra udgift i den forbindelse.

hugoboerge skrev:

1) Man tjener penge i Thailand og har ikke brug for at overføre noget: Man overfører så 65.000 baht til sin thailandske bank, og dagen efter overfører man 65.000 baht til sin udenlandske bank. Det kan evt. gøres via Western Union eller en anden bank, hvis det ikke skal fremgå af kontoudskriften.

2) Man arbejder ikke, men kan ikke bruge så mange penge, eller har reelt ikke en indtægt på 65.000 baht om måneden: Man overfører 65.000 baht til den thailandske bank, og man overfører så de 35.000 baht dagen efter til sin danske bank, hvor de står til næste måneds overførsel af 65.000 baht.

Nu tror jeg Kim Ludvigsen overser noget - hvis man tjener i penge i Thailand, saa har man ogsaa en arbejdstilladelse og saa har det ingen indflydelse hvad angaar overfoersler paa THB 65,000.-. Hvis man tjener penge i Thailand og ikke har arbejdstilladelse saa bryder man loven.

ad punkt 2) hvem kan leve for THB 30,000.- om maaneden ? bolig plus andre leveomkostninger.

Kim Ludvigsen
Bade-Dyr skrev:
Der er vel ingen grund til at bruge penge på at sende penge hjem igen Kim ?

Hvis man har dem, og man bor i Thailand, så nej. Eksemplerne var for at vise, at beløbet ind på bankkontoen hver måned absolut ikke er et bevis for, at man har pengene. I Thailand eller i det hele taget.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

JohnBKK
hugoboerge skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

hugoboerge skrev:

Nu tror jeg Kim Ludvigsen overser noget - hvis man tjener i penge i Thailand, saa har man ogsaa en arbejdstilladelse og saa har det ingen indflydelse hvad angaar overfoersler paa THB 65,000.-. Hvis man tjener penge i Thailand og ikke har arbejdstilladelse saa bryder man loven.

ad punkt 2) hvem kan leve for THB 30,000.- om maaneden ? bolig plus andre leveomkostninger.

Det er der mange der gør, ude på landet, langt væk fra barer, glædespiger, McDonalds, Pizzahut, The Mall osv. osv.

Når jeg bliver folkepensionist skal jeg leve for det beløb, men det bliver selvfølgelig i et hus der er betalt, så der kun er udgift til el og vand, så det går vel nok. 800K er der også på bogen til Immigration.
Redigeret af JohnBKK d. 02/02-2016 05:54

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:

Ja, overførslerne skulle bevise, at man har penge og derfor ikke behøver at bryde loven og arbejde. Men som sagt, så beviser overførslerne ikke, at man har pengene, man skal blot have en startkapital, så man kan overføre den første gang.

hugoboerge skrev:

Udover de fleste thailandske familier: Læs mit og Bade-Dyrs indlæg igen.

Hvis du i mit tilfælde udskifter huslejen med en på 10.000 baht, hvilket absolut ikke er en utopi, så ville jeg med 30.000 baht have et overskud på 5.000 baht om måneden (*). Jeg er sikker på, at andre kan leve meget billigere end jeg gør i Patong, hvor jeg ikke forsøger at spare og heller ikke mangler noget. Jeg køber ikke engang mad fra de billige madvogne, fordi jeg foretrækker bord og stol og åben himmel, når jeg spiser.

For nogle år siden brugte jeg cirka 15.000 baht på en måned i Chiang Mai. Det dækkede hotel, mad og andre omkostninger.

* Eftersom jeg ikke lever på fuld tid i Thailand, er der omkostninger, som jeg ikke har, fx forsikring.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

Ja, overførslerne skulle bevise, at man har penge og derfor ikke behøver at bryde loven og arbejde. Men som sagt, så beviser overførslerne ikke, at man har pengene, man skal blot have en startkapital, så man kan overføre den første gang.

hugoboerge skrev:

Udover de fleste thailandske familier: Læs mit og Bade-Dyrs indlæg igen.

Hvis du i mit tilfælde udskifter huslejen med en på 10.000 baht, hvilket absolut ikke er en utopi, så ville jeg med 30.000 baht have et overskud på 5.000 baht om måneden (*). Jeg er sikker på, at andre kan leve meget billigere end jeg gør i Patong, hvor jeg ikke forsøger at spare og heller ikke mangler noget. Jeg køber ikke engang mad fra de billige madvogne, fordi jeg foretrækker bord og stol og åben himmel, når jeg spiser.

For nogle år siden brugte jeg cirka 15.000 baht på en måned i Chiang Mai. Det dækkede hotel, mad og andre omkostninger.

* Eftersom jeg ikke lever på fuld tid i Thailand, er der omkostninger, som jeg ikke har, fx forsikring.

Kim Ludvigsen - det immigrationen visse steder er interesseret i er at der gaar penge ind paa kontoen og det er saa det. Hvad folk bruger pengene til efterfoelgende er for dem ligegyldigt.

[url]For nogle år siden brugte jeg cirka 15.000 baht på en måned i Chiang Mai. Det dækkede hotel, mad og andre omkostninger.[/url]

Well done. Hvad hedder hotellet ?

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:
Kim Ludvigsen - det immigrationen visse steder er interesseret i er at der gaar penge ind paa kontoen og det er saa det. Hvad folk bruger pengene til efterfoelgende er for dem ligegyldigt.

Jeg påpeger såmænd blot, at penge der går ind hver måned ikke er et bevis for, at folk vitterligt har de penge. Det kan være, de er ligeglade, bare de ser, at der er gået penge ind - det vil jo ikke være første gang, at man har fuldstændig værdiløse regler i Thailand.

hugoboerge skrev:
[url]For nogle år siden brugte jeg cirka 15.000 baht på en måned i Chiang Mai. Det dækkede hotel, mad og andre omkostninger.[/url]

Well done. Hvad hedder hotellet ?

Sabai House (link til Google Maps). Det er et lille familieejet hotel på khampangdin Rd, det er ikke på Agoda eller andre steder. De 15.000 fordelte sig på 7.000 til hotel og 8.000 til alt andet - eller omvendt. Når jeg har gået rundt har jeg da set hotelværelser til 5.000 pr. måned, men om de har været til at leve i, ved jeg ikke.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Anonym Bruger
Kim Ludvigsen skrev:

Sabai House (link til Google Maps). Det er et lille familieejet hotel på khampangdin Rd, det er ikke på Agoda eller andre steder. De 15.000 fordelte sig på 7.000 til hotel og 8.000 til alt andet - eller omvendt. Når jeg har gået rundt har jeg da set hotelværelser til 5.000 pr. måned, men om de har været til at leve i, ved jeg ikke.

Ikke at jeg ikke siger at det ikke kan lade sig gøre at leve for 8000 baht om måneden for det gør mange Thai'er. Men det er godt nok ikke mange penge. Jeg bliver helt nysgerrig hvad får du så tiden til at gå med for på et budget på 266 baht om dagen er der ikke just penge til de store udflugter.

Yonok
Spurgte på Ambasaden i Bangkok vedr. dette og her er deres svar:
Ambassaden har ikke fået besked fra de thailandske myndigheder om at dette skulle være en ny regel. Vi har dog i et par tilfælde hørt fra danske statsborgere at de har været ude for dette.

Med venlig hilsen

Michael Madsen

Spring til debat: