Se indlæg
 Udskriv debat
debat oplæg ang. pension
Yonok

http://pensionsko...tilweb.pdf

Mc laren
ja danmark har verdens bedsteSmile

buick
måske men det her er starten på enden, offentlige pensioner vil forsvinde i fremtiden, jeg tvivler stærk på at der er bare en krone til mig om 17 år

Atrox
Hvad så med mig, der er 38 år til Grin til gengæld har jeg så 38 år at spare op i endnu.

Men for at deltage i debatten, så syntes jeg ikke man skal kunne få offentlige midler til et andet land, uanset hvad. Ja jeg vil selv gerne bo i Thailand i fremtiden og også gerne blive gammel der.

Men set fra et dansk økonomisk synspunkt, er jeg alligevel modstander af man kan det.

buick
jeg kan ikke se at det rager nogen om en pensionist bor i danmark, spanien eller i thailand så længe der svares normal dansk skat.
Dette burde være op til personen selv ikke staten og janteloven.

Og ja så bruges pengene ikke i danmark og giver så ikke moms og afgift indtægter men på den anden side så har staten ingen udgifter til div tilskud samt læge tandlæge og hospitaler
så mom ikke det går op i den sidste ende

Yonok
helt korrekt Buick

hugoboerge
Her paa TP og tidligere DTW har der vaeret utallige traade omkring pensionsproblematikken.

Desvaerre er det saaledes at en folkepensionist som bosaetter sig i Thailand kun vil vaere istand til at modtage et grundbeloeb uden tillaeg og andre goder i form af sygesikring.

Man faar at vide at aarsagen hertil er de EU regler som DK er underlagt og det er saa det. Der foelger aldrig en ordentlig forklaring med og hvis der goer vil jeg meget gerne hoere om den.

Om man bor i Timbuktu eller Spanien burde vaere ligegyldigt, reglerne burde vaere ens for alle.

Alle folkepensionister har igennem deres levetid op til pensionstidspunktet betalt skat til det danske samfund, med andre ord ud af det man betaler i skat skal staten administrere en del af disse skatter til udbetaling af folkepension naar den tid kommer.

Herudover bliver der trukket skat af pensionsbeloebet saa man bidrager stadigvaek til det danske samfund uden at faa del i glaederne.

sudsakhon
hugoboerge
Jeg ved ikke om jeg har misforstået , og så må du tilgive mig.

Men du skriver :

Desvaerre er det saaledes at en folkepensionist som bosaetter sig i Thailand kun vil vaere istand til at modtage et grundbeloeb uden tillaeg og andre goder i form af sygesikring.

Man faar at vide at aarsagen hertil er de EU regler som DK er underlagt og det er saa det
.

Det er jo ikke pga. EU regler, at man kun kan få grundbeløbet, som bosat i f.eks. Thailand.

Det blandet EU sig ikke i.

Der foelger aldrig en ordentlig forklaring med og hvis der goer vil jeg meget gerne hoere om den.

Jo, du får en indgående forklaring. Den har du også fået af mig i tidligere tråde.

At man er UENIG i den valgte politik er helt legitimt, men denne uenighed hænger ikke sammen med, om man er tilstrækkeligt oplyst.

Og du er tilstrækkeligt oplyst, men bare uenig.

Grunden til at jeg måske misforstod din indledning er fordi du også skriver, at
Om man bor i Timbuktu eller Spanien burde vaere ligegyldigt, reglerne burde vaere ens for alle.

Det kan du have ret i, og var der ikke de omtalte EU regler, kunne du være sikker på, at reglerne var ens. DVS. kun grundbeløbet.

Jeg er fuldstændig enig i, at man gennem skatten har været med til at generere den velfærd, man nu får lidt tilbage af i form af pension.

Men det er så dyrt, at beregningsmodellerne har indregnet, at folkepensionister også bruger pengene i Danmark. Det holder maskineriet i gang, kan man sige.

det gør skattebetaling (af pensionen) ikke.
Ligesom med bistandshjælp, der også er skattepligtig kommer er bare et mindre minus på Statskassen, da begge er overførselsindkomster, man ikke "bidrager" med noget for at få.

En ren udgift.

Og det er en udgift uanset hvad man måtte "føle", at man er berettiget til de penge.

Der er et stykke tid til min egen pension.
Efterlønnen er væk og mon ikke også folkepensionen er til den tid?

Jeg har heldigvis ikke hårdt fysisk arbejde, og skal nok få sparet lidt mere op til jeg bliver 70-75 (nok pensionsalderen til den tid).
Men der er næppe ret meget skat, der kommer den vej retur

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
JohnBKK
Hvorfor snakker folk nu om grundbeløb eller ej? Det handler tråden slet ikke om, det er et oplæg til hvordan DK fremover bedst indretter sig med hensyn til at folk enten skal have pension fra det offentlige eller en privat ordning, eller begge dele, eller har jeg misforstået noget?

Vil man debattere - igen, igen, igen - folkepension i udlandet, især Thailand kunne man jo igen, igen, igen - oprette en tråd om dette, men til hvad nytte??????

buick
Hvem snakker om grundbeløb eller ej? der er en som nævner man kun får grundbeløbet men ikke andet.

Som jeg ser det handler tråden om starten på enden af offentlig pension
De lægger ud med skal det være offentligt eller privat evt begge dele for siden at ende ud med det er privat og derfor sløjfer de den offentlige pension.
nu har de jo snart skåret ned over det hele så når bistandshjælpen har fået et ordenligt nøk ned så kommer de til offentlig pension, vent du bare og se
Jeg vil tro de starter ud med at skære den offentlige væk hvis man selv har sparet nok op til at dække det samme beløb som man får i pension, derefter så halveres den for siden at forsvinde for alle.

efter de har fjernet den offentlige pension måske endda inden der så skal der nok komme nye love der siger at din private pensionsopsparing den skal beskattes hvis du vælger at flytte uden for eu

Jeg har valgt selv at investere min pension opsparing i fast ejendom osv istedet for at div pensions selskaber skal leve højt på mine penge, at den skal låses i eu og at min opsparing ikke skal trækkes fra evt offentlig hjælp så det eneste private der er er et par enkelte tvangs opsparinger via tidligere ansættelse, disse konventeres til aldersopsparing og hæves i år.

så er jeg fri og skulle der imod al forventning være noget offentligt om 17 år så falder der måske lidt af til en øl i ny og næ selv om jeg tvivler stærk på der er noget til den tid specielt ikke til folk som jeg der bor i thailand.
men heldigvis så kan jeg købe mit eget øl osv uden

JohnBKK skrev:

Hvorfor snakker folk nu om grundbeløb eller ej? Det handler tråden slet ikke om, det er et oplæg til hvordan DK fremover bedst indretter sig med hensyn til at folk enten skal have pension fra det offentlige eller en privat ordning, eller begge dele, eller har jeg misforstået noget?

Vil man debattere - igen, igen, igen - folkepension i udlandet, især Thailand kunne man jo igen, igen, igen - oprette en tråd om dette, men til hvad nytte??????

hugoboerge
JohnBKK skrev:

JohnBKK - maa desvaerre give dig ret.

hugoboerge
sudsakhon skrev:

hugoboerge
Jeg ved ikke om jeg har misforstået , og så må du tilgive mig.

Men du skriver :

Man faar at vide at aarsagen hertil er de EU regler som DK er underlagt og det er saa det
.

Det er jo ikke pga. EU regler, at man kun kan få grundbeløbet, som bosat i f.eks. Thailand.

Det blandet EU sig ikke i.

Der foelger aldrig en ordentlig forklaring med og hvis der goer vil jeg meget gerne hoere om den.

Jo, du får en indgående forklaring. Den har du også fået af mig i tidligere tråde.

At man er UENIG i den valgte politik er helt legitimt, men denne uenighed hænger ikke sammen med, om man er tilstrækkeligt oplyst.

Og du er tilstrækkeligt oplyst, men bare uenig.

Grunden til at jeg måske misforstod din indledning er fordi du også skriver, at

Det kan du have ret i, og var der ikke de omtalte EU regler, kunne du være sikker på, at reglerne var ens. DVS. kun grundbeløbet.

Jeg er fuldstændig enig i, at man gennem skatten har været med til at generere den velfærd, man nu får lidt tilbage af i form af pension.

Men det er så dyrt, at beregningsmodellerne har indregnet, at folkepensionister også bruger pengene i Danmark. Det holder maskineriet i gang, kan man sige.

det gør skattebetaling (af pensionen) ikke.
Ligesom med bistandshjælp, der også er skattepligtig kommer er bare et mindre minus på Statskassen, da begge er overførselsindkomster, man ikke "bidrager" med noget for at få.

En ren udgift.

Og det er en udgift uanset hvad man måtte "føle", at man er berettiget til de penge.

Der er et stykke tid til min egen pension.
Efterlønnen er væk og mon ikke også folkepensionen er til den tid?

Jeg har heldigvis ikke hårdt fysisk arbejde, og skal nok få sparet lidt mere op til jeg bliver 70-75 (nok pensionsalderen til den tid).
Men der er næppe ret meget skat, der kommer den vej retur

@Sudsakhon - lyder fornuftigt. Men mht til EU reglerne er det saaledes at du "vender boetten rundt" saa pensionister i DK drager fordel af nogle pensionister har i andre lande indenfor EU ?

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:
@Sudsakhon - lyder fornuftigt. Men mht til EU reglerne er det saaledes at du "vender boetten rundt" saa pensionister i DK drager fordel af nogle pensionister har i andre lande indenfor EU ?

Jeg er ikke helt med på, hvad du skriver, men jeg tror, jeg har forstået meningen, så derfor:

Det er EU, der har bestemt, at man har ret til den fulde pension, hvis man bosætter sig i EU (fri bevægelighed over grænserne osv.). Det er ikke noget, Danmark har bestemt. Stod det til den danske regering - om den er rød eller blå - ville man kun få grundbeløbet, uanset hvor man bosætter sig uden for Danmark.

Dette kan også ses af, at regeringen helt bevidst har ændret førtidspensionen, så førtidspensionister nu også kun får grundbeløbet, hvis de bosætter sig uden for EU - altså i lande, hvor Danmark selv bestemmer.

Jeg kan forestille mig tre årsager til ændringen:
  • For at spare penge.
  • For at komme efter de grimme tyrkiske førtidspensionister, som flytter tilbage til Tyrkiet.
  • For at lukke munden på de folkepensionister, som har råbt op om, at det er uretfærdigt, at de ikke får det samme som førtidspensionisterne.

Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
natty
Jeg mener at du har helt ret Kim, det kan vel ikke skrives mere tydeligt.
Jeg ville dog nok selv skifte "regeringen" ud med "næsten 100% af folketinget".
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Webmaster
Det sjove er at man kan tage pensionstillægget med til et land i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea. Så en billig ferie/proforma-bolig i enten Indien eller Sydkorea kunne være en mulighed - så ville man også have et sted at tage hen ved visarun og lignende. En flybillet koster vel ikke alverden dertil fra Thailand.

Ellers må man nøjes med at være afsted i op til 6 måneder hvert år for at bibeholde tillæggene (husk meldepligten). Det afgørende for pensionstillægget er at man bibeholder sin faste bolig i Danmark (eller i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea).

Se nærmere:
- Hvis du gerne vil have din folke- eller førtidspension med til udlandet
- Svar på spørgsmålet fra ministeren, 2007 (PDF-format)
Med venlig hilsen

Webmaster
Email: webmaster@dansk-thai.dk
Website: www.thailand-portalen.dk

Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det.

http://www.thailand-portalen.dk
hugoboerge
Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

Jeg er ikke helt med på, hvad du skriver, men jeg tror, jeg har forstået meningen, så derfor:

Det er EU, der har bestemt, at man har ret til den fulde pension, hvis man bosætter sig i EU (fri bevægelighed over grænserne osv.). Det er ikke noget, Danmark har bestemt. Stod det til den danske regering - om den er rød eller blå - ville man kun få grundbeløbet, uanset hvor man bosætter sig uden for Danmark.

Dette kan også ses af, at regeringen helt bevidst har ændret førtidspensionen, så førtidspensionister nu også kun får grundbeløbet, hvis de bosætter sig uden for EU - altså i lande, hvor Danmark selv bestemmer.

• For at spare penge.
  • For at komme efter de grimme tyrkiske førtidspensionister, som flytter tilbage til Tyrkiet.
  • For at lukke munden på de folkepensionister, som har råbt op om, at det er uretfærdigt, at de ikke får det samme som førtidspensionisterne.

For at komme efter de grimme tyrkiske førtidspensionister, som flytter tilbage til Tyrkiet.

Helt aerligt Kim Ludvigsen det var dog en rigtig GRIM og racistisk udtalelse. Til orientering er min svigerdatter fra Tyrkiet med en hoej uddannelse fra Frankrig og England, og ud af en rig tyrkisk familie.
Svigerdatter og boern er nu bosat i Hong Kong hvor min soen har en meget hoej stilling i en rimelig kendt bank efter en aarraekke i London.

Som hun siger "de tyrkere som forlader Tyrkiet er ikke "rigtige" tyrkere men kommer fra afsides provinser" og er sikkert ikke af tyrkisk oprindelse naar det kommer til stykket og dem har de ikke brug for alligevel". Derfor saetter de pris paa at disse personer er tilflyttere til bl.a. Danmark for saa har Tyrkiet nogle problemer mindre.

For at lukke munden på de folkepensionister, som har råbt op om, at det er uretfærdigt, at de ikke får det samme som førtidspensionisterne

Personligt har jeg aldrig raabt op omkring dette forhold. Foertidspensionister faar vel et beloeb stillet til raadighed pga sygdom eller handicap af en eller art. Dette beloeb skulle saa saette dem i stand til at leve en anstaendig tilvaerelse eftersom de ikke har muligheden for at udfoere et normalt arbejde.

JohnBKK
Hvis nogle pensionister er i tvivl om tilladt længde af midlertidigt ophold i udlandet, så er der principafgørelse P 12-07.

"Har du planer om flere ophold i udlandet, og ønsker disse skal være på mere end 3-4 måneder af gangen, skal du være opmærksom på Principafgørelse P-12-07. Du kan læse afgørelsen nedenfor.

Afgørelsen gav en folkepensionist adgang til at være midlertidig udrejst i op til 6 måneder uden afbrydelse.

Så opfylder du de samme betingelser som folkepensionisten, vil du skulle stilles på samme måde, og du vil have ret til midlertidig ophold i udlandet i op til 6 måneder uden afbrydelse.

Du bør dog for din egen skyld kontakte Udbetaling Danmark inden udrejsen samt oplyse om dine planer. Dette vil potentielt kunne spare dig for en masse bøvl."

http://www.social...andet.html

buick
Pillipinerne høre også med i gruppen du kan tage hele din pension med til

Webmaster skrev:

Det sjove er at man kan tage pensionstillægget med til et land i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea. Så en billig ferie/proforma-bolig i enten Indien eller Sydkorea kunne være en mulighed - så ville man også have et sted at tage hen ved visarun og lignende. En flybillet koster vel ikke alverden dertil fra Thailand.

Ellers må man nøjes med at være afsted i op til 6 måneder hvert år for at bibeholde tillæggene (husk meldepligten). Det afgørende for pensionstillægget er at man bibeholder sin faste bolig i Danmark (eller i EU/EØS, Schweiz, USA, Indien eller Sydkorea).

Se nærmere:
- Hvis du gerne vil have din folke- eller førtidspension med til udlandet
- Svar på spørgsmålet fra ministeren, 2007 (PDF-format)

Kim Ludvigsen
hugoboerge skrev:

For at komme efter de grimme tyrkiske førtidspensionister, som flytter tilbage til Tyrkiet.

Helt aerligt Kim Ludvigsen det var dog en rigtig GRIM og racistisk udtalelse.

Det var sarkastisk, hvilket burde være indlysende, når jeg bruger ordet "grimme". Der er visse partier i folketinget (mindst ét), der har den holdning, og de siger det næsten direkte.

hugoboerge skrev:
For at lukke munden på de folkepensionister, som har råbt op om, at det er uretfærdigt, at de ikke får det samme som førtidspensionisterne

Personligt har jeg aldrig raabt op omkring dette forhold. Foertidspensionister faar vel et beloeb stillet til raadighed pga sygdom eller handicap af en eller art. Dette beloeb skulle saa saette dem i stand til at leve en anstaendig tilvaerelse eftersom de ikke har muligheden for at udfoere et normalt arbejde.

Der er nogle herinde, der har råbt op - jeg husker ikke lige hvem. Nogle herinde har også haft gang i skriverier til politikerne, hvis jeg ikke husker helt galt.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
buick
Rasisme betyder du ikke kan lide folk af en bestemt race og sidst jeg kikkede så var tyrkere ikke en specifik race og derfor kan det ikke være rasisme at skrive de grimme tyrkere om en lille del af tyrkerne.
Det svare jo til at du kalder en svenske racist fordi han taler grimt om de danskere som udnytter kontanhjælpen.

Hvad der så gør dit indlæg endnu mere åndsvagt er at du uden protest skriver din svigerdatters "rasistiske" udtalelser om at tyrkere fra provinsen er ikke rigtige tyrkere og de helst er fri for dem

hugoboerge skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

hugoboerge skrev:

• For at spare penge.

Helt aerligt Kim Ludvigsen det var dog en rigtig GRIM og racistisk udtalelse. Til orientering er min svigerdatter fra Tyrkiet med en hoej uddannelse fra Frankrig og England, og ud af en rig tyrkisk familie.
Svigerdatter og boern er nu bosat i Hong Kong hvor min soen har en meget hoej stilling i en rimelig kendt bank efter en aarraekke i London.

Som hun siger "de tyrkere som forlader Tyrkiet er ikke "rigtige" tyrkere men kommer fra afsides provinser" og er sikkert ikke af tyrkisk oprindelse naar det kommer til stykket og dem har de ikke brug for alligevel". Derfor saetter de pris paa at disse personer er tilflyttere til bl.a. Danmark for saa har Tyrkiet nogle problemer mindre.

Spring til debat: