Se indlæg
 Udskriv debat
Det "problematiske" i thai/danske forhold
sudsakhon
Min mening med denne tråd er IKKE en tilsvining af vore thailandske bedre havdele!!
Ej heller en generalisering, men en tanke om at få forskelle ud i lyset.

Men hvad er det for småproblemer i hverdagen, som er specifikt for et dansk/thai ægteskab, der kan tære på forholdet?

Jeg kan komme på flere ting, men en ting har jeg lagt særlig mærke til.

At diskutere med en thailandsk pige, er som at diskutere hed en 4-årig. (stort set)

De lader til, at argumentationsrækker og ræsonnement ikke "virker", men at hun slet ikke burger argumenter, men mere eller mindre følelsesmæssig og irrationel tankegang.

Det kan være svært at følge med i hvad hun mener, og ellers gode argumenter mødes med at hele emnet for uoverensstemmelsen skifter både karakter og emne, jo bedre ens argumenter er.
(Lidt som at fange håndsæben i et karbad)

Alt dette krydret med, at jo mere ret man (jeg antager her, at man har "ret"Wink des mere mener hun, at man skal tage hensyn til at hun ikke "mister ansigt" . Og det gør hun sjov nok når man har "ret".

I alt ovenstående kommer, sprogproblemet. Hvis man ikke har et meget nuanceret fællessprog, er dette ydereligere med til at forværre hele billedet.

Jeg er å flydende på thai, at jeg vil kunne tage enhver diskussion op uden sprogbarrierer. Men har når jeg tænker tilbage på både ex-kærester, venner og andre relationer, stadigvæk den fornemmelse, at fange håndsæbe.

En ting der i al fald er forskel er debatkultur. I Danmark anses en god debat som forløsende og en måde at søge konsensus (eller måske at tydeliggøre en uenighed for at markere sit standpunkt). Mens i Thailand anses samme debat som en konflikt, der for alt i verden skal undgås. (indtil de eksploderer)

https://en.wikipedia.org/wiki/Phra_Aphai_Mani
Atrox
Det første du beskriver, vil jeg mene gælder kønnet kvinder, og ikke thaier Smile det er vidst meget almen viden, at mænd diskutere logisk tænkene, med argumenter og har en evne til at stille tingene op, og forklare sig punkt for punkt. Hvor kvinder diskutere følelsesmæssigt og ikke rigtig kan argumentere (syntes vi) for det de mener.

Når man så blander det med, at i mange forhold, er sproget måske en barriere oveni, så kan det næsten kun gå galt.

Men efter min mening, var det du beskrev der, blot kvinder og ikke thaier LOL LOL

sudsakhon
Du har nok ret.
Jeg synes bare, at kunne se en meget mere mærkant tendens end "bare" en feminin diskussionsmåde.

Robert Kronberg
sudsakhon skrev:

Min mening med denne tråd er IKKE en tilsvining af vore thailandske bedre havdele!!
Ej heller en generalisering, men en tanke om at få forskelle ud i lyset.

Men hvad er det for småproblemer i hverdagen, som er specifikt for et dansk/thai ægteskab, der kan tære på forholdet?

Jeg kan komme på flere ting, men en ting har jeg lagt særlig mærke til.

At diskutere med en thailandsk pige, er som at diskutere hed en 4-årig. (stort set)

De lader til, at argumentationsrækker og ræsonnement ikke "virker", men at hun slet ikke burger argumenter, men mere eller mindre følelsesmæssig og irrationel tankegang.

Det kan være svært at følge med i hvad hun mener, og ellers gode argumenter mødes med at hele emnet for uoverensstemmelsen skifter både karakter og emne, jo bedre ens argumenter er.
(Lidt som at fange håndsæben i et karbad)

Alt dette krydret med, at jo mere ret man (jeg antager her, at man har "ret"Wink des mere mener hun, at man skal tage hensyn til at hun ikke "mister ansigt" . Og det gør hun sjov nok når man har "ret".

I alt ovenstående kommer, sprogproblemet. Hvis man ikke har et meget nuanceret fællessprog, er dette ydereligere med til at forværre hele billedet.

Jeg er å flydende på thai, at jeg vil kunne tage enhver diskussion op uden sprogbarrierer. Men har når jeg tænker tilbage på både ex-kærester, venner og andre relationer, stadigvæk den fornemmelse, at fange håndsæbe.

En ting der i al fald er forskel er debatkultur. I Danmark anses en god debat som forløsende og en måde at søge konsensus (eller måske at tydeliggøre en uenighed for at markere sit standpunkt). Mens i Thailand anses samme debat som en konflikt, der for alt i verden skal undgås. (indtil de eksploderer)

Nu har jeg aldrig været kæreste med en mand, og kommer heller adrig til det, så jeg har ikke erfaring med at skændes med en mand, som man er kæreste eller gift med, men jeg har da både være kæreste og gift med thailandske og danske kvinder.

Nu er der naturligvis, som du skriver, forskel på personer, men det er da absolut min erfaring, at mange thailandske kvinder får roddet sig ud i nogle irrationelle diskussioner, og hvis de til sidst erkender, at de rent fantisk har uret, så drejer de blot emnet hen til noget andet - ofte ender det med at være en gentagelse af tidligere argumenter.

Faktisk ender en diskussion ofte med at blive til en genudsendelse.

Hilsen, Robert

http://www.danishschool.dk/thailand/
farao54
Absolut en interessant tråd...
Jeg har kun været gift (2 gange) med danske kvinder, samt i mine yngre dage en del faste forhold, også med danske kvinder.
De sidste 6 år, har den udelukkende stået på thailandske forhold. Først 'venskabs' fohold, og senere mere seriøse forhold, for til sidst de sidste 3 år at have en decideret kæreste..
Min nuværende kæreste og jeg er begyndt at snakke om at gifte os.
Jeg kan absolut godt trække direkte tråde fra Sudsakhon's indlæg, til mine thailandske forhold, og for mit vedkommende har det da også været et spørgsmål om at prøve mig frem til en, som rent faktisk kan diskutere. Eller rettere sagt... Til dels diskutere.. For pludselig kan man ramme en 'mur', som så ganske rigtigt fører til de før omtalte skiften emne, eller tomme øjne (og så ved jeg at det ikke rigtigt trænger ind).
Men jeg tror at jeg har fundet en som jeg ikke kun elsker og trives med, men samtidig også en jeg kan få en sund diskusion med...
Tråden er interessant for mig udi det faktum, at jeg jo endnu ikke har været gift med en Thai, og derfor naturligt nok, slår lytte bøfferne helt ud, når de af jer, som har den erfaring mere end jeg, så jeg kan gå 'problemerne' i møde med oprejst pande.. Eller tage det i opløbet..:-)
Nu ved jeg i hvert fald, hvad jeg skal snakke med hende om på webcam i aften..hehe..
Tak Sudsakhon.. :-)

Nahm
Ja faktisk en super tråd, jeg har en stille og rolig thai kæreste, hun laver ikke noget unødvendigt skænderi, tror faktisk ikke hun kan råbe højt Wink, hun kan sige en lille bemærkning hvis der er noget hun er lidt utilfreds over, det er kun sket 1 gang i Thailand, her i Dk kan hun så nok desværre blive helt tavs istedetfor at ville sige hvad problemet er ? og det vil jeg mene faktisk er meget værre end at kunne tale sammen, hun ignorerer fuldstændig, måske hun er døv også i den periode - det kan kun blive gætværk, for kontakt er umulig.

Jeg er tidligere thai-gift, denne pige ville så gerne komme med sine meninger, hun kunne tænde FULDSTÆNDIG af---at se en lille pige på 45 kilo flippe sådan ud er ret vildt !

Så hvad er bedst ? en der lukker helt af og er stille, el. en der flipper totalt ud ? begge dele er ydderst belastende når man jo selv egentligt vil forsone ! men sikke kulturforskelle !

Nu taler jeg efterhånden rimeligt godt thai med min nye kæreste, deet gør ting meget lettere, det gjorde jeg så ikke ved min første thai kone,,,men for at være helt ærlig, så tror jeg aldrig jeg kommer til at forstå thaier 100%. , men de lærer på den anden side ej heller at tænke som os falanger.
Mvh,
Nahm

natty
Interessant tråd, som endnu engang bekræfter mig i at kulturforskelle gør en forskel.

Thailogik er altså ikke den samme som dansk logik, derfor kan man ikke altid bruge vores argumentationsrækker.

Hvad der er logisk for os, kan være det fuldstændigt modsatte for thailændere eller andre folk fra en anden kultur. Deraf måske de "tomme" øjne, man taler ganske simpelthen forbi eller forstår ikke hinanden.
At være opdraget og opvokset i en helt anden kultur, skaber os som mennesker, og den forskel forsvinder jo ikke fordi man gifter sig interkulturelt.
Vi ønsker eller prøver at bruge og overføre vores vestlige logik på vores kærester, partnere, koner...what ever.

Læg dertil fænomenet "lost in translation", både kulturelt og sprogligt.
Det er nok de færreste danskere som taler flydende thai og omvendt.
Derfor må man finde et fælles sprog og det er så engelsk.
Selvom vi tror vi er verdensmestre i at tale engelsk, er vi det altså ikke og de fleste thaiere nok endnu mindre, så at finde en fælles sproglig forståelse og logik, kan være lidt af en prøvelse og skabe mange misforståelser.

Derfor er gensidig respekt, forståelse og kærlighed noget som skal opbygges igennem, måske endda meget lang tid, og jeg tror altså heller ikke det nytter noget at pådutte partneren den ene parts logik.

Måske kommer harmoni og "rolighed" først når begge parter accepterer og indser at....ja vi er bare så forskellige som man kan være.

Just my 2 cents Smile
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

sudsakhon
Den der tendens til at gå ballistisk eller at spille sten synes jeg at kunne genkende.

Jeg har været fluen på væggen i mange konfliktsituationer i de sidste 20 år.

men den der med at der kun er to reaktioner på en (selv lille) konflikt (on/off) er vist ret "thai".

Når (pigerne) tænder af, kan det være en lille ting. Specielt har jeg har lagt mærke til, hvis der under en ellers helt stille samtale om et emne (ikke antydning af en konflikt) blev nænt at (hun) har taget fejl.
Det kan tænde 3. verdenskrig. Thailændere håndterer kritik meget dårligt. Selv "uskyldig" eller sideordnet kritik, som måske ikke har noget med hovedemnet at gøre.

Det modsatte har jeg også set mange gange. Og har senere fået fortalt, at hun ikke talte i flere dage.
Alt sammen pga. en lille bemærkning om at hun tog fejl.

Af kritik, som "de" heller ikke håndterer særligt godt, er kritik af Thailand.

Og SLET ikke kongehuset. (men det er måske også opdelt lidt. Ligesom de to fronter i politik)

Lige det sidste har jeg lidt undgået, men alligevel landet midt i.
Kritik af en prins .

Jeg blev spurgt, om jeg ville kigge på det juridiske slagsmål, som Thailand tabte i striden om Prasat Preah Vihear. (tempelstriden med Cambodia)

Problemet er, at Prins Damrongs inkompetence og det faktum, at en thai ALDRIG vil foreholde en overordnet med at han har taget fejl (for så taber den overordnede ansigt, og så står budbringeren pludselig med hele skylden for alt galt) gjorde at Thailand aldrig gjorde indsigelser mod en åbenlys fejl.

Dette resultat tændte flere thaier (begge køn) totalt af.

Jeg blev spurgt, om hvad jeg som farang bildte mig ind at kritisere grundlæggeren af moderne thai uddannelse.

Udover, at det er et uomtvisteligt faktum, som jeg beskrev, så er det vel sagen underordnet hvem han er og hvad han har gjort af gode ting.
Opgaven var at se på årsagen til at Thailand har tabt samtlige retssager ang. det tempel.

Verden mod Thailand.

buick
Det jeg genkender mest er nok den med fejl hvis jeg laver lort i den så kan det køre i dagevis fra hendes side men laver hun lort i den så ve mig hvis jeg nævner det

Nu er det heldigvis sjældent det sker så jeg plejer at klare mig med at lige gå en tur når det er mig og når det er hende jeg så er det letteste at lige nævne det kort og så komme vidre det er alligevl småting de få gange det er sket

kimkingo
Helt ærligt. Er der nogle mænd som kan forstå kvinder ? Thai eller Danske det er såmænd lige meget.
Min kone vil ikke skændes, hun vil bare have ret. Og får hun ikke det så siger hun at hun vil hjem.
Og som andre også har været inde på, så lære man ikke at sige noget kritisk om Thailand eller kongen. Og man må heller ikke sige noget negativt om forældre.
Omvendt mener konerne nok, at de til sidst nok skal få os opdraget.
Sunflower

patirak
Thai-kvinder er opvokset til at respektere, mens danske kvinder er opvokset til at diskutere alt. Der er stor forskel. I starten forstod jeg det ikke og synes det var frusterende at min kæreste hellere ville glemme/undgå et problem end diskutere det.

Nu synes jeg faktisk det er en kæmpe fordel, for vi spilder ikke tiden på at debatere og skændes. Det gør faktisk hverdagen meget nemmere.

Det eneste der kan bringe pisset i kog hos min kæreste, er hvis jeg filmer med eller kigger lidt for meget efter en anden kvinde. Så det lader jeg være med at gøre, mens hun er i nærheden :-)

Ellers, så er hun som alle andre kvinder. Jeg fatter stort set ikke hvordan hun tænker og jeg er nået dertil, hvor jeg helst heller ikke vil forstå det.

mugge
ja, god tråd. Jeg nok indrømme at havde jeg ikke fået alle mine dejlige børn med min Thailandske kone, havde jeg nok lukket og slukket for al kontakten til det land. Jeg er rimelig træt af netop diskutere ( en vejs kommunikation nogen gange ) med et stædigt æsel. Jeg mangler også at thaierne viser mere interresse for det samfund de nu engang kommer til. De lærer hurtigt hvor der er thaier , thaibutikker osv. De kommer ikke rigtigt ud i foreninger, eller deltager i lokal politk eller nyhedsflow. Måske er det bare mig eftersom jeg er meget aktiv i lokalsamfundet og har boet i mange lande pga mit arbejde. Jeg er da glad for min kone, og der er nu gået 25 år siden jeg kom første gang i Thailand. Min ældste datter er 20...men men men havde jeg vidst alt det bøvl, babs og thai fnidder og lokale thai hemmeligheder..så havde jeg lukket lige fra starten af.
men god tråd og helt fair at få belyst emnet.
Og please lad nu vær med at begynde svine hinanden til. Folk har holdninger og respekter dem.

farao54
En mand vandrer langs stranden i Los Angeles... Hans fod rammer noget hårdt, og da hen kigger ned, ser han det er en olielampe... Han samler den op, og gnider lidt på den... Og ganske som i et eventyr, kommer der en stor ånd op af lampen...
"Du kaldte herre... Og jeg vil hermed tildele dig et ønske"
Efter at have sundet sig, gnedet sig i øjnene, og endnu engang kigget efter, fik han fremstammet:
"Kun et ønske? Plejer det ikke at være tre?"
Tydeligt forberedt på dette spørgsmål, svarede ånden:
"Nye tider, og du kan derfor fremsætte ethvert tænkeligt ønske, uanset størrelse."
Manden tænkte så det knaged, og fik så en lys ide...
"Jeg ønsker mig en bro, der forbinder Los Angeles med Hawaii."
Ånden så nu meget bekymret ud... og svarede:
" Er du sindsyg mand.. Er du klar over hvor langt der er, og hvor dybt der er? Det kan simpelthen ikke lade sig gøre... Du må komme med et andet ønske."
Manden forsøgte at brokke sig over deklarationen over det med 'ethvert tænkeligt ønske', men fik så en anden og endnu bedre ide...
"Jamen så vil jeg gerne have evnen til at kunne forstå (Thai) kvinders tankegang..."
Nu så ånden forfærdet ud, og i et nærmest panisk toneleje sagde han:
"Hvor præcis vil du have at broen skal starte fra..."

Måske det bare er umuligt at forstå Thai tankegang... Men ganske som med danske kvinder, så er der jo også forskel på thai kvinder...
Og en lille test før forholdet løftes til højere status, kunne netop være at forsøge sig med en lille diskusion omkring kongehuset.. Det skulle nok kunne give et fingerpeg om hvorvidt kvinden er istand til at sætte sig udover opdragelse, og evne at tænke objektivt... :-)

rinpoche
Robert Kronberg skrev:

Nu er der naturligvis, som du skriver, forskel på personer, men det er da absolut min erfaring, at mange thailandske kvinder får roddet sig ud i nogle irrationelle diskussioner, og hvis de til sidst erkender, at de rent fantisk har uret, så drejer de blot emnet hen til noget andet - ofte ender det med at være en gentagelse af tidligere argumenter.

Faktisk ender en diskussion ofte med at blive til en genudsendelse.

Hilsen, Robert

Hehe. Godt skrevet, Robert. Det kan jeg absolut nikke genkendende til.

Jeg havde aldrig ophedede diskussioner med min ex, som jeg var sammen med i 18 år.
Hun var indbegrebet af thailandsk flegma. Meget selvstændig, selvsikker og talte lige ud af posen, take it or leave it.

Vores uoverensstemmelser bundede som oftest i hvem som skulle stå for omsorgen for vores 2 fælles børn. Naivt troede jeg at det var en fælles "opgave". Men det forsøgte hun at "tørre helt af" på undertegnede.
Hun kunne også tænke sig at være "gratist". Men den gik ikke på denne matrikel.

Stædig som et æsel, skriver Mugge. Jo, tak. Den kender jeg også godt.

Jeg behandlede hende som en 100% ligestillet, det er der altså nogle thai damer der ikke rigtig kan håndtere.
Det vender lidt op og ned på deres verdensbillede.

Jeg har 2 tidligere forhold fra da jeg boede i Thailand. Der var fordelingen en noget anden, det var helt naturligt. Jeg havde om jeg så må sige "bukserne på" og det var begge parter glade og tilfredse med. Jeg erindrer ikke nogensinde at have haft en diskussion med de 2 trunter.
Det eneste jeg ikke måtte, det var at tale med andre damer, selvom det var nok så uskyldigt.
Så kom "the silence treatment" i spil. Indledningsvist syntes jeg det var en frustrerende, irrationel og infantil reaktion.

Men efterhånden ignorerede jeg det blot ud fra princippet "if you cannot beat them, join them".
Faktisk kom jeg til at synes, at det var morsomt med en lejlighedsvis residerende mutist, så jeg gik fløjtende rundt - noget de ikke kunne lide - og var overdreven komplimenterende overfor dem.
"Det må jeg nok sige, skattemus, du ser rasende godt ud i dag"
"Det er kun et spørgsmål om tid, inden du bliver kontaktet af Vogue"
Osv.

De vidste selvfølgelig godt, at jeg tog pis på dem, men at deres mutisme udløste munterhed hos mig i stedet for som forventet frustrationer og afmagt, gjorde at den kurs valgte de ikke at forfølge ret længe.

Og så indebærer forsoning nogle umiddelbare fordele Tuttelu Tralla

msr - Martin Rasmussen
the silence treatment... ;-)
Den kender alle vist, vil sige at jeg også kender den fra andre nationaliteter

Siger til alle uvidende der spørger til vores forhold ( Underforstået at jeg har det ALT for godt og nemt )
At hvis man ikke kan håndtere en dansk kvinde skal man holde sig langt væk fra en asiatisk.

http://www.winepusher.dk
Robert Kronberg
msr - Martin Rasmussen skrev:

Siger til alle uvidende der spørger til vores forhold ( Underforstået at jeg har det ALT for godt og nemt )
At hvis man ikke kan håndtere en dansk kvinde skal man holde sig langt væk fra en asiatisk.

Det er klart, hvis man har generelle problemer med danske kvinder, så er thailandske kvinder ikke den nemme løsning. Det er ofte en misforståelse. Kvinder er kvinder, og mænd er mænd. Det løses ikke ved at vælge en anden nationalitet.

Hilsen, Robert
Visum-hjælp og kurser i dansk i Bangkok:
- Danskundervisning - PIRO Consulting Group
- Visum til Danmark - Consular Services Asia

"Hvis du er i et land i 14 dage, så kan du skrive en roman,
hvis du er der i et halvt år, så kan du skrive en artikel,
men hvis du er der i 20 år, så kan du ikke skrive noget.
"

http://www.danishschool.dk/thailand/
msr - Martin Rasmussen
Robert Kronberg skrev:

msr - Martin Rasmussen skrev:

Det er klart, hvis man har generelle problemer med danske kvinder, så er thailandske kvinder ikke den nemme løsning. Det er ofte en misforståelse. Kvinder er kvinder, og mænd er mænd. Det løses ikke ved at vælge en anden nationalitet.

Hilsen, Robert

Der er også store fordele i Thai/Danske forhold efter min mening

Synes en af de største er at en mand er en mand, og så længe han er det er hans kone glad og tryg..

Synes mange danske forhold ligner 2 kvinder, den ene har så bare skæg LOL LOL

http://www.winepusher.dk
rinpoche
Som du kan sige det, Martin Smile

Mukke
hehe Martin...

Nok noget af det skarpeste jeg endnu har set igennem mine mere end 66 år.... Flot observeret og selvfølgelig da noget alle vi andre har vidst i mange år... bob bob... Bare godt sagt... og rigtigt..Pibe

rinpoche
farao54 skrev:

Og en lille test før forholdet løftes til højere status, kunne netop være at forsøge sig med en lille diskusion omkring kongehuset.. Det skulle nok kunne give et fingerpeg om hvorvidt kvinden er istand til at sætte sig udover opdragelse, og evne at tænke objektivt... :-)

Først, tak for din beretning omkring ånden i flasken. Den var god Smile

Min ex kom fra en landsby - muubaan sarm yaek pitak i nordøstthailand.
Pitak var en lokal thailænder, en kommunist der blev dræbt efter et sammenstød med lokale myndigheder tilbage i 70`erne. Deraf navnet på landsbyen og dermed også en indikation på deres generelle ståsted.

Der var - og er - udbredt sympati for .. jeg vil ikke hævde at det er kommunisme - men en opfattelse af at goderne skal fordeles mere lige.
De fleste jeg har talt med falder ikke ligefrem på halen over kongehuset, de er ikke dummere end at de godt kan se at de "unævnelige" har en formue der trodser enhver beskrivelse, mens en overvældende majoritet af deres "undersåtter" må hutle sig igennem.

Shinawatra familien på disse breddegrader har en langt større appel.

Spring til debat: