Se indlæg
 Udskriv debat
folkepension
poulditlev
hej er der nogen der har erfaring med at rejse til Thailand i 6 måneder jeg kontaktede udbetaling danmark for 2 måneder siden og der var der en der fortalte at man kun kunne være væk i 6 måneder og at man skulle give besked når man rejste så ringeder jeg i dag og fik at vide at det var kun 2 måneder af gangen og hvis man rejste længere tid kunne der blive problemer med pensionen det mener jeg ikke der kan være rigtig når man har folkeregister adresse og hus i danmark håber der er nogen der ved noget om det
venlig hilsen poulditlev

Kim Ludvigsen
Der er lidt forskel på, om det er en éngangsrejse, eller om du vil rejse hvert år. Hvis det er hvert år, skal du være i Danmark mindst halvdelen af året. Tiden udregnes løbende og altså ikke efter kalenderår.

Du må gerne være væk i længere tid end 2 måneder af gangen.

Problemet med at være væk i længere tid end de 6 måneder om året er, at Udbetaling Danmark kan vurdere, at du ikke længere er bosiddende i Danmark - også selvom du har folkeregisteradresse og bolig.

Jeg ved ikke, hvor skrappe de er. Min opfattelse er, at reglen er indført for at undgå at indvandrere har proformabolig i Danmark så de kan få udbetalinger, selvom de reelt ikke bor her. Men det er altså helt op til Udbetaling Danmark [1] at vurdere, og man skal nok passe på, da der kan være store konsekvenser ved at blive betragtet som værende udflytter, fx nedsat pension og mistede tilskud.

Du skal give besked til Udbetaling Danmark, hvornår du er udrejst, og hvornår du er kommet tilbage, hvilket kan gøres via e-mail.

Hvis det er en éngangsrejse, må du gerne være væk i længere tid end de 6 måneder.

[1] Jeg er ikke helt sikker på, om det er Udbetaling Danmark eller kommunen, der foretager vurderingen.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
bangkoknielsen
Poulditlev Jeg forstår ikke helt rigtigt, hvorfor du kontakter Udbetaling Danmark når du har fast adresse og bolig i Danmark - og hvilken du sikkert ønsker at bevare...
Det er din kommune, din sagsbehandler, der afgør hvordan og hvor længe du, som folkepensionist, må være væk fra din folkeregisteradresse! Reglerne her er klokkeklare: For at bibeholde sin folkeregisteradresse, skal man opholde sig på denne i størstedelen af en 12 månedes periode - altså over 6 måneder! - Vil man tage på rejse i en længere periode (f.eks. 2 til 3 måneder) skal kommunen underrettes...
Ved rejser til lande udenfor EU, f.eks. Thailand, er normen der tillades to ophold, indenfor en 12 måneders periode - nemlig et på 3 måneder og et på 2 måneder - eller omvendt!
MEN ikke alle kommuner er så strikse, jeg kender flere folkepensionister - der får lov til at tilbringe op til fem og en halv måned, sammenhængende, i Thailand...
- på den igen ditlev og held og lykke...

Kim Ludvigsen
bangkoknielsen skrev:

Vil man tage på rejse i en længere periode (f.eks. 2 til 3 måneder) skal kommunen underrettes...

Oplysningspligten gælder, hvis man rejser til et land uden for EU/EØS samt Schweiz, Færøerne og Grønland, og hvis opholdet varer længere end to måneder. Rejser man til Thailand i en måned og 28 dage, skal man således ikke oplyse Udbetaling Danmark - men perioden tæller naturligvis stadig med i udlandsophold, og er derfor omfattet af nedenstående.

bangkoknielsen skrev:Ved rejser til lande udenfor EU, f.eks. Thailand, er normen der tillades to ophold, indenfor en 12 måneders periode - nemlig et på 3 måneder og et på 2 måneder - eller omvendt!

Fra Borger.dk om udlandsrejser som pensionist uden det får betydning for pensionen:
Du rejser kun en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder.
Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år.

Der er altså ikke noget med henholdsvis to og tre måneder. Det kan være én rejse på fire måneder og en anden rejse på to måneder.

Siden på borger.dk:
https://www.borge...rejse.aspx
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

bangkoknielsen
Kim ludvigsen (erfarent medlem?) - For at den danske folkeregisteradresse, med følgende goder for folkepensionisten, skal bevares må folkepensionisten opfylde kravende om tilstedeværelse på adressen - Her siges det klart, at pensionisten selv skal leve i og benytte boligen i størstedelen af en 12 måneders periode...
Du nævner ogå Udbetaling Danmark ! - Forstår overhovedet ikke hvad du mener! Udbetaling Danmark er for de personer der ønsker at bosætte sig permanent udenfor DK!
Bedste råd til poulditlev: TAL MED DIN KOMMUNE...
- Jeg ved hvad jeg taler om...

Kim Ludvigsen
bangkoknielsen skrev:

Du nævner ogå Udbetaling Danmark ! - Forstår overhovedet ikke hvad du mener! Udbetaling Danmark er for de personer der ønsker at bosætte sig permanent udenfor DK!

Udbetaling Danmark er dem, der udbetaler pension - også når man bor i Danmark. Det er også dem, man skal melde udlandsrejser til. Det er derfor meget relevant at nævne dem i en tråd om pension og udlandsrejser.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

bangkoknielsen
Kim Ludvigsen, Udbetaling Danmark handler stadig efter udmeldinger fra folkepensionisternes kommunale sagsbehandlere...

Kim Ludvigsen
Du skriver, at du ved, hvad du taler om. Men det virker som om, det er et stykke tid siden, du har indhøstet de erfaringer. Altså inden Udbetaling Danmark kom ind i billedet.

Udbetaling Danmark udbetaler pension til pensionister i Danmark, det er dem, man skal oplyse, hvis man foretager længere rejser til fx Thailand [1]. Og det er dem, der vurderer, om man reelt er bosiddende i Danmark.

Det fremgår alt sammen af den side, jeg tidligere linkede til, på Borger.dk.

[1] I nogle tilfælde skal man også oplyse kommunen om længere rejser.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Frank
Man skal som pensionist kontakte Udbetaling Danmark, hvis der sker ændringer, som kan have betydning for din folke- eller førtidspension. De udbetaler udbetaler din pension og en række tillæg, fx pensionens grundbeløb, pensionstillæg, ældrecheck, varmetillæg og petroleumstillæg. Kommunen varetager andre tillæg og ydelser, fx personligt tillæg og helbredstillæg, økonomisk tilskud til medicin eller uforudsete enkeltudgifter efter aktivloven. Så hvis man modtager nogle af disse, så skal man også kontakte kommunen.

Man skal kun kontakte dem, hvis
  • Du rejser kun en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder
  • Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år.

Så om poulditlev rejse har betydning for hans pension afhænger ikke blot af rejsens længde, men også af hans tidligere rejseaktivitet inden for de sidste 12 måneder. Og desuden af eventuelle efterfølgende rejser.

Så hvis han ikke har rejst i de fx de sidste 15 måneder, så kan han uden problemer rejse i 6 eller 9 måneder uden, at det påvirker hans pension. Han skal som jeg læser det heller ikke anmelde det.

Hvis rejsen ville have betydning for pensionen, så skal han i alle tilfælde melde det til Udbetaling Danmark. Hvis han modtager tillæg fra kommunen, så skal han tillige melde det til dem.

Jeg har sakset nedenstående fra borger.dk. Det er endda med eksempler for thailandsrejsende.Smile

Pensionister på udlandsrejse
Link til borger.dk

Hvis du rejser til udlandet som førtids- eller folkepensionist, kan det påvirke din pension. I nogle tilfælde skal du meddele kommunen og Udbetaling Danmark, at du rejser

Hvornår har jeg oplysningspligt over for kommunen og Udbetaling Danmark?
Du skal huske, at du har pligt til at give Udbetaling Danmark besked, hvis der sker ændringer, som kan have betydning for din folke- eller førtidspension. Det gælder fx, hvis din indkomst- eller samlivsforhold ændrer sig, eller hvis du flytter til udlandet. Hvis du også modtager tillæg eller andre ydelser fra kommunen, fx personligt tillæg eller helbredstillæg, skal du også give kommunen besked.
Fra 1. marts 2013 er det Udbetaling Danmark, der udbetaler din pension og en række tillæg, fx pensionens grundbeløb, pensionstillæg, ældrecheck, varmetillæg og petroleumstillæg. Kommunen vil derimod være ansvarlig for at udbetale andre tillæg og ydelser, fx personligt tillæg og helbredstillæg, økonomisk tilskud til medicin eller uforudsete enkeltudgifter efter aktivloven.
Derfor skal du give både kommunen og Udbetaling Danmark besked, hvis du modtager ydelser fra begge myndigheder. Hvis du kun modtager pension fra Udbetaling Danmark, fx fordi du ikke er berettiget til at få tillæg eller andre ydelser fra kommunen, skal du kun give Udbetaling Danmark besked.

Udlandsophold og pension
Er du folke- eller førtidspensionist, vil det ikke påvirke din førtids- eller folkepension, at du rejser til udlandet i et par uger i løbet af året. Men Udbetaling Danmark, der udbetaler din pension, kan vurdere, at du har ”fast bopæl” i udlandet, hvis du ofte opholder dig længe i udlandet eller rejser en enkelt gang i længere tid. Afhængigt af hvilket land du opholder i, kan det betyde, at du ikke længere kan få hele din danske pension udbetalt, fordi du ikke har ”fast bopæl” i Danmark.
Rejser du meget eller i længere tid, er det vigtigt, at du holder øje med, om din rejseaktivitet kan få betydning for din pension, og det er vigtigt, at du giver Udbetaling Danmark besked, hvis det er tilfældet. Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen.
Hvis du gerne vil have din folke- eller førtidspension med til udlandet

Midlertidige udlandsophold
Udbetaling Danmark vil typisk vurdere, at et ophold i udlandet er midlertidigt og derfor ikke har betydning for din pension, hvis du normalt bor fast i Danmark, og hvis du beholder en ”reelt faktisk bopæl” i Danmark. Det vil du normalt kunne dokumentere ved, at du stadig er tilmeldt folkeregistret i Danmark og opfylder en af betingelserne:
Du rejser kun en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder
Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år.
Ankestyrelsen har desuden givet en folkepensionist medhold i, at pensionisten havde bevaret sin bopæl i Danmark under gentagne ophold i Østen. Folkepensionisten havde bevaret en lejebolig i Danmark og betalte skat i Danmark. Opholdene i Østen var under et halvt år.
Rejser du mere - eller er du i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for pensionen - skal du kontakte Udbetaling Danmark. Det gælder også, selvom du ikke har planer om at opgive din bolig i Danmark, beholder din folkeregisteradresse i Danmark, og selv om du mener, at du stadig har ”fast bopæl” i Danmark, mens du rejser.
Eksempel 1
Du er førtidspensionist, beholder dit hus i Danmark, er fortsat tilmeldt folkeregistret i Danmark og vil tage ni måneder til Thailand. Rejsen skal vare under et år og er et enkelt udlandsophold, og derfor kan du beholde din danske førtidspension. Pensionen vil blive udbetalt som hidtil.
Eksempel 2
Du er folkepensionist, beholder dit hus i Danmark, men vil flytte permanent til Thailand. Du bliver registreret som udrejst i folkeregistret, og har derfor som udgangspunkt ikke længere ”fast bopæl” i Danmark. Du skal derfor give Udbetaling Danmark besked om flytningen. Udbetaling Danmark vil tage stilling til, om du kan få den danske pension udbetalt i Thailand, og hvor meget af pensionen, du kan få udbetalt. Efter ni måneder i Thailand flytter du tilbage til Danmark, og du giver Udbetaling Danmark besked om, at det igen skal stå i folkeregistret, at du bor i Danmark. Har du fået udbetalt din danske pension, mens du var i Thailand, skal du give Pensionsstyrelsen besked om, at du igen har ”fast bopæl” i Danmark. Udbetaling Danmark vil herefter tage stilling til, hvor meget pension du skal have.
Husk også at give kommunen besked, hvis du modtager personligt tillæg eller helbredstillæg fra kommunen.

Kim Ludvigsen
Frank:

Du skriver:
"Så hvis han ikke har rejst i de fx de sidste 15 måneder, så kan han uden problemer rejse i 6 eller 9 måneder uden, at det påvirker hans pension. Han skal som jeg læser det heller ikke anmelde det."

Jeg er ikke sikker på, om den med de 15 måneder holder. Det fremgår ikke, hvor lang tid, der skal gå fra forrige rejse, før det bliver tilladt med en rejse på op til 12 måneder. I sådan et tilfælde vil det nok være en god ide at kontakte dem og spørge.

Med hensyn til oplysningspligten så træder den i kraft, lige så snart man er væk i mere end to måneder. Det fremgår af afsnittet, der starter med "Særlig meddelelsespligt" på siden, som du citerer fra.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Frank
Kim Ludvigsen skrev:

Frank:

Du skriver:
"Så hvis han ikke har rejst i de fx de sidste 15 måneder, så kan han uden problemer rejse i 6 eller 9 måneder uden, at det påvirker hans pension. Han skal som jeg læser det heller ikke anmelde det."

Jeg er ikke sikker på, om den med de 15 måneder holder. Det fremgår ikke, hvor lang tid, der skal gå fra forrige rejse, før det bliver tilladt med en rejse på op til 12 måneder. I sådan et tilfælde vil det nok være en god ide at kontakte dem og spørge.

Med hensyn til oplysningspligten så træder den i kraft, lige så snart man er væk i mere end to måneder. Det fremgår af afsnittet, der starter med "Særlig meddelelsespligt" på siden, som du citerer fra.

Ja den med de to måneder havde jeg ikke set - det har du helt ret i.

Med hensyn til rejser over 6 måneder, så kunne det godt være mere præciseret, hvor lang tid der skal gå i mellem rejser. Af den ene regle fremgår det, at det er tilladt at rejse i op til 12 måneder. Af den anden regel fremgår det, at man skal opholde sig i Danmark i mindst halvdelen af tiden. Rejser man længere end 12 måneder får det konsekvenser for pensionen. Den eneste logik, som jeg kan få ud af det, er at hvis man har rejst i 7-12 måneder, så skal der gå mindst 12 måneder før man kan rejse igen.

Men jeg er enig i, at det er en god idé at spørge. Jeg kan også sagtens forestille mig, at der vil komme forskellige fortolkninger afhængig af, hvem du spørger i administrationen.

Frank
Måske man skulle spørge? Hvis man fx ønske at rejse i 10 måneder af gangen, hvor lang tid skal der så gå, før man kan rejse igen? Smile

poulditlev
hej igen det med de 6 måneder er det pr. kalenderår
ellers mange tak for svar
venlig hilsen poulditlev

Kim Ludvigsen
Nej, det er løbende. På ethvert tidspunkt, skal du have været 6 måneder i Danmark inden for de foregående 12 måneder.

D. 1. maj 2014 skal du altså have været i Danmark i mindst 6 måneder mellem 1. maj 2013 og 1. maj 2014.

D. 25. september 2014 skal du have været i Danmark i mindst 6 måneder mellem 25. september 2013 og 25. september 2014.

Osv.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

cali111
Jeg er lidt fatsvag. Hvordan skal man forstå, at man kan foretage en rejse af mindre end 12 mdr. og stadig beholde sit danske statsborgerskab?

http://www.aseanmctour.dk
buick
Jeg mener nu at huske at man kan få lov at rejse i længere perioder 1-2 år hvis man f.eks siger man skal på backpack tur og se verden men den går selvfølgelig kun en eller to gange.

THansen
buick skrev:

Jeg mener nu at huske at man kan få lov at rejse i længere perioder 1-2 år hvis man f.eks siger man skal på backpack tur og se verden men den går selvfølgelig kun en eller to gange.

Det er vist ikke helt i overensstemmelse med reglerne i "Bekendtgørelse af lov om Det Centrale Personregister"

Kapitel 6

Fraflytning til udlandet

§ 24. Enhver, som fraflytter til udlandet, skal registreres i CPR som udrejst, jf. dog stk. 5-9 og § 25, stk. 2. Vedkommende skal anmelde fraflytningen til bopælskommunen inden udrejsen. Ophold i udlandet over 6 måneder skal altid anmeldes som en fraflytning til udlandet. Hvis opholdet i udlandet varer 6 måneder eller derunder og den hidtidige bolig opretholdes til fuld rådighed, har vedkommende efter anmodning ret til at forblive registreret med bopæl dér, jf. dog § 25,

Jeg har tidligere spurgt min kommune, om det var i orden med en folkeregisteradresse i Danmark under et 1-årigt udlandsophold. Svaret var et tydeligt nej. Min adresse skulle være der hvor jeg boede og opholdt mig - og hvis jeg tog ophold i udlandet i længere tid, ja så skulle jeg registreres som fraflyttet. At jeg ikke på nogen måde var en økonomisk belastning for det danske samfund under mit udlandsophold var sagen uvedkommende.

Kim Ludvigsen
cali111 skrev:

Jeg er lidt fatsvag. Hvordan skal man forstå, at man kan foretage en rejse af mindre end 12 mdr. og stadig beholde sit danske statsborgerskab?

Bemærk, at det vi debaterer her er rejser og pension. Hvis du ikke er på pension, gælder der måske nogle helt andre regler.

Det får ingen betydning, hvis ...
... du foretager én rejse på mellem 6 og 12 måneder - at du altså ikke rejser hvert år.
... du hvert år rejser i mindre end 6 måneder og mindre end 4 måneder ad gangen (løbende år, som tidligere nævn).

Rejser du mere, kan Udbetaling Danmark vurdere, at du ikke længere er bosiddende i Danmark, og det kan få betydning for pension og andre forhold.

Uden sammenhæng med ovenstående har man oplysningspligt, når rejser uden for EØS og visse andre lande i mere end 2 måneder ad gangen.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
Mon ikke det ville vaere bedst hvis poulditlev

1. kontaktede sin kommune foerst og herefter (maaske)
2. udbetaling danmark

Paa trods af at der er en del erfarne medlemmer her i vores debatforum er der garanteret ikke en sag der er ens eller gaelder generelt for alle.

Det bedste for poulditlev vil vaere at faa en skriftlig bekraeftelse paa hvad han kan og maa og ikke maa mht udrejse/indrejse DK/udlandet.

Mvh og god weekend.

Frank
Nej hugoboerge - rækkefølgen er lige omvendt, hvilket fremgår tydeligt af borger.dk.

Spring til debat: