Se indlæg
 Udskriv debat
I have a dream - 50 år efter.
Thomas72
I dag er det 50 år siden Martin Luther King holdte sin legendariske "I have a dream" talen.
Spørgsmålet er, er drømmen gået i opfyldelse?. Hvis man bla. ser på Trevor Martin sagen.

Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!.

Jeg ved hvad Jeg taler om.

Skipper Hans
Gad vide om ikke man I Danmark en dag om mange aar, vil ha en DANSK Marthin Luther King som ogsaa har en "droem" ell. et "oenske" og sige det I fuld offentlighed uden at blive kaldt racist??? dette var blot en stroetanke..

Anonym Bruger
Skipper Hans skrev:

Gad vide om ikke man I Danmark en dag om mange aar, vil ha en DANSK Marthin Luther King som ogsaa har en "droem" ell. et "oenske" og sige det I fuld offentlighed uden at blive kaldt racist??? dette var blot en stroetanke..

I had a dream:

Skipper,

-det må være Villy Søvndal du tænker på Grin

Kim Ludvigsen
Skipper Hans skrev:

Der er vel ikke ret mange, der vil kalde en dansk Martin Luther King for racist, hvis han taler om en drøm om, at alle bliver behandlet lige og lever sammen i fred og ro uden diskrimination.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:
http://rejse-til-...

http://rejse-til-thailand.dk
Skipper Hans
Du var godt nok hurtig der DKGrinGrinGrin nu er jeg ikke saa politisk bevidst I saerdeleshed ikke med dansk politik - har vaeret u/dansk siden 1984 men kunne godt gaa hen og gi' dig ret...Wink

Skipper Hans
Nej men Kim I dagen Danmark skal der jo ikke mange bemaerkninger til hverken farve ell. mening, ejheller mad for den sags skyld, foer racist kortet bliver trukket

Anonym Bruger
Skipper Hans skrev:

Du var godt nok hurtig der DKGrinGrinGrin nu er jeg ikke saa politisk bevidst I saerdeleshed ikke med dansk politik - har vaeret u/dansk siden 1984 men kunne godt gaa hen og gi' dig ret...Wink

God tur ud på verdens havene Skipper.!

Er du iøvrigt gammel nok til at kunne huske Moskito Bar i Bkk.?

rinpoche
I have a dreeeeam myself, to walk into Bronx or Harlem being a cacausian male without having my ass whipped.

Not that that would ever happen.

DE har nøjagtig de samme muligheder som alle andre amerikanske statsborgere.
At en uforholdsmæssig stor del af the black community så vælger at forvalte denne ud i kriminalitet, er deres eget dårlige valg.

Jeg interesser mig noget mere for "the native americans".
Dem hører man ikke så meget om, fordi "black americans" overdøver al retorikken med deres klynk.

King har sejret, han har sejret i en grad han end ikke så komme.
Spørgsmålet er blot om hans sejr var resultatet værd?

Bøtten er i dag vendt på hovedet. Der er en total berøringsangst omkring at adressere mangfoldige emner omkring den "sorte" befolkning.

King`s tale var storslået og gribende, men den er 50 år gammel og totalt irrelevant i denne tid og sted.
Redigeret af rinpoche d. 29/08-2013 10:34

Skipper Hans
Rin, nu er jeg bedoevende ligeglad med USA, Harlem og Bronx (har I oevrigt varet der indtil mange gange) og Hr. King ogsaa, men jeg tror da gennerelt at den almindelige DANSKE befolkning I Danmark godt ville vaere den u-etniske DANSKE mentalitet foruden ell.?? Danskerne har jo ikke de same muligheder mere mht. kost, religion etc. etc. jeg ville nu interesere mig mere for den native DANEWink

Skipper Hans
DK

er foedt I aug. 49 - startede til soes 21 September 1964 og har sejlet det meste af min tid herude paa oesten Wink saa kan godt her bekraefte mit kendskab til Mosquito bar og omegn (har ogsaa sunget julesalmer I October mnd. I rendestenen) saa goer ikke krav paa det sjove mere

boede I oevrigt I Thailand fra 1983 til 2005 - I had my time

Cheers mateGrin

Anonym Bruger
Skipper Hans skrev:

DK

er foedt I aug. 49 - startede til soes 21 September 1964 og har sejlet det meste af min tid herude paa oesten Wink saa kan godt her bekraefte mit kendskab til Mosquito bar og omegn (har ogsaa sunget julesalmer I October mnd. I rendestenen) saa goer ikke krav paa det sjove mere

boede I oevrigt I Thailand fra 1983 til 2005 - I had my time

Cheers mateGrin

Lucky you.......and me Grin

Kim Ludvigsen
rinpoche skrev:

Det er ikke tilfældet, men det er en udbredt tro blandt mange hvide amerikanere. Det har stadig stor betydning for ens muligheder i livet, om man er hvid eller sort eller brun - også selvom man trækker de sociale omstændigheder fra.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

hugoboerge
DK skrev:

Skipper Hans skrev:

Jeg husker ogsaa "Myggen" ganske glimrende, men her er et link:

http://snesejler....

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

DK skrev:

Skipper Hans skrev:

Det er helt vildt Hugo...

You really made my day.! Et skønt gensyn med gamle og uforglemmelige minder.

Tak for link.

Var en af de sidste gæster som fattig maskin ass. på Myggen en aften. Og skønheden var selvfølgelig "forelsket" i mig/kunden.

Havde ikke det beløb som hun forlangte og hun spurgte hvor meget jeg havde. Husker stadig seancen, hvor jeg vender lommerne og får skrabet et glemt beløb sammen, hvorefter hun siger ok.

Første gang jeg prøvede at sove under et moskito net. Hun var tidl. skønheds dronning, med egen made, som vartede os op. Og jeg fik et kæmpe foto af hende, sammen med alle de andre kandidater til miss What.?
Min tidl. kone, sørgede desværre for, at disse minder er gone.

No more beauty queens på matriklen Grin

Men hold da op, hvor det var tider.

Første salen på Myggen, som er nævnt, husker jeg ikke. Men man kedede sig heller ikke i stue etagen.

hugoboerge
DK skrev:

hugoboerge skrev:

DK skrev:

Skipper Hans skrev:

Det er helt vildt Hugo...

You really made my day.! Et skønt gensyn med gamle og uforglemmelige minder.

Tak for link.

Var en af de sidste gæster som fattig maskin ass. på Myggen en aften. Og skønheden var selvfølgelig "forelsket" i mig/kunden.

Havde ikke det beløb som hun forlangte og hun spurgte hvor meget jeg havde. Husker stadig seancen, hvor jeg vender lommerne og får skrabet et glemt beløb sammen, hvorefter hun siger ok.

Første gang jeg prøvede at sove under et moskito net. Hun var tidl. skønheds dronning, med egen made, som vartede os op. Og jeg fik et kæmpe foto af hende, sammen med alle de andre kandidater til miss What.?
Min tidl. kone, sørgede desværre for, at disse minder er gone.

No more beauty queens på matriklen Grin

Men hold da op, hvor det var tider.

Første salen på Myggen, som er nævnt, husker jeg ikke. Men man kedede sig heller ikke i stue etagen.

Det var en fantastisk tid. Et syn jeg aldrig glemmer var da k.... lejderen roeg over raelingen ved Paknam og 70 kvinder eller mere kom ombord, desvaerre fik jeg ikke taget billeder af det syn, men saa vidt jeg husker findes der et billede paa Snesejler.dk samt en brugsanvisning til et saakaldt pi.bestik ogsaa et andet sted paa snesejler.dk.

Nu skal det siges at "bestikket" skulle erstatte kondomer, dog med den undtagelse at det skulle foerst anvendes EFTER udfoert daad. Det skulle vaere ret smertefuldt og blev derfor ikke anvendt saerlig meget.

Engang imellem paa vej til kontoret om morgenen runder vi stedet hvor "Myggen" laa i sin sted og naar min kone ser een af de tandloese aeldre kvinder som ses i kvarteret kan hun ikke lade vaere med at spoerge om det var en af mine "veninder".Smile

Anonym Bruger
Hæ' Hæ',

Disse tider....

hugoboerge
DK skrev:

Hæ' Hæ',

Disse tider....

Det var tider. Man kunne parkere sin bil paa Patpong udenfor Mizu's Kitchen restaurant. Mizu's eksisterer stadigvaek, men paa grund af alle boder osv kan den vaere svaer at finde. Men dugene er de samme som for snart 50 aar siden (roed og hvid ternede) og osen osv fra sizzling steaks haenger stadigvaek paa vaeggene. Men til hest med det, maden er stadigvaek udmaerket og ejeren sidder nede ved baren og spiller amerikanske jazz LP plader. Ren nostalgi. Dusit Thani hotel var dengang den hoejeste bygning i Bangkok. Idag ligner det en dvaerg ved siden af de andre hoejhuse.

Anonym Bruger
hugoboerge skrev:

DK skrev:

Hæ' Hæ',

Disse tider....

Det var tider. Man kunne parkere sin bil paa Patpong udenfor Mizu's Kitchen restaurant. Mizu's eksisterer stadigvaek, men paa grund af alle boder osv kan den vaere svaer at finde. Men dugene er de samme som for snart 50 aar siden (roed og hvid ternede) og osen osv fra sizzling steaks haenger stadigvaek paa vaeggene. Men til hest med det, maden er stadigvaek udmaerket og ejeren sidder nede ved baren og spiller amerikanske jazz LP plader. Ren nostalgi. Dusit Thani hotel var dengang den hoejeste bygning i Bangkok. Idag ligner det en dvaerg ved siden af de andre hoejhuse.

Jeg ved at det er flovt...

men husker kun Mosquito Bar fra dette årti.

rinpoche
Kim Ludvigsen skrev:

rinpoche skrev:

Det er ikke tilfældet, men det er en udbredt tro blandt mange hvide amerikanere. Det har stadig stor betydning for ens muligheder i livet, om man er hvid eller sort eller brun - også selvom man trækker de sociale omstændigheder fra.

Hmm, Kim.
Sidst jeg kiggede efter var der en "farvet" amerikansk præsident. Smile

Men bevares, hvis man ynder at forblive i "offer-rollen", så kan man få en masse ud af det.

mvh

Kim Ludvigsen
rinpoche skrev:

Kim Ludvigsen skrev:

Hmm, Kim.
Sidst jeg kiggede efter var der en "farvet" amerikansk præsident. Smile

Der vil altid være nogle, som kan sætte sig ud over de ulemper, de er født med - det være sig hudfarve eller en dårlig social arv.

De sorte har som befolkningsgruppe lang færre muligheder i USA end de hvide. Langt den største del af forskellen skyldes den sociale arv, hvor de sorte har et voldsomt efterslæb. Forskellen i formue mellem en sort og en hvid familie var i 2009 på 236.000 dollar. Og det har stor betydning i et land, hvor det er meget dyrt at få en højere uddannelse.

Det vil sige, at det er de hvide, der får de gode uddannelser, og dermed de højt betalte jobs, mens sorte må tage til takke med mindre godt betalte jobs. Det betyder så, at de ikke kan sende deres børn på college, når den tid kommer. Det tager mange år at bryde den cirkel, og selvom flere og flere sorte får brudt den, så er der meget lang vej, når du ser på befolkningen som helhed.

Men den sociale arv er ikke eneste forskel. "Driving while black" kan stadig betyde, at man stoppes af politiet. Kropsvisitationer af politiet foretages i langt overvejende grad på sorte og brune. Og man kan skyde en sort mand uden at blive dømt.
Mvh. Kim
Ferie i Thailand:

Spring til debat: