Se indlæg
Thailand Portalen (version 2004) » Familie, ægteskab og børn » Flytning til Danmark
 Udskriv debat
EU-reglen
tigerdut
Jeg har en bekendt der har boet 10 år i Sverige og for 2 år blev gift med en ung thaipige på 20 år.
De har nu fået 2 børn sammen.
Hun har aldrig arbejdet og kan hverken svensk eller dansk.
Han har været uden arbejde sidste år men har nu haft job i 3 måneder i Sverige.
Han mistede kørekortet, pga. fuldekørsel for en uge siden og står til en fængselsstraf for dette (2. gang)
Han står i samtlige kreditvurderinger med ubetalt gæld.
Familien er kommet i det sociale søgelys pga. husspektakler.

Nu mener han at han kan slippe ud af alle problemerne, ved at flytte med konen og børnene til Danmark efter EU-loven om fri bevægelsesret.

Kan han det ?
Det lyder ihvertfald meget nemt, men opfylder han kravene, med ung kone på 22, uden arbejde og med politisager hængende over hovedet ?

Bjarke85
Ja, at han skylder penge overalt til virksomheder osv. Har intet at sige. At han har en straffesag over hovedet, har dog noget at sige. Vil gætte på han skal ind og sidde den dom af, inden det kan lade sig gøre. At flygte til Danmark eller Norge, hjælper intet. Da vi har et meget tæt samarbejde.

Men der står intet i familiesammenførings reglerne om, at man ikke må være tidligere straffet og eller angående gæld og RKI.

I følge de danske regler, ville han dog skulle stille 50.000kr i sikkerhed. Men ikke efter EU reglerne.

Efter EU reglerne, skal de blot være gift, og have boet i et andet EU land end det de ansøger i, og derved have brugt deres ret til fri bevægelighed i EU for EU borgere.

Læs nærmere på www.nyidanmark.dk der står det hele :-) samt www.aegteskabuden...

kylling
tigerdut skrev:

Jeg har en bekendt der har boet 10 år i Sverige og for 2 år blev gift med en ung thaipige på 20 år.
De har nu fået 2 børn sammen.
Hun har aldrig arbejdet og kan hverken svensk eller dansk.
Han har været uden arbejde sidste år men har nu haft job i 3 måneder i Sverige.
Han mistede kørekortet, pga. fuldekørsel for en uge siden og står til en fængselsstraf for dette (2. gang)
Han står i samtlige kreditvurderinger med ubetalt gæld.
Familien er kommet i det sociale søgelys pga. husspektakler.

Nu mener han at han kan slippe ud af alle problemerne, ved at flytte med konen og børnene til Danmark efter EU-loven om fri bevægelsesret.

Kan han det ?
Det lyder ihvertfald meget nemt, men opfylder han kravene, med ung kone på 22, uden arbejde og med politisager hængende over hovedet ?

Han har da også været for dum,og lavet alt forkert, men når han (flygter) til danmark vil alle breve,straf samt gæld følge ham,og desuden kan han ikke lovligt føre bil i danmark.
Jeg føler med hans kone og børn.
Men det er aldrig for sent at komme op på hesten igen,hvis man virkelig vil og tager sin opgave alvorlig kan alt lykkesFriends again

Longway
Fornuftig mand og en klog pige, haaber da ikke at de kan komme til danmark og dermed blive en oekonomiske byrde !

Stakkels boern.

Undskyld, men gudfader bevars.
Mvh. Chiliposen.

At vaere kritisk, er ikke det samme som at vaere negativ.

ผมอาจจะยังไม่เชื่่อ แต่ไม่ได้หมายความว่าไม่เชื่อ อะไรก็ตามต้องคิดก่อนเสมอ

http://www.isaan-house.com
PeterS
Longway skrev:

Fornuftig mand og en klog pige, haaber da ikke at de kan komme til danmark og dermed blive en oekonomiske byrde !

Stakkels boern.

Har du ikke misforstået spørgsmålet?

Svaret er enkelt, ja

Og selvfølgelig kan 3 danske statsborgere flytte til Danmark.

Hvilke krav om selvforsørgelse der stilles, kan kun myndighederne svare på,
men tror ikke de nægter moderen til mandens børn ophold i danmark.

Men helt klart flytter gæld og straf med.

JesperK
selvfølgelig kan han og sine børn vend tilbage til danmark, da de er dansk statsborger.

Det stor spørgsmål i denne sag. Kan hans kone få opholdstilladelse efter EU - regler ? Som jeg læser det, er det stor spørgsmål i hans sag om han har tilstrækkelige midler til sig selv og alle sine familiemedlemmer. Det er muligt for ham at få Kontanthjælp når han kommer tilbage til denmark, men er det nok ? Frown

Hvis han tror han kan flytte væk, fra hans problemer i sverige ved at flytte til DK. Headbanger

tigerdut
men ER børnene danske statsborgere, når de er født af thaikvinde i Sverige og faderen er dansk statsborger ?
Gælder depositumreglen (50.000 Kr) ikke når der er tale om EU-reglen ?
Nok kan han få kontanthjælp i Danmark, men hun får vel intet og hende og børnene skal således forsørges af en mand på kontanthjælp, hvilket ikke synes muligt. Kan det ikke ende med et nej til opholdstilladelse for hende, da det helt klart peger mod økonomiske problemer som Danmark så skal tage sig af ?
Hvad med danskundervisning, som er obligatorisk når vi taler familiesammenføring. slipper hun for den og hvis nej, skal han så også betale for det ?

Forstår mere og mere hvorfor så mange vælger Sveriges-modellen. Det er jo meget nemmere end den danske familiesammenføringslov. Nærmest som at hoppe over hvor gærdet er lavest.

PeterS
Ja hans børn er danske statsborgere.

Og der er ingen bankgaranti ved EU reglen.

Måske er manden medlem af A-kassen i sverige og en masse andre spørgsmål, som vi ikke kender svaret på.

Da han fik konen til sverige var det nok også efter EU reglen, siden hun ikke har lært svensk.

Alle sager er individuelle så der kan slet ikke svares på om hun kan få ophold.

Men et godt råd må være, kontakt JV, så kører medierne sagen og så kan de komme i både morgen tv og aften showet, så er sagen næsten sikker.

JesperK
Ja, børnene er dansk statsborgere da deres far er dansk statsborgere. Når de bliver gamle nok, kan de vægler om de vil være Dansk, Thai eller svenske hvis de bliver i sverige.

Ja, der er altid mulighed for afslag. Der er for mange ukendt faktor i forhold til hvad du har skrevet.

50000dkr nej bliver ikke stillet som krav.

Danskundervisning er gratis i 3 år. Danskundervisninger er ikke obligatorisk.

Ja, Det er noget letter at få sin kone til Sverige når man er søger på EU - regler i sverige. Men kræver også at man flytter til sverige og etablere et tilværelse der. Svensker model anbefales hvis man ikke kan opfylder betingelserne for dansk FS.

Bjarke85
Du kan ikke være på kontanthjælp og familiesammenfører samtidig. Kommer du på kontanthjælp, vil hun blive udvist. Da kontanthjælp kun er en ydelse, hvor man lige præcis skal kunne klare sig selv.

Det er faktisk også "ulovligt" at spare op på en kontanthjælp, spare du x antal tusinde op, så vil det blive modregnet hvis de opdager det.

JesperK
Efter EU - regler, man må ikke modtage kontanthjælp på det tidspunkt man søger, hverken fra Dk eller Sverige. Man skal ha tilstrækkelige med midler. Som betyder man er at man skal være selvforsørgende.

Normalt stilles der selvforsørgelseskrav ved FS efter EU-reglerne. Det betyder, at han eller hun ikke må modtager kontanthjælp i Danmark de første 5 år, så kan hendes opholdsret blive inddraget igen. Samme regler som vi kender det ved FS efter de danske regler. Der er mulighed for at bliv fritaget fra dette krav, hvis man søger som arbejdstager. Som betyder at man har ophold sig i anden EU for at arbejde. Hvis US godkender det, vil man bliv fritaget fra kravet om selvforsørgelse i Danmark. Dette giver mulighed for både hun og han kan modtager kontanthjælp. Da han har arbejdet i sverige har han denne mulighed, når han søger.

michael a
Problemet er jo din bekendte, jeg kan ikke se at han har prøvet at hjælpe sin kone med at blive integreret i sverige, vil han gøre det i danmark, der er også to børn at tage hensyn til, så hvergang der opstå problemer skal man så flytte til et andet land,hvad med konen og børnene, de kan få mere hjælp i sverige end danmark. bare min mening. Håber det bedste for dem.

mvh. michael

tigerdut
michael a skrev:

Problemet er jo din bekendte, jeg kan ikke se at han har prøvet at hjælpe sin kone med at blive integreret i sverige, vil han gøre det i danmark, der er også to børn at tage hensyn til, så hvergang der opstå problemer skal man så flytte til et andet land,hvad med konen og børnene, de kan få mere hjælp i sverige end danmark. bare min mening. Håber det bedste for dem.

mvh. michael

Korrekt Michael.
Håber ikke at han er synonym med ret mange af de danskere der gifter sig med en thailandsk pige.
Kunne måske forstå hvis han var 22 år, men han er 48.

Longway
PeterS skrev:

Longway skrev:

Stakkels boern.

Svaret er enkelt, ja

Det er vel kun manden som er dansk statsborger, pigen er thai og boernene er vel svenske..? Hvis ikke, saa har jeg misforstaaet noget.
Mvh. Chiliposen.

Longway
Er boernene danske statsborgere naar de er foedt i sverige ?

Jeg tror da at det kun er manden ( hvis man kan kalde ham en mand ) som er dansk.
Mvh. Chiliposen.

PeterS
Longway skrev:

PeterS skrev:

Longway skrev:

Stakkels boern.

Svaret er enkelt, ja

Det er vel kun manden som er dansk statsborger, pigen er thai og boernene er vel svenske..? Hvis ikke, saa har jeg misforstaaet noget.

Ja du har misforstået noget.

Er boernene danske statsborgere naar de er foedt i sverige ?

Jeg tror da at det kun er manden ( hvis man kan kalde ham en mand ) som er dansk.

Ja, til dit spørgsmål.

Nu går spørgsmålet ikke ud på, hvad din eller min moral siger om nogen vi slet ikke kender,
og hvor oplysningerne er meget mangelfulde for at dømme ham for hverken det ene eller det andet.

tigerdut
Godt nok mange forskellige opfattelser af denne sag Hmmmmmm

Longway
Jamen tak for rettelse af min misforstaaelse.....

Jeg doemmer skam ingen, jeg laeser blot hvad der er skrevet om forholdet !
Mvh. Chiliposen.

taxidriver990
Hvordan kan børnene være danske statsborgere...?
Har selv fået barn i sverige og det blev svensk medborgere og ikke dansk bare fordi jeg er det.
Det er som regel moderens statsborgerskab der gælder alt. fødselsland
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda

Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne

Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter

PeterS
taxidriver990 skrev:

Hvordan kan børnene være danske statsborgere...?
Har selv fået barn i sverige og det blev svensk medborgere og ikke dansk bare fordi jeg er det.
Det er som regel moderens statsborgerskab der gælder alt. fødselsland

Nu er det jo ikke automatik, at børnene bliver registreret som danske, man skal selvfølgelig
søge og gøre opmærksom på man har børn.

Spring til debat: