Se indlæg
46.000 hæver pensionen i udlandet
|
|
Webmaster |
Lagt på d. 26/10-2012 23:49
|
Superadministrator Antal indlæg: 6782 |
Danske pensioner bliver sendt til udlandet som aldrig før. Sidste år sendte Pensionsstyrelsen lidt mere end 2 mia. kr. ud i verden mod bare 775 mio. kr. i 2001. I samme periode er antallet af pensionister i udlandet, der modtager danske pensionsydelser, steget fra 21.000 til 46.000, viser nye tal. Men er det et problem, at staten hvert år sender 2 milliarder til udlandet? Overhovedet ikke, mener økonom og direktør Jørgen Søndergaard fra SFI. »Systemet er jo indrettet sådan, at Danmark i langt de fleste tilfælde har beskatningsretten til folke- og førtidspensionen. Desuden skal du huske på, at trafikken også går den anden vej, og der er personer i Danmark, der modtager pension fra udlandet«, siger han. Også Ældre Sagen forventer, at flere danske pensionskroner vil ryge over landegrænserne i de kommende år. »Vi rejser mere og får øjnene op for, at det måske kunne være behageligt at være pensionist i et andet land. Desuden er der flere udlændinge, der har opholdt sig i Danmark og derfor har ret til dansk pension, når de rejser hjem igen«, siger seniorkonsulent Claus Blendstrup. Med de støt stigende udbetalinger af pensioner i udlandet har myndighederne også skærpet jagten på socialt pensionsbedrageri. I første omgang har styrelsen gennemført kontroller i Spanien og Thailand, hvor indsatsen indtil videre har afdækket bedrageri for næsten 3 mio. kroner. Næste mål er Marokko og Tyrkiet. Læs resten på: Politiken Med venlig hilsen
Webmaster Email: webmaster@dansk-thai.dk Website: www.thailand-portalen.dk Ytringsfrihed er ikke retten til at sige, hvad vi har lyst til, hvornår vi har lyst. Det er retten til at sige, hvad vi har lyst til, dér hvor vi har fået lov til det. |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 27/10-2012 07:57
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
Webmaster skrev: ...... Med de støt stigende udbetalinger af pensioner i udlandet har myndighederne også skærpet jagten på socialt pensionsbedrageri. I første omgang har styrelsen gennemført kontroller i Spanien og Thailand, hvor indsatsen indtil videre har afdækket bedrageri for næsten 3 mio. kroner. Næste mål er Marokko og Tyrkiet. Læs resten på: Politiken Kun en understregning af der også er kontrol i Thailand. Men ud over det, håber jeg også en dag, når jeg bliver lidt ældre, at jeg også kommer med i statistikken over dem der har sagt farvel til Danmark og goddag til Thailand PS -3 gr. C udenfor lige nu Det er vel grund nok til at ville flytte Redigeret af Peder1968 d. 27/10-2012 08:04 |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 27/10-2012 08:43
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 578 |
Pension mig her og der og alle vegne... Og kontrol og kontrol undtagen af komtrolanten Haaber da Staten vil feje for egen doer inden de beskylder de 46.000 for synd http://ekstrabladet.dk/nationen/article1852954.ece Her hvor jeg sidder er temp 31 grader o herligt solskin.... i Cola Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
Boes |
Lagt på d. 27/10-2012 09:01
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2688 |
http://ekstrablad...852954.ece Gorde lige dit link aktivt.. "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
Peder1968 |
Lagt på d. 27/10-2012 09:11
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 852 |
taxidriver990 skrev: Pension mig her og der og alle vegne... Og kontrol og kontrol undtagen af komtrolanten Haaber da Staten vil feje for egen doer inden de beskylder de 46.000 for synd http://ekstrabladet.dk/nationen/article1852954.ece Her hvor jeg sidder er temp 31 grader o herligt solskin.... i Cola Øhh.. hvem har snakket om at der er 46.000 personer der snyder? |
|
|
Boes |
Lagt på d. 27/10-2012 09:22
|
Peder1968 skrev: taxidriver990 skrev: Pension mig her og der og alle vegne... Og kontrol og kontrol undtagen af komtrolanten Haaber da Staten vil feje for egen doer inden de beskylder de 46.000 for synd http://ekstrabladet.dk/nationen/article1852954.ece Her hvor jeg sidder er temp 31 grader o herligt solskin.... i Cola Øhh.. hvem har snakket om at der er 46.000 personer der snyder? Peder .. de blir ikke beskyldt for snyd men synd .... Og det kan nok stemme i visse tilfælde Redigeret af Boes d. 27/10-2012 09:25 "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 27/10-2012 09:24
|
Øhh.. hvem har snakket om at der er 46.000 personer der snyder? Det kan vaere 45.999 eller 2, der er jo ingen som ved men laes rapporten som jeg nu linker til: http://www.digst....esume.ashx Haaber som sagt bare at rapporten bliver naerlaest af beroerte myndigheder ( kommunerne ) Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
kiml |
Lagt på d. 27/10-2012 09:29
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 686 |
Nej men tror at folk har den opfatelse at alle der er rejst ud snyder, godt hjulpet af dags pressen. Jeg er ikke selv pensionist men har set det brev som der sendt ud fra den som sidder i Bangkok, det kan godt være at jeg ikke har det fulde skole pensum, men kan læse mellem linierne at du skal gøre som der står i brevet ellers stopper de din pension. Peder1968 skrev: taxidriver990 skrev: Pension mig her og der og alle vegne... Og kontrol og kontrol undtagen af komtrolanten Haaber da Staten vil feje for egen doer inden de beskylder de 46.000 for synd http://ekstrabladet.dk/nationen/article1852954.ece Her hvor jeg sidder er temp 31 grader o herligt solskin.... i Cola Øhh.. hvem har snakket om at der er 46.000 personer der snyder? |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 27/10-2012 09:30
|
Statistik om udlandspensionister 2011 http://www.penst...._2011.ashx Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 27/10-2012 11:46
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Omvendt ville det vaere rart hvis man samtidig med at nu koster det saa og saa mange penge ved at have pensionister i udlandet oplyser om hvor meget den danske stat SPARER ved at have disse pensionister bosiddende i udlandet. |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 27/10-2012 12:03
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Der er helt klart besparelser, men der er altså også ulemper, så regnestykket er ikke helt enkelt. En af ulemperne er, at stort set hele den udbetalte pension påvirker betalingsbalancen negativt. |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 27/10-2012 12:56
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Kim Ludvigsen skrev: Nemlig, fx. Der er helt klart besparelser, men der er altså også ulemper, så regnestykket er ikke helt enkelt. En af ulemperne er, at stort set hele den udbetalte pension påvirker betalingsbalancen negativt. - Både HB (samt andre i TH) og undertegnede betaler skat af vores pension. - Både HB og undertegnede bliver "straffet" : HB ved at bosætte sig i TH og undertegnede for at have sparet op (Kapital/Ratepensioner) og udearbejdende kone. Men forskelen er at HB rådigheds beløb bliver brugt i TH, hvorimod mit (95% og 5% på ferien i TH) bliver brugt i DK. (Varer-ydelser + Moms af disse), og nu er det kommet frem at "Vi" (bosat i DK), får mindre og mindre varer for vores penge (alting stiger, men det gører min pension sgu ikke). Er det "i orden", desvære JA, for sådan er loven/reglerne skruet sammen, men enig med HB "at retfærdigt" er det heller ikke. For en sikkerheds skyld ville jeg gerne påpege at dette her er på ingen måde et personlig angreb på HB, kun for at have et sammenlignings grundlag, og Jeg ville sikkert reagere på samme måde hvis Jeg var bosat i TH. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
Boes |
Lagt på d. 27/10-2012 13:33
|
Det er sandelig ikke bare penge ud ad statskassen. De 97 procent, som blir i eu eøs får deres helse og sygdomsmæssige udgifter dækket af det pågældende land. Og det kan ikke være nogen hemmelighed at dette er noget der belaster statskassen jo ældre vi blir. I regnestykket er der hellerikke taget højde for hvor mange ikke danskere som vælger at nyde sit otium i DK og hvor mange penge de lægger i DK. Bare mene 5 satang.... "The difference between stupidity and genius is that genius has its limits."
Albert Einstein |
|
|
OleH |
Lagt på d. 27/10-2012 13:44
|
Øvet medlem Antal indlæg: 458 |
Boes skrev: Det er sandelig ikke bare penge ud ad statskassen. De 97 procent, som blir i eu eøs får deres helse og sygdomsmæssige udgifter dækket af det pågældende land. Og det kan ikke være nogen hemmelighed at dette er noget der belaster statskassen jo ældre vi blir. I regnestykket er der hellerikke taget højde for hvor mange ikke danskere som vælger at nyde sit otium i DK og hvor mange penge de lægger i DK. Bare mene 5 satang.... Det er jo rigtigt, at hvis man er pensionist i et EU land, så har man ret til behandling på lige fod med det pågældende lands borgere. Men jeg tror egentlig, at hvis f.eks. en dansk pensionist bor i Sverige, så betaler Danmark hvert år et beløb til Sverige til dækning af disse udgifter. I hvert fald ved jeg, at danske pensionister i Sverige tidligere fik det blå EU-Sygesikringskort fra Sverige, men nu er det Pensionsstyrelsen, der udsteder det. Måske er der nogen, der ved mere om det ? |
|
|
Kim Ludvigsen |
Lagt på d. 27/10-2012 14:04
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2627 |
Boes skrev: Det er sandelig ikke bare penge ud ad statskassen. De 97 procent, som blir i eu eøs får deres helse og sygdomsmæssige udgifter dækket af det pågældende land. Og det kan ikke være nogen hemmelighed at dette er noget der belaster statskassen jo ældre vi blir. Ja, men det er indenlandsk forbrug/gæld, det påvirker ikke betalingsbalancen i nær samme grad. Indenlandsk gæld kan betales ved at hæve skatterne, du kan ikke rette op på betalingsbalancen ved at hæve skatterne. Bemærk, at jeg ikke siger, jeg kender svaret på udregningen, jeg påpeger bare, at den slet ikke er så enkel igen. Og jeg er heller ikke økonomisk ekspert, så der er ganske givet mange andre faktorer, end dem jeg kan komme i tanke om, som spiller ind på regnestykket. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 27/10-2012 15:52
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
det er nok en kompliceret udregning... umiddelbart ryger der jo en masse penge ud af statskassen, penge som ikke bliver brugt i DK (forbrug, husleje m.m.) men bliver brugt i udlandet. Personligt har jeg ikke ondt i røven over hvor danske pensionister slår sig ned og alle burde have det samme. Dog bør alle også overholde de til enhver tid gældende regler, uden diskussion (uanset holdning til reglerne). At reglerne tilgodeser pensionister i EU, er nok pga. alle de EU fanatikere der vil holde investeringer og pengene indenfor EU i håb om at skabe en stærk union til gode for alle medlemmerne (fra Lithauen til Portugal). Desværre holder denne forældret idé ikke, ligesom også samhandlingen og restriktionerne kun gør det sværere for EU landene i en globaliseret verden.. Desuden har den massive invasion fra mellemøsten og nordafrika ført til at politikerne har været nødsaget til at lukke lidt i kassen til disse..så ligesom med familiesammenføring påvirker indvandringen også danskere i høj grad...specielt når det handler om alt udenfor EU. Mht. sygdom og besparelserne heraf i det danske sundhedsvæsen, så er der vel en besparelse fx. i tilskudsordninger m.m., men dog er det mit indtryk og erfaring at folk alligevel rejser tilbage til moder DK ved større behandlinger og de rigtig dyre kompliceret behandlinger fx. ved kræft o.lign. Redigeret af Anonym Bruger d. 27/10-2012 16:05 |
|
|
taxidriver990 |
Lagt på d. 27/10-2012 16:00
|
JS Skrev :Desuden har den massive invasion fra mellemøsten og nordafrika ført til at politikerne har været nødsaget til at lukke lidt i kassen til disse..så ligesom med familiesammenføring påvirker indvandringen Bare i parents bemaerket.....Der er i oejeblikket FS af somalier i en skalaen aldrig set foer; tror det kommer bag paa mange politkerne og giver JS ret derfor lukkes der ned ( Haves fra saerdeles paalidelig kilde ) Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda Bekymringer er som en gyngestol. De holder dig beskæftiget, men du kommer ingen vegne Kernen i frihed er at tvivle på autoriteter |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 27/10-2012 17:06
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Kim Ludvigsen skrev: Der er helt klart besparelser, men der er altså også ulemper, så regnestykket er ikke helt enkelt. En af ulemperne er, at stort set hele den udbetalte pension påvirker betalingsbalancen negativt. Kim L. selvfoelgelig er det et enkelt regnestykke du skal bare kalkulere de pensionister som KUN modtager grundbeloebet uden andre tillaeg og det er ikke mange, vel. Glem alt hypotetisk vaas om handelsbalancen og dog ja det vedroerer saa kun pensionister inden for EU og EOES. men for pensionister bosat uden for EU og EOES er det er MINIMALT naar man tager i betragtning de pensionister som kun modtager grundbeloebet. |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 28/10-2012 02:09
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
handelsbalancen, hvad så med dem hjemme i danmark der henter øl og vand osv. i tyskland, er det ikke et problem,mere end nogle få pensionister med grundbeløbet i thailand................................ |
|
|
Skeptikeren |
Lagt på d. 28/10-2012 02:19
|
Øvet medlem Antal indlæg: 330 |
Changmai! nu er du jo ikke retfærdig iflg. andre skribenter i andre tråde, kunne du jo bare blive hemme så, kunne du gøre det samme. Du er vist lidt misundelig? Næh du vores grundbeløb ribber statskassen for alt for store summer og det er det man vil til livs. Skeptikeren Bogen: En Roskildedrengs Erindringer (1939-2000)
Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak Bogen: Mit nye liv i Thailand (2001-2012) Kan hentes på: www.jumplink.dk/somrak2 Måtte Buddha stænke velduftende vande på din vej! |
|
Spring til debat: |