Se indlæg
Er Thailand slidt op?
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/07-2012 19:07
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1131 |
Er Thailand slidt op? Jeg har ræsonneret lidt over de seneste uger om tilstanden i Thailand og fremtiden for os fans, bl.a. på grund af egne erfaringer og internettet som fx Stickman og indlæg fra Dansk Thai Website. Hvor er Thailand på vej hen, både som rejsemål, expat destination, forretningssted og som naughty boy destination? Er Thailand ved at blive kvalt i sin egen succes? Er Thailand ved at blive for mainstream? Med kolossale og stadig voksende turist antal og en stadig mere mainstream familie venlig turisme. Overfyldte strande og fuldt booket hoteller samt en turistificering af stederne på bekostning af lokale værdier og seværdigheder. Er Thailand ved at blive for dyrt? Med en stigende økonomi, rekordstore produktioner og investeringer i landet og dertil øget efterspørgsel og højere priser. For barmiljøet: Behøver færre at arbejde i barerne og bliver dem der gør stadig grimmere og tykkere samt mindre afhængige og af en udenlandsk kæreste/sponsor og bliver de dermed ligeglade? Er magtfaktoren vendt til fordel for de stakkels piger? Er det i virkeligheden dem der spiller spillet og ikke modsat længere? Er tidligere tiders gensidige respekt og nysgerrighed ved at falme? Er status som udlænding mindre end nogensiden? Er stoffer, mafiaer og korruptionen ved at tage overhånd? Er årtiers barmiljø ved at dø i sin egen succes? Er barmiljøet blevet en gammel rotte der har tilvænnet sig til sex- og drukturismen og kender alle knebene? Er det blevet FOR kynisk? Er det overhovedet ’sanook’ længere for begge parter el. er det kun unge araber drenge der nyder godt af denne fagre nye verden? Er tilgangen af stadig flere nyrige russere, arabere, afrikanere, kinesere og indere ved at skubbe den tradionelle europæer/amerikaner/australier ud? Er tilgangen af nye unge generationer og dennes udskejelser ved at tage overhånd og ødelægge charmen fuldstændig? Hvad vil de faldende turist tal den vestlige verden betyde? Generelt: Er Thailand ved at udvikle sig til asiens nye Singapore? Og taber Thailand sin charme til nabolande som Cambodja, Vietnam, Laos, Myanmar, Filippinerne? Der samlet set tilbyder det samme som Thailand og individuelt begynder at røre på sig? fx, Laos har alt det isaan har. Myanmar har alt det Nordthailand (Fx chiang mai) har samt kulturen. Filippinerne har strandene der matcher Sydthailand, tilmed et veludviklet barmiljø. Bangkok lignere mere og mere det du ser i Malaysia, Indonesien og Singapore. Vietnam har maden og spændingen, ligeledes med Cambodja. Får disse steder en bedre infrastruktur og mere åben tilgang til turister og investorer, ligner Thailand så en kommende taber? |
|
|
Thomas72 |
Lagt på d. 05/07-2012 19:23
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1392 |
Rigtig godt indlæg du har skrevet. Jeg tror den stigende kurs på THB vil få flere til at vælge de omkring liggende lande som Cambodja og Laos. Det er planen jeg selv skal have par afstikkere i Cambodja og i Laos, når jeg selv rejser til Thailand den 21. jan. næste år. Overvejer nu at forlænge opholdene i de nævnte, som følge af den stigende kurs på THB og hvis man til skal vende hver eneste mønt på ferien, så kan det være det samme. Til Jer der rejser til Thailand for første gang, pas på!.
Thailand er vanedannende, stærk vanedannende!. Jeg ved hvad Jeg taler om. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 05/07-2012 19:49
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
Rigtig godt indlæg ..... Har selv gjort mig de tanker de sidste to gange jeg besøgte Thailand ....har købt billet igen til december men sidder tit og funderer om jeg skulle have prøvet nogen af nabolandene. Thailand (på turistdestinationerne) er uhyggelig meget slidt helt ned til sokkeholderne og det er blevet rigtig hammer dyrt. På mit stamhotel i Patongs udkant må jeg gang på gang blive forundret over hvor dyre f.eks øl er i den lokale seveneleven...det er simpelt hen grotesk. |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 05/07-2012 22:01
|
Øvet medlem Antal indlæg: 355 |
Super indlæg js. Jeg blev lokket til Thailand for første gang i 99 og var helt oppe og ringe over landet,damerne,barerne,maden ja stort set alt og jeg har kun haft en afstikker til Vietnam sidste år,netop fordi jeg synes at Thailand var slidt,delvis ødelagt også det pris leje som kun er blevet dyrere. Jeg kan så glæde mig over at jeg mødte kæresten inden jeg tog til Vietnam og har fået glæden tilbage for Thailand,netop fordi nu bliver tiden i Thailand brugt med hendes familie og venner,hvor man virkelig kommer ud hvor ingen turister eller ganske få kommer.Det kommer så nok til at koste nogle venner som jeg har rejst meget sammen med,netop fordi de søger væk fra Thailand. Jeg tror på at inden for ganske få år,så bliver Bangkok kun brugt som stop over,og til de priser som bla Airasia kører med lige nu,bliver det kun fremrykket(999 th til Cambodia. |
|
|
Lagt på d. 06/07-2012 00:00
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Ja, forlængst - Vi er stadigvæk nogle, der kan huske hvordan der var i Thailand midt i 1970'erne. |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 06/07-2012 04:06
|
Øvet medlem Antal indlæg: 230 |
Er Thailand ved at blive for dyrt? Med en stigende økonomi, rekordstore produktioner og investeringer i landet og dertil øget efterspørgsel og højere priser. Jeg bo i en provins til Bangkok, og synes da ikke at stigning er så slemt igen... El er steget fra 3.2 pr enhed til 3.8 pr enhed her jeg bo. Vand ved jeg intet om da det er gratise her jeg bo. Internet+Sat tv samme pris. Mobil snak samme pris.. Tøj og sko, skjorte og kortebukser er blevet billiger, for mig, resten er samme pris.. Medicin er steget lidt for mig, men har hørt fra andre Dansker at de siger deres er steget en hel del... Pålæg i skive fra Makro er blevet billiger.. Toastbrød det samme hvis jeg huske rigtige (37 baht for en stor) Mad 20-35 baht pr potion, ris koge jeg der hjemme, er jeg dovn købe jeg en pose ris til 10 baht, og der er til 2 gange i den... Grise bilen samme pris, Taxi samme pris, dog er start km der før var 1.5 km for 35 baht, nu sat ned til 1 km... Bussen er nogle steder steget 1 baht, flodbussen skulle være steget fra 14 baht til 16 baht... En stor øl på en af de dejlig små steder er steget 5 baht for en 70 centerliter, 55 baht er prisen nu... Købe jeg en stor (70 Cl) Chang Beer ved min private "Shop" er prisen 43 baht. Mini van til Pattaya, jomtien 100 baht, til Bang Saen, Hua Hin 100 baht... Spis alt du kan på BBQ er steget fra 109 baht til 119 baht... Så jeg synes personlig ikke at det er så slemt igen, og det er jo kun helt naturliget at ting stiger lidt, det gøre det jo over hele verden, så ville da være mere sær hvis der ingen stigning var i Thailand.... Er Thailand ved at blive for mainstream? Med kolossale og stadig voksende turist antal og en stadig mere mainstream familie venlig turisme. Overfyldte strande og fuldt booket hoteller samt en turistificering af stederne på bekostning af lokale værdier og seværdigheder. Hvis man tager hen til de store turist steder og gå lige ned på stranden, ja så er det nok Overfyldt, man bede man en lokal chaffør(grisebil, tuk-tuk med mere) om at køre en hen til en mindre sted, klares det nemt, og man kan nyde det der, man kan også vælge rejsemål der ikke er lavet for turister, som er Thai rejsemål, og disse steder er super skønne at slappe af på.... Til sidst vil jeg da sige jeg også er træt af at vi får mindre for vores Kr, men sådan er det nu engang, Personlig tro jeg ikke det få betydning for de folk der planlægge ferie, om de får 5.3 eller 7 Baht pr Kr. Det er ikke det folk tænke på, når de snakke ferie, Men igen alle er jo forskellige.... |
|
|
Frank |
Lagt på d. 06/07-2012 07:40
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2141 |
Da jeg havde første køretime for nogle år siden, kørte jeg nedad fra Holmbladsgade og derefter ned ad hele Amagerbrogade. På ruten så jeg ikke et eneste vejskilt idet mit blik var fastlåst til bilerne foran, mens mine dirrende hænder krampagtigt holdt fast i rattet. Efterfølgende har jeg ved selvsyn konstateret, at der er endog særdeles mange skilte på ruten. Jeg tror ikke antallet af skilte har ændret sig væsentligt siden min første køretime - måske et par stykker flere eller færre!? Jeg gætter, at det samme er sket for JS med hensyn til Thaiand. |
|
|
conski |
Lagt på d. 06/07-2012 08:50
|
Begynder Antal indlæg: 13 |
selvfølgelig er det blevet dyrere i Thailand, priserne er steget overalt. Da jeg første gang var i Thailand i 2008 var prisen for 1000 THB ca 150 dkr idag er den steget til ca 190 dkr en stigning på ca 20 prc eller ca 4 prc om året priserne i Danmark er priserne jo næsten steget lige så meget. hvis jeg husker rigtigt er flybilletterne faldet på trods af de stigende oliepriser. |
|
|
moerk5002 |
Lagt på d. 06/07-2012 10:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 384 |
Der har været lidt pris stigninger de sidste 20 år, hvor jeg kom der første gang. Men det er blevet billigere alligevel....... Dengang var kursen helt anderledes. Den lå på mellem 3,5 og 4 dengang, i dag er den som bekendt landet på et sted mellem 5 og 6. For kun få år siden omkring 7. Så nu får vi mere for pengene end dengang. Men udover det vil jeg sige at Thailand er sgu nok slidt ned efterhånden. Tror mange som mig overvejer vores fremtid i Thailand...... Rigtig god weekend til alle, om I er i Danmark eller Thailand eller et helt tredie sted. |
|
|
Lagt på d. 06/07-2012 13:52
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Jeg har to venner der troligt er kommet til Thailand to gange om året, men nu har piben fået en anden lyd, efter de lige skulle prøve det nye turistparadis CUBA. De har nu været der 2 gange, og siger samstemmende at de hellere vil nyde cigaren på Cuba. Rom, fisse og hornmusik er ligeså billigt som i Thailand, men de siger begge, at det er NU man skal besøge Cuba, om 5 år har amerikanerne ødelagt landet med deres dollar. |
|
|
30411717 |
Lagt på d. 06/07-2012 15:06
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 59 |
moerk5002 skrev: ja thailad er slidt op prøv filliperne det er godt og di snakker alle sammen englis og alt stor på englis og di køre i samme side som os og det er biliger der overDer har været lidt pris stigninger de sidste 20 år, hvor jeg kom der første gang. Men det er blevet billigere alligevel....... Dengang var kursen helt anderledes. Den lå på mellem 3,5 og 4 dengang, i dag er den som bekendt landet på et sted mellem 5 og 6. For kun få år siden omkring 7. Så nu får vi mere for pengene end dengang. Men udover det vil jeg sige at Thailand er sgu nok slidt ned efterhånden. Tror mange som mig overvejer vores fremtid i Thailand...... Rigtig god weekend til alle, om I er i Danmark eller Thailand eller et helt tredie sted. |
|
|
sony |
Lagt på d. 06/07-2012 15:30
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2037 |
Ja jeg ved ikke har aldrig været i fiilipinerne, men efter signe skulle det nærmest være livsfarligt at færdes ude om aften eller køre med taxa. Har da været i vietnam og cambodia, må da indrømme det var ikke nær så godt som thailand, men sådan er vi så forskellige. Så tag endelig på ferie et andet sted end thailand, så slipper man for alt for mange turister Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 06/07-2012 16:13
|
sony skrev: Ja jeg ved ikke har aldrig været i fiilipinerne, men efter signe skulle det nærmest være livsfarligt at færdes ude om aften eller køre med taxa. Har da været i vietnam og cambodia, må da indrømme det var ikke nær så godt som thailand, men sådan er vi så forskellige. Så tag endelig på ferie et andet sted end thailand, så slipper man for alt for mange turister Hvad angår Vietnam,så er de kun lige kommet igang med turister,de har hotellerne,strandene,solen,det der mangler er nogle gode resturanter og netop der hvor jeg var, kunne nogle danskere måske lave en god forretning. |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 06/07-2012 16:25
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
thailand slidt op, må jeg være fri der er ingen,,købetvang" kan i ikke lide det så bliv væk hvor svært kan det være.............?? at nogen kan ,,falde" for JS platte indslag siger mere om dem end thailand.................. |
|
|
jydetampen |
Lagt på d. 06/07-2012 16:42
|
chaingmai skrev: thailand slidt op, må jeg være fri der er ingen,,købetvang" kan i ikke lide det så bliv væk hvor svært kan det være.............?? at nogen kan ,,falde" for JS platte indslag siger mere om dem end thailand.................. Hvor er det "platte" i tråden?????,og hvis ikke du kan se nogle af de problemer js nævner,ja så må du bære nogle meeeeeeget mørke solbriller. |
|
|
natty |
Lagt på d. 06/07-2012 17:12
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Rigtigt godt indlæg, uden at gå ind i en større diskussion, vil jeg blot kort kommentere nogen af dine spørgsmål, som jeg ser det. JS skrev:
Er Thailand slidt op? Er Thailand ved at blive kvalt i sin egen succes? Ja visse steder bla Phuket Er Thailand ved at blive for mainstream? Med kolossale og stadig voksende turist antal og en stadig mere mainstream familie venlig turisme. Overfyldte strande og fuldt booket hoteller samt en turistificering af stederne på bekostning af lokale værdier og seværdigheder. Der er jo ikke noget galt med familie turisme, men der er sket ændringer i værdierne til det værre. Er Thailand ved at blive for dyrt? Med en stigende økonomi, rekordstore produktioner og investeringer i landet og dertil øget efterspørgsel og højere priser. Ja, hvis udviklingen fortsætter, kan Thailand nemt komme til at tabe til nabolande, hvis de da ikke kan tiltrække flere VIP-turister. For barmiljøet: Behøver færre at arbejde i barerne og bliver dem der gør stadig grimmere og tykkere samt mindre afhængige og af en udenlandsk kæreste/sponsor og bliver de dermed ligeglade? Ja, det skyldes en større middelklasse, og vil ændre turistsegmentet og sikkert også hvem som bliver expacts, men hvem vil dog tillade sig at være imod den udvikling. Er magtfaktoren vendt til fordel for de stakkels piger? Er det i virkeligheden dem der spiller spillet og ikke modsat længere? Har det mon ikke været det længe? Er tidligere tiders gensidige respekt og nysgerrighed ved at falme? Er status som udlænding mindre end nogensiden? Jeg ser en større xenofobi end før, har endda hørt mange sige at det er farangernes skyld når det ikke går godt i Thailand. Vi er også skyld i sædernes forfald. Disse holdninger spredes mere og mere. Er stoffer, mafiaer og korruptionen ved at tage overhånd? Ja, jeg mener udpræget, selv om det jo altid har været der Er tilgangen af stadig flere nyrige russere, arabere, afrikanere, kinesere og indere ved at skubbe den tradionelle europæer/amerikaner/australier ud? Ved ikke Er tilgangen af nye unge generationer og dennes udskejelser ved at tage overhånd og ødelægge charmen fuldstændig? Tror ikke det har så meget med generationer at gøre. Jeg har i alle årene set udskejelser som tog overhånd og ødelagde charmen, de unge gør det bare på en anden måde. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 07/07-2012 05:51
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
nu bor jeg fast herude og er ikke turist og har derforikke et problem med,at barpigerne bliver tykke og grimme og hvad angår mafia og stoffer jamen så er danmark jo også slidt,jeg glædes da over hvis det går godt for flere,menesker i thailand,jeg har da været på besøg på nogle turist steder og de var gode nok for mig, og endelig hvem har i givet fald ,,slidt" thailand op er det dem der nu er klar til at ,,slide" nabolandene op.det ligner udflytning af ,,arbejdsplasdser" som også store virksomheder bruger når et land bliver for dyret så flytter man bare til det næste,for mig er thailand et godt land og leve i jeg får meget for pengene har kun godt at sige om thailænderne,de er venlige de er gode naboer til sidst vil jeg gerne overfor js, undskylde brugen af ordet platte dumt dækker nok bedre hvad jeg mente............. |
|
|
Payanak |
Lagt på d. 07/07-2012 07:55
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 2597 |
Er Thailand slidt op? Det er vel individuelt hvad man synes, men jeg synes ikke begrebet "slidt op" er den rigtige betegnelse. Den største forandring er, at økonomien går bedre og bedre, og derfor forandrer samfundet sig, efterhånden som folk får flere penge mellem hænderne. Det er ikke bare mellemklassen og de rige der har flere penge nu, men også de store horder af mennesker, som blot har en minimumsløn at leve for. Senest har den utroligt kloge og fremsynede...host host...røde regering, sat minimumslønnen op med 40% og overtidsbetalingen op med 50% fra den ene dag til den anden. Så for os der driver produktionsvirksomhed med mange ansatte på gulvet, er det en spændende tid at leve i for at sige det mildt. At flytte til et andet land, er ikke bare noget man gør, selvom vi da har drøftet de muligheder, og sammenholdt dem med andre løsninger, på det store problem det er, at lønnen er steget så meget. Det eneste Thailand har fået ud af den lønstigning, er nedsat konkurrenceevne, set i forhold til andre sammenlignelige lande. Lønnen er steget, men det er forbrugsvarer også, så dem på gulvet har intet fået ud af det reelt. Thailand taber på det i længden, det er helt sikkert! |
|
|
hugoboerge |
Lagt på d. 07/07-2012 11:04
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5534 |
Payanak skrev: Er Thailand slidt op? Det er vel individuelt hvad man synes, men jeg synes ikke begrebet "slidt op" er den rigtige betegnelse. Den største forandring er, at økonomien går bedre og bedre, og derfor forandrer samfundet sig, efterhånden som folk får flere penge mellem hænderne. Det er ikke bare mellemklassen og de rige der har flere penge nu, men også de store horder af mennesker, som blot har en minimumsløn at leve for. Senest har den utroligt kloge og fremsynede...host host...røde regering, sat minimumslønnen op med 40% og overtidsbetalingen op med 50% fra den ene dag til den anden. Så for os der driver produktionsvirksomhed med mange ansatte på gulvet, er det en spændende tid at leve i for at sige det mildt. At flytte til et andet land, er ikke bare noget man gør, selvom vi da har drøftet de muligheder, og sammenholdt dem med andre løsninger, på det store problem det er, at lønnen er steget så meget. Det eneste Thailand har fået ud af den lønstigning, er nedsat konkurrenceevne, set i forhold til andre sammenlignelige lande. Lønnen er steget, men det er forbrugsvarer også, så dem på gulvet har intet fået ud af det reelt. Thailand taber på det i længden, det er helt sikkert! Men regeringspartiet blev valgt paa grundlag af de hoejere loenninger uden at kende konsekvenserner (det gjorde de sikkert). Med hensyn til "slidt op" saa har den 'nye" lufthavn det ikke saa godt for tiden. http://www.bangko...r-and-tear |
|
|
30411717 |
Lagt på d. 07/07-2012 11:05
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 59 |
sony skrev: det er rigti det er lidt mer farlig vis du rander ude om natten det skal man ikke gøre på fillipperne og ja nor det bliver efter kl 20.00 i manila så bliver man på sit hotel..Ja jeg ved ikke har aldrig været i fiilipinerne, men efter signe skulle det nærmest være livsfarligt at færdes ude om aften eller køre med taxa. Har da været i vietnam og cambodia, må da indrømme det var ikke nær så godt som thailand, men sådan er vi så forskellige. Så tag endelig på ferie et andet sted end thailand, så slipper man for alt for mange turister |
|
Spring til debat: |