Se indlæg
 Udskriv debat
Integration !
Mads_T
Løst og fast om integration i Danmark.

Her på det sidste har jeg set en del til vores kære integrationsminister på dansk tv. Det fik mig til at tænke lidt over, hvad de mon går og laver inde i Integrationsministeriet, og hvorfor vi mon overhovedet har et sådant.

Citat fra den gældende integrationslov:

§ 1. Lovens formål er at sikre, at nyankomne udlændinge får mulighed for at udnytte deres evner og ressourcer med henblik på at blive deltagende og ydende medborgere på lige fod med samfundets øvrige borgere.
Stk. 2. Dette skal ske ved gennem en integrationsindsats at
1) bidrage til, at nyankomne udlændinge sikres mulighed for deltagelse på lige fod med andre borgere i samfundets politiske, økonomiske, arbejdsmæssige, sociale, religiøse og kulturelle liv,
2) bidrage til, at nyankomne udlændinge hurtigst muligt bliver selvforsørgende gennem beskæftigelse, samt
3) bibringe den enkelte udlænding en forståelse for det danske samfunds grundlæggende værdier og normer.
Stk. 3. Loven har endvidere til formål at fremme muligheden for, at samfundets borgere, virksomheder, myndigheder, institutioner, organisationer og foreninger m.fl. kan bidrage til integrationsindsatsen.

Det lyder jo altsammen rigtig godt, og det bliver da ikke ringere, når man kigger indenfor på Integrationsministeriets hjemmeside. Der har jeg fundet ud af følgende:

De har en vision!

Jeg har plukket nogle af blomsterne fra deres buket af gode hensigter:
""
Integrationsministeriet skal – med kunderne i centrum og med udgangspunkt i størst mulig anvendelse af digital sagsbehandling og digitale selvbetjeningsløsninger – levere kvalificeret og omkostningseffektiv service til alle kunder og samarbejdspartnere.

Integrationsministeriet vil opnå visionen ved:
1. at fastsætte servicemål, så kunderne ved, hvilken service de kan forvente,
2. at give kunder, som har behov herfor, digital adgang til egne data,
3. at kunderne kun skal afgive de samme oplysninger én gang,
4. at have kendskab til kundegrupperne og indsigt i deres servicebehov, så servicen lø-bende kan forbedres og tilpasses kunderne,
5. at sikre, at kunderne ved, hvortil de i de konkrete situationer skal rette henvendelse, og hvilke kanaler de skal benytte sig af,
""

Hulk hulk, ikke et øje er tørt, - vel ? så mange gode hensigter!

Nå, men så kom jeg lige til at tænke på de sammenhænge, hvori jeg har set integrationsministeren på tv for nylig:
1: For nogle dage siden var hun fremme med et forslag om, at det skal være muligt at idømme betinget udvisning til kriminelle indvandrere, der er tæt på at kunne blive idømt udvisning.
2: Og nu har jeg lige set hende igen, - integrationsministeren. Denne gang kommer hun med et forslag om, at det skal være sværere at blive dansk statsborger.

Og ja, så er det, jeg tænker, hvad har det egentlig med integration at gøre, er hun ude på at gøre justitsministeren arbejdsløs ?? Eller har jeg totalt misforstået integrationslovens §1 samt Integrationsministeriets "visioner" ???
Shock
Så kom jeg til at tænke på, hvordan en af mine venner ( der i parantes bemærket ikke har noget med udlændinge at gøre) og jeg allerede kort efter hendes udnævnelse til minister gav hende en ny titel, som vi syntes var mere passende:
Grin

Udsmidningsminister !

Mads

high-tower
Ja, der er mange fine hensigter og selvmodsigelser.

Tag nu f.eks. dette her:

http://ekstrablad...eID=324675

Jamen det er jo flot! Så rager man lige præcis uklar med integrationslovens §1, 1!!

Her sikres det jo netop ikke at udlændingen bliver sidestillet med andre borgere.

Hvad med de udlændinge som ønsker at udanne sig? - hvis de tager en udannelse af længerevarende karakter, så kan de i princippet vente 5-10 år før de kan søge om stats borgerskab.

Det er jo flot... så kan de i hele den periode være helt udenfor mulighed for at bl.a. at stemme i det land de ønsker at bosætte sig i.

Ligeledes tvinger man jo også nærmes udlændingene ud på arbejdsmarkedet i stedet for at uddanne sig.

Det er fint nok at de skal forstå vores skikke, sproget osv. men hvor er det så lige at samfundet giver noget retur?

Det er krav, på krav på krav... hvor er gulleroden for dem der ønsker og gør en indsats?

Med sådanne regler tvinger man på det nærmeste nyankomne til et ufaglært arbejde - og politikerne ønsker et videnssamfund?

Jo, den viden de ønsker er særregler for højt uddannede såsom læger - her kan man skam sagtens finde ud af at bøje loven så det passer.

Der er en del job indenfor sundhedssektoren, ældrepleje osv. - er det ikke ligeså vigtigt at de gamle bliver ordentligt behandlet?

Alle tuder jo om at vi bliver flere og flere ældre, at efterlønnen skal afskaffes osv. men hvad med at få nogle flere udlændinge ind i sådanne job?

Jeg syntes ikke man skulle kigge så meget på om en udlænding har haft arbejde 4 ud af 5 år - det som det handler om, er vel i bund og grund om de har været en byrde for samfundet - om de f.eks. har været på overførsels indkomst i 2-3 år osv.

Med det andet stiller man nogle uhensigtsmæssige krav - der kan være mange årsager til at man har været ude fra arbejdsmarkedet en periode - f.eks. barsel, orlov eller sygdom.

Ligeledes de krav om at en udlænding skal op til diverse prøver omkring Danske forhold. Fint nok de lærer om folketing osv., men helt ærligt... vi ser unge DANSKE mennesker forlade folkeskolen efter 9-10 år, og som stort set hverken kan læse eller skrive - hvor bliver de ramt?

Man vægter det boglige for meget - mange Thai´er har f.eks. kun 7 års skole gang i en lille landsby skole.

De skal så til både at lære et nyt sprog og lære at læse og skrive.

Hvis det boglige så ikke ligger til dem, så kan de i princippet få meget svært ved at blive danske statsborgere.

- Det på trods af at de udemærket ville kunne påtage sig et ufaglært arbejde.

Hvad med de familer der har lysten og økonomien til at konen er hjemmegående en periode? uppps nej, så kan du ikke blive statsborger.

Ups, det blev en længere smørre - men jeg syntes efterhånden Danmark er blevet lidt for protektionistisk.

Tag dog fat i de elementer der skaber problemerne - hvis man har ukrudt i haven fjerner man det, man cementerer vel ikke hele haven blot for at undgå at der kommer mere? Cool
Redigeret af falang yao d. 09/12-2005 16:51

jorn
IntergrationAngryAngryAngryAngry

Jeg har forelsket mig i en Thai! Jeg har ikke forelsket mig i en dansker! Men hvis vi vil bo i Danmark. saa skal min thai vaere saa dansk som muligt! spise frikadeller, tale dansk, have konlinihave og have de samme fordomme! Saa naar min thai er blevet "rigtig" dansk, saa bliver vi sgu skilt! For jeg har forelsket mig i en Thai, ikke en dansker!SadSad

Vi skal helst fjerne alle kulturlagene! Vores udlaendinge maa ikke tvinge deres kultur ned over deres boern og andre familie medlemmer, men vi maa gerne tvinge vores kultur ned over hovedet paa dem! og saa forstaar vi ikke hvorfor deres familier gaar i oplosninger og ender i det socialesystem!Shock Det var sgu nok fordi de ikke blev intergreret!

Man skal behandle andre ,som man gerne selv vil behandles!

Naaa selv viser hvordan man boer opfoerer sig, saa forventer man vel at de goer det samme? med vores metoder laere man dem at kultur er noget man paatvinger!andre isaer hvis man ikke lide deres kulturShock

Beskyt vores fremmede og os selv! forbyd enhver form kultureltvang!Wink Deres saavel som vores!Shock

Vi kommer aldrig til at bo i Danmark! I thailand kan jeg forblive i min kultur og min thai kan forblive thai!Cool

Gud fri mig!
“Music is the only language I whirly understand"

thaikurt1
Jorn der jo ingen der forlade af nogen skal spise Dansk mad med at laere at tale danske til nok vaere godt da de jo skal beggaar sig i det danske samfund det glaeder ogso alle andre der vil bo i danmark

Der er helle ingen der forbuder at dem har sin kultur men som hvis gruppe har det med at fremhaeve deres kultur mere en andre.

Det skulle du fortaelle disse gruppe der har vaere med til at man hvad nodt til at lave denne lov

De er jo en gang kommet til Danmark for at leve der saa maa de ogsaa folger de love der er her.

Jeg har ikke mod i mod fremme kultur med jeg har noget imod at det er saa der skal bojle os for en kultur der lige saa langt vaek for det vi er opvokser med.

Den lov skulle havde vaere lave for mange aar sidste men da vi jo har haft en flok uduelige politiere der alt for mange aar ikke har se problemmer med bare lukke ojnen.
Redigeret af thaikurt1 d. 09/12-2005 08:43
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
thaikurt1
high-tower du mener at man stiller urimlig krav til dem der gerne vil bo i danmark.

Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

paulsenp
thaikurt skrev:
high-tower du mener at man stiller urimlig krav til dem der gerne vil bo i danmark.

Af DR's nyhedsudsendelser her til morgen fremgår det blandt andet, at man ikke længere vil give dispensation for kravet om danskkundskaber til torturofre, selv om de har fået deres helbred og indlæringsevne ødelagt.

DF's præstemand Krarup er utilfreds med de mange ansøgninger om dispensation for torturofre. Sød dreng, ikke?
Peter

thaikurt1
Paulsenp hvorfor skulle man ikke stille de samme krav til torturofre som gor til andre der vil havde dansk statborgeskab.

Det hvad jo en af de ting som DF havde stille som krav at man stramme op paa udlaendingepolitik for at kunne stotte V-k det er jo helle ikke alt man har faaet opfyldt paa dette omrode.

Naar man taenke paa at et partiformand en gang sage at DF aldrig bliver stueren mit gamle parti har gjort et godt stykke arbejde og man kan saa hober at vil naeste valg vil flere stemme til DF.

high-tower
ThaiKurt:

Ja, jeg mener ikke man behøver gøre tingene mere firkantede end de er.

Det er fair nok at der skal læres sprog, men man skal også se på hvad evner folk har med i bagagen.

I bund og grund handler det vel om at personen ikke ligger samfundet økonomisk til byrde og i øvrigt kan opfører sig ordentligt og respekterer vores love og vores samfund.

jorn
jeg havde ikke forventet at du, thaikurt forstod den dyber menning med det jeg skrev.

Racesisme er ofte en meget overfladisk holdning til andre mennesker og mindst af alt er det en holdning der ikke dykker dyber ned og forstaar hvad der ligger bag andre menneskers goeren og laden.

tilgengaeld er en racesisme en holdning som kraever der ubetinget kraever forstaaelse og med hold fra alle andre.

Ingen her eller andre steder faar mig til at aendre opfattelse af at Danmark er et dybt racesistisk land, med ejegode holdning og med en selvopfattelse der graenser til det gudelige. bvdr!Shock

jeg moeder det desvaere ikke kun hos danskere i hjemlandet, men saa sandelig osse hos danskere uden for landets graenser!CoolAngry

Jeg kan bare ikke lade vaere med at taenke paa hvordan tingende udviklede i nazi tyskland foer Hilter begyndte at ekspotere joederne.Wink

Men hvis det er det Danmark oensker, saa er det bare saadan! Men det bliver uden min deltagelse.Cool

Ja! naar man bor i Thailand, saa er det sgu en befrielse at finde en Dansk resturant og fylde sig selv med dansk kultur! Men hvis man er udlaendning og bor man i Danmark saa skal man vaere saa dansk som muligt!AngryAngry

Kan I ikke selv hoere hvordan det lyder?Shock

Hvad er det dog for en gang ammestue sludder!Shock

Vi rejser ud fordi vi har lyst og saa skal vi rigtig vise hvor gode vi til at "tilpasse os og laere sprog og blive hvide "thailaendere" Hold da kaeft hvor er det plat!Shock

Jeg er mig selv uanset hvor i verden jeg er og det kan jeg kun opfordre alle andre uanset baggrund til ogsaa at vaereCool

GUD FRI MIG!Cool

“Music is the only language I whirly understand"

Mads_T
Thaikurt,

Helt ærligt så tror jeg ikke rigtigt, at du har forstået mit første indlæg i denne tråd. Jeg synes nemlig, at integrationslovens formålsparagraf (§ 1 ) er udmærket, problemet er nok snarere, - som jeg ser det, at udsmidningsministeren (integrationsministeren) ikke selv har læst den eller i hvert fald ikke arbejder på at forbedre integrationen i Danmark i tråd med denne paragraf.

En hel del gange har jeg svært ved at forstå, hvad du egentlig mener med dine indlæg, f. eks. nedenstående indlæg:

thaikurt skrev:
Jorn der jo ingen der forlade af nogen skal spise Dansk mad med at laere at tale danske til nok vaere godt da de jo skal beggaar sig i det danske samfund det glaeder ogso alle andre der vil bo i danmark

Der er helle ingen der forbuder at dem har sin kultur men som hvis gruppe har det med at fremhaeve deres kultur mere en andre.

Det skulle du fortaelle disse gruppe der har vaere med til at man hvad nodt til at lave denne lov

De er jo en gang kommet til Danmark for at leve der saa maa de ogsaa folger de love der er her.

Jeg har ikke mod i mod fremme kultur med jeg har noget imod at det er saa der skal bojle os for en kultur der lige saa langt vaek for det vi er opvokser med.

Den lov skulle havde vaere lave for mange aar sidste men da vi jo har haft en flok uduelige politiere der alt for mange aar ikke har se problemmer med bare lukke ojnen.

Man siger jo, at overdrivelse fremmer forståelsen, så det vil jeg prøve:

Og hvis jeg et øjeblik prøvede at forestille mig, at Thaikurt ikke var en dansker bosiddende i Thailand, men derimod en Thai bosiddende i Danmark, og denne thai søgte om dansk statsborgerskab ud fra de regler, som ser ud til at komme til at gælde for fremtidige ansøgninger om dansk statsborgerskab, kan du så selv gætte, hvad udfaldet ville blive ??
Jeg tror, du ville få afslag på dansk statsborgerskab !

For det er jo ikke til at forstå, hvad du mener!

For den sags skyld kunne du jo være en stakkels flygtning, der på grund af tortur ikke er i stand til at lære godt dansk, men folk kan da være gode mennesker alligevel og skal vel ikke oven i den tort at have været udsat for tortur straffes yderligere.
Og bare det, at udlændinge søger om dansk statsborgerskab tyder da på, at de interesserer sig for Danmark og det danske, det er da positivt, synes jeg.

Og lige til sidst:
Selv om det er en skrap regering, vi har ( efter min mening ), så kommer det jo nok ikke dertil, at vi, der allerede har dansk statsborgerskab, også skal testes for at se, om vores dansk er godt nok og om vi kan kongerækken eller hvad de nu kan finde på, så,.... du kan nok være ganske rolig, dit statsborgerskab er ( formentlig ) ikke i fare ! Wink

Mvh. Mads

paulsenp
thaikurt skrev:
Paulsenp hvorfor skulle man ikke stille de samme krav til torturofre som gor til andre der vil havde dansk statborgeskab.

Det hvad jo en af de ting som DF havde stille som krav at man stramme op paa udlaendingepolitik for at kunne stotte V-k det er jo helle ikke alt man har faaet opfyldt paa dette omrode.

Naar man taenke paa at et partiformand en gang sage at DF aldrig bliver stueren mit gamle parti har gjort et godt stykke arbejde og man kan saa hober at vil naeste valg vil flere stemme til DF.

Hej Thaikurt,

Som (tidligere?) medlem af DF burde du have forståelse for, hvordan det er at være sat udenfor.

Torturofrene er, for de flestes vedkommende ihvertfald, kommet hertil som flygtninge. De bliver af mange ikke accepteret som borgere her i landet selv efter mange års ophold, men er blot nogen man lidt modstridende tåler.

Mange torturofre har fået deres helbred ødelagt, fysisk såvel som psykisk, og har simpelthen fået ødelagt de evner, der normalt gør os i stand til at lære f.eks. sprog.

Og så synes du, sammen med blandt andre DF's præsteskab og desværre også regeringen, at det er helt i orden at fortælle dem, at de kan måske nok få lov til at blive her, men de skal skam ikke tro, at de kan blive "rigtige" borgere i vores lille kolonihave.

Tjaaa...
Peter

thaikurt1
Mads_T naar du ikke forstaa det forste gang prover jeg en gang til.

Forste maa jeg lige gore dig opmaerksom paa at jeg er ordblind men det forhinnder mig ikke i at vaere med.

Jeg prover saa vidt mulige at laese mit indlaeg inde jeg sende det for at se om der skulle vaere fejl men der vil nok altid vaere ord der ikke er skrevet rigtig men hober at man kan forstaa det jeg mener.

Det er nok mere svaert for dig at forstaa at jeg har en andre menig en du har.

Nu er jeg gudelov fodt i danmark og derfor skal jeg ikke havde den prove.

De stakkels flygtning som du kalde dem har rejse den halve
klode rundt for at kommer til smorhul danmark og fordi de tortur skal havde hurtig dansk statborgskab.

Jeg har altid interesserer meget udlaendingpolitik.
Redigeret af thaikurt1 d. 09/12-2005 18:58

thaikurt1
paulsenp jeg er ikke sat udenfor for de jeg er Df.

ja de er kommet til danmark som flygtninge de maa som alle andre der vil havde dansk statborgskab venter til det bliver deres tur og naar saa der sag er behandel og den er afvis pa grund af mangle bevis og kan derfor ikke bliver dansk statborge selv og man skulle sende ud af Danmark faa de stadig lov til at vaere her.

thaikurt1
jorn du menige fordi jeg har en andre menig at jeg er racesis men du tor ikke at skriver det hvis det det du har lyst til saa gor det jeg er fuldstadig kold i r... hvis du kalder mig det saa er det ikke forste gang nogen kalder mig det.

Der ver jo nok en grund til at mange danskere er flytte fra danmark at man efterhonden er traet af for mange udlaeninge.

Danmark er ikke et racesistisk land se med mine ojne.

Jeg er ikke rejse til thailand for at vise hvor god jer holder at Thailand
jeg har aldrig laert at tale thai og jeg prover saa vidt det er muligt vaere danskene og ikke hvid thailaendere det kan jeg jo hele ikke bliver da jeg er fodt i Danmark
Redigeret af thaikurt1 d. 09/12-2005 18:15

thaikurt1
high-tower det er jo det i gor med jer svare pille en enkel gruppe ud af loven i sted for at se paa hele loven.

Det bare det mange ligger økonomisk til byrde ved at modtage kontakhjaepe og som aldrig har laere at tale dansk og aldrig har arbejde der jo ogsaa en gruppe der ikke opfører sig ordentligt og respekterer vores love og vores samfund.

Hvad skal vi saa gore med dem stadig giver dem mulighed for at vaere dansk statborgskab ??
Redigeret af thaikurt1 d. 09/12-2005 18:31

Mads_T
thaikurt skrev:
Mads_T naar du ikke forstaa det forste gang prover jeg en gang til.

Forste maa jeg lige gore dig opmaerksom paa at jeg er ordblind men det forhinnder mig ikke i at vaere med.

Jeg prover saa vidt mulige at laese mit indlaeg inde jeg sende det for at se om der skulle vaere fejl men der vil nok altid vaere ord der ikke er skrevet rigtig men hober at man kan forstaa det jeg mener.

Det er nok mere svaert for dig at forstaa at jeg har en andre menig en du har.

Nu er jeg gudelov fodt i danmark og derfor skal jeg ikke havde den prove.

De stakkels flygtning som du kalde dem har rejse den halve
klode rundt for at kommer til smorhul danmark og fordi de tortur skal havde hurtig dansk statborgskab.

Jeg har altid interesserer meget udlaendingpolitik.

Thaikurt,

Da jeg jo ikke kender dig, kunne jeg jo ikke vide, at du er ordblind.

Nu er det da nemt at forstå, men du kunne jo også bare have været halvfuld, da du skrev det !

Men du synes at mene, at jeg ikke kan acceptere, at andre har en anden mening end mig selv.

Det går generelt fint med at acceptere andres meninger, dog til en vis grænse.

Nu skriver du, at de stakkels flygtninge har rejst den halve klode rundt for at komme til smørhul Danmark, og fordi de har været udsat for tortur skal de hurtigt have dansk statsborgerskab ???

Det har jeg ikke skrevet noget om, men jeg synes, det er rimeligt, at vi giver flygtninge en chance for at få et nyt hjemland, hvis de ønsker det. Og jeg synes, det er urimeligt at straffe flygtninge ekstra, fordi de kan have svært ved at lære dansk p.g.a. følgerne af tortur.

thaikurt skrev:
high-tower det er jo det i gor med jer svare pille en enkel gruppe ud af loven i sted for at se paa hele loven.

Det bare det mange ligger økonomisk til byrde ved at modtage kontakhjaepe og som aldrig har laere at tale dansk og aldrig har arbejde der jo ogsaa en gruppe der ikke opfører sig ordentligt og respekterer vores love og vores samfund.

Det er en noget underlig argumentation at bruge, det ville jo svare til, at vi straffer alle bilister for at køre over for rødt, selv om det sikkert kun er et fåtal, der gør det.

Vi kan jo også sige, at det er at rette smed for bager, det har du sikkert hørt om.

Og det er ikke noget, jeg bryder mig om. De mennesker, der ikke opfører sig ordentligt skal have det påtalt, men man skal ikke straffe alle udlændinge i Danmark for et mindretals eventuelle dårlige opførsel.

Mads

thaikurt1
Mads_T man skal acceptere andres meninger det er vi enig om

Det er vi saa ikke enig naar det glaeder tortur der maa vare en grund til at det er kommet med i lovforslag er det fordi for mange faa det.

Hvad saa hvis en flygtninge bliver afvis hvad har du saa taenke dig at gore ??

Jeg se kun et at gore det straffe den økonomisk her taenke jeg paa de unge mennsker og deres foraeldre og hvis det ikke hjaelpe en udvisen som sidste udvej.

Suk Rak Ning
Det er vel også efterhånden almindeligt kendt, at en del muslimer der går på sprogskole ikke er interesseret i at lære dansk, da de jo så kunne blive sendt i arbejde, det er jo nemmere at bare følge de obligatoriske timer på skolen, så er der jo mere tid til det lyssky, samt at ligge hjemme i sofa'en og se tv. fra hjemlandet.

Jeg kender adskellige eksempler fra sprogskolen i Århus.

Med venlig julehilsen Suk................Cool

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Mads_T
Da jeg startede denne tråd i går, var det fordi jeg kom til at tænke over, hvordan vi prøver at integrere udlændinge i Danmark.
Og det forekommer mig, at integrationsministeren skulle være den person oppe i toppen af hierakiet, der kunne have indsigten og også magt og dermed mulighed for at gøre noget positivt for integrationen. Vi andre almindelige mennesker har måske også nogle ideer, som vi synes er gode, men hvem kerer sig om det, vi hører ikke til blandt de kendte, har ingen magt og ingen penge at gøre godt med.

Det må vi gå ud fra, at integrationsministeren har, og så synes jeg, det er trist, at vi mest af alt skal høre, hvordan hun prøver at lægge hindringer i vejen for udlændinge, snart på den ene, snart på den anden måde.
Uanset, hvad vi hver især måtte mene om forskellige udlændinge her i Danmark, så er det en kendsgerning, at de er her, og at langt de fleste også vil være her fremover, og så er der kun en ting at gøre:

Få det bedste ud af det

Og det gør man efter min opfattelse ikke ved bestandig at komme med den ene begrænsning efter den anden, negativ omtale hele tiden, det hjælper ikke, der skal andre metoder til.

Jeg kan ikke her sige hvilke, men synes jeg må konstatere, at den nuværende politik har spillet fallit.

Mads

high-tower
Jeg er helt enig med Mads.

Det er sørgeligt at der kommer restriktion på restriktion.

Og det sjove er at det netop kun er udlændingene det rammer.

Forestil jer et ramaskrig hvis man ved lov vedtog at en arbejdsgiver skulle tvinges til at ansætte f.eks. 5% arbejdskraft med udenlandsk baggrund - ellers fik han en bod på f.eks. 100.000.

Næ, man sætter krav om at man SKAL lære sprog, at man SKAL kunne forsørge sig selv.

Men hvor kommer arbejdspladserne så fra til dem der vil og ufrivilligt ikke kan få et arbejde?

Faktum er at vi stadig har mange arbejdsløse - så for mig er det lidt svært at se hvordan man kan sætte et krav om selvforsørgelse uden at kunne give en jobgaranti.

Spring til debat: