Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Bo i Thailand
|
|
hilton-huahin |
Lagt på d. 19/02-2012 15:08
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 30 |
Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber I der allerede bor i Thailand kan svare på. Der er nok blevet spurgt om det før, men jeg spørger alligevel. Så er jeg også fri for at gennemgå alle indlæg vedr. dette emne: Hvad skal der til for at jeg kan få lov til at bosætte mig fast i Thailand? Jeg er førtidspensionist på den "nye" pensionsordning (den fra 2003), kan jeg få hele pensionen med til Thailand? |
|
|
Lagt på d. 19/02-2012 15:44
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Hvis du skal bo på samme hotel som dit brugernavn rækker pensionen nok ikke langt Men bortset fra det kan du vist godt få hele pensionen med, men skal bare betale skat af den i Danmark. |
|
|
Nakhon Sawan |
Lagt på d. 19/02-2012 17:18
|
Begynder Antal indlæg: 10 |
Der er intet ivejen for at du får din fulde pension med herned. Der bliver trukket 8% i skat af den,skal jeg gøre dig opmærksom på. |
|
|
Lagt på d. 19/02-2012 17:42
|
|
De to ovenstående svar kan ikke bruges til noget ! Du skal spørge din hjemkommune, om du kan tage hele din pension med. Hvis jeg var dig, ville jeg bede om et skriftligt svar. Du spørger også: " hvad skal der til... ?" Ja, du skal jo have et passende visum, hvor gammel er du ? |
|
|
Nakhon Sawan |
Lagt på d. 20/02-2012 03:14
|
Rigtigt hn!!! Du burde ikke skrive at andre svar ikke duer til noget,jeg ved hvordan man gør og det gælder ikke kun vis man vil flytte herned!!!! Det lader til du har tjek på alt-eller??? Jeg er bosat her,er du også? Redigeret af Nakhon Sawan d. 20/02-2012 03:17 |
|
|
nielsenleon |
Lagt på d. 20/02-2012 03:15
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 25 |
Som sagt,spørg din komune,men er det ok,får du hele din pension minus skat-som du når du er kommet herned søger om nedsættelse af-således at du betaler 36% ca.+8% sundhedstillæg/skat. Du vil også,som du kan se på pensionsstyrelsens side,kunne søge om hjælp til udgifter,som du helt klart ikke kan betale selv og du ikke kan få dækket andre steder. Bor du sammen med en eller er gift,skal du huske, at registrerer Jer hos ATP,som samlevende,da hun så i tilfælde af din død,kan få 50.000 kr-skat.Hun skal bare huske, at hun skal henvende sig med dokumentation for din død,for de gør det ikke og så ser hun ingen penge. Lige så,kan du hvis du er samlevende/gift registrerer Jer hos Pensionsstyrelsen og der er så mulighed for,hvis betingelserne er opfyldt,at hun kan få 3 måneders efterlevelses pension. For nemheds skyld,så bed pensionsstyrelsen om, at sende din pensions meddelelse på engelsk,da den skal oversættes til thai ved nyt visum eller til brug i bank osv. og det er altså noget nemmere at få engelsk tekst oversat end dansk,er min erfaring. http://www.penst.dk/ |
|
|
ingolf |
Lagt på d. 20/02-2012 22:43
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1068 |
http://www.svensk...l_2011.pdf http://www.thaiko...psvisa.pdf http://www.thai-c...ngs%20visa Mvh Ingolf
Svenske ord, stavelser og vendinger kan forekomme! |
|
|
nielsenleon |
Lagt på d. 21/02-2012 00:21
|
Nakhon Sawan skrev: Der er intet ivejen for at du får din fulde pension med herned. Der bliver trukket 8% i skat af den,skal jeg gøre dig opmærksom på. Ja, 8% er sundhedsbidrag/skat,men alt ialt,efter nedsættelse af trækprocent kommer man sandsynligvis af med omkring 36% ialt. |
|
|
Nakhon Sawan |
Lagt på d. 21/02-2012 03:06
|
nielsenleon, Du har ret men vis man flytter permanent herud så er der de 8% som man jo kan kalde hvad man lyster,personligt synes jeg det er en skat som ikke kan bruges til noget men det er rart at man slipper for en jetjaget skat som nok ikke bliver mindre i dk-i fremtiden. Mvh Nakhon Sawan |
|
|
nielsenleon |
Lagt på d. 21/02-2012 04:18
|
Det har du helt ret i og derfor syntes jeg også, at man kan tillade sig,at tage for sig af de goder der nu engang er,når man flytter herud,som du siger,vi får jo ikke en pind for vores skatte penge ud over pensionen,som er barberet godt og grundigt ned. Jeg har en sag kørende derinde nu,idet der jo står i loven,at man kan søge om at få dækket evt. nødvendige udgifter man ikke selv kan afholde og ikke kan få betalt andre steder. Så jeg har sendt dem en anmodning om, at få dækket udgifterne til en forsikring,vedlagt alle relevante udgifter for en måned samt overslag fra forsikrings selskabet,på en forsikring dækkende indlæggelse,behandling og medicin,mens man er indlagt...altså den barberede udgave,men dog brugelig. Jeg vil lade Jer vide deres svar,når det kommer,da det jo kan være af stor betydning for andre,såfremt de godtager det. |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 21/02-2012 04:57
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
@nielsenleon, Den kan jeg lide. Rigtig god idé med at forsøge at få dækket forsikringsudgifterne. Jeg håber, det lykkes, selvom jeg ikke selv får glæde af det. Peter
|
|
|
30411717 |
Lagt på d. 21/02-2012 12:45
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 59 |
paulsenp skrev: hej jeg får den pension fra før 2003 jeg fåstår ikke hildt det i skiver kan man ta hile pengsion med til thiland vis man bor der er det så -36% af hile pengsione eller hvad og hvad skal der til for at man kan bo der nede jeg mener hvad krever di der staten@nielsenleon, Den kan jeg lide. Rigtig god idé med at forsøge at få dækket forsikringsudgifterne. Jeg håber, det lykkes, selvom jeg ikke selv får glæde af det. |
|
|
nielsenleon |
Lagt på d. 21/02-2012 13:07
|
Hvis du får pension efter de gamle regler,hvilkety vil sige, at du er tilkendt pension før 2003,så tager de alle personlige tillæg,hvis du flytter herned. Det du skal gøre er,at gå på din komune og spørge dem hvorvidt de siger god for,at du kan tage din pension med herned og det siger de som regel ok. til. Så skal du have et pas,et vsum,som der er link til hvordan og hvor du får ovenfor her.En forsikring,skal du have og vaccinationer,afhængig af hvilket område du vil bo i. Derefter kan du tage herned og finde en bopæl,som du selvfølgelig skal meddele komunen,skattevæsnet og pensionstyrelsen adressen på. Derefter skal du krydse en grænse hver 3. måned for at få nye 90 dages ophold,medmindre du får et retirement visa. Men læs selv på pensionsstyrelsens hjemmeside som der er link til ovenfor,der stpr stort set alt hvad du skal vide angående pensionen. På ambasadens hjemmeside kan du læse alt om pas og visa til thailand,betingelser osv. Jeg ved,at det virker helt uoverskueligt for dig lige nu,men det er altså ikke så slemt som det lyder,så har du modet og lysten til det,så giv ikke op,men klø på og indfri dine drømme. Held og lykke med det hele. |
|
|
filihankat |
Lagt på d. 21/02-2012 14:00
|
Øvet medlem Antal indlæg: 302 |
nielsenleon skrev: Hvis du får pension efter de gamle regler,hvilkety vil sige, at du er tilkendt pension før 2003,så tager de alle personlige tillæg,hvis du flytter herned. Det du skal gøre er,at gå på din komune og spørge dem hvorvidt de siger god for,at du kan tage din pension med herned og det siger de som regel ok. til. Så skal du have et pas,et vsum,som der er link til hvordan og hvor du får ovenfor her.En forsikring,skal du have og vaccinationer,afhængig af hvilket område du vil bo i. Derefter kan du tage herned og finde en bopæl,som du selvfølgelig skal meddele komunen,skattevæsnet og pensionstyrelsen adressen på. Derefter skal du krydse en grænse hver 3. måned for at få nye 90 dages ophold,medmindre du får et retirement visa. Men læs selv på pensionsstyrelsens hjemmeside som der er link til ovenfor,der stpr stort set alt hvad du skal vide angående pensionen. På ambasadens hjemmeside kan du læse alt om pas og visa til thailand,betingelser osv. Jeg ved,at det virker helt uoverskueligt for dig lige nu,men det er altså ikke så slemt som det lyder,så har du modet og lysten til det,så giv ikke op,men klø på og indfri dine drømme. Held og lykke med det hele. Du har ret. Det kan virke uoverskueligt for en førtidspensionist at flytte til Thailand. Det er en stor beslutning som også kræver en masse papirarbejde. Men det er helt utroligt hvilke mirakler der sker for folk efter at pensionen er blevet tildelt. Så kan man pludselig godt finde ud af at flytte hele sin tilværelse om på den anden side af jordkloden. Men et par timers let kontorarbejde eller lignende herhjemme i Danmark er fuldstændig udelukket. Sikke et vanvittigt krav at stille! |
|
|
Lagt på d. 21/02-2012 15:25
|
|
Du har ret. Det kan virke uoverskueligt for en førtidspensionist at flytte til Thailand. Det er en stor beslutning som også kræver en masse papirarbejde. Men det er helt utroligt hvilke mirakler der sker for folk efter at pensionen er blevet tildelt. Så kan man pludselig godt finde ud af at flytte hele sin tilværelse om på den anden side af jordkloden. Men et par timers let kontorarbejde eller lignende herhjemme i Danmark er fuldstændig udelukket. Sikke et vanvittigt krav at stille! Ha ha ha hvor har du bare ret |
|
|
30411717 |
Lagt på d. 21/02-2012 15:28
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 59 |
tak for det i to |
|
|
Anonym Bruger |
Lagt på d. 22/02-2012 00:50
|
Øvet medlem Antal indlæg: 230 |
Ang sundhedsbidrag, er det faldet nu ?? Har lige fået nyt skattekort (10-02-2012) Og min trækprocent er faldet fra 38% til 36% , samt sundhedsbidrag er faldet fra de 8% til 7%, så vil bare høre om nogle skulle vide hvorfor den er faldet, da andre her nede sige de betale 8%. Ps_ jeg bor i thailand.. Tak på forhånd.. |
|
|
handy |
Lagt på d. 22/02-2012 03:01
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1057 |
filihankat skrev:
nielsenleon skrev: Hvis du får pension efter de gamle regler,hvilkety vil sige, at du er tilkendt pension før 2003,så tager de alle personlige tillæg,hvis du flytter herned. Det du skal gøre er,at gå på din komune og spørge dem hvorvidt de siger god for,at du kan tage din pension med herned og det siger de som regel ok. til. Så skal du have et pas,et vsum,som der er link til hvordan og hvor du får ovenfor her.En forsikring,skal du have og vaccinationer,afhængig af hvilket område du vil bo i. Derefter kan du tage herned og finde en bopæl,som du selvfølgelig skal meddele komunen,skattevæsnet og pensionstyrelsen adressen på. Derefter skal du krydse en grænse hver 3. måned for at få nye 90 dages ophold,medmindre du får et retirement visa. Men læs selv på pensionsstyrelsens hjemmeside som der er link til ovenfor,der stpr stort set alt hvad du skal vide angående pensionen. På ambasadens hjemmeside kan du læse alt om pas og visa til thailand,betingelser osv. Jeg ved,at det virker helt uoverskueligt for dig lige nu,men det er altså ikke så slemt som det lyder,så har du modet og lysten til det,så giv ikke op,men klø på og indfri dine drømme. Held og lykke med det hele. Du har ret. Det kan virke uoverskueligt for en førtidspensionist at flytte til Thailand. Det er en stor beslutning som også kræver en masse papirarbejde. Men det er helt utroligt hvilke mirakler der sker for folk efter at pensionen er blevet tildelt. Så kan man pludselig godt finde ud af at flytte hele sin tilværelse om på den anden side af jordkloden. Men et par timers let kontorarbejde eller lignende herhjemme i Danmark er fuldstændig udelukket. Sikke et vanvittigt krav at stille! Redigeret af handy d. 22/02-2012 03:04 |
|
|
Nakhon Sawan |
Lagt på d. 22/02-2012 03:02
|
Desværre kan jeg ikke oplyse om skatten skulle være faldet men det glæder da nogen og er da kun positivt. Til 2 tidligere indlæg: Jeg betalte 170.000 i skat i 1986-Hvad betaler i nu mon?? Mon ikke man skal kunne have lidt igen vis man kunne? nielsenleon: Godt og klart svar-Hatten af for det! |
|
|
nielsenleon |
Lagt på d. 22/02-2012 04:02
|
Badedyr skrev: Ang sundhedsbidrag, er det faldet nu ?? Har lige fået nyt skattekort (10-02-2012) Og min trækprocent er faldet fra 38% til 36% , samt sundhedsbidrag er faldet fra de 8% til 7%, så vil bare høre om nogle skulle vide hvorfor den er faldet, da andre her nede sige de betale 8%. Ps_ jeg bor i thailand.. Tak på forhånd.. Min trækprocent er også 36%,men ang. de 8% sundhedsbidrag ved jeg det ikke,har ikke hørt andet end de 8%. Men du kan altid gå ind på skat.dk og se alle dine skatte oplysninger,samt lave en e post,således at du får dine meddelelser fra skat som elektronisk post fremover. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |