Se indlæg
 Udskriv debat
Bag Facaden - netsvindlernes paradis
phom
Bag Facaden: Netsvindlernes paradis

DR1,

torsdag

5. januar

kl. 20.30

Den Blå Avis kalder ham Danmarks værste netsvindler. I Asiens behagelige varme sidder han gemt bag sin computer og snyder massevis af danskere - flere er blevet truet på livet. Men hvad gør politiet ved sagen? Ingenting, mener ofrene, for manden har kørt sin svindelvirksomhed i årevis uden at blive stoppet.

Sendes også 10. og 12.1.

Bag Facaden - netsvindlernes paradis
05. januar 2012 kl. 20:30 på DR1
I Asiens behagelige varme sidder en dansker gemt bag sin computer og snyder massevis af danskere – flere er blevet truet på livet.

Ofrene oplever, at politiet intet gør for at stoppe manden, som Den Blå Avis kalder Danmarks værste netsvindler.

- Vi har ikke set nogen som ham i Danmark før. Han er i en kategori for sig selv, siger John McElligott, direktør i Den Blå Avis.

Mandens kunder tror, at de køber mobiltelefoner, iPads eller festivalbilletter. Men de ser aldrig noget til hverken varerne eller de penge, de har overført til manden.

Manglende indgriben fra politiet
Bag Facaden har kendskab til, at manden er meldt til politiet mindst 13 gange i mindst otte forskellige politikredse i Danmark. Alligevel oplever hans kunder, at politiet overhovedet ikke efterforsker sagen.

- Jeg var fuldstændig tom. Jeg tænkte bare: Det ER bare ikke dagens Danmark, at man ikke kan stoppe sådan nogle svindlere, siger Lise Glintborg fra Slagelse.

I et andet tilfælde erkender Nordsjællands Politi, at man ikke har gjort noget ved i sagen.

- Næh, ikke i denne her sag. Det er simpelthen mit valg. Jeg er ansat her til blandt andet også at prioritere, siger politikommissær Keld Olesen fra Nordsjællands Politi.

Forbrugerstyrelsen vurderer, at danskerne sidste år blev udsat for svindel for i alt 2,6 milliarder kroner – en stor del af dem på nettet.

Truet på livet
Manden nøjes ikke med at snyde folk. Han truer også kunder på livet, når de spørger hvor deres varer bliver af eller ikke vil handle med ham.

- Og så får jeg prompte tilbage, 5 minutter efter, der får jeg simpelthen en mail, hvor jeg bliver truet på livet, fortæller Gitte Lykke fra Billund.

Bag Facaden sporer manden til Asien og tager ud og leder efter ham der.

http://www.dr.dk/...101459.htm

Politiet på jagt efter netsvindler i Thailand
05. jan. 2012 06.00 Indland
Det er populært at købe ind med musen, men man skal se sig for. For det er også populært at svindle med handlen på nettet. Politiet efterforsker lige nu en af de helt store svindlere.

Svindleren, Michael Larsen, har fra sit hjem Thailand snydt forbrugere, der aldrig ser den vare, de betaler for.

Anmeldt 13 gange
Ifølge programmet Bag Facaden på DR1 er mindst 35 personer blevet snydt af Michael Larsen - og mindst 13 gange har forbrugere anmeldt ham til politiet.

Men ordensmagten har endnu ikke haft held til at stoppe svindleren. Det er under al kritik, mener ekstern lektor i forbrugerret på Aarhus Universitet, Sonny Kristoffersen:

- Jeg forstår ikke, hvorfor politiet ikke tager denne sag alvorligt. Jeg kunne forstå det, hvis det var en enlig svale. Men man kan se, at der er tale om systematisk svindel, siger han til Bag Facaden.

Truet på livet
Ikke nok med, at Michael Larsen svindler med nethandlen, han bliver også beskyldt for at have truet flere af sine "kunder" på livet.

Det gælder blandt andet Gitte Lykke, der ville købe en rejse til Cambodja af Michael Larsen. Hun standsede dog pengeoverførslen i sidste øjeblik, da hun fik mistanke om svindel.

- Jeg får simpelthen en mail, hvor jeg bliver truet på livet, Og kort til efter får jeg en mail fra nogle, der underskriver sig "HA Europe", der skriver, at de har fået til opgave at gøre livet surt for mig, fortæller Gitte Lykke.

Kunne være håndteret bedre
Gitte Lykke anmeldte hændelsen til politiet, men mener ikke, at der er blevet taget hånd om sagen.

Chefen for Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter, Kim Kliver, erkender, at sagen mod Michael Larsen kunne være håndteret bedre.

- Man kan altid diskutere, om vi har gjort det godt nok, når en person agerer i udlandet og endnu ikke er røget i det net, som politiet spinder ud i denne type sager, siger Kim Kliver.

Fik aldrig sit bestik
Også Morten Broberg har været i kløerne på Michael Larsen. På nettet købte han bestik for 1000 kroner men modtog aldrig sin vare. Han siger, at politiet ikke har reageret på hans anmeldelse.

- Min retsbevidsthed bliver krænket, når politiet lader en mand, man ved bliver, fortsætte, siger Morten Broberg.

Kim Kliver siger dog, at politiet efterforsker anmeldelserne mod Michael Larsen.

- Jeg kan garantere, at der bliver der arbejdet med sagerne i de tilfælde, hvor politiet har optaget anmeldelser, lyder det fra Kim Kliver.

http://www.dr.dk/...182223.htm

ubon lynge
Ja han er da en dygtig mand ham Svindleren, Michael Larsen sådan som han kan føre sig frem og true folk som ikke lige gør de ting han vil de skal.
Jeg håber sgu politiet får fat på han nu hvor de ved hvor han befinder sig, de kunne jo lige hurtig se hvor mange gange han har været ude af Thailand, så de skal nok få ham, men kunne de så ikke lade ham få sin straf i Thailansk fængsel, det vil han måske nok lære mere af.
Ubon.

Pibe

natty
Jeg så lige udsendelsen, et mere usympatisk menneske, end ham Michael Larsen, skal man da lede længe efter.
Og så truer han med HA, død og ødelæggelser til alle som brokker sig til ham, og endda trusler på journalistens kollegaer, som måske kan blive kørt over af et tog eller blive meget syge.
Der er mange billeder af ham i udsendelsen og hans stemme, meget tyder på at han opholder sig i Pattaya/Jomtien området.
Jeg vil slet ikke ind på at han også får udbetalt ydelser fra Danmark samtidig med at han sidder i Thailand, og svindler, bedrager og truer folk på livet.

Jeg mener ikke at hans svindel er det værste, men at han truer folk så tydeligt på livet.

Håber nogen ved hvem han er og måske kan give politiet et anonymt tip om hvor han opholder sig.

Lad ham komme for en dommer, forsvare sig og tage sin eventuelle straf.
Redigeret af natty d. 05/01-2012 21:19
Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin

Anonym Bruger
Det overrasker mig desværre ikke at politiet gør så lidt i forhold til svindel på nettet. Politiet er generelt slet ikke rustet til at gøre noget ved sådan en mand.

Hvad angår at finde ham så er det vel ikke så svært. Han bor i Jomtien og er førtidspensionist. Ergo er der rigtigt gode muligheder for at han har en stam bar hen hænger ud på. et par dage med at besøge alle barer i området (det kan da blive nogle sjove dage ;-) og så udlov en dusør på 10.000 baht til dem der kan finde ham.

natty
Han er sgu nok over alle bjerge nu, og gemmer sig i et naboland. Headbanger

Under alle omstændigheder håber jeg han bliver knaldet, det var jo trusler og dermed en forbrydelse for åben skærm.

TG950
Ja, dette fede korpulente svindler svin ( læs: Mikael Larsen ) har det tilsyneladen meget godt i Pattaya / Jomtien området men kun så længe at der lægges lidt mønt i den lokale kageklub ( politi station )

eller også er han i lommen på en anden storsvindler i pattaya området ( navnet er velkendt af mange i pattaya området )

men også lige så sandsynligt at der stikker noget helt andet under når man nær lytter til Kim kliver fra NEC Rigspolitiet.
( måske de er i familie )
Den, der vil gøre drøm til virkelighed, må vågne op først.

Bvdrrr både store & små stavefejl kan forekomme BVDr

livet forståes forlæns, leves baglæns.

Brug ikke dagen på at se dig tilbage,
Du skal alligevel ikke den vej.....
Lev med de beslutninger du tager,
også selv om andre ikke acceptere det

Livet er som en bog, du kan ikke ændre de ting der allerede er skrevet, - men du kan starte et nyt kapittel..

hiks
han skal oplyse staten han er i thailand og hvor længe, ellers har de mulighed for at stoppe hans pension.

lever et luksus liv i thailand på statens regning, og snyder sig til resten.

Frank
hiks skrev:

han skal oplyse staten han er i thailand og hvor længe, ellers har de mulighed for at stoppe hans pension.

lever et luksus liv i thailand på statens regning, og snyder sig til resten.

Ja når man tænker på, at Skat nu kontrollerer rejsende i lufthavnen, og der kan beslaglægge værdier, undersøge om bedrageri mm., så burde det absolut være et håndtag til at få fat i den platugle, eller i det midste ikke at understøtte ham. Altså tilbageholde pension indtil han har sat sig i kontakt med de danske myndigheder/politi. Smile

Anonym Bruger
TG950 skrev:

Ja, dette fede korpulente svindler svin ( læs: Mikael Larsen ) har det tilsyneladen meget godt i Pattaya / Jomtien området men kun så længe at der lægges lidt mønt i den lokale kageklub ( politi station )

For at være ærlig så tror jeg ikke engang at han behøver at lægge penge til politiet i Thailand. For dem kan han jo godt se ud som en ganske almindelig pensionist så længe han holder sig fra at begå ulovligheder i Thailand.

Problemet ligger nærmere hos det danske politi. De er simpelthen intet bevændt når det drejer sig om ting på nettet. De kunne jo med det der ligger selv have taget ned og hentet ham.

natty
TomDK skrev:

TG950 skrev:

For at være ærlig så tror jeg ikke engang at han behøver at lægge penge til politiet i Thailand. For dem kan han jo godt se ud som en ganske almindelig pensionist så længe han holder sig fra at begå ulovligheder i Thailand.

Problemet ligger nærmere hos det danske politi. De er simpelthen intet bevændt når det drejer sig om ting på nettet. De kunne jo med det der ligger selv have taget ned og hentet ham.

Jeg mener heller ikke at man nødvendigvis skal bebrejde politiet i Thailand. Hvis de ikke har fået nogen anmeldelser på ham.
Interessant var det derimod at de havde hans billede (fra emigration?) og vidste hvor mange gange han var rejst ind og ud af landet. Bare ved at slå op i det elektroniske arkiv.
Ret tankevækkende, hvis og når de danske myndigheder beder om og får agtindsigt.
Redigeret af natty d. 05/01-2012 23:48

Anonym Bruger
natty skrev:
Interessant var det derimod at de havde hans billede (fra emigration?) og vidste hvor mange gange han var rejst ind og ud af landet. Bare ved at slå op i det elektroniske arkiv.
Ret tankevækkende, hvis og når de danske myndigheder beder om og får agtindsigt.

Det overraskede mig ikke det mindste da vi jo bliver ret grundigt registreret når vi kommer til landet incl at de tager billeder af os med deres webcams.

ban
Hvis Mr Svindler er har fået sin pension after 2003 så an rethar hab ret til fuld pension det er dersvære loven og hvis han er faelig for eine omgivelse så er det beder for denaske omgilvelser ay han ikke kommer hjem
Cool

Anonym Bruger
Er der nogen som har et foto eller link til billede af Mr. svindler?

chaingmai
det lyder da utroligt, en dansker i thailand der er svindler, det er da vist en af de få gange jeg har læst det, det plejer at være de slemme thailændrerRolllrol

natty
ja eller de satans Pakkier, men hvor har de lært det ???Grin

ubon lynge
DK skrev:

Er der nogen som har et foto eller link til billede af Mr. svindler?

Bag Facaden: Netsvindlernes paradis
DR1,
tirsdag
10. januar
kl. 14.30

Du kan se programmet her.:
http://www.dr.dk/...en/#/27395

Ubon.

Pibe

Baht-man
Programmet kan ses online på DRs hjemmside.
Kig forbi..:
http://www.dr.dk/...aden/27395

Anonym Bruger
Super, tak for link.

Ham holder vi øje med!...

Flot journalistisk arbejde...

Intervieweren havde fortjent bedre end denne overlegne Kim Kliver fra Rigs Politiet, som udtaler:
Det syntes jeg, at du skal overlade til politiet!

Det er horribelt og dette "blålys" burde fyres fra Politiet for passivitet.

thaikurt1
Jeg vil kalde det dårlig polititearbejder når en journalisti hurtig kan går på nette hurtig kan finde den bank Mikael Larsen bruger.

Nu er det jo ikke nødvendig at bo i den by man har har sin bank.

Muligheden for at finde ham i Pattaya er meget små hvis han da ikke kommer på et dansk sted.
Du kan leje deres krop, men du kan aldrig udleje deres sind, endsige deres hjerter."

http://nej
Olsen99
Hvis han er i PTY ville det tage mig faa dage at finde ham......

Spring til debat: