Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Hvad er danskheden egentligt????
|
|
sune |
Lagt på d. 11/10-2011 11:17
|
Øvet medlem Antal indlæg: 359 |
Nu har Sony jo sat spørgsmålstegn ved danskhed, så jeg laver lige en tråd om dette emne... Hvordan tale vi om danskhed, er det at vedkende sig den, er dette at være stolt af den. Jeg har tit undret mig over, at når der spørges til, hvad der menes med DANSKHED, så luskes der rundt om den varme grød, rundt og rundt. Så derfor vil jeg gerne uden for vandgennemstrømningens problemerne af mit område, efterlyse nogle positive definitioner på danskhed, særligt fra dem, som mener den er i fare, og fra den, som mener det er farligt at slå for meget på danskheden. Så venligst, kære venner, hvad forstår du ved danskhed? Pølsevognen, de dumsmarte bemærkninger, Kierkegaard, bindingsværk, Arne Jacobsen, gravhøje, motorveje, hygge, caffe latte, fri sex, Faderhuset osv. osv.? Det må da være et emne alle os thailandsfarer kan deltage i, også de kloge ferierende. |
|
|
sony |
Lagt på d. 11/10-2011 11:21
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2037 |
Du glemte janteloven, men hmmmm hvor har jeg sat spørgsmåltegn ved danskheden?
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
dutling68 |
Lagt på d. 11/10-2011 11:49
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1381 |
her er en typisk dansker Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........
|
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 11/10-2011 12:53
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
sune skrev: Nu har Sony jo sat spørgsmålstegn ved danskhed, så jeg laver lige en tråd om dette emne... Hvordan tale vi om danskhed, er det at vedkende sig den, er dette at være stolt af den. Jeg har tit undret mig over, at når der spørges til, hvad der menes med DANSKHED, så luskes der rundt om den varme grød, rundt og rundt. Så derfor vil jeg gerne uden for vandgennemstrømningens problemerne af mit område, efterlyse nogle positive definitioner på danskhed, særligt fra dem, som mener den er i fare, og fra den, som mener det er farligt at slå for meget på danskheden. Så venligst, kære venner, hvad forstår du ved danskhed? Pølsevognen, de dumsmarte bemærkninger, Kierkegaard, bindingsværk, Arne Jacobsen, gravhøje, motorveje, hygge, caffe latte, fri sex, Faderhuset osv. osv.? Det må da være et emne alle os thailandsfarer kan deltage i, også de kloge ferierende. Siden hvornår er "Café Latte" (i lighed med "Café au Lait" er blevet synonym med Danskhed ? For omvendt, det får mig så til at tænke: Er man så ikke Dansk, hvis man hedder DUPONT eller DUFOUR til efternavn efter tip-tip-tip-oldefar Grenadieren i den "Bernadottes regiment" stationeret i Aarhus . . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
bk |
Lagt på d. 11/10-2011 14:06
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 64 |
Danskheden er vel de ting der gør os stolte af at være danske ? Ikke "hygge", den lille havfrue og andre mere eller mindre ligegyldige ting og begreber. Og ikke når vi opdager at det danske sunhedsvæsen, uddannelser, landbrug osv osv slet ikke er på så højt et niveau som vi er blevet bildt indgennem vores opvækst hjemme i andedammen.... Men når jeg ser en Mærsk container, Lego, B&O..... hører en slovak fortælle om "The Lion King" (Christian IV) der reddede dem fra Ungarerne for 400 år siden osv osv...... så er jeg sgu stolt af at være dansk.! |
|
|
bruno |
Lagt på d. 11/10-2011 15:28
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 525 |
Lige øjet BK vi dansker er bleven bildt meget ind, ja nærmest en selfølighed vi er de bedste, vi er over mensker. Denne her giver mig kvalme |
|
|
natty |
Lagt på d. 11/10-2011 15:46
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3021 |
Kan kun give dig ret Bruno, det er noget af det mest forlorne jeg nogensinde har set omhandlende danskhed. En skam der ikke er et opkastnings ikon Bare for at tage to postulater: Danskhed=camping,. hmmm ikke specielt, feste?. hmm, ikke specielt, jeg tror alle her kender et Sydøstasiatisk land. hvor man udnytter enhver lejlighed til at feste og have sanuk. Nå nej det at have det sjovt var vist også noget meget dansk. Uvidenhed avler oftere selvtillid end viden, Charles Darwin
|
|
|
iThai |
Lagt på d. 11/10-2011 16:07
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
Danskheden INDEN i mig, kommer til udtryk når jeg, efter 15 år uden for Danmark, pludselig kommer til at savne, en god klappesammenmad med leverpostej med lidt salt...slurp. Er ekstra god efter en aften i byen, når man kommer hjem, og lige kan lave sig sådan et hurtigt lille dansk måltid. Hurra for Foodland mm. som gør det udholdeligt at være dansk i Thailand, og hurra for at thaierne ikke vil røre ved det med en ildtang.
ithaiuthai@hotmail.com
|
|
|
NoiNarak |
Lagt på d. 11/10-2011 16:12
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 586 |
Jeg ved ikke-engang var jeg meget stolt over at være dansk-vi var dygtige håndværkere og rejste jorden rundt som sådanne og vi var et godt folkefærd,der tog godt imod fremmede og hjalp dem der var i nød. Vi havde vores ytringsfrihed osv. osv. Nu syntes jeg bare ikke, at der er så meget mere at være stolt over. Regeringen(læs DF osv) har ødelagt alt for meget for danskerne-og de fremmede der kunne tænke sig,at komme til dk. Man har vist verden hvor fremmed fjendsk man er-har nok i sig selv og tror i sin indbildskhed, at vi i en stor multi etnisk verden,som den vi har idag,kan lille danmark,sagtens klare sig selv,for vi er-åååhhh,så gode. Selvfølgelig kan vi ikke det. Bortset fra, at vi har haft H.C. Andersen og et par stykker til-hvad har vi så,set i det store verdens billede-ikke en disse-selvom vi gerne vil bilde os selv det ind. Det er da ok. at være dansk og at være glad/stolt over det-men vi er altså ikke noget særligt i den store sammenhæng-tværtimod, syntes jeg at vi har nogle temmelig grove fejler og mangler i vores syn og behandling,af fremmede-ja, endog af vores egne. Tiden med Morten Korch,Huset på kristianshavn osv.er vist forbi,for dem der ikke har opdaget det endnu. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 11/10-2011 16:32
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
bk skrev: Danskheden er vel de ting der gør os stolte af at være danske ? Ikke "hygge", den lille havfrue og andre mere eller mindre ligegyldige ting og begreber. Og ikke når vi opdager at det danske sunhedsvæsen, uddannelser, landbrug osv osv slet ikke er på så højt et niveau som vi er blevet bildt indgennem vores opvækst hjemme i andedammen.... ! Vis mig et sted hvor disse, og det sociale system er bedre end i Danmark. Problemet er at man som dansker er blevet for forvænt med at kræve mere og mere af det offentlige. Samtidig med at man piver over at skulle betale en høj skat. Systemet er ikke optimalt, og det kan det aldrig blive. Der vil altid være kollisioner mellem forventninger og økonomi. (875.000 på overførselsindkomst taler sit tydelige sprog) Samtidig lever vi i en globaliseret og dynamisk verden, hvor udefra kommende faktorer kan påvirke vores samfund, og det derfor til stadighed er nødvendigt at justere, tillempe og korrigere de mekanismer der styrer vores samfund. Det er kun i Utopia, at alle ting virker optimalt til hver en tid. Danskhed? Tja, det kan jeg ikke rigtig sætte ord på. Det afhænger velsagtens også af øjnene der ser herpå. |
|
|
bk |
Lagt på d. 11/10-2011 16:56
|
Rinpoche... du kigger bare over grænsen til et hvilket som helst nabo land ;-) Lavere skat i de fleste andre lande, til gengæld "glemmer" man så at indregne de lovpligtige sundheds/pensions ordninger. Samlet er skattetrykket det samme...... fordelen ligger i man ikke er begrænset af regioner og deslige. Derudover er der så mulighed for frit at vælge forsikringsordning i forhold til fagforbund og diverse firmabestemte tilbud. Husker da jeg fik tysk sundhedskort og dermed frit valg til bl.a. 22.000 tandlæger for kun 2300 dkr om måneden :-D Ja der røg lidt af den lave trækprocent............ De sygehuse, tandlæger og praktiserende læger jeg og tidligere kollegaer har frekventret i mellem og øst europa gennem tiden har til fulde levet op til mine danske forventninger..... bortset fra jeg flere gange er blevet overrasket over nyere teknologi bedre info/viden end jeg har hørt om i dk. Den svenske model behøver jeg vist ikke at uddybe..... ser blot frem til jeg når pensionalderen hvor jeg frit kan hæve min svenske pension ved siden af den danske :-D På uddannelsesområdet er det ihvertfald klokkeklart indefor mit erhversområde at danmark er sakket 10-15 år bagud og gemmer sig bag undtagelser i forhold til de øvrige EU lande. |
|
|
bruno |
Lagt på d. 11/10-2011 17:21
|
Vis mig et sted hvor disse, og det sociale system er bedre end i Danmark. Det socialesystem er et levn fra fortiden, Efter krigen har Europa levet på en bølge af en optur, men bølgen er ved at ebbe ud og aftager hele tiden og dermed er systemet under afvirklig og vi vil blive overhalet af andre lande der har fundet en bølge at ride på. Det danske sociale system er meget dyrt i forhold til det vi får tilbage, pengene bliver formøblet af systemet til bla. admistrasion og offenlig ansatte der ikke tør at tage etansvar og hyre privat konsulenter. Skole og uddanelse systemet er også et levn fra fortiden, hvor børn og ung bliver opdraget og lære være gode lønmodtager. udanelserne er også for lange, fordi de er alt for bræde faglig. |
|
|
rinpoche |
Lagt på d. 11/10-2011 18:41
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 5069 |
Der er i skrivende stund omkring 200 selvstændige stater i verden. Det står intetsteds skrevet, at Dk partout skulle være det bedste samfund. I et land med såre få ressourcer, så mener jeg faktisk at DK har gjort det rigtig godt. Og dette indenfor så mange områder, at jeg end ikke magter at nævne dem alle her. Som man ofte ser, så er de værste kritikere de, der har nydt godt heraf gennem hele deres opvækst. Og nu nærer en slange ved deres barm. Det har jeg dæleme ikke særlig megen respekt for. Det står enhver frit for at søge grønnere græsmarker, men pudsigt nok skal de liiiige have pensionen og andre goder med fra DK i samme åndedrag. Går ting galt på deres udenlandseventyr, står de i kø for at komme ind i varmen igen, ledsaget af megen piv og klynk. Enhver er sin egen lykkes smed. Det er der bare nogle der ikke fatter. Enhver handling har sin konsekvens. Både godt og skidt. Og til dem, der ikke værdsætter Danmark, så forkast statsborgerskabet og ønsk at i var blevet født i et andet land. Lad os se køen line up. Der bliver ingen grund til at trække et nummer, fordi det er en solid gang hykleri. Piv, brok og klynk. Men samtidig vil man gerne have snablen ned i kassen. I der ikke værdsætter Danmark, jamen så skrid da. Drop statsborgerskabet Men det er jo kun mundsvejr. Klynke/pive/brokke kulturen har nu nået nye højder. |
|
|
Robert Kronberg |
Lagt på d. 11/10-2011 18:58
|
Antal indlæg: 3779 |
Hvad er danskhed og hvad er "thaihed"... Det er er svært at sætte ord på. Men når jeg drikker en Beer Lao i Laos, så fortæller jeg stolt, at bryggeriet er 50 % dansk. Når jeg passerer den ene efter den anden Maersk-container-lastbil på motorvejen i Thailand, så tænker jeg osgå mit. Her er jeg et eller andet sted omkring 10.000 km fra Danmark, men er "omringet" af danske containere. Når jeg flyver med Thai, så er det også bragt på benene af SAS, selvom Thaieren ikke ved det mere, ej heller ansatte. Den første eller en af de første store ruter fra Bangkok var til København. Sådan kan jeg blive ved. Men det er jo ikke danskhed, men nok mere imperialisme, altså mine tanker. Når jeg underviser i indvandringsprøven, hvor der er en masse idioditi, så er der dog også ting at være stolt af. Det danske kongerige er større end Thailand osv. Parantes bemærket, så er det måske lidt underligt, når vi nævner, at Margrethe den første blev gift som 10-årig, og lidt senere, at den seksualle lavalder er 15 år... Jeg tror, at megen danskhed er alt det, som vi paradoksalt nogen gange tager afstand til som væsentligt. Hyggen, det danske flag, janteloven, stamme-mentaliteten og det uformelle (hvornår har du sidst sagt De eller skrevet Hr eller Fru eller den anden vej). Hilsen, Robert |
|
|
bruno |
Lagt på d. 11/10-2011 20:13
|
rinpoche skrev: Der er i skrivende stund omkring 200 selvstændige stater i verden. Det står intetsteds skrevet, at Dk partout skulle være det bedste samfund. I et land med såre få ressourcer, så mener jeg faktisk at DK har gjort det rigtig godt. Og dette indenfor så mange områder, at jeg end ikke magter at nævne dem alle her. Som man ofte ser, så er de værste kritikere de, der har nydt godt heraf gennem hele deres opvækst. Og nu nærer en slange ved deres barm. Det har jeg dæleme ikke særlig megen respekt for. Det står enhver frit for at søge grønnere græsmarker, men pudsigt nok skal de liiiige have pensionen og andre goder med fra DK i samme åndedrag. Går ting galt på deres udenlandseventyr, står de i kø for at komme ind i varmen igen, ledsaget af megen piv og klynk. Enhver er sin egen lykkes smed. Det er der bare nogle der ikke fatter. Enhver handling har sin konsekvens. Både godt og skidt. Og til dem, der ikke værdsætter Danmark, så forkast statsborgerskabet og ønsk at i var blevet født i et andet land. Lad os se køen line up. Der bliver ingen grund til at trække et nummer, fordi det er en solid gang hykleri. Piv, brok og klynk. Men samtidig vil man gerne have snablen ned i kassen. I der ikke værdsætter Danmark, jamen så skrid da. Drop statsborgerskabet Men det er jo kun mundsvejr. Klynke/pive/brokke kulturen har nu nået nye højder. Det drejer sig ikke om lugten i bageriet men den stolthed der er prinet i fjæset på dansker når vi fører os frem over for udlæningge, vi er verdens lykkeligs folk, vi verdens bedste og vores system osv. Jeg krummer tæer hver gang en dansk junalist med jule lys i øjene spøger om hvad syndes du om at være i Danmark, de svare altid det samme, for de opdraget til at være høflig. Virklighede er bare de få der lagt mærke Danmark og sat sig ind i hvad vi er for en størlse,, at de tænker DDR. |
|
|
NoiNarak |
Lagt på d. 12/10-2011 00:17
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 586 |
rinpoche skrev: Der er i skrivende stund omkring 200 selvstændige stater i verden. Det står intetsteds skrevet, at Dk partout skulle være det bedste samfund. I et land med såre få ressourcer, så mener jeg faktisk at DK har gjort det rigtig godt. Og dette indenfor så mange områder, at jeg end ikke magter at nævne dem alle her. Som man ofte ser, så er de værste kritikere de, der har nydt godt heraf gennem hele deres opvækst. Og nu nærer en slange ved deres barm. Det har jeg dæleme ikke særlig megen respekt for. Det står enhver frit for at søge grønnere græsmarker, men pudsigt nok skal de liiiige have pensionen og andre goder med fra DK i samme åndedrag. Går ting galt på deres udenlandseventyr, står de i kø for at komme ind i varmen igen, ledsaget af megen piv og klynk. Nu glemmer du vist lige en enkelt ting i din selvretfærdige harme over de der,som du siger-lige skal have pension osv. med. [color=#6600ff]De mennesker har gennem livet betalt til den pension gennem deres skatter osv. så det er vel ikke mere end rimeligt-hvorfor i alverden skulle,eksempelvis du(hvis du bor i dk)have ret til din pension,mens en person der vælger at bo andetsteds, ikke(ifølge din tankegang)har spor ret til sin.? Det var dog en underlig tankegang,syntes jeg. De mennesker har jo netop,som du foreslår valgt,at bo et andet sted og da loven er som den er,giver det hermed den mulighed-og du vil vel ikke fortælle mig, at hvis du var berettiget til en pension eller andet-så ville du bare fravælge den-fordi du er ååhh så god en dansker? Og her tales om hykleri!!!![/color] Enhver er sin egen lykkes smed. Det er der bare nogle der ikke fatter. Enhver handling har sin konsekvens. Både godt og skidt. Og til dem, der ikke værdsætter Danmark, så forkast statsborgerskabet og ønsk at i var blevet født i et andet land. Lad os se køen line up. Der bliver ingen grund til at trække et nummer, fordi det er en solid gang hykleri. Piv, brok og klynk. Men samtidig vil man gerne have snablen ned i kassen. I der ikke værdsætter Danmark, jamen så skrid da. Drop statsborgerskabet Men det er jo kun mundsvejr. Klynke/pive/brokke kulturen har nu nået nye højder. |
|
|
bk |
Lagt på d. 12/10-2011 01:16
|
Rinpoche...... Ved ikke lige hvad du fik galt i halsen, mig bekendt er der ikke nogen der har kritiseret det danske system i denne tråd. ??? Men er "Danskhed" at man ikke kan tåle at høre at andre er bedre end os på nogen områder? ;-) |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 12/10-2011 12:30
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
rinpoche skrev: Der er i skrivende stund omkring 200 selvstændige stater i verden. Det står intetsteds skrevet, at Dk partout skulle være det bedste samfund. Hvad mente DU så med dette her ? Vis mig et sted hvor disse, og det sociale system er bedre end i Danmark. I et land med såre få ressourcer, så mener jeg faktisk at DK har gjort det rigtig godt. Og dette indenfor så mange områder, at jeg end ikke magter at nævne dem alle her. Eller måske fordi at de er efterhånden "svære at få øje på". Som man ofte ser, så er de værste kritikere de, der har nydt godt heraf gennem hele deres opvækst. Og nu nærer en slange ved deres barm. Ønsker du hermed at afskaffe vores så berømt/besunget/rost : Ytringsfrihed . Det har jeg dæleme ikke særlig megen respekt for. Det står enhver frit for at søge grønnere græsmarker, men pudsigt nok skal de liiiige have pensionen og andre goder med fra DK i samme åndedrag. Går ting galt på deres udenlandseventyr, står de i kø for at komme ind i varmen igen, ledsaget af megen piv og klynk. NOINARAK har allerede svaret på din påstand og jeg kunne vende din udtalelse mod dig <<Det har jeg dæleme ikke særlig megen respekt for. >>, for det er "flot sagt>> af een som når tiden ville komme, ville der ikke være noget der hedder PENSION, men måske kun "Selv-pension"(opsparing). Enhver er sin egen lykkes smed. Det er der bare nogle der ikke fatter. Enhver handling har sin konsekvens. Både godt og skidt. Desvære ikke altid rigtigt i disse tider hvor man bliver overvåget/kontoleret/begrænset osv. osv. Og til dem, der ikke værdsætter Danmark, så forkast statsborgerskabet og ønsk at i var blevet født i et andet land. Lad os se køen line up. Der bliver ingen grund til at trække et nummer, fordi det er en solid gang hykleri. Piv, brok og klynk. Men samtidig vil man gerne have snablen ned i kassen. Som de måske har selv fyldt i form af de skatter og afgifter som de bliver pålagt. I der ikke værdsætter Danmark, jamen så skrid da. Drop statsborgerskabet Og igen: Ønsker du hermed at afskaffe vores så berømt/besunget/rost : Ytringsfrihed [b]Men det er jo kun mundsvejr. Hvad mener DU selv om din egen manglende respekt og tolerance for andres meninger ? Klynke/pive/brokke kulturen har nu nået nye højder. Her ville jeg være enig med DIG, sådan har det været og ville stadigt blive med at være, noget som bringer os tilbage til trådens essens : DANSKHEDEN : Det danske folk "elsker" at brokke sig over ALT og ALLE. Hverken DU eller JEG ville kunne ændre denne adfærd. Til sidst ville jeg pointere at JEG har betalt min skat hele mit liv og med "tvungen glæde", været glad for at mine børn kunne få en uddannelse , sparet op til mit otium (dog bliver jeg straffet for det, i form af modregninger). Derfor mener også at have RET til at brokke mig når jeg synes at noget er urimeligt/uretfærdigt som fx. min stedsøns operation som han blev nødt til SELV at bekoste på privat hospital, da overlægerne på Rigshospitalet afvsiste at behandle ham p.g.a. de cyster på brytet som generede ham og gjorde det svært at passe sit arbejde, var "for små" 2,5-3 cm, og han skulle vente til de blev 4-4,5 cm store . HAN betalte selv og er nu blev opereret. . Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
sony |
Lagt på d. 12/10-2011 12:39
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2037 |
Savner KB Fusioner er for kujoner fck står for frederiksbeg cykel klub
Fodbold vor, du som er i Valby idrætspark Hellige vorde i FREM´s navn komme dit rige, ske din vilje på banen, således også i tabellen,giv os i dag vor 3 point, thi FREM er min klub, mit hjerte & min sjæl, i al evighed Forza.!!! |
|
|
chaingmai |
Lagt på d. 12/10-2011 13:37
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 811 |
hvis ingen havde ,,brokket" sig og bare rejst fra danmark, tror i så vi havde noget ,at være stolt af.. |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |