Se indlæg
 Udskriv debat
Jeg mangler folk der gider...
jacobpakchong
Goddag. Jeg leder efter nogle oplysninger, jeg ved der er nogen der ved noget om noget eller kan sende mig i den rigtige retning. Jeg har en frugtplantage i nordøst thailand lidt uden for pakchong og har det problem at jeg ikke kan finde ordenligt arbejdskraft,er pis.. træt af lade thaier der kan bruge en uge på at gøre det samme som jeg kan på en dag-og jeg er handicapet med 2 ødelagte ben. Hvem skal jeg henvende mig til og hvad er bedst-gambodia-lao eller vietnam hvis jeg vil have folk der gider at arbejde,efter 6 år har jeg fået nok af thai,når de ser en falang tror de de han er en idiot med en stor tegnebog der ikke ved hvordan man arbejder. Hjælp.. VH jack

thailandfreak
Måske lønnen osv hænger sammen med arbejdsmoralen Smile De slider og slæber for et beløb, som knap nok kan dække deres udgifter. Måske skulle du give dine medarbejdere bedre forhold og lidt mere i løn, tror dette ville give gensidig respekt og resultere i at de også ville yde en ekstra indsats for dig. Dette ville i sidste ende stadig give dig et større overskud, selvom du for lidt større omkostninger.

maik
thailandfreak skrev:
Måske lønnen osv hænger sammen med arbejdsmoralen Smile De slider og slæber for et beløb, som knap nok kan dække deres udgifter. Måske skulle du give dine medarbejdere bedre forhold og lidt mere i løn, tror dette ville give gensidig respekt og resultere i at de også ville yde en ekstra indsats for dig. Dette ville i sidste ende stadig give dig et større overskud, selvom du for lidt større omkostninger.

Er det noget du ved noget om tfreak? Eller vil du blot gøre dig klog på noget du ikke ved noget om...

Har før hørt historier som den Jack fortæller, og der har mere i løn ikke hjulpet. Ofte har forskellen på fiasko og succes været den mand man havde til at lede arbejdet. Det skal være en person man kan stole på og som de øvrige arbejdere respekterer. Desværre er en sådan person svær at finde.

http://www.maikjensen.dk
rinpoche
Her er et sjak som jeg kender.
Jeg ved præcis hvad de står for Smile

i118.photobucket.com/albums/o90/rinpoche/snork.jpg

Eller måske vores "Captain" fra min makkers dykkerbåd.

i118.photobucket.com/albums/o90/rinpoche/Eleksir.jpg

Blot lidt fis.
Håber du finder hvad du søger, Jacob.

mvh
rinpoche

Gokinok
Hvorfor vrimler det med Burmesere, Laoter, Cambodianere m.m. på Thailands byggepladser og alle mulige andre steder?

Fordi Thai´er ikke gider lave det arbejde!

Hvis du bor nær Laos er det vel en smal sag at smugle nogle Laotere over grænsen?

Det kræver så du har gode kontakter opad i systemet og penge nok..

Gokinok

jesperfrb
Har nu aldrig haft problemer med de Thaier der arbejder for mig, men det er også på overskudsdeling basis, kan være det hjælper på forretningen!Wink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

birkedhoj
Du har vel ikke råd til at betale en større løn til dine folk? Jeg tænker på om du er dygtigere til at få noget ud det land du har, end en Thailandsk planteavler. ? Der er jo ikke grund til at købe plantager for sin medbragte pension/opsparing. Tjener man ikke penge vil det uværligt gå den "forkerte" vej.

Men held og lykke.

jesperfrb
birkedhoj skrev:
Du har vel ikke råd til at betale en større løn til dine folk? Jeg tænker på om du er dygtigere til at få noget ud det land du har, end en Thailandsk planteavler. ? Der er jo ikke grund til at købe plantager for sin medbragte pension/opsparing. Tjener man ikke penge vil det uværligt gå den "forkerte" vej.

Men held og lykke.

Hvis det er mig du svarere, så jo, der er overskud!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

bruno
Giv dem en titel dem der har ansvaret og gør dem vigtig over for de andre, så de føler ære.

http://gj-blog.dk/
birkedhoj
Nej Jesper. Det var en kommentar til Jack om hans problemer.

jens
Mon ikke et produktionsfremmende lønsystem er vejen frem (akkord).
Dvs en fast pris for et stykke arbejde, og først betaling når du er tilfreds.
Evt kombineret med en tilel og en kittel til en manager som bruno foreslår.

xxxx
Ja nu er det jo ingen hemmelighed jeg har arbejdet med landbrug i Thailand..

betale dem mere i løn en normal,, og tro det hjælper en.. Er nok den største farang dumhed af alle.

arbejderne griner røven i laser
Og alle de lokale bønder ser farang som en pestilens.

det er jo logisk, for farang kommer og ødelægger løn niveau.

hvis man endelig vil noget så lav en bonus ordning, det forstår de.

Eller gør som Thai bønder.
Ansæt Kmen eller Pa-ma
kmen - cambodianere / pa-ma = burmesere.
Grunden til det som thai bønder giver..
De arbejder mere
De stjæler mindre
De er billigere i løn.

Gokinok
Sådan, så blev det vidst sat på plads!

Minder mere og mere om Grønlændere, Thai´erne altså.

Altid glade og smilende, men temmelig dovne.

Rolll

Doc Gok

xxxx
Gokinok skrev:
Hvis du bor nær Laos er det vel en smal sag at smugle nogle Laotere over grænsen?
Det kræver så du har gode kontakter opad i systemet og penge nok..
Gokinok

he he nåe hvem sov i geografi timen Angel

Gode kontakter.. njae eller 500 thb / mdr til politi kassen.

der er masser af ( pa-ma) Burmesere i lopburi - saraburi - korat området. Så burde være nem at få kontakt til nogen. Og de skal nok selv komme så ingen grund til at smugle dem ind.

mai tikied
Hej Jacobpakchong

Dit indlæg og de efterfølgende kommentarer fik mig til at oprette mig som bruger her her på siden.
Dette bliver nok mit eneste indlæg.
Som jeg ser på det er det ikke et spørgsmål om hvor meget du betaler i løn, det er heller ikke et spørgsmål om acord eller ikke.

Du beskriver selv problemet
Du kan ikke finde ordentlig arbejdskraft
Du er pis træt af lade thaier
Du kan gøre det samme på en dag som de kan på en uge
Du har fået nok Af thaier som tror du er en idiot med stor tegnebog

Du må undskylde hvis jeg bliver lidt personlig, men jeg mener ikke problemet er Thailand eller dovne thaier.
Det er synd for dig, du har været 6 år i Thailand og du forstår ingen ting.

Når man immigrerer til Thailand er det langt sværere at blive integreret i det omgivende samfund, end hvis du flytter til et andet land i Europa,
det mislykkes desværre for de fleste, det kræver en stor indsats af den enkelte, se på dig selv, har du droppet de fordomme du havde med fra Danmark,
har du lært at tale Thai, har du et godt forhold til dine naboer, har du opnået deres respekt, hvis du ikke kan svare ja på disse spørgsmål så har du svaret på dine problemer.

Det er i Thailand som i Danmark, der findes dovne og flittige mennesker, personlig har jeg stor respekt for deres arbejdsindsats og det siger jeg efter betydelig flere år i Thailand end dig.

Det er helt op til dig, tro ikke at du uden videre opnår tiltro og respekt bare fordi du kommer fra det rige Danmark, få disse forhold i orden så vil de arbejde godt for dig.

Held og Lykke

Mai Tikied

xxxx
Mai Tikied

hvem du så end er.. men sikkert en dobbelgænger..

Du snakker og røven går og hvis nogen ikke har fattet en brik er det da dig.

magen til tåbe indlæg skal man godt nok lede længe efter.

mai tikied
Til leif
Nej jeg er ikke dobbeltgænger.
Jeg skrev dette indlæg fordi den negative holdning stødte mig og jeg synes der skulle lidt modvægt til.

Jeg skriver ikke flere indlæg og svarer ikke på flere kommentarer om mit indlæg, jeg vil holde mig fra dette forum på den generelt grove tone, det som du skriver er et godt eksempel på dette.

Mai tikied

Jeg syntes i skal prøve at have lidt mere tillid til nye brugere her på stedet, istedet for at tro alle er gengangere.

Her i admin gør vi alt for at holde de brugere ude som tidligere er blevet udelukket.

Admin

Rasmus
Vil gerne forholde mig lidt til Jacks første indlæg (#1)

Hej Jack

Jeg har nu på 10 år fået bygget 2 huse i Thailand, vel nok i samme geografiske område som du prøver at drive virksomhed. I og for sig forstår jeg så udmærket dine frustrationer, men jeg må samtidig sige du nok ikke har lært synderligt meget selv efter 6 år i det ”Game”.

Under det første byggeri havde jeg de selv samme frustrationer. Thaierne formåede virkeligt at bringe mit boldtryk og pis i kog. Under byggeriet lærte jeg af min fejltagelse med at spille bygherre / herremand, og omsider indså at der måtte stå en Thaier som sjakbajs / formand på byggeriet hvis dette skulle lykkes.

Det andet byggeri gik meget meget bedre. Men her havde jeg af bitter erfaring også lært mig at holde mig fra den daglige ledelse og arbejdsfordelinger. Det overlod jeg til sjakbajsen at styre helt og holden. Skulle der deles skideballer ud og tales med store bogstaver, så klarede han også det. Det andet husbyggeri blev færdig før beregnet, uden at mit blodtryk blev for højt eller mit pis kom i kog.

Og egentlig tror jeg du har lidt af den samme problemstilling. Det handler om at uddelegerer opgaverne på din frugtplantage til én betroet medarbejder, som forstår sig på den lokale Thaiomgangsform og jargon som hersker netop der. Det koster naturligvis lidt ekstra på lønbugtet. Men som bekendt: Hvad du bruger gyngerne hiver du ind på karrusellerne igen! Vise ord som mange Thaier nok også kunne lære lidt af….

Enlig tror jeg at vi faranger gør den samme fejltagelse igen og igen, når det handler om business i Thailand.

For det første har Thaier en hel anden arbejdsmoral end den som vi kender her i Skandinavien. De har ikke den samme loyalitet følelse til deres arbejde og arbejdsgiver, som os Skandinaver har. Man skal nok helt til Japan eller Sydkorea for at finde noget tilsvarende, og så vil jeg endda påstå, her halter vi bagefter i den sammenhæng! Thaier har traditionelt et meget løst forhold til deres ansættelses forhold. Det er ikke usædvanligt at Thaier skifter arbejdsplads én til to gange om året. Og med det i baghoved, er det vil ikke så underligt vi syntes Thaier er lade, ligegyldige, dovne og hvad vi nu ellers vælger at kalde dem.

Hilsen Rasmus

Payanak
Rasmus jeg er helt enig.

Spring til debat: