Se indlæg
 Udskriv debat
Taxa'er i BKK
Humi
Hej

Jeg er lige kommet hjem fra Thailand. Jeg opholdt mig 4-5 dage i Bangkok og synes jeg oplevede nogle underlige ting når jeg kørte i taxa.

• En chauffør var fuld
  • En nægtede at køre pga. afstanden til destination var for kort
  • en tur som kostede 150 Baht frem til destinationen, kostede 280 med en anden taxa tilbage
  • En chauffør sad og kastede op på kantstenen, ude foran lufthavnen
  • En chauffør nægtede at køre tilbage. Efter jeg havde sat nogle venner af og skulle tilbage

Jeg synes ikke det har været så slemt med servicen før. Men jeg undre mig over hvorfor den er blevet så ringe?
Redigeret af Humi d. 04/05-2010 12:48

Hanuman
Det lyder mildest talt også lidt utroligt, dog med undtagelse af...... Tja.. Det hele..
One night in Bangkok and the world's your oyster...

MM
Måske for meget yaba og thai whiskey? Joker

http://mhhm.dk/sveg
natty
for ikke at tale om ham som faldt i søvn bag rattet, selvom han drak redbull, jeg måtte vække ham, det var gudskelov ved et lyskryds og tæt på vores hotel.
Værre er historien om chaufføren som faldt i søvn i fuld fart fra lufthavnen. Passageren havde åndsnærvelse til at overtaget rattet. hmm. måske skulle jeg sætte sig på forsædet næste gang jeg lander.

noisnabo
Humi skrev:
Hej

Jeg er lige kommet hjem fra Thailand. Jeg opholdt mig 4-5 dage i Bangkok og synes jeg oplevede nogle underlige ting når jeg kørte i taxa.

• En chauffør var fuld
  • en tur som kostede 150 Baht frem til destinationen, kostede 280 med en anden taxa tilbage
  • En chauffør nægtede at køre tilbage. Efter jeg havde sat nogle venner af og skulle tilbage

Jeg synes ikke det har været så slemt med servicen før. Men jeg undre mig over hvorfor den er blevet så ringe?

Jeg tror at du har været meget meget uheldig. Måske har dit uheld noget at gøre med, hvor du færdes i Bangkok.

Jeg har venner og bekendte som bruger taxi til og fra arbejde fem dage om ugen plus hvad de eller skal have af transport i fritiden. De genkender ikke dine erfaringer.

Jeg selv bruger taxi flere gange dagligt, når jeg er i Bangkok, og jeg har ikke mødt bare noget som er lidt ligesom det du fortæller. Måske har det noget med livstil at gøre. Jeg er i BKK for at arbejde, holder mg langt fra de sjove områder.

Den prisforskel du taler om hjem og ud, det kan være at du fik en køretur, men det kan også være at der har været vejarbejde eller lignende som har tvunget chaufføren til at vælge en anden rute hjem.

Min erfaring med taxi kørsel i det meste af Asien siger mig, at de taxis som du får i bangkok, er noget af det bedste i regionen.
Redigeret af noisnabo d. 04/05-2010 16:38

PL
Nej du har ikke været uheldig, det har ændret sig til det værre, som så meget andet i Thailand inden for de sidste 3-4 kriseår. (Med den udtalelse mener jeg den anstrengte økonomi ifm. Thaksin's nedtur og "afrejse" )

Jeg har selv erfaret noget af det samme som du, men især er den nye "trend" at taxameteret bliver justeret!

Det forklarer forskellen på din ud og hjemtur...

Stickman har også bemærket det:

"Twice in the past week I have got into a cab that has had a rigged meter. How do I know? It's simple really. The longer you use cabs - and I usually use a Bangkok cab at least once a day - the better an idea you have of what the fare will be. And in both of the cases this past week, I was running the most common route I use - and the fare was much more than it has ever been before. In the first case, the meter ticked over even when the car was stationary. Yes, there is a waiting time component which is approximately a baht minute - but the meter was ticking over at the rate of about 5 baht a minute! The other time the rate just went up faster than it should have andfor a journey of less than 8 km and with no waiting time the fare showed as almost 90 baht - when it should have been around 70. That taxi also had no fare schedule, no driver's ID was displayed and the driver was wearing jeans and a T-shirt - all dead give ways that something was up. A mate mentioned that he had experienced something similar and a long-time poster on a popular discussion forum recently posted that he too felt the meter was rigged when he caught a cab from the airport to his hotel. Whether the rigging of meters in Bangkok taxis is becoming more widespread or this is all coincidental I do not know. I can't say I am a big believer in coincidences. Is this going to be the next big scam? If you do happen to be a victim at least it won't cost you too much. In the two cases I experienced, I simply told the driver that the meter was wrong and that I took that route every day at almost the same time - which is true - and I would pay the usual fare of 70 baht. In both cases I received no argument whatsoever which suggests to me they knew the meter was dodgy. In each case, the driver was a young cowboy. I really think there is something in choosing a taxi with an older driver. Note the fare in the photo here and that there is no waiting time - and check it against the fare schedule next time you're in a Bangkok cab!"

http://www.stickm...tests2.htm

Endvidere har der været flere indslag på Thai Tv om de justerede taxametere.

PL
Redigeret af PL d. 04/05-2010 17:02

Suk
Altsaa fusk ligesom i DK.

Med venlig hilsen Suk.

Min Thailandske blomst er et kunstvaerk...2 blommer i samme aeg, ja saadan har vi det, tak for det lille Ning !

http://www.youtub...GEccjt0Wwo

i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/Ninglogogiflt.gif

http://dev.cs-web.in.th/suk/index.php
PL
Korrekt, og det har der faktisk ikke været meget af før nu, hvor krisen rammer alle, og vel især taxachauffører. De tjener ikke meget på sådan en vagt, hvis de også har leaset vognen.

PL

Payanak
Det er mere et problem at taxi chaufførerne ikke kan finde vej.

Det kan godt være at nogle af taxierne har pillet ved deres taximeter, men i sammenligning med motor-bike taxiernes griskhed blegner det i sammenligning.

rinpoche
Jeg har ikke kørt voldsomt meget i taxa i BKK.
Men har dog oplevet adskillige gange, hvorledes chaufføren sagde nej til en tur.
Der var for megen trafik på det tidspunkt af dagen. Fair nok. Jeg gad heller ikke hænge i en kæmpekø.
Også prøvet det under et massivt regnskyl. Så gider de kun de attraktive tur. Udbud og efterspørgsel.
Gider jeg heller ikke hidse mig op over.

Hvad jeg til gengæld kan hidse mig op over, var det kvaj der 3 gange nægtede at tænde taxameteret på trods af mine opfordringer.
"Senere, senere". Godt nok eneste gang jeg har prøvet det.
"Ja, tak. Sæt mig af lige her!". Han fik ikke en bøjet satang.
Han brokkede sig ikke engang.

Så er der dem, der hævder at kende destinationen, men som ikke gør det. Krydser rundt, spørger gud og hvermand på gaden og ringer til kollegaer.... Og man ender med uvægerlig sikkerhed op med en regning der er dobbelt så stor som den skulle have været.

Og endelig er der de hajer, der hænger rundt i vestibuler på hoteller etc. og som ikke kunne drømme om at bruge taxameter, fordi de er for dovne til at gøre som deres kollegaer, der er opsøgende og kører hele dagen.

Glemte helt at nævne den chauffør, der havde meget slette hensigter med min kone engang hun kørte alene:

http://www.dansk-...ad_id=8124

Nå, men man lærer hen ad vejen.
Langt størsteparten af de chauffører vi har kørt med har været hæderlige, hårdtarbejdende og hyggelige at snakke med.

buffalo
den eneste gang jeg har mødt uhædderlige taxa folk var oven i hatten to gange samme dag,om formiddagen blev vi belæmret med en meget påtrængene tuk tuk køre ved What pha gau eller hvad det nu hedder,konen satte ham grundigt på plads,da han ville have 500 tbt for få hundrede meters kørsel,politiet blev indblandet.
Anden gang var i nærheden af en af de der hore gader mener det bliver kaldt Soi cowboy,der var en der tilbød at køre til mit hotel for 100 tbt men efter at han havde fået at vide at det var 1 times kørsel der fra blev han truene og konen ringede til politiet igen........ellers oplever vi aldrig noget luskCool jeg har dog set en fuld taxa chauffør og ham drak jeg selv fuld på en 4 timers nosse køle turCheers i ved en tur med et par øl i mellem benene,,,,,en kop tur som det kaldes i ThyCheers
Stol aldrig på en prut
]

Humi
Noisnabo skrev:
Humi skrev:
Hej

• En chauffør var fuld

Jeg tror at du har været meget meget uheldig. Måske har dit uheld noget at gøre med, hvor du færdes i Bangkok.

Jeg har venner og bekendte som bruger taxi til og fra arbejde fem dage om ugen plus hvad de eller skal have af transport i fritiden. De genkender ikke dine erfaringer.

Jeg selv bruger taxi flere gange dagligt, når jeg er i Bangkok, og jeg har ikke mødt bare noget som er lidt ligesom det du fortæller. Måske har det noget med livstil at gøre. Jeg er i BKK for at arbejde, holder mg langt fra de sjove områder.

Den prisforskel du taler om hjem og ud, det kan være at du fik en køretur, men det kan også være at der har været vejarbejde eller lignende som har tvunget chaufføren til at vælge en anden rute hjem.

Min erfaring med taxi kørsel i det meste af Asien siger mig, at de taxis som du får i bangkok, er noget af det bedste i regionen.

Jeg brugte ikke taxa transport til sjove områder.

Chauførren som tog ekstra penge, valgte en anden rute hjem.
Men den er var ikke meget længere og tog hellere særligt meget længere tid.

Jeg oplevde også at de ikke kendte destinationen og måtte snakke med lokale.

Men jeg havde da også et par hyggelige taxa ture.
Redigeret af Humi d. 04/05-2010 18:26

rinpoche
Jep.
Jeg kan da absolut genkende flere af dine eksempler Humi.
De er overhovedet ikke ude i hampen, som jeg også illustrerer med mine egne eksempler.
Jeg rejser med kone og børn, og det giver vel sig selv at vi heller ikke skal til nogle "sjove områder".

noisnabo
Igen... jeg genkender ikke de sørgelige historier som er i denne tråd.

Lad mig lige finde nogle gamle regler for hyring af en taxichauffør frem fra et skab jeg har stående ovre i et støvet hjørne.

Vælg aldrig en taxi som venter på ofre, det gør alle de som holder stille. Stop en af de taxier som har travlt med at udføre ærligt arbejde.

Gør det opfatteligt at du ikke lige er kommet ind med firetoget.

Hils på Thai, småsnak lidt hvis du kan, fløjt med på evt musik, osv.

Så kan det ikke gå helt galt. Smile

Payanak
Jeg tror at hvis man ligner en der lige er landet med 16.00 flyveren, så skruer de automatisk op for charmen Bvdrrrrrr

Payanak
Noisnabo skrev:

Lad mig lige finde nogle gamle regler for hyring af en taxichauffør frem fra et skab jeg har stående ovre i et støvet hjørne.

Vælg aldrig en taxi som venter på ofre, det gør alle de som holder stille. Stop en af de taxier som har travlt med at udføre ærligt arbejde.

Ja og fortæl ham hvilken vej han skal køre, så er han næsten allerede rullet rundt og ligger med poterne i vejret.

PL
Eller bed ham tune ind på Luktung Mahanakorn FM 95.0, så skal i bare se løjer!

Yo baby

PL

rinpoche
Noisnabo skrev:

Nå, det mener du.
Hvor godt tror du min thailandske kone taler thai?

Det var meget tæt på at gå galt som beskrevet i mit link i forrige indlæg.

Jeg indrømmer, at jeg går klædt som en turist, shorts og T-shirt og sandaler. Men mange ytrer tvivl omkring hvorvidt jeg er turist eller ej fordi jeg taler sproget.

Stadig står mine eksempler ved magt.

Dette afholder mig dog ingenlunde fra at gentage, at langt størsteparten af de taxachauffører jeg har kørt med i bkk er hæderlige, hårdtarbejdende og hyggelige.
Tuktuk? Det er en helt anden boldgade, men det er vel kun førstegangsturister der gider det der.

mvh

Rasmus
Alle som jævnlig har opholdt sig i kortere eller længer tid i Bangkok, har naturligvis haft fornøjelsen at stifte bekendtskab med mere eller mindre komplet tåbelige taxichauffør.

Middelmådige taxichauffører er bestemt ikke kun et fænomen i Bangkok, de er nærmest en naturlov og fast ingrediens i alle hovedstæder rundt om i verden - lige bortset fra dem i London. I 70érne boede jeg nogle år London, hvor jeg adskillige gang om ugen kørte til og fra arbejdet i taxi. Og jeg må indrømme jeg ikke kan huske på noget tidspunkt at have nogen dårlig erfaring med taxichauffører der, tværtimod!

Men i Thailand og Bangkok har jeg oplevet taxichauffører, som vel nok må betragtes som værende direkte livsfarlige at køre med. Chauffører som har siddet og nikket med hoved, inden de faldet i søvn under en længer køre tur. Har også oplevet at skulle beordre en taxi til standsning på vej til Pattaya, da forhjulet tydeligvis var gået løst, uden chaufføren på nogen måde havde bemærket noget unormalt. Først efter at have spændt venstre forhjul fast igen kunne vi fortsætte kørslen.

Og så er der lige taxichaufførerne på Kho Chang – de er et helt kapitel for sig selv! Det var de i hvert fald tilbage i 2003-4-5. Mage til totalt hjernedøde idioter har jeg godt nok aldrig oplevet før eller siden! For det først kørte de som om de havde stjålet bilen, for det andet virkede de som om de enten var skide fulde eller var på stoffer. Samtidigt forlangte de helt uhørt høje priser for deres kørsel. En tur fra havnen på Koh Chang til White Sand Beach forlangte de ca. 500 THB pr. person. Prisen fandt man først ud af når man var nået halvvejen over bjerget. For her stoppede idioten op og opkrævede betalingen på ca. 500 THB pr. person stik imod den pris på 150 THB som blev aftalt ved havnen. Siden da har vi altid taget vores egen bil til Koh Chang.

For et par år siden har der her på DTW været en lign. tråd om komplet idiotiske taxichauffører i Thailand – men kan ikke umiddelbart finde den frem.

Hilsen Rasmus

kanut
Jeg køre kun med taxi til og fra lufthavnen,eller foregår det med bus-tog- fly, dog var vi nødt til at bruge en taxi sidste år ved Ban krut,( her kan forekomme stavefejl Grin) han var bare så skæv af kat-tykning af han pludselig holdt stille midt på den øde landevej, og ikke gad køre videre, vi måtte simpelhen finde anden transportmiddel, men det gik nogenlunde hurtigt , så var vi på vej igen.
MAN ARBEJDER FOR AT LEVE Cheers MAN LEVER IKKE FOR AT ARBEJDE Pibe

Spring til debat: