Se indlæg
 Udskriv debat
Leveomkostninger resten af livet?
Salapaodoc
Jeg har en par spørgsmål, måske mest til Jer, som bor i Thailand, men først kommer historien om hvorfor.

For ca. 20 år siden boede på grund af mit arbejde i Thailand i nogle år. Her mødte jeg en fantastisk kinesisk pige (thai-kineser), som jeg havde et hektisk forhold til i ca. 1 år, men så ville hun giftes kinesisk og samtidig forlod jeg Thailand.

Selvom jeg blev dansk gift har der ikke være en uge i alle disse år, hvor jeg ikke har tænkt på hende. Har hun det godt? Har hun fået børn? Klarer hun sig økonomisk osv?

Nu ville tilfældet (og jeg kunne sikkrt ligeså godt have fået 7 rigtige i Lotto) at jeg under en forretningsrejse til Bangkok sidste efterår i bogstaveligste forstand bumpede ind i hende. Behøver jeg sige, at gnisterne sprang vildt fra begge sider og at de næste tre dage blev tilbragt på mit hotelværelse på trods af, at vi begge er i halvtredserne.

Det viser sig, at hun har en godt job med masser af rejseaktivitet, tjener kassen efter thai forhold, har 2 store børn og er mere end godt træt af sin mand Smile Faktisk er hun så velstillet, at hun for sine egne sparepenge har købt en Mercedes E-klasse og når den ældste datter om et par måneder fylder 25 får hun en ny Toyota Corolla af sin mor.

Om 3-4 år skal jeg på efterløn. Hun vil så lade sig skille og vi vil gerne flytte sammen i et hus med pool og mindst 4 soveværelser mellem Bangkok og den nye lufthavn, da hun helst vil bo i det område. For at det med ejerskabet og senere arv ikke skal være problematisk har hun tilbudt at købe huset for sine egne penge og jeg kan så betale el, vand, mad, maid osv. Hendes yngste barn vil sikkert bo hos os nogle få år.

Jeg har tænkt mig at beholde en lejlighed i DK, så det med efterløn og senere pension kan gå ind på min danske bankkonto. Jeg deponerer naturligvis 1 milllion baht på en thailandsk bankkonto for at få permanent visum, så jeg så at sige kan komme og gå som det passer mig.

Min thailandske veninde har inden et bilkøb og et evt. huskøb en formue på ca. 8 millioner Baht. Hun vil stadig arbejde ca. 10 år endnu og derfor fortsat have en god indtægt.

Nu kommer spørgsmålene:
Hvad skal jeg bruge til familiens "driftsomkostninger" pr. år, hvis jeg vil leve nogenlunde som i DK?
Jeg vil naturligvis kun overføre penge til Thailand efterhånden, som jeg har brug for det eller et par gange om året.
Jeg vurderer selv omkring 18-20 millioner Baht (som jeg har, når hus i DK er solgt og jeg har købt en lejlighed) fra jeg er 60-61 til jeg sætter skoene. Det må med en forventet forbrugstid på 20-30 år være rigeligt eller tager jeg fejl?

Jeg vil lige tilføje, at min veninde ikke aner, hvad jeg har af penge.

Det er OK, hvis nogen synes jeg er naiv, men lad være med at give mig en masse komentarer, jeg alligevel ikke kan bruge til noget.

Nogle gode konkrete svar modtages til gengæld med kyshånd. Tak

et med efterløn udenfor europa er lidt af et problem ....

Kik her..

http://www.google....microsoft Grina&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=&startPage=1&rlz=1I7GPEA_daDK313

lindy

Fido
Jeg syntes det lyder meget fornuftigt. Hvis det var mig ville jeg nok sætte de 12-15 millioner Baht i obligationer - husk forskellig løbetid. Resten ville jeg beholde som en kontant reserve på en højrente konto til større uforudsete udgifter.
Obligationsafkastet burde være nok til at leve af hvis huset betales af hende, og der ikke er små børn i familien.

Held og lykke!
One man's ceiling is another man's floor

VIP
Hej Salapaodoc!

Du lyder meget fornuftig... og fornuften er det vigtigste også i dit tilfælde...

Din økonomi er fin, du skal ikke ud i risky business med køb af hus etc. Hold fast i det.

Du starter helt enkelt på plus. Tillykke med det.

Men, men du nævner, at du vil flytte til Thailand når du går på efterløn.

Du skal være opmærksom på reglerne omkring længden af ophold uden for EU, som efterløns modtager.

Du må som efterløns modtager kun opholde dig uden for EU ganske få måneder om året!!! Helt, helt sindsygt.

Men check det, så du ikke løber ind i, at de stopper udbetalingen af din efterløn.

Mit råd til dig omkring placeringen af de mange penge fra hus salg etc.

PLACER IKKE DISSE PENGE I THAILAND!!!

Ingen ved hvor den politiske og økonomiske situation i Thailand havner. Ingen stabilitet.

Og renteindtægter i Thailand, er i en størrelses orden, der ikke er værd, at tale om.

Hvis du ønsker mere præcis, eller detaileret information er du velkommen til, at kontakte mig på PB.
Redigeret af VIP d. 11/05-2009 18:18
>>>>>>>Glem ikke at være glad<<<<<<<<

jesperfrb
Lyder da som en glimmrende plan!

Hvis du snakker 18-20 millioner, så behøver du ikke få problemer i Thailand!

Men overholder man ikke reglerne, både de skrevne og uskrevne, kan man hurtigt miste alt!!!!!!!!!!!!!

Held og lykke, og håber du får et godt liv i ThailandWink
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!!

Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage

ThomasHOL
Uden at kende til jeres behov for luksus, så skulle jeg mene at en 50-80.000 Baht om måneden burde være rigeligt til at dække de løbende udgifter. En godt tommelfinge regel er nemlig at hvis noget koster 10 kr i Danmark så koster det 10 Baht i Thailand. Det gælder naturligvis ikke i alle livets afskygninger men det er ikke helt ved siden af.

Men for 50.000-80.000 om måneden uden husleje så burde man fint kunne klare sig i Thailand, især når der er en ekstra indtægt til at dække evt ferier og ligende. Jeg tror de fleste af dem der skriver her på siden klarer sig for det beløb incl bolig og forsørgelse af konen / familien.

Som info kan jeg fortælle at min svoger (indfødt Thai) klarer sig for ca 10.000 Baht til familien. det er ikke luksus, men havde de 15.000-20.000 ville de faktisk ikke så dårligt og kunne selv dække ting min svigermor betaler her fra danmark.

Salapaodoc
Tak for de positive gode svar. Jeg glæder mig allerede til varmen og et mere hektisk sexliv Grin

Jeg forventer officielt at beholde min bopæl i Danmark, så efterlønnen falder ned i en dansk postkasse/bankkonto. Derfor har jeg svært ved at se, hvordan jeg evt. kan blive checket, hvis jeg er ude mere end 90 dage om året. Hvordan skulle de også kunne bevise det?

VIP
Salapaodoc skrev:
Tak for de positive gode svar. Jeg glæder mig allerede til varmen og et mere hektisk sexliv Grin

Jeg forventer officielt at beholde min bopæl i Danmark, så efterlønnen falder ned i en dansk postkasse/bankkonto. Derfor har jeg svært ved at se, hvordan jeg evt. kan blive checket, hvis jeg er ude mere end 90 dage om året. Hvordan skulle de også kunne bevise det?

Nu er det ikke et spørgsmål om hvad myndighederne opdager! Eller kan bevise.

Jeg skitserede blot de kolde facts for dig. Troede også det var det du efterlyste.

Om du så vil omgå¨love og regler, skal jeg ikke blande mig i.

Held og lykke med dit nye liv.

John
Paspolitiet scanner dit pas når du rejser ind og ud af schengen.
Ydermere stempler Thaierne dit pas med ind og udrejse datoer.
Redigeret af John d. 12/05-2009 18:18
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Du kan også prøve en SUK MODELGrin den er nok mere holdbar..????

lindy

MadsEJ
True love- Må lige sige det lyder fantastisk (:
Tillykke med at du "fandt" hende igen (:
Savner Thailand og min kæreste utroligt meget!

Måske uden for tråden. Men har nogle erfaringer med at tolderne slår hårdt ned på medbragte fødevarer til Thailand lige for tiden. Jeg tænker her på eks. ost, brød, og måske vaccumpakkede ting.

VIP
freja skrev:
Måske uden for tråden. Men har nogle erfaringer med at tolderne slår hårdt ned på medbragte fødevarer til Thailand lige for tiden. Jeg tænker her på eks. ost, brød, og måske vaccumpakkede ting.

Har med over 50 indrejser aldrig været ude for at blive stoppet, men helt lovligt at medbringe fødevarer,
er det vist ikke.

SALAPAODOC....

Du kan følge denne tråd der kommer nok et prof svar.

http://www.udvand...ent&Nav=BS

lindy

VIP
lindyras skrev:
SALAPAODOC....

Du kan følge denne tråd der kommer nok et prof svar.

http://www.udvand...ent&Nav=BS

lindy

Fint nok!

Den side linket henviser til handler om førtidspension! Eller har jeg overset noget?

Salapaodoc har brug for vejledning ifbm. efterløn!

Så vidt jeg er orienteret, er det 2 forskellige størrelser.

bangkoknielsen
[quote]Salapaodoc skrev:

Jeg forventer officielt at beholde min bopæl i Danmark, så efterlønnen falder ned i en dansk postkasse/bankkonto. Derfor har jeg svært ved at se, hvordan jeg evt. kan blive checket, hvis jeg er ude mere end 90 dage om året. Hvordan skulle de også kunne bevise det?[/quote

Inden du tager en så stor beslutning bør du sætte dig ind i de danske/europæiske regler - de er slet ikke så nemme for hverken efterlønsmodtagere, førtidspensionister eller "rene" pensionister, der ønsker at forlade eller opholde sig langvarigt udenfor EU! - Kontrollen med ophold "udenbys" bliver mere og mere intens..
Håber det bedste for dig, men spil med åbne kort overfor myndighederne...

pigalle
Salapaodoc skrev:

Pas nu på, de kan bare kigge i dit pas, der er mange der bliver taget på den måde.

jpo
jeg kan kun sige entet er du meget ung eller meget naiv,
skal man have permanaant opholdtilladelse i thailand skal man have et thai pas, og saa snakker du om saa mange penge, uha kender du thailand saa godt,det er slet ikke saa nemt som du tror.
det er ikke ment som noget negativt, men at komme paa ferie og saa bo her hele tiden er noget helt andet.
men held og lykke.
Spisested med vaarelser, Ban Nong Sung, vejen fra Udon mod Khon Kaen, hayway 2, ca 12-13 km fra Udon. svommepool.er aaben-Resevering af vaarelse-mail eller P.B- mig-eller ring-0856938985 [url]www.nonsunghomestay.webs.com[/url]vi henter i udon lufthavn. Vi har nu karoke og wireloose internet.
anbefale dyrlaage i omraadet- tell-042222467-0841173359- [mail]nong-toto@sanook.com[url]

http://www.nonsunghomestay.webs.com
kik lidt her.
http://translate.....microsoft Grina%26rlz%3D1I7GPEA_daDK313%26sa%3DX

lindy

lols
Der er også mulighed for at få permanent opholdstilladelse uden thailandsk pas. Permenent residence som der kaldes. der giver ikke helt samme rettigheder som et thailandsk pas, men er noget nemmere at få.

Det kræver f.eks. 3 års uafbrudt arbejde med arbejdstilladelse og skattebetaling på et vist minimumsbeløb og forskellige andre forudsætninger. Det tager min. 1.5 år fra man ansøger.

Alternativet må være Non Imm visum, som pensionist (+50), der så fornyes hvert år. Med 1 mio baht i banken skulle det ikke være noget problem at få. Alternativt, hvis man er gift med en thailænder, tilsvarende visum blot givet med baggrund i giftemål.

Men enig JPO, der er stor forskel på at være her på ferie og så bo her. Meget stor endda.

Spring til debat: