Se indlæg
 Udskriv debat
vietnamneser,kontra Esan
Mitchell
hvis man kender godt til Esan, serdelses godtlangs Mekong floden, skifter billedet totalt, havis man ellers har tid til at saette sig ind i tingene.
Der bor et stort mindretal af Nord Viet Namnesiske immigranter langs Mekongfloden, disse Immigranter kom til Thailand i 1940 /1950 der krigen rasede i Indokina, de kom her skide totalt fattige, saa fattige saa at de var noed til at blande sten med ris, for at blive maette, ekstrem fattigdom, siden da har dette mindre tal ( 30.000 pt) bosat sig her langs Mekong floden, og er nu til dags handelsdrivende, og jeg har mange etniske Viet namnesiske venner i min omkreds, disse Viet Namnesere er normalt begavet med et fremadrettet syn, utroligt soede og dejlige menesker der er fornuftige, og gaestfrie, der er fandmer ikke noget med Laokao, og sende datteren af sted for at finde en Farang der er ATM card, disse Viet namnesere er stolte af de har klaret sig selv her i Thailand siden de ankom.
Den Nye genration ser frem ad, taget hoeje uddannelser paa universitetterne, og rejser til udlandet.
Nar jeg laeser Jackh ,der skriver, at langt de fleste faranger kommer blandt lavklassestadiet af kvinder ( Esan ) saa er det jo ikke loegn.
Hvorfor er ingen faranger gift med en Kinesisk eller Viet namnesisk pige her i Thailand, hvorfor er naesten ingen faranger gift med en Thaikvinde af centralthailandsk baggrund med en middelklasse familie... svaret er simpelt, fordi at de ikke er til salgs for en Farang og hans ATM card, og det resprkter jeg fuldt ud.
hvorfor har Esan folket ikke kommet ind til velfaerd og stabilitet igennem deres generationer, de har trods alt boet her i Esan laengere end Viet namneserene og Kineserne, svaret er simpelt, disse Esan Thaier lever fra haanden til munden, og det goer de stadig, de er lud dovne, elsker at komme let til penge......................, jeg ser det hver dag her !Sad

Suk Rak Ning
Roennebaerene er stadig sure.................hva' ?

Og nej jeg har ikke en kone fra Isaan, men fra Bkk......Kender dog mange fornuftige piger fra Isaan, da jeg i oejeblikket bor her.........kender ogsaa en del der er lige til aabne og sk... i, men den slags findes jo overalt i verden......soeg og du vil finde...
Redigeret af Suk Rak Ning d. 05/05-2009 11:11
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

perv
mitchell kan kun give suk rak ning ret omkring rønnebærene er lige blevet gift med en dame fra isaan(02-05-09) og hende og hendes familie er pt de mest hårdt arb. folk jeg har mødt i thailand...jeg syntes ik man skal generalisere for meget...for mig er isaan thailand...venligst perWink

norton
Først hjertelig til lykke Perv.Grin
Mitchell nu har Du nogle dårlige erfaringer hvilket vi har læst en hel del om men pas på med at generalisere alle fra et sted i Thailand som dovne og ugidelige. Du vil kunne møde mennesker som Du omtaler over alt i verden selv i vores lille smørhul Danmark. Som flere har skrevet til Dig kom op på hesten igen og kom videre med Dit liv og tag ikke den første og bedste på Din vej men vælg med omhu så er jeg sikker på Du også vil finde den kvinde der kan blive Dit livs kærlighed. Jeg mødte først min kone for ca. 6 år siden efter både hun og jeg havde mødt andre og vi er ikke helt unge mere men vi stoler på hinanden på grund af ærlighed, kærlighed og trofasthed hvilket er grundstenen i vores ægteskab.
Med venlig hilsen
Norton

sula
Mitchell må først starte med at sige du er snotdum og en af de mest negative fjolser jeg endnu har set komme til orde herinde.
Er selv gift på andet år med en dejlig kvinde fra isan nærmere betegnet Udon Thani og har aldrig mødt en der arbejder nej nærmest knokler hver evig eneste dag.
Samt hele hendes familie både her og i Thailand arbejder også alle mellem 10-12 timer hver eneste dag, så det med at generaliserer ?.
Så behold du både dine Vietnamnesere og hvad du ellers omgåes for dig selv, men ellers god dag både til dig og andre herinde.

Kent26
Ja, en noget grov generalisering af 21 millioner mennesker.

nattavut
Jeg er også gift med en pige fra Isaan, og kan heller ikke genkende noget i din beskrivelse Mitchell. Men at dømme efter dine indlæg herinde, så har du vist heller ikke stået forrest, eller bare midti, da de uddelte menneskekender egenskaber! Desuden hedder det IKKE VietnamNeser, men Vietnameser! Tænk før du skriver.

Stavefejl er gratis her på dtw.

ubon lynge
Hvad er det da for en omgang ævl, hvad har du Mitchell at have det i. Du skriver lud dovne, elsker at komme let til penge
Nu er hele min familie fra Isaan, og de arbejder alle hårdt hver dag ikke noget med de kommer let til deres penge.
Men igen et godt billede af en som tror man ved alt om thaier fordi man opholder sig der udeSad
Ubon.

Pibe

Jeg har en god vieninne fra Esan, og fra hvad hun har fortalt mig, om hendens liv mm.. kan jeg kun sige at hun er en stærk kvinde med ben i næsen, der ikke har noget imod at arbejde rigtig mange timer i rismarken, da hun var teenager,, hun har min fulde respeckt.

JackH
Mitchell: Bare bliv ved, folk skal ha' nogle flere nuancer, og det må vi to bl.a. hjælpe med!

Er de dovne i Isaan? Vel ikke allesammen, men de lever jo "tæt på jorden" (!) - og går alt galt, ja, så flikker man vel bare en bræddehytte sammen og plukker ukrudt og samler insekter og æder det...

Jeg tror derimod at det varme klima gør folk mere magelige end os danskere, der er nødt til at ta' os sammen, hvis vi vil holde varmen i 8-9 mdr. måneder om året. Vi kan ikke tillade os den der udprægede "mai pen rai" holdning...

Vietnamnesere har jeg aldrig mødt. Kun i Danmark, som hårdtarbejdende og flittige bådflygtninge. De er en succeshistorie, men integrerede er de vel ikke? Lever vel ligesom kineserne i deres særlige tætknyttede samfund i samfundet.

Mon ikke vietnamneserne (!) - har haft godt af at være fransk koloni? Lidt fransk klasse og stil, og ihvertfald baquette, ost og rødvin, mon ikke?Wink

JackH

Fido
JackH skrev:

... men integrerede er de vel ikke? Lever vel ligesom kineserne i deres særlige tætknyttede samfund i samfundet.

Altså lidt ligesom de fleste danskere i Thailand

Grin
One man's ceiling is another man's floor

JackH
Yep, fuldstændig korrekt, og det gælder vel de fleste danskere i udlandet?

Husker min tid i Søværnet, var med Dannebrog i USA og Caribien.

Især de danske klubber på hhv. Puerto Rico, US Virgin Islands (Dansk Vestindien), var gennemnationale (dansk nationale altså..) og havde et tætknyttet samvær i klubberne med alle mulige arrangementer. Dansk mad, bingo, kaffe og blødt brød osv. Ja, man følte sig sgu' mere i DK der, end derhjemme..

Er der en dansk klub hvor du opholder dig, Fido?

JackH
Redigeret af JackH d. 06/05-2009 12:48

Fido
Vi er p.t 3 danskere indenfor en radius af ca. 500 km ... lige lidt nok til at starte en klub.
Holder ferie i Buenos Aires i disse dage, og her er sikkert mange flere - Bent Larsen bor her forøvrigt stadigvæk - men det er ikke et miljø jeg ligefrem opsøger.

Smile
One man's ceiling is another man's floor

JackH
Hæ, det var lige noget for mig med så få danskere!

JackH

karstenf
De dovne Thaier!

Hvis man er på besøg/ lever i issan så skulle man prøv at stå op og se hvor mange der arbejder allerede fra kl. 6 om morgen.

Mange er færdig med deres arbejdsdag kl. 14:00, er det dem der dovne? Det er da en arbejdsdag på 8 timer!

Køer bringes til marken tidlig morgen og hjem kl. ca. 16:30.
Alt efter årstiden arbejder mange fra kl. 6 til kl. 17. i den tid af dagen der er lys. Det kalder jeg da en lang arbejdsdag.

Naturligvis arbejder alle ikke lige meget, meget arbejde er sæson arbejde.

Kommer man i april er det ferie periode med meget varme, er det den periode man møder de dovne Thaier?

Langt de fleste Thaier som jeg møder, er flittige.

Mitchell du siger indirekte at de fleste Thaier i Issan er dumme og dovne, jeg er ikke enig med dig.

Karsten

https://www.koonmassage.dk/
Mitchell. Du skriver: "hvorfor er næsten ingen falanger gift med en Thaikvinde af centralThailandsk baggrund med en middelklasefamilie."
Hvorfra ved du det ? Jeg kan fortælle dig at den der har givet oplysningerne, ved ikke hvad han taler om, eller er det i virkeligheden noget du bare "tror".
Der er tusindvis der er gift med en pige fra centralThailand fra middelklassen. Disse piger møder du blot ikke på turiststederne, heller ikke i Bangkok. Disse piger er knap så ATM-fikserede, men meget fikseret på hvilken uddannelse falangen har, han skal helst have en master degree, hvis han skal præsenteres hjemme, men en stor aldersforskel er stadig uden betydning.

John
sula skrev:
Mitchell må først starte med at sige du er snotdum og en af de mest negative fjolser jeg endnu har set komme til orde herinde.
Er selv gift på andet år med en dejlig kvinde fra isan nærmere betegnet Udon Thani og har aldrig mødt en der arbejder nej nærmest knokler hver evig eneste dag.
Samt hele hendes familie både her og i Thailand arbejder også alle mellem 10-12 timer hver eneste dag, så det med at generaliserer ?.
Så behold du både dine Vietnamnesere og hvad du ellers omgåes for dig selv, men ellers god dag både til dig og andre herinde.

Prøver lige en gang til "Vær gerne uenige, man lad være med at blive personlige"
Den giver lige en advarsel
Admin.
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
hvad john modtager du bestikkelse siden du er begyndt at holde hånden så meget over folk? sådan plejer det da ikke at være... men der er åbenbart forskel på folk

Suk Rak Ning
Mitchell..

Du er en kuglestoeber , haaber at du hygger dig i din 1 vaerelse-lejlighed i gellerupparken............du er er gennemskuet..........

Slut her fra...........
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Spring til debat: