Se indlæg
 Udskriv debat
åben firma i kærestens navn, eller ?
Jeg skal til at åbne en lille forretning (minimart) i pattaya, men har lidt problemer da jeg på den ene side gerne vil åbne den i min kærestes navn. Ligesom for at give hende lidt tryghed. Jeg ville selvfølgelig sørge for der ligger kontrakter på plads så hun ikke kan sige "fuck you" og smide mig ud imorgen (tror dog ikke hun ville gøre dette), men hun er gift med en mand som bor i korea så der er en masse bøvl ang at blive skilt pga hun mister en masse jord som manden så ville beholde i udorn thai.

Mit sprørgsmål er om hendes "mand" (de har ikke været sammen i 4 år), kan komme og sige han vil skilles og tage min/vores forretning med sig, pga han på papiret stadig er gift med min kæreste?

Kan iøvrigt godt se den eneste holdbare situation er at stille firmaet i mit navn, og senere gifte mig med min kæreste for det holder ikke at være i et forhold med en gift kvinde.

Men når jeg sidder og kikker på teksten udefra vil jeg nu alligevel gerne have jeres mening.

Jesse James
Hun skal lade dig skille ellers gælder de samme regler i Thailand som i Danmark,hvis hun ikke har særeje.
Hr Olsson

JackH
GØR DET IKKE!!!

I Thailand er du blandt røvere, løgnhalse og det der er værre....

Prøv f.ex. at se det her fra dagens www.stickmanweekl...

"EMAIL OF THE WEEK - You roll the dice and hope for the best.

Getting off the plane here most tourists have no idea what kind of risks they are taking and facing. You are rolling the dice big time, with the odds of winning maybe just slightly higher than Las Vegas. Whether it's getting onto any kind of public transport, visiting any large venue with a lot of people, to the extent of just renting a room for a night or a villa for a longer period of time. I mean what could happen, we're on holiday, relax. So here's a timely story to bear in mind. Two years ago two Australians rented a house. Whilst out having dinner their rented house and all their belongings were burnt to the ground. The police decided that the cause was probably old faulty wiring so they weren't asked to pay for the house. They returned to Australia, and came back to Thailand for a vacation only last week. This was to be a 2-week vacation, ending in them starting already-arranged new jobs in Australia when they got home. When they got off the plane in Phuket, the police threw them in jail on a warrant that had been written in-absentia. A friend has bailed them out for 100,000 baht per person. Then the police said, "You're to pay the landlord 1.3 million baht to replace his house." At the police station, the landlord showed their signature on a rental agreement in Thai which said that anything that happened to the house, including tsunami, arson-loving landlords, and bandits, was the responsibility of the tenants. So he's delaying their return to Australia and their new jobs, and these dumb schmucks are paying that rich Thai landlord Aus$50,000 (THB 1.3 million), which is all their savings, right down to the last penny. The embassy provided a free lawyer (they say he's worthless), but won't otherwise intercede on their behalf."

Jeg gentager: Du er blandt røvere, plattenslagere, løgnere, og det der er værre. Ja, selv med din kæreste er der risiko!

Vær mere værd i live end død, det er det bedste råd der kan gives...

JackH

PS: Din underskrift på et stykke papir i Thailand, er intet værd, loven kan bøjes, dommere kan bestikkes, DU ER FARANG!

Takker til jer begge, og i har selvfølgelig ret. Og dig JackD har jo som sædvanlig altid en utrolig præcis kommentar Grin

Thai
Så blev den Minimart lukket, men jeg er enig med den skarp sindige Jack.

JackH skrev:

Jeg bobler indvendig, griner og smiler osse, Jack, det er et af de bedste guldkorn jeg har set her.

Til Kenny, gør det ikke. Jo, hvis du vil give hende den butik, men i samme øjeblik den er hendes, skal du inderst inde, sådan helt drøn ærligt, sige ok, nu prøver jeg det her, og ved helt sikert at der er 98% chance for at jeg mister de penge, men at hun er d e t værd.
Angry
Redigeret af d. 26/04-2009 16:59

Det er også lidt sådan jeg tænker. Men ved dog jeg ikke mister så meget, (kun inventar/varelager) for har lejet et shophouse og det står i mit navn Grin
Det vil stort set være umuligt for hende at gå med butikken da jeg er sikret i hoved og røv, men vil trods alt gerne give hende noget sikkerhed og noget fornuftigt at lave.
Og jeg sad iøvrigt også og knækkede mig (igen) over JackD og hans evige guldkorn..

Men jo, hun skal skilles inden hun får noget !

Jesse James
Jesse James skrev:
Hun skal lade sig skille ellers gælder de samme regler i Thailand som i Danmark,hvis hun ikke har særeje.

Hr Olsson

prasat
vi ser åbenbart meget forskelligt på tingene.
du elsker tøsen ik.
hun giver dig en masse tilbage det er derfor du er sammen med hende ik.
hvad vil der ske og hvordan står hun hvis du stiller træskoene i morgen, nååååå nej det er kun andre mennesker der dør sorry.
hvis det havde været mig havde jeg sat hele lortet i kærestens navn, så er du stadig mere værd i live end død og jeg er helt sikker på kæresten er stolt over den tillid du herved giver hende, hun vil også selv om det står i hendes navn for fremtiden omtale forretningen som jeres.
det må være underligt at opbygge et forhold til sin kæreste der er bygget på mistillid.
så mit råd er enten hele skidtet i hendes navn eller skråt ideen.
og jeg ser altså ikke lige samligningen imellem stickman indlæget og det at åbne en forretning.

prasat

Suk Rak Ning
Prasat.

Hvor er vi dog enige, i en tidligere traad skrev du noget hen af det samme ang. at bygge et hus......dengang var jeg ogsaa enig med dig..
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

Philo
Hvis man skal bruge sin sunde fornuft, så har Jack og de øvrige i samme spor, naturligvis helt ret. Men jeg ville formentlig gøre lige som Prasat, selvfølgelig afhængig af hvor mange penge vi taler om. Jeg ville vide med mig selv, at jeg kunne tåle at tabe beløbet. Prasats løsning har nemlig en meget stor fordel. Kennyhawk vil meget hurtig vide, om hun elsker ham eller hun elsker hans penge. Hvis han putter de nødvendige penge i forretningen, skal han selvfølgelig ogås gøre hende klart, at det ikke er en evig pengestrøm, han nu har åbent, men at forretningen skal give et fornuftigt overskud, ellers må den lukke igen.
Men sørg dog for, at hun er skilt og alt papirarbejdet er på plads inden I kaster jer over et fælles projekt af den art.

Ellers vil jeg da blot ønske jer held og lykke med forretningen. Hvis I gør alvor af det, kunne det da være spændende at høre lidt om forløbet.

MVH

Philo

JackH
prasat skrev:
vi ser åbenbart meget forskelligt på tingene.
du elsker tøsen ik.
hun giver dig en masse tilbage det er derfor du er sammen med hende ik.
hvad vil der ske og hvordan står hun hvis du stiller træskoene i morgen, nååååå nej det er kun andre mennesker der dør sorry.
hvis det havde været mig havde jeg sat hele lortet i kærestens navn, så er du stadig mere værd i live end død og jeg er helt sikker på kæresten er stolt over den tillid du herved giver hende, hun vil også selv om det står i hendes navn for fremtiden omtale forretningen som jeres.
det må være underligt at opbygge et forhold til sin kæreste der er bygget på mistillid.
så mit råd er enten hele skidtet i hendes navn eller skråt ideen.
og jeg ser altså ikke lige samligningen imellem stickman indlæget og det at åbne en forretning.

prasat

Du har flere års erfaring med thai'er forstår jeg? Så ved du vel også at ALT der har med penge at gøre skal omgåes med den yderste forsigtighed?

Det har intet med mistillid at gøre, at man i et forhold hvor den ene part efter thai-målestok er hovedrig, gerne vil sikre sin formue.

Alt andet vil være komplet idiotisk...

Det hedder særeje, og er da meget almindeligt.

Men bevares, gør hvad i vil, og hyl op på DTW når i bliver snydt.

Mit indlæg fra Stickman skal illustrere den snuhed, skånsesløshed og grådighed der er ganske almindelig udbredt når Thai'er laver "deals" med farangs.

Så jo, det har ALT at gøre med denne tråd!

JackH

PS: Underligt at i "veteraner" udi LOS ikke er blevet klogere...Frown

juj
Kan kun give Jack ret, men nu ikke kun naar det gaelder Thai, man skal gardere sig, det samme gaelder for, at lave foretning med mange faranger herude.

Det med vetaraner udi LOS ikke er blevet klogere, er ogsaa noget der tit undre mig. Det er jo ikke fordi der mangler eksempler, paa at folk er blevet taget roeven paa. Og alligevel ser man, gang paa gang, at faehovederne mister alt. Og maa tage hjem til DK igen.

Men OK verden vil bedrages, og det bliver den sgu i hoej grad herude. Maa vaere noget med Oelet eller vandet der faar folk til at miste deres sunde fornuft herude.
Redigeret af juj d. 27/04-2009 10:46

JackH
Ja, helt klart juj, Thailand virker som en magnet på alverdens svindlere og tyveknægte.

Måske fordi de føler sig godt tilpas og på hjemmebane, da moralen hos de indfødte i LOS er ualmindelig tyndslidt!

Lad mig komme med et kort referat af situationen her i hjemmet, efter svigermors død før jul 2008.

Min kone havde et lille stykke land i "baan nok" - hvor hun ville bygge hus og tilbringe alderdommen. Det er uhyre vigtigt at få i orden inden man bliver for gammel og evtl. uden arbejdsevne og fattig. Hun har heller ikke børn der kan tage sig af hende hvis jeg stiller skoene før hende, og som prasat så rigtigt siger: Hvad sker der hvis jeg dør, "før tid"?!

Nå, da svigermor døde troede vi jo at de 30 rai super-kvali jord til risdyrkning nu skulle arves og deles af fruen og hendes bror og søster. Nix du, søster havde pantsat det hele og scoret kassen! Endvidere havde hun tømt svigermors bankkonto for pengene der skulle bruges til bisættelsen! Selv det lille stykke mini-jord til konens senere husbyggeri er omsat til kontanter. Søster fik overtalt svigermor til at overdrage skødet til hende...

Er det så "low class" thai's jeg nu er i familie med?

Næh, både søsteren og broderen er universitetsuddannede, han er i politiet og på vej op, hun er selvstændig biznessdame, min kone er damefrisør og massør (Wat Po). De har en ordentlig og redelig middelklassebaggrund fra Nakhon Sawan, hvor faderen havde en tøjforretning, og moderen dyrkede ris udenfor byen.

Når jeg konfronterer søsteren med hendes åbenlyse svindel, så smiler hun bare sødt, taler udenom, eller skal pludselig ringe mobil. Undvigemanøvrer, det er de f.... eksperter i. Det hedder også at fortrænge fakta...

Det eneste lykkelige i denne situation er at min kone er totalt anderledes end resten af familien! Ærlig, redelig, sparsommelig, samvittighedsfuld og til at stole 100% på...

Men hvordan hulen får vi vristet hendes del af arven fra "monster-søsteren" - ja, det bliver dæl'me svært!

Det er en hel "lakorn" - (sæbe opera) .

Endvidere skylder Politi-brormand mig penge da jeg lagde ud til hospitalet inden svigermor døde. Den gæld er nu ca. 5 mdr gammel, og i typisk thai-tradition betragtes det nu som forældet, glemt, aldrig sket, en gave, en almisse osv. osv.!

Da han samtidig har truet med at aflive en eller anden kælling oppe i landsbyen, der mener at ha' et tilgodehavende fra svigermor's til tider totalt vanvittige jord- og pengespekulationer, ja så er det nok smart at jeg ikke er så aggressiv som jeg ellers plejer at være...

Han var en af "The Night Riders" - der i civil og på motosai var på "yaabaa" ryd op ture, beordret af Thaksin. Så han ved godt hvordan man svinger en pistol!!

Så det er jo ganske udmærket at man bor på 16. etage, omgivet af sikkerhedsfolk og mængder af soi-dogs nede i "Det Rigtige Thailand"!Wink

JackH

PS: Kennyhawk: Du skal gøre hvad du selv føler er rigtigt, men jeg håber min beretning kan hjælpe dig til at være garderet og ha' hovedet med også.
Redigeret af JackH d. 27/04-2009 11:29

Ja, jeg elsker hende utroligt højt, og jeg er sikker på det er gensidigt, men det er desværre ikke altid ensbetydende med 100% tillid hvad ang penge i thailand. Jeg stoler på hende og ved hun er en "good girl", men det er stadig thailand, og desværre vil jeg vove at påstå at der altid er en lille mulighed for penge "problemer". Jeg kan for så vidt godt klare mig uden firmaet, men har ikke lyst til at hjælpe nogen som i sidste ende tager røven på mig.
Tror det bedste er at stille firma i hendes navn, men lave noget kontrakt halløj så hun ikke kan forsvinde med noget. Om 10 år og vi er gift osv.. kan hun få alt i hendes navn (siger jeg selvfølgelig ikke til hende). .. Jeg vil jo trods alt gerne sørge for at hvis jeg bliver ramt at en af JackH`s svigerbrors vildfarne kugler, er hun ikke helt på bar bund økonomisk!

JackH
Det lyder rigtig fornuftigt, held og lykke!

JackH

pigalle
JackH skriver.

Det eneste lykkelige i denne situation er at min kone er totalt anderledes end resten af familien! Ærlig, redelig, sparsommelig, samvittighedsfuld og til at stole 100% på...

-----------------------------------------------------------------------

Hvor er du dog heldig JackH, du har fundet den eneste Thaier ud af ca 70 millioner der er til at stole på, alle de andre er svindlere og røvere , godt gået.

JackH
Du er næsten ligeså grov og sarkastisk som jeg selv!

Godt gået, pikalle...

JackH

pigalle
JackH skrev:
Du er næsten ligeså grov og sarkastisk som jeg selv!

Godt gået, pikalle...

JackH

Jamen selv tak, lige bortset fra skrivefejlen, for det er det vel?? man lære jo lidt nyt hver dag og heldigvis for det.
Ha en god dag.
Redigeret af pigalle d. 27/04-2009 12:12

Frank
JackH skrev:
GØR DET IKKE!!!

I Thailand er du blandt røvere, løgnhalse og det der er værre....

Prøv f.ex. at se det her fra dagens www.stickmanweekl...

"EMAIL OF THE WEEK - You roll the dice and hope for the best.

Getting off the plane here most tourists have no idea what kind of risks they are taking and facing. You are rolling the dice big time, with the odds of winning maybe just slightly higher than Las Vegas. Whether it's getting onto any kind of public transport, visiting any large venue with a lot of people, to the extent of just renting a room for a night or a villa for a longer period of time. I mean what could happen, we're on holiday, relax. So here's a timely story to bear in mind. Two years ago two Australians rented a house. Whilst out having dinner their rented house and all their belongings were burnt to the ground. The police decided that the cause was probably old faulty wiring so they weren't asked to pay for the house. They returned to Australia, and came back to Thailand for a vacation only last week. This was to be a 2-week vacation, ending in them starting already-arranged new jobs in Australia when they got home. When they got off the plane in Phuket, the police threw them in jail on a warrant that had been written in-absentia. A friend has bailed them out for 100,000 baht per person. Then the police said, "You're to pay the landlord 1.3 million baht to replace his house." At the police station, the landlord showed their signature on a rental agreement in Thai which said that anything that happened to the house, including tsunami, arson-loving landlords, and bandits, was the responsibility of the tenants. So he's delaying their return to Australia and their new jobs, and these dumb schmucks are paying that rich Thai landlord Aus$50,000 (THB 1.3 million), which is all their savings, right down to the last penny. The embassy provided a free lawyer (they say he's worthless), but won't otherwise intercede on their behalf."

Jeg gentager: Du er blandt røvere, plattenslagere, løgnere, og det der er værre. Ja, selv med din kæreste er der risiko!

JackH

PS: Din underskrift på et stykke papir i Thailand, er intet værd, loven kan bøjes, dommere kan bestikkes, DU ER FARANG!

Hvis man lever i et forhold, hvor det er nødvendigt at være mere værd i live end død, så er det bedste råd efter min mening at komme ud af det forhold i en fart.

Spring til debat: