Se indlæg
 Udskriv debat
Hvorfor er danskerne så dobbeltmoral
Heine
Ha ha ha ... ja den katolske kirke er et godt eksempel på at et sæt moralbegreber kan komme ud af trit, når de ikke hele tiden sammenholdes med nutiden og kobles empati ender de med at stivne til tomme ritualer.

sonni08
Nej vandango, (vedr. svaret # 37

Straffeloven er ikke et sted, at søge svar på, hvad der er moralsk. - Straffeloven er det sted, hvor man kan søge svar på, hvornår en person er så langt over stregen, at nogen andre bliver nødt til at gribe ind, fordi man helt åbenlyst skader andre.

Det kan godt være, at det er nogens moral er at være sammen med en femtenårig som tredsårig. Det er lovligt, men tving mig ikke til at syntes, at det er korrekt. Der er masser af amoralske ting, der ikke er strafbare. det er heller ikke strafbart at være hønefuld og brække sig ud over bryllupkagen til et bryllup, men er det moralsk korrekt???

sonni08

//sonni08

FCKdk
Moral er godt, dobbelt moral dobbelt så godt!
Det er svaret på trådens spørgsmål!!!!

FCKdk

Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere....
Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before...
.

Frank
sonni08 skrev:
Nej vandango, (vedr. svaret # 37

Straffeloven er ikke et sted, at søge svar på, hvad der er moralsk. - Straffeloven er det sted, hvor man kan søge svar på, hvornår en person er så langt over stregen, at nogen andre bliver nødt til at gribe ind, fordi man helt åbenlyst skader andre.

Det kan godt være, at det er nogens moral er at være sammen med en femtenårig som tredsårig. Det er lovligt, men tving mig ikke til at syntes, at det er korrekt. Der er masser af amoralske ting, der ikke er strafbare. det er heller ikke strafbart at være hønefuld og brække sig ud over bryllupkagen til et bryllup, men er det moralsk korrekt???

sonni08

//sonni08

Med en argumentation kan du så gå og dømme andre efter forgodtbefindende og dine egne regler. Det er jo yderst bekvemt. For dig altså.

Sammeligningen med bryllupskagen er helt hen i vejret. I det tilfælde generer du jo andre.

Det er fint hvis du selv lever efter dine egne moralske regler, hvis blot vi andre kan blive fri fra dem.

sonni08
Hej Frank,

Mener du ærligt, at det er moralsk fuldt forsvarligt, som tredsårig at være sammen med en pige eller dreng på 15 år. - jeg mener ville du selv støtte og opfordre din egen datter (eller søn) til det, hvis du havde en sådan?

- også hvis forholdet gjorde, at hun fik en ny garderobe, en ny bil og en hest af manden? Ville du lade ham sove på hendes værelse og give ham morgenmad?

Bare, så jeg ved, hvor vi står i forhold til hinanden.

//Sonni08

PS.

vandango
sonni08 skrev:
Hej Frank,

Mener du ærligt, at det er moralsk fuldt forsvarligt, som tredsårig at være sammen med en pige eller dreng på 15 år. - jeg mener ville du selv støtte og opfordre din egen datter (eller søn) til det, hvis du havde en sådan?

- også hvis forholdet gjorde, at hun fik en ny garderobe, en ny bil og en hest af manden? Ville du lade ham sove på hendes værelse og give ham morgenmad?

//Sonni08

PS.

Det er jo enkelt, gå ind og læs loven, så vil du forstå hvor vores fælles grænser findes.

Havd hver enkelt bruger på DTW mener, kan vi skrive tykke bøger om.

Djengis
vandango skrev:
sonni08 skrev:
Hej Frank,

//Sonni08

PS.

Det er jo enkelt, gå ind og læs loven, så vil du forstå hvor vores fælles grænser findes.

Havd hver enkelt bruger på DTW mener, kan vi skrive tykke bøger om.

Det skal dog lige siges at der i den danske straffelovgivning forefindes en (sjældent brugt) paragraf, hvorefter en person kan dømmes, hvis denne udnytter sin postion til at opnå sex med en person, der er over 15. Det vil typisk være en situation, hvor retten mener at f.eks. en underviser (folkeskole, gymnasie etc.) har udnyttet en magtposition overfor offeret eller i en situation hvor en person udnytter f.eks. en mentalt udviklingshææmet. I disse situationer tilsidesættes reglerne om almindelige lovpligtige mindstealder og en person kan derved dømmes.

Så en person der giver den slags "gaver" vil være i en magt position. Og ville kunne sigtes efter denne paragraf.

Og så er der naturligvis det med at SÅ store gaver kan muligvis betragtes som betaling for sex - og så er det prostitution og det må man ikke som 15 årig. Der skal man være 18.
Prostitution er jo - heldigvis - ikke ulovligt som i vore hysterisk dobbelt moralske nordiske nabo lande.

Ellers husk på Jeppe Kofoed sagen - hvor Han vad sammen med en DSU pige - lovligt og reelt helt acceptabelt efter reglerne. Men hvor pressen pludseligt kørte sagen op som om vi var i USA eller lign.
De nævnte bare intet om at der blev - ULOVLIGT - serveret alcohol for mindre årige. Det - sjovt nok - var der ingen nypuritansk moralske opstød over.

Men hvad skal grænser da være for en 15 årig - en på 17? en på 19? 21? 25? 30? 40? Eller?

Og hvad med en på 18? bare 3 år ældre - er der så ingen grænser mere? Det må og skal være et enten eller svar her.

Enten er det lovligt at have sex som 15 årig - eller også er det ikke.

At det er lovligt er jo ikke det samme som der skal opfordres til at alle 15 årige skal have sex med nogen som helst. Det er jo ret individuelt - og enhver bør da vente til de finder den rette. Eller for teenagers - til de føler de er klar til at have sex.

Iøvrigt - i dansk retspraksis er det således at fx en på 15 faktisk godt kan have sex med en på 14 uden at blive dømt for det. Så længe det kan anses for at være frivilligt og et jævnbyrdigt forhold.

Blot lige mit indspark...

Mvh
Djengis
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

sonni08

Der findes masser af regler i alle samfund, der ikke er nedskrevet i loven. - regler for god og anstændig opførsel.

Jeg har ingen problemer med Jeppe Kofoed, eller for så vidt Jørgen Leth.

Min pointe ligger i, at det nok kan være lovligt, men det betyder jo ikke, at alle og enhver frit bør jagte og forføre unge og måske usikre og for Thailands vedkommende ofte meget fattige femtenårige piger.

Mine overvejelser ligger i, at de piger, som mangler kærlighed og tryghed og endelig får det af en voksen, men når/hvis det det falder hende ind, at det hele kun var for at få sex, ramler hele hendes verden...

//sonni08

PS. du undlod jo behændigt at svare på mit spørgsmål om- du selv ville støtte og opfordre din egen datter (eller søn) til at have sex med en mand på treds, hvis forholdet gjorde, at hun fik en ny garderobe, en ny bil og en hest af manden? Ville du lade ham sove på hendes værelse og give ham morgenmad? forholdet er jo lovligt og ifølge det jeg kan læse mellem linierne på dit svar, fuldstændigt ansvarligt og korrekt.

Har du selv børn?

Djengis
sonni08 skrev:

PS. du undlod jo behændigt at svare på mit spørgsmål om- du selv ville støtte og opfordre din egen datter (eller søn) til at have sex med en mand på treds, hvis forholdet gjorde, at hun fik en ny garderobe, en ny bil og en hest af manden? Ville du lade ham sove på hendes værelse og give ham morgenmad? forholdet er jo lovligt og ifølge det jeg kan læse mellem linierne på dit svar, fuldstændigt ansvarligt og korrekt.

Har du selv børn?

1: Jeg vil personligt aldrig opfodre nogen som helst til at have sex
- Bliver jeg spurgt direkte vil jeg sige vent til du er 100% afklaret med dig selv om at det er hvad du vil!

2: Om forholdet så er med en der er 1 år ældre eller 45 år ældre vil være underordnet.

3: Skulle en umyndig person få disse meget store gaver (ved ikke lige hvad en på 15 skulle med en bil *S*) ville jeg som værge naturligvis afvise dem. Det er jo forældres ret. Børn har IKKE krav på deres egne penge før de er 18 jo.

4: Nej har ikke selv børn - men har jo lige fået retten til at adopterer - ikke at der så er nogle lande der vil sælge børn til samkøns par - men det er jo en anden sag.

Jeg vil dog sige at som forældre tror jeg det er et problem at se sin teenage datter sammen med en fyr der er bare 3-4 år ældre. Mens at se deres teenagesøn sammen med en pige der er 3-4 år ældre er mere set som "sejt"
Fra de forældre til teenagers jeg kender er oplevelsen ret tydelig det nemligt. Men også at de helst ser deres barn vente så længe som muligt med at have sex.
Men også at uanset hvad vil de trods alt hellere at barnet har sex hjemme hvor der er mulighed for at sige fra end ude på bagsædet af en bil hvor kondomer og tryghed kan være en mangel vare.

Mvh
Djengis
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

sonni08
Hej Djengis,

Det var ikke dig, jeg spurgte, men Vandango.

Jeg tror, du og jeg er på nogenlunde samme sted mht. til emnet.

God påske.

//Sonni08

Frank
sonni08 skrev:

Der findes masser af regler i alle samfund, der ikke er nedskrevet i loven. - regler for god og anstændig opførsel.

Jeg har ingen problemer med Jeppe Kofoed, eller for så vidt Jørgen Leth.

Min pointe ligger i, at det nok kan være lovligt, men det betyder jo ikke, at alle og enhver frit bør jagte og forføre unge og måske usikre og for Thailands vedkommende ofte meget fattige femtenårige piger.

Mine overvejelser ligger i, at de piger, som mangler kærlighed og tryghed og endelig får det af en voksen, men når/hvis det det falder hende ind, at det hele kun var for at få sex, ramler hele hendes verden...

//sonni08

Har du selv børn?

Mine eventuelle børn kommer ikke sagen ved.

Min mening om min hypotetiske datters forhold er sådan set ligegyldig. Men jeg tror dog næppe, at jeg ville bifalde. Men det rager i bund og grund ikke mig. Det ville være min datters valg. Det er vedtaget ved lov i det danske Folketing. Og det respekterer jeg. Jeg mener det er op til hver enkelt, hvordan de vil leve deres liv. Så længe man holder sig inden for lovens grænser og ikke generer andre, så får jeg kuldegysninger, når nogen prædiker, hvordan de skal opføre sig.

Og jeg synes, at det er topmålet af dobbeltmoral at vedtage en lov, som man ikke synes gælder.

sonni08
Hej Frank,

Netop min pointe... du ville næppe bifalde.

- altså gælder der også for dig andre moralkodekser end end hvad der nu tilfældigvis er strafbart i følge loven.

Heldigvis for det, for hvis det ikke var tilfældet kunne en dansk mand jo bare tage til et arabisk land og blive gift med en pige på seks år og bare vente med at "putte i hul" til hun har menstrueret og dermed regnes for en voksen (12 -14 år), for det er lovligt ifølge Koranen (selvom det langt fra bliver praktiseret i alle muslimske lande).

Ordkløvere ville måske sige, at for danske statsborgere gælder der danske regler i hele verden.. - men ville det ændre på at man ville væmmes ved at en 12 årig giftes med en 40'årig i Langtbortistan? Det faktum, at noget er lovligt, gør ikke handlingen "moralsk korrekt"?

På samme måde ville det være moralsk korrekt og forsvarligt at tæve børn sønder og sammen for halvtreds år siden, for det var lovligt, men ikke i dag. Eller ville det?

//Sonni08

Frank
sonni08 skrev:
Hej Frank,

Netop min pointe... du ville næppe bifalde.

- altså gælder der også for dig andre moralkodekser end end hvad der nu tilfældigvis er strafbart i følge loven.

Heldigvis for det, for hvis det ikke var tilfældet kunne en dansk mand jo bare tage til et arabisk land og blive gift med en pige på seks år og bare vente med at "putte i hul" til hun har menstrueret og dermed regnes for en voksen (12 -14 år), for det er lovligt ifølge Koranen (selvom det langt fra bliver praktiseret i alle muslimske lande).

Ordkløvere ville måske sige, at for danske statsborgere gælder der danske regler i hele verden.. - men ville det ændre på at man ville væmmes ved at en 12 årig giftes med en 40'årig i Langtbortistan? Det faktum, at noget er lovligt, gør ikke handlingen "moralsk korrekt"?

På samme måde ville det være moralsk korrekt og forsvarligt at tæve børn sønder og sammen for halvtreds år siden, for det var lovligt, men ikke i dag. Eller ville det?

//Sonni08

Hej sonni08

Jeg er enig i din pointe. Min pointe er, at mine moralbegreber er personlige. Og fordi nogens handlinger skulle stride i mod min moralbegreber, så prædiker jeg ikke, hvordan de skal opføre sig. Jeg ville derimod anerkende deres ret til selv at vælge. Det gælder også, hvis en på 15 og en 60 skulle ønske at have sex sammen.

Hvis grænsen for seksuel lavalder er sat ved det fyldte 15. år, så er det det som gælder. Og ikke 5 milioner individuelle meninger. Der er også danskere som mener, at man ikke må have sex før ægteskabet.

vandango
sonni08 skrev:
Hej Djengis,

Det var ikke dig, jeg spurgte, men Vandango.

Jeg tror, du og jeg er på nogenlunde samme sted mht. til emnet.

God påske.

//Sonni08

Moral er jo selvfølgelig ikke et lovbegreb, men vel nærmest summen af din opdragelse/udvikling.

Etik er noget jeg praktiserer når jeg arbejder som pædagog.

F.eks. har jeg slugt mange kameler efter at jeg er kommet til Thailand, der gik også nogle år, før min kammerat fik mig med herud.

Første gang jeg var i Thailand, gik der vel nærmest max. en time efter jeg var ankommet til hotellet, før jeg blev hevet med på en go-go bar, hvor en dansker på høfligt thai spurgte pænt den unge smukke pige ved min side, om hun vil hive trusserne ned så jeg kunne få en kigger, hvilket hun så gjorde. Puha der havde jeg røde ører. Set i bakspeglet idag, kan jeg så kun grine, der skulle tages pis på denne generte newbie.

Jeg har aldrig opsøgt prostitution i danmark, og havde heller ikke planer om det i thailand.
Jeg bruger flittigt bar, go-go og massagepigerne, på min måde og på mine præmisser, sex m.m. foregår kun med min kærste.

Der var tre ting der slog mig i gadebilledet, alle disse smukke katoy's (PS. ikke alle), der måtte sku da være nogle genetiske fejl i dette lands befolkning, den massive ufattelige prostitution, og så de gamle mænd med de unge piger, især sidst nævnte fik mig tit til at standse op og undres.
Idag 1½ år efter hvor jeg skal påbegynde rejse nr. 5 accepterer jeg fuldstændig tingene som de er, for midt i al den undren, deltager jeg også i et socialt liv, hvor jeg finder dem alle, og jeg finder ingen ulykkelige mennesker.

Jeg har heller aldrig været til unge piger, tænker mere på at det kunne være en sød kæreste til min dejlige søn. Jeg ville iøvrigt ikke bryde mig om at slippe ham løs i Pattaya's natteliv, hov hov har vi lidt dobbeltmoral dér?

Men nu er jeg selv i den situation, at jeg har valgt en ung kvinde, hendes søde kæmpe familie venter kun på bryllupsdatoen, vi har selv sat en tid, dvs. at når vi har været sammen i 3 år, bimler vi familie og venner sammen til bryllup.

Så ja min moral har flyttet sig en del her den sidste tid, det startede da jeg satte min fod for første gang i Pattaya.

Så er der det jeg vil kalde for samfundsmoralen, så er vi tilbage til lovstoffet igen.
I forbindelse med uddannelse havde jeg en masse lovstof jeg skulle igennen.
Lovtekster kan være utroligt kedelige, men jeg dristede mig til at læse straffeloven som en novelle.
Det skal lige oså siges, at nogle af lovparagraffernes ordlyd, stammer fra gammel tid, hvilket absolut ikke gjorde straffeloven kedeligere.
Men efter at jeg var færdig, begyndte der at danne sig et billede af, hvordan samfundet tolererer at man lever sit liv, også set i et historisk perspektiv.
Redigeret af vandango d. 07/04-2009 12:32

De er ikke en skid bedre i DK.

http://ekstrablad...151543.ece

FØJ FOR HELVEDEAngry

LINDY

Spring til debat: