Se indlæg
retten til "folkepension"
|
|
mrgoodman |
Lagt på d. 15/03-2009 10:34
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 30 |
Hej alle Thai relaterede Jeg vil gerne vide om det er muligt, for min kone, at modtage pension i DK selvom hun beholder sit Thailanske statsborgerskab?. Det er absolut ikke aktuelt med pension lige nu... men der kommer jo en dag hvor man skal gøre sig nogle overvejelser vedrørende pension og alderdom. MVH mr goodman |
|
|
pigalle |
Lagt på d. 15/03-2009 10:54
|
Øvet medlem Antal indlæg: 236 |
mrgoodman skrev: Hej alle Thai relaterede Jeg vil gerne vide om det er muligt, for min kone, at modtage pension i DK selvom hun beholder sit Thailanske statsborgerskab?. Det er absolut ikke aktuelt med pension lige nu... men der kommer jo en dag hvor man skal gøre sig nogle overvejelser vedrørende pension og alderdom. MVH mr goodman Det kan du læse om på sikringsstyrelsens hjemmeside. Her er adressen. http://www.dss.dk/ Redigeret af pigalle d. 15/03-2009 10:57 |
|
|
Henrik N B |
Lagt på d. 15/03-2009 11:12
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 69 |
Hejsa For at få folkepension eller førtidspension skal man have dansk indfødsret med mindre man er kommet hertil som flygtning. Man skal også have boet i DK i mindst 10 år. Kravet er 40 år hvis man skal have fuld pension. Her er loven om social pension: http://www.social...eform.html MVH
Henrik *Lykken er hverken gods eller guld, men den ligner, for den som er fattig græder og den som har røven fuld går og griner. Lykken er ikke til salg, men umulig at få hvis du er flad, så hvis lykken hverken er gods eller guld så følges de oftest ad* |
|
|
Lung Yao |
Lagt på d. 15/03-2009 11:42
|
Ekspert medlem Antal indlæg: 3992 |
Henrik N B skrev: Hejsa For at få folkepension eller førtidspension skal man have dansk indfødsret med mindre man er kommet hertil som flygtning. Man skal også have boet i DK i mindst 10 år. Kravet er 40 år hvis man skal have fuld pension. Her er loven om social pension: http://www.social...eform.html Også= din egen fortolkning. <<Indfødsret § 2. Retten til pension er betinget af, at modtageren har dansk indfødsret. Stk. 2. Dette gælder [u]dog ikke[/u]: 1) Personer, der har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år, heraf mindst 5 år umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Indgives ansøgningen efter det fyldte 65. år, skal bopælskravene være opfyldt ved det fyldte 65. år. 2) Udlændinge, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven. Stk. 3. Socialministeren kan fastsætte regler om, i hvilke tilfælde udsendt personale ved herværende diplomatiske og konsulære repræsentationer og sådanne personers familiemedlemmer skal have adgang til ydelser efter loven. >> Iflg. kommunen så skal det forstås : ELLER. Hvorfor skulle alle udlændning betale til ATP, hvis de kun kunne få folkepension ved at blive danske statsborger?. Jeg kender en del Thai kvinder som får folkepension i DK og som er stadigt Thai statsborger, dog får de kun en brøkdel af pension idet mange af dem ikke opfylder "40 års" kravet. Redigeret af Lung Yao d. 15/03-2009 11:43 Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url] |
|
|
thyboen |
Lagt på d. 15/03-2009 11:48
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 31 |
En thailandsk statsborger, eller en statsborger fra et hvilket som helst andet land, kan få udbetalt dansk folkepension, hvis han/hun opholder sig i DK, hvis følgende betingelse opfyldes: "Hvis du ikke er dansk statsborger Du skal normalt være dansk statsborger for at få pension. Det gælder dog ikke, hvis: du har boet i Danmark i mindst ti år, fra du fyldte 15 år, og indtil du var 65 år: Du skal have boet mindst fem år i Danmark, lige inden du får pensionen udbetalt. Kravet om bopæl i Danmark skal være opfyldt, når du er 65 år, hvis du søger om pension, efter du er fyldt 65 år." Ovenstående er hentet fra www.borger.dk thyboen |
|
|
paulsenp |
Lagt på d. 15/03-2009 13:54
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 942 |
Lung Yao skrev bl.a.: Hvorfor skulle alle udlændning betale til ATP, hvis de kun kunne få folkepension ved at blive danske statsborger?. ATP (Arbejdsmarkedets Tillægs Pension) er uafhængig af folkepensionen. De to har intet med hinanden at gøre. Peter
|
|
|
mrgoodman |
Lagt på d. 15/03-2009 14:04
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 30 |
vedr folkepension tusinde tak for de mange svar Min kone er lige fyldt 34år... så jeg er klar over, at reglerne kan ændre sig en del inden spørgsmålet om folkepension bliver aktuelt, men jeg er sikker på, at det kan interessere en del dansk-thailanske familier, at emnet bliver belyst på en ordentlig måde.. også mange tak for de gode links.. jeg (tror) at jeg er blevet lidt klogere nu! DBH mrgoodman |
|
|
Lagt på d. 15/03-2009 14:46
|
|
Begynder Antal indlæg: |
Din kone kan efter 30 år i Danmark også tage 3/4 af folkepensions grundbeløb med sig til thailand. Da pensionsalderen uden tvivl bliver højere i fremtiden, den sættes snart op til 67, kan hun måske nå op på 40 år i Danmark imellem hun er 15-67 år. og så kan hun hvis hun vil, tage fuldt grundbeløb med sig til thailand. om 30 år kunne man godt forstille sig, at man er over 70 år før man kan få folkepension. ATP er en privat opsparing, som fremgår af en lønseddel, som alle med min 9 timer pr. uge sparer op i. Arbejdsmarkedspension er også en privat opsparing som de fleste også sparer op i. ATP og folkepension vil for de fleste værre større end det de kan få i folkepension. selvom man ikke har 5-10-30 eller 40 år i Danmark, får man alligevel en ydelse som svarer til folkepension i Danmark, hvis man ikke har midler til at klarer sig selv når man kommer i folkepensionsalderen. Redigeret af d. 15/03-2009 14:56 |
|
Spring til debat: |