Se indlæg
 Udskriv debat
Thaier og logik.
Thorleif
Heine skrev:
Thorleif skrev:
Heine skrev:
Thorleif skrev:
Apropos pilfingre. Når jeg besøger min kollega og hans thaikone overnatter jeg gerne pga. af afstanden. Da jeg så skulle op og slå en streg forleden nat finder jeg min kollegas thaikone rode hans jakke- og bukselommmer igennem medens han sover. Er det normal thai-pilfingeri?

HA HA HA HA Thorleif .... du er sgu et helt studie værd med dit multi-komplekse had-kærlighedsforhold til thailandske kvinder.
Måske skulle det var noget for nogle antroploger, som hende Plambeck, at komme ud og studere dig ...

Heine. Hvis jeg ikke husker galt har jeg venligt bedt dig om ikke at skyde mig ting i skoene en gang tidligere. Jeg prøver igen: Jeg har heller ikke noget had-kærlighedsforhold til thailandske kvinder...endnu mindre et multi-komplekst.

No hard feelings.
Thorleif

he he .... ja det skal jeg jo selvfølgelig ikke dømme om! Alle kan jo følge de tråde du starter, så må de jo selv vurdere. Frown
Men jeg tror nu at Sine Plambeck vil inddrage dig i sit næste studie af dansk-thai relationer Cool

Hvem er Sine Plambeck?

Ang. de tråde du omtaler. Har du prøvet at se hvor mange indlæg der er og hvor mange visninger der er noteret? På den baggrund har jeg lidt svært ved at se hvad det er for et billede du ønsker at tegne(?) af thaier og thaikultur...et glansbillede måske? Hvis det ikke er for meget vil det da være interessant at høre om i en tråd du evt. selv starter.

John
Prøv lige om i kan holde tråden. Person fnidder må i klare via PB eller mail.

-Admin.-
Redigeret af John d. 10/03-2009 15:55
john@dansk-thai.dk

http://www.j-s.dk/hus
Heine
Thorleif skrev:
Heine skrev:
Thorleif skrev:
Heine skrev:
Thorleif skrev:
Apropos pilfingre. Når jeg besøger min kollega og hans thaikone overnatter jeg gerne pga. af afstanden. Da jeg så skulle op og slå en streg forleden nat finder jeg min kollegas thaikone rode hans jakke- og bukselommmer igennem medens han sover. Er det normal thai-pilfingeri?

HA HA HA HA Thorleif .... du er sgu et helt studie værd med dit multi-komplekse had-kærlighedsforhold til thailandske kvinder.
Måske skulle det var noget for nogle antroploger, som hende Plambeck, at komme ud og studere dig ...

Heine. Hvis jeg ikke husker galt har jeg venligt bedt dig om ikke at skyde mig ting i skoene en gang tidligere. Jeg prøver igen: Jeg har heller ikke noget had-kærlighedsforhold til thailandske kvinder...endnu mindre et multi-komplekst.

No hard feelings.
Thorleif

he he .... ja det skal jeg jo selvfølgelig ikke dømme om! Alle kan jo følge de tråde du starter, så må de jo selv vurdere. Frown
Men jeg tror nu at Sine Plambeck vil inddrage dig i sit næste studie af dansk-thai relationer Cool

Hvem er Sine Plambeck?

Ang. de tråde du omtaler. Har du prøvet at se hvor mange indlæg der er og hvor mange visninger der er noteret? På den baggrund har jeg lidt svært ved at se hvad det er for et billede du ønsker at tegne(?) af thaier og thaikultur...et glansbillede måske? Hvis det ikke er for meget vil det da være interessant at høre om i en tråd du evt. selv starter.

Sine Plambeck er hende antropologen der har skrevet en masse og thaier i DK og lavet nogle TV udsendelser om samme.
Når jeg nævner hende, er det fordi hun har skrevet om, hvordan hun i sin research har analyseret på indlæg i diverse online debatfora hvor danske mænd diskuterer deres forfærdelige problemer med thaikonen Grin

Jeg er slet ikke igang med at tegne et billede, det er dig der står for det. Som Rasmus skriver:
Rasmus skrev:At jævnfører div. folkeslags opfattelse af logik i forhold til vores - er en meget svær øvelse!
En øvelse som kræver et særdeles godt kendskab til folkeslaget og deres kultur. Hvad angår forståelsen af en Thailogik – er det ingen undtagelse!

Dine eksempler er temmelig tyndbenede, ligesom i dine andre tråde eks.:
Thorleif skrev:"Thaikonen ønsker ikke sin mand skal gå med andre kvinder. Samtidig forbeholder thaikvinden sig ret til selv at lave svinkeærinder"

Hvis det er en udtalelse er det vist ikke noget med logik at gøre; men en ophøjet ironi, som nok er gået hen over hovedet på dig Wink
Hvis det er noget hun praktiserer, er det ikke specifikt thai. Det samme praktiserer kvinder af alle nationaliteter og mænd ligeså.

Thorleif skrev:"Spøgelser eksisterer men hvordan er det nu lige man efterviser deres eksistens.."

Tro på spøgelser findes vist i alle kulturer - også i vores egen også den dag idag.

Dine andre tråde jeg kan huske er efter samme skabelon, lidt letbenede antydninger om dette eller hint fordækte karaktertræk hos thailandske kvinder. Da du samtidig er meget fascineret af dem, tænkte jeg at det måske grundede i et multi-komplekst had-kærlighedsforhold til dem.
Netop LOGIK er ikke lige det, der præger dine egne indlæg.

Du kan jo selv lave et indlæg med links og overskrift til alle dine tråde, så kan vi tage dem en for en Wink

Bare rolig John det er ikke ment som personfnidder; men alene en diskussion af den logiske eller andre sammenhænge i Thorleifs meget fascinerende og meget læste tråde.

Anonym Bruger
Nå så er den gal igen, her på siden, hvorfor skal der bare fyres så meget negativt af , det er da efterhånden ligegyldigt hvilke posetive indlæg der bare bliver kørt over af negative indput, som jeg læser det, ja jeg har vel som sædvanlig misforstået det hele, men nu vover jeg begge øjne, hvorfor kan man bo i Thailand og så have så megen mistro til mennesker omkring sig, jeg ville for længst have flyttet skrigende bort, men der må da være et eller andet der holder JER dernede, men Jeres dagligdags fustrationer, hold OS udenfor, ja jeg bor stadig i DK, men jeg ville gerne flytte ti Thailand om 2 år, men med alt det negative jeg læser, så får MAN da en lille "tanke" NEJ jeg gør det gerne jeg tror på det bedste i mennesker, uanset farve og tro, hvis du selv er posetiv og imødekommende, tror jeg du får samme igen.
Er klar til lidt debat ang. dette emmne, det ville være rart om der kunne komme lidt POSETIVT ud af detSad
Mvh NID

Når man kommer til et andet land stikker man fingeren i jorden og finder ud af hvordan det fungere (og ligger alle fordomme bag sig)og respeterer deres levevis og indordner sig derefter ,ellers er det samme problem som vi har med 2g her hjemme.Jeg har aldrig haft problemer WW I de 40 år jeg har sejlet,så det er op til en selv hvordan vil behaldnes,

lindy

Heine
Nid og Lindaras I har helt sikkert ret.
Fordomme har det med at skinne igennem, derfor er det bedst at lægge dem bag sig, udvise lidt respekt og forsøge se folk som de reelt er. Ikke med lyserøde briller men i det mindste med tro på det bedste indtil andet er bevist.

mrbfly
Jeg vil give Lindyras, Heine m fl ret, især følte jeg selv (måske lidt fordi alting pludselig skete med turbofart) at jeg bare skulle kravle ud af flyet første gang i Bangkok uden nogen forudfattede holdninger og gøre hvad jeg kunne for at udvise respekt og høflighed for alle jeg mødte og selvfølgelig min nye familie og hustru når jeg nu kom fra en anden form for "civilisation"/verden! Gjorde meget ud af at lære at Wai-e og små høflighedsfraser. Efter at have opholdt mig blandt thai-er har jeg lært at de har krav på respekt og jeg holder meget af dem! Men har da selv fået deres mærkelige form for logik at føle men gør alt jeg kan for at forstå det og forstå hvorfor!

ThomasHOL
Sjov tråd at læse, må være ærlig og sige at det ikke virker som om alle her har respekt for thai kvinder. Jeg er selv gift med en Thai omend vores forhold er mere dansk end de fleste andres da min kone er har boet i Danmark fra hun var 14 og derfor fået en ½ dansk opdragelse.

Men de små forskelle opleves da i familie og omgangskreds og naturligvis også i vores eget forhold. De bedste eksempler jeg kan komme på er da vi fik vores første barn der havde vi mange diskutioner om hvad man gør og dansk forskning mv blev altid trumfet af sætningen "det gør man ikke i Thailand". Nu er jeg så stædig så jeg skal nok argumentre for min sag hvis jeg ved jeg har ret men det gjorde da ting mere besværlige

Men derudover så tror jeg altså at mange af de eksempler vi oplever i vores dagligdag bunder mere i at vi mænd ikke forstår kvinder mere end at der er en mystisk Thai logik der styrer det hele.

The Missing Link
.

Hvad med alle de snotforvirede gamle pensionister der ikke har kunne klare et ægteskab i Danmark, skulle de nu gammel og udslidt kunne klare et i Thailand,

Jow ser du, de gamle pensionister tror, at deres penge kan købe dem kærlighed og lykke.

Så er det thai-pigerne eller pensionisterne der er de klogeste, PfftPfftPfftPfftPfftPfft

.
Redigeret af The Missing Link d. 11/03-2009 02:23
The Missing Link

fin dig i det eller rejs hjem GrinGrinGrin

Hvad med alle de snotforvirede gamle pensionister der ikke har kunne klare et ægteskab i Danmark, skulle de nu gammel og udslidt kunne klare et i Thailand,

Jow ser du, de gamle pensionister tror, at deres penge kan købe dem kærlighed og lykke.

Så er det thai-pigerne eller pensionisterne der er de klogeste

eller er det dig der ikke har kunnet få en dansk pige

dutling68
The Missing Link skrev:
.

Så er det thai-pigerne eller pensionisterne der er de klogeste, PfftPfftPfftPfftPfftPfft

det var da det værste gang sludder jeg længe har hørt........Frown

.

Jeg brugte de fleste af mine penge på sprut, kvinder og hurtige biler. Resten ødslede jeg væk...........

hugoboerge
Emnet er Thaier og logik.

Jeg var en tur oppe i landet naermere betegnet nordoest. Konen koerte bilen. Ved et trafikkryds midt i byen koerte vi over for groent. En katoey paa motorcykel (uden styrthjelm) der kom fra venstre og skulle svinge til venstre svingede til venstre for roedt. Resultatet var han ramlede i bilens venstre fordoer og fortsatte ad bagdoreren. Vi standsede. Konen gik ud og saa til katoeyen hvor skadet han var. Gik tilbage til bilen tog sin pung og stak ham 1,000 baht. Aarsag, Thai logik, en bil er stoerre end en motorcykel. Har senere hoert at det er et levebroed at beskadige sig selv ved at koere ind i biler isaer fra Bangkok.

JackH
Den form for logik synes jeg efterhaanden rigtigt godt om.

Det holder en oppe paa dupperne i trafikken, ogsaa som fodgaenger. Ikke noget med som i DK at blokere al trafik bare fordi man holder paa sin ret til at vade rundt hvor man vil! I Thailand skal man sgu' se sig for..

"Hierarkiet" er vel nogenlunde saadan her:

1. Lastbiler, cementtrucks (Pas paa dem, de koerer som doed og h.....)

2. Busser

3. Elefanter

3. SUV's + Pick Up's

4. Mercedes, BMW m.m. (med en bleg og arrogant Khun Yien paa bagsaedet, pas meget paa dem, de respekterer intet!)

5. Alm. personvogne

6. Taxi'er

7. Tuk-Tuk's

8. Motorbikes

9. Cyklister (at de toer...)

- og til sidst, det jagede vildt, fodgaenger! Gaa ikke over for groent, thai'er er farveblinde (!). Ved indkoersler over fortove, kig, kig og kig igen, eller du bli'r ploejet ned!

JackH

sank
Shock Ja og gå endelig ikke over ved fodgænger overgange og helst heller ikke ved Lyskryds Angry det er livsfarligt Shock Med hensyn til Cykling har man lært en del ? om fortov og forkert retning osv Grin jeg må se at få det revideret før jeg kommer til DK Grin

JackH
Ja sgu' - dem glemte jeg helt...

Motorbikes og cykler paa fortovet!

JEG flytter mig ikke en meter naa de kommer droenende, og de bliver helt chokerede over det, for de lokale undviger paa saedvanlig glat, ikke-konfronterende thai-vis.

Ikke her folkens, jeg er en barbar, en langnaese, en dum farang, og det passer mig vaeldig godt!

JackH

Thaiere og deres logik i trafikken findes overhovedet ikke, det sgu ligesom de tager hovedet af når de sætter sig i en bil eller motorcykel.

Og når du kommer gående så det altid din skyld, aldrig uanset hvad, deres skyld.

Det er nok noget af det eneste jeg er gal over ved at være i thailand, for satan det kan noglegange sætte mit p.. i kog. Men ok man er efterhånden ved og være vant til det så nu rør det mig ikke så meget mere.

Har hørt det skulle være meget være på phillipinerne, jeg ved også det er slemt i vietnam og cambodia der køre de sgu også med hovedet under armen.

burana
Thaier og logik.
De fleste danskere kan ikke få de to ting til at hænge sammen, jeg ved selv at det kan være et stort problem at forklare en eller anden ting eller handling for konen, nogle gange får man det her blik, at man er faldet ned fra månen og har slået hovedet mod kirkespiret på vej ned, det på trods af at vores den ældste søn bliver 30 på søndag så vi har da kendt hinanden i et par dage .

Klovn
Her må jeg give jer fuldstændigt ret traffikken køre ad helvede til..........men det gør jeg også!Grin
har flere gange kørt i Bangkok og det er en helt anden rytme man finder der en i Odense.Elsker den der med
at køre over for RØDT når man drejer til venstre.......logisk nok ikk? Thai-style.

JackH
Jeg synes den mest faretruende, risikable og næsten koldblodige (eller måske bare idiotiske!) manøvre i thai-trafikken, er måden man lister sig ud fra en sidevej (ikke motosai, de kigger overhovedet ikke...), eller laver en af de utallige og livsfarlige U-turns... Hvem har forresten fundet på det system? Amerikanere?

Her har vi godtnok forskellen på vestlig logik og asiatisk ulogisk dødsforagt i yderste potens!

Altså: I Danmark ta'r vi chancen, og rykker ud i en h.....s fart, går den så går den.

Ikke i Thailand. Man lister sig laaangsomt ud, og det har sgu' altid undret mig hvorfor det foregår sådan, mens jeg har hugget bremserne i og bandet og svovlet...

Jeg tror forklaringen er følgende: Man lister sig ud, fordi så er modparten/trafikken/de passerende NØDT til at bremse op, hvis det ikke skal ende med et brag. Da man alle er asiatisk venlige og høflige, ja, så venter man da pænt på "listeren".

Det fungerer faktisk meget godt, men man skal godtnok lige vænne sig til det...

JackH
Redigeret af JackH d. 11/03-2009 15:59

Payanak
Elsker den der med
at køre over for RØDT når man drejer til venstre.......logisk nok ikk? Thai-style.
Det samme gør man i f.eks. USA. Jeg ved det har været oppe i EU parlamentet, om det skal indføres i Europa. Kender ikke udfaldet...

Har hørt det skulle være meget være på phillipinerne, jeg ved også det er slemt i vietnam og cambodia der køre de sgu også med hovedet under armen.
Ja Vietnam og Indonesien er langt slemmere.
I Vietnam krydser man gaden ved at gå ud mellem biler og motorcykler mens de drøner forbi en på begge sider.
I Indonesien kører man med hornet i bund, og rører helst ikke bremsen.

Det fungerer faktisk meget godt, men man skal godtnok lige vænne sig til det...
Der er en dejlig stor frihed i den thailandske trafik. Men de er ved at stramme noget op, især i Bangkok.

Spring til debat: