Se indlæg
Ingen garantistillelse for 1. gang besøgsvisum?
|
|
Superatlet |
Lagt på d. 02/03-2009 15:22
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 42 |
Hej alle sammen I dag har min forlovede været til samtale på ambassaden i BKK for hendes første besøgsvisum til DK. Er det virkelig korrekt at ambassaden i BKK udsteder visumet og der i øvrigt ikke stilles noget krav om de 60000 kr i sikkerhed? Dette var den overraskende besked vi fik idag - de sagde ingen problem med at få visum, kom tilbage i juni med billet og kopi af pas samt ny opdateret bankbog-status - så udleveres visum. Her er factsne: Jeg fortalte samme facts til US for 3 uger siden og fik beskeden at det var med at sende den ansøgning ind da der var lang ventetid hos US. De oplyste endvidere at vores sag var lidt speciel da jeg er udlandsdansker, men hun mente dog at der var god mulighed for at vi kunne få det visum - vi skulle ihvertfald ikke give op. Jeg blev oplyst at det var et krav at der blev stillet 60000 kr i garanti, hvilket jeg ikke har noget problem med overhovedet. I det hele taget fik jeg fornemmelsen af at det var en tidskrævende og lidt besværlig process, men jeg var dog fortrøstningsfuld at det nok skulle lykkedes. Derfor var vi jo begge meget overrasket over svaret fra ambassaden i BKK. Min bekymring er nu om det også holder vand. Jeg er bange for at i juni måned når vi tropper op for at få visummet i passet, så er situationen vendt til at det alligevel skal sendes til UM og det så er for sent til vores tur i August (afrejse BKK d. 31. Juli). Er der nogen der har haft samme oplevelser som ovenstående? Redigeret af Superatlet d. 02/03-2009 15:27 |
|
|
Locturian |
Lagt på d. 02/03-2009 16:27
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1383 |
Bankgaranti er ingen regel, men noget der forekommer tit, specielt med invitation af piger der ikke har meget substitens i Thailand, og frygtes at tage permanent ophold i Danmark. Din pige der, har fast job, har et liv og tilværelse, som der ikke er meget der taler for, at hun skulle give op - Så derfor er der ikke mange alarmklokker der ringer hos US i Danmark. Så længe man har tingene i orden, er der ingen problemer med at få visum... Så nej, du er bestemt ikke undtagelsen - Du er blot en af dem der inviterer en pige med en god tilværelse til Danmark... God fornøjelse med turen til Danmark |
|
|
Superatlet |
Lagt på d. 02/03-2009 16:45
|
Hej Locturian Tak for dit svar. Blot lige for at præsisere. Ambassaden i BKK oplyste os at ansøgningen slet ikke skulle omkring UM i DK. Grunden til at vi skulle komme igen i netop Juni er fordi der blev sagt at de har travlt nu her og da vores "sag" er en form sag var det bedst at vi kom tilbage i Juni. Der skulle vi møde op med flybillet, ny kopi af pas (??), originalt pas og nyopdatering af bankbog-status. Der ville så gå 1-2 uger hvor hendes pas vil være hos ambassaden, og derefter skulle vi kunne møde op for at hente pas med indsat visa. Det er ikke for at være emsig - men det her er altså rimelig normal procedure? Jeg skal altså ikke være bekymret for at i Juni finder ambassaden pludselig ud af at ansøgningen alligevel skal ind over UM i DK og der så pludselig er laaaang ventetid og ja... bøvl og ballade. Sorry hvis jeg er lidt pessimistisk - men een jeg har lært i Indien er at man skal dælme være på vagt og ikke tage en ambassadefunktionærs ord for gode altid. Jeg tænker jo især på at de oplysninger vi fik fra UM i DK 3 uger tidligere ikk stemmer overens med hvad ambassaden i BKK nu fortæller os. Redigeret af Superatlet d. 02/03-2009 16:49 |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 02/03-2009 17:59
|
Øvet medlem Antal indlæg: 293 |
Måske et lidt underligt spørgsmål.. Fik I/hun udleveret et dokument med godkendte forsikringsselskaber? Dette dokument udlevere ambasaden kun når visum "er" givet og de blot afventer Thaién kommer tilbage med flybillet og forsikring. Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 02/03-2009 18:26
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
Hej "Superatlet" Udlændingestyrelsen forklarede mig sent i 2008 at en Dansk repræsentation, alene afgør om en ansøgning skal afgøres med hjælp fra US, Kun i en sag med div. tvivlsspørgsmål blander man US ind i proceduren. Denne embedsmand fortalte at helt aktuelt står den Danske Ambassade i Bangkok for 2 ud af 3 afgørelser om visum til Danmark!!!! Held & lykke med din forlovede og jeres fremtid! __________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 02/03-2009 18:31
|
Lige en fodnote.. Der behandles ca 80.000 ansøgninger om året. Ambasaderne tager endelig beslutning i 20.000 tilfælde. NB: Ambasaderne kan alene ikke give et nej. Dette skal via US. Dette er totalt - hvormange der er for Thailand alene ved jeg desværre ikke. Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
Superatlet |
Lagt på d. 03/03-2009 00:19
|
Tak til Djengis og FCKdk for deres indlæg Djengis skrev: Måske et lidt underligt spørgsmål.. Fik I/hun udleveret et dokument med godkendte forsikringsselskaber? Dette dokument udlevere ambasaden kun når visum "er" givet og de blot afventer Thaién kommer tilbage med flybillet og forsikring. Djengis: Nej, sådan et dokument fik vi ikke udleveret. Sikkert fordi at den forsikring som der allerede er tegnet (DK-virksomheden jeg er udstationeret for har tegnet en Gouda-forsikring som dækker både mig og min kæreste/forlovede/kone) var tilstrækkelig. Ambassaden sagde ihvertfald at Gouda kendte de godt og acceptede - så derfor var der ingen grund til at udlevere en liste over acceptede selskaber. Hun fik at vide at hun skulle komme tilbage i Juni kun med flybilletten, kopi af pas samt originalt pas og opdateret bankbog-indestående. Rent faktisk havde vi allerede købt billetter, så måske hvis hun havde haft dem med kunne vi have sat selve processen i gang med det samme. Anyway - som jeg hører indlæggene her - så er det ikke usædvanligt at det er ambassaden der afgør en visa-udstedelse. Jeg formoder at jeg kan slappe af og blot glæde mig over at vi er meget heldigt stillet i forhold til mange af de andre stakler der skal igennem et større cirkus. |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 03/03-2009 05:23
|
Djengis skrev: Lige en fodnote.. Der behandles ca 80.000 ansøgninger om året. Ambasaderne tager endelig beslutning i 20.000 tilfælde. NB: Ambasaderne kan alene ikke give et nej. Dette skal via US. Dette er totalt - hvormange der er for Thailand alene ved jeg desværre ikke. Mvh Djengis Jeg skal lige rette mig selv.. Der behandles korekt ca 80.000 ansøgninger. MEN 60.000 behandles alene af ambasaderne - dvs får visum på stedet ELLER afviser at modtage ansøgningen hvis der mangler noget eller der er direkte fejl i den. Kun 20,000 sendes forbi US. Mvh Dennis PS: DK er faktisk et af de lande der giver færrest afslag. I norden er kun Finland under os - og dette primært da de fleste russiske Schengen ansøgninger (ud af de ca 550.000 ansøgninger de modtager er ca 500.000 fra Rusland) går til Finland. Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
John |
Lagt på d. 03/03-2009 06:48
|
Administratorer Antal indlæg: 2171 |
Hej Dennis Har du ikke et link til hvor du har de oplysninger fra? john@dansk-thai.dk
|
|
|
Superatlet |
Lagt på d. 03/03-2009 06:55
|
Den kan jeg svare på: http://www.nyidan...soeger.htm "Hvem træffer afgørelsen? De danske myndigheder behandler i alt ca. 80.000 visumansøgninger om året. Heraf afgøres ca. 20.000 ansøgninger i Udlændingeservice, mens resten afgøres på de danske repræsentationer i udlandet. Det er således på de danske repræsentationer, at langt de fleste ansøgninger om visum behandles. Repræsentationerne kan dog kun afgøre de sager, hvor der ikke er nogen tvivl om, at ansøgeren skal have et visum. Alle andre afgørelser, herunder alle afslag, skal træffes af Udlændingeservice." |
|
|
Mitchell |
Lagt på d. 03/03-2009 09:51
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 86 |
Hej superatlet, Din historie er desværre ikke enstående, den danske ambassade i Bangkok arbejder meget strikt under Udenrigsministeriet/ udlændningestyrelsen, og er på mærkerne når det gælder thaikvinder der skal til Danmark , og det er ikke bare lige .., for thailandske kvinder at få visum på " på det glatte ansigt" til Danmark, de tider er forbi, Den Danske regering ønsker ikke udlændninge ind i Danmark , hvis det kan undgåes, og der har været så meget røre om Thailandske kvinder, så du kan roligt regne med at det er en kamp mod "vindmøller" bare at få et turistvisa for en Thailandsk kvinde til Danmark, det tager oseaner af tid, og der skal stillles penge i garanti ,56.000 Kroner, ambassaden i bangkok kan ikke bare udstede et visum, og der ligger politik i det ,Danmark er snart ved at være et lukket land for udlændninge, med mindre de er rige og har deres eget firma, så man er sikker på at de forlader Danmark igen og rejser hjem. Udlængeservice/ udlængestyrelsen har manipuleret med utrolig mange sager, hvor man har syltet sagerne til folk gav op, det er Danmark nu til dags..., Giv ikke om med visumansøgningen, men vær forberedt på at det tager både tid og en halv evighed , at du er udlanndsk dansker gør bestemt ikke situationen bedre, du kan blive spurgt om hvilke relationer du har til Danmark, siden du arbejder i udlandet, og hvad skal din kærste i Danmark siden du bor i udlandet, og i den dur, jeg ved hvor stride de kan være , jeg har selv været " møllen" igennem, man bliver nærmest betragtet som halvkriminæl når man skal have en udlændning på besøg i Danmark |
|
|
Superatlet |
Lagt på d. 03/03-2009 10:08
|
Hej Mitchell Tak for dit indlæg. Jeg tror du har misforstået vores situation lidt. Rent faktisk ser det ud til at vi får et besøgs visum nærmest "på vores glatte ansigt". Hun fik oplyst ved afleveringen af ansøgningen inkl. dokumenterne at den ikke behøvede omkring US (interviewet blev afholdt samtidig), da opholdet kun var 17 dage og vi havde alle papirerne i orden. Og det er da glædeligt og jeg håber kun at der ville være mange flere af sådanne oplevelser for andre par i samme situation. Du har ganske ret i at det, at jeg er udlandsdansker, (kan) gør(e) det givet vis mere kompliceret. Det var ihvertfald det jeg fik at vide i telefonen hos US. Jeg har ikke været bosat i DK i 3 år, men er dog dansker. Den første jeg talte med i telefonen fra US var super flink og der var ikke noget pis med ham. Han var meget empatisk og jeg kunne mærke han oprigtig også synes det var træls med alle de regler. Anden gang jeg ringede - flere måneder senere - fik jeg fat i en rappenskralde-dame. Da hun hørte jeg var udenlandskdansker på 3. år blev hun ret kold og fraværende. Det var ligesom om at hun pludselig opfattede mig som endnu en udlænding der ville til det forjættede land med honning i hanerne og guld på gaden. Mit tredje opkald var af rimelig positiv oplevelse - en kvinde der var lidt maskinagtig i sine svar, men det virkede sagligt og gav gode oplysninger. Nogen gange er det bedst at håbe på det bedste og frygte det værste. Denne gang blev vi positivt overraskede - gid der var flere i samme båd der ville få del i det! |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 03/03-2009 21:03
|
Mht visum ansøgninger i Thailand Den danske ambasade i BKK gør faktisk et godt stykke arbejde. De arbejder under regler lagt af US, Regeringen og sidst men ikke mindst af "Hender der faktisk styrer" Ambasaden har nogle ret klare retningslinier at følge og grunden til at mange piger IKKE kan få visum på deres glatte ansigte er faktisk meget enkel. Her sat lidt hårdt op. 1: De har intet job 2: De ejer INTET 3: De har ingen penge 4: De har INTET ud af at vende tilbage til Thailand. 5: Papir og dokumenter er ikke ordentligt gennemarbejdet. Alt i alt er en person der søger der udgør en stor sansynlighed for at ville blive ULOVLIGT i landet/Schengen. Kommer en Thai som 1: Har fast job og har et job at komme hjem til 2: Ejer bolig/bil eller andet 3: Har penge og internationalt kreditkort 4: Har liv/børn/job mv at komme hjem til 5: Alle papir er i orden og gennemarbejdet Alt i alt en person som sansynligvis IKKE bliver i landet ULOVLIGT! US er på ingen måde interesseret i at forhindre besøg eller forden sagsskyld ægte kærlighed. (Ja ja - der sidder muligvis en eller 2 sadister som sagsbehandlere derinde men ellers) Ambasaden i BKK uddeler faktisk en hel del visum "på stedet" Jeg håber på at få tallene for antal ansøgninger samt hvor mange der sendes til US fra US snart. Og så lige en lille sammenligning - har desværre ikke tallene for antal søgte opholdstilladelser. Hvis nu det var en TYRKISK statsborger man ville have op... Året 2007 (Ægtefælle sammenføring) Tyrkere Ansøgninger: 577 afslag: 237 (41,07%) Thai Ansøgninger: 458 Afslag: 46 ( 10,04%) Året 2007 (Ægtefælle sammenføring) Tyrkere Ansøgninger: 439 afslag: 136 (30,98%) Thai Ansøgninger: 497 Afslag: 38 ( 7,65%) NB: Grunden til antal ansøgninger er faldet for tyrkere er da EU ordningen startede. Pointen er dog klar - der gives langt flest sammenføringer. I øvrigt! Søger man i Ankara som tyrker - SKAL alle ansøgninger på over 14 dage sendes til US. Bangkok bestemmer selv hvad de vil sende. Mvh Djengis PS: Jeg kan godt forstå damen hos US lød opgivende - reglerne er komplexe nok for danskere i danmark - hvor rodet bliver det så ikke med en udlandsdansker Jeg tør slet ikke tænke på mulige undtagelser og alt muligt andet.. Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
poon |
Lagt på d. 03/03-2009 21:30
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Hej alle. Jeg bryder lige ind i debatten med min egen lille bekymring. eller rettere jeg er blevet lidt nervøs efter at have læst div. indlæg i denne debat. Jeg læser et sted at ambasaden beholder ansøgers pas i 1-2 uger for at insætte visaet i passet, er dette rigtigt? Min kæreste som er godkendt til visa var på ambasaden i mandags, for at vise flybillet, pas, bankbog og forsikring, alt OK, og hun siger at vi kan afhente visa den 18 hvor jeg ankommer til bkk. men de har IKKE beholdt hendes pas! Skal jeg være nervøs? Mvh. poon |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 03/03-2009 21:33
|
Hejsa, Nej du skal ikke være nervøs. Der er jo ingen grund for ambasaden at beholde passet - de har jo pas nummer osv - og visum stickeren vil ligge klar fra d. 18. Så det er bare at hente det! Held og lykke med besøget i Danmark. Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
poon |
Lagt på d. 03/03-2009 21:50
|
Begynder Antal indlæg: 15 |
Hej igen. Tak for hurtig og præcis svar fra dig Djengis. Jeg slapper af nu og forventer at det lykkedes altsammen. det har nu taget over 6 mdr. for at få det så langt. men jeg klager ikke, jeg har lært en masse. Nu glæder jeg mig bare til at hun kan besøge mig efter jeg har besøgt hende 5 gange nu Held og lykke til alle andre også. Mvh. poon |
|
|
kimkingo |
Lagt på d. 03/03-2009 22:38
|
Øvet medlem Antal indlæg: 252 |
Hej Poon. Du behøver ikke være nervøs. Min kone fik sit visa idag.Var på Ambassaden kl 9.15 fik at vide du kan hente dit visa kl 12.45. Fik pas igen og tog hjem og ringede til mig. Mvh. Kimkingo |
|
Spring til debat: |