Se indlæg
Side 1 af 2: 12
|
Gravid i DK under processuel ophold
|
|
Ahrendt |
Lagt på d. 22/02-2009 20:57
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 60 |
Hej, Lige et hurtigt spørgsmål: Min kone, som er i DK på processuel ophold mens vi venter på behandling af familiesammenføringsansøgning, er gået hen og blevet gravid - Hvilket vi er utrolig glade for! Hvad nu med lægehjælp og lign. indtil behandlingen er gennemført - som i værste fald kan vare til 16.06.09 og i bedste fald til omkring marts. Har vi mulighed for at henvende os til en Dansk læge og få hende undersøgt om alt er OK? Redigeret af Ahrendt d. 22/02-2009 20:58 |
|
|
Frankie-boy |
Lagt på d. 22/02-2009 21:21
|
Øvet medlem Antal indlæg: 121 |
Hej Ahrendt, tillykke med den kommende "fader titel" hvad med den forsikring du har tegnet da din kone kom til DK dækker den ikke ? du skriver ikke hvor lang "I" er henne i svangerskabet, men i skal til scanning i uge ? og da skulle du jo gerne have en afklaring på betalingen. Ellers var det måske en ide at gå direkte til din bopæls-kommune og snakke med dem, da det kun er et spørgsmål om tid før hun får ophold/arbejds tilladelse og du kan få "midlertidig gulsygesikringskort" så er sagen jo klaret. Hvis du har en god læge kan han jo klare almindelige undersøgelse på dit sygesikringskort, men den går jo nok ikke når i skal scannes . Endnu engang tillykke med det. Hilsen Frankie-boy.
"Do it my way" |
|
|
Jesper_Hein |
Lagt på d. 22/02-2009 21:23
|
Øvet medlem Antal indlæg: 112 |
Ahrendt skrev: Hej, Lige et hurtigt spørgsmål: Min kone, som er i DK på processuel ophold mens vi venter på behandling af familiesammenføringsansøgning, er gået hen og blevet gravid - Hvilket vi er utrolig glade for! Hvad nu med lægehjælp og lign. indtil behandlingen er gennemført - som i værste fald kan vare til 16.06.09 og i bedste fald til omkring marts. Har vi mulighed for at henvende os til en Dansk læge og få hende undersøgt om alt er OK? Hej Ahrendt. Vi har været hele møllen igennem, og det kan godt afhænge lidt af, hvor du bor. Som udgangspunkt kan du altid gå til din egen læge, og høre om de vil starte de indledende undersøgelser. Min kone fik på tidspunktet tildelt et miderligtidigt cpr-nr. på klinikken, men kun til brug hos vores egen læge. Nu var vi meget langt henne i forløbet og havde fået taget alle indledende undersøgelser i Thailand, så vi havde travlt med at finde ud af, hvordan vi kunne føde i DK uden at skulle betale uretfærdigt mange penge for en fødsel. Den korte historie: Vi kontaktede det nærmeste hospital og talte med deres økonomiafdeling, og de sagde, at hvis vi kunne fremvise kopi af ansøgning om opholdstilladelse, så ville de tage imod min kone som patient, uanset udfaldet af ansøgningen. Derfra gik alt flydende. Den lidt længere vil jeg ikke trætte jer alt for meget med, men kort sagt, er der ingen i det offentlige, der helt har styr på, hvad de skal svare, når man spørger dem. De kaster een frem og tilbage, fra det ene organ til det andet. På nettet kan man læse diverse bekendtgørelse og akutloven. Med et udvalg af paragraffer kan man starte den træge proces at ringe rundt... Udlændingeservice sagde, at vi skulle forvente at betale 100.000 for en fødsel inkl. forberedelser. Vores egen læge henviste os til Region Hovedstad. Region Hovedstad afviste os først blankt, men efter man henviste til diverse paragraffer fra statens egne bekendtgørelser, kunne de ikke give et klart svar, og de henviste videre til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, "forfatterne" til bekendtgørelser. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse henviste til Region Hovedstad, og mente ikke, at de skulle besvare nogenting. Vores læge sagde, at hvis vi nu forsøgte at tale med hospitalet, så kunne de måske afgøre sag uden at det skulle blive alt for indviklet, hvilket vi gjorde med al held! Et langt fattet brev til ministeriet blev aldrig postet, dels fordi tidligere henvendelse ikke bar frugt, men også mest fordi al dette hurlumhej med kasten frem og tilbage er så energitappende, og man føler til sidst, at det ingen forskel vil gøre... Det vigtigste er, at man når sit mål - jeg kan kun takke vores læge (som kun var "vikar" eller lægestuderende og i sit sidste semester af turnus), og selvfølgelig hospitalet for at være mere menneskelige end de politiske hoveder, der former vores love og ordner.. PUHA, siger jeg bare.... Nu er i heldigvis i en tidlig fase, så tiden er ikke imod jer, men i ønskes held og lykke, og til alle andre, der skal igennem turen; det KAN lade sig gøre, så lad ikke andre bevise jer modsat, og er alt håb umiddelbart ude, så kan Akutloven altid benyttes, i skal bare huske at påråbe den ved ankomst på hospitalet, når vandet er gået, så må i ikke blive afvist eller modtage regning. MVH Jesper PS. MANGE GANGE TILLYKKE Redigeret af Jesper_Hein d. 22/02-2009 21:27 คำๆเดียวที่มีหั้ยก้อคือ รัก
|
|
|
Jesper_Hein |
Lagt på d. 22/02-2009 21:34
|
Frankie-boy skrev: Hej Ahrendt, tillykke med den kommende "fader titel" hvad med den forsikring du har tegnet da din kone kom til DK dækker den ikke ? du skriver ikke hvor lang "I" er henne i svangerskabet, men i skal til scanning i uge ? og da skulle du jo gerne have en afklaring på betalingen. Ellers var det måske en ide at gå direkte til din bopæls-kommune og snakke med dem, da det kun er et spørgsmål om tid før hun får ophold/arbejds tilladelse og du kan få "midlertidig gulsygesikringskort" så er sagen jo klaret. Hvis du har en god læge kan han jo klare almindelige undersøgelse på dit sygesikringskort, men den går jo nok ikke når i skal scannes . Endnu engang tillykke med det. Hej Frankie-boy. Jeg tillader mig lige at kommentere dit indlæg Rejseforsikring dækker kun et vist antal måneder i graviditeten (kan ikke huske hvor mange, men mener det er indtil 15. uge eller lign.) - Hvis man ville gøre brug af den, skal man så håbe på, at ansøgningen bliver behandlet hurtigt, for det bliver kun mere besværligt, hvis man skal afregne flere steder. Jeg vil bestemt ikke udelukke brugen, men jeg ville forhøre mig om andre muligheder først. Hvad nu HVIS forsikringen afviser specifikke regninger, så står man måske med en scanningsregning på et par tusinde, eller hvad det koster. Vi forsøgte også at kontakte borgerservice mhp. et midlertidigt sygesikring, men det var der åbenbart ikke noget der hed, det var enten eller :/ Hvad angår regning på mandens sygesikring; det ville jeg også mene var en umiddelbar simpel manøvre, men vores læge mente, at den var svær at forsvare længere oppe i systemet, da alt skulle registreres, og det var de færreste mænd, der skulle have foretaget indledende graviditetsundersøgelser,hehe - men jo, de fixede den jo med et klink-cpr Det er ikke for at skyde dit indlæg i sænk, men ville lige afdække af vores egne erfaringer - dermed ikke sagt, at den kan gå andre steder Fortsat god aften til jer alle. MVH Jesper คำๆเดียวที่มีหั้ยก้อคือ รัก
|
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 23/02-2009 00:26
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 2357 |
Ved fra en bekendt fra region jylland, at der ikke burde være problemer med at føde i DK. Du er jo fader til barnet, og derved er barnet dansk statsborger! Og ret til medicinskhjælp i DK. Hvilket hospitalet ringede og forklarede ULS! Meget enkelt!
IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
FCKdk |
Lagt på d. 23/02-2009 01:03
|
Meget øvet medlem Antal indlæg: 927 |
Tillykke Ahrendt, med den lille ny!!!!
__________________________________ ....jeg klattede det hele væk i Thailand!!!! ....ikke en dråbe spildt eller fortrudt!!!! ....og det fortsætter jeg med!!!! FCKdk Dem der ikke lyver, behøves ikke at huske hvad de sagde tidligere.... .Those who doesn't lie, doesn't need to remember what they've said before... |
|
|
bangkoknielsen |
Lagt på d. 23/02-2009 16:53
|
Øvet medlem Antal indlæg: 435 |
Som Jesperfrb fortæller, er det fuldstændigt rigtigt, såfremt DNA-test viser faderskabet - og faderen naturligvis vedkender det - samt at fødselen sker i Danmark, ja så er barnet dansk statsborger med tilhørende rettigheder... Held og lykke... Redigeret af bangkoknielsen d. 23/02-2009 16:59 |
|
|
Ahrendt |
Lagt på d. 23/02-2009 19:06
|
Tak for de mange svar og reaktioner. Dog savner jeg lidt mere håndgribeligt på dit svar BKKnielsen, for det er ikke det svar jeg får ved henvendelse til læge eller kommune. Mvh. Michael |
|
|
michael a |
Lagt på d. 23/02-2009 20:10
|
Lidt øvet medlem Antal indlæg: 70 |
BKK nielsen, nu er det bare det ,at det er moren der faar regning el. faren som er ganrantien, at de faar deres penge, det er morens sygesikring, der skal bruges, ikke farens, barnet folger morens sygesikring, indtil barnet faar sit ejet sygesikringkort, barnet faar senere, sit ejet. Ved forundersogelse er det paa ejen regning, nomalt skal man ikke betale for fodslen, men det er et vurderingsporgsmaal, de vurdere fra sag til sag,, maaske ved et evt afslag. paa oph. det er rigtig hvad Jesper skiver, kommunen og laeger aner ingenting. Men os maend der danske statsborge har ikke ligestillig, hvis moren er dansk statsborge og manden ikke er, saa er der ingen problemer, ingen regning. Vi var igennem det hele sidste aar Michael held lykke med det, det skal nok gaa. MVH michael |
|
|
quickmouse |
Lagt på d. 23/02-2009 20:28
|
Erfarent medlem Antal indlæg: 1412 |
jesperfrb skrev: Ved fra en bekendt fra region jylland, at der ikke burde være problemer med at føde i DK. Du er jo fader til barnet, og derved er barnet dansk statsborger! Og ret til medicinskhjælp i DK. Hvilket hospitalet ringede og forklarede ULS! Meget enkelt! kan kun give jesperfrb ret, det var lige det der skete for min kone, kommer gravid til dk føder under opholdet, nicolai får cpr-nr, bliver dansk stasborger, ingen udgifter til det offentlige, det var det daværende århus amt / kommune, skal lige for god ordens skyld sige at det ikke er mig jesperfrb hentyder til. quickmouse
>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. << |
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 23/02-2009 21:07
|
Helt rigtigt QM, det er ikke dig jeg hentyder til! Vedkommens hospital var så venlige at ringe til ULS og forklarere dette, andgående at barnet er dansk statsborger ved undfangelsen, så moderens statsborgerskab betyder intet, for det er barnets tarv man skal tage sig af IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 23/02-2009 22:31
|
Øvet medlem Antal indlæg: 293 |
bangkoknielsen skrev: Som Jesperfrb fortæller, er det fuldstændigt rigtigt, såfremt DNA-test viser faderskabet - og faderen naturligvis vedkender det - samt at fødselen sker i Danmark, ja så er barnet dansk statsborger med tilhørende rettigheder... Held og lykke... Bare lige en fodnote her. Ifgl gældende lov er barnet dansk statsborger såfremt at følgende er gældende: 1: Barnet er født efter feb 1999 (Dette gælder jo så i denne sag) 2: Barnets forældre er lovligt gift (Dvs ægteskabet skal være annerkendt i DK - fx mormomer fra USA med flere koner er ikke annerkendt mv) 3: Enten faderen eller moderen er dansk statsborger Dermed får barnet dansk CPR-nummer og har samme rettigheder som en hver anden dansk statsborger. Skulle man nu IKKE være gift 1: Fødes barnet i Danmark af en dansk fader og en udenlandsk moder - får barnet dansk indfødsels ret automatisk - Dermed får barnet dansk CPR-nummer og har samme rettigheder som en hver anden dansk statsborger. 2: Fødes barnet i UDLANDET af dansk fader og udenlandsk moder - skal barnet SØGE om dansk indfødselsret - Barnet er altså IKKE dansk statsborger og har IKKE ret til at opholde sig i DK 3: Fødes barnet UANSET HVOR af en dansk moder og en udenlandsk fader får barnet dansk indfødselsret automatisk - Dermed får barnet dansk CPR-nummer og har samme rettigheder som en hver anden dansk statsborger. Naturligvis kan myndighederne kræve faderskabs test. - læg mærke til KAN KRÆVE - det er ikke sikkert de gør det. Foretages der faderskabstest behøver faderen ivørigt ikke vedkende sig faderskabet - det vil hvis testen er positiv blive tildelt fra myndighederne automatisk - vi kan jo kalde det frivillig tvang Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 24/02-2009 02:30
|
Kan ikke se at der er noget i lovgivningen, som det bliver udstillet her, at der er noget forkert i mit svar! Barnet er dansk, og kan gennemgå et svangerskab i DK, uden ekstra regning! Ps; ingen forsikring dækker gravidetit, det er ikke en sygdom IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
Djengis |
Lagt på d. 24/02-2009 05:11
|
jesperfrb skrev: Kan ikke se at der er noget i lovgivningen, som det bliver udstillet her, at der er noget forkert i mit svar! Barnet er dansk, og kan gennemgå et svangerskab i DK, uden ekstra regning! Ps; ingen forsikring dækker gravidetit, det er ikke en sygdom Hej Jesperfrb, Det var nu blot ment som en fodnote - hvilket jeg også skriver først. Det var ikke for at rette dig, men for at pensle loven ud i pap. Hvis der nu var andre med en situation der mindere om denne som søgte på denne tråd kunne se alle muligheder opstillet. Mvh Djengis Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
Jesper_Hein |
Lagt på d. 24/02-2009 09:42
|
Ahrendt skrev: Tak for de mange svar og reaktioner. Dog savner jeg lidt mere håndgribeligt på dit svar BKKnielsen, for det er ikke det svar jeg får ved henvendelse til læge eller kommune. Mvh. Michael Hej igen Ahrendt, reglerne kan hurtigt ændre sig fra uge til uge. Fordi nogen var heldig sidste uge, så er det ikke ensbetydende, at du kan være det den næste. Uanset hvad, så er mit bedste råd til dig; kontakt dem, der skal bistå fødslen = hospitalet - hvad du aftaler med dem, trumfer for så vidt alle andre. Som andre nævner, så kan du også være i så god medvind, at hospitalet taler din sag for hurtigere proces hos US. Endnu en gang tillykke, og held og lykke คำๆเดียวที่มีหั้ยก้อคือ รัก
|
|
|
bangkoknielsen |
Lagt på d. 24/02-2009 10:12
|
Øvet medlem Antal indlæg: 435 |
Ahrendt - jeg er selv gudfader til min gode ven og kollegas lille Frederik, der fyldte 5 år den 12. februar. han blev også født mens moderen var på ophold i DK, med permanent opholdstilladelse for øje. ingen problemer - familielægen klarede alt - ingen regning - men vi taler også om en jysk kommune, der åbenbart forstår at læse lovene bedre end på øerne... |
|
|
Jesper_Hein |
Lagt på d. 24/02-2009 11:31
|
bangkoknielsen skrev: Ahrendt - jeg er selv gudfader til min gode ven og kollegas lille Frederik, der fyldte 5 år den 12. februar. han blev også født mens moderen var på ophold i DK, med permanent opholdstilladelse for øje. ingen problemer - familielægen klarede alt - ingen regning - men vi taler også om en jysk kommune, der åbenbart forstår at læse lovene bedre end på øerne... Hej BN, jeg betvivler ikke din udtalelser, men for fremtidig brug; har du evt. en paragraf eller anden henvisning, der kan redegøre for, hvor i loven, der står at graviditet, hvor moder er udenlandsk statsborger og fader er dansk kan få gennemført fødselsforberedelser på dansk sygesikring, hvor moder endnu ikke har dansk cpr, eller er på processuelt ophold? Hvis der er noget på skrift et sted, hvor jeg selv har overset det, vil jeg meget gerne kunne bruge det til argumentering over for de personer inden for det offentlige, som har fortalt mig dag ud og dag ind, at det ikke kan lade sig gøre at få graviditeten ind under dansk sygesikring. Der er sket utrolig meget på 5 år, ja, bare på 5 uger, og loven bør jo være ens for hele landet, hvor specifikke bekendtgørelser måske kan have indflydelse på geografiske områder. Jeg vil give dig helt ret i, at der ikke tænkes ens. Når bare Rigshospitalet kan have modsat forhold til en sådanne situation i forhold til Frederiksberg Hospital, ja, så tør jeg slet ikke tænke på forskellen fra øerne til Jylland MVH Jesper คำๆเดียวที่มีหั้ยก้อคือ รัก
|
|
|
Djengis |
Lagt på d. 24/02-2009 19:05
|
Først lige et fakta. Det er regionerne der administrerer og udbetaler fra den offentlige sygesikring - ikke kommunerne eller staten. Det er derfor normalt dem der skal foretage de skøn der nævnes i teksten. Kun i meget særlige tilfælde kan en kommunal bestyrelse vælge at betale for en borger i kommunen. Dette er primært hvis man benytter frit sygehus valg og vælger hvor ventelisten er længere eller hvor man normalt ikke frit kan vælge og hvor regionen derfor kan vælge ikke at betale for behandling. MEN! Når det gælder udenlandske statsborgere er det opholdskommunen der skal betale. Lidt udvalgt lovtekst. se: http://www.sundhe...bek564.pdf § 1. Denne bekendtgørelse omfatter ret til sygehusbehandling og fødselshjælp m.v. efter lov om sygehusvæsenet og lov om svangerskabshygiejne og fødselshjælp for personer med bopæl eller midlertidigt ophold her i landet. Altså dette gælder alle der lovligt opholder sig i Danmark § 8. En person, der tager bopæl her i landet efter tilflytning fra udlandet, har ret til sygehusbehandling og fødselshjælp m.v. 6 uger efter tilflytningen, jf. § 1, stk. 4, medmindre andet følger af overenskomster, som Danmark har indgået med andre stater eller af Den Europæiske Unions forordninger, jf. § 2. Stk. 2. I de første 6 uger efter tilflytningen har vedkommende ret til sygehusbehandling og fødselshjælp m.v. efter reglerne i § 9, stk. 1. §8 gælder altså først NÅR sammenføring er godkendt. § 9. En person, der ikke har bopæl her i landet, har ret til sygehusbehandling og fødselshjælp m.v. i opholdsamtskommunen i tilfælde af ulykke, pludselig opstået sygdom, fødsel m.v. eller pludselig forværring af kronisk lidelse. Hjælpen ydes på samme vilkår som til personer med bopæl her i landet under ophold i en anden amtskommune end bopælsamtskommunen. Altså sker der noget akut har man samme ret til behandling som en dansk statsborger. Herunder også fødsel. Egenligt hvis den sker uplanlagt, men da man kan argumenterer for at hun blev uplanlagt gravid så holder den jo nok. Stk. 2. Herudover yder opholdsamtskommunen sygehusbehandling og fødselshjælp m.v., når det under de foreliggende omstændigheder ikke skønnes rimeligt at henvise patienten til behandling i hjemlandet, herunder Færøerne og Grønland, eller patienten ikke tåler at bliver flyttet til et sygehus i hjemlandet, herunder Færøerne eller Grønland. Det er jo så spørgsmålet om den aktuelle opholdskommune skønner dette rimeligt. Men dette er jo blot at søge om det. Elelr tale med familie lægen om dette. Eller om lægen vil skrive under på at det ikke anbefales at den gravide flyttes. Stk. 3. For behandling, der ydes efter stk. 2, kan amtskommunen opkræve betaling efter reglerne i § 32 og § 33. Behandlingen kan dog ydes vederlagsfrit, når det under de foreliggende omstændigheder skønnes rimeligt. Det er altså op til REGIONEN (tidligere amtet) at vuderer om der skal betales for ikke akutte ydelser. Derefter opholdskommunen om dette skal betales af patienten eller af kommunen. Husk at det SKAL oplyses før indlæggelse at der bliver/kan blive krævet betaling - eller kan de ikke kræve betaling. § 10. Ophold af længere varighed end 3 måneder kan, når det efter omstændighederne skønnes rimeligt, ligestilles med bopæl her i landet, uanset at personen har bevaret fast bopæl i udlandet. Igen skønnes rimeligt - men dette kommer an på regionens/kommunens social og sundheds udvalg. Men det er jo at tale med familie lægen og kontakte opholdskommunens social og sundheds udvalg. Altså dette vil sige.... Selve fødslen vil ske på et hospital uden beregning. Men eventuel pleje før fødslen skal der betales for under normale omstændigheder. MEN der er muligheder 1: Har den gravide opholdt sig lovligt i DK i over 3 måneder kan lægebehandling ske uden beregning 2: Hvis det skønnes af læge eller af opholdskommunen at det er uhænsigtsmæssigt at sende den gravide hjem kan behandling ske uden beregning Nu vil jeg jo gå ud fra at konen snart har været her i over 3 måneder - så er det jo at gå til lægen og forelægge sagen. En konsultation koster jo ikke noget hvis det sker på dit CPR nummer. Derefter kontakte opholdskommunen og tage den derfra. Held og lykke med det hele - og håber da det bliver en lykkelig mor og far når alt dette papir abejde engang er overstået. Det gælder om at nyde livet mens man har det
|
|
|
jesperfrb |
Lagt på d. 24/02-2009 23:03
|
Ja, men jeg står stadigvæk ved hvad jeg skriver, barnet er dansk, så har barnet og moderen ret til fødsel i DK. samt alle undersøgesler, og vil hospitalet ikke være med, så kræv DNA test
Redigeret af jesperfrb d. 24/02-2009 23:04 IT IS NICE TO BE IMPORTANT, BUT MORE IMPORTANT TO BE NICE!!!!! Jeg startede med ingenting, og har næsten det hele tilbage |
|
|
Ahrendt |
Lagt på d. 25/02-2009 06:16
|
Hej igen tak for de mange svar. Jeg har indtil nu - talt med egen læge som siger "at jeg skal betale for undersøgelser i forbindelse med graviditeten, da hun betegnes som turist" - talt med patientvejledningen for Vejle Sygehus, som siger "at jeg efter Lov om sygehusvæsenet skal betale for en fødsel på hospitalet. Indtil moder og barn er adskilt betragtes de som en, hvorfor alt indtil da skal betales. Samtidig siger de at nogle sygehuse lukker øjnene for betaling og at der er en tendens til at jyske sygehus ser dårligst. Ligeledes oplyste hun prisen på en problemfri fødsel til kr. 10-12.000" Djengis' fakta i form af bekendtgørelsen er det nærmeste jeg er på noget sort på hvidt, men allerede i §1 henvises til 2 love som jeg vil se om jeg kan finde mere om, da dette også var det patientvejlederen henviste til. Nogen der har en ide om hvor jeg kan finde dem på skrift? Ha' en go' dag Michael Redigeret af Ahrendt d. 25/02-2009 06:17 |
|
Side 1 af 2: 12
Spring til debat: |