Se indlæg
 Udskriv debat
Familiesammenføring
Sarah
Ak altså...sikke nogle l**** regler Danmark har...!
Er der nogle af jer der har er faringer med Eu reglen...altså med at bo i Sverige nogle måneder, og så flytte tilbage?! Har hørt at det skulle være svært at få bolig i Malmø...og må man stadig arbejde lidt i Danmark i den periode?!
Alt i alt...nogle der har nogle erfaringer?!

swed
Jeg tror det bliver svære at få arbejde i sverige end bolig,og bolig kan altid ordens, men du er tvunget til at have arbejdet i Sverige for at benytte EU-reglerne når du skal tilbage til Danmark

Suk Rak Ning
Lidt i samme spor.

Hvis en Thai tager til England og besoeger noget familie der, kan hun saa uden videre besoege Danmark........Svaret er sikkert NEJ........Frown
i146.photobucket.com/albums/r270/Poolsawas/cooltext78887913.gif

Vogt dig for kopierne - jeg er en original

fjelle123
swed skrev:
Jeg tror det bliver svære at få arbejde i sverige end bolig,og bolig kan altid ordens, men du er tvunget til at have arbejdet i Sverige for at benytte EU-reglerne når du skal tilbage til Danmark

Beklager SWED men sæt dig ind i reglerne før du begynder at rådgive folk!

1. Fri bevægelighed
Den danske statsborger skal have udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land eller Schweiz.

Der opstilles ikke et mindstekrav til opholdets længde i det andet EU/EØS-land eller Schweiz, som den danske statsborger har opholdt sig i, men det er en forudsætning, at han/hun reelt har udnyttet retten til ophold på baggrund af EU-reglerne.

Den danske statsborger skal have opholdt sig i et andet EU/EØS-land eller Schweiz som enten:

arbejdstager,
selvstændig erhvervsdrivende,
tjenesteyder,
pensioneret arbejdstager,
pensioneret selvstændig erhvervsdrivende,
pensioneret tjenesteyder,
udstationeret,
studerende ved en institution, der er godkendt eller finansieret af det offentlige, og kan forsørge sig selv under sit ophold eller
selvforsørgende, det vil sige at pågældende skal råde over tilstrækkelige indtægter eller midler, så vedkommende ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde.

http://www.nyidan...retten.htm

Kan en dansk statsborger opnå familiesammenføring efter EU-reglerne, hvis han/hun har opholdt sig i et andet EU/EØS-land uden dér at have haft en økonomisk aktivitet, for eksempel et arbejde?

Ja, det følger af Metock-dommen, at man efter ophold i et andet EU/EØS-land som studerende eller selvforsørgende også kan få familiesammenføring efter EU-reglerne ved en tilbagevenden til hjemlandet.

Der er et krav, at den danske statsborger har haft et reelt og faktisk ophold i det EU/EØS-land, hvor pågældende har opholdt sig som studerende eller selvforsørgende. Det vil sige, at der skal være tale om en reel flytning.

Flytningen skal være en realitet, og der må ikke blot være tale om et kortvarigt ophold for eksempel på et hotelværelse.

Som studerende skal man være indskrevet ved en privat eller offentlig institution, der er godkendt eller som finansieres af staten i medfør af lovgivning eller administrativ praksis, med henblik på dér som hovedaktivitet at følge en uddannelse, herunder en erhvervsuddannelse. Som studerende skal man desuden kunne forsørge sig selv og sin familie under sit ophold.

Som selvforsørgende skal man råde over sådanne indtægter eller midler til sit og familiemedlemmernes underhold, at man efter en konkret vurdering ikke kan antages at ville falde det offentlige til byrde. Man må med andre ord for eksempel ikke have modtaget social bistand under opholdet i det andet EU/EØS-land.

Endvidere stilles der krav om, at der ved ansøgning om ægtefællesammenføring skal være tale om et reelt ægteskab.

Læs mere om betingelserne for at opnå familiesammenføring efter EU-reglerne her

http://www.nyidan...isions.htm
Redigeret af fjelle123 d. 07/02-2009 18:08

Sarah
så jeg kan i princippet bare arbejde og bo 2 måneder i Sverige? Og så få ham hertil?

fjelle123
Kan muligvis give dig mere information om 2-3måneder.. Grin

The Missing Link
swed skrev:

Nej du behøver ikke have arbejdte i Sverige, men du skal bevise en indkomst,

Du skal have Bopæl i Sverige og være gift,

erik
The Missing Link

fin dig i det eller rejs hjem GrinGrinGrin

The Missing Link
Sarah skrev:
så jeg kan i princippet bare arbejde og bo 2 måneder i Sverige? Og så få ham hertil?

I prencippet ja, men det tager tid at få EU-visa og derefter blive registreret i Sverige.

Det tog min kone ½ år at få EU-visa og endnu et halvt år at blive behandlet i Forsikringskassen.

Derefter skal der bevise og godkendes for mindst 2-3 ugers arbejde for at få familiesammenføring i Danmaek. Samt, som jeg forstår det, økonomisk bevis for forsørgelse.

Mit indtryk er at udlændingestyrelsen stadig forsøger at spænde ben, jeg fik e-mail med 40 sider til ud-print som skal udfyldes ved ansøgning.

Jeg har påstået at familliesammenføring er latterlig, da vi bor sammen.

Nu har jeg besluttet, vi rejser til Danmark til april, drengen og jeg er dansk statsborger og konen kan så komme med som Svensk EU-turist i tre måneder.

Jeg gider ikke udlændingestyrelsens løjne, længere, jeg vil hjem til Danmark og kæmpe mod uretfærdige skrankepaver.

en ting ligger fast, Udlæningestyrelsen vil ikke udtale sig, hvis de kan slippe.

Familiesammenføring
til mig

Vis detaljer 04/11/08

Svar

Kære Erik Larsen

For så vidt angår Deres første spørgsmål er jeg ikke sikker på, at jeg forstår, hvad De mener og må bede Dem præcisere dette.

For så vidt angår Deres andet spørgsmål vil jeg som udgangspunkt henvise til Udlændingeservices svar af 27. oktober 2008:

"Det er ikke muligt på forhånd at give dig et svar på, om du og din ægtefælle opfylder betingelserne for få familiesammenføring via EU-reglerne, da det afhænger af samtlige oplysninger i sagen."

De er naturligvis velkommen til at indgive en ansøgning og få vurderet, om De opfylder betingelserne for familiesammenføring efter EU-retten for danske statsborgere.

Hvis De ønsker at indgive en ansøgning om ægtefællesammenføring på baggrund af EU-retten for danske statsborgere, kan De orientere Dem nærmere om, hvilke betingelser, der skal være opfyldt på vores hjemmeside: http://www.nyidan...retten.htm

Med venlig hilsen

Michael Bernbom

Fuldmægtig

EU-enheden

Familiesammenføring
til mig

Vis detaljer 27/10/08

Svar

Til Erik Larsen

Udlændingeservice har modtaget din henvendelse af 11. oktober 2008 , og kan i den forbindelse oplyse følgende:

Det er ikke muligt på forhånd at give dig et svar på, om du og din ægtefælle opfylder betingelserne for få familiesammenføring via EU-reglerne, da det afhænger af samtlige oplysninger i sagen.

Du kan læse nærmere om reglerne for ægtefællesammenføring til danske statsborgere efter EU-retten på vores hjemmeside: http://www.nyidan...retten.htm

Ansøgningsskemaet kan også hentes på vores hjemmeside: http://www.nyidan...oering.pdf

Bemærk særligt punkt 1 i skema 2, der vedrører den danske statsborgers ophold i et andet EU-land.

Med venlig hilsen

Line M. Christensen

Udlændingeservice
Redigeret af The Missing Link d. 08/02-2009 04:26
The Missing Link

fin dig i det eller rejs hjem GrinGrinGrin

Django
Så må vi håbe at I bliverlykkeligere i DK end i Thailand.

ingolf
The Missing Link skrev
Nu har jeg besluttet, vi rejser til Danmark til april, drengen og jeg er dansk statsborger og konen kan så komme med som Svensk EU-turist i tre måneder.

Jeg mener det 5årige opholdskort giver ret til 3 måneder i andet EU-land under en 6 måneders periode--undersög lige det, så i ikke dummer jer, om i eventielt skulle blive kontroleret.

Så skal hun selvfölgelig beholde adresse og bolig i Sverige.

Ingolf
Redigeret af ingolf d. 08/02-2009 09:15

vakse_vigo
Jeg forstår/kender ikke rigtig jeres store problemer omkring opholdtilladelse og familiesammenføring.
Dette er hvad vi gjorde.

1. Først turistvisum med garantiSad.

2. Så turistvisum uden garantiGrin men med papirer til vielse, dem var der lidt problemer med at få i gemmen på den Danske Ambassade i BangkokSad. Der en thai kvinde på ambassaden der meget gerne vil bestemme, men ikke støre problem end hvad en telefonsamtale til udenrigsministeriet kunne løse, jeg tror hun fik lidt røde øre, men derefter gik det fintPfft.

3. Så turistbesøg uden garanti men med vielse på rådhus, og da vi ikke havde stillet nogen garanti Grinvar det jo bare at søge familiesammenføring, fruen fik processuelt ophold med det samme.

4. 3 måneder sener opholdtilladelse uden nogen garantistillelse.

Det mener jeg ikke der er de store ben i, vi kan jo også bare havet været meget heldige..Smile
Besøgte første gang Thailand i 1992 og har ikke fortrudt det et eneste øjeblik.
Er i dag lykkelig Thai gift.
At tage til Thailand er som at rejse hjem.

quickmouse
vakse_vigo skrev:
Jeg forstår/kender ikke rigtig jeres store problemer omkring opholdtilladelse og familiesammenføring.
Dette er hvad vi gjorde.

Det mener jeg ikke der er de store ben i, vi kan jo også bare havet været meget heldige..Smile

jeg må nok sige at en sagsbehandling på 3 mdr. er meget kort, men tillykke med det, hvad jeg ikke forstår
det er hvordan du kan slippe for garanti stillesen, med mindre at du da har særbørn under 18 år, hvis det er tilfældet
så forstår jeg det godt for sådan er loven,

men så mangler der jo osse lidt info i dit 4 argument for hvor let det er at få famillie sammenføring.

vakse_vigo skrev også: 2. Så turistvisum uden garanti men med papirer til vielse, dem var der lidt problemer med at få i gemmen på den Danske Ambassade i Bangkok. Der en thai kvinde på ambassaden der meget gerne vil bestemme, men ikke støre problem end hvad en telefonsamtale til udenrigsministeriet kunne løse, jeg tror hun fik lidt røde øre, men derefter gik det fint.

dejligt at høre at du ikke er den eneste der har haft lidt problemer med den omtalte kvinde, der en anden tråd igang om netop dette emne andet steds her på dtw.

http://www.dansk-...rowstart=0

Redigeret af quickmouse d. 08/02-2009 13:36
quickmouse

>> Alt, hvad jeg kan lide, er enten ulovligt, umoralsk eller fedende. <<

Djengis
vakse_vigo skrev:
Dette er hvad vi gjorde.

1. Først turistvisum med garantiSad.

2. Så turistvisum uden garantiGrin men med papirer til vielse, dem var der lidt problemer med at få i gemmen på den Danske Ambassade i BangkokSad. Der en thai kvinde på ambassaden der meget gerne vil bestemme, men ikke støre problem end hvad en telefonsamtale til udenrigsministeriet kunne løse, jeg tror hun fik lidt røde øre, men derefter gik det fintPfft.

3. Så turistbesøg uden garanti men med vielse på rådhus, og da vi ikke havde stillet nogen garanti Grinvar det jo bare at søge familiesammenføring, fruen fik processuelt ophold med det samme.

Jeg tror problemer primært kommer hvis der er uorden i papirne eller thaien ikke har noget tilhørsforhold til Thailand

For min del
1: Kæresten ringede og bestilte tid
2: kom til 5 uger senere på ambasaden
3: Fik visum på stedet (Han kommer til maj)

4: Papir til vielse er sendt til legalicering hos det Thai ministerium
5: Det skal så godkendes på ambasaden - men da jeg selv skal til Thailand i næste måned tager jeg dokumenterne ind på ambasaden. Så det forventer jeg ikke bliver noget problem.

6: Vi bliver registreret i maj
7: Da jeg ikke skulle stille garanti søger vi naturligvis om ægtefælle sammenføring med det samme og han får så process opholdtilladelse
8: Kæresten rejser tilbage til Thailand for at sælge sin bil osv osv...

9: Han kommer op igen efter 2-3 måneder.
10: jeg skal måske stille garanti på 60.011,- (2009 takst) - men kun hvis US kræver dette.

Opfylder man reglerne er det jo ikke noget problem at få sammenføringen.

Jeg er 35 han er 32 - men klart ville jeg have en op på 23 ville det ikke gå hverken nemt eller smidigt.
Jeg tjener nok til at kunne forsørge ham osv...

De ansatte i US er jo mennesker som os andre og har jo ingen interesse i at modarbejde andre.
De kræver blot at man overholder reglerne og lever op til de krav der nu er fra regeringens side.

US er ikke fjenden - de forvalter blot en tungt system som jo i bund og grund er lavet for at beskytte Danmark og dermed dem der bot i landet.

Og prøv at sammenligne med at man som dansk vil flytte til USA eller Thailand fx. Så er vort system faktisk slet ikke så dårligt enda.
Vi er bare forkælet med at kunne flytte 100% frit inden for Norden + England som vi lyster og efter EU at kunne flytte rimeligt frit inden for resten af EU.
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

vakse_vigo
Lige en ting til Djengis..
7: Da jeg ikke skulle stille garanti søger vi naturligvis om ægtefælle sammenføring med det samme og han får så process opholdtilladelse
8: Kæresten rejser tilbage til Thailand for at sælge sin bil osv osv...
Mht. at rejse tilbage DET ER IKKE EN GOD IDE, man må ikke forlade dk. / Schengen landene. Jeg kender ikke til konsekvenserne, det kan være at familiesammenføringen bliver annulleret, og det ville jo være trist ikke.
Og jo jeg har børn fra tidligere ægteskab, så derfor ingen garanti..

Djengis
Hej vakse_vigo

Som jeg har forstået det - og her afventer jeg svar fra US - må man godt forlade DK - men kun i såfald man husker at ansøge om tilbagerejse tilladelse.
Ellers skal man fravælge at få en processuel opholdstilladelse.

Selv om en ansøgning indleveres i DK behøver ansøgeren ikke forblive i DK. Først når ansøgningen er godkendt kommer der nogle grænser for hvor manget man må være i udlandet før opholdstilladelsen bortfalder.

Jeg vender tilbage når jeg har fået svar fra US. Men håber på jeg har forstået det korekt. Ellers må kæresten vente til han kommer tilbage til Thailand med at afleverer ansøgningen jo da han jo skal tilbage for at klare diverse afsluttende ting han har dernede.

Ja - jeg vidste børn måtte kunne bruges til noget..
Men jeg har ingen så jeg slipper ikke for garanti på den begrundelse - men håber da på at finde en anden grund.
Det gælder om at nyde livet mens man har det Smile

Lykkelige Suk skrev:
Lidt i samme spor.

Hvis en Thai tager til England og besoeger noget familie der, kan hun saa uden videre besoege Danmark........Svaret er sikkert NEJ........Frown

Du fik vist aldrig svar på dette, men svaret er - nej. England er ikke med i Schengen samarbejdet og derfor skal der både til og fra England søges om visum.

kiml
Jeg har lavet den samme som vakse_vigo søgte om famile sammenføring 19/9 fik svar 28/11 at vi var sammenført. Men jeg har stillet bankgaranti på 58,ooo kr. for 7 år , og den koster 275kr i kvartalet i Nordea
[img][/img]

Clunse
vakse_vigo skrev:

2. Så turistvisum uden garantiGrin men med papirer til vielse, dem var der lidt problemer med at få i gemmen på den Danske Ambassade i BangkokSad.

Jeg ved ikke, om jeg misforstår noget omkring det med vielsespapirer.
Min kæreste og jeg blev gift her i DK i januar, og hun havde fået sine "vielsespapirer" og fødselsattest oversat og herefter stemplet i Thai UM. Jeg ringede for en sikkerheds skyld til kommunen, men der var ikke krav fra deres side, om at de skulle omkring ambassaden først - blot en oversættelse og stempler fra Thai UM. Den søde dame i Borgerservice var meget tilfreds med det hele, og den engelsksprogede vielse blev foretaget nogle uger senere.

Så hvis man kan undgå en postgang på ambassaden, er det da værd at spare sig for besværet.

vakse_vigo
jeg tror at Thai Udenrigsministerium og Den Danske Ambassade er samme kop te, min kone var ikke på Thai UM men kun ambassaden.
Kravet fra kommunen var kun at de var oversat og legaliseret (godkendt og stemplet).

L
kiml skrev:
Jeg har lavet den samme som vakse_vigo søgte om famile sammenføring 19/9 fik svar 28/11 at vi var sammenført. Men jeg har stillet bankgaranti på 58,ooo kr. for 7 år , og den koster 275kr i kvartalet i Nordea

Hej Kim

var I gift i Thailand først og var din kone så i dk på gift-visa ?

eller var din kone "bare" i dk på turistvisum og I blev så gift og fik familiesammenføring ?

Kan man det sidste og/eller er det hele nemmere hvis man først gifter sig i Thailand....?

(og jeg snakker ikke om at slippe for de 58.000 men blot om det kan lade sig gøre)

Spring til debat: