Se indlæg
 Udskriv debat
Pension - goddag, mand Økseskaft
Bjarne
Som flere andre aktive, objektive og positive i pensions-debatten skrev jeg brev til Folketingets medlemmer for efterhånden en rum tid siden med spørgsmål om rimeligheden i forskelsbehandling af pensionister inden- og udenfor EU-, EØS og en række andre lande.
Nu, nogle måneder senere, er der så kommet en reaktion. Dansk Folkepartis Anita Knakkergaard har stillet spørgsmål til velfærdsminister Karen Jespersen (V).
Som næsten forventeligt forholder hverken Knakkergaard eller Jespersen sig til spørgsmålet om rimeligheden, og om nogen agter at foretage sig noget.
Jeg har IKKE stillet de spørgsmål, Anita Knakkergaard har sendt til ministeren. Og både spørgsmål og svar er inderligt ligegyldige, da det er ting, man kan finde frem på nettet.
Som beskrevet handlede det om at få ændret urimeligheder - og dermed holdninger. Ikke at få en opdatering på allerede kendt eller umiddelbart tilgængelig information.
Hvis det er sandt, at vi har de politikere, vi fortjener, må vi have gjort grumme meget forkert.
Her følger spørgsmål og svar fra "Borgen". Men spring roligt over - begge er "Goddag, mand Økseskaft".
Bjarne

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. december 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 117 (SOU Alm. del) – Spørgsmålet er stillet efter ønsket fra Anita Knakkergaard (DF) (MFU)

Spørgsmål nr. 117:

”På baggrund af vedhæftede henvendelse bedes ministeren oplyse, hvor meget henholdsvis en førtidspensionist og en folkepensionist vil miste af pensionen ved at bosætte sig i Thailand, og hvor mange dage skal man være bosat i Danmark for ikke at miste noget af pensionen?”

Svar:
Retten til at modtage social pension er som hovedregel betinget af, at modtageren har fast bopæl i Danmark. Dette krav kan blandt andet fraviges, hvis Danmark har indgået en overenskomst om social sikring med et andet land. Danmark har ikke indgået overenskomst med Thailand.

Efter praksis antager man, at en pensionist opfylder krav om fast bopæl i Danmark, hvis pensionisten har bevaret en reel faktisk bopæl i Danmark og kun opholder sig i udlandet midlertidigt. I almindelighed anses et ophold i udlandet af op til 1 års varighed for at være midlertidigt. Gentagne midlertidige ophold anses kun for midlertidige, hvis de ikke strækker sig over mere end 3-4 måneder pr. gang, og de samlede udlandsophold ikke strækker sig ud over 6 måneder i løbet af 1 år.

Danske statsborgere bevarer retten til førtidspension og folkepension, når de fx tager bopæl i Thailand, hvis de pågældende har haft mindst 10 års bopæl i Danmark efter det fyldte 15. år eller i mindst ¼ af tiden fra og med det fyldte 15. år, og indtil pensionen ydes. Bopælskravet skal være opfyldt umiddelbart inden, pensionen ydes. Det vil sige, at der stilles krav om en sammenhængende bopælsperiode grænsende op til pensionstidspunktet, der har en længde på de nævnte bopælstider.

Retten til at modtage en tilkendt pension ved bopæl i udlandet omfatter bl.a. pensionens grundbeløb, invaliditetsbeløb, erhvervsudygtighedsbeløb, førtidsbeløb, ekstra tillægsydelse og personlige tillæg.

Pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrecheck) kan som hovedregel ikke udbetales i udlandet og kan derfor ikke udbetales ved bopæl i Thailand.

Pensionstillægget udgør 63.468 kr. om året (2009) for enlige folkepensionister og for enlige førtidspensionister omfattet af den gamle ordning. For gifte eller samlevende pensionister udgør pensionstillægget 29.640 kr. om året. Pensionstillægget indtægtsreguleres, hvis pensionisten eller dennes ægtefælle eller samlever har indkomst ud over pensionen. Pensionstillæggets størrelse afhænger således af de individuelle økonomiske forhold. Førtidspensionister omfattet af den nye ordning modtager ikke pensionstillæg, men modtager en samlet pensionsydelse, der kan tages med til udlandet, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.

Ældrechecken er målrettet pensionister uden formue og kan udgøre op til 10.300 kr. årligt (2009).

En social pension, der udbetales som en brøkpension eller med et nedsat beløb som følge af indtægtsregulering, vil fortsat blive udbetalt efter de gældende regler herom, når pensionen udbetales i Thailand.

Der kan tilkendes personligt tillæg til folkepensionister med bopæl i udlandet, hvis pensionistens økonomiske forhold er særlig vanskelige. Førtidspensionister omfattet af den gamle ordning med bopæl i udlandet kan også få tilkendt personligt tillæg.

Personligt tillæg tilkendes efter en nærmere konkret og individuel vurdering af de økonomiske forhold.

Karen Jespersen

/ Bent Nielsen

bimmelim
Hvad er det der er så forkert i denne tekst som du gerne så lavet om på mht. pension osv.
Når staten giver pension og tillæg osv. osv. så har regeringen nok regnet med at pengene bliver brugt i Danmark og så får de jo en masse penge i kassen igen i form af moms og afgifter.
Jeg tror det er derfor man får mindre når man flytter ud af landet men måske jeg ikke har ret.

www.kgi.dk
pigalle
Nej du har ikke helt ret, for hvis du flytter til et EU. eller EØS. land bliver der ikke trukket noget af pensionen, hvis du flytter til de nævnte lande får du oven i din fuldt pension dit læge og syge ophold betalt af den danske stat (E121)

bimmelim skrev:
Hvad er det der er så forkert i denne tekst som du gerne så lavet om på mht. pension osv.
Når staten giver pension og tillæg osv. osv. så har regeringen nok regnet med at pengene bliver brugt i Danmark og så får de jo en masse penge i kassen igen i form af moms og afgifter.
Jeg tror det er derfor man får mindre når man flytter ud af landet men måske jeg ikke har ret.

bimmelim
Det kan så have noget med de aftaler at gøre som bliver lavet EU landene imellem og der kan vi desværre nok ikke sige nej da vi er i fællesskabet.

www.kgi.dk
Lung Yao
Dette her ville jeg gerne have ændret Wink
Pensionstillægget udgør 63.468 kr. om året (2009) for enlige folkepensionister og for enlige førtidspensionister omfattet af den gamle ordning. For gifte eller samlevende pensionister udgør pensionstillægget 29.640 kr. om året.

1 pensionist = 63.468 kr
2 pensionister(gifte eller samlevende) : 29.640 X 2 = 59.260 kr Shock Angry Angry Angry

Hvem f..... har "snuppet" de 4.208kr?

Måske skulle man overveje at blive skilt fra hende den "gamle" og score kassen ved at blive "single" igen Shock. Grin Grin Grin Grin Grin

Hellere tie og blive betragtet som værende "enfoldig", end åbne munden og få det bekræftet.
[url]www.thailandchildrenshome.dk[/url] [url]www.thailandchildrenshome.com[/url]

bimmelim
Ja det er ikke i orden uanset om man mister det i Danmark eller man mister det i Thailand.
Det lyder fuldstændig åndsvagt at man får under det halve når man er gift eller har en samlever.
Fårstår godt der er brug for boliger da de jo bare lejer en bolig ekstra her i landet og så har de pludselig over det dobbelte men lever stadig sammen og så er der en bolig mindre på markedet.
Dette giver ingen mening.
Jeg spørger da jeg ikke er gammel nok til at blive pensionist endnu og det så ikke har haft den store interesse.

www.kgi.dk
UANSET HVAD Så BLIVER MAN STRAFFET HVIS MAN BLIVER FØRTIDSPENSIONIST FOR MIT VEDKOMMENDE JEG ER SAMBOENDE MED MIN KÆRSTE OG FORDI HUN ARBEJDER SÅ FÅR JEG BARE UDBETALT MINDRE SÅ FOR AT KUNNE KLARE OS ER JEG NØD TIL AT FLYTTE OG BLIVE ALENE SÅ FÅR JEG UDBETALT HELE MIN PENSION SOM ER CA 15900 KR FØR SKAT JEG SKAL VIRKELIG PASSE PÅ MINE PENGE NU FOR ALDRIG HAR JEG SKULLE SPARE SÅ MEGET SOM NU. SÅ DET VILLE DEJLIGT HVIS JEG KUNNE FLYTTE TIL ET BILLIGERE LAND
VI DANSKER BLIVER STRAFFET HVIS VI FLYTTER TIL THAILAND, IMENS ER DER SÅ MANGE UDLÆNDINGE PÅ DIV OFFENLIG FORSØGELSE SOM REJSER TIL DERES HJEMLANDE UDEN AT BLIVE STRAFFET
VERDEN ER VIDUNDERLIG, MEN MÆRKELIG
Redigeret af d. 18/01-2009 13:51

toolmanspain
Ja det er en underlig verden som vi lever i, men meget kan vi jo desværre takke vores regering for, men nu sker der sjove ting, for på grund af Danmark har opsagt aftale med Frankrig og Spanien om det med beskatning aftale, rammer det nu også nogle af dem i regeringen som har sommerhuse og ekstra lejligheder i de lande som omtalt, de bliver nu beskattet af deres boliger og sommerhuse, det var vist ikke det de havde regnet med, det skulle jo helst "kun" ramme de små på gulvet, ikke de fine på toppen.

Danmark er nok en af meget få lande der straffer folk fordi de lever sammen, se bare med par som nogle skriver herinde, og hvis der er børn indvolveret giver det mere til moren hvis hun bor alene, med alle de tilskud hun så kan få.

Jeg forstår godt folk skrider ud af DK, landet bliver mere og mere utåleligt at leve i, det er også derfor at så mange udvandrer.

Og når man så ser disse nydansker bliver forgyldt på mange områder, men Dansker skal kæmpe bare for at have en tålelig hverdag, det er ligefør man overvejer en krimminel løbebane, ligesom mange af de nydansker som er i DK, bare se den sidste rapport fra Danmarks Statestik, der er det sort på hvidt, at disse "kulturberigere" er mere kriminelle en Dansker, samt de er også mere voldlige.

nu er der nok nogle der vil kalle mig rasist, men nej jeg kan godt lide forskellig folk og kulture, men forventer de respektere de normerer der nu er, jeg er ikke rasist, jeg er realist, en anden lille sjov ting er jo et ordsprog.

Hvis en kylling er født i en kostald, er det da stadigvæk en kylling!!!

så uanset om folk får Dansk statsborgerskab er de ikke Dansker, deres bagrund vil altid træde igennem
Med venlige hilsner
Tim

Husk det er ikke computeren der gør noget forkert, det er brugeren !!!Cool

www.thaidate.dk
Bjarne
Blot til orientering:
Jeg har tidligere meldt mig ud af debatten om pension her på DTW, fordi jeg ikke gider tilsvining, ordkløveri og andet underholdende. Ofte lanceret af debattører, som ikke har sat sig ind i, hvad debatten rent faktisk handler om og/eller bare konsekvent mener at have en interessant mening om alting.
Derfor ovenstående om "udviklingen" i tidligere initiativer blot til info for den flok, der deltog seriøst.
Bjarne

bimmelim
Det er altid svært at diskuterer om noget når der er politik med i billedet.
Det vil komme til at koste rigtig mange penge for landet og de som bor i landet hvis vi skal hæve beløbet så alle bliver ens behandlet.
Jeg siger ikke at det er godt man behandler folket forskelligt.
Men hvad sker der så med topskatten om jeg må spørge.
Næsten alle syntes det er godt at de rige eller dem som bare har lidt mere skal betale topskat og det må jo også siges at være en forskel i betalingen til samfundet.
Håber at de finder ud af at behandle alle mennesker der får pension og betaler skat vil blive behandlet ens på et tidspunkt men det bliver ikke mens jeg lever selvom jeg regner med at leve 50 år endnu.
Der er for mange huller i systemet så folk vil altid snyde når der er forskel i hvad man får og hvad man skal betale og sådan er det bare desværre.

www.kgi.dk
The Missing Link
bimmelim skrev:

Har du ikke fattet endnu at det er en kamp for socialuret,

Socialuretfærdighed står ikke i socialloven og vil ikke forståes af Karen Jespersen
The Missing Link

fin dig i det eller rejs hjem GrinGrinGrin

UANSET HVAD Så BLIVER MAN STRAFFET HVIS MAN BLIVER FØRTIDSPENSIONIST FOR MIT VEDKOMMENDE JEG ER SAMBOENDE MED MIN KÆRSTE OG FORDI HUN ARBEJDER SÅ FÅR JEG BARE UDBETALT MINDRE SÅ FOR AT KUNNE KLARE OS ER JEG NØD TIL AT FLYTTE OG BLIVE ALENE SÅ FÅR JEG UDBETALT HELE MIN PENSION SOM ER CA 15900 KR FØR SKAT JEG SKAL VIRKELIG PASSE PÅ MINE PENGE NU FOR ALDRIG HAR JEG SKULLE SPARE SÅ MEGET SOM NU. SÅ DET VILLE DEJLIGT HVIS JEG KUNNE FLYTTE TIL ET BILLIGERE LAND
VI DANSKER BLIVER STRAFFET HVIS VI FLYTTER TIL THAILAND, IMENS ER DER SÅ MANGE UDLÆNDINGE PÅ DIV OFFENLIG FORSØGELSE SOM REJSER TIL DERES HJEMLANDE UDEN AT BLIVE STRAFFET

hvad skal vi så sige om folkepensionister vi får 9500 før skat så lad vær med at pive

The Missing Link
bimmelim skrev:
Det er altid svært at diskuterer om noget når der er politik med i billedet.
Det vil komme til at koste rigtig mange penge for landet og de som bor i landet hvis vi skal hæve beløbet så alle bliver ens behandlet.
Jeg siger ikke at det er godt man behandler folket forskelligt.
Men hvad sker der så med topskatten om jeg må spørge.
Næsten alle syntes det er godt at de rige eller dem som bare har lidt mere skal betale topskat og det må jo også siges at være en forskel i betalingen til samfundet.
Håber at de finder ud af at behandle alle mennesker der får pension og betaler skat vil blive behandlet ens på et tidspunkt men det bliver ikke mens jeg lever selvom jeg regner med at leve 50 år endnu.
Der er for mange huller i systemet så folk vil altid snyde når der er forskel i hvad man får og hvad man skal betale og sådan er det bare desværre.

Ja der er nogle vanskelige klovne her der ikke kan forståes da deres indlæg ikke har indhold.

jeg fik lignende brev fra sundhedsministeriet, på spørgsmål om pensiontillæg for enlige hvorfor de FP efter 2003 kan få men de FP før 2003 kan ikke få, er ubesvaret.

Hovsa det var et svar til BJARNE og ikke til bimmelim
Redigeret af The Missing Link d. 19/01-2009 03:52
The Missing Link

The Missing Link
Bjarne skrev:
Blot til orientering:
Jeg har tidligere meldt mig ud af debatten om pension her på DTW, fordi jeg ikke gider tilsvining, ordkløveri og andet underholdende. Ofte lanceret af debattører, som ikke har sat sig ind i, hvad debatten rent faktisk handler om og/eller bare konsekvent mener at have en interessant mening om alting.
Derfor ovenstående om "udviklingen" i tidligere initiativer blot til info for den flok, der deltog seriøst.
Bjarne

Ja der er nogle vanskelige klovne her der ikke kan forståes da deres indlæg ikke har indhold.

jeg fik lignende brev fra sundhedsministeriet, på spørgsmål om pensiontillæg for enlige hvorfor de FP efter 2003 kan få men de FP før 2003 kan ikke få, er ubesvaret.
The Missing Link

The Missing Link
muslingskaller skrev:

Du får 15.900kr også i Thailand, vi får 5.096 kr, før skat i Thailand, hvad fanø har du gang i ???

Men så er vi på den lille FP heller ikke social snylter og svinler som du skriver du er, Grin
Redigeret af The Missing Link d. 19/01-2009 04:01
The Missing Link

claus31130
The Missing Link skrev:
muslingskaller skrev:

Du får 15.900kr også i Thailand, vi får 5.096 kr, før skat i Thailand, hvad fanø har du gang i ???

Men så er vi på den lille FP heller ikke social snylter og svinler som du skriver du er, Grin

ØØhhh muslingeskaller skriver ingen steder han bor i Thailand,han skulle have været på cykeltur hernede men det blev aflyst pga. han blev kørt ned og har lagt på hospitalet i DK
Se evt her

Claus
Redigeret af claus31130 d. 19/01-2009 04:55

http://www.cs-web.in.th/
togobull
vi vil da bare sikre os at alle de penge pensionister får havner in danmark det er da klart

The Missing Link
claus31130 skrev:
The Missing Link skrev:
muslingskaller skrev:

ØØhhh muslingeskaller skriver ingen steder han bor i Thailand,han skulle have været på cykeltur hernede men det blev aflyst pga. han blev kørt ned og har lagt på hospitalet i DK
Se evt her

Claus

Daw do der,

Jeg skriver vist heller ikke at Muslingeskaller bor i Thailand, gør jeg ????

Jeg havde den opfattelse ud fra Muslingeskaller indlæg at han "forlod" kæresten for at få pensionstillæg for enlige, og ikke fordi han er kørt ned og nu bor "allene" på hospitalet. Eller andet!!!

muslingskaller skrev:
UANSET HVAD Så BLIVER MAN STRAFFET HVIS MAN BLIVER FØRTIDSPENSIONIST FOR MIT VEDKOMMENDE JEG ER SAMBOENDE MED MIN KÆRSTE OG FORDI HUN ARBEJDER SÅ FÅR JEG BARE UDBETALT MINDRE SÅ FOR AT KUNNE KLARE OS ER JEG NØD TIL AT FLYTTE

Desuden skriver Muslingeskaller at han er flyttet fordi vi kunne klare "OS" som tyder måske på, at der findes et økonomisk kørende forhold. Også på grund af at det er billiger at bo i en lejlighed med et hushold end i hver sit.

Har Muslingeskaller forladt kæresten fysisk og af anden grund end økonomi har han givet os et forkert indtryk af grunden til at opnå pension for enlige.

Godaw mand økseskaft ShockShock
Redigeret af The Missing Link d. 19/01-2009 12:15
The Missing Link

dejligt at høre andres meninger men at blive svinet til er sku da lavmålet.
1. alle får 15900 før skat det gør alle hvis de er enlige
2. jeg får 11.900 før skat da jeg bor med min kærste.
3. og jeg bliver sku da boede hos mig dejlige kærste
4. vi bor i danmark
5. aldrig har jeg svindlet med off. midler og kommer ik til det
6. hvis miraklet skulle komme og jeg kan fungere nomalt, så er jeg den første til at fucke min pension og arbejde igen
7. LAD VÆRE MED AT SVINE FOLK TIL DU IKKE KENDER.
Redigeret af d. 19/01-2009 14:46

The Missing Link
muslingskaller skrev:
dejligt at høre andres meninger men at blive svinet til er sku da lavmålet.
1. alle får 15900 før skat det gør alle hvis de er enlige
2. jeg får 11.900 før skat da jeg bor med min kærste.
3. og jeg bliver sku da boede hos mig dejlige kærste
4. vi bor i danmark
5. aldrig har jeg svindlet med off. midler og kommer ik til det
6. hvis miraklet skulle komme og jeg kan fungere nomalt, så er jeg den første til at fucke min pension og arbejde igen
7. LAD VÆRE MED AT SVINE FOLK TIL DU IKKE KENDER.

Hej muslingskaller

Du må altså undskylde, i dit første indlæg brokker du dig over du bliver snyt for et fradrag for enlig og at du skulle flytte for at få dette tillæg for enlige.
Nu er det en ny historie ??

Hvad kan jeg sige ? Du vil også få 11.900 kr udbatalt i Thailand, det gør Jeg ikke i Thailand mister jeg alle tillæg og vil kun få 5.096 kr/md.

Det er forskellen mellem dine 11900 kr og mine 5096 kr på samme FP vi kalder for uretferdig social politik AngryAngryAngry
The Missing Link

Spring til debat: